Mate on kyllä jännä juoma, ei ala kusettamaan samalla tapaa kuin kahvi tai tee, tai kofeiinijuomat yleensä.
Viikko sitten kauppareissulta tämän keskustelun innostamana tarttui mukaan pussi matea. Maultaan varmaan paras kuuma juoma mitä olen maistellut, jälkimaku pysyy suussa pitkään.
Tiistaina aloin hörppimään matea joskus aamulla yhdeltätoista, aina kun kuppi oli tyhjä, niin uusi vesi päälle, ja vähän ajan kuluttua uudelleen suodatus. Purut tuli vaihdettua aina kun makua ei enää irronnut kunnolla. Tulipa siinä samassa syötyäkin jotain pientä, matea meni yhteensä jotain 2-3l. Niin, ja nyt jännä juttu: ei kusettanut normaalia enempää, vaikka juoman piristävä vaikutus oli huomattavissa. Noo, joskus sitten neljän aikaan iltapäivällä lähdin kämpiltä kaupunkiin "treffeille". Koko yö tuli valvottua, mutta olisin voinut nukahtaa helposti, jos olisin halunnut, mutta tuntui ettei tarvitse nukkua. Saatoin torkahtaa välillä pari minuuttia.. Seuraava päivä tuli maattua kokonaan nurmikolla, ja söin vasta joskus ilta viideltä, edellisen kerran olin syönyt joskus 25h sitten. Koko vuorokauden aikana en laittanut suuhuni mitään kiinteää, empä kyllä juonutkaan kuin kaksi hörppyä vettä. Koko aikana en tuntenut olevani nälkäinen tai janoinen. Keskiviikkona en koskenut mateen, enkä teehen. Kahvia ja energiajuomia en juo koskaan. Keskiviikko iltana ei tuntunut yhtään siltä, että olisin valvonut edellisen yön, voi toki olla että nurmikolla ollessa tuli nukuttua muutama minuutti.
Maten kylläisyyden tunnetta lisäävä vaikutus näyttäisi olevan totta, itse kun olen syömässä heti jos on nälkä, ja minulle tulee herkästi heikko olo, jos unet jäävät parikin tuntia lyhyemmiksi kuin normi yönä. Koko kaupunkiseikkailun aikana en tuntenut itseäni kunnolla väsyneeksi, enkä nälkäiseksi. Ihmettelen jälkikäteen, miten pystyin siihen.
Jonain iltana join noin. 0,5l matea pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, pystyin nukahtamaan yhtä helposti kuin yleensä. Normaali teekin vie minulta unet, siis yksikin kuppi pitää minua ylhäällä pitkän aikaa.
Mate on nyt uusi suosikkijuomani, en osaa enää juoda normaalia teetä, noh kamomillatee, timjami ja muut ei piristävät maistuvat vielä.
Seuraavaksi voisin hankkia jostain (Netistä) isomman paketin matea, ja sen bombillan; matepillin.