Don wrote:Kuinka me pystymme erottelemaan siitä suuresta maahan tulvivasta muslimimassasta ketkä kuuluvat jihadisteihin ja ketkä ovat heitä, jotka eivät halua räjäytellä paikkoja ympärillään? Tuo vertaus joidenkin kristittyjen aborttien kieltämiseen on hieman typerä, toisinsanoen meidän pitäisi katsoa läpi sormien asiaa perusteella "nokun kristitytkin sitä ja tätä".
Ymmärsit kenties vertaukseni väärin. Tarkoituksena ei missään nimessä ollut sanoa, että yksi vääryys voidaan oikeuttaa sillä, että omakin porukka on joskus töpeksinyt. Pointtina oli ainoastaan se, että vaikka kristityistäkin osalla on sortavia mielipiteitä, joita kannattaessaan he vetoavat uskontoonsa (mikäs tää taannoinen homoavioliittokeskustelukin oli?), eivät
kaikki kristityt tai
edes suurin osa heistä kannata näitä mielipiteitä. Sen takia olisi aika hullua leimata kaikki kristityt abortinvastustajiksi, vaikka jokunen prosentti kristittyjen joukossa aborttia vastustaisikin uskontoon vedoten. Samalla tapaa jihadistien määrä muslimien joukossa on todella pieni, mutta juuri jihadistit ovat niitä, jotka saavat eniten mediahuomiota ja vihaa osakseen. Kyse on ihan murto-osasta muslimeita, joka on saanut kohtuuttoman paljon huomiota.
Väitteeni perustan ihan puhtaasti yleisellä tasolla oleviin uutishavaintoihin ja osittain kuultuihin kokemuksiin muilta ihmisiltä, tosin molemmissa tapauksissa lähdekritiikki on minulla korkea, kuten kaikessa muussakin uutisoinnissa ja kuulemissani asioissa.
Uutisista ei saa aina täysin totuudenmukaista kuvaa asioista. On osattava lukea uutisia myös siitä näkökulmasta, että mitä jätetään uutisoimatta ja mistä uutinen on alun perin lähtöisin. Kun esimerkiksi meidän Yle kirjoittaa jossain muualla maailmassa tapahtuneesta terrori-iskusta, onko lähteenä Reuters, AFP vai AP, vai jokin muu taho? Minkälaisia agendoja näillä lähteillä voi olla? Kuinka paljon politiikka voi vaikuttaa näihin lähteisiin? Useiden maiden uutistoimistotkin ovat hyvin korruptoituneita (en tarkoita välttämättä edellä mainittuja uutistoimistoja), joten on tärkeää miettiä myös taustatekijöitä. Vaikka uutisissa ei suoranaisesti valehdeltaisi, on kiinnitettävä paljon huomiota sanamuotoihin ja ilmaisutapaan, ja jos mahdollista, kannattaa hakea samat uutiset useasta lähteestä. Itse tein tässä pari vuotta sitten media-analyysin uutisjutuista, jotka käsittelivät Gazaan matkustavia aktivisteja. Vaikka eri lähteissä kerrottiin samat asiat, ne oli esitetty tavoilla, joista syntyvät mielikuvat olivat todella erilaisia keskenään.
Huomioithan myös sen, että suomalaisessa mediamaisemassa valtaosa esimerkiksi lehdistä on oikeistolaisia. Voiko oikeistolainen hallitus vaikuttaa Ylen sisältöihin? Sekin on ihan merkittävä kysymys. Tosin tällä hetkellä näyttää siltä, että ei ainakaan kovin paljoa.
Minä en leimaa ihmisiä etukäteen hänen uskonnollisen näkemyksen vuoksi, mutta poliittisella tasolla yksilökohtainen ajattelu on mahdotonta. Kenenkään ei tarvitse kuitenkaan suvaita suvaitsemattomuutta.
Tää on nyt aika pahasti ristiriidassa sen kanssa, että sä just ylempänä leimasit muslimit sopeutumishaluttomiks ja suvaitsemattomiks. Se ettei suvaitse suvaitsemattomuutta yleisesti on eri asia kuin leimata jokin tietty ihmisryhmä esimerkiksi uskontonsa perusteella suvaitsemattomiksi.
Rasismintutkijat? Kuulostaa kyllä melko pseudotieteelliseltä termiltä.
Kyllä, rasismintutkijoita on olemassa. He ovat nimenomaan tutkijoita. Kuuluu sosiaalitieteiden piiriin. Esim. Mike Colen jotain artikkeleja on tullut luettua, kuten "A Plethora of ‘suitable enemies’: British racism
at the dawn of the twenty-first century". Käsittelee nykyaikaisia rasisminmuotoja Britanniassa. Listasta löytyvät mm. islamfobia ja turvapaikanhakijavastaisuus.
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1 ... 0903205556
Tässä myös kirja kyseiseltä tyypiltä:
http://press.uchicago.edu/ucp/books/boo ... 61153.html
Tämä kaveri nyt ei ole suoranaisesti rasismintutkija, mutta hänen luennoillaan olen joskus käynyt:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Marko_Juntunen
Samoja asioita sielläkin tuli esiin.
Tulee vahvasti mieleen vihervassarinarkit ja punaniskapersut -kasti. Oletko seurannut muuten taannoisia maahanmuuttoon liittyviä väittelyitä teeveestä?
En valitettavasti omista televisiota, joten en osaa kommentoida tähän mitään.
Pakolaisen tilanteessa en näe ylläolevassa tapauksessa mitään syytä kapinoimaan. Lisäksi autojen polttaminen ja viattomien yrittäjien liikkeiden ryöstelyt ja ihmiset pahoinpitelyt eivät kuulu mielenilmaisun sallimiin vapauksiin.
Tehään sellanen mielikuvitusleikki, et sä olisit orpolapsi. Sit sut adoptoitas sellaseen hienoon perheeseen. Adoptiovanhemmat kuitenkin kohtelee muita lapsia paremmin kuin sua, koska sulla on vääränväriset silmät. Muut lapset saa viikkorahaa tekemällä pieniä kotiaskareita, mut kun sä kysyt sun vanhemmilta, voisitko säkin tehdä jotain, ne sanoo, että ei käy. Eiks yhtään turhauttais? Aina, kun kehtaisit sanoa yhtään mistään mitään, kuten vaikka sanoa, ettei saamasi kohtelu ole mielestäsi reilua, suuttuisivat ottovanhempasi ja muistuttaisivat sinua siitä, kuinka paljon he ovat sinun eteesi tehneet. Oisitko vaan alusta loppuun helvetin kiitollinen siitä, että just tää perhe adoptoi sut? Eikö sua yhtään vituttais, et asia johon et voi vaikuttaa, määrittää sut eriarvoiseksi niiden muiden lasten kanssa? Mua ainakin vituttais ihan suunnattomasti ja voisin hyvin heittäytyä vähän hankalaks.
Tää on vaan vertauskuva, mutta musta ihan toimiva vertauskuva. Esimerkiks joissain perheissä ne ongelmalapset on niitä, jotka kokee, ettei niit oo kohdeltu tasavertasesti niiden sisaruksiin nähden.
Mun on vielä korostettava, et mä puhun myös siitä näkökulmasta, että oon asunut Aasiassa ja näin ollen joutunut myös (lievän) rasismin kohteeksi. Se on tosi hajottavaa, kun ihan sama mitä tekee, kuinka hyvin opettelee kielen ja kuinka paljon näkee vaivaa kulttuurin opettelemiseen ja sopeutumiseen, silti on aina kaikkien silmissä "ulkomaalainen" tai "vieras", koskaan ei osa sitä yhteisöä. No, mä pystyin palaamaan takaisin mun omaan maahan, kyse oli siis mun valinnast. Mut jos Suomessa olis sotatilanne, enkä vois tulla tänne takas vaikka haluaisin, ja joutusin elämään tolla tavalla ulkopuolisena tossa yhteisössä, niin kyllä se hajottais. Ja länkkäreihin suhtaudutaan Aasiassa vielä ihan hemmetin hyvin, jos vertaa vaikka siihen, miten somaleihin suhtaudutaan Suomessa.
Tietenkään se, että saa paskaa niskaansa, ei oikeuta kaatamaan paskaa muiden niskaan. Mut kumpi oli ensin, muna vai kana?
Personaes wrote:Meillä ei ole kuin yksi isänmaa, maahanmuutolla me tehdään pysyviä muutoksia tuon isänmaan oloihin.
Mulla on vaan yks maa ja se on maapallo. En ihan täysin niele ihmisten tekemiä rajanvetoja pyhinä totuuksina. Kenellä muka on oikeus piirtää viiva maahan ja sanoa, että tää on nyt mun puoli, sä et saa tulla tänne? No, kai niiden kuviteltujen rajojen mukaan on vaan pakko elää, kerta valtaosa ihmisistä jakaa saman kuvitelman.