Spotlight: Äänetön asiakas (Vinkki->Diak IV-tarvikkeet)

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
sxoxyvg
OD

Spotlight: Äänetön asiakas (Vinkki->Diak IV-tarvikkeet)

Post by sxoxyvg »

Helsingin kaupunki kilpailutti viime kesänä huumeiden käyttäjille suunnattujen palveluiden järjestäjät. Kyseisiä palveluja ovat kaksikymmentä vuotta hoitaneet A-klinikkasäätiö ja Diakonissalaitos.

Kilpailutuksen seurauksena A-klinikkasäätiö ja Diakonissalaitos vaihtoivat tehtäviä keskenään. Tehtävien vaihto onnistunee, mutta palvelunkäyttäjien käyttäytyminen voi olla eri asia.

Toinen järjestöistä oli hoitanut suonensisäisten huumeiden käyttäjien terveys- ja sosiaalineuvontapalveluita ja toinen hiv-positiivisten huumeiden käyttäjien erityispalveluja. Nyt vaikeassa elämäntilanteessa olevat asiakkaat joutuvat toimimaan uusien henkilöiden kanssa.

Käyttäjäyhdistys Suomen Lumpeen tiedottaja Sari Haikarainen korostaa 26.1. 2016 esitetyssä Spotlight-ohjelmassa Äänetön asiakas, että loppuasiakkaita ei kuultu hankintaprosessissa.

”En ymmärrä miksi hyvin toimivia palveluita siirretään paikasta toiseen kun ei ole itsestään selvää, että huumeiden käyttäjät tulevat mukaan”, Haikarainen sanoo. Huumeiden käyttäjät eivät ehkä hae uudelta taholta puhtaita neuloja, mikä näkyisi lisääntyneinä hiv-tapauksina.

Aiemmin toimintaa hoitanut A-klinikkasäätiö vaihtoi viime 1,2 miljoonaa neulaa. Vierailuja terveys- ja sosiaalineuvontapisteissä oli 25 000.

”Huumeiden käyttäjät ovat epäluuloisia eivätkä välttämättä luota uusiin ihmisiin. Tässä menetetään arvokasta kokemusta ja toimivat asiakassuhteet”, Haikarainen kertoo.

Helsingin kaupunki on ollut erittäin tyytyväinen sekä A-klinikkasäätiön että Diakonissalaitokseen toimintaan. ”Siksi luotamme siihen, että myös uudet toimet tulevat sujumaan hyvin”, osastopäällikkö Leena Turpeinen Helsingin kaupungista uskoo.

Turpeisen mukaan laki velvoittaa kilpailuttamaan palveluita, koska sosiaali- ja terveyspalveluhankintojen kynnysarvo eli 100 000 euroa ylittyi.

”On ymmärrettävää, että palvelunkäyttäjien kannalta olisi helpompaa jatkaa toimintaa samojen ihmisten ja organisaatioiden kanssa, mutta yritysten kannalta on tärkeää, että järjestämme kilpailutuksia”, Turpeinen toteaa.

Julkiset hankinnat muodostavat Suomessa yli 30 miljardin euron markkinat. Hankintalain uudistus tulee todennäköisesti eduskunnalle kevään aikana. Esimerkiksi vammaisjärjestöt ovat esittäneet, että tietyt vammaispalvelut eivät kuuluisi enää hankintalain piiriin.

”Kun kyse on tärkeistä elinikäisistä palveluista niin määräajoin tapahtuva kilpailus aiheuttaa suurta epävarmuutta ja heikentää ihmisten elämänlaatua”, Invalidiliiton sosiaalipoliittinen asiantuntija Tiina Lappalainen sanoo.

”Vammaisilla on hyvin erilaisia elämäntilanteita, mutta usein hankitaan keskivertopalvelu, joka ei välttämättä sovi asiakkaan elämäntilanteeseen”.”Syntyy yli- ja alipalvelua”, Lappalainen toteaa.

Toimittajana Patrik Skön
Jumalauta pisti sylettämään viime stadin reissulla kun toisella linjalla ei ollutkaan vinkkiä. Muutenkin oon ruvennu pikkuhiljaa sotepaikoissa asioidessa kyrsiintymään siitä, että kun saavat tietää että minä olen tehnyt päätöksen laittaa substanssia X/Y/Z(tai X+Y+Z koska skj4lyfe) kehooni, minulta häviää samantien ihmisarvo ja kohtelu muuttuu tylyksi ja välinpitämättömäksi.

Omasta mielestäni oon kuitenkin ihminen, välillä jopa ihan hyvä semmonen. Voitaisko mua hoitaa vaikka olenkin narkkari? Imusolmukkeet voi olla turvoksissa kamanvedon takia joo, mutta entä jos sattuukin olemaan kyseessä lymfooma tms. ja diagnoosi jää saamatta koska lekuri hätyyttää helvettiin asioimaan paikallisen (yksityisen) päihdeklinikan puolelle? Vittu että vituttaa.
negatiivisesti sekaisin

<Dexma> Okei okei.
<Dexma> MÄ OLEN IHAN PERUSPANO
rebirth
Apteekki

Re: Spotlight: Äänetön asiakas (Vinkki->Diak IV-tarvikkeet)

Post by rebirth »

Itsellä ei ole potilastiedoissa lue tietääkseni muusta kuin nuoruudessa kannabiksen kokeilusta ja nykyään alkoholin haitallinen käyttö. Silti jo ennen alkoholi merkintää tehokkaan lääkehoidon saantia kroonisiin kipuihin, tai bentsojen saantia mielenterveys ongelmiin oli todella vaikeaa koska pelkkä tieto kannabis kokeilusta nuorempana pidettiin merkkinä siitä että automaattisesti käyttäisin lääkkeitä väärin.

Lääkitysten saanti on ollut kovien taisteluiden takana ja ennen kuin reseptille tarvittavia sain niin olin jo ehtinyt lääkinnällisen ja päihdekäytön myötä tutustumaan tarvitsemiini lääkkeisiin katukaupan kautta. Alkoholin kunnolla ongelmaksi onnistuin itselleni kehittämään juuri sillä kun en saanut kunnollista hoitoa vaikka apua yritin lukuiset kerrat hakea.

Tietysti sen jälkeen kaikki vaivat alettiin laittamaan alkoholin tai masennuksen (joka muka oli sit alkoholin syy) syyksi.

Suomessa kunnollisen hoidon saaminen julkiselta puolelta ilman päihde merkintöjäkin voi tyssätä helposti jo pelkän ulkonäön tuomien streotypisten olettamuksien vuoksi. Päihteiden käyttäjänä taas tuntuu olevan laidastaan selvää ettei hoitoa saa ilman taistelua. On myös kummaa että omalla kohdallani julkiselta puolelta lukuisten avun hankinta yrityste jälkeen olin jo luopunut toivosta ja päihdeklinikalta saivat minut hakemaan yksityiseltä puolelta opioidi reseptiä kipuihin ja antoivat lausunnot joiden mukaan kohdallani riippuvuus riskistä huolimatta he näkevät tarpeellisena opioidit lisälääkitykseksi.

Siis on se vittu kumma kun päihdeklinikan lausunnon tarvitsee että tässä maassa saa tarvitsemaansa apua eikä siltikään edes viellä riittävää kun miniminoidaan riskejä.

Välillä tuntuu että päihteidenkäyttäjien ķohdalla unohdetaan että meilläkin on oikeus saada kunnollista terveydenhuoltoa ja oikeus inhimilliseen elämään.

rebirth, kun kirjoitat seuraavan kerran Vaulttiin viestiä, niin hoeppa mielessäsi mantraa: -"Kappalejako, kappalejako, kappalejako..." T: Natsi-mode Huiko

Edit. oho anteeksi vain kun tuo kappalejako vähän tökkii. Yritän kiinnittää vastaedes enemmän huomiota asiaan. Tuo on valitettavasti sellainen asia jota jo äidinkielen opettajat koulussa minulle manasivat. En oikeaoppista kappalejakoa ole vielläkään oikein sisäistänyt. Kielioppi meinaa välillä tökkiä muutenkin, varsinkin jos olen päihtyneenä niin kuin yleensä aina tänne kirjoittaessa.
Last edited by Huiko on Thu 14 Apr 2016, 20:21, edited 1 time in total.
Reason: Korjailin kirjoitusvirheitä, lisäsin kappalejaon, ja muistutukseksi kirjoittajalle lyhyen viestin loppuun. :)