Fyysinen kurittaminen kasvatuksessa?

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
Kottonmouth

Fyysinen kurittaminen kasvatuksessa?

Post by Kottonmouth »

Mitä mieltä olette?

Joka viides suomalainen hyväksyy täysin lapsen fyysisen kurittamisen kasvatuksessa.
Tällä tarkoitetan siis pientä tukkapöllyä, luunappia tai vaikka nipistystä.
Lähes joka toinen lapsi on saanut osakseen fyysistä kuritusta.

Oletko itse perheestä jossa ihan kaikki hoidettiin aina puhumalla, vai tuliko joskus selkään?
Miltä se tuntui?

Itse ainakin sain joskus junnuna selkään kun tein jotain helvetin typerää.
Ja tarkennetaan että en missään vaiheessa puhu mistään hakkaamisesta, vaan pienestä fyysisestä muistutuksesta. Jokainen kyllä ymmärtää mitä tarkoitan. (silti oli jotenkin pakottava tarve tarkentaa :D)

Kun näin kävi, asiasta otti opikseen. Ei tehnyt sitä enää. Se tuntui silloin ehkä vähän hurjalta. Mutta jälkeenpäin ei voi kun olla kiitollinen että näin kävi. Olen iloinen että pidettiin hyvä kuri yllä.

Valitettavan monella vanhemmalla ei ole mitään auktoriteettia lapseensa nähden.

Ajatuksia?
Tiempo

Re: Fyysinen kurittaminen kasvatuksessa?

Post by Tiempo »

Ajattelin että tässä puhutaa pajan kasvatuksesta ja järkytyin että olisit kasvejas kurittanu :o
Mut ite sain kyllä selkään pienenä :mrgreen: ku perseili tarpeeksi
Kottonmouth

Post by Kottonmouth »

Hahhah, totaalinen repeäminen väsyneenä mielikuvalle.

SAATANAN RISUT!
Image
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Olen kiitollinen siitä, että minut on opetettu hoitamaan asiat puhumalla, tai jos puhuminen ei riitä, niin kuitenkin jotenkin muuten kuin väkivallalla. En ihmettelisi jos fyysinen kuritus vaikuttaisi lapsen kynnykseen ottaa väkivalta ratkaisuksi myöhemmin elämässään.

Kunnioitan huomattavasti enemmän auktoriteettia, jos se pystyy pitämään auktoriteettinsa ja kurin yllä ilman fyysiseen ylivoimaansa turvautumista. Väkivalta tuntuu vähän heikon ratkaisulta, myös lapsen kasvatuksessa.
Kottonmouth wrote:Valitettavan monella vanhemmalla ei ole mitään auktoriteettia lapseensa nähden.
Etkai meinaa, että fyysisen rangaistuksen käyttäminen olisi suora merkki auktoriteetista. Ja sen puute merkki auktoriteetin puutteesta?
zerk

Post by zerk »

Oon hiton onnellinen siitä, että mua ei lapsena kertaakaan laitettu kuriin fyysisesti. Ollaan broidin kanssa molemmat hyödytty siitä, että toinen vanhemmista on varhaiskasvatuksen ammattilainen ja toinenkin perehtynyt asiaan.

Lapsen fyysinen kurittaminen on mun mielestä AINA väärin ja kasvatuskeinona järkyttävän typerä. Jos vanhemman ainoa keino osoittaa auktoriteettinsa lapseen nähden on väkivalta niin mun mielestä sellaisen ihmisen ei pitäisi edes hankkia lapsia. Se fyysinen kurittaminen opettaa lapselle aina jollain tasolla, että väkivalta on hyväksyttävä tapa ratkoa ongelmia.
Infitialis
Apteekki

Post by Infitialis »

zerk wrote: Se fyysinen kurittaminen opettaa lapselle aina jollain tasolla, että väkivalta on hyväksyttävä tapa ratkoa ongelmia.
Mutta väkivaltahan on täysin kelpo tapa ratkoa ongelmia. Käytöstavat menee usein kerralla perille. Puhun aikuisista ihmisistä toki joita ei ole tarpeeksi kasvatettu että osaisivat vielä miehen tai naisen iässäkään käyttäytyä pelisääntöjen mukaan.
Mä en oo saanut juurikaa fyysistä kuritusta, mutsi ei uskonu siihen faija tosin saatto kännissä vetää avaria ilman syytä.
Parhaat karstat on pohjalla.
valkonen
Psykonautti

Post by valkonen »

Ei saa unohtaa henkistä väkivaltaa. Se kyllä sattuu ja kauan
△ just eat the blossoms ॐ
PeppeHalti
Lepakko

Post by PeppeHalti »

Mun vanhemmat aina opettivat, ettei väkivaltaa saa käyttää missään tilanteessa. Kuitenkin ne läimi mua korville vähän väliä. Joskus siksi, että olin tapellut.
zerk

Post by zerk »

Infitialis wrote:
zerk wrote: Se fyysinen kurittaminen opettaa lapselle aina jollain tasolla, että väkivalta on hyväksyttävä tapa ratkoa ongelmia.
Mutta väkivaltahan on täysin kelpo tapa ratkoa ongelmia. Käytöstavat menee usein kerralla perille. Puhun aikuisista ihmisistä toki joita ei ole tarpeeksi kasvatettu että osaisivat vielä miehen tai naisen iässäkään käyttäytyä pelisääntöjen mukaan.
Mä en oo saanut juurikaa fyysistä kuritusta, mutsi ei uskonu siihen faija tosin saatto kännissä vetää avaria ilman syytä.
Kyllä mä pidän väkivaltaa aina aika halveksuttavana tapana ratkoa ongelmia. Mun mielestäni on aika säälittävää jos aikuiset ihmiset ei saa erimielisyyksiään ratkottua ilman nyrkkien käyttämistä. En ikinä opettais lapselleni väkivallan olevan ok.
valkonen wrote:Ei saa unohtaa henkistä väkivaltaa. Se kyllä sattuu ja kauan
Jep. Se henkinen väkivalta jättää lapseen usein ne syvimmät haavat.
Kottonmouth

Post by Kottonmouth »

Etkai meinaa, että fyysisen rangaistuksen käyttäminen olisi suora merkki auktoriteetista. Ja sen puute merkki auktoriteetin puutteesta?
En. Vaan ihan suoraan sitä ettei lapseen ole minkäänlaista auktoriteettiä, mitään kautta.
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Kottonmouth wrote:En. Vaan ihan suoraan sitä ettei lapseen ole minkäänlaista auktoriteettiä, mitään kautta.
Ju. Se on kyllä raskasta katsoa kun lapset ja nuoret huitelee menemään miten sattuu. Tottakai pitää antaa vapauksia, mutta pitää myös seurata sitä menoa. Musta tuntuu omituiselta, että jotkut vanhemmat eivät ihan oikeasti tiedä missä lapsi on menossa. Tulee vähän semmoinen olo, että eikö vanhemmat oikeasti välitä lapsestaan, kun eivät pistä lastaan lopettamaan perseilyä, vai ovatko vaan niin voimattomia lastaan kohden.

Tietenkin jos lapsi on niin ninja, ettei jää kiinni mistään, niin asia on toinen. Mutta valvonnalla, soittamalla iltaisin, käskemällä lasta soittamaan iltaisin, kotiintuloajoilla yms. saa hyvin kuvaa siitä missä mennään ja mitä touhutaan.

Päihteiden käytön salliminen on toinen juttu mitä en kyl tajuu. On se musta jokaisen lapsen saajan velvollisuus pitää turvattua elämää yllä sinne 18 ikävuoteen asti. Eniten hämmentää nää tapaukset, jotka ostaa lapselleen tupakkaa jo tyyliin 15 vuotiaana, mitä vittua?

Jäin joskus 15 vuotiaana kannabiksesta (kasvatus:D) kiinni, ja lähti suoraan oman huoneen ovi pois, käyttörahan saanti porukoilta lakkas melkein vuodeksi ja vielä entistä tarkemmin valvoivat mitä teen viikonloppuisin. Olin ihan raivona, tuntu niin kovilta rangaistuksilta sillon, mut en myöskään koittanut kasvattaa toista kertaa omassa huoneessa..

Tää lipsui fyysisestä kurituksesta yleisesti aiheeseen. Anteeksi.
rebirth
Apteekki

Post by rebirth »

Keskustelemalla ongelmat tulisi aina ratkaista ja kun lasta kieltää tekemästä jotain niin hänelle täytyisi aina selittää miksi niin ei saa tehdä. Aivan viimeisenä keinona mielestäni hellän pikku luunapin antaminen tai pikku tukkapölly on hyväksyttäviä rangaistuskeinoja lapsen kasvatuksessa. Henkistäväkivaltaa en missään nimessä hyväksy enkä sitä että lasta rangaistaa sen takia et itseä vaan nyt sattuu tällä hetkellä ärsyttämään lapsen jokin tekeminen esim liian kova äänisestä nauramisesta nostetaan lapsi kurkusta seinälle ja karjutaan täyttä kurkkua naaman edessä uhaten hakata tenavan naama uuteen uskoon jos ei se nauraminen heti lopu.
zerk wrote: Kyllä mä pidän väkivaltaa aina aika halveksuttavana tapana ratkoa ongelmia. Mun mielestäni on aika säälittävää jos aikuiset ihmiset ei saa erimielisyyksiään ratkottua ilman nyrkkien käyttämistä. En ikinä opettais lapselleni väkivallan olevan ok.
Joskus ei ole muuta vaihtoehtoa kuin turvautua väkivaltaa esim. kun lauma humalaisia juntteja tulee aukomaan päätänsä. Keskustelu on lähes mahdotonta näiden känniääliöiden kanssa joidenka äo hipoo lähellä kengännumeroa ja paikalta poistumis yrityksesi estetään voimakeinoja käyttäen koko joukon voimalla. Silloin kuin he hyökkäävät kimppuun ei jää enää muuta vaihtoehtoa kuin pistää näitä juntteja pataan niin kovaa kuin vain voi että itse/läheisesi selviytyisivät tilanteesta mahdollisimman vähäisillä vammoilla.
Joskus jos itselleni lapsen saan niin aion antaa hänelle samat neuvot kuin äitini minulle: "Puollusta aina ittees ja lähimmäisiäs. Älä ikinä lyö ensin, Äläkä käännä toista poskea vaan lyö takaisin. Älä ikinä luovuta vaan nouse aina ylös ja hymyile vaikka kuinka paskaa kaadettaisiin niskaasi, sehän niitä vasta vituttaakin"
Suurinpiirtein noin mutsini on vuosien varrella minua neuvonut ja niiden neuvojen ansiosta vielläkin mussa henki pihisee.

Edit.
Ps. tarkennan nyt viellä että en hyväksy pienten lasten kohdalla minkäänlaista fyysistä kurittamista, mutta hulivili varhaisteinien ja teinien kohdalla luunappi tai tukkapölly voi viimeisenä vaihtoehtona olla tarpeen. Osan kyllä tarttis saada kyllä kunnolla remmistäkin niin ehkä sitten oppisivat edes jonkinlaisia käytöstapoja ehkä jopa oppisivat kunnioittamaan toisia ihmisiä ja miettimään tekojensa seurauksia.
Last edited by rebirth on Sat 17 Nov 2012, 18:37, edited 3 times in total.
CaptainZ

Post by CaptainZ »

Mua on lapsena muutamat kerrat tukistettu ja läpsitty, yleensä silloin kun olen tehnyt jotain typerää. Joskus on tullut pieniä ylilyöntejä, eli pientä kuritusta jota en ole ansainnut. Väärinkäsityksiä ja ylikireyden purkauksia. Inhimillisiä virheitä. Ihmisiä ne porukatkin on.

Ennenvanhaan selkäsaunat olivat ihan normaali kasvatusmetodi. Nykyään lapseen ei sais koskea vaikka siihen ei mikään puhe tehoaisi. Nykyään tunnutaan ajattelevan että yksikin avokämmen voi traumatisoida lapsen loppuiäksi. Yliherkkyys on aikamme ilmiö.

Itse en ole millään lailla traumatisoitunut niistä muutamista tukkapöllyistä ja nyrkiniskuista olkavarteen. Olisi loukkaus todellisen perheväkivallan uhreja kohtaan väittää, että minä olisin kokenut sellaista. Olen kokenut elämässäni kovempiakin, perhepiirin ulkopuolella.
Basebo
Lepakko

Post by Basebo »

Fyysinen kurittaminen on vähän siitä ihmisestä kiinni, johon se kohdistuu. Toiset kestää sen ja oppii siitä, kun toiset ei opi siitä vaan pitävät sitä jonkinlaisena alistamisena ja alkavat pelkäämään kaikkea tekemäänsä ja voivat traumatisoitua pienestäkin fyysisestä kurittamisesta.
Itseni mielestä fyysinen kurittaminen on väärin, koska kyllähän asiat pitäisi osata puhumalla selvittää ja kertoa, miksi noin ei saa tehdä.
Ihmiset on erilaisia ja lähestymistapa pitää valita sen mukaan.
älä kadu tehtyä, kadu tekemätöntä
Psychonautilus

Post by Psychonautilus »

zerk wrote:Oon hiton onnellinen siitä, että mua ei lapsena kertaakaan laitettu kuriin fyysisesti. Ollaan broidin kanssa molemmat hyödytty siitä, että toinen vanhemmista on varhaiskasvatuksen ammattilainen ja toinenkin perehtynyt asiaan.

Lapsen fyysinen kurittaminen on mun mielestä AINA väärin ja kasvatuskeinona järkyttävän typerä. Jos vanhemman ainoa keino osoittaa auktoriteettinsa lapseen nähden on väkivalta niin mun mielestä sellaisen ihmisen ei pitäisi edes hankkia lapsia. Se fyysinen kurittaminen opettaa lapselle aina jollain tasolla, että väkivalta on hyväksyttävä tapa ratkoa ongelmia.
Ei mitään lisättävää tähän, veit pajat suustani.

Tai no, olihan sitä lisättävää sittenkin. Kuten zerk, mielestäni väkivalta opettaa lapsille sen, että etenkin sanojen ja perustelujen loppuessa, otetaan nyrkit esiin, ja vahvempi määrää. Fyysisesti meitä ei kuritettu koskaan, vaan yritettiin saada ymmärtämään, miksi tehty teko oli väärin, ja miten asia tulisi hoitaa. Toki kaksi nujakoivaa veljestä voi fyysisesti eristää toisistaan vetämällä vaikka ranteesta napakasti pois tilanteesta, mutta "väkivalta", jos tuo sitä on, loppuu siihen. Kurinpitomielessä en hyväksy sitä - teko on jo tehty, eikä ylimääräinen väkivalta opeta mitään, paitsi koston kierteen.

Ollaan itsekin broidin kanssa todella onnellisia, kun ongelmat ratkottiin puhumalla, eikä tarvinnut pelätä väkivaltaa. Muissa seurauksissa oli tarpeeksi pelättävää - rahojen jäädytys, tiukentunut sääntökuri muuten, vanhempien paheksunta (kaikkiin ei välttämättä pure, mutta mulle oli pahinta kun tultiin kertomaan, miten pettyneitä minuun oltiin, tai miten surulliseksi olin tehnyt muut).

Väkivalta opettaa lapset pelkäämään, totuttaa heidät kostoon ("rikollista" on rangaistava väkivalloin, kun muuten pääsee kuin koira veräjästä) ja väkivaltaan, ja varmasti tuottaa paljon tilanteita, jossa teinipojat odottavat sitä päivää, kun ovat isäukkoaan isompia ja kovempia ja pääsevät maksamaan kalavelat, antamaan koko lapsuutensa edestä pataan.

Fyysisen kurittamisen yleisyys ja hyväksyttävyys vaikuttaisi minusta loogiselta osasyylliseltä siihen, miksi Suomessa on verrattain näin väkivaltainen kulttuuri - porukat hakkaa lapsiaan, poikaystävät tyttöystäviään, miehet vaimojaan, vaimot ukkojaan, snägäriruokailijat toisiaan. Kaikki valitettavan yleistä. Minun kokemukseni mukaan Suomessa puhutaan nyrkein suhteellisen paljon.

Itse kokisin epäonnistuneeni vanhempana, jos minulle ei jäisi mitään muuta vaihtoehtoa pitää kuria kuin väkivalta. Ehkä en tiedä vanhemmuudesta mitään, mutta luulisin, jos/kun sen aika tulee, että pystyn siihen muuten kuin väkivalloin - lapsi on siinä määrin riippuvainen vanhemmastaan, että muitakin keinoja on, vaikka lapsi ei selityksenkään jälkeen ymmärrä tekoaan.

Lähtökohtaisesti en koe minulla olevan mitään oikeutta pahoinpidellä toista fyysisesti (tai henkisesti, mutta nyt puhuttiin fyysisestä) - varsinkaan lasta. Vahvemman oikeusko?
Last edited by Psychonautilus on Sat 17 Nov 2012, 16:13, edited 1 time in total.
jumalatjalassa
Lepakko

Post by jumalatjalassa »

Oma isäni on ollut hyvin väkivaltainen minua kohtaan kauan sitten vuosien ajan. Tukkapöllyjä olen saanut varmaan satoja kertoja, minut on raahattu monesti ympäri asuntoa vaatteista, hiuksista tai jostain ruumiinosasta, aivan helvetisti liikaa nyrkiniskuja... Tulihan sitä rosiksessakin käytyä.

En todellakaan voi väittää, etteikö tuo olisi muuttanut minua. Mä pelkään humalaisia vanhempia miehiä aivan tajuttomasti ja saan paniikkikohtauksen aivan tajuttoman helposti jo pienestä sanaharkasta kenenkä tahansa kanssa. Olen aivan helvetin katkera, myönnän sen.

En edes ollut vaikein mahdollinen teini. Mä tottelin isääni ihan kaikessa muussa, paitsi päihteissä ja jossain pikkujutuissa, kuten huoneen siivoamisessa. Jälkimmäinen nyt ei liene kovinkaan harvinaista ja tuo ensimmäinen... Eipä isäni tainnut itsekään olla mikään maailman paras esimerkki. Ryyppäsi todella paljon, ihan järkyttäviä määriä. Ja samaan aikaan nappeja naamaan.
MethAciD
Lepakko

Post by MethAciD »

CaptainZ wrote:Ennenvanhaan selkäsaunat olivat ihan normaali kasvatusmetodi. Nykyään lapseen ei sais koskea vaikka siihen ei mikään puhe tehoaisi. Nykyään tunnutaan ajattelevan että yksikin avokämmen voi traumatisoida lapsen loppuiäksi. Yliherkkyys on aikamme ilmiö.
AIVAN! Ei pysty käsittää miten kaikista on yhtäkkiä tullut niin herkkiä, mitään ei saa sanoa tai tehdä.

Mua ei ole ikinä vanhemmat lyöny tai muutenkaan pahasti kurittanut.
Oon kyllä saanu luunappeja, remmiä ja tukistettu, mutta mistään näistä ei ole traumaa jäänyt ja hyvissä väleissä molempien vanhempien kanssa, sama homma mun pikkuveljellä jolla menee perustallaajankin mielestä oikein hyvin (duuni,koira,nainen,hyvä kämppä,ei kuosaa jne) .
Mun mielestä pieni tukistus tai luunappi on ihan ok, jos mikään muu ei mee jakeluun(mulla ei menny) ja oon jopa kiitollinen että oon niitä saanut.
Enemmänkin sen jälkeen ku oli pari kertaa saanu remmistä oikeen kunnolla niin sitä oppi käyttäytymään ku ties et perästä kuuluu.
Vaikka en missään malli perheessä olekkaan kasvanut niin oon tyytyväinen että osaan TARVITTAESSA käyttäytyä kohteliaasti ja hyvin, pöytätavat hallussa, tuun toimeen vanhusten ja lasten kanssa, jos oon töissä niin teen duunin moitteettommasti, nää kaikki jutut tulee kumminkin lapsuudesta kun vanhemmat niitä pienestä pitäen on opettanut.

En tiedä ketään jolle ois oikeesti jääny tukistamisesta tai luunapin saamisesta mitään traumoja tai muita oireita, kyllä niillä on perheissä ollu muutenki asiat vituillaa esim. käytetty rajua henkistä ja fyysistä väkivaltaa.
Jos parista aiheesta annetusta luunapista tai tukistuksesta traumoja saa niin miten meinaa kestää tätä julmaa maailmaa jossa vähän välii kaatuu paskaa niskaan ja saattaa tulla hakatuks ja petetyks milloin vaan.
Humalaspäissää ja hulluna siinä hihittelevät ja hiplaavat.