Otorongo ja äiti Aya

Kertomuksia, pohdintoja ja ajatuksia kokemuksista eri tajunnantiloissa.
wRRa
Moderator

Otorongo ja äiti Aya

Post by wRRa »

Kertomus on tosi pelkistetty. Tässä tapahtui paljon kaikkea muutakin. Ennen ayahuascaa oli myös kambo-seremonia, jota en kertomuksessa edes mainitse. Yleisesti seremoniasta voi lukea enemmän täältä, koska siitä tehtiin myös lehtijuttu (ei minun käsialaani, paikalla oli toimittaja ja kuvaaja). Noh, tässä joka tapauksessa:

Aluksi näen käärmeen. Se piirtyy sateenkaarenvärisinä, enimmäkseen sinertävinä pisteinä silmäluomilleni. Se lähestyy minua, avaa kitansa ja nielaisee minut sisäänsä.
Sitten en näe enää mitään.

Ei tää toimi. Ihan typerä seremonia. Taisi tulla aika miedot huascat. Oon aika pettynyt. Luulin, että tästä tulis rankka kokemus, mutta eihän tää toimi yhtään.

Kun pääsen täältä pois, menen mäkkäriin ja ostan hampurilaisen. Tekee mieli lihaa ja rasvaa. Tai pizzaa. Kokista. Joo, limpparia. Ei, viinaa. Viinaa mä haluan. Ja piriä.

Seksiä. Nyt on pakko saada seksiä. Ihan sama kenen kanssa, panettaa vaan ihan perkeleesti. Nyt sitä seksiä. Huumeita, seksiä ja roskaruokaa. Haluun nyt heti.

Enhän mä ees purgaa. Kai mä nyt purgaisin, jos tää toimis.

Kauankohan aikaa on mennyt? Kun ei tää toimi yhtään. Mä haluun vaan päästä vetämään pään täyteen, mässäämään ja panemaan. Heti, kun kehtaan sanoa, että nyt riitti, niin lähden mäkkärin kautta lähimpään baariin.

Vilkaisen Otorongoa. Hän laulaa icaroa. Minun käy häntä melkein sääliksi, sillä hän on nähnyt paljon vaivaa tämän rituaalin eteen. Keskeytän hänen laulunsa.

”Voiko olla, että tää ei vaan toimi?” kysyn.

”Onko susta tuntunut, ettei se oo toiminut koko tänä aikana?” Otorongo kysyy.

”Aluksi näin käärmeen, mutta sen jälkeen ei mitään”, sanon. Otorongo hymyilee vähän.

”Kyllä se koko ajan työskentelee alitajunnan tasolla, vaikket huomaisi sitä. Jos keskityt pelkästään visioihin, sulta voi jäädä monta muuta tasoa huomaamatta”, hän sanoo. Olemme kumpikin hetken hiljaa.

”Tai ainakin huomaan susta selkeästi, että se vaikuttaa”, Otorongo lisää.

Yhtäkkiä tajuan jääneeni luuppaamaan ajatusta siitä, ettei huasca toimisi, vaikka luuppi jo itsessään on osoitus sen toimimisesta. Sanon tämän ääneen ja nauran itselleni.

Otorongo neuvoo minua keskittymään eri tasoihin. Visiot eivät ole ainoa taso. Hän kertoo, että kyse on huomion kohdentamisesta.

Puhumme hetken aikaa kaikenlaista henkimaailmasta ja todellisuuden rakenteesta. Se tuntuu hyvältä. Moni epäilykseni alkaa haihtua. Otorongo tuoksuu turvalliselta. Oloni muuttuu luottavaiseksi.

Alan kohdentaa huomiotani eri tavoilla. Yhtäkkiä huomaan selkeästi Ayahuascan vaikutukset. Ne alkavat voimistua nopeasti, ja menetän puhekykyni. Visiot eri maailmoista räjähtävät silmäluomilleni. Aya näyttää minulle paljon kasveja, joista erityisenä mieleeni jää sininen kukka, joka toistuu monissa eri visioissa.

Vaihdellessani huomiopistettäni huomaan, että pystyn vaihtamaan kolmen visuaalisen tason välillä. Yhdessä näen erilaisia maailmoja, toisessa näen värikkäitä pisteitä ja niistä muodostuvia pieniä yksityiskohtaisia kuvioita, kolmannessa näen muut aistini, kuten äänet. Otorongo laulaa ja puhaltelee ilmaa. Hänen laulunsa on keltaista ja puhalluksensa vaaleanpunaista. Näen kummallakin selkeän muodon.

Otorongo kertoo, että huomiota keskittämällä on mahdollista päästä myös normaaliin tilaan siitä huolimatta, että on juonut huascaa. Tässä vaiheessa en pysty puhumaan kunnolla, sillä huascan vaikutus on niin voimakas. Päätän kuitenkin kokeilla huomioni kohdistamista arkitodellisuuden tasolle. Yhtäkkiä kykenen taas puhumaan ja visuaalit kuihtuvat pois silmieni edestä.

Kyse on vain huomion keskittämisestä. Sitä se on arkielämässäkin. Todellisuuteni koostuu siitä, mihin kiinnitän huomiota: Jos kiinnitän huomioni vain negatiivisiin asioihin, maailmastani tulee negatiivinen. Sama päinvastoin.
Todellisuudessa on eri tasoja. Ei vain matkalla, vaan ne ovat läsnä jatkuvasti. Kyse on vaan siitä, että en kiinnitä niihin huomiota. Eri tasojen välillä seilatessani muistan kuitenkin olleeni monta kertaa niillä tasoilla myös selvinpäin.

Puhumme Otorongon kanssa entisistä elämistämme. Hän kertoo olleensa lähtöisin Amazonilta. Minä tiedän vain olleeni mies, siinä kaikki. En tiedä, mistä olen lähtöisin tai kuka olen ollut. Minusta tuntuu kuitenkin vahvasti siltä, että olin mies. Sen vuoksi naisena eläminen tuntuu toisinaan vaikealta.

Käyn vessassa. Purga tulee lopulta, mutta väärästä päästä. Se ei haittaa. Purga se on kuitenkin.

Matka jatkuu vielä monta tuntia. Lopulta syön riisiä ja nukahdan.

Seuraavana päivänä tulen sotkuiseen asuntooni. Tiskit ovat jääneet altaaseen lojumaan, pöydät ovat täynnä tavaraa ja lattialla on vaatteita. En ole saanut aikaiseksi siivota, sillä minua on masentanut. Asuntoni kunnosta näkee yleensä hyvin henkisen tilani.

Tiskaan astiat, pesen pyykit, imuroin lattiat, heitän turhat paperit roskiin, vien roskat, järjestelen laatikot ja kastelen nuukahtaneet huonekasvini.

Minun on hyvä olla.
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
Dexma
Moderator

Re: Otorongo ja äiti Aya

Post by Dexma »

Seuraavana päivänä tulen sotkuiseen asuntooni. Tiskit ovat jääneet altaaseen lojumaan, pöydät ovat täynnä tavaraa ja lattialla on vaatteita. En ole saanut aikaiseksi siivota, sillä minua on masentanut. Asuntoni kunnosta näkee yleensä hyvin henkisen tilani.

Tiskaan astiat, pesen pyykit, imuroin lattiat, heitän turhat paperit roskiin, vien roskat, järjestelen laatikot ja kastelen nuukahtaneet huonekasvini.

Minun on hyvä olla.

Ympäristön muokkaus on monesti yksi tapa muokata itseään ja muokkaamalla itseään muokkaa ympäristöään. Sen takia kandee pitää kasveistaan huolta ja siivota.
rlsmooth
Apteekki

Post by rlsmooth »

Mahtavaa juttua! Wrran jutut aina kuulostanu omaan korvaan fiksuilta ja niistä huokuu hyvä henki. No asslicking. Oli varmaan hieno kokemus :)
Huiko
LD50

Post by Huiko »

Hieno projekti. Stoori oli selkeä ja lehtijuttukin oli kirjoitettu ihan asiallisesti. Miellyttäviä olivat lukea. 8)
Tää tie vie tuskan, valitusten loukkoon.
Tän kautta käyt iänikuiseen vaivaan.
Tää tie vie kadotuksen väen joukkoon.

Oikeudenmukaisuus sai minut aikaan,
Jumalan Voima, Viisauden summa
ja Alkurakkaus, joka synnit peittää.

Vain ikuiset on ennen mua luotu,
myös mun on ikuisesti kestää suotu.
Kun tästä käyt, saat kaiken toivon heittää.

-Dante (n. armonvuonna 1321 jkr.