Kun esitit tämän kysymyksen, ajattelin että kappasta vaan, vastaanpa siihen nyt saman tien (luin siis viestisi ensimmäisen kerran jo aiemmin). Sitten tajusin, että oikeastaan en osaa vastata esittämiisi kysymyksiin. En vielä.Isavela wrote:
Mikä/mitkä syyt tekee sen, ettet voi valita?
Mähän olin päihteetön pitkään. Vuosia. Alkoholia meni, mutta sitäkin kohtuudella. Luulin ihan oikeasti, että huumeet olisivat elämässäni alati kauemmas taakse jäävää historiaa. Kunnes sitten.
Ero. Täysin puskista tullut ero. Sain tietää, että miehellä oli jo hyvän aikaan ollut toinen nainen, jonka matkaan hän sitten lähti. Se tuska, se pelko, se yksinäisyys. Se totaalinen hylätyksi tulemisen tunne. Menneisyydestäni tiesin, miten sellaista oloa helpotetaan. Huumeilla. Siitä se kaikki lähti. Aikaa tästä on kolme ja puoli vuotta.
Nykyään elämä on paremmissa kantimissa toki, mutta huumeet jäi. Miksi käytän niitä yhä, en oikeastaan tiedä. Tai tietäisin, jos vaivatuisin kurkistamaan itseeni, oikeasti katsomaan itseäni suoraan silmiin. Mutten uskalla. Pelkään mitä näen. Olen tehnyt niin paljon pahaa, niin paljon vääriä asioita. Olen sulkenut ne itseeni johonkin mieleni syvimpään sopukkaan ja lyönyt oven kiinni.
Fyysisesti olen riippuvainen "vain" kodeiinista ja tramadolista. Opateetä, lyricaa, subua ja amfea menee säännöllisen epäsäännöllisesti, välillä enemmän, välillä vähemmän. Miksi? Tähän olisi helppo vastata; rentoutumiseen, bilettämiseen, euforian metsästämiseen, itsevarmuuden kasvattamiseen... Mutta kuten tiedät, ei nuo ole pohjimmaisia syitä. Pohjimmaiset syyt löytyvät kun kysyy itseltään; miksi haluan rentoutua päihteillä, miksi haluan bilettää päihteillä, miksi metsästän euforiaa päihteillä, miksi kasvatan omaa itsevarmuuttani päihteillä. Kyl sä Isavela tiijät, sä tiijät.
On mulla elämässä muutakin sisältöä kuin päihteet. Mulla on koirat. Niin rakkaat, mulle niin saatanan tärkeet koirat. Olen vastuussa niiden niin psyykkisestä kuin fyysisestäkin hyvinvoinnista - seikka joka suitsii päihteidenkäyttöäni parhaiten. Suhtaudun äärimmäisen vakavasti siihen vastuuseen, joka mulla eläimistäni on. En koskaan kuosaa niin, että muuttuisin edesvastuuttomaksi tai että käyttäytymiseni muuttuisi liikaa niin, että koirat voisivat siitä kärsiä.
Mutta valitettavaa kyllä, niin paljon iloa kuin koirista saankin, ne eivät yksinään riitä täyttämään sitä ammottavaa tyhjiötä mun elämässäni. Sen täyttää vain huumeet.
Mä olen tällekin palstalle kirjoittanut joskus, että jos yhden piirteen saisin deletoida itsestäni pois, se piirre olisi viehtymykseni päihteisiin. Se sairas ihailu, jota päihteitä kohtaan tunnen. Sairas nimenomaan siksi, että mitään rappioromantiikkaa ei oikeasti edes ole, se on pelkkä typerä mielikuva, harha. Rappioromantiikka on kuin kuoruttaisi paskaa kermavaahdolla.
Järkeviä kysymyksiä. Minä en ole noihin vielä uskaltanut vastata mutta ajattelemisen aihetta annoit ja kiitos siitä. Tuntuu hyvältä, että joku haluaa haastaa mua, esittää kysymyksiä ja pistää ajattelemaan. Eräänlaista välittämistä sekin.Isavela wrote: Mutta tavallaan aloin kunnioittaa tietyllä tapaa päihteitä, että mietin ja pohdin joka kerta, mitä se on, mitä se tekee, miksi, miksi haluan vetää, milloin lopetan sen ja haittaako, jos se loppuu.
Tää oli jotenkin tosi hienosti ja kuvaavasti sanottu. Kyllä mäkin sanoisin että myös mun elämässä koirat ja läheiset on se pääruoka, mutta huumeet on jälkiruoka, jota ei voi jättää väliin. Sille täytyy jättää tilaa tai silloinkin kun tilaa ei ole, se täytyy tunkea itteensä väkisin - ja sitten kärsiä.Isavela wrote: Mulle päihteet on nykyään, kuin jälkiruoka. Sitä voi olla tarjolla, mutta jos on jo kylläinen, ei sitä tarvii syödä vain siksi, kun sitä on. Sen voi säästää toiselle kertaa. Muu elämä ja ihmiset, harrastukset, työtoiminta ja lemmikit sekä lapset, siinä on se pääruoka. Herkuttelua voi harrastaa silloin tällöin, kunhan siitä ei tule ähkyä..
Mun elämässä on liikaa tyhjiöitä, liikaa kipeitä asioita, tarpeettomuutta, yksinäisyyttä ja tuskaa, ja niihin huumeet tuo lohtua. Mun täytyis tehdä elämässäni perustavanlaatuinen remontti, jotta tätä kelkkaa ois mahdollista kääntää. Nyt se kelkka lasettelee jalakset vinkuen suuntaan, johon mä en oikeasti haluis mennä. Ja mua pelottaa, pelottaa ihan saatanasti.