Nostetaanpas vanhaa topikkia ylöspäin, kun kerta tästä aiheesta tuli puhetta kaverien kanssa muutama päivä takaperin...
Ikuna en ole mitään varastanut enkä uskokaan, että varastan. Olen sellainen laskelmoija ja pohtija, että en mihinkään pieneen mukaan lähtisi ja suurempia keikkoja kun vain ei ole tarjolla... tai no siis ainakaan sellaisia, mistä todennäköisesti ei jäisi kiinni ja jotakin taskuunkin jäisi.
Eli oma moraalini ei ole tietyissä tapauksissa varastamista vastaan vaikka en nyt mitään katuryöstöjä oikein hyväksykkään tavallaan.
Tässä lähiössä, jossa asun on normaalia, että baarista lähdetään seuraamaan ja ryöstetään sitten, kun henkilö pääsee vähän asutuksesta ja toiminnasta syrjempään. Väkivallalla uhaten ryöstävät ja kohteena ne umpihumalaiset. Muistan miten ihmettelin joskus topikkia "paljonko rahaa huumeisiin?" Tai mikä olikaan ja jokunen tyyppi heitti pokalla viittä tonnia kuussa (ellei nyt muistini kuse täydellisesti.)
Siinä saa olla kovat tienestit tai ryöstää niin maan perkeleesti ja mieltäni jäikin askarruttamaan, että miten helkutissa porukat pystyvät ryöstämään tuon verran? Teoriassa minua kiinnostaa kaikenmoinen hämärätietous ja varastaminen on yksi sellainen seikka.
Olen lukenut taikureille suunnattuja kirjoja taskuvarkauksista (Löytyy ihan netistäkin mielenkiintoista pätkää. Jos ei muuten niin torrentteina saatavilla) ja youtubesta kurkkinut valvontanauhan videoita miten porukka vetää taskuista tavaraa. Ihailen sitä psykologista puolta ja tekniikkaa, joka vaaditaan, että ihan vaikkapa vain puhuessa pystyy kääntämään toisen taskut ilman, että hän sitä huomaa.
Itselläni ei ole haluja varastamaan lähteä, mutta tämä on aiheena niin pirun mielenkiintoinen. Mikä on tekniikka? Mitä otat huomioon? Miten taskuvarkaudet, myymälävarkaudet tai asuntomurrot ovat muuttuneet sitten kultaisesta lama-ajasta? Nykyisin kuitenkin valvonta ja vartiointi on yleisempää, kuin silloin. Poliisien tutkintatekniikka on mennyt etiäpäin ja sormenjälkien lisäksi saa olla varovainen hiuksien, syljen, kengänjälkien ja muiden vaatteiden kuitujen kanssa...
Tästä muuten löytyy loistavaa pätkää esimerkiksi erään natsijärjestön oppaassa johon aina silloin tällöin törmää... kiinnittää huomiota suuremmassakin mittakaavassa tehtyihin juttuihin... pukeutumiseen ym miten ollaan kiinnittämättä huomiota jne. Liikkumiset murtopaikalle jne.
Olen kerran jutustellut asuntomurtoja tehneet sällin kanssa (ja niistä kiinnijääneen), joka ylpeili varkauksillaan, mutta juttu ei koskaan edennyt sinne saakka, että olisin saanut järkevää paikkaa kysyä miten hän ne varkaudet tekee, mitä ottaa huomioon, miten valmistautuu jne... Harmittaa oikein kunnolla.
Tuossa toisenkin kerran törmäsin tyyppiin, joka varasteli oikeastaan kaiken mitä tarvitsi. Jälleen kerran, kun huomasi että minuun voi luottaa enkä katso pahalla silmällä vaan mielenkiinnolla, niin alkoi juttua virrata, mutta jälleen kerran jutustelu ei vain edennyt sinne saakka, että olisin saanut järkevää kohtaa kysyä miten paljon hän joutuu ryöstelemään ja miten paljon hän sillä rahaa tienaa... sun muuta, joka nyt voisi mieltäni kiinnostaa.
Loppujen lopuksi en minäkään rehellisin ihminen ole, eikä mieleni ja persoonani oikeastaan kiellä ryöstelyä... Erittäin mielenkiintoinen aihe mielestäni ja nyt sitten ajattelin, että onko täällä porukkaa, joka osaisi tai haluaisi kertoa tuosta aiheesta enempiä?
Ymmärrän kyllä mikäli julkisella ei halua jutustella

Päihtelilijöissä nyt on muutenkin paljon kuumottelijoita ja veikkaan, että myöskin näissä "konnapiireissä" kuumottelu on arkipäivää... Mutta minua voi ihan hyvin lähestyä yksityisviestilläkin ja uskoisin sen verran viestejä levitellyn tälle ja taikasienifoorumin puolelle, että minuun kykenee luottamaan, etten mitään etiäpäin kerro tai paljastele.
Minua vain kiinnostaa varastamisen tekniikka ja psykologia. Aivan kuten taikureillakin on näitä juttuja niin uskoisin varkaillakin olevan... Siis, että tietyntyyppiselle persoonalle sopii tietty tekniikka ja ylimääräisiä liikkeitä ei ole. Esimerkiksi itse olen kuin tikku paskan nokassa, hiljainen ja rauhallinen. Olen nähnyt miten tavaraa lähtee sättäämällä ja remuamalla hyllyiltä taskuihin.
Eli siis persoona, joka luonnollisesti koskee jokaiseen tuotteeseen, kokeilee rannekoruja ja sormuksia niin hänen on luonnollisempaa sekoittaa henkilökunnan ja muiden päitä "sättäämällä" edestakaisin, laittamalla sormiinsa tuhat sormusta, ranteisiin muutama koru ja palauttaa näistä suurin osa takaisin hyllylle ja lähteä seuraavan tuotteen kimppuun jo.
Itselleni taas tällainen käytös ei olisi luonnollista mitenkäänpäin, joka olisi suotavaa jo valvontakameroiden riskin takia... pelkällä taskuun sujauttamisellahan, kun vaikka kukaan ei näkisi voisi kamera nähdä (onko tällä väliä? millä todennäköisyydellä kameraa seurataan juuri sillä hetkellä?).
Samaten olen joskus lukenut tekniikasta miten pukukoppiin tai vessaan viedään ostokset ja siellä irroitellaan hälyttimet tai piilotetaan tuotteet, mutta nykyisinhän esimerkiksi vessoihin yleensä mennään hälytyslaitteiden ohi (ja pukukoppeihin toisinaan kuvaavat valvontakamerat... vaikka kopissa ei saa olla kameraa, niin kopin ulkopuolelta kameran kuvassa saa näkyä pukukopin sisäpuolisetkin tilat.)..
Olisin kiitollinen mikäli joku jaksaisi enemmän tai vähemmän valoittaa minua tämän kiehtovan taiteen pariin.

Kertoa miten ennenvanhaan pystyi toimimaan ja miten hommat ovat muuttuneet valvonnan tiukentuessa ja miten sitten taas tekniikka ja käyttäytyminen varastaessa on muuttunut tämän myötä. Mitkä asiat ovat vaikeutuneet? Mitä ei enää pysty tekemään ja miten näitä vaikeuttavia juttuja on koitettu ratkaista.

Mitä itse otatte huomioon varastaessa? Välitättekö esim valvontakameroista, turvalaitteista jne? Varasteletteko kaupasta, ryöstelettekö ihmisten taskuja vai mitä?
Yksi tällainen hälytyslaitteiden hämääminen, johon olen törmännyt poliisitv:ssä ja eräässä amerikkalaisessa dokumentissä oli muistieni mukaan, että tietyntyyppiset hälytinportit eivät läpäise metallia... Näin ollen esimerkiksi alumiinifoliolla vuorattu kassi esti hälytinlaitteita soimasta.

Oletteko koskaan kokeillut tällaista tekniikkaa? Onko huhua ja legendaa vain vai toimiiko oikeasti?

(Muistelen, että hälytinlaitteet ja portit toimivat tietyllä taajuudella (olisiko ollut jotakin 7megahertsin paikkeilla.. tämän takia välillä kännykätkin ym laitteet saavat portit soimaan. Estääkö folio oikeasti radioaaltoja (tai mitä lie) kulkemasta siihen hälytinlaitteeseen?)
Tiedän, että tähän on hankala saada vastausta (varastelu, kun katsotaan araksi aiheeksi... laitonta kun on), mutta melkein mikä tahansa lapsuuden karkkivarkauskokemuksen kuuleminen olisi mielestäni mielenkiintoista ja antoisaa (esimerkiksi miltä se tuntui, mitä muistat tilanteesta, mihin kiinnitit huomiota, miten varkautesi teit? Esimerkiksi katsoitko vain ettei kukaan näe ja sujautit namun taskuun vai käytitkö ylläkuvattua "sättäily" tekniikkaa?).

:idea: Ja ainahan varkaudetkin vanhentuvat ajallaan.

Jos ei muuta niin vanhoja juttuja, joista ei voi enää jäädä kiinni.
Ikävä kyllä elän itse niin tylsää elämää etten tunne ketään, jolta voisin näitä asioita kysyä.

Toivottavasti kysymykseni ei herätä kamalaa närkästystä.
Kerrotaan vielä, että itselläni oli yhdessä vaiheessa elämääni sellainen ajanjakso (ala-asteella), jossa olin huonon seuran kanssa liikenteessä... Sellaista porukkaa, että varastelivat kaupoista ja soittivat pilapuheluita hälytyskeskukseen. Samaiset kaverit myöskin kiusasivat toisia lapsia, hakkasivat näitä ja uhkailivat.
Syystä tai toisesta vaikka mihinkään en osallistunut niin koin huonoa omatuntoa jopa porukassa olossa ja näin ollen sitten jätin nämä ystävät menneeseen elämään. Siihen aikaan en olisi voinutkaan kuvitella varastavani kaupasta edes karkkia... johtunee tosin siitä, että minulla ei ollut pienenä pulaa rahasta (karkkirahaa sai aina kun pyysi) eikä vieläkään ole sellaista pulaa, että lähtisin varastelemaan. Tiedonjano vain on minulla muita ihmisiä suurempi.
Sitten vielä joku tässä topikissakin taisi mainita, että mikäli melkein kaiken varastaa mitä elämiseen tarvitsee niin toisinaan kiinnijääminenkään ei haittaa sillä siitä tulevat kustannukset ovat niin pieniä. Kuulisin tästäkin puolesta mielelläni lisää. Minkätyyppisiä tuotteita varastat? Miten varkauden / ryöstön / näpistyksen suoritat ja mikäli jäät kiinni niin miten juttu lähtee etiäpäin ja millaisia seurauksia siitä tulee?
Tässä näin aluksi jotakin mieltäni askarruttavaa.