Huumeiden vaikutus ympäristöön

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
Petri6
OD

Re: Huumeiden vaikutus ympäristöön

Post by Petri6 »

DaPohe wrote:Uutisessa puhuttiin nimenomaan laittoman tuotannon tuhoisuudesta. Oli miten oli, en kääntäisi huomiota pois edes siitä kymmenyksestä. Todellista välinpitämättömyyttä käyttäjiltä sivuuttaa kylmästi asia, vielä kun kyse on vain yhdestä substanssista lukuisten ja lukuisten joukossa.
Minun mielestäni taas todella tekopyhää tulla saarnaamaan tuollaisesta marginaalisesta ongelmasta, joka on suoraan vielä seurausta globaaleista huumelaeista, kun moni meistä tekee joko tietoisesti tai tiedostamattaan joka päivä arjessamme valintoja jotka kontribuoivat paljon suurempiin ympäristökatastrofeihin. MDMA ei myöskään ole vain "yksi substanssi lukuisten ja lukuisten joukossa" vaan itse asiassa hyvinkin uniikki substanssi, jota ei oikein voi verrata mihinkään muihin kuin aivan lähisukulaisiinsa, joiden lähtöaineena myös käytetään safrolia.

Tietysti mikäli se naurettavan pieni murto osa, jonka yksi henkilö käyttää tuosta naurettavan pienestä osasta tuota safrolia käyttäessään ekstaasia, on jollekin syy olla käyttämättä sitä niin siitä vaan. Me muut sen sijaan osaamme pistää asian oikeisiin mittasuhteisiin, teemme voitavamme sen todellisen ongelman (eli aivan viturallaan olevan huumausainepolitiikan) ratkaisemiseksi ja nautimme jatkossakin mämmimme ihan puhtaalla omalla tunnolla.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
DaPohe
Psykonautti

Post by DaPohe »

Petri6 wrote: Minun mielestäni taas todella tekopyhää tulla saarnaamaan tuollaisesta marginaalisesta ongelmasta, joka on suoraan vielä seurausta globaaleista huumelaeista, kun moni meistä tekee joko tietoisesti tai tiedostamattaan joka päivä arjessamme valintoja jotka kontribuoivat paljon suurempiin ympäristökatastrofeihin. MDMA ei myöskään ole vain "yksi substanssi lukuisten ja lukuisten joukossa" vaan itse asiassa hyvinkin uniikki substanssi, jota ei oikein voi verrata mihinkään muihin kuin aivan lähisukulaisiinsa, joiden lähtöaineena myös käytetään safrolia.

Tietysti mikäli se naurettavan pieni murto osa, jonka yksi henkilö käyttää tuosta naurettavan pienestä osasta tuota safrolia käyttäessään ekstaasia, on jollekin syy olla käyttämättä sitä niin siitä vaan. Me muut sen sijaan osaamme pistää asian oikeisiin mittasuhteisiin, teemme voitavamme sen todellisen ongelman (eli aivan viturallaan olevan huumausainepolitiikan) ratkaisemiseksi ja nautimme jatkossakin mämmimme ihan puhtaalla omalla tunnolla.
Kyllä siihen vaikuttaa kaikkein suorimmin silti niiden tuotteiden käyttäjät ja edelleen uutisessa puhuttiin juuri laittoman tuotannon tuhoisuudesta, että mikä se osuus on, mahtaako sitä tietää kukaan. Minun mielestäni ei kyllä todellakaan kannattaisi tehdä valintoja, jotka myötävaikuttavat vielä suurempiinkin ympäristöongelmiin.

Uniikkejahan kaikki päihteet ovat, kun nimenomaan kasveista, joista päihteet saadaan puhutaan, mutta MDMA ei kuule edes mihinkään tarpeellisimpiin lääkkeisiin. Kyllä minun mielestäni voisit vielä miettiä näitä todellisia ongelmia ja MDMA:n välttämättömyyttä suhteessa ongelman vakavuuteen. Itse en ainakaan voisi puhtaalla omatunnolla tässä tapauksessa ekstaasia käyttää.

-----------

Ihan oikein toimia huumausainepolitiikan parantamiseksi, mutta mielestäni voisi nyt siksi aikaa myöntyä yhdestä eksoottisesta ylellisyydestä, kun se aiheuttaa suurta vahinkoa paikalliselle luonnolle ja koko lajille. Joku jopa voisi nähdä asian haasteena henkisessä kasvussa. Itse olisin valmis luopumaan mistä tahansa yksittäisestä tuotteesta tämän kaltaisessa tapauksessa.
Petri6
OD

Post by Petri6 »

Annan jonkun muun googletella vaikka joidenkin yleisten kulutushyödykkeiden ympäristövaikutuksia eri paikkojen mikroympäristöihin, jos jaksavat minä en.

Niin ja edelleen ei se MDMA välttämätöntä ole, mutta pystyn "sivuuttamaan kylmästi" näin marginaalisen asian ja käyttämään (tai olemaan käyttämättä) sitä silti aivan puhtaalla omalla tunnolla.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
Sidney

Post by Sidney »

Mä oon edelleen sitä mieltä, että suoranainen provoaminen ja vittuilu ovat vihoviimeisiä keinoja saada ihmisiä vaihtamaan toimintamalleja ympäristövaikutuksiin liittyvissä asioissa.
Valitettavan usein, varsinkin huumepiireissä näkee näitä valaistuneita, jotka kapeakatseisesti, kovaan ääneen ajavat "ympäriston etua" samalla tamplaten lapsityöläisten kokoon parsimat Niket jalassa. Tämä nyt oli ehkä hieman karkea esimerkki, mutta vastaavaa toimintaa löytyy häpeällisen paljon.

Joku voisi tosiaan googlailla yleisten kulutushyödykkeiden ympäristövaikutuksia, saataisiin vähän kontrastia tähän keskusteluun.

Sanottakoon nyt vielä, että tajuan kyllä valtameren olevan vain iso joukko yksittäisiä pisaroita, muutos lähtee pienistä asioista. En ole siis valtamerta, aka. muutosta vastaan, vaan en pidä lapsellisista keinoista, joilla muutosta koitetaan saada aikaan.
Huiko
LD50

Post by Huiko »

psychiCNoob wrote:Sori Kallio, oot salee hyvä jannu, mut onko tän pakko olla joku nistifoorumi? :D
Ensinnäkin, MÄ EN OO MIKÄÄN JANNU! (Mistä päin pitää ihmisen lapsen olla että puhuttelee itteensä vanhempaa miestä jannuksi?) Toisekseen, Tämä on huumefoorumi. Sellaiseksi tehty ja sellaisena pysyy jos se musta on kiinni. :P
psychiCNoob wrote:Mulle tää on lähinnä vaan paikka missä hillua ja tablailla. En ees itseasiassa välillä tiedä miks täällä hillun, kun oon niin out tästä "huumeskenestä" ollut jo pitkään. Jonkun takia mä vaan tykkään pyöriä täällä..
Nuorilla miehillä monesti on jäänyt jonnekin dna:han joku koiranpennun geeni ja ne pyörii mestoilla ja ihmisten ympärillä turhaa, mutta onhan niiden toilailua ihan viihdyttävää katsella?
psychiCNoob wrote:Mulle tää ei oo mikään HUUMEFOORUMI. Tottakai tajusteilla on täällä paikkansa, mut hei? Kaikenlaista jengia löytyy ja niin löytyy kaikenlaisia mielipiteitä. Musta ois vaan tosi tärkeätä pitää yllä värikästä käyttäjäkantaa, eikä karkottaa toisenlaisilla perspektiiveillä varustettuja pois sen takia, kun ne ei mahdu "huumelokeroon". (ei pahalla)
Pystytkö sä miettimään mitään ryhmää jota täällä ei tarvittaisi? Tonttia pitää hoitaa jottei rikkaruohot leviä. Sellaisia sitten ohjataan poistumaan tai autetaan poistumaan. (Sopi se sun hippi-ideologiaasi tai ei. :P )
psychiCNoob wrote:Annetaan toisillemma anteeks eikä oteta toistemme viestejä itteemme, jookos kookos? :up:
Mä en anna anteeksi ellen katso siihen aihetta olevan. Mun tehtävä täällä foorumilla on puuttua ihmisten kirjoitteluun silloin kun ne ylittää tietyt rajat. Ja ihmiset ei ota kovin tosissaan jos perään kysyy vaikka "jookos kookos". :P
psychiCNoob wrote:Ja jottei mee ihan OT niin muistakaa ympäristöä ! :cheers:
Ainoastaan kannabis ei SUOMESSA nyt kuluta merkittävästi ympäristöä, joten tässä sullekin muistutus: TUTUSTUKAA IHMISET MYÖS NIIHIN MUIHIN HUUMEIDEN/PÄIHTEIDEN TUOTANTOPROSESSEIHIN ÄLKÄÄKÄ JEESUSTELKO VAIN YHDESTÄ!
psychiCNoob wrote:"Psychoactive Vault
Vastuullista ja järkevää keskustelua psykoaktiivisista substansseista." (Ja vähän muustakin siinä sivussa.. ;) )

Ois ihan hyvä tavote pysyä tässä.
Se vastuullisuus katoaa heti jonnekin kun ruvetaan muuttelemaan tekstiä ja foorumin mottoa. Älä tee enää niin. Jookospookos? :P
psychiCNoob wrote:Peace.
Todellakitodellaki. :cheers:
Tää tie vie tuskan, valitusten loukkoon.
Tän kautta käyt iänikuiseen vaivaan.
Tää tie vie kadotuksen väen joukkoon.

Oikeudenmukaisuus sai minut aikaan,
Jumalan Voima, Viisauden summa
ja Alkurakkaus, joka synnit peittää.

Vain ikuiset on ennen mua luotu,
myös mun on ikuisesti kestää suotu.
Kun tästä käyt, saat kaiken toivon heittää.

-Dante (n. armonvuonna 1321 jkr.
psychiCNoob
Kameleontti

Post by psychiCNoob »

Kävin vissiin liian lähellä Kallion papanakuppia.. :foil:

*Siirtyy takavasemmalle palmunlehdillä liehytellen ja ruusun terälehtiä ilman heitellen*

(Nothing personal)

Mut siis pointit jaettu. Nyt chill. :up:

ps. Mie oon Kouvolast.. :D
Life = The Trip
Personaes
OD

Post by Personaes »

No alkoholi huume tuhoaa kyllä ympäristöä varmaan enemmän kuin kaikki "huume, huumeet" yhteensä.

Jos mä olisin maailman uber-fuhrer, nii laillistaisin kaikki huumeet, mutta kriminalisoisin alkoholin... teehee, ei vaan, juokoon kuka juo, joku sen viinan silti tuottais ja myis kujilla...
All that we see or seem, Is but a dream within a dream.
-Edgar Allan Poe
DaPohe
Psykonautti

Post by DaPohe »

Oudoksuttaa kyllä kun puolustellaan pahoja tekoja sillä, että on sitä pahempaakin tai yhtä pahaa, pahaa. Ei ... kyllä onnetonta on nykymeno. Mielestäni pitäisi olla itsestään selvää, ettei tueta mitään eettisesti arveluttavaa toimintaa. Porukka on vielä niin kollektiivisessa unessa. Yksin kun on ollut aikaa miettiä ja pahimmat teinivuodet kaukana takana, niin tahtoisi vain perushyvinvoinnin kaikkielle, niin olisi vapaus. Kärsitte kaikki, mutta unohdatte nopeaan.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

DaPohe wrote: Mielestäni pitäisi olla itsestään selvää, ettei tueta mitään eettisesti arveluttavaa toimintaa.
Mitäs huumeita sä sit muuten käytät?

Tai siis. Mitkä on eettisesti ok?
Huiko
LD50

Post by Huiko »

DaPohe wrote:Oudoksuttaa kyllä kun puolustellaan pahoja tekoja sillä, että on sitä pahempaakin tai yhtä pahaa, pahaa. Ei ... kyllä onnetonta on nykymeno. Mielestäni pitäisi olla itsestään selvää, ettei tueta mitään eettisesti arveluttavaa toimintaa. Porukka on vielä niin kollektiivisessa unessa. Yksin kun on ollut aikaa miettiä ja pahimmat teinivuodet kaukana takana, niin tahtoisi vain perushyvinvoinnin kaikkielle, niin olisi vapaus. Kärsitte kaikki, mutta unohdatte nopeaan.
Enimmäkseen mä kärsin nyt sun kelojen ummehtuneisuudesta. Tuntuu aika rasittavalta selittää tätä tällaisella foorumilla, mutta: Aika harvassa on ne aineet/päihteet joilla ei olisi kestämätön jalanjälki. Se että ihmiset lopettaisi päihteilyn on sen verta utopistista nönnönnöötä, että oksat pois. Se taas että otetaan yksi aine jota mollataan, on kuin koulukiusaaminen ysärillä.

Keskustele ihmisten kanssa, niin huomaat umpikujat ajoissa etkä jää niitä luuppaamaan. Tunnut nyt jotain omaa kärsimystäsi tänne kanavoivan. Yksinäisyyttä?

Sen mäkin myönnän että päihteissä olisi hyvä etsiä pitemmässä juoksussa sellainen jolla olisi mahdollisimman vähän tuota jalanjälkeä. Meillä vaan tuntuu olevan niitä eri mieltymyksiä, ja sitä nyt vaan sattuu olemaan maailmassa tärkeämpiäkin asioita kuin kenenkään doupit. Tutustukaa vaikka suklaan tuotantoon, niin ymmärrätte vähän mittakaavaa tänkin asian tiimoilta.
Tää tie vie tuskan, valitusten loukkoon.
Tän kautta käyt iänikuiseen vaivaan.
Tää tie vie kadotuksen väen joukkoon.

Oikeudenmukaisuus sai minut aikaan,
Jumalan Voima, Viisauden summa
ja Alkurakkaus, joka synnit peittää.

Vain ikuiset on ennen mua luotu,
myös mun on ikuisesti kestää suotu.
Kun tästä käyt, saat kaiken toivon heittää.

-Dante (n. armonvuonna 1321 jkr.
psychiCNoob
Kameleontti

Post by psychiCNoob »

Suklaa on kyl hyvä esimerkki siitä, että miten jonkun nautintoaineen tuottaminen voi raiskata niin ympäristöä kuin yhteisöäkin. Ja eipä siitä kukaan huutele mitään, vaikka on monenkertaisesti esim. MDMA:ia käytetympi. :D

Ylipäänsä ku jotain ruvetaan tuottamaan ja kuskaamaan jotain ympäri kyliä, niin se on kallista. Ja ei siis kallista rahassa, vaan.. No tajusitte varmaan, kun ympäristöstä puhutaan.. :D Ja melkein kaikki tajusteet mitä me täällä nautiskellaan kannabista lukuunottamatta on tosiaan laajassa mittakaavassa tuotettua, epäekologisesti kasvatettua ja kaukaa rahtilaivoilla/lentokoneilla tuotua: Planeettaamme raiskaavaa (Kahvi, suklaa, tupakka, tee jne.)

Ja en tarkoittanu, että kun ajatellaan ympäristöä, niin että pitäs heti vetää nollalinja kaiken ekosysteemiä rasittavan suhteen, ei. Vaan, yritin vihjailla että kannataisko sittenkin tehdä niitä vähän "puhtaampia" valintoja? Tehdä päätöksiä jotka rasittavat mahdollisimman vähän ympäristöä. Kasvattaa hamput itse ulkona, vetää ne mämmit kerran vuodessa vaikka jouluna(jos sitä haluaa käyttää), juo pientilalla valmistettuja alkoholituotteita, polttaa luomutupakkaa, tekee suklaansa itse reilunkaupan kaakaosta(tai mahdollisesti tilaa ne itse Kaakao-shamaanilta ;) ) jne. Valintoja. Pieniä sellaisia, mutta kokonaiskuvan kannalta jokaisella pienellä valinnalla on tärkeä tila ja tehtävänsä täytettävänä.

Ja kun ajatellaan ympäristöä, niin ei ajatella pelkästään tajusteita. Kerätään roskat metästä, syödään luomua, ajetaan vähemmän autoilla ja sitä rataa.

Ja siis Kallio oot ihan oikeassa, et yhteen tajusteeseen/asiaan keskittyminen on aika turhaa ja ahdasmielistä. Kokonaisuuteen keskittyminen ei.

Jookos kookos, jottei kukaan ota mitään yllä olevaa tosissaan. :mrgreen:
Life = The Trip
DaPohe
Psykonautti

Post by DaPohe »

Kyllä minä jaksan selvittää tämän ihan loppuun asti. Melko pitkälti olen edellisen kanssa samaa mieltä, paitsi vetäisin itse ihan nollatoleranssin kohdissa, joissa on havaittu vakavia epäkohtia, kuten nyt ekstaasin kohdalla, jos ei sitä ole eettisemmin saatavilla.

Kysyttiin, että mitä päihteitä itse käytän, niin vain luonnon tuotteita, aina mahdollisuuksien mukaan luomua (lähes kaikki nykyiset) ja mahdollisuuksien mukaan itse kasvatettua.

Hiilijalanjälkeni päihteidenkään osalta ei toki ole nolla. Osa tulee kaukaa rahtina, kuten nyt juuri kaakoa, mutta käytän vain reilunkaupan kaakaota. Uskoisin, että päästöt tilaamieni tuotteiden kohdalla, osaltani ovat kuitenkin pienemmät, kuin vaikka henkilöautolla viikoittain ajaminen, eikä tässä ole kyse ollenkaan sen suuruusluokan asiasta, kuin mistä tämä keskustelu lähti.

Minä en pura mitään, vaan keskityn nyt oikomaan tämän asian, jonka kohdalla näen, sanoisin jopa törkeää välinpitämättömyyttä. Miten voi ottaa noinkin koville yhdestä eksoottisesta ylellisyydestä luopuminen, kun sen kohdalla tapahtuu vakavaa tuhoa. En mitenkään voi yhtyä esim. nimim. Kallion näkemyksiin.

Mitä itse sitten vielä käytän, oopiumia, kannabista, hulluruohoa, luomutupakkaa, jne. Ei minulla nyt juuri ole muita kuin tuo MDMA mielessä, joiden kohdalla olisi vakavia eettisiä ongelmia tiedossa. Kannattaa olla tietoinen mistä ja miten ne päihteet tulevat, joita itse käyttää.
Kisu
Psykonautti

Post by Kisu »

Tällaista kulutustottumuksiin pohjautuvaa hippeilyä en itse osaa pitää oikein minään, siis ihan yleisestikin, ei vain huumeiden osalta. Vahvasti tuntuu siltä, että sen pääasiallinen funktio on olla ihan puhdasta oman pepun taputtelua ja hyvää fiilistä, kun saadaan luotua illuusio siitä, että ollaan jollain lailla tärkeitä ja merkityksellisiä yksilöitä. Individualismiin pohjautuvaa höpöhöpö-aktivismia ei sovi tukea, pikemminkin päinvastoin sitä pitää kritisoida aina tilaisuuden tullen.
DaPohe
Psykonautti

Post by DaPohe »

Voi Kristus! Meinasin olla vastaamatta, mutta sanotaan nyt, että perimmäinen tarkoitukseni on kumota kaikki omat jälkeni, jotta pääsisin vittuun täältä.
Otorongo
Kameleontti

Post by Otorongo »

Haluaisin pyytää kaikilta anteeksi aiemmin tässä topicissa tapahtunutta hermostumistani ja avautumistani, joka tosiaan ei ollut normaaliin harkittuun ja mahdollisimman ei-hyökkäävään tapaani kirjoitettu. Tiedän tosiaan itsekin ettei asioita riehumalla hoideta. Joskus tunteet vain ovat niin voimakkaita, että ne pääsevät purkautumaan tavalla, joka ei ole paras mahdollinen. Minullakin on paljon opittavaa vielä.

Kaikkea hyvää myös teille joihin kohdistin negatiivisuutta, vaikka en teidän kanssanne samaa mieltä olisikaan. Ei minulla muuta. :P
Taajuuden noustessa huippuun, kaikki mitä aistin, tiivistyi voimakkaan kuohuvasti yhdeksi pisteeksi, joka räjähti auki uskomattomaksi mandalamaiseksi kukaksi.
Mitään muuta ei enää ollut. Vain kaikkeus kauneimmillaan kukassa.