Huumeet ja vastuullisuus

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
Personaes
OD

Re: Huumeet ja vastuullisuus

Post by Personaes »

frapathea wrote:
narcocorrido wrote:Kyllä mä näkisin niin, että jos ei pysty noudattamaan näitä sääntöjä, joista tärkein on, että poliisia ei juttuihin sotketa, niin ei pitäisi sitten koko piireissä mukana olla ollenkaan.
Kyllä mä näkisin, että mikäli ei osaa käyttäytyä niin, ettei poliisia tarvitse sotkea mukaan, kannattais varmaan pysyä erossa yhtään mistään päätä mahdollisesti vielä enemmän sekoittavista aineista ja painua hoitoon.
Täytyy mainita, että se mitä ite ajattelen näistä asioista henkilökohtaisesti ja että miten kadulla/piireissä ajatellaan on eri asia.

Esimerkiksi juuri tuo mun mainitsemani tapaus joka myi ja käytti hyväkseen lapsia. Mua ei haittaisi yhtään jos joku kyseisen paskan olisi ilmiantanut poliisille, mutta valitettavasti noissa piireissä on valtavat määrät impulssiivista/väkivaltaista, ei niin fiksua porukkaa jotka näkee asian toisella tavalla ja pitäisi sitä ihan puhtaana vasikointina.

Ja muuten, mainittavan arvoista on vielä se, että mulle selvis ton tyypin touhut vasta myöhemmässä vaiheessa(että myi/käytti hyväkseen pentuja). Jos ajatellaan, että nykyään tulis vastaava tapaus vastaan, niin voisin ehkä itekkin soittaa nimettömän puhelun, jos ei olisi muuta tapaa hoitaa hommaa.

Mutta tuollainen on hyväksyttävää vaan poikkeustapauksissa, yleisesti katsottuna, ei pitäisi sotkea ulkopuolisia mihinkään juttuihin.
All that we see or seem, Is but a dream within a dream.
-Edgar Allan Poe
Pen
OD

Post by Pen »

Ammattimainen huumebisnes harvoin on vastuullista. Siinä raha ratkasee, ei se, että onko moraalisesti oikein. Siksi käsitän asian, vaikka en sitä ehkä hyväksy.

Suomessa asiat noilta osin on silti aika lapsen kengissä jos verrataan isoon maailmaan. Täällä helposti selviää parilla murtuneella luulla kun muualla voi lähteä henki sekä itseltä että perheeltä jos pahasti vasikoi.

Mut aika pitkälti täs topicis on puhuttu asiat läpi ja munki näkökanta on sama: en lapsille todellakaan myis tai tarjois, kuten en myös henkisesti epävakaille. Aina kerron dosen, miten otetaan ja mielellään olen trippivahtina jos mahollista, koskan en haluu mitään ODta kontolleni. Myös se, että tavara on varmasti sitä mitä pitää ja dose on sen verran kuin on luvattu, on tosi tärkeää. Esim nbomea tai bromoa lappuina... Ei helvetti.

En kyllä edes myyntiä harrasta, mutta jos joskus jotain tarjoan niin sittenkin olen tarkkana ettei mitään peruuttamatonta tapahu.

Lapsia ei tosiaankaan sais altistaa huumeille. Vihaan sitä että jotkut pyörittää penskan ja sillon ku skidi on kohdussa niin mutsi vetää jotain rojua, ees tupakkaa. Vitun sairast touhuu. Ja sit kun ne lapset syntyy, ni ne joutuu elää josai luukus jos pyörii ties mitä sekopäätä.

Väkivalta pitäs saada näistä touhuista kokonaan pois. Se on pahin asia koko huumekaupassa imo. Kuten myös seksuaalinen hyväksikäyttö, kiristys ynnä muut.

Mutta, maailma ei ole ihannepaikka. Esim. jenkeissä meno on vitusti raaempaa. Pitää vaan koittaa selvitä ja olla reilu ja toivoa et muutkin on reilui. Siks en halua oikein "piireis liikkua" - liikaa kokemuksia epärehelissistä subunisteistä ja pirivetureista.

Douppii jos vetää, niin ei pidä häiritä muita. Toki jos joku budi haisee partsil niin ei siin mitään, mut jos tyypit syö jossain PCP-päissään toisten naamoi niin ei toi vittu oo normaalia. Niit huumeisiin menevii rahoi ei mun moraalikäsityksel myöskää pidä kusettaa tai varastaa jostai siwast tai läheiselt raksalt kuparina. Jos on rahat tiukal, niin on sit vetämättä tai "hustlaamal" hyvien "sääntöjen" mukaan sitä hommaa.

Onneks monet myyjät on herrasmiesmaisia eikä tarvii pelätä kauhean usein että joku nitkunen sububentsobudipiri segis ryöstää sut.
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Toki monissa paikoilla muualla maailmassa menee paljon huonommin tällä saralla, mutta ei se muuta sitä, että vastuullinen huumausainekulttuuri olisi ihan tervetullutta joka paikkaan.

Nilkkejä tulee varmaan olemaan aina, mutta mitä useampi saadaan mukaan siihen vastuulliseen touhuun ja oikeasti miettimään asioita tarkasti, sitä parempi. Mitä useampi saadaan olemaan tukematta tollasta paskaa, mistä esimerkiks narcocorrido puhui, sen parempi.

Frapathean sanoille amen. Oli hyvin sanottu.

Jos pelkää sitä että moni muu narahtaa samalla, niin heille voi jotain kautta lähettää esim. nimettömänä viestin, että hei: tästä tyypistä on tehty ilmoitus, koska se on tehnyt tällaisia asioita. Pitäkää matalaa profiilia jonkin aikaa ja tuhotkaa kaikki todisteet yhteydestänne siihen jos pystytte.

Mä oon esimerkiks soittanut hätäkeskukseen kun eräs tuttu sanoi pahoinpidelleensä jonkun lenkkeilijän ja vaikutti muutenkin siltä että on vaaraksi sekä itselleen että muille. Sanoin kyseiselle henkilölle puhelun jälkeen, että hei, mä soitin hätäkeskukseen koska kuulosti sen verran pahalta nyt noi sun jutut, joten suosittelen piilottaa kaikki laittomuudet jos semmosia löytyy. Hän onneksi ymmärsi tilanteen eikä ollut siitä vihainen.
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
dopE
Lepakko

Post by dopE »

Jos pelkää sitä että moni muu narahtaa samalla, niin heille voi jotain kautta lähettää esim. nimettömänä viestin, että hei: tästä tyypistä on tehty ilmoitus, koska se on tehnyt tällaisia asioita. Pitäkää matalaa profiilia jonkin aikaa ja tuhotkaa kaikki todisteet yhteydestänne siihen jos pystytte.
Jos muutama kymmenen tyyppiä on vasikan takia pidätettynä / vangittuna niin siinä vaiheessa ei pahemmin mitään todisteita tuhota :D
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

DopE, en jotenkin usko että parikymmentä tyyppiä joutuisi heti pidätetyksi jos kerrot yhden kusipään hyväksikäyttävän lapsia. Huumeista ei välttämättä tarvitse edes mainita.
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Ja mun mielestä vasikointi missä tahansa tilanteessa on pienempi paha kuin lasten hyväksikäyttäminen. Ne jotka tuollaista toimintaa suvaitsevat sille mitään tekemättä ovat tuhat kertaa pahempaa saastaa kuin kukaan vasikka.

Jos voisin ees yhden lapsen tuollaiselta pelastaa, olisin kyllä ilomielin valmis ottamaan niskaani sen paskan mitä kiinnijäämisestä tulee.
frapathea

Post by frapathea »

wRRa wrote:Ja mun mielestä vasikointi missä tahansa tilanteessa on pienempi paha kuin lasten hyväksikäyttäminen. Ne jotka tuollaista toimintaa suvaitsevat sille mitään tekemättä ovat tuhat kertaa pahempaa saastaa kuin kukaan vasikka.
Tää, ja jos muuta virkkaa, niin tbh aika sairasta musta. En pysty samaistumaan ajatusmaailmaan jossa oma perse on lapsen koskemattomuutta tärkeempää. :S
Jos voisin ees yhden lapsen tuollaiselta pelastaa, olisin kyllä ilomielin valmis ottamaan niskaani sen paskan mitä kiinnijäämisestä tulee.
<3
dopE
Lepakko

Post by dopE »

Meni kännissä vähän ohi tuo em. hyväksikäyttö homma ja kyllähän se muuttaa asioita huomattavasti. Jos tuollainen omaan lähipiiriin osuisi niin luultavasti pitäisin huolen että tekijä syö muutaman kuukauden pillillä, vaikka joutuisin lusimaan. Tällanen ajatusmaailma mulla on :roll:
Personaes
OD

Post by Personaes »

wRRa wrote: Mitä useampi saadaan olemaan tukematta tollasta paskaa, mistä esimerkiks narcocorrido puhui, sen parempi.
Niin tosiaan jos joku on käsittänyt väärin, kuulin tuosta hyväksikäytöstä ja muusta nilkki-toiminnasta vasta kauan sen jälkeen kun oli tuota kyseistä toimintaa tällä tyypillä. Siinä vaiheessa tyyppi oli jo muista jutuista linnassa. Enkä muutenkaan ole ollut koskaan missään tekemisissä tuon tyypin kanssa.

Ihan sanon että kukaan ei ajattele, että mielestäni olis ok katsoa tuollaista läpi sormien.

Voisin muuten kuvitella että tuollainen ei ole yhtään harvinaisempi ilmiö, tiedän paljon naisia, jotka on alkanut käyttämään kovaa kamaa jo joskus 12-13v, ei tarvi olla mikään einstein tajutakseen että mitä ton ikäsille lapsille myyjien mielessä liikkuu...

Itekkin kun oltiin 12-13v ja testasin ekaa kertaa pilveä, niin kaveri(tyttö) joka hommas pilvet, oli 13v ja soitti jollekkin tyypille jolla oli ikää varmaan 25-30v ja tuli autolla tuomaan pilvet samantien. Myöhemmin kuulin että tämä tyttö ja pari muuta vastaavan ikäistä tyttöä, oli ton 25-30v jätkän ja tän jätkän kavereiden kanssa ollut jossain korvessa telttailemassa viikonloppuja...

Ei vittu mitä porukkaa, jotkut aikamiehet kaveri porukalla lähtee ala-aste ikäisten kanssa metsään viikonlopuksi douppaamaan ja tekemään ties mitä(vaikee arvata)...

Ei ehkä mikään yllätys että muutamaa vuotta myöhemmin tämä tyttö yritti itsemurhaa hypäten toistakymmentä metriä korkeelta kalliolta...
-Edgar Allan Poe
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Joo ei tullut sellainen mielikuva, että sinä olisit pitänyt kyseistä toimintaa jotenkin OK:na, älä huoli.

Nyt kun muistelen omaa nuoruuttani, niin mullakin on kavereita, jotka on seksiä vastaan saaneet pilveä sillon 13-vuotiaina. Olin unohtanut koko asian. Aloitinhan itsekin sillon 13v sitä pilveä polttaa. Kaipa tiettyjä asioita yrittää alitajuisesti unohtaa.
Hippisaukko
Apteekki

Post by Hippisaukko »

Mun mielest on vastuullist pitää huolta frendeistä. Muiden mielest mä oon vittumainen ilonpilaaja ku herättelen kaverii tarkistaakseni hengitystä joka on vetäny alkoo, bentsoja ja oppareita. Mun mielest ei voi olla koskaa liia varovainen. En mä haluu et kukaa mun käsiin kuolee. Mieluummi liian varovaine kui että jotai joskus oikeesti sattuu. Mä käännän kaikki tipahtaneetki aina kylkiasentoon.. Iha vaa varmuuden vuoks..
[12:51] AlbertFish sä oot vaan nuori know-it-all tyttönen
[12:51] AlbertFish vaikka kissa luuleeki saaneensa tiikerin raidat ni kaukana oot
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Hippisaukko, tosi tärkeä pointti. Ja hyvä että teet noin, ihan sama mitä muut siitä ajattelee.

Tällainen yleinen kysymys, että olisitteko valmiita soittamaan ambulanssia överit vetäneelle tyypille sillä uhalla, että jäisitte itse samalla kiinni? Oon joskus kuullut jopa sellaisen jutun, että tyypit on soittaneet lanssin ja pakkasella tipauttaneet öyskääjän bussipysäkille (jonne lanssi on hälytetty) ja ajaneet äkkiä itse pois etteivät jää kiinni.
Pen
OD

Post by Pen »

^ Eihän ne kytät ees tuu paikalle OD tilanteissa? Ainakaan sillon yhen kerran kun mulla tuli lääkärireissu niin poliisista päin ei kuulunut mitään.
Hippisaukko
Apteekki

Post by Hippisaukko »

Tietysti oisin valmis soittaa lanssin heti ku tilanne näyttää siltä että ei olla kotikonstein selviimässä siitä. Ja mieluummi aina liian aikasi, kuin liian myöhään. Mun mielestä tää pitäs olla ihan itsestäänselvyys.. En mä ainakaan haluu itelleni sellasii frendejä jotka mieluummi antaa mun kuolla, kuin soittaa ambulanssin silläki uhalla että ite jää kiinni. Mä oon miettiny sitä että hankkisin itelleni pienen purkin naloksonia, ihan vaan varmuuden vuoks... Jossain tilanteis hätäensiapu voi pelastaa hengen. Oon myös lukenu aktiivisesti elvytyksestä, ja uskon et pystyn aika kuosissakin tekee peruselvytyksen melko hyvin. Pitäs saaha kyl EA-kortti suoritettuu. Mun mielestä esim. konemusabileitä järkkäävät tahot vois vaikka järkätä bile-ensiapukursseja ihan bilekävijöille, ja tietty järjestäjille ja järkkäreille.
[12:51] AlbertFish vaikka kissa luuleeki saaneensa tiikerin raidat ni kaukana oot
Pen
OD

Post by Pen »

Multa itseasias EA1-kortti löytyy (mehän vedeltiin sillä lainejakin tässä yks päivä muuten :D) , sivarissa sen suoritin mutta myönnettäköön että oppi on jo aika unohtunutta ja korttikin vanhentumassa. Ei kai ton uusiminen kyllä paljoa maksa ja voi oikeasti pelastaa hengen joskus.

Onneks sentää perus elvytys ja kylkiasennot on hallussa. Kerran olen joutunut kylkiasentoon kaverin laittamaan ihan sammumisen takia, toinen meinas ottaa oppariöverit mutta hengitystä tarkkailemalla selvittiin - ei tarvinnu onneks lanssia soittaa tai alkaa elvyttämään, mutta kyllä kuumotti. Bentsot, kalja, pajari ja subu isoilla doseilla on kyllä tosi pelleilyä hengellä. Never again itselle.

Silti, tarkkuutta pitää olla ja on aina hyvä jos joku asioista ees jotain tietävä on messissä..
Personaes
OD

Post by Personaes »

Tällainen yleinen kysymys, että olisitteko valmiita soittamaan ambulanssia överit vetäneelle tyypille sillä uhalla, että jäisitte itse samalla kiinni?
Oon soittanut monta kertaa, mutta eihän se tarkoita että jäisi kiinni. Kerran soitin kaverille lanssin kun oli lakka övereissä, vaikka itellä repussa vajaa litra lakkaa ja satoja millejä gammaa. Pullot vaan jemmaan siltä varalta että kytät tulee samalla. Tosi harvoin laittavat poliiseja remmiin. Sit joskus tehnyt niin, että soittanut lanssin ja lähtenyt itse kytkemään paikalta minuuttia/paria ennen lanssin tuloa(esim. ulkona ollessa).

Itelläkin on ensiapukortti, kaikenlaisia pikku juttuja on joutunut vuosien varrella tekemään. Pitäisi kouluttautua lisää tähän liittyen. Olisi siistiä osata tehdä vaikkapa henkitorveen reikä(ja pilli siihen) jos joku tukehtumassa jne...
-Edgar Allan Poe
Hippisaukko
Apteekki

Post by Hippisaukko »

Mä pohdiskelin tässä sitä että voisin hankkii jonku törkeen ison määrän värkkejä itelleni, vaikka en ite ees IV-käytä aktiivisesti. Mua ahdistaa nähä ku porukka lyö likasilla/tylsillä värkeillä hihaan tai kierrättää värkkejä. Et voisin antaa aina tarvittaes ihmisille puhtait värkkejä kun ne on kyläilemässä, tai vaik pitää repussa mukana muutamii. En mä tiiä. Oisko tää jo vähä liikaa muide elämää puuttumista?

Täs on varmaa vähä sama juttu ku et mä pidän aina reiveissä/festareilla/yms ylimääräsiä vesipulloja laukussa ja tarvittaessa niit ihmisille jaan ja annan juoda. Oon ite pentuna luultavasti välttäny pyörtymisen vaarallises paikassa sen takia et mulle juotettii vettä ja haluun ite sit sitä samaa hyvää jakaa.. Kyl tän kesän festaririennoissa on ihmiset kovinki kiitollisii ollu ku on sen hörpyn vettä saanu.

On iha kivaa huolehtii lähimmäisistään. Vaik kyseessä onki iha pienet asiat, nii niil saattaa olla välii. Ainaki karma paranee! :lol:
JOHNSSON
Lepakko

Post by JOHNSSON »

Ei, luulen että porukka olisi todella mielissään kun saa puhtaat värkit kouraan. Itsekkin tullut joskus aina lyötyä 10 kertaa samalla neulalla, niin osaa arvostaa jos jollain on heittää puhtaat. Ambulanssin olen soittanut ja itsellenikin on soitettu muutamia kertoja. Kyttiä ei ole tullut kertaakaan, jos tuolla kiinni jäämisellä sitä tarkoitetaan.
placebo
Kameleontti

Post by placebo »

Kyllähän tuo olisi loistava idea pitää puhtaita värkkejä mukana. Luulisi ihmisten enemmänkin olevan kiitollisia kuin kiukkuisia elämäänsä puuttumisesta, jos on lyömässä paskasella 5-kertaa käytetyllä neullalla suoneensa ja sitten tulee varustautunut kaveri ja kiskasee repustaan puhtaat värkit :D Ittekkin voisin hyvinkin toteuttaa tälläsen idean jos omassa piirissä IV-käyttäjiä olisi enemmän. Mutta ei oo ku muutama ja ne ei edes rännää yleensä mun aikana, tai sitten menevät vessaan rännäämään :)
Periaatteet perustana, totuus selustana.
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Irkkikeskustelusta pasteen muutaman kommentin tänne. Keskustelu lähti siis tästä:
21:20 < Hz0> kaverin muksu kaatunu mettän reunassa spiguu ja menny etusormeen piikki niin et vertaki tuli

Ja sit tuli mun mielestä ihan hyvä ehdotus:
21:52 <@AlbertFish> no käyttäjien pitäis ymmärtää laittaa omansa aina vaikka muovipulloo
21:53 <@AlbertFish> hyvin voi kantaa mukana jos värkkejäki roudaa

Miksei? Nimittäin jotkut roskiksetkin (esim. pullonpalautuspisteen muovikassiroskis) saatetaan tyhjentää käsin ja joku voi tökätä sormensa spiguun. Miksei kantaisi mukana vaikka puolen litran limupulloa ja heittäisi käytettyjä neuloja sinne? Luulisi mahtuvan ihan hyvin.
frapathea

Post by frapathea »

Joo tai yks hyvä tapa on kans vetää pumpusta mäntä ulos, laittaa piikki sinne niin päin et se muoviosa ensin, ja sit tunkee mäntä takas sisään, jolloin piikki jää männän väliin eikä pääse pistämään sieltä ketään vahingossakaan. Ja tosi pieni vaiva, ei ees tarvii kantaa mitään ylimäärästä mukana... :|
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

frapa, hyvä vinkki. Näitähän pitäs melkeen kerätä jonnekin oikeesti ohjeiksi. Onhan se nimittäin nyt ihan perseestä jos joku 3v kakara saa piikistä C-hepatiitin.
Personaes
OD

Post by Personaes »

frapathea wrote:Joo tai yks hyvä tapa on kans vetää pumpusta mäntä ulos, laittaa piikki sinne niin päin et se muoviosa ensin, ja sit tunkee mäntä takas sisään, jolloin piikki jää männän väliin eikä pääse pistämään sieltä ketään vahingossakaan. Ja tosi pieni vaiva, ei ees tarvii kantaa mitään ylimäärästä mukana... :|
Joo, itellä tämä on ihan automaattinen toimenpide jota en ole skipannut koskaan. Menee tasan se kaksi sekunttia, ja noin pystyy ne tosiaan tuhoamaan niin, että ne ei pistä enää ketään.

Ite vielä jos vaan on mahdollista, niin hävitän muuten, kuin pudottamalla roskikseen ja jos laitan roskikseen niin laitan niiden(oikealla tavalla tuhottujen--->neula sisässä) päälle paksusti paperia.

En voi käsittää minkälainen kusipää jättää likaiset värkkinsä jonnekkin puiston penkille, bussiin tai luontoon. Varmaan niitä vanhempia luuseri-narkkareita, joilla ei enää ole aivosoluja sen vertaa, että osaisivat yhtään mitään ajatella rationaalisesti, kuin omia annoksiaan.
-Edgar Allan Poe
xxx-men
Kameleontti

Post by xxx-men »

frapathea wrote:Joo tai yks hyvä tapa on kans vetää pumpusta mäntä ulos, laittaa piikki sinne niin päin et se muoviosa ensin, ja sit tunkee mäntä takas sisään, jolloin piikki jää männän väliin eikä pääse pistämään sieltä ketään vahingossakaan. Ja tosi pieni vaiva, ei ees tarvii kantaa mitään ylimäärästä mukana... :|
Mä oon alusta asti kans tehny aina näin. Vaik mul on nyt himas semmonen neulankeräyslootaki mut silti tuhoon noi värkit aina tol sun kuvaamal taval.
Pen
OD

Post by Pen »

Mun mielestä on tärkeää muuten se, että jos se tietää, että esim. kaverilla menee yli ja se kinuaa sulta vaikka douppia, niin et sitä anna. Huumeet nimittäin ei ole kuin hetkellinen helpotus.

Tossa perjantaina sain alkoholisoituneen kaverini viimein lähtemään suljetulle katkolle pitkän suostuttelun jälkeen. Toivottavasti saa elämäänsä muutakin kuin sen pullon eikä narahda heti kun hoito loppuu.. Bentsojahan siellä vissiin paljon sille syötetään joten pelottaa, että käykin vain niin että seuraavaksi jätkä on sekä alkoholi- että bentsokoukussa.

Noh, onneksi on monia jotka kyseisestä tyypistä välittää, joten varmaan saadaan pidettyä mies oikeilla raitella. Tosi surullista kun vitun viisas ihminen kyseessä, enkä tarkoita pelkkää älykkyysosamäärää (mensan jäsen) vaan yleisestikin "paljon elämää kokenut" henkilö vaikka kohtuu nuori onkin.
Unforgivible
Karvakuono

Post by Unforgivible »

Pen wrote:Mun mielestä on tärkeää muuten se, että jos se tietää, että esim. kaverilla menee yli ja se kinuaa sulta vaikka douppia, niin et sitä anna. Huumeet nimittäin ei ole kuin hetkellinen helpotus.
Tuossa aivan samaa mieltä. Sama myös jos toinen tosissaan koittaa lopettaa vetämise, mutta meinaa retkahtaa. Tai mennä tarjoamaan semmosel joka lopettamas muuten vaan. Itsestään selvä asia, mutta ei kaikille.
Mihin sitä menis möyryy?