Pontikka
-
D.E.S
- Kameleontti
- Posts: 704
- Joined: Thu 26 Oct 2006, 01:06
Re: Pontikka
Isäni on antamassa mulle suvussa kulkeneen pontikkapannun, ja hän kyllä kivenkovaan väitti että olisi laillista jos menee omaan käyttöön. Itse olin eri mieltä. Uskon vanhaa. 
"Taste
-
Lymykonna
- Kameleontti
- Posts: 858
- Joined: Mon 29 Jan 2007, 21:47
- Location: Nilkkilä
Re: Pontikka
Ei saa
Hallussapitokin on muuten laitonta, jos kiinnostaa niin vilkaiskaa 6. luku.
EDIT:Alkoholilaki
2 LUKU: Alkoholijuomien ja väkiviinan valmistus
4 § Alkoholijuomien kotivalmistus
Kotitaloudessa saa yksinomaan käymisen avulla valmistaa mietoja alkoholijuomia yksityiseen käyttöön muussa kuin myyntitarkoituksessa sen mukaan kuin asetuksella säädetään.
Hallussapitokin on muuten laitonta, jos kiinnostaa niin vilkaiskaa 6. luku.
-
Rauzi
- Psykonautti
- Posts: 88
- Joined: Mon 09 Jul 2007, 22:42
Re: Pontikka
Koitin kerran väsätä alkeellista ponu pannua mutta ei siittä oikeen tullu lasta eikä paskaakaan. 
-
Awttu
- Lepakko
- Posts: 161
- Joined: Wed 27 Jun 2007, 12:51
- Location: yrttitarha
-
Pakanasoturi
- Lepakko
- Posts: 220
- Joined: Wed 27 Sep 2006, 16:14
Re: Pontikka
Noin ne kaikki sanoo kun eivät osaa. Sama juttu kiljunkin kanssa. Ihmiset eivät vain osaa ja pistävät juoman syyksi oman osaamattomuutensa ja surkeutensa. SurullistaAwttu wrote:joo laitonta on ja kaikenlisäksi pahaa
Niin siis, kyllähän kiljusta ja pontikasta saa kunnon välineillä ja osaamisella ja aineilla hyvääkin tavaraa, ihan oikeasti
-
Happotatti
- Apteekki
- Posts: 353
- Joined: Thu 20 Sep 2007, 14:27
- Location: Sad N.Pike P.U
Re: Pontikka
Itsehän omistan oikean ponupannun
Pappavainaa keitteli.
Pappavainaa keitteli.
Valehdeltaisko, että kaikki ois kohta ihan vitun hyvin?
-
Kalastaja
Re: Pontikka
Kaiken takana on etikka,juujuu, kyllä liuottimesta saa hyvää kun vaan paahtaa huolella ja rakkaudella..
joka kummasti
viilentää. Tekee ihmei-tää
Etikkaa,
ja liuottimia
Onko etikka rakkauttaa suurempaa?
-
jonza
- Psykonautti
- Posts: 97
- Joined: Sat 03 Feb 2007, 02:37
Re: Pontikka
En oo pahaa pontikkaa ikinä maistanut, mutta en kyllä hyvääkään kuin pari kertaa. Kuvittelisin että pontikan hyvyys on pitkälti kiinni nimen omaan siitä et kuinka hyvin siihen käytetty kilju onnistuu. Tuskin tislaamalla hyvää viinaa saa jos lähtoaine on jotain hirveetä hiivalientä. Kiljun tekeminen onnistuneesti on jo suunnilleen yhtä vaikeaa kuin viininkin, eli kärsivällisyydestä loppujen lopuksi on kiinni. Käyttää oikeaa viinihiivaa jotain korkeintaan 0,5grammaa per kymmenen litraa nestettä, ja sokeriksi rypälesokeria. Jos pelkästään sokeria käyttää niin ph-arvot ja hiivaravinteet on vielä tärkeämpiä kuin jos siellä saavissa olisi niitä marjoja mehustumassa.Pakanasoturi wrote:Noin ne kaikki sanoo kun eivät osaa. Sama juttu kiljunkin kanssa. Ihmiset eivät vain osaa ja pistävät juoman syyksi oman osaamattomuutensa ja surkeutensa. SurullistaAwttu wrote:joo laitonta on ja kaikenlisäksi pahaa![]()
Niin siis, kyllähän kiljusta ja pontikasta saa kunnon välineillä ja osaamisella ja aineilla hyvääkin tavaraa, ihan oikeasti
Olen kyllä toisaalta kyllä sitä mieltä että kotiviini tarvii tehdä hyvin, mutta jos 80% etanolia tekisin, niin en tuhlaisi siihen mitään hienoa, vaan tekisin pullahiivalla perunoista. Sehän se pontikan pointti on. Halvasta roskasta tehdään vahvaa viinaa. Ei sen oo tarkoitus olla helvetin pahaa, mutta ei sitä makustellakaan kuulu. Jos maku häiritsee niin maustaa aniksella ja juo snapsilasista jääkylmänä huikalla. Yhtä vaarallista tavaraa kuin absintti. Yksi snapsi niin 70kiloisella kaverilla on heti promile veressä. Jos kahden tunnin päästä on mennyt kolme lisää, niin maksa on polttanut suunnilleen sen ekan, ja veressä onkin jo 3 promilea. Nää on just näitä aineita millä kokeneemmillakin juopoilla lähtee hanskasta. (olettaen että se siis on jotain tyyliin 80% vahvaa)
-
Nappi-Nalle
- Psykonautti
- Posts: 70
- Joined: Tue 11 Sep 2007, 15:07
Re: Pontikka
Mehu-Maijasta saa oivallisen ponutehtaan! En suosittele sisätiloissa keitettäväksi, haisee niin saatanan pahalle!
Ja haju ei lähde kämpästä ihan heti..
Mehustimella on myös helppo maustaa viina, vaikkei sitä sitten enää pontikaksi voi sanoa.
Ja valuttakaa se eka desi vittuun, jos ei halua näköä menettää. Kiinnittäkää myös huomiota liekin väriin lopputuotteessa.
Erittäin suositeltavaa on sitten viimeiseksi valuttaa viuna aktiivihiilen läpi. Ei sitten oo niin sameeta ja maku paranee asteen verran.
Pontikka kannatta juoda vissyveteen lantrattuna, oikein pehmoinen maku. Paras taitaa olla 1osa ponua, 2osaa vissyä ja 1osa jotain hyvää limsaa tai mehua.
Aika monen vaari on näköjään keitellyt. Niin minunkin ja pojasta pontikka paranee
Mehustimella on myös helppo maustaa viina, vaikkei sitä sitten enää pontikaksi voi sanoa.
Ja valuttakaa se eka desi vittuun, jos ei halua näköä menettää. Kiinnittäkää myös huomiota liekin väriin lopputuotteessa.
Erittäin suositeltavaa on sitten viimeiseksi valuttaa viuna aktiivihiilen läpi. Ei sitten oo niin sameeta ja maku paranee asteen verran.
Pontikka kannatta juoda vissyveteen lantrattuna, oikein pehmoinen maku. Paras taitaa olla 1osa ponua, 2osaa vissyä ja 1osa jotain hyvää limsaa tai mehua.
Aika monen vaari on näköjään keitellyt. Niin minunkin ja pojasta pontikka paranee
-
Overdosering
- Karvakuono
- Posts: 32
- Joined: Fri 20 Jul 2007, 10:30
Re: Pontikka
Pontikka, kilju ja kotiviini nousevat aina enemmän nuppiin kuin kaupan viinat.
Se humala on jotenkin erilainen.
Joskus suunnittelin kiljun ja imovanen sekakäyttöä, en onneksi ikinä tehny niin.
Kilju varsinkin on niin salakavalaa evästä että huh huh.
Pontikkaa ostaisin mieluummin kuin alkon viinoja, on se sen verran parempaa ainetta.
Se humala on jotenkin erilainen.
Joskus suunnittelin kiljun ja imovanen sekakäyttöä, en onneksi ikinä tehny niin.
Kilju varsinkin on niin salakavalaa evästä että huh huh.
Pontikkaa ostaisin mieluummin kuin alkon viinoja, on se sen verran parempaa ainetta.
-
growy
- Kameleontti
- Posts: 834
- Joined: Fri 16 Jun 2006, 23:31
Re: Pontikka
Tällänen kysymys tuli mieleen,et jos on yleisellä paikalla dokaamassa,esim nyt alaikäinen,ja poliisit vie juomat/kaataa ne pois,niin pystyykö ne huomata mikä on ponua ja mikä tavallista viinaa?
Ulottuvuuksien kuvitteleminen on meille vaikeaa, koska elämme kolmiulotteisessa avaruudessa ja kiidämme ajan mukana eteenpäin.
-
skirtfeber
- Apteekki
- Posts: 499
- Joined: Fri 08 Sep 2006, 16:43
Re: Pontikka
tuskimpa ne niin tarkkaa alkaa kattelemaan mitä sieltä pois kaadetaan, teinien juomat vaangrowy wrote:Tällänen kysymys tuli mieleen,et jos on yleisellä paikalla dokaamassa,esim nyt alaikäinen,ja poliisit vie juomat/kaataa ne pois,niin pystyykö ne huomata mikä on ponua ja mikä tavallista viinaa?
joo kyllähän noista hyvänmakusia saa jos vaan oikea tekijä ja juoja. Me pyöritettii 15vuotiaina kiljubisnestä hehe.
muutes tietääkö kukaan enempään tosta alkoholin tislaus meiningistä että kaikki viinojen/bissejen sun muitten jämät tislattaisiin pariin otteeseen ja käytettäisiin uudestaan jottai saisi jonkinlaista ponu/kilju sekoitusta, vissiin ihan kirkkaaksikin ois mahdollista saada.
when the going gets weird, the weird turn pro.
-
Nappi-Nalle
- Psykonautti
- Posts: 70
- Joined: Tue 11 Sep 2007, 15:07
Re: Pontikka
Hyi helvetti!skirtfeber wrote: muutes tietääkö kukaan enempään tosta alkoholin tislaus meiningistä että kaikki viinojen/bissejen sun muitten jämät tislattaisiin pariin otteeseen ja käytettäisiin uudestaan jottai saisi jonkinlaista ponu/kilju sekoitusta, vissiin ihan kirkkaaksikin ois mahdollista saada.
Älä ny mistään jämistä mittään keittele.
On se hiiva kuitenkin melko halpaa, ja kaikki muuki.. Ihme teini-idea. En tajuu.
-
Awttu
- Lepakko
- Posts: 161
- Joined: Wed 27 Jun 2007, 12:51
- Location: yrttitarha
Re: Pontikka
Pakanasoturi wrote:Noin ne kaikki sanoo kun eivät osaa. Sama juttu kiljunkin kanssa. Ihmiset eivät vain osaa ja pistävät juoman syyksi oman osaamattomuutensa ja surkeutensa. SurullistaAwttu wrote:joo laitonta on ja kaikenlisäksi pahaa![]()
Niin siis, kyllähän kiljusta ja pontikasta saa kunnon välineillä ja osaamisella ja aineilla hyvääkin tavaraa, ihan oikeasti
ikinä en ole hyvää pontikkaa juonut mutta hyvää kiljua sitäkin enemmän.
yrtit pitävät minusta.
-
Kalavale
- Apteekki
- Posts: 468
- Joined: Fri 16 Jun 2006, 19:55
Re: Pontikka
15 yö taas saapuu painajaisineen ja kaikki paitsi elämä on turhaa. 
All things are equal, there are no special things.
-
Tofupekoni
- Kameleontti
- Posts: 571
- Joined: Fri 26 May 2006, 00:16
- Location: Orgasm
Re: Pontikka
No ei kyllä kotikonstein tule ihan noin vahvaa...jonza wrote: Yksi snapsi niin 70kiloisella kaverilla on heti promile veressä. Jos kahden tunnin päästä on mennyt kolme lisää, niin maksa on polttanut suunnilleen sen ekan, ja veressä onkin jo 3 promilea. Nää on just näitä aineita millä kokeneemmillakin juopoilla lähtee hanskasta. (olettaen että se siis on jotain tyyliin 80% vahvaa)
With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
-
D.E.S
- Kameleontti
- Posts: 704
- Joined: Thu 26 Oct 2006, 01:06
Re: Pontikka
ja mä oon varmaa ollu kymmenen promillen känneissä.Tofupekoni wrote:No ei kyllä kotikonstein tule ihan noin vahvaa...jonza wrote: Yksi snapsi niin 70kiloisella kaverilla on heti promile veressä. Jos kahden tunnin päästä on mennyt kolme lisää, niin maksa on polttanut suunnilleen sen ekan, ja veressä onkin jo 3 promilea. Nää on just näitä aineita millä kokeneemmillakin juopoilla lähtee hanskasta. (olettaen että se siis on jotain tyyliin 80% vahvaa)
"Taste
-
taikasieni
- Karvakuono
- Posts: 31
- Joined: Tue 31 May 2011, 21:03
- Location: etelä-savo
Re: Pontikka
Tofupekoni wrote:No ei kyllä kotikonstein tule ihan noin vahvaa...jonza wrote: Yksi snapsi niin 70kiloisella kaverilla on heti promile veressä. Jos kahden tunnin päästä on mennyt kolme lisää, niin maksa on polttanut suunnilleen sen ekan, ja veressä onkin jo 3 promilea. Nää on just näitä aineita millä kokeneemmillakin juopoilla lähtee hanskasta. (olettaen että se siis on jotain tyyliin 80% vahvaa)
kyllä voi tullakin jos on hyvä laitteisto www.ponu.toimii.net tuolla kuva melko hyvästä laitteesta
-
Talikko
- Karvakuono
- Posts: 27
- Joined: Fri 20 Nov 2009, 19:04
Re: Pontikka
En tiedä kuinka paskalla keittimellä olet keitellyt, mutta oma kokemukseni on että parhaimmillaan 92% olen saanut tehtyäTofupekoni wrote:No ei kyllä kotikonstein tule ihan noin vahvaa...jonza wrote: Yksi snapsi niin 70kiloisella kaverilla on heti promile veressä. Jos kahden tunnin päästä on mennyt kolme lisää, niin maksa on polttanut suunnilleen sen ekan, ja veressä onkin jo 3 promilea. Nää on just näitä aineita millä kokeneemmillakin juopoilla lähtee hanskasta. (olettaen että se siis on jotain tyyliin 80% vahvaa)
-
KarstaFari
Re: Pontikka
Jahas, ponua ois tulossa, 50 litraa on kiljua, ekat 25l on keittymässä parhaillaan.. 
Noist prosenteist senverra et muistaakseni PARHAIMMILLAAN on ollu vissiin jopa 94 vol..
No, muutamantunninpäästä pääsee testailemaan taas, tosin nui mitä tänään juodaan ni ei keretä hiilen läpi vetää...
Kai tää täst
EDIT: Joo, ja 92vol, näyttääpi setti !
Noist prosenteist senverra et muistaakseni PARHAIMMILLAAN on ollu vissiin jopa 94 vol..
No, muutamantunninpäästä pääsee testailemaan taas, tosin nui mitä tänään juodaan ni ei keretä hiilen läpi vetää...
Kai tää täst
EDIT: Joo, ja 92vol, näyttääpi setti !