Miksi luonnossa esiintyy päihteitä?

Kertomuksia, pohdintoja ja ajatuksia kokemuksista eri tajunnantiloissa.
LeeviON
Lepakko

Miksi luonnossa esiintyy päihteitä?

Post by LeeviON »

Miksi niin monet luonnon antimet ovat psykoaktiivisia? Olen varma, että monet teistä ovat, kuten minäkin, miettineet tätä kysymystä sen parhaimman esimerkin - kannabiksen - vaikutuksen alaisena, ja miksei esim. sienien, tai minkä tahansa päihteiden alaisena.

Kannabiksen vaikuttava aine, THC tai delta-9-tetrahydrokannabinoli, on kannabiksen luonnossa tuottava, päihdyttävä substanssi, jota muodostuu kannabiksessa kaikkialla 0.1 prosentista 20 prosenttiin.
Tutkimukset ovat osoittaneet, että THC on vahva, mutta ei-tappava hyönteismyrkky, ja tämän takia kannabis tuottaa sitä. Korjaus: Sen hyönteisiä karkottavat ominaisuudet johtuvat sen kitkerästä mausta!
Tästä on todisteena sekä se, että kannabiksen kasvatuksessa ärsykkeiden antaminen (esim. piikin työntäminen oksan tai varren läpi) lisää THC-pitoisuutta, koska kannabiskasvi "huomaa" olevansa vaarassa ja lisää suojaustasoaan. Myös sen jälkeen, kun naaraskasvi on tuottanut siemeniään, sen THC-pitoisuus laskee, koska sen tehtävä, lisääntyminen, on hoidettu. Kukkaosuus, tai budi, sisältää eniten THC:tä, koska se on tärkein osa lisääntymisen kannalta kasville.

Miksi sitten THC karkottaa hyönteisiä? Tästä en ole itse löytänyt tietoa, mutta luulen sen johtuvan sen voimakkaasta päihdyttävästä vaikutuksesta ja tietenkin kitkerästä mausta. Jos ajattelee olevansa muurahainen ( :mrgreen: ), voi kuvitella syövänsä hampun vartta tai lehtiä, ja tulevansa tuhannen pilveen. Muurahaisilla ei tietenkään samaa päihteidenhalua ole kuin ihmisillä, joten muurahainen vain pelästyy vaikutusta ja varoittaa muita muurahaisia siitä. Silloin THC on tehnyt tehtävänsä, eli karkottanut uhan pois. Tästä jää jäljelle vain suuri kysymys - millaista on kuvitella olevansa muurahainen.

Toinen hyvä esimerkki on psilocybe cubensis, eli huurumadonlakki, joka sisältää psilosybiiniä ja psilosiiniä. Psilosybiinin vaikutukset perustuvat siihen, että se metabolisoituu elimistössä psilosiiniksi, eli psilosybiinin analysoimisen voimme unohtaa.
Muodostaako cubensis psilosiiniä vain sattumalta? Vai mikä sen tarkoitus on sienessä. Sen tähän kysymykseen "sopivat" vaikutukset ovat takykardia eli sydämen lyöntitiheyden lisääntyminen, pahoinvointi, päänsärky, hikoilu ja tavallaan myös hallusinaatiot. Nämä ovat niitä vaikutuksia joita hyönteiset ja sieniä syövät eläimet karttavat, ja siksi välttävät cubensiksen (ja muiden -madonlakkien) syöntiä. Taas yksi tehokas puolustautumiskeino äiti luonnolta.

Samaan sarjaan kuuluu myös amanita muscaria (ja muut amanitat), eli punakärpässieni, jonka keskeisin "myrkky" on muskimoli, joka on aivojen GABA-reseptorin agonisti, ja kuten monet täällä tietävät, se tarkoittaa päihdyttävää vaikutusta. Muscaria sisältää myös iboteenihappoa, joka on tuoreissa sienissä myrkyllistä, mutta kuivatessa muuntuu muskimoliksi. Tuoreena se on siis neurotoksiini, ja aiheuttaakin hiirelle syötettynä nopeasti aivovaurion.
Tämän perusteella siis punakärpässieni pitää tuholaiset loitolla vahvemmalla tavalla kuin edelliset kaksi, mutta vaikka unohtaisimme iboteenihapon toksisuuden, niin tuholaiset karttaisivat myös psykoaktiivisia aineita muskimolia, muskariinia ja muskatsonia.
Nämä kaikki aiheuttavat tuholaisille todella turmiollista sekavuutta ja hallusinaatioita, joiden takia ne eivät voi tunnistaa saalistajiaan. Tämä on ilman epäselvyyttä kohtalokasta tuholaisille, jonka takia luulen että monilla tuholaisilla on geeneissään osa joka "sanoo" että mitä kannattaa syödä ja mitä ei.

Tästä tulee esille, että suuri osa kasvien ja sienten psykoaktiivisista aineista muodostuu niiden tuholaisille "myrkyllisyyden" ja vaarallisuuden takia.

(Lähteet: Wikipedia)

Toivottavasti tykkäsitte, kirjoitin vain omia pohdintojani vaulttiin eli laadusta ei ole takeita. Voitte kopioida vapaasti kunhan mainitsette nimimerkkini.
Last edited by LeeviON on Sun 05 Feb 2012, 18:01, edited 2 times in total.
zero wrote:mikset saatana menis työhaastatteluu? minä vedän lippuviinan ja kourallisen tennareita ja työkkärii. mikset sinä menisi EDES TYÖHAASTATTELUUN? ET SÄ SITÄ DUUNIA KUMMINKAA SAA!
Not even milk can stop me now!
Neste
OD

Re: Miksi luonnossa esiintyy päihteitä?

Post by Neste »

LeeviON wrote:Miksi sitten THC karkottaa hyönteisiä? Tästä en ole itse löytänyt tietoa, mutta luulen sen johtuvan sen voimakkaasta päihdyttävästä vaikutuksesta.
En nyt jaksa/ehdi lukea koko postaustasi joten kommentoin vain tätä kohtaa. Jossain brittidokkarissa oli juttua että THC:n kitkerä maku karkottaisi ainakin eläimet syömästä sitä. Muista toki että THC on rasvaliukoinen.
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite -William Blake
LeeviON
Lepakko

Post by LeeviON »

Neste wrote:
LeeviON wrote:Miksi sitten THC karkottaa hyönteisiä? Tästä en ole itse löytänyt tietoa, mutta luulen sen johtuvan sen voimakkaasta päihdyttävästä vaikutuksesta.
En nyt jaksa/ehdi lukea koko postaustasi joten kommentoin vain tätä kohtaa. Jossain brittidokkarissa oli juttua että THC:n kitkerä maku karkottaisi ainakin eläimet syömästä sitä. Muista toki että THC on rasvaliukoinen.
Tämä piti kirjoittaa tuohon juttuun mutta unohtui! Kiitos :)
zero wrote:mikset saatana menis työhaastatteluu? minä vedän lippuviinan ja kourallisen tennareita ja työkkärii. mikset sinä menisi EDES TYÖHAASTATTELUUN? ET SÄ SITÄ DUUNIA KUMMINKAA SAA!
Hekkis
Psykonautti

Post by Hekkis »

Evoluutiota kaikkialla. Henkisen geeniperimän levitys jatkukoon.
Mua ei tuu sekottaa heikkikseen. Vaihdan nikin heti kun jaksan selvittää miten se tehdään.
Northlander
Tuppisuu

Post by Northlander »

On hyvä myös muistaa, että kaikki eliöt ovat kuitenkin loppupeleissä sukua toisilleen. Olemme siis kaikki samoista materiaaleista rakennettuja, eikä ihmekkään, että joidenkin toisten eliöiden osaset sopivat aivoihimme ja aiheuttavat siellä hämmästystä ja ihmetystä, varsinkin kun olemme jostain pieraisseet galaksia ihannoivan tietoisuuden aivoihimme.

Kaikki on vaan niin luonnollista, mutta mitä syvemmälle luontoon mennään, sitä ihmeellisempää, mutta silti luonnollisempaa se on. :shock: :love:
People crushed by law, have no hopes but from power. If laws are their enemies, they will be enemies to laws; and those who have much to hope and nothing to lose, will always be dangerous.
- Edmund Burke
Hitler
Apteekki

Post by Hitler »

Kaikki on sukua joo. Paitti ne ameebamömmöjutut mitkä mönkii siä Etelämantereen jääluolajörvessä? Siä mistä löydettiin myös salanen natsibunkkeri. Alan pikkuhiljaa uskoon JIM-dokkareihin, Adolf Hitler olikin ufo. Kakstuhattakakstoistaaaaa.
pirun hyvä nuolla kuorena
Northlander
Tuppisuu

Post by Northlander »

Hitler wrote:Kaikki on sukua joo. Paitti ne ameebamömmöjutut mitkä mönkii siä Etelämantereen jääluolajörvessä? Siä mistä löydettiin myös salanen natsibunkkeri. Alan pikkuhiljaa uskoon JIM-dokkareihin, Adolf Hitler olikin ufo. Kakstuhattakakstoistaaaaa.
Eiku ne ameebamömmöt on sukua, mutta vaan samalla tavalla kun äidin isoisän äpärälapsen serkkutytön pojanpoika. :mrgreen:

Ja mitä natseihin tulee, ni ne on oikeastaan aina ollut kun kerran mursivat ajan mysteerin ni nyt he ovat olemassa joka ajassa, paradoksina universumin ikuisessa ajattomuudessa, ajan ulkopuolella, ympärillä.
People crushed by law, have no hopes but from power. If laws are their enemies, they will be enemies to laws; and those who have much to hope and nothing to lose, will always be dangerous.
- Edmund Burke
zerk

Post by zerk »

Hah, hakoteillä olette kaikki. Natsit on kuun pimeällä puolella.
LeeviON
Lepakko

Post by LeeviON »

zerk wrote:Hah, hakoteillä olette kaikki. Natsit on kuun pimeällä puolella.
:up: :up: :up: :up:

Heh. Sanokaa nyt kaikki että mitä piditte kirjoituksestani. Tykkään aina välillä kirjoittaa lyhyitä juttuja mitä oudoimmista asioista, ja haluan tietää mitä muut pitävät niistä :)
LeeviON
Lepakko

Post by LeeviON »

LeeviON wrote:Miksi niin monet luonnon antimet ovat psykoaktiivisia? Olen varma, että monet teistä ovat, kuten minäkin, miettineet tätä kysymystä sen parhaimman esimerkin - kannabiksen - vaikutuksen alaisena, ja miksei esim. sienien, tai minkä tahansa päihteiden alaisena.

Kannabiksen vaikuttava aine, THC tai delta-9-tetrahydrokannabinoli, on kannabiksen luonnossa tuottava, päihdyttävä substanssi, jota muodostuu kannabiksessa kaikkialla 0.1 prosentista 20 prosenttiin.
Tutkimukset ovat osoittaneet, että THC on vahva, mutta ei-tappava hyönteismyrkky, ja tämän takia kannabis tuottaa sitä. Korjaus: Sen hyönteisiä karkottavat ominaisuudet johtuvat sen kitkerästä mausta!
Tästä on todisteena sekä se, että kannabiksen kasvatuksessa ärsykkeiden antaminen (esim. piikin työntäminen oksan tai varren läpi) lisää THC-pitoisuutta, koska kannabiskasvi "huomaa" olevansa vaarassa ja lisää suojaustasoaan. Myös sen jälkeen, kun naaraskasvi on tuottanut siemeniään, sen THC-pitoisuus laskee, koska sen tehtävä, lisääntyminen, on hoidettu. Kukkaosuus, tai budi, sisältää eniten THC:tä, koska se on tärkein osa lisääntymisen kannalta kasville.

Miksi sitten THC karkottaa hyönteisiä? Tästä en ole itse löytänyt tietoa, mutta luulen sen johtuvan sen voimakkaasta päihdyttävästä vaikutuksesta ja tietenkin kitkerästä mausta. Jos ajattelee olevansa muurahainen ( :mrgreen: ), voi kuvitella syövänsä hampun vartta tai lehtiä, ja tulevansa tuhannen pilveen. Muurahaisilla ei tietenkään samaa päihteidenhalua ole kuin ihmisillä, joten muurahainen vain pelästyy vaikutusta ja varoittaa muita muurahaisia siitä. Silloin THC on tehnyt tehtävänsä, eli karkottanut uhan pois. Tästä jää jäljelle vain suuri kysymys - millaista on kuvitella olevansa muurahainen.

Toinen hyvä esimerkki on psilocybe cubensis, eli huurumadonlakki, joka sisältää psilosybiiniä ja psilosiiniä. Psilosybiinin vaikutukset perustuvat siihen, että se metabolisoituu elimistössä psilosiiniksi, eli psilosybiinin "analysoimisen" voimme unohtaa.
Muodostaako cubensis psilosiiniä vain sattumalta? Vai mikä sen tarkoitus on sienessä. Sen tähän kysymykseen "sopivat" vaikutukset ovat takykardia eli sydämen lyöntitiheyden lisääntyminen, pahoinvointi, päänsärky, hikoilu ja tavallaan myös hallusinaatiot. Nämä ovat niitä vaikutuksia joita hyönteiset ja sieniä syövät eläimet karttavat, ja siksi välttävät cubensiksen (ja muiden -madonlakkien) syöntiä. Taas yksi tehokas puolustautumiskeino äiti luonnolta.

Samaan sarjaan kuuluu myös amanita muscaria (ja muut amanitat), eli punakärpässieni, jonka keskeisin "myrkky" on muskimoli, joka on aivojen GABA-reseptorin agonisti, ja kuten monet täällä tietävät, se tarkoittaa päihdyttävää vaikutusta. Muscaria sisältää myös iboteenihappoa, joka on tuoreissa sienissä myrkyllistä, mutta kuivatessa muuntuu muskimoliksi. Tuoreena se on siis neurotoksiini, ja aiheuttaakin hiirelle syötettynä nopeasti aivovaurion.
Tämän perusteella siis punakärpässieni pitää tuholaiset loitolla vahvemmalla tavalla kuin edelliset kaksi, mutta vaikka unohtaisimme iboteenihapon toksisuuden, niin tuholaiset karttaisivat myös psykoaktiivisia aineita muskimolia, muskariinia ja muskatsonia.
Nämä kaikki aiheuttavat tuholaisille todella turmiollista sekavuutta ja hallusinaatioita, joiden takia ne eivät voi tunnistaa saalistajiaan. Tämä on ilman epäselvyyttä kohtalokasta tuholaisille, jonka takia luulen että monilla tuholaisilla on geeneissään osa joka "sanoo" että mitä kannattaa syödä ja mitä ei.

Tästä tulee esille, että suuri osa kasvien ja sienten psykoaktiivisista aineista muodostuu niiden tuholaisille "myrkyllisyyden" ja vaarallisuuden takia.

(Lähteet: Wikipedia)

Toivottavasti tykkäsitte, kirjoitin vain omia pohdintojani vaulttiin eli laadusta ei ole takeita. Voitte kopioida vapaasti kunhan mainitsette nimimerkkini.
SahkoinenVelho
Kameleontti

Post by SahkoinenVelho »

Kasvit ja eläimet molemmat esim. tarvitsee ravintoa, unta kasvamiseen ja lepoa, tulee sukukypsäksi ja pyrkii jatkamaan sukua... Molemmat koostuu tosi paljon samoista yhdisteistä, ainoo oikeesti ratkaseva ero on loppujenlopuks solujen rakenne joka määrittää sit kokonaisuuden tosi erilaiseks. Se, et joku vaikka kannabis pärähtää poltettuna, ei oo mikään ihme mun mielestä kun kaikki muutkin rakenneosaset meissä ja kasveissa ja sienissä on niin lähellä toisiaan. Kaikes elämässä on tosi pitkälti samat säännöt ja kaavat rakenteessa, ihminen on ihan yhtä iso osa luontoa kuin ne kasvit ja sienetkin. Ihmisen aivoista löytyy ihan yhtä monimutkasia ja komplekseja kemikaaleja. Noi muualta luonnosta löytyvät yhdisteet vaan sattuu sit jotkut sopimaan meiän hermostoon kun otetaan niitä itseemme, sit meiän hermosto alkaa kommunikoimaan erilailla meiän sisällä normista poikkeavan yhdisteen vaikutuksesta=muuntunut tajunnantila.

Kaikel on osansa ja tehtävänsä täs maailmankaikkeudessa, eiköhän tiedekin ala jo hylkäämään käsitystä et mitään syntyis turhana "kohinana" sattumanvarasesti...
Soppaluu
Lepakko

Post by Soppaluu »

Eikös nuo päihteet ole kasvien yms. elollisten eliöiden puolustuskeino. Esim. virginiantupakan nikotiini tai kahvipensaan kofeiini.
psychiCNoob
Kameleontti

Post by psychiCNoob »

SahkoinenVelho wrote:ihminen on ihan yhtä iso osa luontoa kuin ne kasvit ja sienetkin.
Kunpa vain ihminen muistais tämän eikä raiskais ympäristöään mistä on kehittynyt.. :roll:

Mun mielestä sienet auttaa muistamaan, että ollaan osa luontoa, eikä mitään betoniviidakkoa. Niin kuin jossain dokkarissa sanottiin "Vastalääke kaupungillistumiselle"
Life = The Trip
Happohuppu
Apteekki

Post by Happohuppu »

Päätin juuri ryhtyä kreationistiksi ja siksi uskon, että Jumala loi päihdyttävät kasvit koska haluaa meidän olevan sekaisin.

Tai ehkä Hän vain koettelee meitä, menemmekö Saatanan metkuihin mukaan :foil:

Mutta yhtälailla voimme miettiä, miksi kasvikunnasta löytyy huumaavien aineiden lisäksi niin paljon myös tappavia myrkkyjä. Toki myrkyt suojaavat monia kasveja (ja eläimiä), ja niin tekevät jotkin huumaavat aineetkin (jotka lääketiede voi myös tulkita myrkyiksi, vaikka ne eivät olisikaan tappavia), mutta miksi esimerkiksi ukonhatun juuressa on akonitiinia, joka on tappava myrkky, mutta päivänkakkaran juuressa ei ole mitään fataalia?
Looking for planet Gong...
Kobe
Psykonautti

Post by Kobe »

Happohuppu wrote:Päätin juuri ryhtyä kreationistiksi ja siksi uskon, että Jumala loi päihdyttävät kasvit koska haluaa meidän olevan sekaisin.

Mutta yhtälailla voimme miettiä, miksi kasvikunnasta löytyy huumaavien aineiden lisäksi niin paljon myös tappavia myrkkyjä. Toki myrkyt suojaavat monia kasveja (ja eläimiä), ja niin tekevät jotkin huumaavat aineetkin (jotka lääketiede voi myös tulkita myrkyiksi, vaikka ne eivät olisikaan tappavia), mutta miksi esimerkiksi ukonhatun juuressa on akonitiinia, joka on tappava myrkky, mutta päivänkakkaran juuressa ei ole mitään fataalia?
Mun ymmärtääkseni tää johtuu vaan siitä että sienet on merkittävämpi osa ekosysteemiä kuin päivänkakkarat. Ja monesti nuo puolustusmekanismit monimutkaistuu ja kasvaa mitä ylemmäs systeemissä mennään. Sienet on luonnossa kuitenkin semmonen asia minkä tutkimisessa ihminen on oikeastaan ottanut vasta vauva-askelia. Näin muistan jonkun tutkijan sanoneen. Tietenkin tästä voisi väännellä että ihminen on ottanut VAIN vauva-askelia jokaisella osa-alueella mutta puhutaan nyt niistä sienistä :D
Don't let the drugs control your life. Live your life, control the drugs. Be like water, take the mould but always be ready to set yourself flow freeeee...
Happohuppu
Apteekki

Post by Happohuppu »

Kobe wrote:
Happohuppu wrote:Päätin juuri ryhtyä kreationistiksi ja siksi uskon, että Jumala loi päihdyttävät kasvit koska haluaa meidän olevan sekaisin.

Mun ymmärtääkseni tää johtuu vaan siitä että sienet on merkittävämpi osa ekosysteemiä kuin päivänkakkarat.
Sienistä ei nyt ollut kyse, sillä ukonhattu on kukka, niin kuin päivänkakkarakin.
Looking for planet Gong...
Joumän
Psykonautti

Post by Joumän »

Kofeiini ja nikotiini nyt ainakin ovat kunnon myrkkyjä molemmat. Käytetäänhän ainakin nikotiinia hyönteistorjunnassa ja oksetuslääkkeenä.

Suojelevat kasveja. Selvä. Mutta entäs sitten dimetyylitryptamiini? Tai akaasiapensaiden metamfetamiini? "acacia berlandieri contains nicotine, dimethyltryptamine, methamphetamine and mescaline" Kunnon drugsit yhessä kasvissa. Aika pieninä pitoisuuksina kuitenkin, mutta siellä ovat. Ja kuten sanottu, aineen myrkyllisyydessä on vain kyse annostuksesta. Ja kyllähän etanoliakin esiintyy luonnostaan. Eikös tuotakin ole tutkittu, että ihminen on kehittänyt maksaansa tietyt entsyymit hajottamaan juuri etanolia tuon vuoksi, että ihminen on sitä niin paljon juonut? Puolustusmekanismi siis. Mutta kuitenkin etanolin ollessa niinkin myrkyllinen aine ihmiselle, aiheuttaa se silti paljon enemmän terveyshaittoja kuin vaikkapa nikotiinin säännöllinen käyttö. Muita alkoholeja tuskin on niin paljoa kulkeutunut elimistöön.

Ihminen on kehityksessään vielä aikaisessa vaiheessa, joten kehityksen kannalta on tarpeellista käyttää työkaluja. Kuten lääkkeitäkin. Pienemmällä myrkytyksellä saadaan siis pidennettyä elämää. Tämä on se pointti. Kaikki päihdyttävien aineiden tuottamat kokemukset tajunnassa ovat silti oikeasti vain myrkytystiloja. Hyödyllisiä kuitenkin tajunnalle koska ne näyttävät ihmisenä olemisesta uusia puolia. Ja aivojen tietyille aineille kehittämät reseptorit mielestäni kertovat vaan siitä että noita aineita on yksinkertaisesti tullut ajan mittaan nappailtua.
Ja laita eteen mitä vaan, jos se tuskaa helpottaa niin kyselemättä nappaan
sadsad
Karvakuono

Post by sadsad »

Neste wrote:
Omin silmin nähnyt niin rusakoiden pistelevän kukkivia ulkokasveja suihinsa, kuin kissankin syövän hartsilehteä kasasta jossa oli hartsittomiakin lehtiä, että ei se kitkeryys ainakaan kaikkia eläimiä estä.
Enkä kyllä tahdo uskoa hyönteisiltä löytyvän aivoista THC:een vaatimia reseptoreita, vahvaa mutuilua...
Inside every cynical person, there is a disappointed idealist. - George Carlin
Infitialis
Apteekki

Post by Infitialis »

sadsad wrote:
Neste wrote:
Omin silmin nähnyt niin rusakoiden pistelevän kukkivia ulkokasveja suihinsa, kuin kissankin syövän hartsilehteä kasasta jossa oli hartsittomiakin lehtiä, että ei se kitkeryys ainakaan kaikkia eläimiä estä.
Enkä kyllä tahdo uskoa hyönteisiltä löytyvän aivoista THC:een vaatimia reseptoreita, vahvaa mutuilua...
Joo tuskin hyönteisten metabolia riittää mut hirvet diggaa! Puskan vierestä herää väsyny hirvi hätistettynä, vääntää tylysti paskat ja jatkaa matkaa. Kasvi on tapettu toivottamasti.
Parhaat karstat on pohjalla.