Mitä kieliä osaat?

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
Chakra
Lepakko

Mitä kieliä osaat?

Post by Chakra »

Siis suomea lukuunottamatta. Allekirjoittanut:

Englantia (sujuvasti)

Espanjaa ( aika hyvin , puheen ymmärtäminen on mulle vaikeampaa kuin puhuminen , puhuvat niin helvetin nopsaa)

Ruotsi ( hyvin pärjäsin lukiossa ja ylä-asteellakin , mutten silti osannut paljoakaan ja nyt vielä vähemmän. Turha kieli IMO ellei muuta Ruotsiin)
Sprunk - The essence of life
frapathea

Re: Mitä kieliä osaat?

Post by frapathea »

Englantia ja suomea, luonnollisesti, kymriä vähäc, japania nii että ymmärrän yleensä pääpointit jos kuuntelen puhetta, ruotsia nii että... ymmärrän... Viroa ymmärrän kohtalaisesti. Venäjäx osaan vaa puhua genitaaleista. AInii ja opsaan arabiaks sanoo kans et HYVÄ PERC. Paitsi et muistan enää sen perse-osan siit. Niijja osaan kans arabiaks haistattaa vitut. Pokaali?
eNZYMe
OD

Post by eNZYMe »

Suomea äidinkielenä luonnollisesti.

Englantia ja Saksaa sujuvasti. Englanti vahvin mulla.

Ruotsia ymmärrän luettuna ihan hyvin, mutta puhetaito päässyt vähän ruostumaan. Ei ole tullut käytettyä oikein ollenkaan kouluaikojen jälkeen.
Last edited by eNZYMe on Wed 26 Nov 2008, 01:33, edited 1 time in total.
Pentabarf
Lepakko

Post by Pentabarf »

Suomi ja Englanti menee hyvin ja ymmärrettävästi. Välillä pätkii kummassakin kielessä ja sanat hukkuu, mutta se nyt johtuu ihan jostain muusta kuin kielipäästä.

Ruotsia tajuan kohtalaisesti ja jotain osaan puhuakkin. "Jag heter Peter Pan!"

Venäjää aika heikosti vaikka puoliso puhuu aika sujuvasti ja on yrittänyt opettaa. Kirjaimet vähän hakusessa aina.

Saksaa osaan vain pari lausetta. "Ich habe eine saurkraut ich meine lederhosen. Was is das schloss museum?"

Näillä pitäisi sitten pärjätä yhdistyvässä euroopassamme.
"Ihmiset, jotka eivät kestä huumeita, tarrautuvat todellisuuteen."
frapathea

Post by frapathea »

Pentabarf wrote: Venäjää aika heikosti vaikka puoliso puhuu aika sujuvasti ja on yrittänyt opettaa. Kirjaimet vähän hakusessa aina.
... Mun puoliso opettaa mua vaan kiroilemaan (muun muassa just venäjäks). Se ite puhuu kuutta kieltä sujuvasti ja mä oon oppinu niistä vaan kirosanat (paitsi toi eesti on tarttunu aika hyvin, mut se ny on ku puhevikaisen suomea). Et. Jees.
Zeke
Lepakko

Post by Zeke »

Eestiä äidinkielenä, suomen ja englannin hallitsen hyvin, 'perus' ruotsi onnistuu ja ranskaakin opiskelin 3v. josta muistan muutaman kysymyslauseen. Comment ça va ?
frapathea wrote:(paitsi toi eesti on tarttunu aika hyvin, mut se ny on ku puhevikaisen suomea).
Sae pekki või midagi taolist kuradi meelevigane. Keri persse põder! 8)
Älä välitä sun välittäjäaineista, sanoi välittäjä aineista.
dredi
LD50

Post by dredi »

Osaan suomea, englantia ja savoa. Hölökyn kölökyn!
PELASTAKAA PIISKUJÄNIKSET!
Pentabarf
Lepakko

Post by Pentabarf »

dredi wrote:Osaan suomea, englantia ja savoa. Hölökyn kölökyn!
Hauskan näköinen nainen muuttuu haaskan näköiseksi.
"Ihmiset, jotka eivät kestä huumeita, tarrautuvat todellisuuteen."
Kalavale
Apteekki

Post by Kalavale »

Japania nykyään jonkin verran ja lisää opettelen, mandariinikiina haaveissa. :shock:
All things are equal, there are no special things.
dredi
LD50

Post by dredi »

Japani on nätti kieli.
PELASTAKAA PIISKUJÄNIKSET!
Touchet
Moderator

Post by Touchet »

Haluaisin opiskella latinaa ja sanskriittia.

Mutta en jaksa, joten se siitä.
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
— Professori Louis Lewin, 1924
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Mää haluaisin opetella ruotsia, mut sekin on jotenkin jäänyt varsinkin koulussa olis tosta harjoittelusta hyötyä...

Suomenkieli varsinkin kirjoitettuna on vitun hakusessa kokoajan :D: :D :D
mauseri
LD50

Post by mauseri »

englantia ymmärrän lähes täysin,mutta puhuminen tuottaa vaikeuksia.. ruotsia vihaan yli kaiken. on tää suomikin välillä aika vaikeeta..
"Hampaita ei tarvita, metaa ja baariin"
w
Psykonautti

Post by w »

Englantia ymmärrän ja kirjoitan melkein kuin äidinkieltä, puhuminen on hankalampaa. Ruotsia jonkun verran, saksaa vähän enemmän, sitten jotain perusjuttuja espanjasta ja ranskasta. ;)
tropic
Apteekki

Post by tropic »

Puhun turisti englantia, joskin luen ihan sujuvasti englannin kielisiä kirjoja.
Ruotsia saatan vähän ymmärtää, mutta heikosti.
Saksaa osaan jonkun verran ja tulevaisuudessa tulen toivottavasti opettelemaan kielen niin että puhun sitä kuin suomea.
Venäjää olen opiskellut jonkun verran, mutta päässyt harmillisesti unohtumaan, kun ei ole tarvinnut käyttää (suosikkini, todella seksikkään kuuloinen kieli).
Can it be all so simple?
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

Määä
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.
Uke
LD50

Post by Uke »

Enpä kait erikoisempia, kun englantia ja ruotsia hiukkan. Englantia kirjoittaen mielestäni erittäin hyvin, mutta puhe takkuaa, koska ajatus ei kule niin nopeasti, mitä sen pitäisi puhetilanteessa kulkea :D, mutta kyllä osaan kadun neuvoa englanniksi, jos tullaan kysymään. Myöskin kahdesti viikossa pitää osata koulupäivä puhua englanniksi, kun ausseista on opettaja tullut opettamaan, joka ei puhu suomea, niin pakko osata jotain sanoa :P. Kuunnella pystyn aika hyvin myös. Ruotsia osasin joskus vain opettajan kanssa tavaten kirjasta, enpä kauheemmin muuten.
Image
''Ihmiset ovat tismalleen kuin kukat: tarvitsemme aurinkoa ja hoivaa ja sen sellaista, mutta kasvamme paremmin kun päälle nakkaa pussin paskaa.''

PLUR Peace, Love, Unity, Respect.
chibbo

Post by chibbo »

Suomi, äidinkjääli.
Englanti, sujuu sen verran, että ymmärtää erittäin hyvin ja puhekin onnistuu, murteiden ymmärtäminen onkin vaikeampi juttu.
Ruotsi, noh. Kyllä sillä kai osaa jotain sanoa. Välttävä.
Saksa, sujuu vielä heikommin kuin ruotsi mutta alkeet on ainakin hallussa :)
Kalastaja

Post by Kalastaja »

puhekieltä ja vähän tunnekieltä
Touchet wrote:Haluaisin opiskella latinaa ja sanskriittia.

Sama. Kiinaa olis kans kiva osata, ja hindiä.
Uke
LD50

Post by Uke »

Kalastaja wrote:puhekieltä ja vähän tunnekieltä
Touchet wrote:Haluaisin opiskella latinaa ja sanskriittia.

Sama. Kiinaa olis kans kiva osata, ja hindiä.
Tai heprea. En vaan joskus pienempänä löytäny mitään hepreankursseja, niin eipä oo tullu opeteltua itsekseen..
Image
''Ihmiset ovat tismalleen kuin kukat: tarvitsemme aurinkoa ja hoivaa ja sen sellaista, mutta kasvamme paremmin kun päälle nakkaa pussin paskaa.''

PLUR Peace, Love, Unity, Respect.
Kalastaja

Post by Kalastaja »

Arabiaa kans. Vähäks harmittaa et ei tullu hyödynnettyä sitä ku ala-asteella olin tosi hyvä kaveri yhen iranilaisen jäbän kanssa.

Ei kielien oppiminenkaan vaikeeta silleen olis. Se vaatis vaan sen et käyttäis niitä jatkuvasti, eli käytännössä melkeinpä muuttais maahan jossa sitä kieltä olis pakko opetelle jatkuvasti.
tRip
Moderator

Post by tRip »

Kalastaja wrote:Ei kielien oppiminenkaan vaikeeta silleen olis. Se vaatis vaan sen et käyttäis niitä jatkuvasti, eli käytännössä melkeinpä muuttais maahan jossa sitä kieltä olis pakko opetelle jatkuvasti.
Se on totta. Kun on vain pakko jotenkin oppia kommunikoimaan ympärillä olevien ihmisten kanssa vieraassa maassa, yllättävän nopeasti sitä alkaakin pikkuhiljaa puhumaan heidän kieltään. Tämä tietysti vaatii paljon ponnisteluja ja kielen opiskelua/opettelemista, sekä tietysti motivaatiota oppia ja kommunikoida.

Olen huomannut, että kun on pitkän aikaa käyttämättä esim. ihan englantia ja yhtäkkiä tuleekin tilanne että pitäisi alkaa puhua sitä, tuottaakin se suunnattomia vaikeuksia. Sanat on hukassa, eikä oma kielikorva vielä osaa sanoa mikä lause kuulostaa oikealta. Pikkuhiljaa sitä huomaakin että se rupeaa sujumaan.

Ranskaa osaan jollaintasolla. Opiskellut sitä pienen ikäni, enkä vieläkään osaa kieliopillisesti oikein sitä käyttää.
Osaan kuitenkin kommunikoida tällä kielellä, ja ymmärrän myös helpohkoja tekstejä. Ymmärrän myös jos joku puhuu minulle ranskaa. V
aikeinta on ehkä itse tuottaa tätä kieltä.

Englantia osaan suhteellisen sujuvasti.

Ruotsia nyt osaan ainakin kommunikoida. Ymmärrän myös helppoja tekstejä.

Äidinkieli, suomi on kuitenkin se kaikkein rakkain kieli. Sillä on kiva leikitellä ja mutustella. Käyttää sitä taiteelliseen ilmaisuun ja taiteellisena ilmaisun välineenä.
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
bom
Lepakko

Post by bom »

Yks mikä on auttanut oppimaan kieliä on ihan vaan kirjojen lukeminen. Kun tahkoaa itämaista filosofiaa käsitteleviä teoksia tarpeeksi, alkaa sanskriitti tarttumaan, tosin meidän kirjoitusasuun translitteroidussa muodossa tietty. Ei ole pitkälle into kantanut opetella sanskriittin kielioppia vaikak yritystä on ollut. Sit ku alko lukemaan kreikkalaista filosofiaa ja uskontoa, tai varhaiskristilistä teologiaa, alko pikkuhiljaa latina ja kreikka tarttumaan, koska monet tärkeät käsitteet ja lauseet esiintyvät näillä kielillä.
"Life is like stepping into a boat that is about to sail out to sea and sink." —Shunryu Suzuki
tRip
Moderator

Post by tRip »

Kalastaja wrote:Onhan tota sanojen hakemista ainaki mulla aina, mut se mitä tossa tarkotin oli jotain tosi uskomatonta, koska niitä sanoja tuli jotenkuten, mutta ne kuulosti kaikki tosi muovisilta ja kankeilta.
Joo, totakin kait tarkotin.. Tuntuu että pitäisi löytää ensin se tietty itsevarmuus tuottaa sitä kieltä.

Vähän ohi aiheen, mut silti..
Usein syvissä pilvikeloissa jos joutuu kommunikoimaan jonkun kanssa, jokainen sana saattaa tuntua just tosi muovisilta, teennäisiltä, hassuilta, oudoilta ym.. Vähän kun kaikilta sanoilta katoaisi merkitys.
Usein tällasissa tiloissa erään kaverin kanssa aletaankin sit kommunikoimaan tosi primitiivisesti ihme äänteillä ja tosi kummallisilla sanoilla. Se on aivan tajuttoman hauskaa.
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
Harold
Kameleontti

Post by Harold »

Suomi ja saksa on äidinkieliä. saksa vaan jääny vähän kakkoseks, ku ei hirveesti tuu käytettyä.
Englanti taittuu myös tosi hyvin, diggaan siitä kielenä paukuissa on hyvä jauhaa englanniks :P

Ruotsin kohdalla taas puhuminen takkuilee vähän, mutta ymmärrän lukiessani lähes kaiken. Tosin tukholmassa ainakin puhutaan niin nopsaan ja epäselvästi, etten kyllä pysy kärryillä koskaan.
Ranskaa tuli joskus opiskeltua, mutta nykyään tuskin osaisin laskea kymmeneen.

Sit tietysti kaikki random kirosanat sun muut, joita en henkilökohtasesti laske kielitaidoksi.
hyvästi jää, et koskaan minua täällä enää nää
Hz0
Apteekki

Post by Hz0 »

Selvinpäin puhun äidinkieltäni suomea hienosti ja englantia sujuvasti. Luen englantia melkein yhtä nopeasti kuin suomea. Ruotsi menee joten kuten, ja ranskaa osaan lukea ja ehkä suullisesti tilata bissen mutta siihen se jääkin.

Kännissä puhunkin sitten noiden lisäksi myös norjaa takaperin. Lisäksi eräällä tripillä tuli puhuttua klingonia. Se oli mielenkiintoista.
<@ferox> mä en pysty kuvittelemaan toista kanavaa, jonka puheenaiheet vaihtelee kvanttifysiikasta s-marketin ryöstämiseen
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Nostan.

Mä osaan puhua suhtkoht. sujuvasti englantia, oon aina tykännyt puhua sitä.
Ruotsintaito on aika huono, tunnistan puheessa ja tekstissä sanoja sieltä täältä ja osaan sanoa kuka olen jne.

Mua on kiinnostunut opiskella kieliä, mut en ole saanut aikaan.
Nuorempana japani kiinnosti kovasti, lisäks ranska ois kiva oppia.

Ja tottakai puhumaan vielä paremmin lontoota.
naponen
OD

Post by naponen »

Suomea tulee pääasiassa puhuttua äidinkielenä, olen tosin huomannut miten paljon sanavarastooni kuuluu englanninkielisiä viittauksia ja lauseita. Tahtoisin puhua pelkkää englantia. :) Englanti tosiaan sujuu, ymmärrän niin puhetta kuin tekstiäkin ja osaan tuottaa sitä itsekin aika hyvin, pieniä aikamuoto- ja verbin taivutusvirheitä mutta kukapa niitä laskee. Saksaa osaan hieman perusteita. Tarkoitus olisi aloittaa espanja kielikurssilla kohta. Sitten me ku miehen kans riidellään ni mä kälätän vaan espanjaks. ;D
Mushru
Moderator

Post by Mushru »

suomen lisäksi englantia,ruotsia ja viittomakieltä.

ruotsia vähiten,nimen osaan sanoa ehkä. :>
. . . (--) °
idfgho

Post by idfgho »

Puhun...
mieluiten suomea.
Englannista osaan kyllä kieliopit melko hyvinkin, mutta sanavarasto on niin pieni että arkielämässä puhuminen tuottaa vaikeuksia kun ei tiedä mitä sanoa.
Ruotsi menee suht. hyvin. "Suvussa" on suomenruotsalaisia joille tulee toisinaan puhuttua ruotsia.

Mush, opetatko jotain viittomakielellä jos joskus nähdään? Muut kielet on aina ollu "ihan sama -juttuja" mut viittomakieltä tahon oppii. Jotenkin. Joskus.