Olen pahoillani, mutta tässä ei ole kyse minkäänlaisesta väärinkäsityksestä – asenteesi on oikeastaan hyvin yleinen valkoinen asenne rodusta keskusteltaessa, johtuen siitä, ettet koskaan ole
joutunut tarkastelemaan asiaa lähemmin, sillä.. Olet valkoinen.
Valkoisilla on yhteiskunnallinen etuoikeusasema, jota kutsutaan
valkoiseksi privileegioksi (eng.
white privilege)*. Tämä asema on saavutettu vuosisatoja kestäneellä systemaattisella muunrotuisten sortamisella ja toiseuttamisella. Se tarkoittaa sitä, että valkoisella ihmisellä on yhteiskunnallisesti enemmän valtaa muuten samassa tilanteessa olevaan muunrotuiseen nähden.
* Privileegioita on myös muita, mm. heteroprivileegio, cisprivileegio, miesprivileegio jne.
psychiCNoob wrote:Kuka meille on muka tälläisen myöntänyt? Miksi sellanen on olemassa?
Historiallisesti valkoiset ihmiset itse ovat sorrolla varmistaneet asemansa. Sen "myöntäminen" jatkuu päivä päivältä jokaisen sellaisen privileegioasemassa olevan toimesta, joka ei aktiivisesti käytä privileegiotaan sen kumoamiseksi.
psychiCNoob wrote:En mä ole mitään sellasta pyytänyt.
Hyödyt siitä silti. Kyse on yhteiskunnallisesta valta-asetelmasta.
psychiCNoob wrote:Enkä ajattele, että mä olisin jotenkin etuoikeutettu tekemään juttuja mitä muut eivät voi tehdä.
Olet silti yhteiskunnallisesti etuoikeutettu. Kyse ei ole siitä, mitä itse ajattelet – kyse on siitä, mitä yhteiskunta kokonaisuudessaan ajattelee. Meidän valkoisten ihonväriä ei ole aktiivisesti pyritty vuosisatojen ajan
toiseuttamaan. Meidän valkoisten historiallisia saavutuksia ei ole aktiivisesti pyritty piilottamaan. Meistä valkoisista ei ole pyritty systemaattisesti luomaan vahingollisia, vihaa lietsovia stereotypioita ja kauhukuvia
vuosisatojen ajan, eikä meitä ole kokonaisena väestönosana ajettu tarkoituksellisesti yhteiskunnallisesti ja taloudellisesti ahtaaseen asemaan.
psychiCNoob wrote:Tiedostan kuitenkin samalla, että näin ei tällä hetkellä ole, mut diggaan ajatuksesta, että joskus olisi, joten elän sen mukaan jo vähän niiku valmiiksi..
Tällöin olet osa ongelmaa. Huomioi, että sun asenteesi on suora seuraus privileegiostasi, sillä vain privilegoituneella on varaa olla välinpitämätön asian suhteen.
psychiCNoob wrote:Ehkä kaikilla on omat etuoikeutensa?
Ei ole. Etuoikeus tarkoittaa nimenomaan sitä, että jollain toisella ei ole yhtäläistä oikeutta. Siksi se on
etuoikeus.
psychiCNoob wrote:Rasistia musta ei kyllä saa tekemälläkään, sry.
Ei tarvitse olla mikään KKK uusnatsipaska ollakseen rasisti, ts. pitääkseen yllä mikrorasistisia rakenteita yhteiskunnassa. Jos olet valkoinen etkä aktiivisesti kamppaile rasismia vastaan, olet rasisti siinä mielessä että annat yhteiskunnalle luvan ylläpitää rasistisia valta-asetelmia omaksi eduksesi tai mukavuudeksesi.
Mitä asialle voi sitten tehdä? Ensinnäkin, lakkaa selittelemästä. Hakeudu lukemaan ja kuuntelemaan, mitä sortoa ja syrjintää kokevilla on sanottavaa. Kun olet kuunnellut ja oppinut, tee parhaasi viisastaaksesi kanssavalkoisia* aiheesta. Havainnoi jatkuvasti omia mikrorasistisia ajatuksiasi ja piirteitäsi, pyri tiedostamaan ne ja pääsemään niistä hiljalleen eroon. Ja ennen kaikkea lakkaa väittämästä olevasi värisokea. Sillä tavoin otat ihmisiltä pois tärkeän osan heidän minuuttaan, suljet silmäsi niin historialliselta kuin tälläkin hetkellä tapahtuvalta sorrolta, ja osoitat olevasi privileegiosi sokaisema.
* tai kanssamiehiä, kanssa cis-ihmisiä, kanssaheteroita jne. mihin porukoihin satutkaan lukeutumaan
TL;DR:
Louis CK selittää valkoisen privileegion kahdessa ja puolessa minuutissa.