aphos wrote:ihmisten tarkoitus täällä on mun käsityksen mukaan kokea, nähdä ja elää.
"Ihminen" ei ole staattinen tila vaan prosessi johon voi musta nähdä kuuluvaksi kaiken mitä tän evoluutioprosessimme aikana on tapahtunut ja tulee tapahtumaan. Siis ihan alkueliöihin asti, ja taaemmaskin.
Kai siihen on jonkinlainen syy, että olemme lihaa ja neurostoa piuhan ja metallin sijaan.
Edelliseen kappaleeseen viitaten, emme ole aina olleet, ja mielestäni on ihmisen tyypillistä ylpeyttä ajatella että nykymuotomme olisi viimeinen tai äärimmäinen muoto.
Toki muutenkin puhuin ihmisen ja teknologian integraatiosta, synteesistä - ei se liha ja veri siinä välttämättä mihinkään häviä.
koneet tai teknologia olisi koskaan mikään lopullinen vastaus kaikkeen.
Eihän ne olekaan - sen sijaan se miten suhtaudumme koneisiimme, teknologiaamme ja elämäämme ylipäätään, todellakin on, koska se muodostaa sen mitä koemme ja mihin kuljemme. Jos nykyisenmallinen ylpeys säilyisi niin meillä ei olisikaan selviytymismahdollisuuksia. Mutta kriisit nöyrryttävät ja sen seurauksena kyllä muutumme, ja siksi luultavasti selviydymme.
Mun mielestä tuossa juuri piilee vaara siinä suhteessa, että humanismi ja ihmisyys unohdetaan teknologian tieltä.
Ihmiset voisivat tutkia itseään ja vasta sitten painella ulospäin, kuten Bill Hicks (ja joku muu viisas) joskus vähän viittasi.
Mutta koska jossittelu on turhaa, ja koska joka tapauksessa yhtä aikaa sekä tutkimme itseämme että painelemme ulospäin, on paras vaihtoehto toimia niin kuin olemassaolevan tilanteen kannalta on päräyttävintä ja kestävintä, ei jonkun epämääräisen primitivisti-utopian tai muun olemassaolevasta poikkeavaan historiankulkuun pohjaavan kuningasidean pohjalta :D
Me emme voi tehdä ensin tätä ja sit tota. Me teemme kaikkea yhtäaikaa. Sopeudu tai kuole.
Nää on muuten tosi kliseitä, näitä samoja juttuja on jauhettu jo 80-luvusta lähtien :lol:
Nimenomaan se, että evoluutio fraktaalinomaisesti luo itsensä, synnyttää oman alkusyynsä oman prosessinsa lopussa, kausaalisuhteiden murentuessa? Heitä jotain kirjoja tai muita mestoja joissa aihetta on käsitelty, kiehtova aihe. Mä tiiän kyllä jotain supertietokonevisioita, mutta ne on aina puhunu eri asiasta.