Mate

Keskustelua muille alueille sopimattomista kasveista ja yhdisteistä.
Jeshu
OD

Mate

Post by Jeshu »

Jossain väitetään Maten sisältävän mateiinia joka on kofeiinin tapainen stimulantti:
Yerba mate sisältää vitamiineja ja mineraaleja sekä vaikutuksiltaan kofeiinin tapaista mateiinia. Juoma virkistää mieltä, lisää energiaa, vie näläntunteen ja vauhdittaa ruoansulatusta. Se ei kuitenkaan aiheuta kahvin tavoin unettomuutta.
http://www.kepa.fi/kumppani/arkisto/2005_12/4604

Toisaalla taas väitetään, että Mate sisältää sekä kofeiinia että mateiinia:
Yerba mate sisältää vähän kofeiinia ja eniten mateiinia, joka toisin kuin kofeiini vaikuttaa elimistöön terveellisesti.
http://www.uruguayamigo.com/2006/05/mate_09.html

Samaisella sivulla artikkelia kommentoidaan ja väitetään, että mateiini on kofeiinin synonyymi.

Eräästä Mate pussista olen lukenut sen sisältävän runsaasti kofeiinia, ilman että mateiinista on mainintaa. Jotta mitenhän mahtaa olla?
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.
Ahab

Re: Mate

Post by Ahab »

http://en.wikipedia.org/wiki/Yerba_mate ... properties
Mate products are sometimes marketed as "caffeine-free" alternatives to coffee and tea, and said to have fewer negative effects. This is often based on a claim that the primary active xanthine in mate is "mateine", erroneously said to be a stereoisomer of caffeine. As it is not chemically possible for caffeine to have a stereoisomer, this claim is false. "Mateine" is an official synonym of caffeine in the chemical databases.
Teen juominen tuntuu menevän vähän kausittain. Että välillä ryystää päivittäin ja välillä ei tule koskettua kuukausiin. Mutta mate on kyllä yksi lempijuomistani. Varsinkin bombillan kautta kiva ryystää 8)
Ilex guayusaa tulee keiteltyä vähän harvemmin.
artemisia absinthium
Apteekki

Post by artemisia absinthium »

Mate kuuluu miunki lempijuomiin, tulee juotua kahvin sijasta jos yrittää vähentää ja muutenkin. Mut luulisin että Matessakin on kofeiinia kun minua ainakin piristää siinämäärin ettei illalla passaa juoda tai saa olla nukkumatta sen jälkeen.
Touchet
Moderator

Post by Touchet »

Mate on myös sen kannalta paljon parempaa, ettei se sekoita mahaa, kuten kahvi. Maistuu myös jäähdytettynä!
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
— Professori Louis Lewin, 1924
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

Jeps, kofeiiniahan Mateen vaikutus muistuttaakin. Kuitenkin paljon lempeämmin kuin kahvi, piristää, mutta smoothimmat nousut 8) Aineenvaihduntaa nopeuttaa ehkä jopa nopeammin kuin kahvi kokemuksen mukaan.
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.
XTC
Tuppisuu

Post by XTC »

en tiiä minäkää siitä muutakun että on aiva helevetin hyvää ja kyllähänse jopa vähä piristää ei munmielestä kylklä mitenkää ihmeellisesti mut miellyttävämpi tunne kun kahvista vaikkakaan kummastakaan ei saa silleen mitää irti ;D
tsundere
Lepakko

Post by tsundere »

bump
ite ostin kilon säkin mateeta ja kyllähän se kahvin korvaa ihan hyvin ja toimii jopa paremmin. en jaksa tässä kaivella mutta ainakin kolmea eri piristävää ainetta siinä pitäisi olla. kofeiinia eniten. kyllä tää itellä ainakin menee lievästä stimusta, mutta saakin hörppiä vähän enemmän kui yhden kupin. aamulla aina keittelen termospullon ( 1L ) täyteen vettä ja siitä kaatelen purujen päälle kun kuppi tyhjenee. hieno aine! =)

jotain ne sanoo, että auttaisi myös laihduttamisessa, kun kuulemma keho käyttää 10% enemmän energiaa päivässä kun on mateissa :D emt onko totta.
vastatkaa vihaan rakkaudella
Feya
OD

Post by Feya »

Mate on ollut lempiteeni jo pitkään, sen maku on aivan ihana. Pari kupillista aamulla ja olo on pian mukavan pirteä. Siihen vaikuttaa kyllä varmaan eniten se rituaali; kun on vuosien varrella tottunut juomaan aina heti ensimmäisenä herättyään kupin teetä, niin tuntuu ettei päivä kunnolla ala ennen sitä.

Pidän kyllä yleensäkin teen smoothimmasta ja luonnollisemman tuntuisesta piristävästä vaikutuksesta paljon enemmän kuin kahvin, jonka kofeiinipitoisuudet ovat sitä luokkaa, että olosta tulee helposti vain epämukava ja laskut iskevät nopeasti.
cognition
Karvakuono

Post by cognition »

Mate on kyllä jännä juoma, ei ala kusettamaan samalla tapaa kuin kahvi tai tee, tai kofeiinijuomat yleensä.
Viikko sitten kauppareissulta tämän keskustelun innostamana tarttui mukaan pussi matea. Maultaan varmaan paras kuuma juoma mitä olen maistellut, jälkimaku pysyy suussa pitkään.

Tiistaina aloin hörppimään matea joskus aamulla yhdeltätoista, aina kun kuppi oli tyhjä, niin uusi vesi päälle, ja vähän ajan kuluttua uudelleen suodatus. Purut tuli vaihdettua aina kun makua ei enää irronnut kunnolla. Tulipa siinä samassa syötyäkin jotain pientä, matea meni yhteensä jotain 2-3l. Niin, ja nyt jännä juttu: ei kusettanut normaalia enempää, vaikka juoman piristävä vaikutus oli huomattavissa. Noo, joskus sitten neljän aikaan iltapäivällä lähdin kämpiltä kaupunkiin "treffeille". Koko yö tuli valvottua, mutta olisin voinut nukahtaa helposti, jos olisin halunnut, mutta tuntui ettei tarvitse nukkua. Saatoin torkahtaa välillä pari minuuttia.. Seuraava päivä tuli maattua kokonaan nurmikolla, ja söin vasta joskus ilta viideltä, edellisen kerran olin syönyt joskus 25h sitten. Koko vuorokauden aikana en laittanut suuhuni mitään kiinteää, empä kyllä juonutkaan kuin kaksi hörppyä vettä. Koko aikana en tuntenut olevani nälkäinen tai janoinen. Keskiviikkona en koskenut mateen, enkä teehen. Kahvia ja energiajuomia en juo koskaan. Keskiviikko iltana ei tuntunut yhtään siltä, että olisin valvonut edellisen yön, voi toki olla että nurmikolla ollessa tuli nukuttua muutama minuutti.

Maten kylläisyyden tunnetta lisäävä vaikutus näyttäisi olevan totta, itse kun olen syömässä heti jos on nälkä, ja minulle tulee herkästi heikko olo, jos unet jäävät parikin tuntia lyhyemmiksi kuin normi yönä. Koko kaupunkiseikkailun aikana en tuntenut itseäni kunnolla väsyneeksi, enkä nälkäiseksi. Ihmettelen jälkikäteen, miten pystyin siihen.

Jonain iltana join noin. 0,5l matea pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, pystyin nukahtamaan yhtä helposti kuin yleensä. Normaali teekin vie minulta unet, siis yksikin kuppi pitää minua ylhäällä pitkän aikaa.

Mate on nyt uusi suosikkijuomani, en osaa enää juoda normaalia teetä, noh kamomillatee, timjami ja muut ei piristävät maistuvat vielä.
Seuraavaksi voisin hankkia jostain (Netistä) isomman paketin matea, ja sen bombillan; matepillin. :love:
"Turn off your mind, relax and float downstream."
CHIMONOKIKAARI
Psykonautti

Post by CHIMONOKIKAARI »

cognition wrote:... ja sen bombillan; matepillin. :love:
Ui vinde, en oo ennen kuullukkaa tommosesta mut ku nyt googlasin mikä toi tommonen on ni on ihan pakko saada itelleniki! Ja myös paremmalle puoliskolle et voidaan yhes juoda pätevästi matea!

Mate on muutenkin mitä parhainta, diggaan suuresti mausta ja loivasta piristyksestä. Toisinku kahvi, tästä ei tuu mulle nihkee olo vaik harvoin hörpin.
sirkkasorkka
Psykonautti

Post by sirkkasorkka »

Itsekkin ihastuin tähän juomaan muutama kuukausi sitten ja nykyään tuleekin suhtkoht säännöllisesti juotua tätä, toissapäivänäkin tarttui S-marketista yerba mate pussi mukaan.

Pirun hyvän makuista ja piristää suhtkoht vahvasti, mutta omalla tavallaan silleen smoothisti, niinkuin jo joku mainitsikin. Melkein, ku joku heikko piri :D Niin ja mikä parasta, toisin kuin kahvista, tästä ei mene vatsa kuralle..
rlsmooth
Apteekki

Post by rlsmooth »

Jep, tää on meikän suosikkia kanssa. Kahvi aiheuttaa liikaa kaikkii vapinoita ja jalanvatkauksia, tän kans pystyy ottaa chillisti ja mieli on levollinen, mutta skarppi. Aamulla menee yleensä litra, ei yleensä tarvii lisää ottaa, sillä vireystila säilyy hyvänä iltaan.
seizure
Tuppisuu

Post by seizure »

Parasta on, että mate ei pistä vatsaa meikäläisellä sekaisin toisin kuin kahvi. Plus että jos mitään douppilaskuapua ei ole tarjolla, mate kyllä toimii ensihätään virkistäjänä ja parantaa oloa kummasti... Älyttömän ihana tee ja hyvää kylmänäkin ihme kyllä... :love:
You can bitch all you want cause I don't care
It's a real fine line between being good and being bad
Might as well crash and burn cause we never ever gonna learn
I rather stick to being a bad girl than being real burned

PS. Glamorous Cocaine
Petri6
OD

Post by Petri6 »

Liikaa kofeiinia tässä itselleni, pistää ahdistamaan samalla tavalla kuin kahvi.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
PastoriOutous
Karvakuono

Post by PastoriOutous »

En tiiä et mikä tossa sit on se vaikuttava aine, mut toi Club-mate -juoma on todistetusti paras krapulalääke ikinä. Ei tuu yhtään niin raskasta oloa kuin kahvista tai energiajuomasta, vaan ihan oikeasti piristää.
frapathea

Post by frapathea »

PastoriOutous wrote:En tiiä et mikä tossa sit on se vaikuttava aine, mut toi Club-mate -juoma
Kahvista, teestä, matesta ja kolapähkinöistä lie uutettu (ainaki se cola... :D tavallises versiossa ei välttämättä oo kolapähkinää), siellä se musta etiketissäkin lukee.
PastoriOutous
Karvakuono

Post by PastoriOutous »

frapathea wrote:
PastoriOutous wrote:En tiiä et mikä tossa sit on se vaikuttava aine, mut toi Club-mate -juoma
Kahvista, teestä, matesta ja kolapähkinöistä lie uutettu (ainaki se cola... :D tavallises versiossa ei välttämättä oo kolapähkinää), siellä se musta etiketissäkin lukee.

Ai no nyt katos sitten siitäkin kaikki eksotiikka.
SadPanda
LD50

Post by SadPanda »

Itse tykkään kans! Nytki hautumassa matet <3 Olen ostanut forsman-mate hauduketta prismasta mikä on ehkä eniten maukkainta noista. Sitmyös magnatora tms ecokauppa myy Mate - Energy Boostii mis on kolapähkinää ja jotain muita juttui :D Tole se kousee muuten tähänii! Alussa huomasi jopa kun poskia alkoi muutaman kupillisen jälkeen kiristää ja vetämään hymyyn! Mut juuuh suosittelen täähän on todella terveellistä ja tos on vitamiikei yms kaikkee mitä ihminen päiväänsä tarttee. Aamukahvit olennjättäny juo atta kotona ja töissä kyl menee kuppi pari mut tarkotus olis jättää pois! Ostin myös mate-lemonii joka tuo ehkä vähä oudon olon koska se alkaa palelee , jotenki horkkanen olo siit tulee :D mate roks!
[17:14] <bong_aqua> oot kyllä kohtuukäytön ruumiillistuma
frapathea

Post by frapathea »

Investoikaa maten juojat tällaseen gourdiin!

Image

Noista voi helpommin juoda oksaista hauduketta missä on enemmän maten hyödyllisiä hivenaineita. ^_^ Ja muutenki tulee aika retee olo ku tollasesta imailee.
getto
Apteekki

Post by getto »

Makee setti sulla Frapa, itse olen mieltynyt juomaan mateeni kuin teen, pannussa hauduttamalla.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

getto wrote:Makee setti sulla Frapa, itse olen mieltynyt juomaan mateeni kuin teen, pannussa hauduttamalla.
Eikä oo, kun just tollaista hiton ärsyttävää. "Kattokaa mä oon frapa mä en vedä huumeisiin kaikkii rahoja vain ostan mate vehkeet silläkin"

Ei vais. Idolisoin frapaa kaikin puolin, mut viimeaikoina vain olen pyrkinyt dissaamaan häntä. Sori off topik.

Oikein tehtynä mate ja mieluiten tilattuna jostain ulkomailta on kyl se THA thing. Sitruunat vain sekaan. Mate on myös krapulajuomista mulla tähän asti parhain ollut aina.
SadPanda
LD50

Post by SadPanda »

Mistäs tätä saa tilattuu ulkomailt? Itte juonu noit mate-energy boost mis kolapähkinää yms
VXA
Kameleontti

Post by VXA »

tein kerran mateni omenamehuun. oli just hyvää.
Jos metsään haluat mennä nyt,
niin takuulla pajautat.

Kolme likaista hippiä hiisas näin, piippu kiersi ringissä eteenpäin. Ja koska hatsia oli paljon niin, kutsuivat he messiin yhden pajapään.

Kuoseissa taju ajantajusta heikkenee.
Keijutomua
Tuppisuu

Post by Keijutomua »

Ite olen joskus laittanut mateehen sitruunaa ja maistui :mrgreen: Mua ei suuremmin mateen maku oikein nappaa mut juon sitä silti koska haluan hifistellä :roll: Ostin joskun ton tommosen kupin ja pillinkin...Tosin mateessa on jotain tosi koukuttavaa ja jotenkin tuntuu, että siihen makuun pitää vain tottua....
To God all things are possible,
to you it`s given to be like himself
SadPanda
LD50

Post by SadPanda »

Linkittäkää mistä saa noita kuppeja ja pillejä! :D
Keijutomua
Tuppisuu

Post by Keijutomua »

SadPanda wrote:Linkittäkää mistä saa noita kuppeja ja pillejä! :D
Ite ostin omani punnitse ja säästästä ^-^
meli
Tuppisuu

Post by meli »

Keijutomua wrote:Ite ostin omani punnitse ja säästästä ^-^
Muistatko hintaa, vaikka edes suunnilleen?
Keijutomua
Tuppisuu

Post by Keijutomua »

meli wrote:
Keijutomua wrote:Ite ostin omani punnitse ja säästästä ^-^
Muistatko hintaa, vaikka edes suunnilleen?
Aika hintava, olisikohan ollut tyyliin 12€ pilli ja 15 € muki meilläpäin... voi olla et menee mettään ^^