Painajaiset ja niiden tulkinta

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
Hz0
Apteekki

Painajaiset ja niiden tulkinta

Post by Hz0 »

Tulin tässä yksi päivä miettineeksi mitä painajaiset oikeastaan tarkoittavat. Itselleni on yht'äkkiä alkanut tulla joka yö jonkinasteisia painajaisia, jotka tuntuvat esiintyvän erityisesti unen loppuvaiheessa. Oltuani "loukussa" painajaisessa mielestäni tuntikaupalla herään aamulla/aamupäivällä pelästyneenä ja hikisenä. En ole ikinä ollut kiinnostunut unien tulkinnasta mutta viimeaikaisten painajaisen valossa olisin iloinen jos joku osaisi esittää teorioita.

Muistan painajaisista tiettyjä osia, esimerkiksi viime yönä painajainen oli työhön liittyvä, olin jonkinlaisessa toimistorakennuksessa. Ympäristö oli hyvin moderni eikä muistuttanut juurikaan nykyistä työpaikkaani. Rakennus oli sokkeloinen ja jostain syystä tehtävänä oli lukita rakennuksen ovet sisältä käsin. Painajaisessa harhailin ympäri rakennusta lukitsemassa ovia ja yhtäkkiä tajuan että olen eksyksissä ja minne tahansa käännynkin en tunnista ympäristöä. Alan harhailla yksin pitkin mestoja, hirveän epätoivon vallassa ja sitten herään.

Toinen yleisesti esiintyvä teema jonka pystyn muistamaan aamulla on tunne siitä että olen yksin. Vaikea selittää mutta se tuntuu aina siltä kuin joku vääntäisi sydämeen iskettyä puukkoa. Ihan hirveetä. Sikäli outoa sillä en tunne olevani mitenkään syrjäytynyt tai epäsosiaalinen persoona.

Näitä painajaisia toistuu useasti myös sellaisten päivien jälkeen jolloin olen ollut hyvällä tuulella ja/tai kaikki on mennyt putkeen. Päihteiden vaikutusta asiaan en osaa arvioida. Painajaiset ovat muuttuneet "selkeämmiksi" (muistan ne paremmin) sen jälkeen kun alensin fluoksetiiniannostani 20mg:stä päivässä 10mg:hen. Olen ollut fluoksetiinikuurilla noin 3 vuotta.

Olen skeptinen laittamaan tätä kokonaan SSRI:n alentamisen syyksi. Onko vaulttilaisilla mitään ideoita tai kommentteja? Ja tosiaan olen täysin vakavissani, otan kaikki ehdotukset vastaan. Tilanne ei ole toistaiseksi vielä niin vakava etten uskaltaisi nukkua, mutta totta puhuen minua pelottaa mitä tuleman pitää. :confused:
<@ferox> mä en pysty kuvittelemaan toista kanavaa, jonka puheenaiheet vaihtelee kvanttifysiikasta s-marketin ryöstämiseen
naponen
OD

Re: Painajaiset ja niiden tulkinta

Post by naponen »

Mä oon huomannut sen verran unissa muutoksia että ne järkyttävät painajaiset mitä pitkään näin, on vähentyneet huomattavasti ku oon ollu nyt muutaman kuukauden lopettamassa cipralex-lääkitystä (otan nyt silloin tällöin 5-10mg).

Mäpä etsin yhden nettisivun missä on tosi tarkasti niitä unitulkintahommia tossa kohta.
Ja kirjastoista löytyy kans hyviä unikirjoja.
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Mie en oo nähnyt pariin vuoteen painajaisia, niin kauan kuin oon pitänyt unisiepparia sänkyni päädys.
Toimii tai ei niin painajaisii en oo nähny/en muista sinä aikan, ennen näin n. pari kertaa kuukaudes.
Hz0
Apteekki

Post by Hz0 »

Viime yönä unessa olin jossakin Mars planeetan maastoa muistuttavassa paikassa ja siellä oli isot festarit. Kaikki loikoilivat jonkinlaisten psykedeelisesti väritettyjen pyyhkeiden päällä ja ottivat aurinkoa ihme riveissä. Olin porukassa josta tunsin vain yhden henkilön. Musiikki oli psymbienttiä.

Mitä vittua? :D
<@ferox> mä en pysty kuvittelemaan toista kanavaa, jonka puheenaiheet vaihtelee kvanttifysiikasta s-marketin ryöstämiseen
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Mulla painajaisia on tullut usein kun on ollu joku juttu hiertämässä/vaivaamassa... esimerkiks ennen jotain suoritusta, jossa pelkään epäonnistuvani (kokeet tms.) tai sit jos on ollut kavereiden kanssa ongelmia, salailen asioita tai kuumotan tai stressaan jotain muuten vaan...

Oon huomannu että unet koostuu pääasiassa ajatuksista joita oon ajatellu päivän mittaan. Pystyn melko hyvin tulkitsemaan omia uniani ja näen aika suorat viitteet niissä päivän aikana ajattelemiini asioihin.
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
Bateman
Apteekki

Post by Bateman »

wRRa wrote:Oon huomannu että unet koostuu pääasiassa ajatuksista joita oon ajatellu päivän mittaan. Pystyn melko hyvin tulkitsemaan omia uniani ja näen aika suorat viitteet niissä päivän aikana ajattelemiini asioihin.
Näinhän se menee. Unet yleensäkin toimivat apuna opittujen asioiden, muistojen ym. siirtymisessä pitkäaikaiseen muistiin, ellen ihan väärin muista. Eli ei ihme, että unissa kelataan valveillaoloajan tapahtumia, miellyttäviä tai epämiellyttäviä. Tämän syvällisempiin painajais- tai muihin unitulkintoihin en tapaa uskoa.

Tosin erikoista ja täten mainittavaa on kyllä vaikkapa se, että itse tapaan lentää helvetin usein unissani :confused: Sekä miellyttävissä/neutraaleissa unissa, että myös (toki melko harvoin) painajaisissa. Mitenköhän tämäkin pitäisi tulkita sitten... Koen kyllä, että lentäminen on tapa päästä unissa karkuun epämiellyttävistä tilanteista itselläni, ehkä tuo on riittävä tulkinta.

Tämä nyt ei niin painajaisia pelkästään koskettanut, mutta ei tule juurikaan sellaisia mieleen nyt. Elämäni aikana olen muistaakseni kokenut 2 kertaa näin aikuisempana yöllisen kauhukohtauksen, kumpikin kerta oli melko painajaismainen. 1. kerralla (joka muuten sattui armeijassa tuvassa :D oli siinä vähän naureskelemista muilla) tuli nenästä joku valkeanhohtava haamu-aalto, jonka päässä oli sarvekas pääkallo. Toisella kerralla (kotona) tuntui, että jokin läsnäoleva olento veti peittoa pois päältäni... Molemmilla kerroilla, kuten asiaan kuuluu, olin aluksi unihalvauksen lamaannuttama, joka teki kohtauksista nimensä mukaisesti kauhukohtauksia.

Tuo yöllinen kauhukohtaus liittyy asiaan siten, että sana "painajainen" tarkoitti kai alunperin olentoa, joka painaa nukkujan rintaa epämiellyttävästi. Yölliseen kauhukohtaukseen kuuluu myös kiinteänä osana harha jostain läsnäolevasta pahansuovasta olennosta, joten liekö painajainen sitten alunperin juuri tarkoittanut kyseistä kauhukohtausta, ja vasta myöhemmin yleistynyt tarkoittamaan erittäin epämiellyttäviä unia? Muistaakseni englanninkielen sanalla nightmare on samansuuntainen etymologia. (Siis että tuo mare meinaa jotain otusta)

Noh, tästä vielä loppuun Henry Fuselin kuuluisahko teos The Nightmare, jossa se painajainen painaa tiedottoman nukkujan rintaa... 8) :foil:

Image

PS. Unille on muuten yleisempikin topic
you see them on the freeway, it don't look like a lot of fun
but don't you try to fight it; "an idea who's time has come"