Telttailu

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
doof
Kameleontti

Telttailu

Post by doof »

Hei, mää oon nyt monta kesää funtsinu et ois pirun siistiä lähteä jonnekin telttailemaan (ei eräjormailemaan), edes päiväks tai pariks. Okei olin mä intis telttailemas mut... haha, jotain toisenlaista telttailua haussa!

Eli messiin tyyliin teltta, trangia, myrskylyhty ym. vermeet mitä tuossa päivän-kahen telttailussa tarvii, ja sitten autolla jonnekin hevon kuuseen täältä Turuust! Makkara ja kourallinen vaahtokarkkeja grillattavaks, jaaa ehkä vähä sieniä tai muuta psykedeelistä messiin ja niitä sit fiilistellen illalla ja yöllä ++
Tämä on the must toteutus tänäkesänä, joko yksin tai kaksin jos täältä jonkun mukavan löydän seuraks.

Alotan tämmösel kevyel postauksel, mut toivottavast saan tähän TEILTÄ jatkokeskustelua, mietteitä ja yleistä örinää luonnossa telttailua koskien!
Pristine
Psykonautti

Re: Telttailu

Post by Pristine »

Telttailu ja muu eräjormailu on tosi jees..rauhallista puuhaa minkä tuoksinassa ei tarvitse paljoa vaivata päätänsä yhtään millään. Mikäli teltan pystytys, nuotion sytyttäminen ja vaikkapa se trangian kokoaminen sekä sillä kokkaaminen onnistuu niin eipä siinä hirveesti enää jää 'vaivalloisia' aktiviteetteja jäljelle. Telttaillessa parasta on syödä ihan överisti, istua notskin äärellä kavereiden kanssa, soittaa ja laulaa tai syventyä mitä ihmeellisempiin juttutuokioihin. Loppuaika onkin usein luppoaikaa ja näin sitä aina saa paljon ladattua pattereitaan ja oltua vaan. Rentoutumista parhaimmillaan.

Viime kerta telttailun parissa oli omalla kohdallani lokakuussa. Oltiin kaverin kanssa arkimaanantaina Nuuksiossa ja ajateltiin, että ei siellä meidän lisäksi ois yhtään ketään. Jännästi sitten porukka nuoria opiskelijoita sattu olemaan vapaalla ja ne yöpyi meidän kanssa samalla paikalla. Oli kivaa ja juttua riitti yömyöhään :)

Nyt hetikun sää lämpenee sen verran, että ulkona pärjää kunnolla ilman takkia niin tarkoitus ois lähteä telttailemaan taas, todennäköisesti tonne Nouxiin jälleen.
En tee juuri mitään, paitsi vähän kaikkea
doof
Kameleontti

Post by doof »

Mua tuommonen ryhmätelttailu tai edes pienessä porukassa telttailu ei kovin lämmitä koska introverttina meen nopeesti lukkoon ja pyrin omiin oloihini. Se tuli huomattua taas tuossa viikon laskettelureissulla, jota en enää ikinä tee! Tai muutakaan vastaavaa.

Haussa olis ihan yksin lähteä, tai sitten jonkun mukavan henkilön kanssa joka ottaa iisisti eikä rämmi korpimetsässä marssivauhtia :roll: Rentoa oleskelua yhessä ja erikseen. Pieni seikkailu sielä mettässä olis tietenki tosi jees, muttei mikään vaellus kiinnosta. Luonnon ihmettelu ja rauhassa chillailu nuotiolla ja kevyt jutustelu riittää :) helvetin hienoa se tietenki olis jos kaveri osais skittaa näppäillä tai puhaltaa harppuun! Linnut sielä laulaa ja tuuli ulvoo, on seki tosi kiva. Kevyt trippailu ja hulluje kelojen vaihto päivän alkaes hämärtää :love:

Osaak jengi suosittella jotain mestoja täältä varsinais-suomesta? Nounou millekään telttailualueille kuitenki
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Mä en kyl niin jaksais mitään skeban näppäilyy jossain luonnossa, kun joku deuchbag hippi vetää jotain Oasiksen biisien kaltaista paskaa tai sit harmonista mollia tietämättä, että soittaa yhtä skaalaa vain muutamalla sävelellä sit se tekee sitä koko viiiiiitun illan eikä tajuu, että ei se ei ole vain yhtään mielenkiintoista oikeastaan ÄRSYTTÄÄ VAIN VITUSTI SELLAINEN KITARALLA NÄPPÄILY.

Ja joo siis mitä järkee mennä johonkin 10 km päähän lähiön metsään vain grillaan makkaraa, kun voi mennä aina pidemmälle metsään ja oppia kaikkee siistiä. Ei nyt mitään himourheilua, mut kuka nyt oikeasti jaksaa vain istua teltan ääressä koko päivää... :D

Ei siis jokainen tavallaan nauttii luonnosta, mut luonto ei nauti kyl campingiä syövästä hipistä joka soittaa kitaraa... Tästä niin mä saan vihaa, niin saan vihaa :mrgreen:
zerk

Post by zerk »

Dexma wrote:Mä en kyl niin jaksais mitään skeban näppäilyy jossain luonnossa, kun joku deuchbag hippi vetää jotain Oasiksen biisien kaltaista paskaa tai sit harmonista mollia tietämättä, että soittaa yhtä skaalaa vain muutamalla sävelellä sit se tekee sitä koko viiiiiitun illan eikä tajuu, että ei se ei ole vain yhtään mielenkiintoista oikeastaan ÄRSYTTÄÄ VAIN VITUSTI SELLAINEN KITARALLA NÄPPÄILY.

Ja joo siis mitä järkee mennä johonkin 10 km päähän lähiön metsään vain grillaan makkaraa, kun voi mennä aina pidemmälle metsään ja oppia kaikkee siistiä. Ei nyt mitään himourheilua, mut kuka nyt oikeasti jaksaa vain istua teltan ääressä koko päivää... :D

Ei siis jokainen tavallaan nauttii luonnosta, mut luonto ei nauti kyl campingiä syövästä hipistä joka soittaa kitaraa... Tästä niin mä saan vihaa, niin saan vihaa :mrgreen:
Kyl. :D Kun mä lähden luontoon niin mä lähden seikkailemaan ja etsimään uusia hienoja mestoja. Se teltta on se pakollinen yöpymispaikka vain.
maskissa
Psykonautti

Post by maskissa »

Eräjormailu ja selviytyminen ja sen semmonen on ihanaa puuhastelua! Ai että. Meikä vihhaa henkilökohtasesti teltan pystytystä ku oon siinä nii surkea, johtunee jokseenkin kyllä siitä ettei oo omaa telttaa vaan about joka kerta on joku uus ja erilainen teltta lainassa joka pitää sitten opetella pystyttään.
Mutta meikästä kyllä yks parhaimpia juttuja elämässä on maata siellä pressukyhäelmässä sateenropinassa ja aamuauringossa rämpiä kumpparit jalassa mutaiseen rämeikköön puskakuselle. Mitä kauempana ihmisistä ja asutuksesta ni sitä parempi!

Ollu nyt tapana parina kesänä käyä roadtrippaileen lapissa telttailemassa Norjan vuoristossa, siellä onki aamuiselle puskakuselle mitä parhaimmat maisemat :P Enskesänä taas täytyy päästä kun jäi seikkailut taas aivan kesken.

Ajattelin kans kokeilla joku kerta enskesänä käydä kissan kans telttailemassa : D Mitähä siitäki tulee.

Ja joo meikä kans arvostaa suunnattoman paljon telttailun ohessa hiljaisuutta ja sitä että ei tuoda mitään turhaa mukaan vaan koittaa vaikka hankkia osan ravinnosta ympäristöstä eikä todellakaan pauhaa mitään radiota tai soittimia. Sellasta hiljaista tarkkailumeininkiä, ku ei pidä hirveää mekkalaa nii saattaa nähdä jotain jänniä eläimiäki.
doof
Kameleontti

Post by doof »

TÄ? Totta kai aggregaatti ja pleikkari mukaan! eikai

Dexma sä oot varmaan niin kyllästäny sun korvat kitaran rimputuksella että ei ihme jossei se suhun iske ; D mä harvoin kuulen mitään akustista soitinta niin hetken lirauttelu iltahämärässä olis kyllä tosi jees!

No siis 10 kilometriäkin on pitkä matka metsässä, riippuen maastosta tietenkin, mutta kyllä kesähelteellä ja teltta ynnä muut retkikamppeet selässä se vie ainakin multa mehut. Samalla suunnistaen ja välillä pysähtyen ihmettelemään luontoa niin äkkiä siinä aika vierähtää! Teltan pystytykseen ja riu'un :mrgreen: kun pystyttää rauhassa niin alkaa kohta jo hämärtää

Ja heei, mä en oo sitten intin jälkeen telttaillu vaikkakin mettässä pyöriny kymmeniä tunteja, niin täytyyhä sitä alottaa kevyesti eikä suoraan paahtaa lapin erämaahan :left:
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

kissapiipari wrote: Meikä vihhaa henkilökohtasesti teltan pystytystä ku oon siinä nii surkea,
Oon ite loppupeleissä monissa näis päivittäis asioissa surkee ja huono. Muutenkin vittuunnun helposti :D Väsyneenä hyttysten pistävänä ja sateen jälkeen KYLLÄ SE ON SITÄ JOTAIN. Mut siis aah kun se tunne, kun näkee vain matkan olevan edessä ja reppu selässä. Silloin tuntee olevansa kotona, ainakin hetken aikaa. Tuntee elävänsä kaikista eniten. Muutaman hyvän frendin kanssa.

Ensi vuonna kyl haluun lähteä yksin.
No siis 10 kilometriäkin on pitkä matka metsässä, riippuen maastosta tietenkin, mutta kyllä kesähelteellä ja teltta ynnä muut retkikamppeet selässä se vie ainakin multa mehut. Samalla suunnistaen ja välillä pysähtyen ihmettelemään luontoa niin äkkiä siinä aika vierähtää! Teltan pystytykseen ja riu'un :mrgreen: kun pystyttää rauhassa niin alkaa kohta jo hämärtää
Joo itseasiassa todellakin. Ihmettelin viimevuonna, kun lapissa painelin tollaisen pätkän ihan iisisti, mutta silloin olikin aika hyper meikän kunto. Nyt on taas päässyt veltostuun niin, kait tollainenkin olisi taas pitkä matka jos sen varusteet mukanaan.
zerk

Post by zerk »

Vaeltamisesta katoaa kyl se hohto silloin kun oot tunturissa paskalla ja pakaralle istuu viis hevosen kokosta paarmaa. Lähde siinä sit huitomaan pitkin tunturia. :D
maskissa
Psykonautti

Post by maskissa »

Dexma wrote:
kissapiipari wrote: Meikä vihhaa henkilökohtasesti teltan pystytystä ku oon siinä nii surkea,
Oon ite loppupeleissä monissa näis päivittäis asioissa surkee ja huono. Muutenkin vittuunnun helposti :D Väsyneenä hyttysten pistävänä ja sateen jälkeen KYLLÄ SE ON SITÄ JOTAIN.
Joooh, siinä kohtaa ku sataa kaatamalla ja kaikki kamat kastuu ja on pimeää eikä näe yhtään mitä tekee ja lamppu tippunu johonki kuralätäkköön ja hyttyset pistelee ja väsyttää hemmetisti ja kaikki paikat iha hellänä kävelystä ja hirvee nälkä ja ööh mitä vielä, sit teltan pystytyksestä ei meinaa tulla lasta eikä paskaa ku pistää vääristä väliköistä keppejä ja pitää monta kertaa alottaa alusta ni kyllä saattaa ihan pikkasen vituttaa :D
sxoxyvg
OD

Post by sxoxyvg »

Ite aattelin et jos tänä kesänä jättäs teltan kaappiin ja ostas riippumaton ja hyvän makuupussin. Sit vaa riippuis matossa ja kalastelis ja ja... Ei vittu kesä tule jo!
negatiivisesti sekaisin

<Dexma> Okei okei.
<Dexma> MÄ OLEN IHAN PERUSPANO
troublemaker
Karvakuono

Post by troublemaker »

sxoxyvg wrote:Ite aattelin et jos tänä kesänä jättäs teltan kaappiin ja ostas riippumaton ja hyvän makuupussin. Sit vaa riippuis matossa ja kalastelis ja ja... Ei vittu kesä tule jo!
Mun kokemuksen mukaan jos on vähänkään viileämpi ilma niin sinne riippumaton pohjalle kannattaa laittaa makuualusta tai joku vastaava lisäeriste. Vaik itellä on untuvapussi niin se kylmä tuli sieltä alapuolelta sit kuitenkin, muuten riippumatto on aivan loistava nukkumapaikka :love: Niin ja tarppi tms. kantsii kans pakata mukaan jos sattuu vettä ripsiin niin siitä saa tehtyä sadekatoksen sitten.
maskissa
Psykonautti

Post by maskissa »

troublemaker wrote:
sxoxyvg wrote:Ite aattelin et jos tänä kesänä jättäs teltan kaappiin ja ostas riippumaton ja hyvän makuupussin. Sit vaa riippuis matossa ja kalastelis ja ja... Ei vittu kesä tule jo!
Mun kokemuksen mukaan jos on vähänkään viileämpi ilma niin sinne riippumaton pohjalle kannattaa laittaa makuualusta tai joku vastaava lisäeriste. Vaik itellä on untuvapussi niin se kylmä tuli sieltä alapuolelta sit kuitenkin, muuten riippumatto on aivan loistava nukkumapaikka :love: Niin ja tarppi tms. kantsii kans pakata mukaan jos sattuu vettä ripsiin niin siitä saa tehtyä sadekatoksen sitten.
Komppaan, oon onnistunu riippumatossa kyllä jäädyttään perseeni makuupussissa kesällä espanjassakin reissatessa että joo, kunnon pyllynlämmitin parasta hankkia :P Sellanen huomio kans kaikille riippumaton kanssa reissaamista suunnitteleville... kaikkialla ei oo aina sit puita tai mitään mihin ripustaa :D En tiiä onko toi muille ihan itsestäänselvää, mut ite en viimeksi ihan loppuun asti miettiny näitä juttuja ja sen johdosta saiki kehitellä sit kaikenlaisia vaihtoehtoisia ratkaisuja :D Suomessahan puista ei pääse ihan sama mihin matkustaa mutta ei sit aina tule ajatelleeksi että ei tarvi välttis naapurimaata kauemmas mennä ni tilanne on jo aivan eri
sxoxyvg
OD

Post by sxoxyvg »

Ilmapatjan aattelin pakkaa maton ja pussin väliin. Pressu+köysi sateensuojaks ja puut ei meikän seudulta kesken lopu. Mistä sais nistin budjetille sopivan riippumaton?
negatiivisesti sekaisin

<Dexma> Okei okei.
<Dexma> MÄ OLEN IHAN PERUSPANO
Silokki
Karvakuono

Post by Silokki »

sxoxyvg wrote:Mistä sais nistin budjetille sopivan riippumaton?
Infoa tännekin jos jostain löytyy halvalla! Viimenen tuli ite ostettua femmalla Mäkelänkadun kirpparilta, oli viel 2 hengelle.:) Ebay kannattaa varmaan ainaki katella.