porter wrote:Millä syyllä näitä määrätään? niinku add/adhd potilaille kyllä? sain vaan tämmöisen käsityksen et jos aikuisiällä todetaan niin ei saisi enään mitään hoitoa, muutakun jotain snri paskaa :roll:
Aikuisiän ADHD:n hoitoon saa kyllä myöskin. Omalla kohdallani resepti hoitui siten, että hankin ensin omalääkäriltä lähetteen mielenterveyspolille ja sitten kävin juttelemassa pari kertaa lääkärin kanssa. Lääkäri vilkuili paperit läpi ja haastatteli vähän. Päihdehistoriasta löytyi tietoja, mutta ADHD-piirteisyys oli niin selkeä keissi, että lääkäri ymmärsi douppaamisen oireiden itselääkinnäksi.
Olen todella tyytyväinen siihen, että nyt on toimintaani reipastavaa stimulanttia ihan lähiapteekista saatavilla. Mä en nyt normaalisti jaksa hoitaa aloittamiani asioita kerralla loppuun asti, niin jonkin voimakkaasti dopamiinin määrää lisäävän lääkityksen käyttö on ainoa käypä hoito.
Jengi kyllä nyt jauhaa tässä topicissa ihan hirveää paskaa. Se, että Concerta vaikuttaisi ADHD-ihmisellä jotenkin huomaamattomammin tai "puhtaammin", siten, että kiksejä tai laskuja ei tulisi nimeksikään, on ihan täyttä toiveajattelua joka kumpuaa kyvyttömyydestä käsittää aineen vaikutustapaa.
Mulle tulee sekä kiksejä että laskuja, jos kiskon suurempia annoksia kuin mihin olen tottunut. Päivittäin käytettynä fiksatulla annoksella aineen vaikutukseen vain syntyy riittävästi tottumusta, eikä sitä enää koe mainittavalla tavalla miellyttäväksi, jolloin myöskään vaikutuksen lakkaaminen ei tuota harmistunutta fiilistä eli ns. laskuja.