Sienestys

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
sienisalaatti
Karvakuono

Sienestys

Post by sienisalaatti »

En nyt ihan sienten poimimisesta löytänyt topiccia, mutta katsotaan ny kun perustin uuden topicin... elikkä:

Kuinka moni harrastaa kyseistä toimintaa ja missäpäin suomea keräätte silokkeja? kuinka paljon sieniä olette yhden syksyn aikana saaneet kuivana? minkälainen pelto tai paikka on kyseessä?

Me kavereiden kanssa kerättiin koko loppukesän ja syksyn aikana silokkeja yhteensä noin 580g kuivana. Parhain satsi oli 129g kuivia sieniä kerralla. Paikka josta sienet keräsimme oli normaali pieni ohran viljelyspelto hieman turveperäisellä maalla jossa on vesistöä lähellä. Sijaitsee hämeessä.

Mä olen aivan hulluna silokkien keräämiseen.. :D Se on hauskaa ja joka kesä odotan syksyä innolla. Niiden etsiminen on jotenkin aivan oma lajinsa jo sienten keräämisessä. Odotan ennemmin niiden keräilemisen tuomaa jännitystä kuin itse niiden syömistä. Välillä ny tulee syötyä suoraan pellolta sieniä, mutta yleensä syön ne vasta kuivattuina ja punnitsen annoksen.

Täytyy sanoa seki, että tärkeä rahanlähde mulle on, että myyn keräämiäni silokkeja hintaan 8-10e/rutikuiva gramma joten se on mulla ainakin yksi rahatulo kun köyhyydessä elän. Syksy tarkoittaa mulle, että saan aina hyvän määrän rahaa elämiseen. Kyllähän jotkut myyvät toreilla kantarelleja ja muita ruokasieniä ja marjoja jotka on kerännyt mutta mä harrastan tuota silokkien myyntiä, tosin en missään toreilla johtuen näiden perkeleiden laittomuudesta.. :| Talvisin hinta silokeilla saattaa olla siellä 15e-18e/g luokkaa. Ainakin täälläpäin missä mä asun. Mutta mulla nyt ei silokit paljoa kerkeä vanhenemaan pakastimessa vaan ne loppuu jo syksyllä.

Elikkä vastatkaas keräättekö silokkeja myyntiin vai ainoastaan omaan käyttöön vai huvin vuoksi? Onko hyvät apajat ja paljonko sieniä on tullut yhden kauden aikana kuivana? Vai onko monen vuoden etsinnät tuottanut tulosta, että silokkeja on löytynyt?

Meinaan kaikki ei löydä näitä maagisia pikkusieniä vaikka kuinka yrittää etsiä useita vuosia tuloksetta. Mullakin kesti pari vuotta että oikea pelto löytyi. Nykyään tiedän kolme peltoa ympäri suomea josta silokkeja voi kerätä.
scoff
Psykonautti

Re: Yleistä jauhantaa sienten poimimisesta yms..

Post by scoff »

No, täällä on jo topic psilosybiinisienistä sekä silokeista, mutta josko tehtäisiin tästä ihan yleinen sienimetsästystopic. :)

Viime syksynä tuli ensikosketus silokkeihin (vaikka en löytänyt yhtään...) etsiessäni niitä läpi sateen ja kylmän ilman. Suoritin n. 10 reissua, joista yksikään ei tuottanut tulosta. Kahlasin läpi niin ruohoiset alueet kuin viljapellotkin. Paikkana lähinnä pääkaupunkiseutu (Helsingistä n. 30 kilometriä pohjoiseen). Mutta reissuistani ehdin vuodattaa tarpeeksi taikasieniforumin puolella, joten jätän ne pois täältä.

Seuraavan kerran poimimaan sieniä keväällä, kun Amanita Muscariat pomppaavat pinnalle. Ne ovat mukavia sieniä. Punavalkoinen ulkonäkö, taianomaisuus ja huumaavan hyvä tuoksu ovat minun mieleeni. Tosin niitä kohtaan täytyy olla kunnioitusta, myrkyllisiä ja voimakkaita kun ovat.
Asidyyli
LD50

Post by Asidyyli »

Eiköhän ne kärpässienet tule kuitenkin pintaan syksyllä ihan niin kuin muutkin sienet? :?
scoff
Psykonautti

Post by scoff »

Asidyyli wrote:Eiköhän ne kärpässienet tule kuitenkin pintaan syksyllä ihan niin kuin muutkin sienet? :?
Hmm, huomautuksesi sai minut tutkimaan asiaa, ja vaikka elänkin vanhan sienikirjan tiedoilla (jonka mukaan kärpässienet tulevat näkyviin huhtikuussa), taidan kallistua kasvuajan suhteen enemmänkin keskikesän paikkeille. Ainakin Wikipedia ilmoittaa: "Kärpässieniä löytää keskikesästä eteenpäin".
sienisalaatti
Karvakuono

Post by sienisalaatti »

Olen huomannut, että kärpässieniä alkaa esiintymään siinä kesäkuun puolessa välissä tai vasta heinäkuussa. Ensimmäiset silokit eteläsuomesta olen löytänyt elokuun puolessa välissä.. Napapiiriltä tai ylempää voi silokkeja löytää jo heinäkuun lopulla. Riippuu toki kesästä, että onko sateista ja kylmää vai ei.
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

Olen himosienestäjä. Olen tykännyt touhusta. 3 syksyä olen kahlannut, neljäntenä, eli edeltävänä, syksynä en enää jaksanut kuin harvakseltaan kun en löydä niitä :evil: Saa nähdä kuinka paljon seuraavana syksynä jaksaa, varmasti kuitenkin jaksaa jonkin verran, fiilis on nääs vaikka ei sientä löydykään.
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.
dredi
LD50

Post by dredi »

Onhan niitä kiva tonkia, mutta vielä kivempi on kasvattaa itse. IMVHO.
PELASTAKAA PIISKUJÄNIKSET!
Uke
LD50

Post by Uke »

OT: Mitä tarkottaa IMVHO :D. Muuten tiedän, mutta mitä tuo v-kirjain tuolla tekee :D

Joo.. Vähän ajan päästä pääsee ehkä maistelemaan kaapissa kasvatettua. Muuten ei oo kyllä mitään kokemusta mistään sienistä.
Image
''Ihmiset ovat tismalleen kuin kukat: tarvitsemme aurinkoa ja hoivaa ja sen sellaista, mutta kasvamme paremmin kun päälle nakkaa pussin paskaa.''

PLUR Peace, Love, Unity, Respect.
dredi
LD50

Post by dredi »

very..

kuten akronyymissä Very Impotent Person, vai miten se oli...
PELASTAKAA PIISKUJÄNIKSET!
Chakra
Lepakko

Re: Sienestys

Post by Chakra »

Viime syksynä tuli kaikki lähipellot ja niityt koluttua eikä yhtään löytynyt. Vielä ihan Hämeessä. Ei ole lehmiä eikä lampaita. :( Heppoja on yhessä paikassa , mutta ei sinne aitaukseen uskalla menna paskakikkareita tonkimaan , tulee vielä hauleja tai smurffit perään. :lol:
Sprunk - The essence of life