www.eroakirkosta.fi – kristinuskosta ja kirkosta

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
Infitialis
Apteekki

Re: www.eroakirkosta.fi – kristinuskosta ja kirkosta

Post by Infitialis »

porter wrote:että uskoo niin pitää saada hengellinen ilmestys... Itse olen saanut, getto on saanut.
Mäkin oon saanu useampaan otteeseen hengellisen ilmestyksen mutten kyl saanu siitä uskoo raamattuun. Miten erotan sen et se on jesse tai arkkienkeli eikä mun oman kapasiteetin luoma oivallus?

Kuitenkin jokanen näistä on johtanu huomattavaan elämänlaadun paranemiseen.
porter wrote: Pyydä kastetta herran jeesuksen kristuksen nimessä, jos eivät ota kirkkoonsa sua niin mun isoisä varmasti kastaa sun niinkuin pietari ja ja paavali sanoi ja jeesus tarkoitti.
Miten sulla on pokkaa sanoa että tiedät mitä sun silmissä Jumala itse on tarkoittanut ja samalla sanoa että se jäbä on niin nättinokkanen ettei päästä taivaaseen sanamuotojen takia jos ajatus on kuitenkin sama?
Pyhä kolminaisuus mun silmissä tarkottaa yhtä jumalaa.
Parhaat karstat on pohjalla.
getto
Apteekki

Post by getto »

Pelastuminen on isompi juttu kun se et elämänlaatu vaan paranee mut sekin tulee kyl sivutuotteena siin uskoon tulos. Omal kohdal toi heräämine oli semmone et mun piti tehdä päätös ja ihan sama miten päätin nii joudun helvettiin ja silti se päätös oli todella vaikee tehä. Rukoilin ja lopulta Jeesus autto mua ja oon nyt saanu syntini anteeks eikä mun tarvi mennä helvettiin. Mut kokemus on jo verrattavis siihen, en osaa kirjottaa sitä ihan niin miten pitäis mut oon sen jälkeen keksiny vastaavanlaisia joista yks on semmonen et on ikuisuuden jossain puhelinmyyntifirmas töis ja joutuu soitteleen tutuilleen ja kavereilleen jotka on jossain pitämäs hauskaa ja tarjota firman jokaista lehtee niille, ja aina kun sä kysyt et "oisko viherpiha sit parempi?" niin ne kaivaa jonkun syvän arven esiin sun menneisyydestä, dissaa sua ja lyö luurin. Sit vuorovastaava tulee ja näyttää sulle et mitä teit väärin siin puhelus ja kertoo kuinka se kuuluu tehdä oikein jonka jälkeen lähet seuraavaan ja sama luuppi toistuu. Ikuisesti.

Kirkkokunnat on sillon ihan hyvä juttu jos ne yhdistää ihmisiä.
magiclymagical
Apteekki

Post by magiclymagical »

getto wrote: Rukoilin ja lopulta Jeesus autto mua ja oon nyt saanu syntini anteeks eikä mun tarvi mennä helvettiin.
Oliko tää kokemus enemmänkin tuntemus vai sanoko Jeesus kongreettisesti sun edessä sulle että saat syntisi anteeksi ja et joudu helvettiin?
Mun ajatukset on vaan mun ajatuksii, sul on vapaus miettii omia.
getto
Apteekki

Post by getto »

Se meni ikäänkun niin et tajus sen et vaikka luuli olleensa uskossa ja pääsevänsä taivaaseen nii ei sinne mennä sillai miten olin eläny aikasemmin. Sit tein tietosen päätöksen kulkee sitä kohti ja noit syntei on saanu anteeks siitä lähtien mones eri muodos.

Olin teininä esimerkiks pilkannu Jumalaa ja viime sunnuntaina kirkos pastori sano kesken rukouksen et btw. jos joku teistä kokee joskus loukanneensa Jumalaa niin saa anteeks.

Oon kerran nähny Jeesuksen unes mut en oo sit varma et oliko hän. Muistutti paljon AlbertFishii :D
magiclymagical
Apteekki

Post by magiclymagical »

Juu en kyllä tullu nyt hullua hurskaammaks. Harmi kun uskosta on niin vaikeeta keskustella, se vaan kaatuu nii pahasti jo siihen etten voi sulattaa noita asioita mitä ei voi todistaa mitenkään (aka usko :D ).
porter

Post by porter »

Infitialis wrote:
porter wrote:että uskoo niin pitää saada hengellinen ilmestys... Itse olen saanut, getto on saanut.
Mäkin oon saanu useampaan otteeseen hengellisen ilmestyksen mutten kyl saanu siitä uskoo raamattuun. Miten erotan sen et se on jesse tai arkkienkeli eikä mun oman kapasiteetin luoma oivallus?

Kuitenkin jokanen näistä on johtanu huomattavaan elämänlaadun paranemiseen.
porter wrote: Pyydä kastetta herran jeesuksen kristuksen nimessä, jos eivät ota kirkkoonsa sua niin mun isoisä varmasti kastaa sun niinkuin pietari ja ja paavali sanoi ja jeesus tarkoitti.
Miten sulla on pokkaa sanoa että tiedät mitä sun silmissä Jumala itse on tarkoittanut ja samalla sanoa että se jäbä on niin nättinokkanen ettei päästä taivaaseen sanamuotojen takia jos ajatus on kuitenkin sama?
Pyhä kolminaisuus mun silmissä tarkottaa yhtä jumalaa.
Pyhä kolminaisuus keksittiin nigean kirkolliskokouksessa monta sataa vuotta kristuksen tulon jälkeen... Edelleenkin sanon että miks jumala ilmesty paavalille ja sano tästä asiasta? ja pietari sano tästä asiasta että ottakaa kaste herran jeesuksen kristuksen nimeen. Se ehkä sun silmissä tarkottaa yhtä jumalaa, mutta oikeesti monet luulee että on ISä jumala ja jeesus on joku oikee käsi hälle.. ja pyhä henki on viel erikseen joka leijailee pitki poiki tuonne ja tänne.. pyhästä kolminaisuudesta ei raamattu sano mitään, seo n ihmisen itse keksimä... siell sanotaan kyll isä pojan ja pyhän hengen nimeen. Mut ton jälkeen pietari sanoi heti että ottakaaa kaste herran jeesuksen kristukse nnimeen ja paavalille ilmestymä tuipatsas sanoi samaa.

sanamuodot tarkottaaa aika paljonki, jos ajatellaan nyt että paavali ja pietari puhu jumalan sanaaa.. ja jeesus antoi pietarille ne taivaan avaimet ja tän jälkeen pietari rupes puhuun kasteesta herran jeesuksen kristuksen nimeen, koska tajus että se kaikki on jeesus=jumaluuus. raamattu ei oo mikään kirkkohistorian kirja... niinku monet luulee...
00000000
Psykonautti

Re: www.eroakirkosta .fi

Post by 00000000 »

gaga wrote:
00000000 wrote: Sellainen se länsimaalainen nykyihminen tuppaa olemaan. Poimitaan vähän joka uskonnosta asiat mitkä miellyttää ja sitten leikitään niin valaistunutta, erityisesti havaittavissa näissä kaikenmaailman hippipiireissä. Henkistä rappionaikaa eletään.
No älä muuta sano. Tiiän esim. yhen hörhön joka ihailee äärimuslimeita ja haluis liittyy niitten joukkoihin, mut samaan aikaan näpsii buddhalaisuudesta juttuja mukaan menoon eikä tiiä mihin hittoon sitä nyt uskois. Sit se vaan pyörii ympäriinsä tuomitsemassa muiden tekoja ja uskoja huokuen sitä valaistuneisuuttaan. Huh huh, kaikenlaista.
Osittain pitää paikkansa, kumpikin uskonto kun tarjoaa sielulle ruokaa. Kun on aika jolloinka tekee mieli lopettaa elämä siihen paikkaan ja kostaa samalla ihmisille kaikesta, niin sitten kiellyttää ajatus liittyä muijahideenprikaattiin, mutta aikana jolloin mieli on tyyni ja tyytyväinen niin alkaa taas tuo buddhalaisuuden opetukset luopumisesta ja tarrautumattomuudesta kiinnostaa. Pitää mainita että olen kuitenkin sasen-meditaatiota (tai samaathia) harjoitellut pari vuotta lähes päivittäin, eli hengityksensä tiedostamista. Jossain vaiheessa alkoi puskea ahdistavia ajatuksia päähän mediaatioistuntojen aikana, mikä on normaalia ja kertonee jonkinlaisesta kehityksestä. En ole sinänsä mitään tavoitellut istumameditaatiolla, se riittää että sen jälkeen on vähän aikaa erittäin selkeä ja tyyni olo, pitäisi kai siis ruveta meditoimaan aina kahden tunnin välein.

Islamissa on toki monia hienoja puolia, näen että siinä on oikeastaan jokaiselle ihmiselle paikka olemassa, sharia toimii maallisten lakien yli. Ja mikä sopikaan nuorelle miehelle, jonka elämä tuntuu tyhjältä, kuin tulla muijahideeniksi ja ehkä jopa kuolla marttyyrina? Se on mielestäni tavattoman hieno tapa lähteä jos tämä elämä tosiaan ei tyydytä.
Tuossa hieno video: https://www.youtube.com/watch?v=_t4iRAmxMzA#t=225
Laitoin alkamaan juuri nasheedin soimisen alusta, elikäs tuossa on ISIL (Islamic State of Iraq and the Levant) leiri jossa polttavat passejaa, sillä tarkoitus on jäädä tuonne pysyvästi luomaan Islamistista valtiota tai kuolla siis taistelussa. Tuolla on yksi kanadalainen ja venäläinen polttamassa passinsa, paluuta takaisin ei ole. Onhan näiden urhollisten veljien joukkoon liittynyt myös ihan oikeita suomalaisia. Tuon videon kautta voin vain tuntea tuon velheydentunteen mitä tuolla syntyy. Sellaista ei länsimaalaisessa nykyelämässä saa mistään.

Tässä noin kysynkin uudelleensyntyneiltä kristityiltä, että oletteko lukeneet Koraania? Itsellä se on loppuvaiheessa, se on melko raskata luettavaa eikä sitä tulekaan lukea kiireellä tai vain sen takia että saa kertoa muille lukeneensa sen. Islamin mukaan Raamattua on väärennetty ja muunnettu aikojen saatossa, siksi Jumala lähetti viimeisen profeetansa (Seal of the Prophets) joka palauttaa uskonnon alkujuurilleen (Islamin mukaan niin Jeesus kuin myös häntä edeltäneet profeetat opettivat Islamia, mutta kirjoituksia ja heidän opetuksiaan on muunettu). Islamin mukaan siis jokainen syntyy muslimiksi mutta kääntyy vain Jumalan puolelta pois, siksi siis Islamiin kääntyneitä kutsutaan Islamiin palanneiksi, samalla tavalla kuten Kristinuskossa puhutaan uudelleensyntymisestä. Islamin mukaan siis Jeesus oli vain Jumalan sanansaattaja, ei itse Jumala, kuten Kristinuskon kolmioppi opettaa. Niin on Koraanissa myös kirjoitettu, että tuomionpäivänä sanoo Jeesus seuraajilleen, ettei hän tiedä ketä he ovat rukoilleet, ei pysty hän (Jeesus) pelastamaan heitä sen paremmin kuin he itsekään, vain Jumala voi heidät pelastaa. Siksi siis Islamissa joka suurassa opetetaankin rukoilemaan vain Jumalaa, ei ketään muuta (kuten Jeesusta).
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Musta on tosi tärkeetä, että tässä keskustelussa on muslimit ja kristiuskoiset.

Sinä päivänä, kun kaikki uskonnot kokoontuvat pöydän ääreen ja väittelevät siitä, että kuka heistä on oikeassa niin ateismin kannattajien ei tarvitse edes suutansa aukoa, kun ihmiskunta muuttuu pikkuhiljaa kaikista järkevimpään lähestymistapaan ja maailmassa astuttaisiin taas yksi askel lähemmäksi järkeä noudattavaan yhteiskuntaan ja rehellisyyteen.
00000000
Psykonautti

Post by 00000000 »

Dexma wrote:Musta on tosi tärkeetä, että tässä keskustelussa on muslimit ja kristiuskoiset.

Sinä päivänä, kun kaikki uskonnot kokoontuvat pöydän ääreen ja väittelevät siitä, että kuka heistä on oikeassa niin ateismin kannattajien ei tarvitse edes suutansa aukoa, kun ihmiskunta muuttuu pikkuhiljaa kaikista järkevimpään lähestymistapaan ja maailmassa astuttaisiin taas yksi askel lähemmäksi järkeä noudattavaan yhteiskuntaan ja rehellisyyteen.
Ateismi sitä tai tai tätä, mutta antaako ateismi puitteet kunnialliselle elämälle? Ateismihan ei ole ideologia, ateismi ei tee ihmistä mitenkään kunnialliseksi, jos kunniallinen ihminen on ateisti niin hän olisi sitä myös ilman ateismia. Tähän nykymaailmaan tarvitaan totellista mutuosta, autan sen toimeenpanemisessa vaikka siten oikeamielisellä väkivallalla.
porter

Post by porter »

Eikös islam uskonnossa ole aika yleisesti sallittua pedofilismi? mm heidän profeetta muhammed oli naimisissa muistaakseni 9 vuotiaan aisha tytön kanssa...
frapathea

Post by frapathea »

00000000 wrote: Ateismi sitä tai tai tätä, mutta antaako ateismi puitteet kunnialliselle elämälle? Ateismihan ei ole ideologia, ateismi ei tee ihmistä mitenkään kunnialliseksi, jos kunniallinen ihminen on ateisti niin hän olisi sitä myös ilman ateismia. Tähän nykymaailmaan tarvitaan totellista mutuosta, autan sen toimeenpanemisessa vaikka siten oikeamielisellä väkivallalla.
Ei ateismi, mutta henkilökohtainen moraali kyllä – oikeastaan monesti uskontoja paremmin, sillä ilman ulkoista ohjenuoraa yksilön on pakko itse muodostaa moraalikäsityksensä eikä vain sokeasti seurata jonkun toisen ohjeita. :)
Petri6
OD

Post by Petri6 »

porter wrote:Eikös islam uskonnossa ole aika yleisesti sallittua pedofilismi?
Ei ole.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
Hitler
Apteekki

Post by Hitler »

Mä nautin tosa ekaa kertaa ehtoollista, ja kun upotin leegoni siihen leipään, saatoin tuntea rustoisen lihan laittavan hanttiin. Toisaalta ihan sekunnin olin suurten hampaiden puristuksessa. Näkymätön godzillako tämän selittää? EI!!!! SE OLEN MINÄ JOLLA ON VALTA;
Olen tosi messias ja jokainen uskonripe ilmassa, vain lihottaa pyhyyttäni. Aamen.

Mä oon kännissä ihan koko ajan, en sekasin ku hjumalassa. Mun suonissa ei juokse vesi vaan makeenrautanen viini. Tai jos tarkkoja ollaan niin on siinä hieman sakemannien laatusiideriä, laupias lähimmäinen nimittäin kävi pilkkimässä keittomassit yhen pullon ja narun kans. Aamen.

Ootteko huomannu et mä en juuri keskustele täällä. Hei houkat, toukat ja raukat ei mun kotipoika J:kään mitään jutellu vaan kerto asioita ja mä oon omasta mielestäni jopa vieläkin pyhempi poika. Aamen.

Ja muuten, mä uskon et me kaikki päästään taivaaseen, mä uskon et me kaikki ollaan helvetissä.
pirun hyvä nuolla kuorena
00000000
Psykonautti

Post by 00000000 »

porter wrote:Eikös islam uskonnossa ole aika yleisesti sallittua pedofilismi? mm heidän profeetta muhammed oli naimisissa muistaakseni 9 vuotiaan aisha tytön kanssa...
No nyt on selvästi väärinkäsityksiä sinulla. Kuten Petri jo kertoikin, niin ei ole sallittua. Uudemmat ja tieteellisemmät ikäarviot tuosta Aishasta ovat että hän oli vähintään 13 vuotias kun aivoliitto "sinetöitiin". Pitää ottaa huomioon että tuona aikakautena ihmiset kehittyivät nopeammin, eli tulivat sukukypsiksi nopeammin, eli sellaisiksi mistä pedofiilit nimenomaan eivät ole kiinnostuneita seksuaalisesti. Voin toki asiasata pitää tarkemman luennon, mutta siihen tarvitsen opioidihumalan, katsotaan jos viikonloppuna pääsen oikomaan käsityksesi oikein kunnolla ja ehkä jopa ohjaamaan yhden harhaisen karitsan kohti suoraa tietä. Mutta sillä välin valmistele toki kysymyksiä minua varten.

Eikö olisi hienoa jos voisi liittyä itse seuraavanlaiseen toimintaan? https://www.youtube.com/watch?v=FZYK9N1IP5Q
Ehkä joku päivää saa itse olla tuossa kunniallisessa joukossa nostamassa mustan lipun salkoon. Onko kristityillä mitään vastaavaa?
Last edited by 00000000 on Wed 04 Jun 2014, 18:55, edited 2 times in total.
frapathea

Post by frapathea »

00000000 wrote:
porter wrote:Eikös islam uskonnossa ole aika yleisesti sallittua pedofilismi? mm heidän profeetta muhammed oli naimisissa muistaakseni 9 vuotiaan aisha tytön kanssa...
No nyt on selvästi väärinkäsityksiä sinulla. Kuten Petri jo kertoikin, niin ei ole sallittua. Pitää ottaa huomioon että tuona aikakautena ihmiset kehittyivät nopeammin, eli tulivat sukukypsiksi nopeammin, eli sellaisiksi mistä pedofiilit nimenomaan eivät ole kiinnostuneita seksuaalisesti.
Eikö asia ole nimenomaan päinvastoin – nykyään puberteetti alkaa keskimääräisin aikaisemmin mm. paremman ravinnon takia?
00000000
Psykonautti

Post by 00000000 »

frapathea wrote:
00000000 wrote:
No nyt on selvästi väärinkäsityksiä sinulla. Kuten Petri jo kertoikin, niin ei ole sallittua. Pitää ottaa huomioon että tuona aikakautena ihmiset kehittyivät nopeammin, eli tulivat sukukypsiksi nopeammin, eli sellaisiksi mistä pedofiilit nimenomaan eivät ole kiinnostuneita seksuaalisesti.
Eikö asia ole nimenomaan päinvastoin – nykyään puberteetti alkaa keskimääräisin aikaisemmin mm. paremman ravinnon takia?
No muistelen että vielä pari tuhatta vuotta sitten oli täysin normaalia tehdä lapsia 13 vuotiaina, kyllä näköjään oltiin silloin jo sukukypsiä.
gaga
Psykonautti

Post by gaga »

00000000 wrote: No muistelen että vielä pari tuhatta vuotta sitten oli täysin normaalia tehdä lapsia 13 vuotiaina, kyllä näköjään oltiin silloin jo sukukypsiä.
Kauheeta offtopikkaamista mut tohon aikaan lapset tehtiin nuorena siksi että ihmiset kuoli niin nuorena (piti saada mahollisimman äkkiä mahollisimman paljo jälkikasvua). Tyttöjä pidettiin naimaikäsinä heti ku alko tissit vähä kasvaa. Ja totta, nopeella googlettelulla selvis et 1800- luvulla oli ihan normaalia, että kuukautiset alko 17- vuotiaana.
GUGUGAAAGAGUGUUUGAGAGAGAGUUGAAGA
frapathea

Post by frapathea »

00000000 wrote:
No muistelen että vielä pari tuhatta vuotta sitten oli täysin normaalia tehdä lapsia 13 vuotiaina, kyllä näköjään oltiin silloin jo sukukypsiä.
Oon melko varma siitä, että oot väärässä. Esim. sata vuotta sitten oli vielä normaalia, että kuukautiset alkoivat vasta 17-vuotiaana, kun taas nykyään tää lasketaan kehityksen häiriöksi.

E: mitä gaga sanoi.
00000000
Psykonautti

Post by 00000000 »

Jaahas, on ajat muuttuneet siinä tapauksessa. Pitänee tutkia asiaa tarkemmin, eikä vain mutuilla. :doh:
nyo
Tuppisuu

Post by nyo »

porter wrote:Pyhä kolminaisuus keksittiin nigean kirkolliskokouksessa monta sataa vuotta kristuksen tulon jälkeen... Edelleenkin sanon että miks jumala ilmesty paavalille ja sano tästä asiasta? ja pietari sano tästä asiasta että ottakaa kaste herran jeesuksen kristuksen nimeen. Se ehkä sun silmissä tarkottaa yhtä jumalaa, mutta oikeesti monet luulee että on ISä jumala ja jeesus on joku oikee käsi hälle.. ja pyhä henki on viel erikseen joka leijailee pitki poiki tuonne ja tänne.. pyhästä kolminaisuudesta ei raamattu sano mitään, seo n ihmisen itse keksimä... siell sanotaan kyll isä pojan ja pyhän hengen nimeen. Mut ton jälkeen pietari sanoi heti että ottakaaa kaste herran jeesuksen kristukse nnimeen ja paavalille ilmestymä tuipatsas sanoi samaa.

sanamuodot tarkottaaa aika paljonki, jos ajatellaan nyt että paavali ja pietari puhu jumalan sanaaa.. ja jeesus antoi pietarille ne taivaan avaimet ja tän jälkeen pietari rupes puhuun kasteesta herran jeesuksen kristuksen nimeen, koska tajus että se kaikki on jeesus=jumaluuus. raamattu ei oo mikään kirkkohistorian kirja... niinku monet luulee...
Kolminaisuudelle on itse asiassa löydettävissä perusteet Raamatusta. Toisen korinttilaiskirjeen 13. luvussa on kohta "Tulkoon teidän kaikkien osaksi Herran Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen yhteys!" mikä selvästi viittaa Jumalan kolmeen persoonaan. Sen lisäksi Matteuksen evankeliumista löytyy kastekäsky "kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". Tässäkin on nähtävissä ajatus kolmesta peroonasta.

Vanhassa testamentissa puhutaaan myös Jumalan kolmesta personoitumasta, jotka ovat sana, henki sekä viisaus (tosin eräiden tutkijoiden mukaan tässäkin on lähinnä kyse Jumalan transsendenssiudesta ja immanenttiudesta eikä niinkään kolminaisuusopista). Kolminaisuusoppia ei siis ole keksitty ilman mitään perusteita. Trinitaarinen jumalakäsitys syntyi kuitenkin alkukirkossa varsin myöhään ja pitkällisten pohdintojen jälkeen, jotka vaativat pohjalleen loppuunhiottua kristologiaa ja pneumatologiaa: tämän takia kolminaisuusopin ei useinkaan ajatella pohjautuvan ollenkaan Raamatun teksteihin.
Hitler
Apteekki

Post by Hitler »

Kauheeta offtopikkaamista mut tohon aikaan lapset tehtiin nuorena siksi että ihmiset kuoli niin nuorena (piti saada mahollisimman äkkiä mahollisimman paljo jälkikasvua).
Aika taikahatusta on vedetty tää munkin fakta; ainakin Suomesa usein välteltiin lastentekoa jos bisnekset oli laskussa ja pelättiin hallaa. Suuri osa lapsikuolemista oli ihan teloituksia, vanhempien toimesta tai toimeksiantona. Bisnes on aina bisnestä.
se on bisnestää ei se enempää mutuaa on kaikki tää koita ymmärtää
pirun hyvä nuolla kuorena
porter

Post by porter »

nyo wrote:
porter wrote:Pyhä kolminaisuus keksittiin nigean kirkolliskokouksessa monta sataa vuotta kristuksen tulon jälkeen... Edelleenkin sanon että miks jumala ilmesty paavalille ja sano tästä asiasta? ja pietari sano tästä asiasta että ottakaa kaste herran jeesuksen kristuksen nimeen. Se ehkä sun silmissä tarkottaa yhtä jumalaa, mutta oikeesti monet luulee että on ISä jumala ja jeesus on joku oikee käsi hälle.. ja pyhä henki on viel erikseen joka leijailee pitki poiki tuonne ja tänne.. pyhästä kolminaisuudesta ei raamattu sano mitään, seo n ihmisen itse keksimä... siell sanotaan kyll isä pojan ja pyhän hengen nimeen. Mut ton jälkeen pietari sanoi heti että ottakaaa kaste herran jeesuksen kristukse nnimeen ja paavalille ilmestymä tuipatsas sanoi samaa.

Kolminaisuudelle on itse asiassa löydettävissä perusteet Raamatusta. Toisen korinttilaiskirjeen 13. luvussa on kohta "Tulkoon teidän kaikkien osaksi Herran Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen yhteys!" mikä selvästi viittaa Jumalan kolmeen persoonaan. Sen lisäksi Matteuksen evankeliumista löytyy kastekäsky "kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". Tässäkin on nähtävissä ajatus kolmesta peroonasta.

Vanhassa testamentissa puhutaaan myös Jumalan kolmesta personoitumasta, jotka ovat sana, henki sekä viisaus (tosin eräiden tutkijoiden mukaan tässäkin on lähinnä kyse Jumalan transsendenssiudesta ja immanenttiudesta eikä niinkään kolminaisuusopista). Kolminaisuusoppia ei siis ole keksitty ilman mitään perusteita. Trinitaarinen jumalakäsitys syntyi kuitenkin alkukirkossa varsin myöhään ja pitkällisten pohdintojen jälkeen, jotka vaativat pohjalleen loppuunhiottua kristologiaa ja pneumatologiaa: tämän takia kolminaisuusopin ei useinkaan ajatella pohjautuvan ollenkaan Raamatun teksteihin.
Kolminaisuusoppi pitää myös samana täysin vääränä apostolina esim pietaria (vaikkeivat tunnustakaan) joka sanoi " "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen" Tämä siis sen jälkeen kun jeesus sanoi isän pojan pyhän hengen nimeen kastamisesta, ei nimiin. tässä pietari tajus että isän ja pojan ja pyhällä hengellä on vaan 1 ja ainoa nimi.
getto
Apteekki

Post by getto »

Jänniä juttuja
magiclymagical
Apteekki

Post by magiclymagical »

gaga wrote: Kauheeta offtopikkaamista mut tohon aikaan lapset tehtiin nuorena siksi että ihmiset kuoli niin nuorena .
Jatkan OT, sori, mut vaik lapsikuolleisuus on ollut suurta niin ihmiset on kyllä elänyt helposti 50-60 vuotiaiksikin.
Elin iän odote keskimäärä vaan vääristyy juuri suuresta lapsikuolleisuudesta johtuen.
Personaes
OD

Post by Personaes »

<--- vielä kuuluu kirkkoon.

Mites muuten kirkkoon kuulumattomat, tuhkataanko nämä ja joutuvat ite maksamaan(sukulaiset) vai miten menee?

Ootteko muuten ite ajatellut että menettekö hautaan vai tuhkattavaksi?

Ite haluisin että mut tuhkattais ja tuhkat heitettäis lentokoneesta amazonin sademetsän yllä, mutta välimerikin kelpaa vähän yksinkertaisempana ratkaisuna.

Hunter Thompson veti aika tyylikkään poistumisen kun sen tuhkat ammuttiin tykillä(useammalla). :mrgreen: :up:
All that we see or seem, Is but a dream within a dream.
-Edgar Allan Poe
RGHJK
Karvakuono

Post by RGHJK »

Personaes wrote:<--- vielä kuuluu kirkkoon.

Mites muuten kirkkoon kuulumattomat, tuhkataanko nämä ja joutuvat ite maksamaan(sukulaiset) vai miten menee?

Ootteko muuten ite ajatellut että menettekö hautaan vai tuhkattavaksi?

Ite haluisin että mut tuhkattais ja tuhkat heitettäis lentokoneesta amazonin sademetsän yllä, mutta välimerikin kelpaa vähän yksinkertaisempana ratkaisuna.

Hunter Thompson veti aika tyylikkään poistumisen kun sen tuhkat ammuttiin tykillä(useammalla). :mrgreen: :up:
Kyllähän ne kirkkohautajaiset tulee kysymykseen ellei sitä ole erikseen kieltänyt. Kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus kun ei mitään uskoa takaa. On myös mahdollisuus järjestää kai hautajaiset joltain ulkoiselta taholtakin.

Jos oon vanhana rikas niin kyl ois niin siistii rakennuttaa itelleen jonnekkin keskelle koivu- tai synkkää kuusimetsää sellanen valkea pieni mausoleumi. Koivujen keskellä valon loisteessa tai kuusimetsässä muualla pimeää mutta mausoleumiaukiolle aurinko paistaisi. Sit vielä itsestään sellanen iso marmoripatsas siihen edustalle vaikka ja joku hyvin diippi sekä filosofinen lausahdus hakattuna kiveen minkä vielä joskus kuoseissa kyhään. Sit vois mahdollinen jälkikasvu tulla visitoimaan ja rauhoittumaan tähän omaan hautakammiooni aina kun siltä tuntuisi.
Infitialis
Apteekki

Post by Infitialis »

Personaes wrote:<--- vielä kuuluu kirkkoon.

Aina sen joutuu maksaa.
Parhaat karstat on pohjalla.
Personaes
OD

Post by Personaes »

Mikäköhän muuten siinä on, että katollisessa kirkossa on niin paljon pedofiilejä? Sieltähän on paljastunut aivan valtavat määrät tapauksia lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Ajatuksia tästä? Miksei protestanteilla ole juuri vastaavaa? Miksi on yliedustettuna katollisessa kirkossa?
All that we see or seem, Is but a dream within a dream.
-Edgar Allan Poe
frapathea

Post by frapathea »

Personaes wrote:Mikäköhän muuten siinä on, että katollisessa kirkossa on niin paljon pedofiilejä? Sieltähän on paljastunut aivan valtavat määrät tapauksia lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Ajatuksia tästä? Miksei protestanteilla ole juuri vastaavaa? Miksi on yliedustettuna katollisessa kirkossa?
Pappien selibaattivaatimus varmaan yks iso syy.
porter

Post by porter »

Ihan nyt Raamatullisesta näkökulmasta, niin nämä nykyajan konfliktit on jo profetoitu tuhansia vuosia sitten, ja perin pohjaisesti myös ihmisten asenne Jeesusta kohtaan.
Mutta kukaan ei voi sanoa lopuksi, että kukaan ei ole kertonut. Vaikka minua pidetäänkin "pyhänä kieriskelijänä" ja vaikka minä uskoni takia, niin itse koitan asennoitua seuraavasti sellaisiin ihmisiin:

". Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat,
. siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden edestä, jotka teitä parjaavat."