Tässä on malliesimerkki siitä että kun ihminen pitää väkisin kiinni mielipiteestään, siitä huolimatta että saa kuulla hyvin perusteltuja arkumentteja mielipidettään vastaan. Ajattelumalli on niin syvällä ettei sitä muuta mikään, piste. Itse olen sitä mieltä että hädänalaisia tulee auttaa, pystyn samaistumaan koska olen evakkojen jälkeläinen. Ei täältä tila lopu, ja varmasti pakolaiset sopeutuvat suomen oloihin paremmin kuin katupartiolaisten kauhukuvissa tilanne nähdään. Mutta sitä mieltä olen että turvapaikan saa vasta kun taustat on tutkittu niin hyvin kuin tilanne sallii, päänkatkojia en halua tänne, enkä oikeastaan minnekkään.
Edit. typo, ja onhan tää todella hankala aihe, tiesin että tän topikin lukeminen aiheuttaa mielipahaa, mutta luin silti.
Maahanmuuttokeskustelu
-
bilehile
- Apteekki
Re: Maahanmuuttokeskustelu
Takana loistava tulevaisuus.
-
Personaes
- OD
Oon muuttanut mieltäni monestakin eri asiasta, kun oon oppinut uusia juttuja ja faktoja. Tässä kysymyksessä kuitenkaan mikään pointti, mitä vastapuoli on tehnyt ei pysty kumoamaan sitä tosiasiaa ettäTässä on malliesimerkki siitä että kun ihminen pitää väkisin kiinni mielipiteestään, siitä huolimatta että saa kuulla hyvin perusteltuja arkumentteja mielipidettään vastaan. Ajattelumalli on niin syvällä ettei sitä muuta mikään, piste.
turvapaikka systeemi on surkea järjestelmä köyhien, kärsivien ja sodan keskellä olevien auttamiseksi. Sillä ei ole mitään vaikutusta isossa mittakaavassa kun katsotaan miten paljon sillä voidaan vähentää kärsimystä ja parantaa hädänalaisten ihmisten elämää(99-99.5% ihmisistä jää sinne sodan keskelle). Päinvastoin, sillä on monia erittäin haitallisia sivuvaikutuksia, niin lähtö maahan kuin siihen maahan mihin turvapaikanhakijat tulevat.
Mä en muuta mielipiteitäni sen perusteella, kuinka suosittu oon niiden perusteella, toisinkuin moni muu täällä. Mä muutan mielipidettäni silloin, jos huomaan että vastapuolen argumentti on oikeassa ja oma väärässä.
Mä en ole kuullut yhtään argumenttia, joka perustelisi mulle järkevästi, että miksi me käytetään meidän vähät rahat mitättömän kokoisen vähemmistön auttamiseen, samalla kun ne kyseiset rahat on pois erittäin suurelta enemmistöltä, jonka auttamisella me voitaisiin poistaa helvetisti enemmän kärsimystä kuin tällä epätoimivalla turvapaikka systeemillä joka keskittyy alle prosenttiin kärsivistä ihmisistä jättäen sen 99% sinne kärsimään.
Esim. sillä summalla mitä yksi turvapaikanhakija tulee kustantamaan suomelle vuodessa, voitaisiin kustantaa täysi koulupaketti tuhansille lapsille.
Tuntuukin että turvapaikka-systeemiä kannattavat on vähänkuin kukkahattutädit jotka kannattaa sotaa huumeita vastaan. Huumeita on joka puolella eikä sota niitä vastaan ole tehnyt mitään hyvää tai onnistunut vähentämään niitä kadulta, päinvastoin aiheuttanut sivuvaikutuksillaan helvetisti pahaa, mutta kukkahattutädit viis veisaa faktoista tai siitä mikä toimii ja mikä ei, koska "hUUmeet".
Sama homma on turvapaikkasysteemin kannattajilla, kannatetaan rikkinäistä ideaa ja systeemiä koska RASISMI JA WHITE GUILT. Eli toisinsanoen, tietyt ihmiset kannattaa tällaista systeemiä, vähät välittäen toimiiko se vai ei, kunhan itselle tulee kiva mieli että ollaan oltu tekemässä (muka)jotain hyvää.
All that we see or seem, Is but a dream within a dream.
-Edgar Allan Poe
-Edgar Allan Poe
-
frapathea
Sulle on vastattu noihin pointteihin jo monta kertaa tässä keskustelussa etkä ole vaikuttanut edes rekisteröivän sulle osoitettuja vastauksia, saati vastannut niiden yhteydessä esitettyihin kysymyksiin. Onko ihmekään, jos keskustelu junnaa paikallaan?
-
Personaes
- OD
Ei ole mun tietääkseni vastattu tuohon kysymykseen.frapathea wrote:Sulle on vastattu noihin pointteihin jo monta kertaa tässä keskustelussa etkä ole vaikuttanut edes rekisteröivän sulle osoitettuja vastauksia, saati vastannut niiden yhteydessä esitettyihin kysymyksiin. Onko ihmekään, jos keskustelu junnaa paikallaan?
Jos sulla on vastaus tuohon probleemaan, niin anna mulle vastaus, jos sun pointti on validi niin saat muutettua mun mielen tästä aiheesta. "win-win scenario" sulle.
All that we see or seem, Is but a dream within a dream.
-Edgar Allan Poe
-Edgar Allan Poe
-
tRip
- Moderator
Tiedätkö miten paljon turvapaikanhakijan käännyttäminen maksaa? .. Valituksineen ja hössötyksineen.Personaes wrote: Mä en ole kuullut yhtään argumenttia, joka perustelisi mulle järkevästi, että miksi me käytetään meidän vähät rahat mitättömän kokoisen vähemmistön auttamiseen, samalla kun ne kyseiset rahat on pois erittäin suurelta enemmistöltä, jonka auttamisella me voitaisiin poistaa helvetisti enemmän kärsimystä kuin tällä epätoimivalla turvapaikka systeemillä joka keskittyy alle prosenttiin kärsivistä ihmisistä jättäen sen 99% sinne kärsimään.
Esim. yhdessä hädänalaisessa maassa, pystyttäisiin tarjoamaan täysi koulupaketti melkein 30 000 ihmiselle 57 000 eurolla. Nyt se sama raha kuluu yhden turvapaikanhakijan vuosikustannukseen suomessa. Eikö kukaan oikeasti mieti, että "hei, tässä ei nyt oikein tuo matematiikka tunnu toimivan" tai "hei, täähän on vitun tyhmää".
En mäkään tiedä, mut aivan vitusti siihen nähden mitä sillä saavutetaan.
Okei, toinen asia. Eiks ois aika hyväksyä se fakta, et politiikasta väittely on aivan hanurista.
Niin kauan kun kukaan meistä ei ole täällä päättämässä asioista, voitas vaikka keksii keinoja, miten niitä asioita voitas muuttaa?
Vähän meni nyt ohi aiheen, mut eipä mulla koko turvapaikkakeskusteluun ole mitään kantaa. Tai kanta on se, et niitä tulee tänne/eurooppaan kumminkin, haluttiin me sitä tai ei. Nyt otetaan mittaa siitä, millanen arvo me leimastaan hädässä oleville ihmisille.
Sit kans yks kirkollinen näkökulma, ja syy miks mä yhä kannatan myös kirkkoa.
Se et autetaan heikoimmassaa asemassa olevia. Must se on edellytys sivistykselle.
Ainoa mitä voidaan tehdä, on parhaamme. Ylläpitää inhimillisyyttä ja.. Ihmisyyttä?
Täs maassa, ja maailmassa on jo niin paljon vääryyttä ja skeidaa, et mulle aivan helvetin yks lysti mihin niitä rahoja niinkun todellisuudessa syydetään.
Niin kauan kun politiikka ja demokratia on mitä on, niin mä mielummin annan vähästäni niille joilla menee vielä huonommin, kuin et antasin yhtään mitään niiiden tuhlattavaks ketä täs maassa päättää mikä on oikein ja mikä on väärin.
Vittupersepaviaanit. Politiikka on aivan perseestä, ja niin on koko demokratia.
Olen hiljaa.
Keep it unreal.
Vaultti.net - coming soon..
-
Mushru
- Moderator
Miten pirussa nekin summat saataisiin kohdistettua niihin lapsiin, jos maa on sotatanner eikä ole edes kunnollista hallintoa? Miten voidaan varmistaa että ne rahat menee näille lapsille? Niin, ei mitenkään.Personaes wrote: Esim. sillä summalla mitä yksi turvapaikanhakija tulee kustantamaan suomelle vuodessa, voitaisiin kustantaa täysi koulupaketti tuhansille lapsille
Edellisellä sivulla näihin on vastattu kyllä, kun vaan osaat lukea ja sisäistää ne , ja soveltaa noihin kysymyksiisi. Siksi tämä keskustelu on raskasta, kun sivuutetaan vastaukset....
. . . ヽ(-▽ -)ノ °●✺
-
Blackened
- Apteekki
"Miten ihmeessä keskität varoja valtioon, jota ei käytännössä hallinnoi kukaan/mikään, ja jossa käydään massiivista ja rakenteeltaan abstraktia sisällissotaa? Mielestäni pakolaisleireihin sitä rahallista tukea pitäisi saada, ja tämä tarkoittaa käytännössä YK:ta, UNICEFia ja Punaista Ristiä tai muita vastaavia kansainvälisiä organisaatioita. Pakolaisleireissä on ne lapset ja naiset, ei missään stabiilissa valtiossa jota voitaisiin alkaa vaikkapa jälleenrakentaa. Jos Syyriaan lähetettäisiin vaikkapa lääkkeitä, ruokaa ja vaatteita, niin ei olisi mitään käsitystä tai takeita kenen haltuun ne lopulta päätyisivät. Ei ainakaan niiden jotka niitä eniten tarvitsisivat."Personaes wrote:Ei ole mun tietääkseni vastattu tuohon kysymykseen.frapathea wrote:Sulle on vastattu noihin pointteihin jo monta kertaa tässä keskustelussa etkä ole vaikuttanut edes rekisteröivän sulle osoitettuja vastauksia, saati vastannut niiden yhteydessä esitettyihin kysymyksiin. Onko ihmekään, jos keskustelu junnaa paikallaan?
Jos sulla on vastaus tuohon probleemaan, niin anna mulle vastaus, jos sun pointti on validi niin saat muutettua mun mielen tästä aiheesta. "win-win scenario" sulle.
Näin sanoin jo edellisellä sivulla, mutta tapasi mukaan jätit sen noteeraamatta.
Ikävä kyllä maailma ei ole niin mustavalkoinen, että lähettämällä säkillisen dollareita ratkaistaisiin kansainvälisiä tai edes kansallisia konflikteja. Hitto, eihän säkillisellä dollareita pelasteta edes yhden suomalaisen narkomaanin elämää.
Cogito, ergo sum
-
Atamooni
- Tuppisuu
Tää asia kiinnostaa ittee älyttömästi, koska väestönkasvu on aiheuttanu ja tulee aihettaan tän pallon tuhoutumisen yllätävänkin nopeasti (oma mielipide). Mun mielestä se on surullista, että nyt kun ihmisiä on vaan enemmän ja enemmän (syntyvyys vs. kuolleisuus tällä hetkellä n.3x) niin ihmiset oikeesti keskittyy vaan siihen että miten voidaan auttaa ihmisiä tuolla jossain ja unohdetaan se lähimmäisten auttaminen ja kunnioittaminen.
Tässä samalla tapahtuu se, mitä näkee facebookissa päivittäin että ihmiset vaan vääntää keskenään ja koittaa kertoo toisilleen kuinka ite ollaan oikeessa ja varsinkin SÄ oot väärässä. Mikäänhän ei tälläses keskustelussa kehity. Oletin jotenkin että vaulttilaisetkin kaivelis esiin paljon enemmän tilastoja tän keskutelun jatkeeks, koska nyt kaikki jauhaa vaan mielipiteistä, ja sellanenhan meillä kaikilla on joka asiaan.
Fakta on omasta mielestä myös se, että jos mä autan jotain ja sen takia joku muu kärsii, se ei oo auttamista. Jos mietitään nyt vaikka suomen tilannetta ja vanhusten ja mielisairaiden hoitoo niin kyllä niistä uupuu rahaa. Kuullu ja nähny kun vanhukset makaa päiviä omassa ulosteessaa vanhainkodissa kun ei vaan ole hoitajia tarpeeksi, tai ei aikaa, tai motivaatioo kun palkat ja arvostus on mitä on. Samaan aikaan irakilaismiehet huutaa uutisissa että vaan koirat syö tällästä ruokaa (samaa siis mitä me kaikki ollaan kouluissa syöty). Vaikee tilanne, siitä varmasti kaikki on yhtä mieltä. Mut olis tosiaan kiva kun keskustelut ei täälä menis facehuutamisen tasolle, peace
Tässä samalla tapahtuu se, mitä näkee facebookissa päivittäin että ihmiset vaan vääntää keskenään ja koittaa kertoo toisilleen kuinka ite ollaan oikeessa ja varsinkin SÄ oot väärässä. Mikäänhän ei tälläses keskustelussa kehity. Oletin jotenkin että vaulttilaisetkin kaivelis esiin paljon enemmän tilastoja tän keskutelun jatkeeks, koska nyt kaikki jauhaa vaan mielipiteistä, ja sellanenhan meillä kaikilla on joka asiaan.
Fakta on omasta mielestä myös se, että jos mä autan jotain ja sen takia joku muu kärsii, se ei oo auttamista. Jos mietitään nyt vaikka suomen tilannetta ja vanhusten ja mielisairaiden hoitoo niin kyllä niistä uupuu rahaa. Kuullu ja nähny kun vanhukset makaa päiviä omassa ulosteessaa vanhainkodissa kun ei vaan ole hoitajia tarpeeksi, tai ei aikaa, tai motivaatioo kun palkat ja arvostus on mitä on. Samaan aikaan irakilaismiehet huutaa uutisissa että vaan koirat syö tällästä ruokaa (samaa siis mitä me kaikki ollaan kouluissa syöty). Vaikee tilanne, siitä varmasti kaikki on yhtä mieltä. Mut olis tosiaan kiva kun keskustelut ei täälä menis facehuutamisen tasolle, peace
-
Blackened
- Apteekki
Tuo, ystävä hyvä, on populismia puhtaimmillaan. Yleistät ja yksinkertaistat, käytät yksittäistapauksia ikään kuin se olisi yksi totuus. Samaa mieltä siitä, että vaikea ja monimutkainen tilanne, mihin ei ole yhtä helppoa vastausta - vaikka yksi niin jankuttaakin.Atamooni wrote:Fakta on omasta mielestä myös se, että jos mä autan jotain ja sen takia joku muu kärsii, se ei oo auttamista. Jos mietitään nyt vaikka suomen tilannetta ja vanhusten ja mielisairaiden hoitoo niin kyllä niistä uupuu rahaa. Kuullu ja nähny kun vanhukset makaa päiviä omassa ulosteessaa vanhainkodissa kun ei vaan ole hoitajia tarpeeksi, tai ei aikaa, tai motivaatioo kun palkat ja arvostus on mitä on. Samaan aikaan irakilaismiehet huutaa uutisissa että vaan koirat syö tällästä ruokaa (samaa siis mitä me kaikki ollaan kouluissa syöty). Vaikee tilanne, siitä varmasti kaikki on yhtä mieltä. Mut olis tosiaan kiva kun keskustelut ei täälä menis facehuutamisen tasolle, peace
Ei se mene niin, että näille sinun mainitsemillesi "irakilaismiehille jotka valittavat ruoasta" syydetään rahaa vanhustenhoidosta. Maailma ja yhteiskunta ei vain toimi noin mustavalkoisesti ja yksiulotteisesti. Ja se, että sinä koet siellä Facebookissa huutelua, on vain sinun henkilökohtainen näkemyksesi. Ei siellä kollektiiviisesti ja kategorisesti koko yhteiskunta ole huutamassa suuntaan tai toiseen, vaan pääasiassa ne yksilöt tai ryhmät joilla on itseasiassa vähiten faktatietoa ja eniten tunneperäistä agendaa.
Se mikä monesti näissä ääripäissä unohtuu, on se yksittäinen ihminen joka on hädässä. Empatiakyky rapisee sitä mukaa kuin aletaan kiihtyä keskustelussa. Kannattaa tehdä mielikuvaharjoitus ja heittää itsensä toisen saappaisiin ja kuvitella miltä se voisi tuntua. Ei kannata jumittua tilastoihin, vaan muistaa että ihmisiä tässä kaikki ollaan. Miksi vaikkapa ketjupolttaja ansaitsee keuhkosiirron, mutta pakolainen ei turvapaikkaa? Niinpä...
Ja jos pakolaistulvassa on "mätiä omenoita", niin sehän on täysin normaalia. Siellä missä on ihmisiä, on myös mätiä omenoita. Vai onko kaikki suomalaiset täydellisen viattomia?
Cogito, ergo sum
-
Atamooni
- Tuppisuu
Heh, tässä tullaan vähän just siihen mitä ajan takaa, nytkin keskityt mun vertauskuviin, joka oli tarkoitettu lähinnä niin että toimiva yhteiskunta ei mun mielestä toimi noin kuten mainitsin.Blackened wrote:Tuo, ystävä hyvä, on populismia puhtaimmillaan. Yleistät ja yksinkertaistat, käytät yksittäistapauksia ikään kuin se olisi yksi totuus. Samaa mieltä siitä, että vaikea ja monimutkainen tilanne, mihin ei ole yhtä helppoa vastausta - vaikka yksi niin jankuttaakin.Atamooni wrote:Fakta on omasta mielestä myös se, että jos mä autan jotain ja sen takia joku muu kärsii, se ei oo auttamista. Jos mietitään nyt vaikka suomen tilannetta ja vanhusten ja mielisairaiden hoitoo niin kyllä niistä uupuu rahaa. Kuullu ja nähny kun vanhukset makaa päiviä omassa ulosteessaa vanhainkodissa kun ei vaan ole hoitajia tarpeeksi, tai ei aikaa, tai motivaatioo kun palkat ja arvostus on mitä on. Samaan aikaan irakilaismiehet huutaa uutisissa että vaan koirat syö tällästä ruokaa (samaa siis mitä me kaikki ollaan kouluissa syöty). Vaikee tilanne, siitä varmasti kaikki on yhtä mieltä. Mut olis tosiaan kiva kun keskustelut ei täälä menis facehuutamisen tasolle, peace
Ei se mene niin, että näille sinun mainitsemillesi "irakilaismiehille jotka valittavat ruoasta" syydetään rahaa vanhustenhoidosta. Maailma ja yhteiskunta ei vain toimi noin mustavalkoisesti ja yksiulotteisesti. Ja se, että sinä koet siellä Facebookissa huutelua, on vain sinun henkilökohtainen näkemyksesi. Ei siellä kollektiiviisesti ja kategorisesti koko yhteiskunta ole huutamassa suuntaan tai toiseen, vaan pääasiassa ne yksilöt tai ryhmät joilla on itseasiassa vähiten faktatietoa ja eniten tunneperäistä agendaa.
Voin kaivaa sulle satoja yksittäistapauksia, jotka syö sitä rahaa esim siitä vanhustenhoidosta, toisaalta toivoisin että etsisit ja miettisit niitä itse.
En tiedä mitä mieltä sä oot mutta mun mielestä suomalaiset voi huonosti, noin niinkun yleisesti. Tapellaan, väännetään ja käännetään. Joka asia tehdään vaikeemman kautta ja vaikeemmaks kun se on. Etitään ennemmin ongelmia kun ratkasuja.
Tää sun viesti ei vie mun mielestä asioita taas mihinkään suuntaan, kerrot mulle että esitin mielipiteeni, aijaa.. No niin tein. Koitin nimenomaan kääntää tätäkin keskustelua johonkin muuhun suuntaan mut taidan lopettaa ennen ku alotin.
-
tRip
- Moderator
Mun piti olla hiljaa, mut emmä vaan voi.Blackened wrote:Hitto, eihän säkillisellä dollareita pelasteta edes yhden suomalaisen narkomaanin elämää.
Tää kun tajuttais.. et ei kyse oo oikeesti rahasta.. Vaan arvoista. Pohjimmiltaan.
Raha on politiikkaa. Rahalla ei pitäs olla niin paljoa valtaa. Tieto on valtaa.
Rahan jakautuminen eri tahoille ja tarvitseville, se on politiikkaa.
Politiikka taas.. Se on vieraantunu arkielämästä.
Se, et oikeesti säästäis ihan älyttömästi rahaa jo sillä et arvomaailma ois kohillaan.
Ei sillä et jätetään hoitamatta yks nisti tai ottamatta yks pakolainen.. jne.
Se on poliittista tahdottomuutta ja sivistyksen murenemista.
Keep it unreal.
-
tRip
- Moderator
Must täällä ollaan yllättävän nätisti ja sivistyneesti keskusteltu.Atamooni wrote: koska nyt kaikki jauhaa vaan mielipiteistä, ja sellanenhan meillä kaikilla on joka asiaan.
..
Mut olis tosiaan kiva kun keskustelut ei täälä menis facehuutamisen tasolle, peace
Ja niin kauan kuin en ole virkaa tekevä mies, mulla on vain se mun mielipide.. Mulla on vain se oma kapea näkemykseni asioihin, jota parhaani koitan avartaa ymmärrykselle ja suvaitsevaisuudelle.
Peace todellakin:)
Keep it unreal.
-
Atamooni
- Tuppisuu
Blackened wrote:Tuo, ystävä hyvä, on populismia puhtaimmillaan. Yleistät ja yksinkertaistat, käytät yksittäistapauksia ikään kuin se olisi yksi totuus. Samaa mieltä siitä, että vaikea ja monimutkainen tilanne, mihin ei ole yhtä helppoa vastausta - vaikka yksi niin jankuttaakin.Atamooni wrote:Fakta on omasta mielestä myös se, että jos mä autan jotain ja sen takia joku muu kärsii, se ei oo auttamista. Jos mietitään nyt vaikka suomen tilannetta ja vanhusten ja mielisairaiden hoitoo niin kyllä niistä uupuu rahaa. Kuullu ja nähny kun vanhukset makaa päiviä omassa ulosteessaa vanhainkodissa kun ei vaan ole hoitajia tarpeeksi, tai ei aikaa, tai motivaatioo kun palkat ja arvostus on mitä on. Samaan aikaan irakilaismiehet huutaa uutisissa että vaan koirat syö tällästä ruokaa (samaa siis mitä me kaikki ollaan kouluissa syöty). Vaikee tilanne, siitä varmasti kaikki on yhtä mieltä. Mut olis tosiaan kiva kun keskustelut ei täälä menis facehuutamisen tasolle, peace
Se mikä monesti näissä ääripäissä unohtuu, on se yksittäinen ihminen joka on hädässä. Empatiakyky rapisee sitä mukaa kuin aletaan kiihtyä keskustelussa. Kannattaa tehdä mielikuvaharjoitus ja heittää itsensä toisen saappaisiin ja kuvitella miltä se voisi tuntua. Ei kannata jumittua tilastoihin, vaan muistaa että ihmisiä tässä kaikki ollaan. Miksi vaikkapa ketjupolttaja ansaitsee keuhkosiirron, mutta pakolainen ei turvapaikkaa? Niinpä...
Ja jos pakolaistulvassa on "mätiä omenoita", niin sehän on täysin normaalia. Siellä missä on ihmisiä, on myös mätiä omenoita. Vai onko kaikki suomalaiset täydellisen viattomia?
Lisäilit viestiisi vähän niin vastaan myös siihen. Oon ollu ite ulkomailla ilman rahaa, ilman puhelinta, ilman vaatteita, sain apua, luuletko että en tee jokaikiselle ihmiselle jonka tapaan saman asian jos on tarvis? Olisin tehnyt tämän tietenkin myös aikaisemminkin ja tästä nimenomaan halusinkin sanoa. Tätä juuri ihmisten pitäisi tehdä, auttaa lähimmäistä, ollaan sitten missä vaan tai oli tilanne mikä vaan.
Kuka on sanonut että pakolainen ei antsaitse turvapaikkaa? Mä olisin valmis majottaan syyrialaisperheen mun kotiin mut kippas kappas ei onnistu kun meillä on näin helvetin hieno yhteiskunta joka auttaa jokaista apua tarvitsevaa. Luin että pakolaislapsia ei saa adoptoida suomalaisperheisiin koska kulttuuri erot on niin suuret ja lapset on traumatisoitunu sodan keskellä niin pistetään ne sit laitokseen. Tääkö on auttamista?
Alkaa tyyliin itelläkin meneen hermo kun me joita haluan nimittää hyviksiks jauhetaan ihan puuta heinää ja syytellään toisia kun voitas oikeesti koittaa kehittää jotain järkeviä ratkasuja et ihmisllä olis parempi olla. Ja nyt kun joku kuitenkin tulee tähän sanoon "kerroppas sitten miten maailmaa parannetaan" niin alottakaa vaikka siitä että hymyilette tänää jollekkin tuntemattomalle ihmiselle.
Nyt mä sit varmaan lopetan tän, anteeks jos olin kärkäs <3
-
Blackened
- Apteekki
En minä tässä sinua vastaan ole taistelmassa, itse asiassa en ole taistelemassa ketään vastaan. Auttamistahan voi tehdä monella tasolla, lähimmäisen auttaminen on sitä ruohonjuuritason apua jota kaikkien olisi mahdollista tehdä, se on vain valintakysymys. Johan se laulussakin lauletaan: "jokainen joka apua saa, sitä joskus tajuu myös antaa...".Atamooni wrote:Lisäilit viestiisi vähän niin vastaan myös siihen. Oon ollu ite ulkomailla ilman rahaa, ilman puhelinta, ilman vaatteita, sain apua, luuletko että en tee jokaikiselle ihmiselle jonka tapaan saman asian jos on tarvis? Olisin tehnyt tämän tietenkin myös aikaisemminkin ja tästä nimenomaan halusinkin sanoa. Tätä juuri ihmisten pitäisi tehdä, auttaa lähimmäistä, ollaan sitten missä vaan tai oli tilanne mikä vaan.
Kuka on sanonut että pakolainen ei antsaitse turvapaikkaa? Mä olisin valmis majottaan syyrialaisperheen mun kotiin mut kippas kappas ei onnistu kun meillä on näin helvetin hieno yhteiskunta joka auttaa jokaista apua tarvitsevaa. Luin että pakolaislapsia ei saa adoptoida suomalaisperheisiin koska kulttuuri erot on niin suuret ja lapset on traumatisoitunu sodan keskellä niin pistetään ne sit laitokseen. Tääkö on auttamista?
Alkaa tyyliin itelläkin meneen hermo kun me joita haluan nimittää hyviksiks jauhetaan ihan puuta heinää ja syytellään toisia kun voitas oikeesti koittaa kehittää jotain järkeviä ratkasuja et ihmisllä olis parempi olla. Ja nyt kun joku kuitenkin tulee tähän sanoon "kerroppas sitten miten maailmaa parannetaan" niin alottakaa vaikka siitä että hymyilette tänää jollekkin tuntemattomalle ihmiselle.
Nyt mä sit varmaan lopetan tän, anteeks jos olin kärkäs <3
Kriisiapu vaikkapa kehittyviin maihin ei ole pois siitä, etteikö voisi myös auttaa sitä lähimmäistä. Eihän sen tarvitse niin mennä. Tuo yleistys että "sotalapsia ei anneta suomalaisille vaan ne tungetaan laitokseen" on mielestäni juurikin vain yleistys. Eihän normaali adoptiokaan mene ihan sormia napsauttamalla. Harmi jos olet todella halunnut majoittaa turvapaikanhakijoita, etkä ole siihen saanut mahdollisuutta. En tunne yksityiskohtia joten jätän tapauksen sikseen.
Tämä pakolaistulva tuli niin nopeasti ja tavallaan yllättäen, että on aika inhimillistä että olemme yhteiskuntana vähän hukassa asian kanssa. Ei ole mitään ennakkotapauksia joten kaikki prosessit on ensin kehitettävä ja sitten opeteltava. Ja sitten erehdysten ja yritysten kautta toivottavasti prosessi saadaan toimimaan joskus.
Se tupakkamies ja turvapaikka -juttu oli lähinnä retorinen kysymys, harmi jos koit sen jollain tapaa henkilökohtaisena piikkinä. Pointti oli että ihmistä tulee auttaa jos ihmisellä on henkeä uhkaava hätä, oli se sitten itseaiheutettua tai ei.
Ja se mitä ajan takaa tässä koko keskustelussa on se, että moni takertuu yksittäistapauksiin ja omiin kokemuksiin, ja sen pohjalta lähdetään ruotimaan asiaa. Jonkun yksittäisen negatiivisen kokemuksen perusteella luodaan kokonaiskuva asiasta, ihmisestä tai ilmiöstä. Se johtaa mielestäni herkästi sellaiseen jokkuhysteriaan mitä FB:ssä ja iltapäivälehtien mielipide/kommenttipalstoilla nähdään.
Jos päästäisiin oman egon ylitse ja tarkasteltaisiin tilannetta objektiivisesti, mielipiteet saattaisivat muuttua. Mutta vahvin tunne ihmisellä on loukatuksi tulemisen tunne, ja mehän olemme mielensäpahoittajakansa. Loukattu ihminen ei toimi rationaalisesti tai loogisesti, vaan puhtaasti tunteiden kuohuissa.
En mielestäni ole syyttänyt ketään henkilökohtaisesti, vaan kyseenalaistanut puheita ja näkemyksiä sekä pyytänyt perusteluja ja/tai lähteitä. Ja jos ihminen kokee sen loukkaavaksi, niin en voi sille mitään. Kun muistetaan mikä olikaan se ihmisen kokema voimakkain tunne, niin ymmärtänet ongelman?
Peace, y'all!
PS. Sori typot ja muut virheet, tabletilla on tuskaa käyttää näitä vanhempia foorumikäyttöliittymiä. *seliseli*
Cogito, ergo sum