www.eroakirkosta.fi – kristinuskosta ja kirkosta
-
Usoda
- LD50
Re: www.eroakirkosta .fi
Lapsena väkisin kastettu, 18 vuotiaana erosin yksistään jo kirkollisveron takia enkä koskaan ole kyseisen laitoksen oppeihin uskonut (kuten en muihinkaan uskontoihin, näin tiedeuskovaisena) ja jo silloin eroaminen oli aika helppoa. Ei tarvinnut kun maistraatissa lappu täyttää.
Lasten pakkokastaminen pitäisi olla lailla kielletty. :?
Lasten pakkokastaminen pitäisi olla lailla kielletty. :?
"Muutenki mulle tulee siitä mieleen vaa henkilö joka tapittaa himassa happonaamana animea, ihan jees laifstailllll.." - Frapathea
Resilar - Tehotippa | Fuck your shit! Fun things are fun!
Syksy
Olen kuin puu,
lehdet haisee paskalle.
Orava
Resilar - Tehotippa | Fuck your shit! Fun things are fun!
Syksy
Olen kuin puu,
lehdet haisee paskalle.
Orava
-
RL
- Psykonautti
Erosin kun täytin 18. Kun lappu tuli kotiin, äiti katsoi vähän vakavana minua, muttei se sen jälkeen ole varmaan muistanutkaan asiaa.
Olen samaa mieltä, että väkisinkastaminen pitäisi olla kielletty, kirkko erotettu valtiosta 100% ja lasten uskonnonopetus korvattu yleisellä elämänkatsomustiedolla. Olen töissä koulussa, ja joka maanantai siellä on joku aamusaarna. Hirvittää ihan tuommonen että lapset opetetaan tapakristityiksi alusta asti ja ajattelemaan että kristinusko on itsestäänselvyys, kaikki on valmiiksi pureskeltu. Hiiteen kaikki valmiit uskonnot.
Olen samaa mieltä, että väkisinkastaminen pitäisi olla kielletty, kirkko erotettu valtiosta 100% ja lasten uskonnonopetus korvattu yleisellä elämänkatsomustiedolla. Olen töissä koulussa, ja joka maanantai siellä on joku aamusaarna. Hirvittää ihan tuommonen että lapset opetetaan tapakristityiksi alusta asti ja ajattelemaan että kristinusko on itsestäänselvyys, kaikki on valmiiksi pureskeltu. Hiiteen kaikki valmiit uskonnot.
ommmm
-
Delirium Tremens
- Kameleontti
Pitää paikkansa, eihän se erityisen lämminhenkinen asenne ole.Lymykonna wrote:En nyt tiedä mitä tarkoitat, mutta minusta ei ole kovin suvaitsevaista, että heitetään helvettiin jos et usko.NapalmSatan wrote:Aika jännä, itse diggaan kristinuskosta siksi kun on varmaan suvaitsevin uskonto kaikkien muiden muuassa
Kuitenkin maallisessa mielessä suomalainen kristillinen valtionkirkko on verrattain varsin "suvaitsevainen". Oppiin ei esimerkiksi kuulu, että vääräuskoiset pitää käännytyksen epäonnistuessa tai muuten vaan orjuuttaa tai tappaa. Sen valtauskonnon nimeä ei saa suvaitsevaisuuden nimessä mainita, jossa näin todellisuudessa on. Muslimilla on oikeus ja velvollisuus valehdella vääräuskoiselle jopa uskonnostaan tämän päämäärän edesauttamiseksi. Eikun sanoinko juuri äsken i-sanan? En kai, en ainakaan myönnä mitään.
AD_HD @ synirc
-
Lymykonna
- Kameleontti
Veikkaisin, että muslimeille uskonto on aika paljon tärkeämpää. Kristinusko on niin maallistunut, että siihen ei monet kirkkoon kuuluvatkaan varsinaisesti usko. Varmaan eri juttu islamin kanssa.Delirium Tremens wrote:Pitää paikkansa, eihän se erityisen lämminhenkinen asenne ole.Lymykonna wrote:En nyt tiedä mitä tarkoitat, mutta minusta ei ole kovin suvaitsevaista, että heitetään helvettiin jos et usko.NapalmSatan wrote:Aika jännä, itse diggaan kristinuskosta siksi kun on varmaan suvaitsevin uskonto kaikkien muiden muuassa
Kuitenkin maallisessa mielessä suomalainen kristillinen valtionkirkko on verrattain varsin "suvaitsevainen". Oppiin ei esimerkiksi kuulu, että vääräuskoiset pitää käännytyksen epäonnistuessa tai muuten vaan orjuuttaa tai tappaa. Sen valtauskonnon nimeä ei saa suvaitsevaisuuden nimessä mainita, jossa näin todellisuudessa on. Muslimilla on oikeus ja velvollisuus valehdella vääräuskoiselle jopa uskonnostaan tämän päämäärän edesauttamiseksi. Eikun sanoinko juuri äsken i-sanan? En kai, en ainakaan myönnä mitään.
-
frapathea
Eikö pakottaminen vaadi vastustelua? Siis mitä vittua. Mitä haittaa siitä nyt on lapselle, jos lapsi kastetaan samaan uskontoon kuin vanhempansa? Koulun uskonnonopetus? Siis voi snif. Prkl ku on suuri huolenaihe. Tai emt, en ehkä osaa ajatella juttua tältä kantilta kun en ole ikinä kirkkoon kuulunut, mutta... Ehkä mielummin sillain, että koska vaan voi erotauskontokunnasta kuin että ei saisi esimerkiksi jos on perinteitä kunniottava ihminen, ni kastaa kersaansa. Monille se merkitsee paljon.Usoda wrote:Lasten pakkokastaminen pitäisi olla lailla kielletty. :?
-
Hampputukka
- Lepakko
Yleensähän kastaminen kristinuskoon tapahtuu siinä iässä ettei lapsi todellakaan tajua mihin hän on ryhtymässä. Asetetaan lapsi jo alusta asti kasvamaan tietyn ajatusmallin mukaan. Koulun uskonnonopetus on aikalailla turhaa, lukuunottamatta kaikkien uskontojen tarkastelemista erilaisina kulttuureina. Jos tämä ei ole pakottamista, niin ainakin kaksinaismoralismia alkavan aivopesun muodossa. Jonkinasteinen ongelma yksilönoikeuksien ja yksilön elämän "hyötysuhteen" kannalta.frapathea wrote:Eikö pakottaminen vaadi vastustelua? Siis mitä vittua. Mitä haittaa siitä nyt on lapselle, jos lapsi kastetaan samaan uskontoon kuin vanhempansa? Koulun uskonnonopetus? Siis voi snif. Prkl ku on suuri huolenaihe. Tai emt, en ehkä osaa ajatella juttua tältä kantilta kun en ole ikinä kirkkoon kuulunut, mutta... Ehkä mielummin sillain, että koska vaan voi erotauskontokunnasta kuin että ei saisi esimerkiksi jos on perinteitä kunniottava ihminen, ni kastaa kersaansa. Monille se merkitsee paljon.Usoda wrote:Lasten pakkokastaminen pitäisi olla lailla kielletty. :?
Ja voi sniif jos joku löyhästi perusteltuja perinteitä kunnioittava ihminen ei saa psykoosissaan toteuttaa mitä tarkoituksettomampia riittejään.
back to basics rootbwoy
-
NapalmSatan
- Lepakko
Hyvä pointti, toisaalta paukuissa en tullut ajatelleeksi tota helvetti-osuuttaLymykonna wrote:En nyt tiedä mitä tarkoitat, mutta minusta ei ole kovin suvaitsevaista, että heitetään helvettiin jos et usko.NapalmSatan wrote:Aika jännä, itse diggaan kristinuskosta siksi kun on varmaan suvaitsevin uskonto kaikkien muiden muuassa
Mutta oma pointti oli se että meitä ei sentään olla kielletty katsomasta telkkaria, käyttämästä ehkäisyä, saatika juomasta wiinaa taikka polttamasta röökiä. Taino, ehkä kiihkokristityillä on siihenkin sanomista.
Itse kyllä eroan heti kun siihen ikää on, en rahoita toimintaa joka ei innosta.
Taitaa kyllä vaan Rastafarit enää houkuttaa, sekin vaan letkeytensä puolesta
Murderous motivation
-
frapathea
Onko sitten oikeutetumpaa opettaa lapsi olemaan uskomatta johonkin? Pakkokastamattomuus. Yhyy.Hampputukka wrote:Yleensähän kastaminen kristinuskoon tapahtuu siinä iässä ettei lapsi todellakaan tajua mihin hän on ryhtymässä. Asetetaan lapsi jo alusta asti kasvamaan tietyn ajatusmallin mukaan. Koulun uskonnonopetus on aikalailla turhaa, lukuunottamatta kaikkien uskontojen tarkastelemista erilaisina kulttuureina. Jos tämä ei ole pakottamista, niin ainakin kaksinaismoralismia alkavan aivopesun muodossa. Jonkinasteinen ongelma yksilönoikeuksien ja yksilön elämän "hyötysuhteen" kannalta.frapathea wrote:Eikö pakottaminen vaadi vastustelua? Siis mitä vittua. Mitä haittaa siitä nyt on lapselle, jos lapsi kastetaan samaan uskontoon kuin vanhempansa? Koulun uskonnonopetus? Siis voi snif. Prkl ku on suuri huolenaihe. Tai emt, en ehkä osaa ajatella juttua tältä kantilta kun en ole ikinä kirkkoon kuulunut, mutta... Ehkä mielummin sillain, että koska vaan voi erotauskontokunnasta kuin että ei saisi esimerkiksi jos on perinteitä kunniottava ihminen, ni kastaa kersaansa. Monille se merkitsee paljon.Usoda wrote:Lasten pakkokastaminen pitäisi olla lailla kielletty. :?
Ja voi sniif jos joku löyhästi perusteltuja perinteitä kunnioittava ihminen ei saa psykoosissaan toteuttaa mitä tarkoituksettomampia riittejään.
Psykoosi ei liity tähän mitenkään. Mut onhan se vaan niin vitun coolia olla kristinuskonvastainen ihanniinku joku kristitty sulle olis jotain tehny.
-
Ahab
Pitää muistuttaa ettei Rastafarismi ole mikään vapaamielisyyden uskonto vaikka ganja onkin sakramenttina ja länsimaista babylonia ei kannateta. Monesti kieltäymys, kurinalaisuus ja omavaraisuus on ne jutut. Ei suolaa, ei saa leikata omaa lihaa tai karvankasvua, ei homoseksuaalisuutta. Tietysi niilläkin on tiukempia ja höllempiä suuntauksia mutta noin yleensä.
-
NapalmSatan
- Lepakko
Eikös Bobin surullisenkuuluisa futisvamma nimenomaan tämän takia ollut niin kohtalokas?Ahab wrote:ei saa leikata omaa lihaa tai karvankasvua
Noh, tuntuu etten ajattele kuin valoisia puolia kaikesta kun mua omistetaan niin pahasti.
Murderous motivation
-
Ahab
Joo futisvammaan tuli melanooma ja sitähän ei sitten saanut leikata ja syöpä levisi koko kehoon. Jotenkin kohtalon ivalta tuntuu myös että melanooma on kai lähinnä valkoihoisten sairaus ja Bobin faija oli valkoinen ja siitti vaan tumman kaunottaren ja lähti lätkimään. Jotenkin näin. Toisaalta hienoa että joku jaksaa pitää omista uskomuksistaan noin kovaa kiinni vaikka se olisi järjen vastaista ja tarkoittaisi omaa kuolemaa. Ikävää toisaalta niissä tapauksissa kun näitä järjettömyyksiä alettaan ulottamaan itsensä ulkopuolella ja vaaditaan muilta samaa.NapalmSatan wrote:Eikös Bobin surullisenkuuluisa futisvamma nimenomaan tämän takia ollut niin kohtalokas?Ahab wrote:ei saa leikata omaa lihaa tai karvankasvua
-
bdxm
Re:
jos jossain on lopun ajat käsillä niin kirkolla, pohjanoteeraus tämä tuorein "what would jesus do?"-kamppania. notta ristus perkele... (mut silti tanssivat poliisit veti kympillä ohiAhab wrote:Saakohan niin paljon suosiota että kirkon on taas syytä alkaa ilmoittaamaan notta lopun ajat ovat käsillä. Liity nyt kirkkoon saat kaupanpäälle untuvatakin, joka suojaa maanpäällisen helvetin kylmyyttä vastaan.
Mutta vittu! Ei voi olla niin yksinkertaista että miten ikinä elämäsi elät, ryssit kaikkien asiat päin helvettiä, varastat sukulaisilta, petät ystävän, raiskaat, tapat, ihan sama, ja jonain päivänä sitä löytää herran valon ja tajuaa että jeesus oli ihan hyvä jätkä ja painelee pedaripastorin pakeille sovittamaan syntejä, vitonen kolehtii ja vippi autuaammille metsästysmaille, henkilökohtaisena taivaanaan vietnam ja 12 vuotiaat prostituoidut..
Erosin.
-
Hampputukka
- Lepakko
Re: höhöhö :E
Toi psykoosi oli vaan tehokeinoheitto liioittelun muodossa. Mun mielestä on oikeutetumpaa antaa lapsen ajatella täysin omilla aivoillaan. Ei se kristinuskonvastaisuus mitenkään coolia sinänsä ole, ihan mielenkiintoista vaan välil jauhaa siitä tällälailla. Joo on tehnyt, periaatteessa kristityt kristinuskon kautta olivat yksi osasyy mun masennukseen joskus.frapathea wrote: Onko sitten oikeutetumpaa opettaa lapsi olemaan uskomatta johonkin? Pakkokastamattomuus. Yhyy.
Psykoosi ei liity tähän mitenkään. Mut onhan se vaan niin vitun coolia olla kristinuskonvastainen ihanniinku joku kristitty sulle olis jotain tehny.
Btw, ootko aina huumelaskuissa kun tänne kirjottelet, frapa?
back to basics rootbwoy
-
frapathea
Re: höhöhö :E
Täähän olis kiinnostava tarina.Hampputukka wrote:Joo on tehnyt, periaatteessa kristityt kristinuskon kautta olivat yksi osasyy mun masennukseen joskus.
Btw, ootko aina huumelaskuissa kun tänne kirjottelet, frapa?
Oon 24/7 laskuissa.
-
Jeshu
- OD
Tai sitten monet muslimitkaan eivät todellisuudessa usko, mutta sosiaalisen paineen takia näyttelevät niin. Siellähän on astetta ankarampi meininki.Delirium Tremens wrote:Veikkaisin, että muslimeille uskonto on aika paljon tärkeämpää. Kristinusko on niin maallistunut, että siihen ei monet kirkkoon kuuluvatkaan varsinaisesti usko. Varmaan eri juttu islamin kanssa.Lymykonna wrote: Pitää paikkansa, eihän se erityisen lämminhenkinen asenne ole.
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.
-
Jeshu
- OD
Oikeudesta mielestäni ei ole tarkoituksenmukaista puhua silloin kun luovutaan jostain tavasta joka on ollut tuputtamista, ja vieläpä sellaisen asian suhteen joka on höoönlöpöä - enemmän jälkimmäisen takia. Ei ole tarkoitus myöskään siirtyä tapaan jossa tuputettaisiin ateismista näkemystä. Joku kristinuskon opetuskin on aika iso osa koulun opetusta, että huhhuh.frapathea wrote:Onko sitten oikeutetumpaa opettaa lapsi olemaan uskomatta johonkin? Pakkokastamattomuus. Yhyy.
-
frapathea
Toivon vilpittömästi, että kukaan ei kuvittele, että klapsen kastamisen kieltäminen poistaisi uskonnon tuputuksen. Sillä ei näennäisesti ole mitään väliä, koska uskominen ei vaadi kirkkoa. Kyllä ne uskonnolliset vanhemmat edelleen sitä uskoa tuputtais lapsilleen vaikka niitä kersoja ei oliskaan kastettu. Mä en näe syytä kieltää kastamista. Miksi rajoittaa turhan takia ihmisten oikeuksia.
-
Jeshu
- OD
Mikä oikeus se on kun sut kastetaan jo pienenä sen enempiä kyselemättä? Kirkkoon liittyminen tulee toki olla vapaaehtoista, mutta se tulisi tapahtua omasta alotteesta sitten kun osaa asiaa ajatella.frapathea wrote:Toivon vilpittömästi, että kukaan ei kuvittele, että klapsen kastamisen kieltäminen poistaisi uskonnon tuputuksen. Sillä ei näennäisesti ole mitään väliä, koska uskominen ei vaadi kirkkoa. Kyllä ne uskonnolliset vanhemmat edelleen sitä uskoa tuputtais lapsilleen vaikka niitä kersoja ei oliskaan kastettu. Mä en näe syytä kieltää kastamista. Miksi rajoittaa turhan takia ihmisten oikeuksia.
-
frapathea
Se on vanhemman oikeus kastaa lapsensa... Mitä väliä sillä on, jos kuulutkin kirkkoon sen aikaa, kun et osaa vielä ajatella asiaa? Kuten jo sanoin, kirkko ei ole uskonto, ja vaikka lapsi ei saisi kuulua kirkkoon, niin se ei estäisi uskonnollisia vanhempia tuputtamasta uskontoa jo ennen kirkkoon liittymistä. Sillä kirkkoon kuulumisella ei siis ole mitään vitun väliä, paitsi ehkä koulun uskonnon opetus, jonka voisi mun puolesta poistaa tai vapaaehtoistaa. Saako lapselle muuten sitten tuputtaa muita aatteita kuin uskonnollisia aatteita? Ja onko kyse ihan kaikista uskonnoista vai vaan kristinuskosta?jesuiitta wrote:Mikä oikeus se on kun sut kastetaan jo pienenä sen enempiä kyselemättä? Kirkkoon liittyminen tulee toki olla vapaaehtoista, mutta se tulisi tapahtua omasta alotteesta sitten kun osaa asiaa ajatella.frapathea wrote:Toivon vilpittömästi, että kukaan ei kuvittele, että klapsen kastamisen kieltäminen poistaisi uskonnon tuputuksen. Sillä ei näennäisesti ole mitään väliä, koska uskominen ei vaadi kirkkoa. Kyllä ne uskonnolliset vanhemmat edelleen sitä uskoa tuputtais lapsilleen vaikka niitä kersoja ei oliskaan kastettu. Mä en näe syytä kieltää kastamista. Miksi rajoittaa turhan takia ihmisten oikeuksia.
-
Jeshu
- OD
Mutta onko vanhemmalla oikeasti oikeus kastaa tuosta noin?frapathea wrote:Se on vanhemman oikeus kastaa lapsensa...jesuiitta wrote:Mikä oikeus se on kun sut kastetaan jo pienenä sen enempiä kyselemättä? Kirkkoon liittyminen tulee toki olla vapaaehtoista, mutta se tulisi tapahtua omasta alotteesta sitten kun osaa asiaa ajatella.frapathea wrote:Toivon vilpittömästi, että kukaan ei kuvittele, että klapsen kastamisen kieltäminen poistaisi uskonnon tuputuksen. Sillä ei näennäisesti ole mitään väliä, koska uskominen ei vaadi kirkkoa. Kyllä ne uskonnolliset vanhemmat edelleen sitä uskoa tuputtais lapsilleen vaikka niitä kersoja ei oliskaan kastettu. Mä en näe syytä kieltää kastamista. Miksi rajoittaa turhan takia ihmisten oikeuksia.
Kyse on periaatteesta.Mitä väliä sillä on, jos kuulutkin kirkkoon sen aikaa, kun et osaa vielä ajatella asiaa?
Kristinusko, opetus ja kasteet ovat lapsille pakkopullaa. Jos kaste nyt ei merkitsekään elämän kannalta paljoakaan, on silti merkillistä että heti alusta alkaen kuljet (joudut kulkemaan) jonkun sulle annetun leiman kanssa.Saako lapselle muuten sitten tuputtaa muita aatteita kuin uskonnollisia aatteita? Ja onko kyse ihan kaikista uskonnoista vai vaan kristinuskosta?
-
frapathea
Miksei olisi?jesuiitta wrote: Mutta onko vanhemmalla oikeasti oikeus kastaa tuosta noin?
Periaatteet onkin yleensä tärkeempi juttu ku terve järki. Varmaan moni haluaa pitää kannabiksenkin kriminalisoituna periaatteen takia.Kyse on periaatteesta.
Voitko yleistää noin? Ja minkä prkln leiman? Ei se yleensä ulospäinkään näy, että onko sut kastettu, ja jos ei kirkkoon kuulum inen tunnu omalta, niin sitten voi erota. Ikärajat eroamiselle ovat tietenkin ikävä homma, ne vois kanssa mun puolesta poistaa. Mutta miksi pitäis asettaa lisää kieltoja ja määräyksiä? Ja vastaisitko kysymykseeni, että saako muita aatteita tuputtaa lapselle?Kristinusko, opetus ja kasteet ovat lapsille pakkopullaa. Jos kaste nyt ei merkitsekään elämän kannalta paljoakaan, on silti merkillistä että heti alusta alkaen kuljet (joudut kulkemaan) jonkun sulle annetun leiman kanssa.Saako lapselle muuten sitten tuputtaa muita aatteita kuin uskonnollisia aatteita? Ja onko kyse ihan kaikista uskonnoista vai vaan kristinuskosta?
-
Jeshu
- OD
Koska puhumme kiellosta joka estää yksilön (lapsen) itsemäärämis oikeuden nujertamisen. Ei kukaan voi liittää toista ihmistä kirkkoon puhuttiin lapsesta tai ei.frapathea wrote:Mutta miksi pitäis asettaa lisää kieltoja ja määräyksiä?
Ei tässä nyt olla mitään tuputtamassa, päinvastoin. Ei, vastaan sulle - tuputtaminen no fun.Ja vastaisitko kysymykseeni, että saako muita aatteita tuputtaa lapselle?
-
Ahab
Synnyitte mihin tahansa niin aina teille "tuputetaan" paikallinen kulttuuri. Ja Ev.Lut kirkko on osa suomalaista kulttuuria. "Tuputetaan" meille kaikki tämä muukin suomalainen kulttuuri vaikka muualla maailmassa jokin malli voisi olla fiksumpi. Tapauskovaisuus on kyllä perseestä mutta tuo termi sopii mun mielestä kaikkeen muuhunkin suomalaiseen kulttuuriin. Tehdään näin vain koska näin on tehty niin kauan kun meidän suvussa muistetaan.
Elämme outoa murroksen aikaa. Ensimmäistä kertaa historiassa meillä on työkalut maailmanlaajuiseen kommunikaatioon ja kuka tahansa voi saada halutessaan tietoa mistä tahansa. Samaan aikaan alkaa olla paljon tietoa kasassa vanhoista uskonnoista, mysteereistä, maailmankatsomuksista, mielen tekniikoista ja vastaavista. Kirkko tuntuu aina olevan askeleen jäljessä nykyhetkeä. Ei ihme että ihmiset kyseenalaistavat systeemit jotka tuntuvat rajoittavan heidän kokemusmaailmaansa. Toisia se vituttaa ja ahdistaa kun toiset kokevat että tämän on mahdollisimman kiinnostavaa aikaa elää.
Kastattakoon vahemmat lapsensa mutta toivoisin tosiaan ettei eroamisessa olisi mitään ikärajoja ja koulussa voisi olla yleisesti kaikille maailmankatsomusopetusta jossa käsitellään kaikki suuremmat uskonnot yhtä kattavasti. Toivon ettei kirkko olisi paikalla kutsunnoissa. Vationuskonto ei tunnu toimivalta globaalissa suomessa.
Se että lapsi kastetaan kirkkoon ei mielestäni ole niin paha asia ajatellen lapsen uskonnonvapautta. Vasta jos pakotetaan menemään ripille on eri juttu. Ja voihan siinä painostusta olla vanhempien, suvun ja ystävien taholta. Ripille menossa mielestäni vasta varsinaisesti sitoudutaan ja liitytään siihen seurakuntaan. Mutta monia kiinnostaa siinä vaiheessa vain rippilahjat eikä aatteet ja näin tein itsekkin uskontunnustuksen johon en uskonut. Jälkeenpäin toivon että olisin jo sillon ajatellut asioita ja mennyt vaikka prometeus leirille. Tiedänpä yhden tyypin joka ei siinä vaiheessa vielä kuulunut kirkkoon ja hänet kastettiin rippinsä yhteydessä.
Historiaa pitää myös ajatella. Ei meillä varmaan olisi tälläistä kehittynyttä suomea tänä päivänä jos ei tänne olisi kristinuskoa tuotu. Sen mukana tuli kirjoitus- ja lukutaito. Turun piispa Mikael Agricola kehitti meille kirjakielemme. No olishan ne varmaan enemmin tai myöhemmin jotain kautta tullut. On vaikea kuvitella missä oltais nyt jos asiat ois menny toisin. Olisko paremmin vai huonommin. Se nyt kuitenkin on osa meidän historiaa ja näillä korteilla pelataan. Älkää itkekö vaan tehkää jotain.
Loppukevennyksen tarjoaa youtube.
Elämme outoa murroksen aikaa. Ensimmäistä kertaa historiassa meillä on työkalut maailmanlaajuiseen kommunikaatioon ja kuka tahansa voi saada halutessaan tietoa mistä tahansa. Samaan aikaan alkaa olla paljon tietoa kasassa vanhoista uskonnoista, mysteereistä, maailmankatsomuksista, mielen tekniikoista ja vastaavista. Kirkko tuntuu aina olevan askeleen jäljessä nykyhetkeä. Ei ihme että ihmiset kyseenalaistavat systeemit jotka tuntuvat rajoittavan heidän kokemusmaailmaansa. Toisia se vituttaa ja ahdistaa kun toiset kokevat että tämän on mahdollisimman kiinnostavaa aikaa elää.
Kastattakoon vahemmat lapsensa mutta toivoisin tosiaan ettei eroamisessa olisi mitään ikärajoja ja koulussa voisi olla yleisesti kaikille maailmankatsomusopetusta jossa käsitellään kaikki suuremmat uskonnot yhtä kattavasti. Toivon ettei kirkko olisi paikalla kutsunnoissa. Vationuskonto ei tunnu toimivalta globaalissa suomessa.
Se että lapsi kastetaan kirkkoon ei mielestäni ole niin paha asia ajatellen lapsen uskonnonvapautta. Vasta jos pakotetaan menemään ripille on eri juttu. Ja voihan siinä painostusta olla vanhempien, suvun ja ystävien taholta. Ripille menossa mielestäni vasta varsinaisesti sitoudutaan ja liitytään siihen seurakuntaan. Mutta monia kiinnostaa siinä vaiheessa vain rippilahjat eikä aatteet ja näin tein itsekkin uskontunnustuksen johon en uskonut. Jälkeenpäin toivon että olisin jo sillon ajatellut asioita ja mennyt vaikka prometeus leirille. Tiedänpä yhden tyypin joka ei siinä vaiheessa vielä kuulunut kirkkoon ja hänet kastettiin rippinsä yhteydessä.
Historiaa pitää myös ajatella. Ei meillä varmaan olisi tälläistä kehittynyttä suomea tänä päivänä jos ei tänne olisi kristinuskoa tuotu. Sen mukana tuli kirjoitus- ja lukutaito. Turun piispa Mikael Agricola kehitti meille kirjakielemme. No olishan ne varmaan enemmin tai myöhemmin jotain kautta tullut. On vaikea kuvitella missä oltais nyt jos asiat ois menny toisin. Olisko paremmin vai huonommin. Se nyt kuitenkin on osa meidän historiaa ja näillä korteilla pelataan. Älkää itkekö vaan tehkää jotain.
Loppukevennyksen tarjoaa youtube.
-
artemisia absinthium
- Apteekki
-
bol
- Kameleontti
Omasta mielestäni lasta ei saisi kastaa kirkkoon, kun hän syntyy. Perustelut löytyy hyvin tämän topicin keskustelusta.
Minut kastettiin vasta 15-vuotiaana, koska ilman kastetta ei pääse konfirmaatiota läpi. Sain itse tehdä päätökseni kasteesta ja rippikoulusta.
Kirkkoon kuuluminen ei ole tuonut minulle mitään ongelmia.
Minut kastettiin vasta 15-vuotiaana, koska ilman kastetta ei pääse konfirmaatiota läpi. Sain itse tehdä päätökseni kasteesta ja rippikoulusta.
Kirkkoon kuuluminen ei ole tuonut minulle mitään ongelmia.
-
frontti
- Psykonautti
Kuuntelen Jeesuksen kärsimyksiä TV:stä ja tulee mieleen omatkin. Yhdessä ylös, ja kädet risttiin rukoukseen. Jos jollei keelpaa, ohita.
In cauda venenum.
-
DESU
- Karvakuono
Ei tarvitse erota kirkosta kun en ole koskaan siihen kuulunutkaan. Pakanaksi olen syntynyt ja helvetti kutsuu kuoleman jälkeen.