wRRa wrote:
Ja sit viel se, et masentuneiden mukaan pahinta mitä masentuneelle voi sanoa on "sun pitäs vaan ottaa itteäs niskasta kiinni". Ne tietää sen jo

. Jos ne pystyis "vaan ottamaan itteään niskasta kiinni" niin eihän ne olis masentuneita...
Tää on kyl niin se peruslause mun suusta. Tai no ei nyt noin, mut suurinpiirtein noin.
Mä koen, että oon ollut masentunut. Tuskin enään niin hirveesti. Kärjistetystihän oikeasti masennuksesta eteenpäin mennään pois asenteella niskasta kiinni tai näin kävi mulle. Oikeasti joutuu tekeen duunia oman hyvinvointinsa eteen kokoajan.
Nyt tulee tää peruskela. Onks afrikassa nälkäänäkevällä ihmisellä masennusta? Ei ainakaan sellaista, kuin meillä täällä suomessa. Musta tuntuu, että meillä suomessa on oikeasti "varaa" masentua. On helppo masentua maailmassa joka on puoliksi valmis ja oikeasti tarttis vain toteuttaa itseään sitten meillä on monia ihmisiä toteuttamassa itseään ja kilpailemassa. Toisaalta. Oikeasti sil nälkäänäkevällä varmasti on aika vitun perseestä ja se pelkää kuollakseen jokapäivä ja jokapäivänen on vitunmoista stressaamista ja taistelua. Veikkaan, että sellainen ihminen, kun tulee suomeen niin se on tietyllä tapaa ehkä hieman hajallakin alussa, koska on aika paljon kerättävää omassa itessään.
Toisten masennuksen vertailu on tosi nihkeetä kylläkin. Hitto mä inhoon muuten niitä jotka on sillain "mua masentaa enemmän kuin sua" ja sit ne jotka on sillai "mua masentaa antakaa mulle armoo". Inhottaa varsinkin ne jotka luulee, että kun niitä masentaa niin pääsis helpommalla jostain peruasioiden hoidosta... "Ei tää yhteiskunta vain pyöri niin..."
Jos ite mietin omia masennuskausia "aikuisemmalla iällä" nyt puhun ajasta 20 v. Niin vaik olin aika paskana niin mun oli helppo käydä koulut ja mennä duuniin, kun ne oli vähän mulle ne ainoot tavat hoitaa elämää. Tai sanotaan näin, että mun oli helppo olla syrjäytymättä tietyllä tapaa, kun ymmärsin niin paljon tilanteestani, että jos nyt velloisin asioitani niin sit menis tosi pitkä aika ennenkuin pääsisin yhtään jaloilleni tästä. Sitä oli helppo painaa oma masennus kaiken alle joka tuli sitten myöhemmin ulos musta kuin tulivuori burnoutin muodossa about vuoden parin päästä... Nykyään on helpompi kyllä korjailla sit itseään.
Siitä oli kummiskin helppo ottaa asenteeksi ja suunnaksi tollainen mitä Kallio puhuu tai aistin puhuvan. On vitun helppoa lähtee kämpästään ulos jos alkaa turtumaan pelkoon, ahistukseen ja masennukseen. En vois sanoo olleeni pohjalla ikinä, mutta herätessä omalla kohtaa tarpeeksi läheltä piti överdousseista niin se oma masennus, oma itsesääli ja eräänlainen pahanolon luuppaus pistää niin selkä seinää vasten, että tulee aika jännästi itsekkääksi oman hyvinvointinsa kanssa. Yhtäkkiä alkaa väheneen se kipu mikä tulee sieltä pääkopasta, kun sattunut tarpeeksi pitkän aikaa.
frapa wrote:Ja sitten kun on vielä kovin yksilökohtaista sekin, kuinka tehokkaasti osaa käyttää erinäisiä työkaluja elämänlaatunsa parantamiseen. Tää liekin se ratkaisevin tekijä, tai ratkaisevimpia. Oon tässä vuosien varrella kyllä oppinut olemaan kiitollinen omasta neuroplastisuudestani ja älyllisestä uteliaisuudestani – se on vaikuttanut aivan huimasti siihen, etten oo koskaan jumahtanut ongelmiini kovin pitkäksi aikaa. Mun on kuitenkin pitänyt oikeesti opetella ymmärtämään siinä samassa niitä ihmisiä, joiden kognitiivinen kykeneväisyys ei välttämättä oikeesti riitä yhtä kovaan duuniin ja yhtä koviin tuloksiin kuin mulla.
Tämän asian sisäistäminen varsinkin kunnon keittiöpsykologille on aina se THE juttu. Jos oikeasti ajattelen kuvaa minkä frapa antaa itsestään ihmisenä ja hänen olemuksesta niin ei kyl ihan heti tulis mieleen, että ois ikinä ollut mitään ongelmaa. Veikkaan vähän samaa itsestäni. Oikeastaan kaikista teistä jotka tähän asti olette kirjoittanut tähän topikkiin voisi ulkopäin luulla mitä teistä tunnen, että vittu oo koskaan mitenkään masentuneita olleet. Siis te vain näytätte siltä. (Tai vois kait jotain huomata. Frapahan on ihan selvästi jotenkin vähän alieni, Kallio kuunteli punkkia nuorena ja wRRa on vitun ärsyttävä kun se bailaa selvinpäin.)
Sitä on tosi helppo nostaa itteään parempaan kuosiin, kun siinäkin niin sanottu set and setting kohdalla. Moni masentunut jää yksin omien ongelmiensa kanssa. Tässä kohtaa mun mielestä esim huumeet ovat lähes jopa loistava keino saada ympärille ihmisiä jotka ymmärtää, että raskasta on. Toisaalta ois myös hyvä saada niitä ns "terveitä ihmisiä" ne vain harvoin ymmärtää sitä taakkaa, mitä jengi kantaa just sillä hetkellä ja niille on tosi hankala puhua. Niiltä myös kuulee myös lausee: Menisit ulos juokseen niin helpottaa tai hanki duuni niin ois arjessa jotain. (mä oon kuullut nää mun äidiltä tosi monta kertaa

) Toisaalta noi on myös hiton zeniläisii neuvoja, että kait niissä vois olla perääkin.
Masentuneella on oikeasti aina vitun pitkä matka edessä, kun oma pääkoppa on huolissaan, peloissaan, stressaantunut. Niin jumalauta ne metrit näyttää niin saatana pitkältä. Tietteks te sen tunteen, kun tiedätte joutuvanne hammaslääkäriin ja se alkaa pelottaan jo kaksi viikkoa ennen sitä ja tuntuu siltä, että elämä loppuu sen aikana. Tietteks sen tunteen, kun maanantai alkaa ja on viisi pitkää päivää ennen viikonloppua. Tietteks te sen tunteen, kun yöllä ei nukahda, kun on paskat housuissa pelosta seuraavaan aamuun ja päässä käy läpi tuhat kertaa mitä sanoo 5 minuutin puhumisen aikana jollekkin ihmiselle joka pitää nähdä? Noi kun pistää yhteen niin rupee pikkuhiljaa tuntuun siltä mitä masennus on ja sitä taas kestää viikkoja.
Oikeasti. Mä voin kirjoittaa ton asian tohon ja jotenkin kait ymmärrän. Oikeastaan vittu sehän on itsestään selvyys, mutta mutta. Masentuneelle mä en osaa paljoo sanoa enkä osaa edes armoa antaa. En mä osaa paljoo enempää kuin uudestaan:
"sun pitäs vaan ottaa itteäs niskasta kiinni".
Oikeasti. "Terveempänä" (ihan saleen vitun kaukana terveestä) mun lauseet jää tohon. Se asioiden vellominen on oikeasti turhaa, mutta kait sitä on niin pitkään aina pakko velloo, että kaikki on selvää ja kun on vellonut tarpeeksi niin kyllä se aina laukee joskus (nih kelatkaa just sitä vellomista

). Sit onkin helppo ottaa pari askelta eteenpäin ja yksi taakseppäin. Helppoo ei tuu olemaan ehkä joku voi helpottaa sitä matkaa tai jokin, mutta yllättävän helposti myös moni "joku" tai "jokin" saattaa tuntua siltä, että se helpottaisi silti viekin kauemmas ongelmien ytimestä.
Musta valitettavasti tuntuu, että helpointa on mennä vitun kovaa eteenpäin ja aika usein omaa napaansa tarkastellen. Joskus on pakko myös kohdata maailma yksinään lumessa kaiken kauhun ja pelon keskellä. Se mikä ei tapa vahvistaa? En tiedä. Se mikä satuttaa väsyttää.
Mut mut.
Ei mitään eteenpäin sano mummo lumessakin. ja PERKELE.
Psyykkeen kohdalla jos ei ayahuasca, tietokonepelit, liiallinen työnteko (josta saa rahaa seuraavaan aktiviteettiin eli--->) tai ostettu seksi (koska jos saa seksiä tarpeeksi niin ei ole mitään vitun ongelmaa t. MIES) auta. Niin sit kandee asennoitua pitkäaikaiseen paskaan ja vitutukseen. Sit kandeekin perustaa bändi ja alkaa soittaan bluesia niin yhtäkkiä paskasta tuleekin jotenkin smoothieta.
Miten siis suhtautuis oikeesti menneisyyteen? Niinkuin OIKEESTI. Miten siihen nyt sit suhtautuis?