Varastaminen

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
Madmike
Lepakko

Re: Varastaminen

Post by Madmike »

Jos muita lakeja rikotaan kuin sitä yhtä, eli huumausaineiden käytön kieltävää, niin seuraava ase poliiseilla huumeidenkäyttäjiä vastaan on muut rikokset, mm. varastaminen.

Jos "nistit" aina varastaa jotain niin tuskin sellaiselle kyllä haluattais antaa oikeutta käyttää laillisesti huumeitakaan.
Madmike on fiktiivinen hahmo, jonka kirjoitukset ovat syntyneet tyhjästä, eikä niitä voi liittää todelliseen henkilöön.
testeri420
OD

Post by testeri420 »

Madmike wrote:Jos muita lakeja rikotaan kuin sitä yhtä, eli huumausaineiden käytön kieltävää, niin seuraava ase poliiseilla huumeidenkäyttäjiä vastaan on muut rikokset, mm. varastaminen.

Jos "nistit" aina varastaa jotain niin tuskin sellaiselle kyllä haluattais antaa oikeutta käyttää laillisesti huumeitakaan.
Ihan hyvä pointti tuo.
Miettiny vaan että onkohan se mun varastelu johtunu liiasta lääkkeitten syönnistä?

Pitäis olla rivapurkin siinä tuoteselosteessa haittavaikutuksena: -Varastelu..
En kadu mitään mitä olen tehnyt. Kadun vain sitä mitä en ole vielä kerennyt tekemään.
onlydeadfishgo with the flow..
"The water bong is so smooth that you dont realize how high youre getting, until its too late..." -Bubbles
Music is a saint.
Madmike
Lepakko

Post by Madmike »

testeri420 wrote:
Madmike wrote:Jos muita lakeja rikotaan kuin sitä yhtä, eli huumausaineiden käytön kieltävää, niin seuraava ase poliiseilla huumeidenkäyttäjiä vastaan on muut rikokset, mm. varastaminen.

Ihan hyvä pointti tuo.
Miettiny vaan että onkohan se mun varastelu johtunu liiasta lääkkeitten syönnistä?

No mieti sitä. Varastatko selvinpäin?

Ihminen on niin kiero että itselleen valehdellaan myös sillä tavalla että haluaisi varastaa, koska esim rahat ihan finaalissa, sitten ei pystykään selvänä

Sitten ottaa lääkkeitä tai viinaa ja sit pystyy, mut unohtaa tehneensä mitään rikosta ja sit syyttää siitä päihteitä.
Madmike on fiktiivinen hahmo, jonka kirjoitukset ovat syntyneet tyhjästä, eikä niitä voi liittää todelliseen henkilöön.
testeri420
OD

Post by testeri420 »

Madmike wrote:
testeri420 wrote:

Ihan hyvä pointti tuo.

No mieti sitä. Varastatko selvinpäin?

Ihminen on niin kiero että itselleen valehdellaan myös sillä tavalla että haluaisi varastaa, koska esim rahat ihan finaalissa, sitten ei pystykään selvänä

Sitten ottaa lääkkeitä tai viinaa ja sit pystyy, mut unohtaa tehneensä mitään rikosta ja sit syyttää siitä päihteitä.
Kyllä siitä on vaan päihteitä syyttänyt. "minussahan ei mitään vikaa...just :mad: "
En varastele selvinpäin, moneen moneen vuoteen mitää varastanu mistään. Enneminkin tilaisuus on varkaan tehnyt.
Mutta-->Joskus justiinsa liikaa pillereitä ja kaupasta jääny mukaan maksamatta.
En kadu mitään mitä olen tehnyt. Kadun vain sitä mitä en ole vielä kerennyt tekemään.
"The water bong is so smooth that you dont realize how high youre getting, until its too late..." -Bubbles
Music is a saint.
Varjo

Post by Varjo »

PORBOT wrote:Miten te saatte pöllittyä kaljaa ja tälläsiä?
Juoksut. Piste.
testeri420
OD

Post by testeri420 »

Varjo wrote:
Juoksut. Piste.
Yli 35€ juoksut. Törkeä ryöstö/varkaus vai joku muu hyvä oli syytelistalla sit jos menee arvo ton yli 35€, näin ainaki kavereilla käyny.
Tiiä sit onko laki muuttunu tai johtuuko siitä minkälaine paatunu kanki sen sit tekeekään?
Music is a saint.
BMCH
Psykonautti

Post by BMCH »

Joskus yläasteaikoina tuli näpisteltyä joitakin pieniä juttuja - tyyliin kosmetiikkaa ja tämmöstä, sekä jotain suklaapatukoita jne. Koskaan en jäänyt kiinni ja esim. pienistä putiikeista ja kavereilta varastamista pidin jo silloin inhottavana. Isoista kauppaketjuista näpistely ei tuntunut pahalta eikä todennäkösestu tuntus edelleenkään. Osittain se oli sitä, ettei ollut rahaa siihen kaikkeen mitä "tarvitsi" eli halus, osittain siksi koska se pieni adrenaliini-kuumottelu oli sillon "siistiä" tai jotain.

Nykyään en näpistele mitään. Jos ei ole rahaa niin sitten ollaan ilman, piste. Moralistointi tosin on turhaa, mutta niin on myös "taskualella tossa toissapäivänä lähti mukaan tolppa kaljaa ja parit halvat aurinkolasit" -tyylinen kerskailu. Mutta joskus ne uskomattomimmat/häröimmät kikkailut jolla jotain tavaraa on lähteny mukaan on ihan hauskoja kuunnella.
Last edited by BMCH on Wed 29 Feb 2012, 22:11, edited 1 time in total.
zerk

Post by zerk »

Uskokaa tai älkää, mutta en ole koskaan ritsannut kaupasta mitään. Porukoilta kyllä skidinä muutaman markan. Ja sekin hävetti ihan hirveästi. Kai mut on vaan kasvatettu näin. Ei mulle ole tullut edes mieleen, että lähtis taskualennuksella jotain mukaan. Kavereilta varastamista ymmärrän vielä vähemmän.
kytkinlevy
Karvakuono

Post by kytkinlevy »

En. Pyytämällä olen tähän asti pärjännyt. Alkoholin kanssa välillä ollut kyllä kokolailla kusessa, kun olen lainaillut rahaa jokapuolelta.. :roll: Varastaminen muutenkin on aina ollut minulle todella vastenmielistä.
Kotona ja matkoilla.
Kosmonautti
Psykonautti

Post by Kosmonautti »

testeri420 wrote:
Varjo wrote:
Juoksut. Piste.
Yli 35€ juoksut. Törkeä ryöstö/varkaus vai joku muu hyvä oli syytelistalla sit jos menee arvo ton yli 35€, näin ainaki kavereilla käyny.
Tiiä sit onko laki muuttunu tai johtuuko siitä minkälaine paatunu kanki sen sit tekeekään?
minusta alle 100e jutut on näpistyksiä ja siitä eteenpäinvarkauksia.
Marsin kamaralle päästyä marsin sen ympäri. Marsin ympäri! monta kertaa...
en ole maanympäri matkaaja vaan marsin ympäri matkaaja
tweek
Psykonautti

Post by tweek »

Kosmonautti wrote:
testeri420 wrote:
Varjo wrote: Juoksut. Piste.
minusta alle 100e jutut on näpistyksiä ja siitä eteenpäinvarkauksia.

Mun mielestä raja menee jossain 500-550e. Ainakin ite kävelin kaupasta mini-läppärin (hinta 350e) jäin kamerakuvista kiinni, näpistyksenä meni.

Jos käytät väkivaltaa tai uhkaat väkivallalla ni se on ryöstö saman tien. Juoksuissakin kannattaa pitää kädet vyötärön alapuolella.
You never get to heaven if you're scared of getting high.
Varjo

Post by Varjo »

Joskus se raja oli 200e, tiedä sitten onko laki muuttunut.
Väkivallalla ei kannata uhata, silloin sakot voi nousta muutamaan tonniin...
maikkum

Post by maikkum »

Joo-o ennen olin kovastikkin vastaan, mut siinä vaiheessa kun vahingonkorvaukset ym. sakot alko pomppiin noissa summissa, niin ei ollu oikeen muita vaihtoehtoja. Pöllin kaiken kalliimman, aka juustot, kahvit, bisset jne.
En koe huonoa omatuntoa, olen siis lopullisesti tuhoutunut ihmisyksilö? Niin ja dyykkaan mä kyl kanssa!
NatiHero
Kameleontti

Post by NatiHero »

Mää en sillee varastele. Wohoo, viimeksi ryynipäissäni näpistin makuunista hauskan kasipallo pinssin ja joskus kait jotai pientä. Helppoohan se on/ois, mut kyl se sit lähtis lipsuu säännöllisemmäks ja sit vois tulla turhaa paskaa niskaan.

Sen sijaan joku vähän kannattavampi homma nappaa henk.koht enemmän. Tyylii et jos pienellä riskillä jostain saa mukaan väh. 500e tai vaikka rahan arvosta elektroniikkaa, niin sille voi jo uhrata ajatuksen jos toisenki. Tälläsii pikkukeikkoi on tullu pyöriteltyy jonkin verran, mut enpä vielä oo lähteny toteuttaan. Ehkä parempi.

Jos joku nyt vähä rötöstelee nii ei se mua sillee ittee häiritte. Pitäisikö?
Velho wrote: Wed 28 Aug 2019, 19:34 NYT VITTU RYHDISTÄYTYKÄÄ DOUPPI ON ELÄMÄN PARASTA AIKAA ja muuteki sillo on jänskää :doh: :foil:
Soppaluu
Lepakko

Post by Soppaluu »

En ole koskaan varastanut enkä toivottavasti aiokaan. Ei oo koskaan ollut tarvetta ryövätä mitään.
trollol
Kameleontti

Post by trollol »

En varasta kaupoista yms.
Vanhemmilta tulee pöllittyä sytkiä ja röökiaskeja ja toisinaan pikkusummia rahaa...
kun ei ne sitä huomaa, mutta en kyllä ole ylpeä siitä :(
Pillereitä jos otan monta on elämä kuin unta
placebo
Kameleontti

Post by placebo »

Itsellä on nyt jotenkin hieman omituinen ajattelutapa tämän varastelun suhteen. En itse varastele..joskus kakarana tein sitä kyllä, mutta en varmaan viiteen vuoteen ole tehnyt minkäänlaista varkautta/näpistystä/pöllimistä/rottailua, mutta sitten taas ymmärrän kyllä ihan täysin kavereitani jotka tätä harrastavat? :o
Periaatteet perustana, totuus selustana.
Uke
LD50

Post by Uke »

Oon joteki tosi kapeekatseinen tän suhteen, koska mun mielestä on oikein et isoilta firmoilta välillä viedäänki jotain, koska ne nyt vaan polkee liian tehokkaasti kaikkea muuta yrittäjyyttä alas ja sit nimenomaan pienyrittäjiltä/yrityksiltä en kyl mielellään kattele jos joku yrittää viiä.
Image
''Ihmiset ovat tismalleen kuin kukat: tarvitsemme aurinkoa ja hoivaa ja sen sellaista, mutta kasvamme paremmin kun päälle nakkaa pussin paskaa.''

PLUR Peace, Love, Unity, Respect.
testeri420
OD

Post by testeri420 »

Kaupoista varastaminen on taitolaji.
En ole koskaan jäänyt kiinni varkaudesta, paitti autovarkaudesta mut meniköhä seki luvattomana käyttöö ottona vaiko mitenkä?
Nooh kuitenkin. Harvoin kaupasta varastellut. Joskus ylisaleteissani vain hupina katsonut onnistuuko esim kalastus vavan vieminen kalastusliikkeest.
No onnistuihan se, kannoin vain pihalle.
Mitään en o koskaan taskuuni tunkenut, siitä olen ylpeä. Aina vain kädessäni kävellyt kaupasta ulos. Esim. noi partavedet/deodorantit sokkarilta olivat vakioita.
Gabba gabba hey muistini palautuu tässä... Joo ja lenkkarit oon vieny sillä lailla että menny sandaalit jalas kauppaan. Sovittanu aikani sopivia sielä.
Kävelly pois sit ne lenkkarit jalas ja sandaalit toisessa kädessä. Muistan viimeks viel jäin venaamaan porttie jälkee tuleeko stevari peräs mut ei näkyny ku röökin poltin siinä. Ja sit vaatteita nii että t-paita vaan päälle ku menny ilman paitaa kauppaan.
Että tällästä. Mitä röyhkeemmin sitä varmemmin.
Mutta ylpeä tosta en ole todellakaan.
Nykyään veroja maksavana totean typerää sanon minä. Mutta kaikkee o kokeiltava ja nuoruus o nuoruus vaikka voissa paistais.
Music is a saint.
tweek
Psykonautti

Post by tweek »

Kyllä tulee näpisteltyä, enää en isompia juttuja tee ku ei iso-talo kiinnosta. Eilen irrottelin kahta väripanosta takista varmaan tunnin(kantsii lämmittää veistä hellalla ja leikata sillä sieltä takaa ja sit napsasta tappi poikki[tajusin vast toisen hälyyttimen puolivälis]), ei oo ennen tullu tehtyy, aina hoitanu hallitulla räjäytyksellä.

Mut joo ei mua häiritse kaupoista vieminen, yksityisiltä vien mitään todella harvoin ja sitä häpeän suuresti. En kyllä harrasta rottailuu tai mitään pysty ryöstöjä, mut esim festareilta tulee välillä viinat otettuu jonku teltast.
You never get to heaven if you're scared of getting high.
frapathea

Post by frapathea »

Uke wrote:Oon joteki tosi kapeekatseinen tän suhteen, koska mun mielestä on oikein et isoilta firmoilta välillä viedäänki jotain, koska ne nyt vaan polkee liian tehokkaasti kaikkea muuta yrittäjyyttä alas ja sit nimenomaan pienyrittäjiltä/yrityksiltä en kyl mielellään kattele jos joku yrittää viiä.
Ajatukseni tismalleen.

Vähän sama kuin senkin kanssa, että isoilta artisteilta ja elokuvayhtiöiltä waretan surutta, mutta pienille filmintekijöille ja muusikoille mielelläni maksan kykyjeni mukaan mahdollisimman kivan korvauksen tekeleistään.
palekastro

Post by palekastro »

testeri420 wrote:Joskus ylisaleteissani vain hupina katsonut onnistuuko esim kalastus vavan vieminen kalastusliikkeest.
No onnistuihan se, kannoin vain pihalle.
Vittuuu...luin kalastus vauvan.... O_O

Tänää noudin aamiaiseks 24 päkin kaljaa (kullalle ylläri) :D
ja X box 2 ohjainta ja kaikki perus safkat myös menny täs kuussa...

Jäin just eilen kiinni ja olisin saanu sil sakol koko sen boksin mist vein vaa virtapiuhan mut poltin sen lapun :twisted:
en menis keskustelee vartijoille ees siit 300e:stä.

onnea kaikille täältä radan varrelta...
chuck chuck chuck...
Kottonmouth

Post by Kottonmouth »

frapathea wrote:
Ajatukseni tismalleen.

Vähän sama kuin senkin kanssa, että isoilta artisteilta ja elokuvayhtiöiltä waretan surutta, mutta pienille filmintekijöille ja muusikoille mielelläni maksan kykyjeni mukaan mahdollisimman kivan korvauksen tekeleistään.
Mitenkäs jos joku pieni filmintekijä/muusikko tekee jotain tosi kivaa ja se olisi saatava eikä rahaa ole? Waretat silti?

Sama pätee näiden kanssa jotka kelaavat että isoilta firmoilta on jees varastaa ,mutta pieniltä ei. Ovat siinä pienessä lafkassa ja jotain on saatava, äkkiä ne periaatteet (= tekosyyt "oikeuttaa" varastelunsa) siinä vaiheessa unohtuu.
Infitialis
Apteekki

Post by Infitialis »

Kottonmouth wrote:
frapathea wrote:
Ajatukseni tismalleen.

Mitenkäs jos joku pieni filmintekijä/muusikko tekee jotain tosi kivaa ja se olisi saatava eikä rahaa ole? Waretat silti?

Sama pätee näiden kanssa jotka kelaavat että isoilta firmoilta on jees varastaa ,mutta pieniltä ei. Ovat siinä pienessä lafkassa ja jotain on saatava, äkkiä ne periaatteet (= tekosyyt "oikeuttaa" varastelunsa) siinä vaiheessa unohtuu.
Eivät kuitenkaan kaikki luista moraaleistaan... Kaikkia ei vaan jaksa kiinnostaa jos haitta toiselle on huomaamaton... Missä rajat sitte vedetää ja linjaukset niin tätä topickia lukemalla olettasin että päässä. En vaadi hyväksymään enkä ymmärtämään. Väsysynyttä aamupohdintaa, kiitos ja anteeksi.
Parhaat karstat on pohjalla.
frapathea

Post by frapathea »

Kottonmouth wrote: Sama pätee näiden kanssa jotka kelaavat että isoilta firmoilta on jees varastaa ,mutta pieniltä ei. Ovat siinä pienessä lafkassa ja jotain on saatava, äkkiä ne periaatteet (= tekosyyt "oikeuttaa" varastelunsa) siinä vaiheessa unohtuu.
Miksi oletat näin? Sanon samaa kuin ylempi; eivät kaikki luista arvoistaan. Eikä mulle asiassa ole kyse siitä, että "jotain olis saatava" jotenkin välittömästi – oon tässä nyt esim. viivästyttänyt yhen pienehkön suosikkiyhtyeeni uuden levyn kuuntelua, koska haluun tilata sen niiltä fyysisenä, enkä haluu tätä ennen kuunnella sitä ollenkaan.

Jaan itse omaa musiikkiani ilmaiseksi netissä vapaaehtoisella maksuvaihtoehdolla, ja tiedän todellakin, miten paljon pienetkin rahamäärät pienelle artistille merkitsee. Kyllä helvetissä maksan mielelläni pyytämättäkin, jos siihen annetaan mahdollisuus.
FlyingH

Post by FlyingH »

Jäin onneksi näpistyksestä kiinni 12 vuotiaana. Kotona tuli sen verta tylyt palautteet, että kyseisen tapauksen jälkeen en ainakaan muista varastaneeni mitään.

Ei kyllä paskaakaan kiinnosta jos joku jonkun juustopaketin jostain megamarketista vie yms.
CaptainZ

Post by CaptainZ »

frapathea wrote:
Uke wrote:Vähän sama kuin senkin kanssa, että isoilta artisteilta ja elokuvayhtiöiltä waretan surutta, mutta pienille filmintekijöille ja muusikoille mielelläni maksan kykyjeni mukaan mahdollisimman kivan korvauksen tekeleistään.
Missä mielestäsi menee ison ja pienen raja?

Jos se sinun tukemasi pieni tuotantoyhtiö alkaa kasvaa, niin millä liikevaihdolla / kuinka suurilla voitoilla / monenko palkatun työntekijän jälkeen se on niin iso, että niiltä on ok varastaa?

En moiti tai mitään, yritän tässä vaan herätellä ajatuksia ja saada itselleni aineksia sellaisiin. Itekin olen warettanut. Mä olen ajatellut asian niin, että ne levyt jotka waretan, jäisivät joka tapauksessa ostamatta. En siis kuulisi niitä ollenkaan jos en warettaisi. Jos tykkään levystä tarpeeksi, ostan sen ja käyn myös artistin keikoilla, ostan joskus jopa fanipaidan ja suosittelen artistia muillekin.

Musan tai leffan lataaminen on vähän eri asia kuin fyysisen tuotteen varastaminen. Digitaalisen tiedoston kopioiminen ei ole samalla tavalla pois keneltäkään.

Esim. kaupoista varastelua en hyväksy, vaikka ois kuinka iso firma. Mitä isompi firma, sitä enemmän sen toiminnasta menee veroja (mm. sossumasseihin...) ja sitä enemmän se yleensä työllistää ihmisiä. Varastaminen on pois veroista ja työllistämismahdollisuuksista.

Ja jos joku on onnistunut kasvattamaan firmansa oikein isoksi, niin että hän maksaa miljoonia veroja ja työllistää satoja tai tuhansia ihmisiä ja kantaa suuren vastuun ja suuret riskit, niin ei oo oikein varastaa siltä ja vedota siihen, että varkauden kohde on muka liian rikas ja kapitalistisika. Suomessa on oikeus menestyä ja menestyjällä on oikeus olla rikas. Ei siitä varastamalla pidä rangaista.
placebo
Kameleontti

Post by placebo »

True that. Helevetin hyvin sanottu..ei oikeen muuta tähän voi sanoa, kuin että tuo ainakin aiheutti minussa toivotun vaikutuksen..herätti juurikin niitä ajatuksia.
Periaatteet perustana, totuus selustana.
frapathea

Post by frapathea »

Tuli nyt niin vitun mitä vittua minä luin -fiilis, että pasteen tähän väliin yhden mun internetkirjoitusten ikiaikaisista suosikeista, nimimerkiltä oAo.

Varastamisesta
"Omaisuuden" käsitteen koetteleminen johtaa yleensä siihen että ihmiset eivät enää tajua mistä alunperin koittivat puhua.

Koitan kyllä yhä toistamiseen tuoda pointtiani perille: OMAISUUDELLE EI OLE MITÄÄN POHJAA. SEN HALTUUNOTTO ON AINOA OIKEUS.

Jos omat ajatusjanat ei riitä ymmärryksen saavuttamiseen, niin lue vittu Proudhonis.

Tämä ei tarkoita sitä, että ryöstän traktorisi, raiskaan lapsesi, kakkaan sohvallesi ja sotken taulusi. Se tarkoittaa sitä, että olen vapaa tekemään niin, ja sä et voi vittuakaan sille. Tämän tunnustaminen vaatii multa kykyä vastaanottaa seuraamuksia. Teen sen ilomielin, koska uskon rationaalisuuden riemuvoittoon.

Tämä on ainoa poliittinen vakaumukseni ja tullessani nihilistiksi hyvin nuorella iällä tämä on ainoa pohja johon oon osannut ontologioissani tottua - siinä vaiheessa kun te vaihdatte demareiden vaipoista kokoomuslaisten jakkuhameisiin, mä tulen olemaan yhä parrakas pomminheittäjä. Ja uskon loppuun asti, että muut ajatusmallineet on vaan paskoja. Mä oon valmis siihen loppuun asti.
frapathea

Post by frapathea »

Siis hitto ny. Yritänpä viel.

Se, että osa kahmii isomman siivun sadosta, ja samalla monissa tapauksissa pilaa muilta maaperän, ei oo pätevä oikeutus aineelliselle yksinoikeudelle. Toki laki sanoo mitä sanoo, mutta laki sanoo myös, etten mä sais olla pilvessä nyt, vaan oonpa silti, huomasitteko? :o

Poliitikot saa isompaa liksaa ku hoitsut. Pankkiirit saa enemmän liksaa ku hoitsut, vaikka pankkiireista on enemmän haittaa ja vähemmän hyötyy. Kauppiaat kahmasee ison siivun meille kaikille välttämättömästä elinehdosta. Metsät on joidenki läskien keski-ikäisten omistuksessa vaan siks, että niiden esi-isät kyykytti heikompiaan. On siinä ansaittu.

Meinasin sanoa, ettei ole olemassa mitään oikeutta mihinkään, mutta sanonkin, ettei ole olemassa mitään, mikä ei olisi oikeutettua. Sit pitää vaan kestää sattuman, tapahtumien kulun ja vallitsevien moraalikäsitysten suomat seuraukset, ku tekee tai jättää tekemättä jotain. Mitä oikeudesta puhumisella oikein koetetaan sanoa? Vakuuttaa mua siitä, että nää on hyvät säännöt nää, ja kantsii vaan istuu hiljaa ja totella? Jooh, noh, emmä oo vakuuttunu. Jos joku hakee vintiltä mun vanhat vinyylilevyt ja tulee kauppaamaan niitä mulle, ni harhautan sitä viekkaasti, riistän levyt ja pamautan oven kiinni. Ja jos joku tekee jotain sellaista, mitä haluun tukea, ni vittu: annan sille tukea mahdollisuuksieni mukaan, kuten vaikkapa rahaa, tietoa taikka taitoa.

Lisää vitun hyvää lainausta <3
Mulle varastaminen on tuntunut kilpailuhenkiseltä itsensä toteuttamiselta. Kunnioitan kaikkia jotka on saanut mut kiinni, joskus kehun heitä taitavasta suorituksesta. Ja ne jotka ei saanut mua kiinni niin tulee aina oppimaan kuinka ensikerralla voivat toimia paremmin. Tää juttu on mulle urheilua enkä näe että sen vahinko on jotain, jota kauppiaat ja kaupan omistajat ei kestäis. Heidän harmi suhteuttuna mun nautintoon on jo erittäin hyvässä ratiossa.
Sellane teinimäinen räkänen vittuilumentaliteetti, että maistakaa omaa lääkettänne, ku ei multakaan kysytty, että haluunko liittyy esim. yhteiskunta-rinkiin, ja tietoisesti hyväksyy mahdollisuuden, että mun pitää noudattaa jonkun urpon laatimia urpoja lakeja missä sit olinkin.
Täs taas näen jotain itteäni siten, että koen vähän väliä olevani joidenkin sopimusten yläpuolella, jossa multa ei kysytty mitään.
Mut kylhän siinä kiihottaa se vaara myös, osa sitä urheilua.