Metyylifenidaatti (Concerta, Ritalin, Equasym, Medikinet)

Stimulantit & empatogeenit. Keskustelua stimulanteista, stimuloivista yrttivalmisteista ja empatogeeneistä.
Velho
LD50

Re: Metyylifenidaatti (Concerta,Ritalin,Equasym,MediKinet...

Post by Velho »

Trapped wrote:Itelläki tulee helvetin moinen ahdistus concertan paholaisist.
Mitenköhän toi vaikutus eroaa consun ja ritalinin välillä.. ahistaakohan ritalin samalla tavalla.
Riippuu pitkälti paljon kiskoo ja miten ja missä... mutta kyllä nekin noidituttaa viimeistään laskuissa :)
Itse huomannut pitemmän ajan kiskomisest haittoina käsien tutina ja tärinä ja vapina iha sika karmeet mieliala heilahtelut ja älyttömiä määriä tulee kiskottuu. ja komboiluun amfe rauhottaa mukavasti jos stimuilua tahtoo :love:
I ain't happy but, I'm feeling glad. I got sunshine, in a bag
Psychonautilus

Post by Psychonautilus »

Kauhea stimulantti. Jos ois ADHD niin saattais olla jotain iloakin, ihan pieninä annoksina on ihan pätevä terävöittämään keskittymistä esim. opiskeluun.

Viihdekäytössä tästä tulee mulle heti sellanen pärinä mikä jokaisen piirroselokuvan vakiopiripäähahmolla on koko ajan, ja sit epämiellyttävät laskut.
bol
Kameleontti

Post by bol »

Ritalin luultavemmin huonoin stimulantti, mitä olen kokeillut. Hyvin lievä stimupärinä, joka kestää pari tuntia, mutta sitä kauheemmat laskut. Annoksina 20-50mg.
mentalhell
Kameleontti

Post by mentalhell »

Mä tykkään ritalineistä iha törkeesti, IV:nä. Yhtä kivaa ku ite pörri. Eipä oo vaa saatavilla kovi usein.

Ja laskuja ei oo tullu koskaan metyylifenidaatista. Ei IV käytössä ritskuista, ei konkuista syötynä. Ei mitään.
Sponi

Post by Sponi »

Mä sain ADD diagnoosin ja nyt on normi annos 54mg aamulla. Alkanu nyt tuntumaan, että ei oikein auta edes siihen mihin se on määrätty. Varmaan liiallisen viihteilyn seuraamus. Kyl tää mulla on ainaki ehdoton ykkönen kaikista lääkkeistä mitä mulla on ollu.

Mutta suosittelen sellasille jotka tätä ensi kertaa aikoo viihdekäyttää, eikä aiempaa kokemusta ole, niin ottakaa vähän kerrallaan! Ja ottakaa kokonaisena niin vaikutus on paljon parempi, alkaa kyllä hitaammin, mutta vaikuttaa todella tasaisesti ja pitkään. Ei kannata suoraan ottaa mitään 150mg annoksia, siitä saattaa jo ensikertalaisella pumppu pettää. Oon kuullu, että jopa 54mg ja pienemmistäki annoksista on tullu todella epämiellyttävä olo sellasilla joilla ei adhd:ta ole ja ekaa kertaa ottavat. Ja tän vaikutus alkaa hitaasti, mullaki kesti joskus alussa jopa pari tuntia, että edes huomas muutosta, mutta aika tavallisesti ehkä se 1-1,5h menee.
SahkoinenVelho
Kameleontti

Post by SahkoinenVelho »

Aamul nielasee tyhjään mahaan ja pienen hetken päästä safkaa jotain. Itellä kestää noin ehkä parikyt minuuttia niin alkaa vaikuttaa :)
Sponi

Post by Sponi »

No eipä sitä tuu ikinä aamulla syötyä muuta ku consua ja nyt ollu hetken aikaa lyrica selkäkipujen vuoksi. Jotenki ehkä tuntuu, että lyrica sekottanu tätä consun hyvää vaikutusta. En vielä tarkasti osaa sanoa, mutta jotenki tuntuu huonolta tää lyrica.
BMCH
Psykonautti

Post by BMCH »

Ekan kerran söin concertaa viime kevättalvella (?). Olin yksin viettämässä viikonloppua asunnolla. Mitään älyttömiä nousuja ja oloja ei tullut, mutta ihan mukavat pärinät ja rauhattomuus kylläkin. Pelasin tetristä facebookissa, selitin kaverille puhelimessa täyttä soopaa ja ravasin tupakalla.

Jossain vaiheessa alko tasaantua, otin sitten muutenvaan pari viinahörppyä. Yllättävän rauhallinen, ei nyt ehkä kuitenkaan euforinen, mutta miellyttävä olo siitä tuli joksikin aikaa. Sen jälkeen tasoittui ja laski lähes kokonaan jolloin keitin kahvit. Jostain olin lukenut ja kuullut että concertasta tulis helvetilliset laskut, mutta siinä yöllä about ehkä 4-6h nauttimisen jälkeen kahvia hörpin ja vietin aikaa koneella, oli oikein mukava olo kaikinpuolin.
Last edited by BMCH on Fri 27 Jan 2012, 01:33, edited 1 time in total.
Sponi

Post by Sponi »

Ite en ymmärrä miten melko moni puhuu jostain concertan laskuista. En tiedä onko se siitä kiinni, että onko ADD/ADHD potilas vai "normaali" ihminen vai onko se vain se, että osa menee pureskelemaan ne napit? Ite en kertaakaan mitään laskuja oo saanu, koska se on niin tasasesti vaikuttava nappi, kun sitä ei pureskelemaan mene. Ja onhan se järkyttävän kova purtavaksi, hampaat siinä lohkeaa eikä se nappi. :D
Huomioon otettava asia taitaa myös olla se, että se vaikuttaa aivan eri tavalla ADHD/ADD potilaalle kuin "normaalille" ihmiselle. Terapeuttisella annoksellahan adhd potilas saa sen niin sanotun normaalitilan ja normaali ihminen taas saa niitä "oloja". Tämä taitaa myös vaikuttaa niihin määriin mitä pystyy syömään.
Ongelma
Lepakko

Post by Ongelma »

Jos 54mg voi olla liikaa tolettomalle, ni mites helvetissä saan sen puoliks, ilmesesti siis pituussuunnassa?
Petri6
OD

Post by Petri6 »

Ongelma wrote:Jos 54mg voi olla liikaa tolettomalle, ni mites helvetissä saan sen puoliks, ilmesesti siis pituussuunnassa?
Helpommin sanottu kuin tehty. Itse kyllä tolettomanakin pureskelisin koko pillerin (varsinkin jos on tarpeen vaatiessa bentsoja saatavilla) tai vaihtoehtoisesti nielaisisin pureskelematta, jolloin ei kyllä ole tolettomallekaan liikaa.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
Ongelma
Lepakko

Post by Ongelma »

Petri6 wrote:
Ongelma wrote:Jos 54mg voi olla liikaa tolettomalle, ni mites helvetissä saan sen puoliks, ilmesesti siis pituussuunnassa?
Helpommin sanottu kuin tehty. Itse kyllä tolettomanakin pureskelisin koko pillerin (varsinkin jos on tarpeen vaatiessa bentsoja saatavilla) tai vaihtoehtoisesti nielaisisin pureskelematta, jolloin ei kyllä ole tolettomallekaan liikaa.
Tarpeen vaatiessa tarkoittanee et jos meinaa tulla sydän rinnasta läpi, vai mitä? Bntsoja kyllä löytyy, myös beettasalpaajia (propral 10mg)
Petri6
OD

Post by Petri6 »

Ongelma wrote:
Petri6 wrote:
Tarpeen vaatiessa tarkoittanee et jos meinaa tulla sydän rinnasta läpi, vai mitä? Bntsoja kyllä löytyy, myös beettasalpaajia (propral 10mg)
Lähinnä ajattelin mahdollisia henkisen puolen ahdistuksia. Ja minulla tuo 54mg pureskeltuna aiheuttaa myös vittumaista naamanvääntelyä, johon nuo bentsot auttavat.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
Ongelma
Lepakko

Post by Ongelma »

Petri6 wrote:
Ongelma wrote:
Petri6 wrote: Helpommin sanottu kuin tehty. Itse kyllä tolettomanakin pureskelisin koko pillerin (varsinkin jos on tarpeen vaatiessa bentsoja saatavilla) tai vaihtoehtoisesti nielaisisin pureskelematta, jolloin ei kyllä ole tolettomallekaan liikaa.
Lähinnä ajattelin mahdollisia henkisen puolen ahdistuksia. Ja minulla tuo 54mg pureskeltuna aiheuttaa myös vittumaista naamanvääntelyä, johon nuo bentsot auttavat.
Ok, selvä
SAWANISTI
Apteekki

Post by SAWANISTI »

Hyi hitto mitkä laskut yhistä vetosista.. Ei kiitos näin enää konsui :foil:
...bensaahan ne pojat tuli hakemaan...
porter

Post by porter »

Millä syyllä näitä määrätään? niinku add/adhd potilaille kyllä? sain vaan tämmöisen käsityksen et jos aikuisiällä todetaan niin ei saisi enään mitään hoitoa, muutakun jotain snri paskaa :roll:
Feya
OD

Post by Feya »

Pääsinpä nyt tätäkin koittamaan, Equasymin muodossa. Nokitin ensin 20mg ja sitten 20mg lisää kahden tunnin päästä ja bupren ja lätkän päälle se oli kyllä todella mukava lisäys, pisti mun syyn käymään kuin konekivääri.

Ei tää etyylifenidaattia voita, se euforisuus puuttuu, mutta loistava aine jos tarvii pientä piristymistä ja sosiaalista keskittymistä.
Touchet
Moderator

Post by Touchet »

porter wrote:Millä syyllä näitä määrätään? niinku add/adhd potilaille kyllä? sain vaan tämmöisen käsityksen et jos aikuisiällä todetaan niin ei saisi enään mitään hoitoa, muutakun jotain snri paskaa :roll:
Aikuisiän ADHD:n hoitoon saa kyllä myöskin. Omalla kohdallani resepti hoitui siten, että hankin ensin omalääkäriltä lähetteen mielenterveyspolille ja sitten kävin juttelemassa pari kertaa lääkärin kanssa. Lääkäri vilkuili paperit läpi ja haastatteli vähän. Päihdehistoriasta löytyi tietoja, mutta ADHD-piirteisyys oli niin selkeä keissi, että lääkäri ymmärsi douppaamisen oireiden itselääkinnäksi.

Olen todella tyytyväinen siihen, että nyt on toimintaani reipastavaa stimulanttia ihan lähiapteekista saatavilla. Mä en nyt normaalisti jaksa hoitaa aloittamiani asioita kerralla loppuun asti, niin jonkin voimakkaasti dopamiinin määrää lisäävän lääkityksen käyttö on ainoa käypä hoito.

Jengi kyllä nyt jauhaa tässä topicissa ihan hirveää paskaa. Se, että Concerta vaikuttaisi ADHD-ihmisellä jotenkin huomaamattomammin tai "puhtaammin", siten, että kiksejä tai laskuja ei tulisi nimeksikään, on ihan täyttä toiveajattelua joka kumpuaa kyvyttömyydestä käsittää aineen vaikutustapaa.

Mulle tulee sekä kiksejä että laskuja, jos kiskon suurempia annoksia kuin mihin olen tottunut. Päivittäin käytettynä fiksatulla annoksella aineen vaikutukseen vain syntyy riittävästi tottumusta, eikä sitä enää koe mainittavalla tavalla miellyttäväksi, jolloin myöskään vaikutuksen lakkaaminen ei tuota harmistunutta fiilistä eli ns. laskuja.
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
— Professori Louis Lewin, 1924
Baikonur
Kameleontti

Post by Baikonur »

En ole koskaan stimulantteja käyttänyt aikaisemmin, ja nyt aloin käyttämään näitä lääkkeenä 18 mg aamuisin. Paras lääke tähän mennessä, mitä minulla on ollut. Pitää ajatukset hyvin koossa, ja keskittymisen paljon parempana kuin normaalisti. Voisin jopa kuvitella ajavani autoa, mikä on tuntunut aikaisemmin ihan mahdottomalta ajatukselta, kun huomiokykyni on ollut niin huono... Otin lääkkeen yhdeksältä, ja kahdentoista aikaan oli pientä tärinää, vähän niin kuin liiasta kahvista, ja kerran meni ihan yhtäkkiä jalat alta, mutta sen jälkeen ei ole ollut mitään semmoisia ongelmia. Alkoholin kanssa en oikein pitänyt, koska meni arvostelukyky, kuten minulla minkä tahansa aineen ja alkoholin yhdistelmästä menee. Tuo määrä riitti depotina oikein hyvin koko päiväksi. Tänään olen onnistunut jopa nukkumaan päiväunia, vaikka lääke selvästi vaikuttaa, ei siis valvota minua tuolla annostuksella. :) (Paransi muuten krapulan täysin...)
"Never thought that a street drug would be what we need."
Enfini
Psykonautti

Post by Enfini »

Joo alkoholin kanssa menee hitusen holtittomaks, sitä selittää järjetöntä paskaa hirveellä tahdilla, hortoilee minne sattuu ja silti tuntuu koko ajan ettei olis ees juurikaan sekasin. Tietenkin aina vois ottaa vie vähän lisää kun tuntuu että ois semisti selvinpäin. Mut joo keskittymistä parantaa hyvin, joskus yövuorossa otin lainit eikä meinannu enää sammua ja pysty keskittyy siihen mitä tekee.
Baikonur
Kameleontti

Post by Baikonur »

Enfini wrote:Joo alkoholin kanssa menee hitusen holtittomaks, sitä selittää järjetöntä paskaa hirveellä tahdilla, hortoilee minne sattuu ja silti tuntuu koko ajan ettei olis ees juurikaan sekasin. Tietenkin aina vois ottaa vie vähän lisää kun tuntuu että ois semisti selvinpäin.
Se oli nimenomaan jännää, että oli olevinaan fyysisesti ihan selvänä (ei kompurointia ja puheen sammaltamista) mutta jutut ja käyttäytyminen melko sekavaa... Noh, luultavasti ihmiset vain luulivat, että olin muuten vain todella humalassa.
Touchet
Moderator

Post by Touchet »

Ihan järkevää huomioida yks juttu, kun aikoo nauttia alkoholijuomia samanaikaisesti metyylifenidaatin kanssa. Varsinkin, jos käyttää ainetta lääkkeellisesti.

Etanolin ja metyylifenidaatin yhteiskäyttö johtaa mefendin transesterifikaatioon, jonka tuloksena syntyy etyylifenidaattia (kyseistä ainetta nykyään myös syntetisoidaan nettimarkkinoille ja siitä löytyy topic täältä). Mikäli olen oikein käsittänyt, niin tuon transesterifikaation vuoksi metyylifenidaatti ei myöskään metaboloidu ritaliinihapoksi, kuten normaalisti, vaan se palaa takaisin kiertoon etyylifenidaattina ja poistuu kehosta vasta sitten.

Itse ainakin olen kokenut, että metyylifenidaatin annostelu pienien alkoholimäärien kera tuottaa merkittävästi normaalista lääkevaikutuksesta poikkeavan tilan. Etyylifenidaatti onkin huomattavan tehokas dopamiinin takaisinoton estäjä ja sillä on paljon vähemmän noradrenaliinin takaisinottoa estävää vaikutusta kuin metyylifenidaatilla. Yksinkertaistaen voidaan sanoa, että dopamiini saa kiinnostumaan asioista ja noradrenaliini boostaa keskittymistä. Puhtaasti dopaminergiset stimulantit useimmiten tekevät ihmisestä innostuneen höpöttäjän ja pelkiltään ne ovat ADHD:n hoidossa melko tehottomia.
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
Baikonur
Kameleontti

Post by Baikonur »

No siis, enhän minä nyt keskittymistä mihinkään tarvitse, jos olen jossain ryyppäämässä. Lähinnä opiskelua, työntekoa ja muita askareita tämä lievä ADD:ni haittaa. Siis sitähän sinä tarkoitit, että ryyppäämisen ajan ja jonkin aikaa sen jälkeen keskittymistä boostaava vaikutus on heikompi ja muu stimulaatio voimakkaampi? Itse en varsinaisesti huomannut tuota, tuli vain henkisesti hyvin sekava ja kontrolloimaton olo.
SahkoinenVelho
Kameleontti

Post by SahkoinenVelho »

Jos alkaa tissuttelemaan kaljaa metyylifenidaatin päälle, niin ei kyl toimi, mut jos vetäsee metyylifenidaatit siihen päälle kun on jo kaljaa ottanut niin huhheijjakkaa kun PÄRIZEE-EE :mrgreen: :mrgreen: Porottaa kaikille ihan homona, suu käy, hampaat narskuu ja kieli pyörii suussa ja käy suun ulkopuolellakin vähän väliä... Sit yhtäkkiä molemmat aineet, sekä alkoholi että metyylifenidaatti, alkaa laskea yhtäaikaa... Sit tulee ihan vitun nihkeä olo.

Eiks metyylifenidaatin pelkästään toinen isomeeri muunnu etyylifenidaatiks, ja siitäkin vain pieni osa? Sit toisen isomeerin pitoisuus suurenee veressä normaalista. Siis jos on valmiiks jo alkoholia veressä.
tRip
Moderator

Post by tRip »

Touchet wrote: Puhtaasti dopaminergiset stimulantit useimmiten tekevät ihmisestä innostuneen höpöttäjän ja pelkiltään ne ovat ADHD:n hoidossa melko tehottomia.
Kumoan väitteen.. olettaen dexedrinen olevan 'puhtaasti dopaminerginen.'
Tottakai metyylifenidaatti on huumeena parempaa-- se saa innostumaan.

Dexen kohdalla kaiken pitää lähteä itsestä.. ei itsestään.

Kyse lienee vain annoksesta.

Metyylifenidaatin kohdalla etenkin.
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
Touchet
Moderator

Post by Touchet »

tRip wrote:Kumoan väitteen.. olettaen dexedrinen olevan 'puhtaasti dopaminerginen.'
Deksamfetamiini sekä estää serotoniinin, dopamiinin ja noradrenaliinin takaisinottoa että (pitoisuuksien ollessa riittäviä) myös vapauttaa näitä monoamiineja.

En mä nyt muista, että mikä stimulantti olisi puhtaasti dopaminerginen. Ehkä niitä ei ole ja noi on kaikki melko epäselektiivisiä.
Touchet
Moderator

Post by Touchet »

Sain eilen kuulla, että Concerta on 1. 3. lähtien siirretty Kela-korvattavien lääkkeiden listalle myös aikuisiän ADHD:n hoitoon määrättynä. Vitun jees, kun ei tarvii enää pulittaa päivittäisannoksesta kuin 1,5-3 euroa.

Kela: Concerta-lääkevalmisteista korvausta myös aikuisille
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.ns ... endocument
1.3.2012 alkaen 25 vuotta täyttäneet voivat saada ADHD:n hoidossa käytettävistä Concerta-lääkevalmisteista peruskorvauksen suorakorvauksena jo apteekissa. Lääkkeiden peruskorvaus on 42 % lääkkeen hinnasta. Sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimiva lääkkeiden hintalautakunta (Hila) hyväksyi metyylifenidaattia sisältävät Concerta-lääkevalmisteet korvattaviksi uuden valmisteyhteenvedon mukaisessa käytössä:

Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön hoitoon aikuisilla, joilla nuorena alkaneet oireet jatkuvat vielä aikuisiässä ja joilla hoidosta on todettu selkeää hyötyä, kun hoidon jatkaminen aikuisiässä on tarkoituksenmukaista.

Suomessa on markkinoilla myös muita ADHD:n hoidossa korvattaviksi hyväksyttyjä metyylifenidaattivalmisteita kuin Concerta. Näitä muita metyylifenidaattivalmisteita voidaan edelleen korvata käyttöaiheidensa mukaisesti vain lapsille ja nuorille. Apteekki ei voi antaa näistä valmisteista suorakorvausta 25 vuotta täyttäneille henkilöille, vaan heidän on haettava korvausta erikseen Kelasta. Kela voi korvata ADHD:n hoitoon käytetyt muut metyylifenidaattivalmisteet vain alle 30-vuotiaille.
tRip
Moderator

Re: Metyylifenidaatti (Concerta, Ritalin, Equasym, Medikinet

Post by tRip »

Vittuun VALVIRA!

Dexamfetamiinia ne yrittää kitkeä!

En sitä kiistä, etteikö joillekin metyylifenidaatti olisi se tHa lääke.. Must se on myrkkyä.
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
Touchet
Moderator

Post by Touchet »

Eiks deksamfetamiinista saa Kela-korvauksia? Kyllä must.

Metyylifenidaattia ja amfetamiinia ei mun mielestä ole kovin mielekästä vertailla keskenään, koska noiden vaikutusmekanismit on hyvin eriäväisiä. Mä mieluusti käyttäisin kumpaakin, sekä lisäksi vielä pariakymmentä muuta lääkeainetta lähes päivittäin.
paarmasisti
Apteekki

Post by paarmasisti »

Touchet wrote:Eiks deksamfetamiinista saa Kela-korvauksia? Kyllä must.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.ns ... enDocument

Näyttäis olevan peruskorvattava.
Kunpa auringon päivät päällämme ei päättyisi koskaan.