Tietävätkö vanhempanne käytöstä?

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
m
Lepakko

Tietävätkö vanhempanne käytöstä?

Post by m »

Olen keskustellut tästä asiasta A-klinikan hoitajan, ja siskoni kanssa. Eli kannattaako kertoa vanhemmilleen käytöstä?!
Alkoholiongelman olen heille myöntänyt, mutta en mitään muuta, paitsi sen, että olen joskus pilvee polttanut. Mutta nykyään joutuu salaileen aika paljon iv käyttöä. Ja se on myös henkisesti raskasta, koska olen subuun koukussa.
Eli, oma taakkani kevenisi, mutta olisiko se liikaa vanhemmille? Vai pitääkö mun edes ajatella niiden suhtautumista/reaktioita? Ei ne mihinkään poliisille soittais, mutta huolestuttaisinko liikaa heitä, en tiedä. Mutta olen vakavissani jopa ajatellut kertoa heille. Ymmärtäisivät ehkä hieman enempi tilanteestani. Pelkään vaan, että ne joutus stressi-lomalle, tai jotain..
Kokemuksia?!
powergrower
Kameleontti

Post by powergrower »

varmasti pelkästään kiinni siitä minkälaisia vanhemapsi ovat ihmisinä ja teidän väleistä. Minun ystävillä on useallakin semmoiset vanhemmat jotka tietää heidän pilvenpössyttelystään ja oikeastaan vain kokoajan kehottavat tekemään sen viisaasti että ei tule kyttien kanssa ongelmaa. Sit taas omien vanhempien kohdalla tilanne on se että mutsi varsinkin joutus varmaan kunnon paniikkiin ja hrmolomalle jos sais tietää että pari kertaa kuukaudessa on tapana poltella.

Tuo koukussa oleminen subuun ja suonensisänen vetely on tietysti varmaan vielä parikin astetta "pahempi" paljastus mutta uskon saman kuitenkin pätevän heihin. Itse tunnet heidät paremmin kuin kukaan täällä ja itse sun on aika pitkälle tehtävä päätös kerrotko vai et. Toki se on varmasti helpottavaa ja tukevaa jos kerrot ja he tukevat sinua, mutta taas varmasti omaakin stressiä se lisää jos kertomisen takia heille tulee ongelmia.
Mixa
Karvakuono

Post by Mixa »

Riippuu siitä ovatko itse kokeilleet huumeita.
Mikäli eivät, niin todennäköisesti huolestuvat liikaa ja joudut jatkuvan tarkkailun/kuulustelun kohteeksi.
Mitäs minä sanoin...
Kasvualusta
Psykonautti

Post by Kasvualusta »

Kannattaa varmaan tarjota vanhemmille ensin jotain sopivaa kasvattavaa kirjallisuutta, jos eivät ole vielä henkisesti riittävän kypsyä tosi elämän moninaisuuksille. Faijalle tarjosin pyhää huumesotaa aikoinaan ja siihen totesi muistaaksi, että länsimainen päihdekulttuuri on naurettavan perverssiä. Tosin kirjalla tuskin oli vaikutusta yleiseen asenteeseen. Totuuden etsintä, kun on onneksi suvussa :D
benelux fat
Kameleontti

Post by benelux fat »

Minun vanhemmat tietävät että polttelen joskus. Sen verran monta kertaa tuli silloin koululaisena jäätyä kiinni. Ei kumpikaan siitä pidä, mutta ei ne minua siitä enää kuumottelekkaan. Varmaan ovat huomanneet että pilven polttajalla voi sittenkin olla edessä muutakin kuin huumeriippuvuus ja rikollisen ura. Muusta käytöstäni en kyllä uskaltaisi kertoa. Ei siitä mitään hyvää seuraisi. Ja jos mammani kuulisi että popsin joskus sieniä ja ekstaasia, niin saisi varmaan slaagin.
Kasvualusta
Psykonautti

Post by Kasvualusta »

benelux fat wrote:Varmaan ovat huomanneet että pilven polttajalla voi sittenkin olla edessä muutakin kuin huumeriippuvuus ja rikollisen ura.
Tämähän on monien klassikko pelkoja aiheeseen liittyen. Tässä vaan on hassua se, että eihän mikään takaa, että rikollinen elämä olisi yhtään ikävämpää kuin porvarillinen stressi helvetti. Pää asiahan olisi tiedostaa mitä tekee ja olla tyytyväinen valintaansa tai sitten tehdä uusia valintoja.
artemisia absinthium
Apteekki

Post by artemisia absinthium »

Vanhemmat ei tieda, eika ole aikomusta kertoa, ovat aika konservatiivisia... Luulen ainakin niin, eihan sita tieda jos ovat vaikka nuoruudessaan possytelleet ;D
Maor
Kameleontti

Post by Maor »

Isäni ei tiedä mistään mitään, hänelle en halua edes kertoa koska tiedän ettei voi sitä hyväksyä. Siskoni taasen tietää kasvattelusta ja äidilleni olen kertonut kaikki aineet mitä olen kokeillut.

Aluksi kun jäin kasvatuksesta hänelle kiinni, niin luulin jo äiti<->poika suhteen olevan ohi, mutta ei! Hän ottikin asian hyvin rauhallisesti, keskusteltiin asialliseen sävyyn, ja netistä pistin hänet kahlaamaan vihreet pantterit sun muut läpi. Lopputulos: Hyväksyi asian ja sanoi että pidähän poika homma hallussa.

Vaikka olen kertonut kokeilleeni ties mitä, niin näiden käyttöä hän ei ikipäivänä hyväksy, joten olen ollut asiasta hiljaa, kun käyttökin on aika satunnaista, tai riippuu ajan/mielenkohdasta.
-:- We're All Mad Here -:-
marika
Tuppisuu

Post by marika »

molemmat vanhemmat tietää mun käytöstä ja sukulaiset myös.itsellä tilanne on hieman erilainen kuin monella muulla käyttäjällä koska omat vanhemmat ovat käyttäneet ja suurinosa sukulaisista.olihan se shokki porukoille ku ne sai tietää asiasta mutta nykyään tukevat mua vaikka en oo suunnitellut lopettavani käyttöä.vanhemmat itse ovat olleet kuivilla nyt 5 vuotta.itse en ole pystynyt/halunnut lopettaa.
traveller
Tuppisuu

Post by traveller »

oli loppujen lopuksi pakko kertoa, mutta silti jälkeenpäin vituttaa että kerroin yhtään mitään. isä sentään osaa suhtautua asiallisesti, tosin luulee että kovat aineet on menneisyyttä. tosiasia on että viimeksi vedin reilu viikko sitten. äiti taas oli jotain 3 viikkoa sairaslomalla, tällä hetkellä se on terapiassa. tuntuu vaan, että ihmiset on niin sokeita ja ne pelkää avata silmät elämän moninaisuudelle. taidan itse kuitenkin olla se sokein, ei pitäis olla ensimmäisen kiven heittäjä.
Life sucks and then you die.
viaticus
Psykonautti

Post by viaticus »

Uskoisin ainakin äitini tietävän, hän on kuitenkin aikoinaan löytänyt mm. SKY:n jäsenkirjeitäni sekä on tiennyt minun käyvän hamppumarsseilla. Asiasta on muistaakseni tosin keskusteltu vain kerran, silloin hän kertoi kuinka "hassis on vaarallista ainetta, kyllä minä tiedän, näin eilen juttua siitä Tervo & Päivärinta-ohjelmassa". Sen tarkemmin asiasta ei ole ikinä tullut puhetta, mutta kaikkien näiden vuosien jälkeen voisin aika suurella varmuudella veikata että hän on asiasta tietoinen. Isäni saatta myös arvata mutta koskaan emme ole asiasta puhuneet. Nuorempi veljeni sai kerran tietää kannabiksenkäytöstäni puolivahingossa ja reaktio oli luokkaa "Siis vittu äijä vetää jotain kamaa, mä en tajua kuinka jollekin ei riitä se että saa viinalla pään sekaisin". Kuten arvata saattaa, keskustelu ei ollut kovin hedelmällinen. Muiden päihteiden kohdalla olen pitänyt asian tarkoituksella salassa koko perheeltä.

Kuten ylempänä jo mainittiinkin, on jokainen perhe erilainen. Jos vanhemmat ovat vanhoja pössyttelijähippejä, he tuskin ovat poikaansa ristille naulaamassa tämän kertoessa hamputtelustaan. Ylikonservatiivisen perussuomalaisia äänestävän kersanttisän eteen voi puolestaan olla hieman ikävämpi mennä kertomaan amfetamiiniaddiktiostaan. Ikävä puoli näissä on se, että omalla käytöllä todellakin voi hankaloittaa läheistensä elämää. Vanhemmilla on geneettinen taipumus olla huolissaan lapsestaan ja täysin kohtuukäyttö joka ei itse käyttäjälle aiheuta minkään sortin ongelmia voi olla äidille kohtuuttoman huolen aihe.

Jokaisen tulisi nöyrän mielipiteeni mukaan siis yrittää pelata tilanne aina mahdollisimman altruistisesti.
"I'm all over myself - I'm all over the place - I AM the place"
HUUHAA
Apteekki

Post by HUUHAA »

toinen vanhemmistani melko varmasti tietää käytöstäni, ja toinen ainakin epäilee silloin tällöin... ei kummankaan kanssa ole mitään keskustelua käyty asiasta eikä ole kumpikaan mitään valistanut
työni on HUIPPU salaista.......... en tiedä siitä oikeastaan mitään
Delirium Tremens
Kameleontti

Post by Delirium Tremens »

Eivät erityisesti "tiedä käytöstäni", joskaan en oikeastaan juuri mitään käytäkään moneen muuhun verrattuna. Liberaalit asenteeni päihteitä kuten monta muutakin asiaa kohtaan kyllä tietävät, ehkä arvaavat. Eivät piittaa kun hyvin tietävät etten ole missään tapauksessa kusessa tai edes mitenkään vaikeuksissa asian kanssa, lienee muitakin huolia elämässä.
viaticus wrote:Jokaisen tulisi nöyrän mielipiteeni mukaan siis yrittää pelata tilanne aina mahdollisimman altruistisesti.
Altruismi on perverssiä.
AD_HD @ synirc
Maor
Kameleontti

Post by Maor »

Siis mitä tarkoittaa Altruismi? Vai olenko tyhmä?
viaticus
Psykonautti

Post by viaticus »

Delirium Tremens wrote:Altruismi on perverssiä.
Totta, eikä minulle oikeastaan ole vieläkään todistettu puhtaan epäitsekkyyden olemassaoloa missään muodossa, joten sinällään sanavalintana tuo oli minulta nimenomaisesti pervessi.

Niin, ja Maorille vastattakoon että tarkoittaa yleisesti ottaen epäitsekästä ja kaikkien yhteiseen etuun tähtäävää toimintaa.
"I'm all over myself - I'm all over the place - I AM the place"
Maor
Kameleontti

Post by Maor »

Okei, selväksi tuli. Taas kerran astetta fiksumpi.
Delirium Tremens
Kameleontti

marika wrote:vaikka en oo suunnitellut lopettavani käyttöä
...
itse en ole pystynyt/halunnut lopettaa
Et ole suunnitellut lopettaa edes päivittäistä pirin käyttöä?
AD_HD @ synirc
Bunnyh
Tuppisuu

Post by Bunnyh »

Omaan asuunton muuttaessa kerroin ~kaiken äidilleni, jonka luona sitä ennen siis asuin. Siellä asuessa oli aika outo tilanne, äiti kyllä tiesi kaikesta, mutta mun piti aina vannoa etten käytä mitään tai tuli kauheat valitukset. Itsepetosta? :D Kertominen oli kyllä hyvä valinta, kun miettii mitä kaikkea olisin joutunut salailemaan koko ajan. Siinä se raja taisikin olla, ettei toisten asunnossa vedellä niitä huumeita, sitten vasta kun ollaan muutenkin itsenäisiä...

Mutta ei kyllä voi sanoa kenellekään, että kannattaa kertoa. Jos ei osaa yhtään aavistella suhtautumista, voi tulla vaikka minkälaista paskaa niskaan. Eipä poliisienkaan soittaminen vanhempien toimesta olisi ennenkuulumatonta!
Maor
Kameleontti

Post by Maor »

Bunnyh wrote:Eipä poliisienkaan soittaminen vanhempien toimesta olisi ennenkuulumatonta!
Mutta TÖRKEÄÄ se olisi!
Bunnyh
Tuppisuu

Post by Bunnyh »

Äitini ei missään muussa tapauksessa uhannutkaan poliiseilla, mutta kun löysi joskus DXM:ää kaapistani, niin silloin. Taisi tosin tyssätä siihen, ettei se ole laitonta :P
Delirium Tremens
Kameleontti

Bunnyh wrote:Äitini ei missään muussa tapauksessa uhannutkaan poliiseilla, mutta kun löysi joskus DXM:ää kaapistani, niin silloin. Taisi tosin tyssätä siihen, ettei se ole laitonta :P
Tällaisina hetkinä tuntee, kuinka "ne tajuavat kuinka absurdi niiden arvomaailma tai sen puute on". Mutta ei, eivät ne tajua.

Vittu että vihaan ihmisiä. :wink:
AD_HD @ synirc
NiLa
Karvakuono

Re: Tietävätkö vanhempanne käytöstä?

Post by NiLa »

mutsi tietää mun satunnaisesta polttelusta ja polttelee satunnaisesti mun kanssa. :)
totuuttahan se ei tiedä mun kaikista tempauksista ja kokeiluista mutta ei kaikkea tarvii tietääkään :)
Hulluudella ei ole rajoja, rajat ovat hulluutta!
Baikonur
Kameleontti

Post by Baikonur »

Eivät tiedä, ja todella toivon, että eivät saa tietääkään. Olen tätä asiaa kovasti stressannut ja pelkään, että joku päivä vielä tulee, kun jotain löytynyttä esinettä tai kummallista käytöstä ei pysty enää selittämään ja sitten petän kaikki minulle asetetut odotukset, kun teen jotain niinkin vastuuntonta, että vedän huumeita. Mun porukat kun ovat aina kovasti valistaneet ja muutenkin arvostavat terveyttä paljon yli monen muun arvon.
"Never thought that a street drug would be what we need."
Mushru
Moderator

Post by Mushru »

Mun vanhemmat tietää koko kauneuden.
tai siis nythän ei oo mut... Kaiken aikasemman.
Ne kun oli todistamassa ''yliannostus''-tai mikä vitun tilanne olikaan,niin nii.

Ja on ylpeit ku nyt oon vähentäny radikaaaalisesti.
. . . (--) °
lonecell

Post by lonecell »

Jollain tasolla kyllä, äidilläni kun oli tapana penkoa kaappeja ja laatikoita aikaisemmalla asunnollani niin kyllähän se sieltä sit jotain muidenkin päihteiden kuin alkoholin käyttöön viittaavaa löysi... nykyään sillä on käytännössä porttikielto tänne lukuunottamatta tunnin-parin valvottuja vierailuita. Isäni kanssa oon todella vähän tekemisissä niin se nyt ei mitenkään saa tietää.

Oon suunnitellut että jos nyt sattuisin jostain syystä "jäämään kiinni" niin kehotan tarkastelemaan tilannetta kokonaisuutena. Mulla meni paljon huonommin ennen kuin aloitin psykedeelien käytön, en oikeastaan olisi varmaan edes hengissä ilman niitä ja nykyään sentään on avovaimo, farmariauto ja kissa vaikka muuten ei aina kovin hyvin menekään :D
Uke
LD50

Post by Uke »

Eipähän nuo tiiä oikeestaan ku polttelun - tai ainakin esittävät tietämätöntä hyvin. Osaan pitää kumminki elämän raiteilla sen verran hyvin, että ei mua haittaa vaikka ne tietäiski. Ainut asia mikä siinä ois harmillista, että se huolestuttas niitä enempi.
Image
''Ihmiset ovat tismalleen kuin kukat: tarvitsemme aurinkoa ja hoivaa ja sen sellaista, mutta kasvamme paremmin kun päälle nakkaa pussin paskaa.''

PLUR Peace, Love, Unity, Respect.
idfgho

Post by idfgho »

Eivät tiedä kumpikaan ja toivon etteivät tulekaan tietämään. Biologisesta isästä ei huolta, mutta äitini jonka kanssa olen ihan läheinen, ei edes tiedä satunnaisesta tupakoinnista. Alkoholia toisinaan nautimme yhdessä.
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Eivät tiedä. Tietävät että olen aikoinaan poltellut lähes päivittäin ja äiti tietää myös että olen kokeillut LSD:tä ja amfetamiinia. Luulevat, etten tällä hetkellä käytä mitään. Aikoinaan kerroin suoraan siksi, että vielä kun kotona asuu niin huomattavasti kivempi kun ei tarvi koko aika salailla tekemisiään ja kuumotella muutenkaan porukoita. Pidin kuitenkin puolen vuoden tauon tän vuoden alusta kesään asti joten luulevat että olen lopettanut.

En ajatellut enää kertoa. Parempi vaan, että eivät tiedä, koska turhaa murhetta sillä heille aiheuttaisin ja niin kauan kun aineiden käyttöni ei muussa elämässäni näy niin en koe että heidän tarvitsisikaan tietää.
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
CYKO
Kameleontti

Post by CYKO »

Hahhaahnahahaqhaaa......

Ensinnäkin olen 33v. joten tässä vaiheessa on aivan turha valehdella että mikään ei ole vinksahtanut/mennyt odotettuun tapaaan.

Mun mutsi&faija tietäää kaiken eritttäin irvokkaasti. Olen esim. avannut mutsille ulko-oven väsätyt piritöötit korvan takana. Mutsi ja faija nähny mun 300 kpl käytettyjä värkkejä menos vinkiin.

Itsestäni tuntuu että olisin ehkä voinut lieventää heitä pahimmalta dramatiikalt. Mut myt ne tietää totuuden mikä antaa mulle yli 2x enemmän tilaa hengittää kun ennen.

Sain kenkää kun innostuin fenatsepaamii n kanssa herkkuttelee..

Toivottavasti ei jooudu pitkään olee työtön...
Last edited by CYKO on Mon 18 Oct 2010, 11:13, edited 1 time in total.
Olento
Apteekki

Post by Olento »

Tietää. Onneks on sen verran hippi-porukat et ei pidä pilven polttoo mitenkään kamalana asiana. Mut sit taas kaikist vahvemmista ovat erittäin vihaisia, vaikken oo mitää myöntänykkää ni kyl niil on epäilyksensä ja jos totta puhutaan niin oikeassa ovatkin.