Lopettaminen (ja vähentäminen)

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
wRRa
Moderator

Re: Lopettaminen (ja vähentäminen)

Post by wRRa »

Toi on muuten hauskaa, että mikä lasketaan streittaukseksi ja mikä ei. Esimerkiks mulle ns. "kunnon streittaus" tarkoittaa myös ilman turhaa sokeria, ilman kofeiinia, ilman suklaata, tietty ilman tupakkaa jne. :D Tai siis ainakin ilman mitään kovin suuria määriä mitään, ehkä se nyt ei vielä streittausta riko jos joskus juo kupin teetä (paitsi jos se on mateeta).
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
frapathea

Post by frapathea »

wRRa wrote:Toi on muuten hauskaa, että mikä lasketaan streittaukseksi ja mikä ei. Esimerkiks mulle ns. "kunnon streittaus" tarkoittaa myös ilman turhaa sokeria, ilman kofeiinia, ilman suklaata, tietty ilman tupakkaa jne. :D Tai siis ainakin ilman mitään kovin suuria määriä mitään, ehkä se nyt ei vielä streittausta riko jos joskus juo kupin teetä (paitsi jos se on mateeta).
Niin siis streittaus sananahan juontuu straight edgestä. Esimerkiks esiaviollisen seksin välttäminen taitaa olla "kunnon streittauksessa" sen alkuperäisessä merkityksessä maten välttelyä keskeisempää. Siltikin, ainoot jutut mistä streittauksen suhteen ollaan suht yksmielisii on nikotiini, alkoholi ja laittomat huumeet. En itekään noiden kolmen käyttäjiä laske streittareiks, mut jonkun maten välttelyn kohdalla nousee kyllä jo kysymys siitä, voiko kaikkea psykoaktiivista välttääkään, ku kyllähän miellyttävän makuinen ruoka ja liikuntakin vaikuttaa välittäjäaineiden erittymiseen jne. Yerba matel on muuten muun muassa kehoa puhdistavia terveysvaikutuksia – hyötyjä esim. vieroituksen jälkeen kuonarippeiden poistumisen avustamisessa...?
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

frapathea, viimeinen suluissa ollut kommentti oli tarkoitettu vähän vitsiksikin viitaten siis siihen, että mateessa on usein aika paljon kofeiinia.

Tätä aihetta muuten pohdittiin tämän topicin alkupuolella jo: Kaikki on enemmän tai vähemmän psykoaktiivista, joten mitä tarkoittaa esimerkiksi "selvinpäin oleminen"? Joidenkin mielestä on ihan turha saivarrella aiheesta, mutta en tiedä... Onko esimerkiksi e-pillereitä syövä nainen "selvinpäin", jos e-pillerit muuttavat hänen mielialaansa radikaalisti?

Tällehän vois melkeen perustaa oman topicin. "Mikä on päihde?" :D
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
frapathea

Post by frapathea »

wRRa wrote:frapathea, viimeinen suluissa ollut kommentti oli tarkoitettu vähän vitsiksikin
Aah, I see. Mut siis esim. useiden detox-dieettienhän yhteydessä näin esimerkiks ei matea just ton takia juoda kuurin ajan, eikä mustaa teetä, ni aattelin. Mut kyl mä ainaki hyväksyisin streittariks itseään kutsuvan matea juovan tyypin. :D
:)
Scarlett
Lepakko

Post by Scarlett »

frapathea wrote:Kuinka pitkälle tän oot muutes vieny?
Ei huumeita, ei alkoholia (kieltäydyin viimeksi mm kuohuviinikakusta vaikka siinä ei prosentteja enää olekkaan), nikotiinia lopettelen hyvällä menestyksellä, samoin kofeiinia. Kun vielä noita käytän vaikkakin vähemmän niin eihän tää nyt vielä ihan oikeesti raivostreittausta ole kun uudelleen stressin vuoksi röökiin retkahdin vaikka lopetus oli hyvällä alulla mutta siihen olisi pyrkimys että kaikki paheet pois. Valkoisen sokerin välttely on myös tapetilla, samoin kasvispainotteinen eettinen syöminen.
In my world everyone is a pony and they all eat rainbows and poop butterflys
Illuusio

Post by Illuusio »

Scarlett wrote:
Valkoisen sokerin välttely on myös tapetilla, samoin kasvispainotteinen eettinen syöminen.
Ootko kokeillu korvata tota sokerii Stevialla ? Se on meinaa oikeesti hyvä kasvi. Ja se punasessa tötsässä oleva "makeitusaine" on parempaa kun sokeri, vähänniiku hattaraa, ja on meinaa pirun paljon terveellisempää.
levylaatikko
Psykonautti

Post by levylaatikko »

Illuusio wrote:
Scarlett wrote:
Valkoisen sokerin välttely on myös tapetilla, samoin kasvispainotteinen eettinen syöminen.
Ootko kokeillu korvata tota sokerii Stevialla ? Se on meinaa oikeesti hyvä kasvi. Ja se punasessa tötsässä oleva "makeitusaine" on parempaa kun sokeri, vähänniiku hattaraa, ja on meinaa pirun paljon terveellisempää.
Mä en käyttäis steviaa, sillä kai sekin voi syöpää aiheuttaa kuten muut makeutusaineet, vaikka kasviperäinen luonnontuote kyseessä onkin... Itse en ainakaan luota oikein stevian terveellisyyteen :)
The mind is everything. What you think, you become. -Buddha :)
Illuusio

Post by Illuusio »

levylaatikko wrote:
Illuusio wrote:
Scarlett wrote:
Mä en käyttäis steviaa, sillä kai sekin voi syöpää aiheuttaa kuten muut makeutusaineet, vaikka kasviperäinen luonnontuote kyseessä onkin... Itse en ainakaan luota oikein stevian terveellisyyteen :)
En jaksais tohon uskoa.. ja joo voihan alienit räjäyttää maapallon. Ja fluori voi syödä aivoja ja se on hermomyrkky HUI! :D
levylaatikko
Psykonautti

Post by levylaatikko »

Illuusio wrote: En jaksais tohon uskoa.. ja joo voihan alienit räjäyttää maapallon. Ja fluori voi syödä aivoja ja se on hermomyrkky HUI! :D
No en tiedä, mutta onhan tuo ainakin makeutusaineeksi luokiteltava, ja suhtaudun aina varauksella kaikkiin lisäaineisiin. Mielummin käytän sokeria kohtuudella kuin otan _riskin_ että voin saada syövän. No, mutta en tosiaan tiedä tuon terveellisyydestä sen enempää, pelkkää mututietoa vain... Ja mitä fluoriin tulee, käytän fluoritonta hammastahnaa :mrgreen:

- hippi

EDIT: No voi stevia kyllä sokerihirmulle jolla on vaarana saada diabetes, olla ihan hyvä vaihtoehto kyllä, että en sitä pois sulje siinä tapauksessa. Mutta näin normaalitilanteessa.
frapathea

Post by frapathea »

levylaatikko wrote: No en tiedä, mutta onhan tuo ainakin makeutusaineeksi luokiteltava, ja suhtaudun aina varauksella kaikkiin lisäaineisiin.
Ahaa. Oletko epäileväinen siis esim. askorbiinihappoa, eli C-vitamiinia kohtaan? Kai ymmärrät, että lisäaineet luokitellaan niiden käytön, ei minkään kiinteiden ominaisuuksien perusteella? Monet lisäaineet ovat myös muutakin kuin lisäaineita, siis silloin, kun niitä ei käytetä lisäaineina. Ja monet aineet, joita ei käytetä lisäaineina, ovat takuulla terveydelle haitallisia.

Lisäks stevian ei ole tutkimuksissa todettu aiheuttavan syöpää.

Fluorista en ees ala tähän, mutta kaikki tutkimustieto järjellä tulkiten viittaa kyllä siihen, että sen hyödyt peittoaa haitat.

– loogiseen ajatteluun pyrkivä, uskomuksensa tarkistava tyyppi
levylaatikko
Psykonautti

Post by levylaatikko »

frapathea wrote:
levylaatikko wrote: No en tiedä, mutta onhan tuo ainakin makeutusaineeksi luokiteltava, ja suhtaudun aina varauksella kaikkiin lisäaineisiin.
Ahaa. Oletko epäileväinen siis esim. askorbiinihappoa, eli C-vitamiinia kohtaan? Kai ymmärrät, että lisäaineet luokitellaan niiden käytön, ei minkään kiinteiden ominaisuuksien perusteella? Monet lisäaineet ovat myös muutakin kuin lisäaineita, siis silloin, kun niitä ei käytetä lisäaineina. Ja monet aineet, joita ei käytetä lisäaineina, ovat takuulla terveydelle haitallisia.

Lisäks stevian ei ole tutkimuksissa todettu aiheuttavan syöpää.

Fluorista en ees ala tähän, mutta kaikki tutkimustieto järjellä tulkiten viittaa kyllä siihen, että sen hyödyt peittoaa haitat.

– loogiseen ajatteluun pyrkivä, uskomuksensa tarkistava tyyppi
No tuo oli lähinnä mututietoa, en tosiaan steviasta mitään tiedä. Jos tiedät sen olevan terveellistä niin uskotaan :)
Illuusio

Post by Illuusio »

levylaatikko wrote:
frapathea wrote:[quote="levylaatikko"

No tuo oli lähinnä mututietoa, en tosiaan steviasta mitään tiedä.
Pakko kysyä, et miks ihmees sit sanoit että esim välttelet sitä, vaikka et siitä tiedä mitään :-D

Ei siis tod millään pahalla, mut mun mielest on hassuu et jäbä selittää stevian "vaaroista" Samalla kun kokkailee dexmii :--DD No ei siin mitääh. Kukin tyylillään :D
levylaatikko
Psykonautti

Post by levylaatikko »

Illuusio wrote:
levylaatikko wrote:
frapathea wrote:[quote="levylaatikko"

No tuo oli lähinnä mututietoa, en tosiaan steviasta mitään tiedä.
Pakko kysyä, et miks ihmees sit sanoit että esim välttelet sitä, vaikka et siitä tiedä mitään :-D

Ei siis tod millään pahalla, mut mun mielest on hassuu et jäbä selittää stevian "vaaroista" Samalla kun kokkailee dexmii :--DD No ei siin mitääh. Kukin tyylillään :D
V'älttelen sitä juuri siksi koska en ole sitä tutkinut. Käytän vain raaka-aineita joiden tiedän olevan turvallisia. Joo, kukin tyylillään :)
KarstaFari

Post by KarstaFari »

Jatketaampas offia: Tääl tosiaan menee nä asiat useinkin juuri noin ristiin^ Porukka vetää jotaan vitun ituja sunmuita tofuja, ja silti lykkäävät piriä hihaan.. ""Piriä hihhoo" Mmm, en vaan nyt keksinyt "pahempaa" ettekös te hipit tuollaista kaikkea juuri vihaa :O
Taisiis, en minä tuossa mitään pahaa näe.. Kunhan ihmiset vaikka jättävät kahvin sentakia koska SE ON PÄIHDE VITTU.
Itsehän en kahviakaan päihteenä laske, vaikka JOSKUS selvästi piristääkin.. jos tulisi <1% amfea vastaan ja nokittelisin sitä, empätiedä laskisinko vaikutuksia välttämättä enään edes päihteeksi, vaikka päihde kyseessä olisikin, diippii, eiks oo..
frapathea

Post by frapathea »

puslu wrote:Jatketaampas offia: Tääl tosiaan menee nä asiat useinkin juuri noin ristiin^ Porukka vetää jotaan vitun ituja sunmuita tofuja, ja silti lykkäävät piriä hihaan.. ""Piriä hihhoo" Mmm, en vaan nyt keksinyt "pahempaa" ettekös te hipit tuollaista kaikkea juuri vihaa :O
En oo ikinä tajunnu tätä logiikkaa, että jos vetää yhen elämänalueen kanssa vituiks niin pitäis sit antaa kaiken muunkin luisua samaan paskajamaan. Jos vetää piriä niin kantsii varmaan aivan erityisesti siinä kohtaa syödä ravitsevasti ja terveellisesti. Sitä paitsi idut on just jea. Mitä vikaa. Ei tarvii olla hippi syödäkseen niitä.

Mut joo, kyl mustakin kuulostaa vähän hassulta jos tyyppi sanoo varovansa steviaa ja vetävänsä silti kotikonstein soodatuhkalla ja bensalla eroteltua yskänlääkettä. :roll: Eipä mitään.
Taisiis, en minä tuossa mitään pahaa näe.. Kunhan ihmiset vaikka jättävät kahvin sentakia koska SE ON PÄIHDE VITTU. Itsehän en kahviakaan päihteenä laske,
Farmakologiselta kannalta katsottuna kahvi ja muut kofeiinivalmisteet ovat kuin ovatkin päihteitä, koska ne sisältävät psykoaktiivista ainetta. Lainsäädännöllisesti ei kai.

Ainakin mulle tää onkin ollut hankala kysymys lopettamisen suhteen, että mikä kaikki sitten pitäis lopettaa. Jos lopettaa kahvin, pitäiskö sit lopettaa musta teekin, koska siinä on kofeiinia... Kaakaovalmisteet, koska niissä on teobromiinia... Sokeri... Mikä kaikki? Seksi? Taide-elämyksistä nauttiminen? Tietty jos kokee todella tarvetta niin on ihan mahdollista yrittää elää mahdollisimman askeettisesti. Mut varmaan aika harvalla lopettajalla on ihan mikään pylvään päällä istuskelu ekana mielessä.

Tän hankaluuden takia oon ottanu omalla kohdallani käyttöön sellaisen periaatteen, että päihdettä on mikä tahansa, mitä nautin tarkoituksenani päihtyä.
KarstaFari

Post by KarstaFari »

Oma ajattelumaailma ei pyöri ajatuksen "Kaikki toimii" ympärillä, toimiihan orgasmi, kahvi, tupakka, hyvä musiikki, en jatka listaa.. Kaikki toimii, kaikkeen jää koukkuun jne.. *
Itel just kofeiini, tauriini, guarana, nikotiini, yms ei ole päihteitä, koska nuiden vaikutus on todella marginaalinen itsellä, kahvi/energiajuomat menevät ihan makunsa takia vain.. Enkä nyt ala väittelemään mikä on päihde ja mikä ei, eiköhän jokanen sen itse määrittele..
p420
Psykonautti

Post by p420 »

Ite lopetin tossa muutama kuukaus sitte lapinreissun yhteydessä kaiken douppaamisen, paitsi pilvenpolton.
Kesällä oli kyllä meininki jo aika älytöntä, mutta onneksi tuli tuo reissu sopivaan aikaan, joten päätin lähteä porukoiden kanssa pariksi viikoksi luonnonhelmaan.
Jätin benzotkin, viikkohan siinä meni mökissa huoneessa istuen ja kaljaa juoden bentsonitkuja kärsien, mutta 3päivän "kipeenä" -olon jälkeen alko pikkasen helpottaa, masarit tosin kesti vielä päälle kuukauden.tässä pitää tietää se, että olin jo laskenut bentsoannosta jo jonkin verran

Kesän meininki oli tätä: kahden viikon /bentso/holi/savu/mämmi/kola/meta/oxyconttiputkia ja kaikkia vielä sekaisin parhaimpina päivina, voi jeesus sentään, että meni ihan oikeasti lujaa. Onneks tää tuli ite tajuttua, ennenku oli liian myöhäistä.

Nyt en oo bentsoja syönny moneen kuukauteen. Myös alkoholi ja blossittelu on jätetty minimiin ja mitään muuta roinaa ei oo tullu edes vedettyä.

Kolaa ja mämmiä on ollut ikävä ja niitä ehkä joissakin määrin aion ottaa, mutta nyt uskoisin tietäväni milloin lopettaa. Opiaatteja tai bentsoja minulla ei ole kyllä enää ikävä.

..p 420..
jumalatjalassa
Lepakko

Post by jumalatjalassa »

Tasan just nyt alkoi paussi päihteistä. Flipauttaa jo pahemman kerran... Tarkempia detaileja kertomatta taisin saada herätyksen siitä, että raskas päihteidenkäyttö ei vain kertakaikkiaan sovi mulle aiemman mielenterveyshistorian ja sukurasituksen vuoksi... Ei se helppoa ole, mutta mulla on sen verran elämänhalua edelleen, että en tahdo katsella maailmaa psykiatrisen osaston ikkunoista.

Nyt siis tällainen ratkaisu. Pajari ja stimut ehdottomaan pannaan joksikin aikaa, katsellaan uudestaan kun on vähän parempi elämäntilanne ja -hallinta.

Onhan tätä jo pidemmän aikaa tullut mietittyä. Motia vaan ei ole ollut. Olen katsellut useamman kaverin meininkejä ja miettinyt, että hitto, en mä halua olla tuollainen ja sitten tulikin pieni isku päähän. Mä koen itseni sen verran kunnianhimoiseksi, että haluan tehdä elämälläni jotain muutakin kuin kiskoa douppia.

Olen jonkinlaisessa taitekohdassa. Koen, että nyt tekemäni päätökset ratkaisevat sen verran paljon asioita, että nyt ei kannata mokata. Siispä taitaa olla aika kääntää uusi sivu mun elämänkerrassani.

Olisin voinut tehdä tämän päätöksen jo aiemmin. Toisaalta... "Vastoinkäymiset kasvattaa kunhan nostaa pään sieltä paskasta. Oon ollut siellä puolet mun matkasta, siis tiedän sen olevan raskasta. Silti en koskaan väheksy likaa ja loskaa, sillä ilman sitä moskaa en koskaan tajuais mikä flossaa", kuten Ameeba räpäytti. En minä olisi minä, jos en olisi käynyt pohjalla. Kaikella on tarkoituksemattomuutensa ja tarkoituksensa.
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Jumalatjalassa, jos mielenterveyden kanssa on ongelmia niin douppi harvoin ainakaan auttaa niihin. Lopettaminen (tai taukokin) on varmasti silloin hyvä päätös. Ei se elämä ihan paskaa ole ilman douppiakaan :) saatat löytää yllättäviäkin uusia kiinnostuksenkohteita ja erilaista sisältöä elämääsi. Kannattaa kuitenkin olla kärsivällinen, itselläni oli lopettamisen jälkeen joku vuosi niin että elämä tuntui aika tyhjältä... Nyt "lopettamisesta" (pari kertaa tullu kyl jtn otettua) puolitoista vuotta ja alkanu innostuu monist muist asioist jotka ei douppiin liity :)
Scarlett
Lepakko

Post by Scarlett »

110 päivää selvinpäin, wii-hii!

On tää vaan hienoo ja kuka musta olis uskonut ikinä että pystyn tähän ja edelleen nautin tästä selvistelystä. En tietenkään kokoaikaa, ei mun elämä niin hienoo oo, mutta suurimman osan ajasta. :roll:

Sen kummempia retkahdushaluja ei oo edelleenkään, pieniä ajatusten lipsumisia vaan ja ne nyt on helppo laittaa takasin raiteilleen.

En vaihtaisi 8)
Sivustakatsoja
Lepakko

Post by Sivustakatsoja »

Aattelin nyt tulla tänne kirjottelee, pliis älkää ruvetko haukkuu tai mitää oon pelle mut oisin ehk tarvinu neuvoo joltai ku tääl on oikeesti järkevääkin porukkaa. Tää kuulostaa ehk tyhmält mut alan ehkä olee aika rriippuvainen conuista, mut pahinta täs on se et tykkään näitä heittää räpylään. Moni on varmasti sitä mieltä et "vitun pelle kuole pois toi on idiootti touhuu" joo tiiän että ton hihatus on aivan helvetin tyhmää. Haluisin lopettaa kokonaa noitten hihattelun, ja nyt oikeastaa just pistinki stopin viimisten 72mg vetojen jälkee, eli siis heitin värkit pöntöstä ja loput conut. En ees tykkää hihattamisesta mutta silti on joku pakkomielle näitä paskoja rätkiä... Oisko jollai jotai hyvii neuvoi/ehdotuksia että miten saan tän vitun liisterihomman lopetettua, en tiiä mitä teen ku saan noita kokoajan ja en oikeen osaa kieltäytyäkkään noista. aika paskass kunnossa nytte jo noista ja varmaan on kohta veriki pelkkää liisteriä. someone help !!! ei kyl varmaa oo oikee paikka tänne tulla apua hakee, mulle ainakaan. viimeks ku olin ns hooked on dxm nii sai vaan vittuilua kuulla...
Foorumihahmoni on täysin fiktiivinen ja kirjoitukseni/kysymykseni perustuvat kirjaani
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Sivustakatsoja wrote:ei kyl varmaa oo oikee paikka tänne tulla apua hakee, mulle ainakaan. viimeks ku olin ns hooked on dxm nii sai vaan vittuilua kuulla...
Ihan oikeassa paikassa olet. En tiedä, miksi sait kuulla vittuilua edellisellä kerralla, mutta se ei ainakaan ollut vittuilijalta asiallista.

Ikävä kyllä pakko todeta tähän se, että täältä voit saada vertaistukea jos yrität lopettaa, mutta kukaan meistä ei sun puolestasi voi lopettaa. Sen on lähdettävä susta itsestäsi ja tarviit vahvan päätöksen siitä, että haluut pysyy erossa.

Ootko koittanut hakea ammattiapua? Yks mitä voisin suositella kans on irti huumeista ry:n auttava puhelin, ite tosiaan sain sieltä paljon apua kun lopetin. 010804550 on numero. Sinne voit soittaa ihan nimettömänä ja avautua vapaaehtoistyöntekijälle jos tarvitset keskusteluapua. Minulle vastattiin aina (joissain auttavissa puhelimissa on niin pitkät jonot etteivät vastaa).
Scarlett
Lepakko

Post by Scarlett »

Rehellisesti sanoen viimeiset päivät on olleet melkoista taistelua, ei niinkään douppihimoja vaan saatana kaljahimoa vastaan.

Enkä ole juomassa sitä kaljaakaan. Kun lopetin, päätin lopettaa kaiken kerralla. Olen niin viinaanmenevä. Paskat. Alkoholisti. En tunne siinä mitään kohtuutta ja sittten kun olen ollut viikon räkä poskella ja sössinyt duunini niin löytäisin itseni kuitenkin narkkaamasta. On tää nähty.

Ei vaan voi.

Huomaa ettei pariin viikkoon ole käynyt ryhmissä kun alkaa nää salakavalat "..entä jos ja jos kukaan ei saa tietää" -ajatukset hiipiin päähän.
Huomaa kuinka iso merkitys mulle on NA:lla. Ehdin luultavasti vasta Perjantaina ryhmään että ennen sitä on vaan kituuteltava itsekseen ja laitettava asioita tärkeysjärjestykseen.

Ahdistaa silti aika homona.

Ähst, miks tän pään pitää olla tämmönen.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Scarlett wrote: ei niinkään douppihimoja vaan saatana kaljahimoa vastaan.
Kaljassa on just se, että sitä saa vuorokauden ympäri tai sitä saa HETI monesti. Eiku alakertaan ja lähin siwa, siksari ostettu 5 minuuutissa. Ei paljoa vaadi pohtimista. Ite inhoon sitä, kun alan ostaan jokapäivä sen pari. Sekin alkais oleen sama kuin popsis jotain opamoxii päivässä.

Toisaalta alkossa on tosi paljon sitä sosiaalista painetta yleensä ympärillä dokataan. Tai ei voi lähteä perusjuhliin, kun siellä ollaan kummiskin sillai "hiton ilonpilaaja." "Jos sä et oo kännissä niin muistat kuin vitun dorkii me ollaan". Sit ite oon sillain hei mul on piriiii! ja sit oonkin nisti. Ja meen himaan mielummin.

Streittausbileet kuulostaa kyl tosi ufolta ajatukselta, en oo ikinä kokenut sellaisia vois olla jännä nähä. Kummiskin kaikki on ihan jumissa sit... No joo.

Itellä vähän alkaa tää subu oleen nihkeesti, rupesin vaatiin itteltäni koulumenestystä ym liian nopeesti. Huomenna jään himaan vain ja jumitan koneella pelaten tai jotain. Sillain, että ei joudu ajatteleen suuremmin mitään tekemistä, eikä aika myöskään matele liian hiljaa. Hitto, kun ei vain pysty nyt tekeen oikein mitään mikä vaatis multa keskittymistä. Esim jotkut koulu hommat oikeasti sais vain jäädä lomaileen. Huomaa kyl, että selvinpäin oon kyl Isostressi Erkki. Vain sellainen isolumipallo efekti päällä ja kaikki menee kokoajan pahemmaksi fiilis. Vain oikeastaan sellainen stressaava, ja pienet asiat isonee mahottomiksi puuhiksi. Taas sit sellaiset niinkuin joku juokseminen tai pokerin peluu on oikeasti ainoot asiat mistä voi nauttia, kun niissä ei tartte yhtään olla sillain "on" asennossa napit. AARgH

No joo huomas kyl heti, kun bentsot otin pois niin alkoi fiilsi paheneen, no enpä ainakaan niihin haluu koukuttuu enkä sitä alkolla taas korvata. Toisaalta joku lyrica vois tasata oloo :D Hitto mitä aivokemian säätöö aina vain. Mut toisaalta sitä mä rakastan. :P
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Scarlett wrote:Huomaa ettei pariin viikkoon ole käynyt ryhmissä kun alkaa nää salakavalat "..entä jos ja jos kukaan ei saa tietää" -ajatukset hiipiin päähän.
Muista, kenen takia sä lopetit. Lopetitko sä niiden NA:laisten takia? Ei, sä lopetit itses takia. Ei sillä oo väliä, saako ne tietää vai ei. Sä tiedät, ja vaan sillä on merkitystä. Itsellesi sä tässä olet vastuussa.
Ahdistaa silti aika homona.
Ahdistuskaudet on normaaleja ja ne menee yleensä ohi kun vaan jaksaa sinnitellä. Koita korvata alkoholia jollain muulla, esimerkiks taiteella, liikkumisella tms. On olemassa miljoonia parempia harrastuksia kuin pään vetäminen sekaisin jossain räkälässä. Vaikka iso osa tuota tekeekin joka viikonloppu, on myös paljon ihmisiä, jotka eivät tee.

JOS kävisikin niin että ratkeaisit joskus niin kannattaa silloinkin muistaa, että ei kannata lannistua kokonaan vaan aloittaa ponnistelu alusta ja vielä vahvemmalla päätöksellä, että enää en repsahda.

Toivon kuitenkin, että pysyt vahvana. Vaikutat kuitenkin sellaselta tyypiltä, joka haluaa todistaa sekä itselleen että muille, et sä pystyt selväpäisyyteen. Se on hyvä piirre.
Dexma wrote:Toisaalta alkossa on tosi paljon sitä sosiaalista painetta yleensä ympärillä dokataan. Tai ei voi lähteä perusjuhliin, kun siellä ollaan kummiskin sillai "hiton ilonpilaaja." "Jos sä et oo kännissä niin muistat kuin vitun dorkii me ollaan".
Itse olen huomannut hyväksi tavaksi käydä alkosta ostamassa alkuiltaa varten alkoholiton viini. Ihmiset harvoin huomaavat, että siinä ei ole alkoholia. Alkoholiton siiderikin voi toimia.

Baarissa kannattaa sanoa baarimikolle, että "tee mulle hienon näkönen drinksu, jossa ei ole alkoholia". Itse yleensä juon semmosia ja nekin on omalla tavallaan makuelämyksiä, kun joka kerta tulee jotain erilaista :) Saatan pyytää vaikka jotain vihreää ja hedelmäistä tms. Sit jos kaverit kysyy, että "mitä sä juot?" niin niille voi vastata "en itse asias tiiä, mä pyysin baarimikkoo tekee vaan jotain hyvää, haluutko maistaa?"

Tässä vaiheessa känniset kaverit eivät yleensä edes huomaa, ettei joukossa ole alkoholia ;)

Tietenkään ei tarvitse valehdella jos joku nyt sattuu kysymään, että juotko alkoholittomia... Mutta ei sitä tarvitse erikseen mainostaakaan jos kukaan ei sitä huomaa :D
tRip
Moderator

Post by tRip »

p420 wrote:Nyt en oo bentsoja syönny moneen kuukauteen. Myös alkoholi ja blossittelu on jätetty minimiin ja mitään muuta roinaa ei oo tullu edes vedettyä.
Miltä on tuntunut elämä ilman bentsoja..? Onko se tuonut jotain lisää elämään? tai vienyt sitä eteenpäin?
Millaisena koet sosiaalisen elämän nykyjään, tai ylipäätään ihmisten kohtaamisen?

Mä tiedän haluavani lopettaa ne vielä joskus, mutta koska koen että ne on ranka mun koko todellisuudentajulle ja sosiaaliselle minälle.. tuntuu ihan hirveän vaikealta luopua niistä kokonaan.
Kesä meni hyvin pienillä murusilla, ja hetkittäin kokonaan ilmankin, kun ei ollut stressiä ja vastaavaa. Samaan pääsin melkein jopa arjessa. Mutta sit tulee aina se retkahdus - muutos - paluu todellisuuteen. Släp!

Joku muukin tällä foorumilla joskus sanoi, että bentsojen lopettaminen on ollut paras päätös elämässä tms. Zerk?

Ehkä mä kaipaan vaan lisää dataa siitä että bentsojenkin jälkeen voi olla elämää :)
p420 wrote:Ite lopetin tossa muutama kuukaus sitte lapinreissun yhteydessä kaiken douppaamisen, paitsi pilvenpolton.
Mä tein sen saman. Opin luottamaan itseeni ja voimavaroihini. Se oli mun pyhiinvaellukseni.
Jätin kans pilvenpolton;-
wRRa wrote:
Jep.. Hyvä kysymys eittämättä.

Tota mä olen miettinyt läpi elämäni.. tai päihdehistoriani. Et mitä 'on olla selvin'? Mun mielestä se kun ei ole sama kuin valaistunut buddha tai askeetti jossain pyhässä luolassa.
Must se on jotain inhimillisempää. Kukapa ei käyttäisi mitään psykoaktiiveja?.. Ilman tarkoituksenhakuisuutta?

Päihteet, transsi, meditaatio.. ne kuuluu elämään. Ja johonkin samaan niillä pyritään.
Onko itseisarvo olla käyttämättä mitään psykoaktiiveja, koska hurjaa, nehän vaikuttaa tajuntaan.
Niin elämäkin.

"Elämä on parasta huumetta" ?
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
Scarlett
Lepakko

Post by Scarlett »

Kiitti wRRa tsemppauksesta. Kyllä tää tästä menee enkä oo ratkeemassa vaikka toisinaan heikkoina hetkinä niitä keloja tulee. Tiedän kuitenkin että ne menee ohi. Ja joo, itseni takia mä olen lopettanut. Tai paremman elämän. Ja sen todellakin sain, en mä sitä halua heittää hukkaan.

Huomenna marssin kyllä ryhmään koska kyllä sen vaan huomaa kun kaikki tuki on puuttunut pari-kolme viikkoa ja oon paennut vaan töihin ja painanut kuuden päivän viikkoa. Sinne on niin helppoa paeta. Mutta ei se oikeesti auta, kun uskaltaa pysähtyä niin pelottavat kelat alkaa luuppaan päässä ja jos niiden kanssa tarpeeksi kauan yksin painii alkaa uskomaan sen addiktiopirun kuiskimia oikeutuksia.

Niin, mikä on päihde? Itse lopetin bentsoja myöten kaiken kerralla kun lopetin koska menen itse sillä ajatuksella että kaikki mikä vaikuttaa keskushermostoon/koukuttaa on päihde. Toki niin absoluuttinen en lääkkeiden kanssa ole että jos esimerkiksi tää selkä prakaa lisää/joudutaan leikkaamaan niin minimiannos minimiajan mahdollisimman mietoa mutta toimivaa lääkettä on ok. Tiedän niitäkin hulluja meinaan jotka mielummin kärsii helvetillisiä kipuja kun ottaa kolmiolääkettä. Se nyt on jo itsensä kiusaamista.

Toisaalta, oon itse kieltäytynyt adhd -lääkityksestä koska ne on olleet mun suosikkipäihteitä pitkään eikä siitä tulis mitään jos mulla kaapissa olis aina kauhee consumäärä. Äkkii ne olis väärinkäytetty.

Mutta edelleenkään en vaihtais tätä mihinkään. En tahdo lähteä käyttämään takaisin. Ja jos joisin jurrit, olisin äkkiä käyttämässä. Se nyt on niin nähty. Ja kun mä sanon että oon sellanen tyyppi etten tunne kohtuutta, uskokaa mua. :roll:
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Scarlett wrote:Ja jos joisin jurrit, olisin äkkiä käyttämässä. Se nyt on niin nähty. Ja kun mä sanon että oon sellanen tyyppi etten tunne kohtuutta, uskokaa mua. :roll:
Tärkeintä onkin se, että tunnet itsesi. Silloin tiedät, missä omat rajasi menevät. Sinun kohdallasi nollatoleranssi näyttää olevan ainoa toimiva vaihtoehto, ja niin se on monen muunkin kohdalla.

tRip, pakko heittää tohon "elämä on parasta huumetta" -juttuun meidän vanha läppä, että perustettais huumeiden käyttäjille ja heidän läheisilleen sellanen yhdistys kuin HOPE (Huumeet Ovat Parasta Elämää) :D Nojoo, vitsit vitseinä.
tRip
Moderator

Post by tRip »

Scarlett wrote:En tahdo lähteä käyttämään takaisin. Se nyt on niin nähty. Ja kun mä sanon että oon sellanen tyyppi etten tunne kohtuutta, uskokaa mua. :roll:
Mullakin kohtuus tuntuu käsitteenä olevan vähintäänkin häilyvä.
Täsmällisemmin ehkä, että on olemassa joukko päihteitä, mitä mä voin tökkiä tikulla.. mut sit on niitä tikkuja, joilla sohatessa rysähtää oikein kunnolla, jos niillä lähen pelleilemään.
Rehellisesti, en tunne minäkään kohtuutta. En käytä myöskään övereitä.

Tunnen sanan kohtuus. Se on mun asettamat rajani.

Kohtuus elämää kohtaan.

Se on muutakin kun kivaa ja mukavaa.
Se on paljon syvempää mitä douppi antaa käsittää.
Se on paljon inhimillisempää kuin mitä moni uskookaan.

Mut se mitä mun piti alunperin sanoa.. Pidä Scarlett tosta kiinni,! Kandee mennä elämässä eteenpäin, kun siltä tuntuu.
Addiktin elämä on retkahduksia täynnä, pitkään..
Iän (tai ajan..) myötä kaikki se meininki vaan jää väkisinkin? vähemmälle huomiolle, mielessä. Oikeestaan se ei enää kuormita mieltä missään mielin.
Kyl sen sit tietää kun on valmis jättämään menneisyyden.

Jos otan, sen tiedostan ja heittäydyn. Jos en ota, olen siitä varma.

Kyl mä nään tulevaisuuteni täysin selvänä ja vapaana kaikesta kahleista, koukuista ja koukun koukuista, ja niiden väkäsistä.
Kaikki tää on vaan välivaihetta kohti unelmia.. Sitä mitä mä todella elämässä tahdon tehdä.
Niin kauan mä kituuttelen, kunnes löydän etsimäni.

Ei pidä unohtaa et päihteissä on myös paljon hyvää.
Tärkeintä on tiedostaa rajansa. Ja oppia virheistä.

Minä höpötän. taisiis lopetan höpöttämisen.

wRRa.. :up: @topic - Vertaistuki on paras.
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
abogiz
Karvakuono

Post by abogiz »

Aattelin vaan heittää tänne kun muistin äsken mun edellisyön unen jossa selitin miksi en käytä päihteitä kun joku sitä kysyi. Ei oo varmaan koskaan unessa ollut ajatukset niin selkeitä mitä tuossa oli. Kerroin että joisin jos tekisi mieli ja käyttäisin muita päihteitä jos tekisi mieli, jostain syystä painotin etten missään nimessä ole absolutisti. Oon vaan käsittänyt miten päihteet muhun vaikuttaa ja motiivini siihen miksi käytin, eikä enää ole tarvetta eikä halua käyttää. Oon käyttänyt elämäni aikana varmaan niitä ihan riittävästi. Tuntuu että on tosi siistiä kokea elämää nyt siitä perspektiivistä missä en haluu eikä mun tarvi käyttää mitään.

Tää on vähän liiankin helppoa, kohta vuoden ollut ilman mitään jos ei lasketa viskilasillista ja skumppalasillista kaverin polttareissa, eikä oo kyllä tehnyt mielikään. Reilusti yli vuoden ilman jurreja, vähän yli vuoden ilman pajaria ja deelejä. MDA:n käyttökerrasta on vielä vähän alle vuosi. Nojoo eihän nää tietysti ole ns. addiktiopotentiaaliltaan mitään mutta koen kyllä olleeni yleisesti päihteilyyn aika hiton koukussa, ilmeisesti ainakin näennäisesti selvitin tarpeeksi perinpohjaisesti mikä se juttu oikein oli.

Ja oon keksinyt paljon muuta tekemistä ja ajateltavaa, luettavaa, opiskeltavaa. Aivot ja keho tarvitsee aktiviteettejä. Ja muutenkin kaikki perusjutut kuten ruokavalio, nukkuminen, ihmissuhteet pysynyt kunnossa. Aikaisempina syksyinä oon ollut aika masentunut ja paennut kaamosta päihteisiin tai pelailuun, yleensä molempiin. Nyt kun oon liikkunut enemmän, tavannut ihmisiä ja meditoinut sekä safkannut terveellisesti (oon myös syönyt 5-HTP:tä ja D-vitamiinia mutta aika varmasti noi muut tekijät tässä on oikeasti jeesinyt...) niin pahimmat alakuloisuudet on pysynyt poissa. Ja ne mitä tulee hyväksyn osana elämää.

Toivottelenpa taas voimia ja jaksamista kaikille lopettamisen ja vähentämisen (sekä kaamoksen) kanssa kamppaileville!