hideo wrote:Miten ootte säilyttäny vaikka 25litraa tätä kuninkaiden litkua? tuskin kukaan jääkaappiin puskee 20 pulloa kiljua vai? itekkin tehny joskus tommosen sankollisen ja muutaman päivän päästä se haju ku avaa ämpärin on kyllä oksettava.
Jos käytössä on kellari, niin sinne sitte. Muuten suosittelen jääkaappia ja jos ei oma kaappi riitä niin vie kavereilla lahjaksi ja juokaa sitte yhdessä pois myöhemmin
Itse olen tuumaillut miltä maistuis jos lisää valmistusvaiheessa SodaStream makuaineita kiljuun. kokemuksia? RedBerryMix vois olla hyvää seassa. tai joku Grape
viimeksi/viimeisen kerran join kiljua kasiluokkalaisena, heräsin yöllä kauheaan vatsanväänteeseen ja siitä nopeesti vessaan. Ammuin kiljusatsin kauheella paineella pönttöön josta se sai jonkin mystisen bumerangi efektin, siinä pestessäni ripulia vessan takaseinästä ja myöhemmin niskastani/selästäni tein periaate päätöksen olla juomatta tuota suomalaisuuden kulmakiveä enää koskaan
mutta jos et ole kiljukänniä kokenut, et ole oikea finski..
ken itsestään luo eläimen, jättää taakseen tuskan ihmisen..
King Ink wrote:Jotenkin muistuttaa valkoviiniäkin maultaan.. oudosti.
Mun ekassa kiljusatsissa oli aika vahva valkkarimainen sivumaku. Ekalla kerralla möhlin kaks asiaa. Laiskana en jaksanut ravistella sankoa riittävästi hiilidioksidin poistamiseksi, pääsi varmaan etikoitumaan liikaa. Toiseksi tekeminen kesti liian kauan, kait 16 päivää. Pikahiivalla tietysti ekasta kerrasta lähtien ja hygienia kunnossa.
Ekan setin jälkeen olen ravistellut enemmän sitä hiilidioksidia pois. Lopputuloksena valkkarimaisuuskin on poistunut. Hiiva kannattaa suodattaa pois kunnolla, alkoi ekassa setissä homehtumaan noin 3kk pullotuksen jälkeen. Myöhemmistä eristä olen suodattanut myös hiivan perusteellisesti aktiivihiilen kautta pois ja kiljut on säilyny käyttökelpoisina pidempään. Suht nopean hiivan homehtumisen voi tietysti kiertää siten että juo satsin nopeasti pois.
Kylminä vuodenaikoina säilytän parvekkeella kahdessa 10l kanisterissa. Lämpiminä aikoina koitan änkeä pulloissa pakastimeen ja jääkaappiin.
Teestä pitävänä olen tehnyt vähän outoja mutta yllättävän onnistuneita cocktaileja. Liptonin perusteen lisäksi toimivaksi todettu on kamomilla ja vihreä tee. En mä kovin paljoon kiljua laita teekuppiin, ~1/4 dl enintään.
Täällä kilju juodaan yleensä niin nopeasti pois, itsen ja kaverien toimesta, ettei pidempi aikaista säilytystä tarvitse miettiä. Valmistumisen jälkeen vaan kaikki pullossa jääkaappiin ja siitä osa mahdollisimman nopeasti kavereiden haltuun.
piisamirotta wrote:Ekan setin jälkeen olen ravistellut enemmän sitä hiilidioksidia pois. Lopputuloksena valkkarimaisuuskin on poistunut.
Pitää ensi kerralla kokeilla useammin ravistella. Lievää etikkaisuutta ollut meilläkin.
Tuntuu kyllä, että on kiljut vähäksi aikaa keitelty. Ei vaan kännien juominen tällä hetkellä nappaa. Enkä kiljua sentään maun takia juo, vaikkei se mitenkään pahaa olekaan ollut.
ite oon turbohiivalla tehny.
Resepti
Turbohiivapussi
3-4kiloa sokeria
2 kiloa fariinisokeria
Muutama kilo sitruunoita
Sitten olen käyttänyt kirkastusaineita ja olen aina kaks kertaa kirkastanu aineen.
Nousee päähän ihan hulluna. Ja on pahimmillaan haukuttu viiniksi
oiskoha tota jotain 75litraa tehny?
Kerran tein ns. Suomi kiljua jonka reseptin löysin kilju sivustolta
Laitoin muovipussillisen tuoreita koivunlehtiä.
Ne peitti aika jännästi sitä kiljun makua ja kaverit kehu.
Kuhan antaa käydä rauhassa, ja kirkastaa kaks kertaa niin hyvää siitä tulee.
Marsin kamaralle päästyä marsin sen ympäri. Marsin ympäri! monta kertaa...
en ole maanympäri matkaaja vaan marsin ympäri matkaaja
vettä 20litraa, sukker 5kg sekä mehua maun mukaan.. hiivaa kyllä, muttei pullamallin.. sitten marjatoi,mehut,sekä hieman alkoholipitoista juomaa starttaamaan käymisen.. toki vetoisa paikka ja ilmaluketsi tulee kaljapulllosta sekä letkunpätkästä tai marketsonista oikea semmonen.. sitte pari viikkoa maltillista odottelua.. siellä se maukas kilju käy..=]
Jos olet eri mieltä kanssani, olet väärässä. Jos olet samaa mieltä kanssani, olet perseen nuolija.
joskus tein semmosen 25L saavin kiljua ja kun valmista oli ja sitä sitte hömpsittii menemää tuli kuningas idea humalassa miten sen paskan maun saa pois. Kahvipaketti joukkoon ja sekotus Ei paljoo sitä kiljua juotu enää..
Alkemisti suosittelee koivunlehtikiljua. Tuoreista neitseyslehdistä keväällä. Ei muuta kuin sokeria pilkkomaan..
Miks sen asian pitäs siihen jäädä.
Kaikki kolahti päähän, henkeen ja järkeen mikä ei kuulu viemäriin.
Koht ett´ ihmettele miks vasta teidän hautoihin on kustu.
On se niin paljon parempi tehdä pahaa paikassa jossa ei koskaan ole ollutkaan eläviä.
Tulipa tässä mieleen myös helmi itsekäytettyjen saralla.
Sain Kristityltä Papilta unikonsiemeniä ja ensiksi poltin hiukan mutta se ei soveltunut minun tarkoitusperiin poltettuna.
Sitten sain mieleeni jos koittaisin juomalla viinan joukossa.
Se olisi ollut liian syvä kokemus ja olisi(blown me away) johtanut ties mihin.
Noh. Kekkasin sitten että jos se liukenee teeksi on minulla hyvä idea jonka keksin ihan itse.
Minulla oli mehiläispesän hunaja kennosto.
Laitoinkin mehumaijan porisemaan ja sitten höyrystin hunajat ja siemenkodat(pilkottuna) mehuksi.
Laitoin sen käymään lisäten vielä hunajaa ja makua inkivääristä.
Siitä sainkin oivallisen rauhan lähettilään.
Tämä tarina on tärkeimmiltä piirteiltään tosi mutta paikkasin muistiani ja lisäsin tarinaan kiinnostavuutta tarinan värittämällä.
Miks sen asian pitäs siihen jäädä.
Kaikki kolahti päähän, henkeen ja järkeen mikä ei kuulu viemäriin.
Koht ett´ ihmettele miks vasta teidän hautoihin on kustu.
On se niin paljon parempi tehdä pahaa paikassa jossa ei koskaan ole ollutkaan eläviä.