frapathea wrote:Jos haluat ajatella omaa tilannettasi nollatilanteena, niin siihen nähden ilman noita privileegioita olisit miinuksella.
Ei kun nollassa. Eri mittareita on turha alkaa vertailemaan kun eivät kuitenkaan päde. Jos tekee yhden mittarin jossa on kaikki huomioitu niin sitten. On vaan yhtä lailla hankalaa kuin ikiliikkujan kyhääminen?
Kiistaa varmasti on. Eihän sitä ymmärrä jos ei ole kokenut, ei ainakaan voi hyväksyä totisena ongelmana.
frapathea wrote:Varmasti vähäosaisuutta pidetään kaiken kaikkiaan ongelmana. Puhuin ainoastaan siitä, onko hyväosaisuus privileegio. Mulla ei ole tähän suoraa vastausta, olen nähnyt monenlaisia näkemyksiä aiheesta. Mutta sen verran uskallan väittää, että hyväosaisuus on usein sidoksissa kuitenkin moneen muuhun privileegioon. Ei aina. Joskus korkeasti privilegoituneilla yksilöillä menee huonosti. Se ei kuitenkaan ole systemaattisen sorron seurausta.
Tällä hetkellä siis suomessa ajetaan aina vain suurempaa osaa väestöstä ahtaalle. Se on systemaattista, eikö? Pistäkkö jotain suomalaista linkkiä noista, niin ei sun tarvitse enempiä selittää näistä.
frapathea wrote:Luin tossa juuri tutkimuksen (jonka valitettavasti kadotin, eli en voi linkata, joten ota tää hippusella suolaa), jonka mukaan ihminen joka auttaa muita on onnellisempi ja hyvinvoivampi vaikka tämän oma elämäntilanne ei olisi kaikista valoisin. Kannattaa kokeilla.
En mä tähän ikään oo päässy auttamatta ketään.

Se nyt vaan on paskapuhetta että motiivit ja tapa jolla auttaa ei olisi lopputuloksen kannalta tärkeämpää kuin se että jotenkin nyt vaan auttaa, tai auttaisi jos autettavat ymmärtäisivät ottaa avun vastaan. Ja joo. Luin kyseisen artikkelin Hesarista. Sepä ei vaan ottanut huomioon sitä että kun vähän autetaan sinne tänne niin ei oikeastaan saateta mitään loppuun eikä auteta ketään. Kaltaisistani valittajista se pisti kyllä sopivasti. Mutta haluan ainakin kuvitella tekeväni myös jotain joskus. Arvioikoon ne autetut ittekseen.
frapathea wrote:No, tiedän sen verran että itse en olisi lotkauttanut korvaani asioille jotka ei mua koske ellei porukka olis saarnannut. Preach.
Heräsit sitten saarnaamaan ihmisille. Voi kuinka ärsyttävää.
frapathea wrote:Tässä ei oo kyse sun mielipiteestä. Musta tai tummaihoinen on yleisesti hyväksytty poliittisesti korrekti termi, enkä oo törmännyt vielä yhteenkään ko. ryhmän edustajaan, joka olis siitä loukkaantunut. Toisin on n-sanan kanssa. Toisten kunnioittamisessa ei ole kyse siitä, miten oot itselles selitellyt "oikeutes" käyttää syvästi loukkaavia rodullisia termejä. Joita nää ihmiset kuulee huudettavan joutuessaan rasismin ja viharikosten kohteeksi. Joita on käytetty historiallisessa kontekstissa toiseuttamaan ja epäihnimillistämään näitä ihmisiä.
Lakkaa kuvittelemasta, että maailmassa on kyse aina siitä, mitä mieltä sä valkoisena miehenä olet ja opettele kunnioittamaan muita ihmisiä.
AINA on kyse JUURI minun mielipiteestäni, koenko jonkun asian hyväksyttäväksi vai en. Jos joku niistä sanomisistani suuttuu niin suuttukoon. Suutun itsekin jos näen aihetta. Sitten asioita yleensä selvitellään. Jos jäisin tässä maailmassa miettimään mitä uskaltaa suustansa päästää ilman että loukkaa jotakuta, en puhuisikaan mitään. (ja tuskin kirjoittaisinkaan.) En usko että se olisi yleisellä tasolla suuri menetys, mutta itse tykkään joskus ilmaista itseäni kirjallisesti ja verbaalisestikin.
Toisekseen, taidat nyt ajaa samalla privileegiossa olevan valkoisen MIEHEN toiseuttamista? Oliko näillä joku järjestys, että mikä on se pahin?
MUSTA mies, MUSTAmies, MUSTA-mies, jne. Ei kait nyt kukaan loukkaannu kun ensin joudut selittelemään mitä sillä tarkoitit, jos siis ymmärtävät suomenkielen kiemuroita? Sen jälkeen kun on vähän aikaa höpöttänyt joutavia, on joko mielenkiinto kadonnut tai punainenlanka.
Meillä on jo olemassa yhteiskunta jossa on toimivat nimikkeet lähes kaikelle. Pakkoko niitä on mennä muuttamaan siten ettei niillä ole merkityksiä enää kenellekään? Jarrumies = JarruHENKILÖ tai vaikkapa: Neekeri = Musta (<-jolla siis on useita muitakin merkityksiä)
frapathea wrote:Tuossa kontekstissa venäläiset on valkoisia kolonisaation harjoittajia. Ihan eri asia. Tietenkin on ikävää, mikäli yksittäiset venäläiset tai venäläistaustaiset ihmiset joutuu kärsimään ennakkoluuloista Venäjän tai Neuvostoliiton entisissä siirto- tai ruhtinaskunnissa, mutta venäläiset eivät koe laajamittaista systemaattista sortoa eikä tää analogia siten päde.
Mä en selkeestikkään pysy aina perässä... Puhuttiinko tässä toiseuttamisesta yleensä vai privileegion aseena? Sitä paitsi, kyllä Ryssät kokee itse kokevansa. Kysy vaikka. Venäjän media on täynnä tripauttavia tarinoita. Kaikesta. Viimeksi oon jutellu venäläisen lääkärin kanssa ja sen kommentit oli jotenkin niin sopimattomia, että koin sen keskustelun koomiseksi. Mut se oon vaan mä.

(Hankalaa kun kaikkia keskustelijoita ei ole keskenään synkronoitu.)