Pontikka

Keskustelua opiaateista, opioideista, bentsodiatsepiineista ja muista sedatiiveista, sekä niiden turvallisesta käytöstä.
User avatar
Asidyyli
LD50
Posts: 2143
Joined: Thu 22 Sep 2005, 15:25
Location: Hki

Pontikka

Post by Asidyyli »

Olen ihan pihalla, että kuinka on nykyisen lainsäädännön kanssa; onko pontikan keittäminen laillista jos se ei tule myyntitarkoitukseen, vaiko vallan laitonta.
User avatar
D.E.S
Kameleontti
Posts: 704
Joined: Thu 26 Oct 2006, 01:06

Re: Pontikka

Post by D.E.S »

Isäni on antamassa mulle suvussa kulkeneen pontikkapannun, ja hän kyllä kivenkovaan väitti että olisi laillista jos menee omaan käyttöön. Itse olin eri mieltä. Uskon vanhaa. :lol:
"Taste
User avatar
Lymykonna
Kameleontti
Posts: 858
Joined: Mon 29 Jan 2007, 21:47
Location: Nilkkilä

Re: Pontikka

Post by Lymykonna »

Ei saa
Alkoholilaki
2 LUKU: Alkoholijuomien ja väkiviinan valmistus
4 § Alkoholijuomien kotivalmistus

Kotitaloudessa saa yksinomaan käymisen avulla valmistaa mietoja alkoholijuomia yksityiseen käyttöön muussa kuin myyntitarkoituksessa sen mukaan kuin asetuksella säädetään.
EDIT:
Hallussapitokin on muuten laitonta, jos kiinnostaa niin vilkaiskaa 6. luku.
User avatar
Rauzi
Psykonautti
Posts: 88
Joined: Mon 09 Jul 2007, 22:42

Re: Pontikka

Post by Rauzi »

Koitin kerran väsätä alkeellista ponu pannua mutta ei siittä oikeen tullu lasta eikä paskaakaan. :shock:
User avatar
Awttu
Lepakko
Posts: 161
Joined: Wed 27 Jun 2007, 12:51
Location: yrttitarha

Re: Pontikka

Post by Awttu »

joo laitonta on ja kaikenlisäksi pahaa :D
yrtit pitävät minusta.
Pakanasoturi
Lepakko
Posts: 220
Joined: Wed 27 Sep 2006, 16:14

Re: Pontikka

Post by Pakanasoturi »

Awttu wrote:joo laitonta on ja kaikenlisäksi pahaa :D
Noin ne kaikki sanoo kun eivät osaa. Sama juttu kiljunkin kanssa. Ihmiset eivät vain osaa ja pistävät juoman syyksi oman osaamattomuutensa ja surkeutensa. Surullista :(

Niin siis, kyllähän kiljusta ja pontikasta saa kunnon välineillä ja osaamisella ja aineilla hyvääkin tavaraa, ihan oikeasti :D
User avatar
Happotatti
Apteekki
Posts: 353
Joined: Thu 20 Sep 2007, 14:27
Location: Sad N.Pike P.U

Re: Pontikka

Post by Happotatti »

Itsehän omistan oikean ponupannun :D

Pappavainaa keitteli.
Valehdeltaisko, että kaikki ois kohta ihan vitun hyvin?
Kalastaja

Re: Pontikka

Post by Kalastaja »

juujuu, kyllä liuottimesta saa hyvää kun vaan paahtaa huolella ja rakkaudella.. :roll:
Kaiken takana on etikka,
joka kummasti
viilentää. Tekee ihmei-tää
Etikkaa,
ja liuottimia :mrgreen:

Onko etikka rakkauttaa suurempaa?
jonza
Psykonautti
Posts: 97
Joined: Sat 03 Feb 2007, 02:37

Re: Pontikka

Post by jonza »

Pakanasoturi wrote:
Awttu wrote:joo laitonta on ja kaikenlisäksi pahaa :D
Noin ne kaikki sanoo kun eivät osaa. Sama juttu kiljunkin kanssa. Ihmiset eivät vain osaa ja pistävät juoman syyksi oman osaamattomuutensa ja surkeutensa. Surullista :(

Niin siis, kyllähän kiljusta ja pontikasta saa kunnon välineillä ja osaamisella ja aineilla hyvääkin tavaraa, ihan oikeasti :D
En oo pahaa pontikkaa ikinä maistanut, mutta en kyllä hyvääkään kuin pari kertaa. Kuvittelisin että pontikan hyvyys on pitkälti kiinni nimen omaan siitä et kuinka hyvin siihen käytetty kilju onnistuu. Tuskin tislaamalla hyvää viinaa saa jos lähtoaine on jotain hirveetä hiivalientä. Kiljun tekeminen onnistuneesti on jo suunnilleen yhtä vaikeaa kuin viininkin, eli kärsivällisyydestä loppujen lopuksi on kiinni. Käyttää oikeaa viinihiivaa jotain korkeintaan 0,5grammaa per kymmenen litraa nestettä, ja sokeriksi rypälesokeria. Jos pelkästään sokeria käyttää niin ph-arvot ja hiivaravinteet on vielä tärkeämpiä kuin jos siellä saavissa olisi niitä marjoja mehustumassa.

Olen kyllä toisaalta kyllä sitä mieltä että kotiviini tarvii tehdä hyvin, mutta jos 80% etanolia tekisin, niin en tuhlaisi siihen mitään hienoa, vaan tekisin pullahiivalla perunoista. Sehän se pontikan pointti on. Halvasta roskasta tehdään vahvaa viinaa. Ei sen oo tarkoitus olla helvetin pahaa, mutta ei sitä makustellakaan kuulu. Jos maku häiritsee niin maustaa aniksella ja juo snapsilasista jääkylmänä huikalla. Yhtä vaarallista tavaraa kuin absintti. Yksi snapsi niin 70kiloisella kaverilla on heti promile veressä. Jos kahden tunnin päästä on mennyt kolme lisää, niin maksa on polttanut suunnilleen sen ekan, ja veressä onkin jo 3 promilea. Nää on just näitä aineita millä kokeneemmillakin juopoilla lähtee hanskasta. (olettaen että se siis on jotain tyyliin 80% vahvaa)
Nappi-Nalle
Psykonautti
Posts: 70
Joined: Tue 11 Sep 2007, 15:07

Re: Pontikka

Post by Nappi-Nalle »

Mehu-Maijasta saa oivallisen ponutehtaan! En suosittele sisätiloissa keitettäväksi, haisee niin saatanan pahalle! :shock: Ja haju ei lähde kämpästä ihan heti..
Mehustimella on myös helppo maustaa viina, vaikkei sitä sitten enää pontikaksi voi sanoa.

Ja valuttakaa se eka desi vittuun, jos ei halua näköä menettää. Kiinnittäkää myös huomiota liekin väriin lopputuotteessa.

Erittäin suositeltavaa on sitten viimeiseksi valuttaa viuna aktiivihiilen läpi. Ei sitten oo niin sameeta ja maku paranee asteen verran.

Pontikka kannatta juoda vissyveteen lantrattuna, oikein pehmoinen maku. Paras taitaa olla 1osa ponua, 2osaa vissyä ja 1osa jotain hyvää limsaa tai mehua.

Aika monen vaari on näköjään keitellyt. Niin minunkin ja pojasta pontikka paranee 8)
User avatar
Overdosering
Karvakuono
Posts: 32
Joined: Fri 20 Jul 2007, 10:30

Re: Pontikka

Post by Overdosering »

Pontikka, kilju ja kotiviini nousevat aina enemmän nuppiin kuin kaupan viinat.
Se humala on jotenkin erilainen.
Joskus suunnittelin kiljun ja imovanen sekakäyttöä, en onneksi ikinä tehny niin.
Kilju varsinkin on niin salakavalaa evästä että huh huh.

Pontikkaa ostaisin mieluummin kuin alkon viinoja, on se sen verran parempaa ainetta.
User avatar
growy
Kameleontti
Posts: 834
Joined: Fri 16 Jun 2006, 23:31

Re: Pontikka

Post by growy »

Tällänen kysymys tuli mieleen,et jos on yleisellä paikalla dokaamassa,esim nyt alaikäinen,ja poliisit vie juomat/kaataa ne pois,niin pystyykö ne huomata mikä on ponua ja mikä tavallista viinaa?
Ulottuvuuksien kuvitteleminen on meille vaikeaa, koska elämme kolmiulotteisessa avaruudessa ja kiidämme ajan mukana eteenpäin.
User avatar
skirtfeber
Apteekki
Posts: 499
Joined: Fri 08 Sep 2006, 16:43

Re: Pontikka

Post by skirtfeber »

growy wrote:Tällänen kysymys tuli mieleen,et jos on yleisellä paikalla dokaamassa,esim nyt alaikäinen,ja poliisit vie juomat/kaataa ne pois,niin pystyykö ne huomata mikä on ponua ja mikä tavallista viinaa?
tuskimpa ne niin tarkkaa alkaa kattelemaan mitä sieltä pois kaadetaan, teinien juomat vaan :)

joo kyllähän noista hyvänmakusia saa jos vaan oikea tekijä ja juoja. Me pyöritettii 15vuotiaina kiljubisnestä hehe.
muutes tietääkö kukaan enempään tosta alkoholin tislaus meiningistä että kaikki viinojen/bissejen sun muitten jämät tislattaisiin pariin otteeseen ja käytettäisiin uudestaan jottai saisi jonkinlaista ponu/kilju sekoitusta, vissiin ihan kirkkaaksikin ois mahdollista saada.
when the going gets weird, the weird turn pro.
Nappi-Nalle
Psykonautti
Posts: 70
Joined: Tue 11 Sep 2007, 15:07

Re: Pontikka

Post by Nappi-Nalle »

skirtfeber wrote: muutes tietääkö kukaan enempään tosta alkoholin tislaus meiningistä että kaikki viinojen/bissejen sun muitten jämät tislattaisiin pariin otteeseen ja käytettäisiin uudestaan jottai saisi jonkinlaista ponu/kilju sekoitusta, vissiin ihan kirkkaaksikin ois mahdollista saada.
Hyi helvetti! :shock:
Älä ny mistään jämistä mittään keittele. :lol:
On se hiiva kuitenkin melko halpaa, ja kaikki muuki.. Ihme teini-idea. En tajuu.
User avatar
Awttu
Lepakko
Posts: 161
Joined: Wed 27 Jun 2007, 12:51
Location: yrttitarha

Re: Pontikka

Post by Awttu »

Pakanasoturi wrote:
Awttu wrote:joo laitonta on ja kaikenlisäksi pahaa :D
Noin ne kaikki sanoo kun eivät osaa. Sama juttu kiljunkin kanssa. Ihmiset eivät vain osaa ja pistävät juoman syyksi oman osaamattomuutensa ja surkeutensa. Surullista :(

Niin siis, kyllähän kiljusta ja pontikasta saa kunnon välineillä ja osaamisella ja aineilla hyvääkin tavaraa, ihan oikeasti :D

ikinä en ole hyvää pontikkaa juonut mutta hyvää kiljua sitäkin enemmän.
yrtit pitävät minusta.
User avatar
Kalavale
Apteekki
Posts: 468
Joined: Fri 16 Jun 2006, 19:55

Re: Pontikka

Post by Kalavale »

15 yö taas saapuu painajaisineen ja kaikki paitsi elämä on turhaa. :|
All things are equal, there are no special things.
User avatar
Tofupekoni
Kameleontti
Posts: 571
Joined: Fri 26 May 2006, 00:16
Location: Orgasm

Re: Pontikka

Post by Tofupekoni »

jonza wrote: Yksi snapsi niin 70kiloisella kaverilla on heti promile veressä. Jos kahden tunnin päästä on mennyt kolme lisää, niin maksa on polttanut suunnilleen sen ekan, ja veressä onkin jo 3 promilea. Nää on just näitä aineita millä kokeneemmillakin juopoilla lähtee hanskasta. (olettaen että se siis on jotain tyyliin 80% vahvaa)
No ei kyllä kotikonstein tule ihan noin vahvaa...
With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
User avatar
D.E.S
Kameleontti
Posts: 704
Joined: Thu 26 Oct 2006, 01:06

Re: Pontikka

Post by D.E.S »

Tofupekoni wrote:
jonza wrote: Yksi snapsi niin 70kiloisella kaverilla on heti promile veressä. Jos kahden tunnin päästä on mennyt kolme lisää, niin maksa on polttanut suunnilleen sen ekan, ja veressä onkin jo 3 promilea. Nää on just näitä aineita millä kokeneemmillakin juopoilla lähtee hanskasta. (olettaen että se siis on jotain tyyliin 80% vahvaa)
No ei kyllä kotikonstein tule ihan noin vahvaa...
ja mä oon varmaa ollu kymmenen promillen känneissä.
"Taste
User avatar
taikasieni
Karvakuono
Posts: 31
Joined: Tue 31 May 2011, 21:03
Location: etelä-savo

Re: Pontikka

Post by taikasieni »

Tofupekoni wrote:
jonza wrote: Yksi snapsi niin 70kiloisella kaverilla on heti promile veressä. Jos kahden tunnin päästä on mennyt kolme lisää, niin maksa on polttanut suunnilleen sen ekan, ja veressä onkin jo 3 promilea. Nää on just näitä aineita millä kokeneemmillakin juopoilla lähtee hanskasta. (olettaen että se siis on jotain tyyliin 80% vahvaa)
No ei kyllä kotikonstein tule ihan noin vahvaa...



kyllä voi tullakin jos on hyvä laitteisto www.ponu.toimii.net tuolla kuva melko hyvästä laitteesta
Talikko
Karvakuono
Posts: 27
Joined: Fri 20 Nov 2009, 19:04

Re: Pontikka

Post by Talikko »

Tofupekoni wrote:
jonza wrote: Yksi snapsi niin 70kiloisella kaverilla on heti promile veressä. Jos kahden tunnin päästä on mennyt kolme lisää, niin maksa on polttanut suunnilleen sen ekan, ja veressä onkin jo 3 promilea. Nää on just näitä aineita millä kokeneemmillakin juopoilla lähtee hanskasta. (olettaen että se siis on jotain tyyliin 80% vahvaa)
No ei kyllä kotikonstein tule ihan noin vahvaa...
En tiedä kuinka paskalla keittimellä olet keitellyt, mutta oma kokemukseni on että parhaimmillaan 92% olen saanut tehtyä :D
KarstaFari

Re: Pontikka

Post by KarstaFari »

Jahas, ponua ois tulossa, 50 litraa on kiljua, ekat 25l on keittymässä parhaillaan.. :)
Noist prosenteist senverra et muistaakseni PARHAIMMILLAAN on ollu vissiin jopa 94 vol.. :cheers:
No, muutamantunninpäästä pääsee testailemaan taas, tosin nui mitä tänään juodaan ni ei keretä hiilen läpi vetää...

Kai tää täst :cheers:


EDIT: Joo, ja 92vol, näyttääpi setti !