Koisot

Keskustelua muille alueille sopimattomista kasveista ja yhdisteistä.
kuikkakoponen
Karvakuono

Koisot

Post by kuikkakoponen »

Eli onko kukaan testannut esim. punakoisoa? itse taannoin opiaattien vierotuksiin nappasin puutarhastamme 4 punakoison marjaa ja pureskelin siemenineen. Lievää hermostovaikutusta oli havaittavissa. Koisoja väitetään todella myrkyllisiksi eli varmaan myös sitä ovatkin mutta onhan mikä "lääkeaine" tahansa myrkyllistä/tappavaan yliannoksina. Jostain luin,että 10 punakoison marjaa olisi tappava annos aikuiselle ja 5 marjaa lapselle.
zerk

Re: Koisot

Post by zerk »

junnuh wrote:Koisoja väitetään todella myrkyllisiksi eli varmaan myös sitä ovatkin mutta onhan mikä "lääkeaine" tahansa myrkyllistä/tappavaan yliannoksina. Jostain luin,että 10 punakoison marjaa olisi tappava annos aikuiselle ja 5 marjaa lapselle.
Kyllä punakoiso on myrkyllinen kasvi. Punakoison myrkyllisyys johtuu käsittääkseni solaniinista. Wikipediasta:

"Oireita ovat huonovointisuus, ripuli, oksentaminen, vatsakrampit, polttava tunne kurkussa, sydämen rytmihäiriöt, pääkipu ja sekavuus. Harvinaisempia ja vakavampia oireita ovat hallusinaatiot, tajun menetys, kuume, keltatauti ja hypotermia. Yleensä oireet ilmenevät 8–12 tuntia solaniinin saannista."

Kymmenen marjaa mainitaan hengenvaarallisena annoksena aikuiselle. Neuvoisin pysymään tästä kasvista kaukana, noi oireet ei kuulosta mukavilta.

junnuh wrote:Lievää hermostovaikutusta oli havaittavissa.
Mitä tämä "lievä hermostovaikutus" oli? Miksi oletit tän kasvin jeesaavan sua opiaattireflojen kanssa?
kuikkakoponen
Karvakuono

Re: Koisot

Post by kuikkakoponen »

Luin taanoin,jonku artikkelin,että koisoja käytetään joissakin maissa hermoston rauhoittamis yrtteinä ja suomessakin epilepsia lääkkeenä käytetty joskus 1800 luvun puolella....mulla tulee noista opiaateista tai siis tramalin loppumisen takia lihas kramppeja muutaman päivän ajan eli ne lievitty sillä kertaa mutta oikeesti ei kantsi näitä varmaan vedellä ei ainakaan heti kymmentä marjaa kerrallaan. Nyt tosin olen oppinut säännöstelemään napit silleen,että ei pääse loppumaan niin ei tuu vikkujakaan ;)...toisaalta tomaatti ja perunakin ovat koisoja