Huumeet ja vastuullisuus

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
wRRa
Moderator

Huumeet ja vastuullisuus

Post by wRRa »

En äkkiseltään löytänyt topicia aiheesta, joten päätin perustaa.

Mitä on mielestänne vastuullinen päihdekäyttö? Pyrittekö käyttämään vastuullisesti? Entä onko teidän mielestänne olemassa vastuullista myyntiä? Tietysti vastakohtana voidaan pohtia myös vastuutonta käyttöä.

Mä ainakin suosittelisin, että kaikki käyttäjät pyrkisivät kohti vastuullista käyttöä, jos suinkin mahdollista. Mä näkisin et vastuullinen käyttö on sitä käyttöä, jolla aiheutetaan vähiten haittaa muille ja itselle. Sen takia tän aiheen pohtiminen on mun mielestä tärkeää.

Vastuullisena voisi esimerkiksi pitää sitä, että rahat douppiin hankkii jotenkin muuten kuin muita satuttamalla. Esimerkiksi varastamalla rahojen hankkiminen ei lukeudu vastuulliseen käyttöön. Vastuullinen käyttäjä tietää rajansa, eikä ota liian isoja annoksia. Hän ei myöskään tarjoa muille liian isoja annoksia.

Vastuullista voisi olla esimerkiksi kokeilla aina hyvin pieni määrä ainetta ennen varsinaisen annoksen ottamista, koska ikinä ei tiedä mitä saa....

Vastuullisesta myynnistä tulee mieleen myyjä, joka tietää kenelle myy. Ei siis myy välttämättä tuntemattomille. Varsinkin kokemattomampien käyttäjien kanssa tulee olla varovainen, ja jos on hyvin epävakaan oloinen henkilö, kannattaa harkita uusiksi haluaako hänelle luovuttaa esimerkiksi psykedeelejä (tai mitään muutakaan). Myös alaikäisille myymisen näkisin aika vastuuttomana.

Teidän ajatuksia aiheesta?
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
VXA
Kameleontti

Re: Huumeet ja vastuullisuus

Post by VXA »

Vastuullinen psykonautti tekee valintoja myös kuosin kustannuksella, yleistä hyvinvointia ajatellen. Saattaa vaikka uhrata jonkin tietyn päihteen tätä varten.

Munki varmaan pitäs.
Jos metsään haluat mennä nyt,
niin takuulla pajautat.

Kolme likaista hippiä hiisas näin, piippu kiersi ringissä eteenpäin. Ja koska hatsia oli paljon niin, kutsuivat he messiin yhden pajapään.

Kuoseissa taju ajantajusta heikkenee.
frapathea

Post by frapathea »

Itselleni tulee lisäksi mieleen myös poliittisesti vastuullinen käyttö, eli käyttäminen sellaisissa rajoissa ja sellaisin tavoin, ettei se tee hallaa järkevämmän päihdepolitiikan edistämiselle. Tähän voi liittyä useita asioita mukaan lukien, mutta ei rajoittuen seuraaviin:

- Asiallinen käytös julkisilla paikoilla – rellestäminen, huuteleminen ja töykeä käytös ilmiselvästi päihtyneessä tilassa ei edistä yleistä asennemuutosta
- Väkivallan ja väkivaltaisten välienselvittelyn sekä velankeruun välttäminen päihdeyhteyksissä
- Kiihkoilematon asenne; maltillisuus asian ollessa esillä; fanaattisen kuvan välttäminen
- Väitellessä argumenttien perusteleminen faktatiedolla; asiallinen väittelytyyli
- Yhteiskunnallinen vastuunkanto; käyttö sellaisissa rajoissa, joka mahdollistaa yhteiskunnallisesti kehittävän toiminnan (ts. rapanisteys ei oo hyvä juttu)
- Toisaalta myös rohkeasti omilla kasvoilla aiheesta asiallisesti puhuminen, etenkin mikäli kykenee esimerkillään rikkomaan negatiivisia stereotypioita

Hyvä ketju.
Comadope

Post by Comadope »

Itse oon heti alusta asti koittanut pitää päihteidenkäyttöni vastuullisena, lähipiiristä löytyy liikaa varoittavia esimerkkejä miten ei kannata toimia.
Muutenkin esim juurikin tuo frapan mainitsema väkivalta- itselle ei ikinä ole tullut tarpeeseen siihen turvautua. Tullut tän "skenen" myötä paljon hippimäisemmäksi ajatusmaailmaltani, ennen ajautui paljon helpommin väkivaltaisiin tilanteisiin kuin nykyään.
Mun mielestä päihteistä katoaa se hohto mikäli niistä tulee se pääjuttu elämässä, päihteet on hyvä mauste mut ei hyvä raaka-aine..
Mutta toisaalta ei sitä voi lähteä kiistämään etteikö ne olisi nykyään helvetin iso osa elämää kun suurin osa frendeistä käyttää jotakin. En vaan tahdo et itelle tulee koskaan ongelmaksi heti aamusta miettiä mistä saa päivän doupit, tulee jos on tullakseen :)
Ja siis hatsin pystyn laskemaan melkein elintarvikkeeksi, siinä täytyy vaan pitää mielessä ettei passivoidu liikaa. Tosin ollut helvetin siistä olla todella vähällä poltollakin nyt tämä alkuvuosi. Siistiä vääntää viikot duunia ja panostaa muihin juttuihin, viikonloppuna parit paukut jos siltä tuntuu. Kemikaaleja ei oo mennyt nyt ollenkaan!
Sori offtopic..
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Frapa, hyvä pointti tuo päihdepoliittinen näkökulma. Tällaisten kiellettyjen asioiden kanssa on tosiaan erityisen tärkeää säilyttää vastuullinen ilmapiiri, jos haaveilee touhun laillisuudesta tulevaisuudessa.

Mun mielestä vaultin yksi tehtävä on myös opastaa tyyppejä vastuullisempaan käyttöön niin siksikin tää on tärkeä aihe just tällä foorumilla.
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
LeFairylette
OD

Post by LeFairylette »

Vaatuullisena päihteidenkäyttönä pidän sellaista douppaamista mikä ei häiritse ns.normaalia elämää...
Eli hoitaa asiat kunnolla, rahat, työt/koulun, perhesuhteet ym.

Itse olen mielestäni vastuullinen käyttäjä vaikka addikti olenkin.
Hoidan raha-asiani siinä mielessä moitteettomasti, että laskut on aina maksettuna ennen kuin muistutusta kerkeää edes tulla ja luottotietoni ovatkin puhtaat.

Koulun hoidan tyydyttävästi. Alku ollut hankalaa ihan muista kuin päihteistä riippuen.

Perheen kanssa olen hyvissä väleissä ja he eivät edes tiedä käytöstäni, eikä kaveritkaan kyllä tiedä addiktion syvyyttä. En ole koskaan varastanut keneltäkään, enkä muutenkaan käyttänyt ketään hyväksi.

Mielestäni kaikkien tulisi miettiä näitä asioita omassa päässään. Onko huumeet sen väärti että pilaa elämänsä kokonaan? Voittaako kuosi sen että on ruokaa ja koti?
"Sä oot likanen narkkari! Yhteiskunnan pohjasakkaa!!
Vieterivetonen

Post by Vieterivetonen »

Vastuullinen myyjä, kuten on jo mainittu, tosiaan tietää ja käyttää järkevää harkintakykyä siinä kenelle myy. Vastuullinen myyjä myöskin myy sitä, mitä sanoo myyvänsä. Niin, ettei ostajalle tule mitään ikäviä yllätyksiä. Ei sitä aina kaikkia pitoisuuksia sun muita ole mahdollista alkaa mittailla.
PahaArkkitehti
Psykonautti

Post by PahaArkkitehti »

Vastuullinen iv-käyttäjä vie käytetyt värkit mukanaan, eikä jätä niitä minnekkään lasten leikkikentälle tms. paikalle lojumaan.
frapathea wrote:Itselleni tulee lisäksi mieleen myös poliittisesti vastuullinen käyttö, eli käyttäminen sellaisissa rajoissa ja sellaisin tavoin, ettei se tee hallaa järkevämmän päihdepolitiikan edistämiselle...

- Asiallinen käytös julkisilla paikoilla – rellestäminen, huuteleminen ja töykeä käytös ilmiselvästi päihtyneessä tilassa ei edistä yleistä asennemuutosta...

- Yhteiskunnallinen vastuunkanto; käyttö sellaisissa rajoissa, joka mahdollistaa yhteiskunnallisesti kehittävän toiminnan (ts. rapanisteys ei oo hyvä juttu)
Leikkikentällä rännääminen ei toisaalta ole ehkä asiallista käytöstä julkisilla paikoilla. Mutta tajuatte kyllä. Ei tarttee jättää käytettyjä värkkejä silleen että joku istuu bussissa niitten päälle tms.

Yhteiskunnallisesta vastuunkannosta itselle on tärkeäksi muodostunut koulussa käyminen ja töiden tekeminen. Silleen että pystyy oman elämisensä kustantamaan, eikä tarvitse sossupummina loisia.

E: Sossupummina loisiminen oli ehkä vähän loukkaava ilmaisu... Iso osa kavereista kuitenkin on sossupummeja... :mrgreen:
E2: Työssä käyminen on itselle siinä mielessäkin tärkeää, että se "sossupummina loisiminen" ei tule koskaan auttamaan huumemyönteisempien asenteiden kehittymisessä.
Hitler
Apteekki

Post by Hitler »

Todella heikosti oon maksellut valtiolle osuuksia, loisinut kasvaimen lailla ja perustellut sen lailla. Oon kuitenkin laittanut maahan kasvaan monia tuhansia puita vuosien ajan. Elävien tyyppien lempikamaa eli happee tuottamaan, myöhemmin ehkä jopa tietoa levittämään papyryksena valtion laitoksissa. Vähintäänkin paskaisten perseiden puhdistamisen kekoon olen korteni kantanut, hiellä ja verellä. Pönttö sekasin tapiolan vainiolla ja maailma unholaan jää.

Se on tärkeetä työtä vaikka joku parikolmekuukautta vuodessa noita maahan räimin kuokalla tai putkella. Mut kun maa on roudassa ett' veikkaan ma ett' niin kauan kuin vielä voisin, pitkään koisisin, loisin ja laiskaa tekotaidetta loisin.
pirun hyvä nuolla kuorena
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Vieterivetonen wrote:Vastuullinen myyjä, kuten on jo mainittu, tosiaan tietää ja käyttää järkevää harkintakykyä siinä kenelle myy. Vastuullinen myyjä myöskin myy sitä, mitä sanoo myyvänsä. Niin, ettei ostajalle tule mitään ikäviä yllätyksiä. Ei sitä aina kaikkia pitoisuuksia sun muita ole mahdollista alkaa mittailla.
Joo. Toisaalta vastuullisena voisi pitää sitäkin, että jos ei ihan oikeasti tiedä mitä tavara on tai on epäilyksiä sen suhteen (mutta se pitää saada myytyä), niin sanoo rehellisesti "Musta tää tavara on vähän epäilyttävää, kannattaa olla varovainen".
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Mä tässä taas myymälävarkaan bongatessani mietin tätä topicia ja sitä, ettei ole kovin vastuullista käyttöä antaa koko huumeporukasta huonoa kuvaa esimerkiks rötöstelemällä kuosipäissään.

Me huumeidenkäyttäjät ollaan kuitenkin marginaalinen ihmisryhmä, tavallaan vähän samalla tavalla kuin vaikka maahanmuuttajat tai homot voi olla. Jos joku meistä tekee jotain typerää, koko ryhmä saa leiman otsaansa. Tällaisten pienten ryhmien jäsenille olisi erityisen tärkeää, että pidettäisi positiivista kuvaa yllä.

Varsinkin jos me joskus halutaan päästä eteenpäin lainsäädännön suhteen tai sen suhteen, miten käyttäjiin ylipäätään suhtaudutaan. Sillon pitäs antaa hyvää kuvaa muille.
Olento
Apteekki

Post by Olento »

wRRa wrote:Mä tässä taas myymälävarkaan bongatessani mietin tätä topicia ja sitä, ettei ole kovin vastuullista käyttöä antaa koko huumeporukasta huonoa kuvaa esimerkiks rötöstelemällä kuosipäissään.

Me huumeidenkäyttäjät ollaan kuitenkin marginaalinen ihmisryhmä, tavallaan vähän samalla tavalla kuin vaikka maahanmuuttajat tai homot voi olla. Jos joku meistä tekee jotain typerää, koko ryhmä saa leiman otsaansa. Tällaisten pienten ryhmien jäsenille olisi erityisen tärkeää, että pidettäisi positiivista kuvaa yllä.

Varsinkin jos me joskus halutaan päästä eteenpäin lainsäädännön suhteen tai sen suhteen, miten käyttäjiin ylipäätään suhtaudutaan. Sillon pitäs antaa hyvää kuvaa muille.
Ehkä siihen vaikuttaa myös se että monet päihteiden käyttäjät ovat sen verran "vapaamielisiä", että ei pidä niin kovin vakavana asiana joltain supermarketilta varastamista, niinku en itsekkään pidä vaikken sitä teekkään. Onhan se totta että huumeiden käyttäjät otetaan tollasessakin tilanteessa sen suurennuslasin alle ja vedetään johtopäätöksiä että niistä huumeista se johtuu, vaikka "ei päihteiden käyttäjät" rötöstelisi ihan saman verran..

Mut tossahan onkin missio saada kaikki huumeiden käyttäjät käyttäytymään "vastuullisesti" :D
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

spirit, se o jotenki hassuu et muiden omaisuutta voidaan pöllii hyväl omatunnol mut sit ku joku kajoo nistin douppeihin ni ai jumalauta mikä meteli lähtee ja uhoamiset siitä että nyt katkotaan polvet.... :D Nojoo, ei nyt sentäs kaikilla. Mutta oikeesti. Eiks pitäs tehä muille niiku toivois itelleenki tehtävän?

Mut jos ny pöllii ni eiks sen vois sit ees tehä silleen ettei sitä osattas yhistää huumeisiin? Siis et miks pitää laukku olla täynnä jotai kamaa jos menee pöllii kaupast tavaraa? Tai miks pitää pöllii kuoseis?

Toisaalt onhan se vähän niinki et iso osa nisteist ei oikeesti vaa kelaa mitää muut ku omaa napaa. Se on vaa harmi et kaikkii huumeidenkäyttäjii pidetään samana sakkina. Ja mä en kyl puhuis täs yhteydes ehkä "vapaamielisyydestä" vaan "välinpitämättömyydestä".
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Mulla nyt tulee mieleen se, että yrittäis oikeasti tietää mahollisimman paljon siitä mitä vetää. Tai ainakin ne perusteet huumeista ja niiden toiminnoista. Ite ihmettelen esim a-klinikalla sitä, kun joudun monesti selittään päihdehoitajille mitä on ketamiini tai jotain sinne suuntaan olevia tilanteita. Myöskin huomannut, että noilla päihdehoitajilla on tosi väärä kuva huumausaineiden toiminnasta ja nekin valitettavasti näkee meidän marginaali väestöstä hyvin pienen puolen ja se näkyy niiden toiminnassa kyvyttömyytenä auttaa kaikkia päihteidenkäyttäjiä.

Ite yritän monesti olla fiksu ja vastuullisen näköinen käyttäjä varsinkin niille jotka ei käytä, yleensä oon ehkä turhankin helposti kertonut päihteiden käytöstä (nyt joudun kyllä erittäin tiukkaan kaksoiselämään kouluni takia), mutta yleensä oon tykännyt olla kuka oon ja näyttää sen.

Yleensä aina jos myyn jotain niin kyllä kerron ihmisille päihteestä jota myyn jos he vain haluavat kuulla. Valitettavan monesti ei halua. Musta on oikeastaan tosi outoa, että on käyttäjiä jotka ei esim istuskele tällä foorumilla lukemassa päihteistä taikka vaivaudu kattoon wikipediasta uuden kemikaalin kohalla, että mikäs tää nyt on. Onneksi myös on nousussa se porukka joka katsoo. Silti tosi nihkeetä, kun kuulee näitä tarinoita jossa joku on vain sanonut toiselle ihmiselle ison annoksen jotain kemikaalia ja tämä on vetänyt sen suurempia ajattelematta.

Yleinen sekoilu päihteillä on kans nihkeetä, mut en tiiä mitä sille voi tehdä. Soo soo vain kaikille, mutta yleensä tarttee ite huomata jossain kohtaa, että tän kemikaalin kanssa tällä annoksella tästä on mulle vain haittaa. Toisaalta oon myös miettinyt, että ehkä ihan hyvä, että jotkut tuo esiin ne huumeista tulevat haitat silloin voidaan keskustella niistä toivottovasti joku päivä avoimemmin. Joskus jopa kelaan, että hyvä kun huumeet on laittomia näin ei kaikki pääse niihin käsiksi niin helpolla, toisaalta yleensä se laittomuus tekee erittäin epäinhimilliset lopputulokset myös.

En mä tiiä. Mä aloitan aina itsestäni, yritän tehä niin paljon kuin voin ja yritän lähipiirini pitää kunnon tiellä, koska kavereiden jeesaminen auttaa muakin aina, en mä paskaa haluu ympärilleni lisää, muutenkin niin monella menee vituiks kaikki. Oman käytön yritän pitää sellaisena, että voin olla siihen tyytyväinen ja kattoo itteeni peiliin ja yleensä pystynkin kattoon nykyään sekin on ollut ehkä vähän työn takana.

wRRa wrote: Me huumeidenkäyttäjät ollaan kuitenkin marginaalinen ihmisryhmä, tavallaan vähän samalla tavalla kuin vaikka maahanmuuttajat tai homot voi olla. Jos joku meistä tekee jotain typerää, koko ryhmä saa leiman otsaansa. Tällaisten pienten ryhmien jäsenille olisi erityisen tärkeää, että pidettäisi positiivista kuvaa yllä.
Mä yritän aina sanoa, että meitä on aika monenlaisia. Osa meistä on vitun tyhmiä ja osa jengistä on vitun fiksuu. Yleensä ite saatan sanoakkin, että kuinka tunnen sellaisilla ja sellaisilla aloille fiksuja käyttäjiä ja just yritän olla ite mahollisiman edustava ainakin välillä.
frapathea

Post by frapathea »

Siirsin varastelu-topiciin (linkki yllä) koko keskustelun siitä asti, kun se alkoi tämän topicin aiheesta selkeästi hairahtua -toinen mode.

http://psyvault.net/viewtopic.php?f=5&t=277
Personaes
OD

Post by Personaes »

Mitä on mielestänne vastuullinen päihdekäyttö? Pyrittekö käyttämään vastuullisesti?
Sitä että ei altista sivullisia tuolle touhulle. Eli ei mitään kaman vetoa, doupista jauhamista(vitun ärsyttäviä jotkut jotka huutaa tyyliin douppi-juttuja kaupungilla jne) tai aineissaan kaupungilla pyörimistä(niin aineissaan että on häiriötä muille). Aineita käytetään lähinnä siis asunnoissa, kaupungillakin voi käydä vedoilla/nokilla/whatever vessassa, kunhan hävittää värkit asiallisesti(ei heitä irrallaan roskiin), eikä jää aineissaan pyörimään sinne.
Entä onko teidän mielestänne olemassa vastuullista myyntiä?
On. En näe mitään ongelmaa aineiden myynnissä käyttäjille. Missään nimessä ei pitäisi myydä lapsille tai teineille. Paitsi että tuo voi olla vitun vaarallista noiden terveyttä ajatellen ja on moraalisesti väärin, niin se voi olla vitun tyhmää ihan omaa kauppaa ja kiinnijäämistä ajatellen. Poliisi laittaa 10krt enemmän resursseja lapsille myyjien kiinni saamiseen. Lisäksi nuoret voi kiinnijäädessä helpommin vasikoida.

Lisäksi jos myyt jollekkin, jolla ei ole kokemusta kyseisestä aineesta. Niin olet vastuussa siitä että opetat tälle tämän aineen turvallisen käytön/annostelun
(vaikka vastuun pitäisi olla aina ostajalla).

Eli hyväksyn myymisen, jos sen tekee ammattimaisesti. Tuolla on kuitenkin niin paljon nilkkejä jotka myy paskaa tai vaarallista kamaa välittämättä ostajan iästä tai siitä osaako käyttää turvallisesti. Niin silloin
ammattimainen myynti on pienempi paha.

Ei vittu, ne on hienoa porukkaa ne paska-diilerit, jotka myy ihan pikkulapsillekkin. Täälläpäin on ollut nilkkejä, jotka myyneet tyyliin piriä ja muuta paskaa, jopa 12 vuotiaille. Eräällä vitun paskakasalla oli jopa tapana sitten rueta antamaan kamaa seksiä vastaan näille lapsille, tai keksimään päästä useiden satojen velkoja ja kiristämään näiltä lapsilta rahaa/seksiä/whatever.
All that we see or seem, Is but a dream within a dream.
-Edgar Allan Poe
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

narcocorrido wrote:Ei vittu, ne on hienoa porukkaa ne paska-diilerit, jotka myy ihan pikkulapsillekkin. Täälläpäin on ollut nilkkejä, jotka myyneet tyyliin piriä ja muuta paskaa, jopa 12 vuotiaille. Eräällä vitun paskakasalla oli jopa tapana sitten rueta antamaan kamaa seksiä vastaan näille lapsille, tai keksimään päästä useiden satojen velkoja ja kiristämään näiltä lapsilta rahaa/seksiä/whatever.
Joku saattaa nyt tulla uhkailee mua polvilumpioiden paskomisella (:D) mutta mun mielestä tollaset tyypit voi vasikoida ihan hyvällä omatunnolla. Yleinen sääntöhän douppipiireissä on, että ketään ei vasikoida, mutta mun mielestä jos lapsilta vaatii seksiä ja heitä uhkailee/kiristää niin sillon voi kertoa asiasta virkavallalle täysin hyvällä omatunnolla.

Mun mielestä jokasella on oikeus omaan kehoonsa, eli myös douppaamiseen jos sikseen tulee, ja sen takia ei pidä vasikoida ihmisiä, jotka vaarantaa vaan itsensä ja oman kehonsa. Mut siinä vaiheessa kun noin selkeästi tehdään toisille, erityisesti LAPSILLE, pahaa, niin parempi vaan että saadaan kiinni...

Mä näkisin, et tollasista tyypeistä poliisille kertominen on jo suorastaan sen velvollisuus, joka asiasta tietää. Vaikka sitten täysin nimettömänä.
Personaes
OD

Post by Personaes »

wRRa wrote:
narcocorrido wrote:Ei vittu, ne on hienoa porukkaa ne paska-diilerit, jotka myy ihan pikkulapsillekkin. Täälläpäin on ollut nilkkejä, jotka myyneet tyyliin piriä ja muuta paskaa, jopa 12 vuotiaille. Eräällä vitun paskakasalla oli jopa tapana sitten rueta antamaan kamaa seksiä vastaan näille lapsille, tai keksimään päästä useiden satojen velkoja ja kiristämään näiltä lapsilta rahaa/seksiä/whatever.
Joku saattaa nyt tulla uhkailee mua polvilumpioiden paskomisella (:D) mutta mun mielestä tollaset tyypit voi vasikoida ihan hyvällä omatunnolla. Yleinen sääntöhän douppipiireissä on, että ketään ei vasikoida, mutta mun mielestä jos lapsilta vaatii seksiä ja heitä uhkailee/kiristää niin sillon voi kertoa asiasta virkavallalle täysin hyvällä omatunnolla.

Mun mielestä jokasella on oikeus omaan kehoonsa, eli myös douppaamiseen jos sikseen tulee, ja sen takia ei pidä vasikoida ihmisiä, jotka vaarantaa vaan itsensä ja oman kehonsa. Mut siinä vaiheessa kun noin selkeästi tehdään toisille, erityisesti LAPSILLE, pahaa, niin parempi vaan että saadaan kiinni...

Mä näkisin, et tollasista tyypeistä poliisille kertominen on jo suorastaan sen velvollisuus, joka asiasta tietää. Vaikka sitten täysin nimettömänä.
Ehkä jos nykyään törmäisin vastaavaan toimintaan, niin siihen puuttuisin, mutta en poliisien avulla. Sitä ei kuitenkaan voi tietää, että ketä muita siinä vaarantaa, mahdollisesti kaikki jotka on olleet kontaktissa kyseisen kaverin kanssa, joutuvat vaaraan.

Sitten tiedän diilereitä, joilla omia pieniä lapsia. Narkkarit pyörii kämpillä ostamassa/vetämässä kamaa, samalla kun lapset leikkii samassa asunnossa. En voi vittu käsittää, että joku joka itse tietää mitä se riippuvaisuus on(tyyppi ite vielä koukussa), niin sitten omia lapsiaan altistaa samalle paskalle.

Vastuullisuus. 90%(narkeista) ihan vieras käsite :down:
-Edgar Allan Poe
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

narcocorrido wrote: Ehkä jos nykyään törmäisin vastaavaan toimintaan, niin siihen puuttuisin, mutta en poliisien avulla. Sitä ei kuitenkaan voi tietää, että ketä muita siinä vaarantaa, mahdollisesti kaikki jotka on olleet kontaktissa kyseisen kaverin kanssa, joutuvat vaaraan.
Lisätäänpä listaan, että mun mielestä ei myöskään ole vastuullista tukea tällaisten tyyppien toimintaa ostamalla heiltä/myymällä heille YHTÄÄN MITÄÄN.
Mandown
Lepakko

Post by Mandown »

Niin, jos oikeasti joku on nii pöpi että alkaa seksiä vastaan kauppaan douppia lapsille(tai edes viinaa/röökiä), niin ne jotka sen seurassa hengaa & Ei tee asialle mitään, joutaa myös sinne selliin. Yli 100-prosenttisen moraalitonta.

Päihteiden ongelmakäyttäjillä jos on lapsia niin tästäkin ois hyvä ilmottaa lastensuojeluun. Suomen opparinisteistä suurimman osan vanhemmat on alkkiksia. Jotkut saattaa ajatella, että asia ei kuulu heille, mutta kyllä se kuuluu. Lapsia pitää suojella.
"Oisko tota lisäannost"
"- Notkutat kokoajan.."
"Joo se on toi seroquel.."
frapathea

Post by frapathea »

Mandown wrote:Niin, jos oikeasti joku on nii pöpi että alkaa seksiä vastaan kauppaan douppia lapsille(tai edes viinaa/röökiä), niin ne jotka sen seurassa hengaa & Ei tee asialle mitään, joutaa myös sinne selliin.
Täysin samaa mieltä. Sitä paitsi käsittääkseni tuollaisesta ilmoittamatta jättäminen on jo itsessään rikollista (ellei oo tekijän lähiomainen).

Mä käsitän vasikoinniks silkkaa vittumaisuutta/kostonhimoa tehdyt ilmiannot tai sen jos ilmiantaa toisen päästäkseen ite helpommalla jäätyään kiinni. Aiheelliset uhrillisista rikoksista ilmoittamiset on ihan eri juttu.
Personaes
OD

Post by Personaes »

wRRa wrote:
narcocorrido wrote: Ehkä jos nykyään törmäisin vastaavaan toimintaan, niin siihen puuttuisin, mutta en poliisien avulla. Sitä ei kuitenkaan voi tietää, että ketä muita siinä vaarantaa, mahdollisesti kaikki jotka on olleet kontaktissa kyseisen kaverin kanssa, joutuvat vaaraan.
Lisätäänpä listaan, että mun mielestä ei myöskään ole vastuullista tukea tällaisten tyyppien toimintaa ostamalla heiltä/myymällä heille YHTÄÄN MITÄÄN.
No tossakaan tapauksessa suurinosa jotka ton tyypin kanssa oli tekemisissä, ei ollut tietoisia tuosta toiminnasta ja tämä tyyppi oli esim. suorassa kontaktissa yhteen isohkoon hasiksen myyjään(joka myi diilereille, usein kiloja kerralla).
Yksinkertainen ilmianto poliisille, olis voinut johtaa poliisin lukuisten tyyppien jäljille, tyyppien jotka ei välttämättä ole edes koskaan olleet kontaktissa tuon paskan kanssa. Eli "yksinkertainen ilmianto", olisi voinut heittää lukuisia, täysin asiallisia tyyppejä vuosikausiksi linnaan.

Se on perusjuttuja, että ei vasikoida missään tilanteessa. Vaikka sen tekisi "moraalisesti oikeista syistä", koska sillä voi olla niin arvaamattomia seurauksia. Tällä tarkoitan siis sitä, kun ollaan tekemisissä "piirien kanssa".

Eri asia tietenkin on, että jos tietää jonkun pedofiilin, raiskarin, tai muun, random-saastan, joka ei liity millään tavalla piireihin, niin sen voit ilmiantaa(muista kuitenkin että jos kaverilla onkin kontakteja jotka jää sun ilmiannon takia kiinni, niin jengi laskee sut vasikaksi, vaikka olisit ilmiannon tehnyt moraalisesta syystä).
Mutta "piireissä", joissa ei voi yhtään tietää seurauksia tuolle toiminnalle. Se on iso ei. Jos on joku juttu, joka vaivaa tosi pahasti, niin on tapoja hoitaa ne muutenkin, kuin soittamalla poliisille. Vaikka nimetön soitto /viesti itse nilkille, jossa sanoo, että jos et lopeta tuota, niin teen susta ilmoituksen poliisille. Tai toki voi mennä veteleen vaikka turpaan jos siltä tuntuu.
Päihteiden ongelmakäyttäjillä jos on lapsia niin tästäkin ois hyvä ilmottaa lastensuojeluun
Tästä oon samaa mieltä, juuri vaikkapa lastensuojeluun voi ilmoittaa, jos tietää että jossain nisti-luukussa on pieniä(tai isompia) lapsia. Vieläpä tiedän että tuo mainitsemani tyyppi(siis tuo yksinhuoltaja-diileri), että siitä on mennyt jotkut tekemään ilmoituksia lastensuojeluun.
Mä käsitän vasikoinniks silkkaa vittumaisuutta/kostonhimoa tehdyt ilmiannot tai sen jos ilmiantaa toisen päästäkseen ite helpommalla jäätyään kiinni. Aiheelliset uhrillisista rikoksista ilmoittamiset on ihan eri juttu.
ai että vaikkapa diileri hakkaa sun kaverin koska kaveris ei ole maksanut velkoja(tai vittu vaikka huvikseen), niin soitat poliisille?

Mun nähdäkseni lähtökohtaisesti kaikki poliisille toisten teoista/toiminnasta kertomiset on vasikointia. Tähän kuitenkin on poikkeuksia. Riippuu rikoksesta, siitä onko kohtakteja piireihin, jne jne.
Tietenkin on vielä niin että "alan miehiä" ja "taviksia" koskee eri säännöt tänkin suhteen. "Tavis" voi ilmoittaa poliisille jutuista, jotka ei liity millään tavalla huumeisiin tai muuhun (suuniteltuun/järjestettyyn)laittomaan toimintaan.
Kun taas "alan miehen" odotetaan itse hoitavan kaikki asiat, eli poliisille ei ilmoiteta ikinä, yhtään mistään. Alan miehillä tarkoitan siis ammatti-rikollisia, kun taas taviksiin kuuluu vaikkapa random viihdekäyttäjät jne.

Vaikkapa tuo mun mainitsema paska-diileri. Mua ei haittaisi itseäni, jos joku kyseisen paskan ilmiantais poliisille. Mutta jos sen ilmiannon seurauksena jää muuta porukkaa kiinni, niin sillon ilmiantaja on vastuussa siitä. Eli moraalisesta syystä voi toisaalta tehdä ilmiannon, mutta sillon on ite vastuussa seurauksista.

Täytyy vielä mainita, että tuosta kyseisestä paska-diilerin toiminnasta, on jo vuosia aikaa. Ei taida enää olla edes elossa. Tuosta YH-diileristä en ole kuullut mikä tilanne, mutta en ihmettelis vaikka olis lapsi otettu huostaan.
-Edgar Allan Poe
frapathea

Post by frapathea »

narcocorrido wrote:
wRRa wrote:
No tossakaan tapauksessa suurinosa jotka ton tyypin kanssa oli tekemisissä, ei ollut tietoisia tuosta toiminnasta ja tämä tyyppi oli esim. suorassa kontaktissa yhteen isohkoon hasiksen myyjään(joka myi diilereille, usein kiloja kerralla).
Yksinkertainen ilmianto poliisille, olis voinut johtaa poliisin lukuisten tyyppien jäljille, tyyppien jotka ei välttämättä ole edes koskaan olleet kontaktissa tuon paskan kanssa.
Ihan sama. Riskinsä ovat ottaneet. Ihmisen – ja etenkin puolustuskyvyttömän alaikäisen – fyysinen koskemattomuus painaa vaakakupissa vitusti enemmän.
ai että vaikkapa diileri hakkaa sun kaverin koska kaveris ei ole maksanut velkoja(tai vittu vaikka huvikseen), niin soitat poliisille?
Totta vitussa. Jos ei osaa setviä velkojaan väkivallattomasti (ikään kuin mitään tarvitsis alun perinkään veloiks antaa) niin ansaitsee lailliset seuraamuksensa. Raja menee siinä jos kajoaa toisen ihmisen kehoon tai vapauteen.
Kun taas "alan miehen" odotetaan itse hoitavan kaikki asiat, eli poliisille ei ilmoiteta ikinä, yhtään mistään. Alan miehillä tarkoitan siis ammatti-rikollisia, kun taas taviksiin kuuluu vaikkapa random viihdekäyttäjät jne.
Nää oman käden oikeuden nistivigilantet ei nyt ainakaan oo hyviä esimerkkejä vastuullisesta käytöstä ja toiminnasta. Muutenkin koko touhu vaikuttaa usein kiteytyvän johonkin sangen usein piriskitsoiseen machoiluun.
Mutta jos sen ilmiannon seurauksena jää muuta porukkaa kiinni, niin sillon ilmiantaja on vastuussa siitä.
Eikä vitussa ole. Jos oot huumerikollisuudessa mukana niin otat tietoisen riskin kiinnijäämisestä ja oot vastuussa omista rikoksistas. Imho säälittävää alkaa uhoomaan aiheellisesta ilmiannosta jos se tehdään uhrillisesta vakavasta rikoksesta, joka kohdistuu henkilön kehoon, terveyteen ja/tai vapauteen.
Personaes
OD

Post by Personaes »

Mutta jos sen ilmiannon seurauksena jää muuta porukkaa kiinni, niin sillon ilmiantaja on vastuussa siitä.
Eikä vitussa ole. Jos oot huumerikollisuudessa mukana niin otat tietoisen riskin kiinnijäämisestä ja oot vastuussa omista rikoksistas. Imho säälittävää alkaa uhoomaan aiheellisesta ilmiannosta jos se tehdään uhrillisesta vakavasta rikoksesta, joka kohdistuu henkilön kehoon, terveyteen ja/tai vapauteen.
Siis yleisten "alamaailman sääntöjen" mukaan, sä todellakin olet vastuussa.

Siinä vaiheessa kun ovellas on kaksi piripäistä steroidi-körmyä, niin sillä teitkö omasta mielestäs moraalisesti oikein vai väärin ei ole mitään merkitystä noille ihmisille.

Kyllä jäi vähän suu auki, kun luin tota sun vastausta.

Pikavalinnoissa poliisi 1;nä?

Ite en edes perus tappelusta minnekkään poliiseille menis itkemään, vaikka ei olisi edes mitään huumeisiin/piireihin liittyvää ja toiset sitten vasikoi tyyliin koko naapuruston. :shock:
No, kukin tavallaan. En haluis olla sun diileri, tai diilerin kaveri, tai diilerin kaverin kaverin kaveri. jne
Last edited by Anonymous on Mon 12 Aug 2013, 12:50, edited 1 time in total.
Reason: Korjasin lainauksen.
-Edgar Allan Poe
frapathea

Post by frapathea »

narcocorrido wrote: Siis yleisten "alamaailman sääntöjen" mukaan, sä todellakin olet vastuussa.
Sitten tämän pitäis ihkaensimmäisenä muuttua, mikäli halutaan puhuakaan vastuullisesta käytöstä & huumeskenestä.
Siinä vaiheessa kun ovellas on kaksi piripäistä steroidi-körmyä, niin sillä teitkö omasta mielestäs moraalisesti oikein vai väärin ei ole mitään merkitystä noille ihmisille.
Ja siinä vaiheessa kun poliisit rynnii ovesta sisään ei oo mitään väliä, nillitätkö jotain alan miehistä ja vasikoista mikäli oot kaltoinkohdellut muita eläviä olentoja. Sille ei ikinä, ikinä ole yhtäkään hyväksyttävää syytä.

Jos ei osaa hoitaa hommiaan velatta ja väkivallatta, ni kantsii varmaan jäädä himaan leikkimään leegoilla ja syömään salmiakkia.
Personaes
OD

Post by Personaes »

Kyllä mä näkisin niin, että jos ei pysty noudattamaan näitä sääntöjä, joista tärkein on, että poliisia ei juttuihin sotketa, niin ei pitäisi sitten koko piireissä mukana olla ollenkaan.
-Edgar Allan Poe
frapathea

Post by frapathea »

narcocorrido wrote:Kyllä mä näkisin niin, että jos ei pysty noudattamaan näitä sääntöjä, joista tärkein on, että poliisia ei juttuihin sotketa, niin ei pitäisi sitten koko piireissä mukana olla ollenkaan.
Kyllä mä näkisin, että mikäli ei osaa käyttäytyä niin, ettei poliisia tarvitse sotkea mukaan, kannattais varmaan pysyä erossa yhtään mistään päätä mahdollisesti vielä enemmän sekoittavista aineista ja painua hoitoon.

Ei oo tervettä puolustella väkivaltaa tai sitä ihannoivaa ja ylläpitävää toimintaa.

Huumekaupatkin voi hoitaa asiallisesti niin ettei vittu yksinkertaisesti myy veloiksi. Ei rahaa? Ei huumeita. Eikä siten myöskään väkivaltaista velankeruuta tai välienselvittelyä. Jos moinen kuulostaa liian vaikeelta, niin nimenomaan silloin ei kannattais olla koko piireissä mukana ollenkaan. Ei etenkään, mikäli halutaan luoda vastuullista ja järkevää käyttökulttuuria.
Personaes
OD

Post by Personaes »

frapathea wrote:
narcocorrido wrote:Kyllä mä näkisin niin, että jos ei pysty noudattamaan näitä sääntöjä, joista tärkein on, että poliisia ei juttuihin sotketa, niin ei pitäisi sitten koko piireissä mukana olla ollenkaan.
Huumekaupatkin voi hoitaa asiallisesti niin ettei vittu yksinkertaisesti myy veloiksi. Ei rahaa? Ei huumeita. Eikä siten myöskään väkivaltaista velankeruuta tai välienselvittelyä. Jos moinen kuulostaa liian vaikeelta, niin nimenomaan silloin ei kannattais olla koko piireissä mukana ollenkaan. Ei etenkään, mikäli halutaan luoda vastuullista ja järkevää käyttökulttuuria.
Mitä arvelet onko väkivalta kuinka isossa roolissa laittomassa huumekaupassa?

Koko homma pyörii hyvin pitkälti väkivallan ja/tai sen uhan ympärillä, vaikka meillä suomessa homma onkin paljon kesympää.
-Edgar Allan Poe
frapathea

Post by frapathea »

narcocorrido wrote: Mitä arvelet onko väkivalta kuinka isossa roolissa laittomassa huumekaupassa?

Koko homma pyörii hyvin pitkälti väkivallan ja/tai sen uhan ympärillä, vaikka meillä suomessa homma onkin paljon kesympää.
Niin, ja se ei ole vastuullista käyttökulttuuria. En voi painottaa tätä enempää, eli jos ei mee jakeluun, niin "keskustelu" tais olla tässä.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

frapathea wrote: Kyllä mä näkisin, että mikäli ei osaa käyttäytyä niin, ettei poliisia tarvitse sotkea mukaan, kannattais varmaan pysyä erossa yhtään mistään päätä mahdollisesti vielä enemmän sekoittavista aineista ja painua hoitoon.
Niin vitun hyvin tiivistetty. Frapsutin on oiksutin.

Vaik tosiasiassa nää hommat menee vähän miten menee, tunnu kaikki oleva niin vastuullisia... Kuhan vain ittestään pitää huoltais vielä.