Eli naisille tämä asia..
Itselläni on (alkua lukuunottamatta) ollut aina säännöllinen kierto. Päivälleen on tiennyt milloin menkat alkaa. Nyt kun olen käyttänyt opiaatteja (bupre, fentanyyli) niin kierto menee miten sattuu. Välillä on kaksi viikkoa taukoa, välillä kaksi kuukautta. Voiko päihteet tehdä tätä? En usko että mistään stressistä on kyse, koska sitä ei liiemmin nyt ole, ja elämässä on ollut paljon stressaavampiakin vaiheita. Vai onkohan mulla jokin elimellinen vika tai joku sitten. Mutta sopisi kyllä opiaatteihin, koska tämä ongelma on alkanut niihin aikoihin kun päivittäiskäyttö alkoi.
Kuukautiskierto, päihteiden vaikutus?
-
renttuni
- Apteekki
-
frapathea
Re: Kuukautiskierto, päihteiden vaikutus?
Mullakin on normaalisti päivälleen tarkka kierto. Ja kyllä, etenkin äkillisesti runsastunut päihteidenkäyttö on vaikuttanut kiertoon, kierron pituus vaihdellut roimasti kahdesta kahdeksaan viikkoon jne. Huumeet vaikuttavat aivojen välittäjäaineisiin, myös sukupuolihormoneihin.
-
empej
- Psykonautti
Yhessä vaiheessa kun mämmiä ja vauhtia meni aika runsaalla kädellä niin jäi pois muutamaksi kuukaudeks. Tai sit ne tuli niin niukkoina etten ees tajunnu kierron olevan päällä, mulla kun ei koskaan mitään menkkaoireita ole ollut
ken ties.
-
renttuni
- Apteekki
Okeeei. Eli siitä varmaan mullakin johtuu.
-
taija123
Aloin itse tossa pohtimaan myös opiaattien vaikutusta kuukautisiin pari viikkoa sitten. Ollut runsaamman puoleista käyttöä / kohtalaista käyttöä noin puolitoista vuotta.
Mullakin aina ennnen menkat oli suht säännölliset, mitä nyt parilla päivällä saattoi heittää. Yhtäkkiä huomasin kierron pidentyneen 5 viikkoon, pysyi siinä muutaman kuukauden, sitten 6 viikkoon, pysyi siinä hetken aikaa, ja nyt olen olut ilman menkkoja 4kk. Vähän ihmetyttää. Ei oo mitään stressiäkään kummemmin ollut joten ei voi siitä johtua. Ehkä epäsäännöllisellä unirytmillä ja ajottaisella unenpuutteella on myös vaikutusta asiaan.
Mullakin aina ennnen menkat oli suht säännölliset, mitä nyt parilla päivällä saattoi heittää. Yhtäkkiä huomasin kierron pidentyneen 5 viikkoon, pysyi siinä muutaman kuukauden, sitten 6 viikkoon, pysyi siinä hetken aikaa, ja nyt olen olut ilman menkkoja 4kk. Vähän ihmetyttää. Ei oo mitään stressiäkään kummemmin ollut joten ei voi siitä johtua. Ehkä epäsäännöllisellä unirytmillä ja ajottaisella unenpuutteella on myös vaikutusta asiaan.
-
frapathea
Oletan, että oot muistanut tehdä raskaustestin. Kannattaa mennä lääkärille varmaan juttelemaan, 4kk tauko menkoissa ei taida olla aikuisiällä enää normaalia? 
-
Mushru
- Moderator
Komppaan frapaa, lääkärillä kannattaa käydä.
Ite on tässä jo muutaman vuoden aika säännöllisesti ja epäsäännöllisesti opiaatteja käyttänyt, enkä huomaisi sillä olevan itellä
menkkoihin vaikutusta. Silloin tällöin korkeintaan parilla viikolla ne heittää muttei sen kummempaa.
(No silloin kun ne heittää niin en ole jaksanut uusia pillerireseptiä tai jotain niin liittynee siihen enemmänkin.
)
E-pillerit tietty vaikuttaa siihen että ovat säännölliset itellä.
Mutta ennen e-pillereitä huomasin kyllä yhteyden lisääntyneellä päihteidenkäytöllä (opparit, deelit, kannabis jne.) olevan aikamoinen
vaikutus kiertoon, kiertojen välillä saattoi olla vain pari viikkoa tai sitten melkein pari kuukautta.
En kyllä muista minkä päihteen käyttö eniten tuntui vaikuttavan tohon kiertoon. Meni monenmoista päihdettä silloin.
Mut höplää. Kandee käydä lekurilla ja olla niin rehellinen kuin vaan pystyy, että voidaan kaikki sulkea pois.
Ainii btw myöskin raju painonpudotus voi vissiin aikuisillakin jättää menkat pois?
Ite on tässä jo muutaman vuoden aika säännöllisesti ja epäsäännöllisesti opiaatteja käyttänyt, enkä huomaisi sillä olevan itellä
menkkoihin vaikutusta. Silloin tällöin korkeintaan parilla viikolla ne heittää muttei sen kummempaa.
(No silloin kun ne heittää niin en ole jaksanut uusia pillerireseptiä tai jotain niin liittynee siihen enemmänkin.
E-pillerit tietty vaikuttaa siihen että ovat säännölliset itellä.
Mutta ennen e-pillereitä huomasin kyllä yhteyden lisääntyneellä päihteidenkäytöllä (opparit, deelit, kannabis jne.) olevan aikamoinen
vaikutus kiertoon, kiertojen välillä saattoi olla vain pari viikkoa tai sitten melkein pari kuukautta.
En kyllä muista minkä päihteen käyttö eniten tuntui vaikuttavan tohon kiertoon. Meni monenmoista päihdettä silloin.
Mut höplää. Kandee käydä lekurilla ja olla niin rehellinen kuin vaan pystyy, että voidaan kaikki sulkea pois.
Ainii btw myöskin raju painonpudotus voi vissiin aikuisillakin jättää menkat pois?
. . . ヽ(-▽ -)ノ °●✺
-
frapathea
Juu, ja vakava alipaino. Se voi myös olla merkki jostain sairaudesta tai elimellisestä viasta. Niin mukavalta kuin kuukautisten poisjäänti periaatteessa kuulostaakinMushru wrote: Ainii btw myöskin raju painonpudotus voi vissiin aikuisillakin jättää menkat pois?
CrystalBanana, syötkö jotain lääkkeitä? Esim. jotkut atyyppiset neuroleptit voivat nostaa prolaktiinipitoisuutta, jolloin menkat voivat jäädä pois. Tällöin tulisi keskustella lääkärin kanssa muista lääkevaihtoehdoista.
-
taija123
Oon tästä maininnut lekurille, olin pitkään kroonisissa kivuissa päivittäin ilman tehoavaa lääkitystä ja hän veikkasi että johtuisi siitä. Raskaana en ole ja oon ihan normaalipainonen. Labrassa kävin tossa hiljattain, saa nähdä tuleeko sieltä jotain tulosta... Vähän jännittää. Onhan se joo ihan "luksusta" ollut kun ei oo menkkoja tullut pitkään aikaan. Toisaalta taas se jokapäivänen kuumotus ulkona liikkuessa että "nytkö alko, ihan varmasti alko nyt" on perseestä.frapathea wrote:Juu, ja vakava alipaino. Se voi myös olla merkki jostain sairaudesta tai elimellisestä viasta. Niin mukavalta kuin kuukautisten poisjäänti periaatteessa kuulostaakinMushru wrote: Ainii btw myöskin raju painonpudotus voi vissiin aikuisillakin jättää menkat pois?![]()
![]()
niin valitettavasti se on terveellä täysikasvuisella naisella usein merkki siitä, että jokin on vialla.
CrystalBanana, syötkö jotain lääkkeitä? Esim. jotkut atyyppiset neuroleptit voivat nostaa prolaktiinipitoisuutta, jolloin menkat voivat jäädä pois. Tällöin tulisi keskustella lääkärin kanssa muista lääkevaihtoehdoista.
Tällä hetkellä mulla ei oo muuta lääkitystä kuin Lyrica ja Tramal.
-
Travel
- Psykonautti
Sillon ku vettiin piriä paljon mulla ei oikeestaan tullu menkkoja puolen vuojen sissää ollenkaa, parin päivän tiputuksia jne. Nyt ku streitannu niin tuli kuukauden sissään 3 menkat. Kyllähän noi kemikaalit ja lääkeaineet vaikuttaa muutenki kehon toimintaan, niin miks ei kuukautiskiertoon.
Kaikki mitä kirjoitan, on vain oman pääni sisäistä fiktiota, jossa todellisuus on kaukaa haettua.