Kilju ! ! !

Kertomuksia, pohdintoja ja ajatuksia kokemuksista eri tajunnantiloissa.
Talikko
Karvakuono

Re: Kilju ! ! !

Post by Talikko »

olen vain kiljua tehny mäskiksi, jonka sitten olen tislannut :D
Kilju on keskeneräistä pontikkaa :D
lahke

Post by lahke »

toista kertaa keittämässä kiljua ^^ katotaa mite onnistuu.
ekan kerran joskus 6 vuot sitte tein 0.5 litran pulloon ilman mitään ohjeita tai tietämystä.. olin vaa kuullu et vettä sokeria hiivaa = kiljua. ihan hyvää tuli xD toivottavasti nytkin, kun oon siirtyny suurbisnekseen ja teen kerralla 3 litraa!!11 :roll:
RcKokki
Apteekki

Post by RcKokki »

lahke wrote:toista kertaa keittämässä kiljua ^^ katotaa mite onnistuu.
ekan kerran joskus 6 vuot sitte tein 0.5 litran pulloon ilman mitään ohjeita tai tietämystä.. olin vaa kuullu et vettä sokeria hiivaa = kiljua. ihan hyvää tuli xD toivottavasti nytkin, kun oon siirtyny suurbisnekseen ja teen kerralla 3 litraa!!11 :roll:
Täälläkin kiljut tulossa joulujuomaks. Jouluna maustan kiljun glögi tiivisteellä, tulee muuten hyvää :razz: Ja kiljuahan en tee kun kaks kertaa vuodessa; jouluna ja juhannuksena. Mulla on sitten jättirbisnes kun 10 litran sankollinen tulossa.
lahke

Post by lahke »

jeeshees, nyt täs vitutuspäissäni en jaksa odottaa ton kunniallista kirkastumista ja ja
juon puolisameena.. ihan hyvää eikä ainakaa viel oo laatta lentäny.
miten vois perjantai alkaa paremmin, kuin kuunnellen kohina.comia ja kiljua juoden : dddd
RcKokki
Apteekki

Post by RcKokki »

lahke wrote:jeeshees, nyt täs vitutuspäissäni en jaksa odottaa ton kunniallista kirkastumista ja ja
juon puolisameena.. ihan hyvää eikä ainakaa viel oo laatta lentäny.
miten vois perjantai alkaa paremmin, kuin kuunnellen kohina.comia ja kiljua juoden : dddd
Laita vähän inkivääriä,sitruunahappoo ja vähän greippi mehua sekaan :D
lahke

Post by lahke »

jouh, ens kerralla :D kaikki meni eilen, kaadoin kurkusta alas tai huolimattomuuttani lattialle.. ja kyl se huono olokin sieltä tuli loppujenlopuksi :D yrh, en kyl toiste juo kirkastamatonta, ainakaa noin paljoo..
näin unta et ostin ämpärin, ja nyt herätes lähin ettimään sitä et vois laittaa uuden satsin tulemaan, mut eihän mulla ookkaan ämpäriä :( pitäsnee hankkia. kilju on hieno keksintö, ja humalaankin siitä tulee x)
zan
Apteekki

Post by zan »

hmm tätä mainiota juomaa en olekkaan 16-ikävuoden jälkeen maistanut, ihan hyvää siitä tuli kun sekoitti mummon tekemään punaviinimarjamehuun. puoli sameana tai kirkkaana kiljuna olen tehnyt ja juonut, turbohiivalla. hmmm muistuu vanhat ajat mieleen...back to the 90's
Anusvittu
Karvakuono

Post by Anusvittu »

Mä oon vetäny varmaan suurimmanosan känneistäni juuri kiljulla. Tullu kaikkia kämyjä tehtyy. Mä oon, niitä ihmisiä jolle alkoholi ei sovi. Morkikkset kestää 2-3 päivää...
Flood
Lepakko

Post by Flood »

Nyt on menossa vikat pari lekaa edellisestä 50 litran satsista.
Kaks 25 l pyttyä pulputtelemassa samaa aikaa. Toinen kävi loppuun, mut toinene simahti jostain syystä kesken. Ei lähteny ees starttipaketilla enää käyntiin..

Ei siinä mitään, sekotin toisen pytyn toiseen ja tuloksena oli melko makeaa, mutta kuiteinkin 14% litkua.
Ja HALPAA on!
"welcome to the world of your mindless life; away from the reality of your lifeless mind"
Jussi
Apteekki

Post by Jussi »

zan wrote:hmm tätä mainiota juomaa en olekkaan 16-ikävuoden jälkeen maistanut, ihan hyvää siitä tuli kun sekoitti mummon tekemään punaviinimarjamehuun. puoli sameana tai kirkkaana kiljuna olen tehnyt ja juonut, turbohiivalla. hmmm muistuu vanhat ajat mieleen...back to the 90's
Punaviinimarjamehukilju <3.. Minunkin mummoni tekee sitä!
Kun matkalle kerran on lähdetty, ei paluuta takaisin enää ole.
kissankorva
Apteekki

Post by kissankorva »

Kilju on kyllä aivan omaan luokkaan kuuluva holi tai mikälie huume. Eriskummallista litkua...
avantGarde
Lepakko

Post by avantGarde »

^ no kyllä.
tuli perjantai alotettuu bissellä ja joskus aamuyöstä sitte käytii tonkalla hakemassa satsit ja eikun juomaan.
ekat satsit juotuamme (määrää en osaa sanoa mutta varmaa 4+l kolmeen pekkaan) haettiin vielä sitten 3l lisää ja siitä se lauantai meni sitä ja ritsattuja kaljoja juodessa.

Loppu peleissä sitten sammuilinkin pariin otteeseen kiasmalle ja dösiin ja hukkasinkin siinä rävellyksessä kännykän ja repun sisältöineen.
Kerran sain myös kiljudarra kännissä paniikkikohtauksen. vittu mitä juomaa kyl. 8)
Anusvittu
Karvakuono

Post by Anusvittu »

Kiljua menee välillä 3-5 litraa illassa. Sillon, ku sitä on. :D
BrokenFinger
Lepakko

Post by BrokenFinger »

Voi ku tulee ylä-aste ajat mieleen.. :D Meillä oli okulun liikuntasalin vieressä kaappeja, joita pystyi lainaamaan vuoden ajan, kun antoi 5e pantiksi ja tämän sai sitten vuoden lopuksi takaisin. Kaapeissa oli tarkoitus säilyttää liikuntakamoja koulupäivän ajan jos ei reppuun mahdu. No nokkelana poikasina huomattiin että kaappiinhan saa hienosti kiljut käymään! :D Siellä sitä sitten pidettiin ettei kenenkään äiti pääse kotoa yllättämään ja ämpäristä kaadettiin limukkapulloihin jotka kulki sitten repussa kätevästi pois koulusta eikä kukaan koskaan tiennyt mitään.. 8)
Voima
Lepakko

Post by Voima »

Ai saakeli,ku kävi kiljuhammasta kolottamaan. Ei oo vuotee parii tullu tehtyy vaik juotuu on kyll tultu. Ei muuta ku älyämpärii kiljut porisee :D
Astun ulos asunnosta, kastan jalat kuraloskaan, taas uusi päivä mikä ei tuu takas koskaan.
Varjo

Post by Varjo »

Joo, sitä on nyt tuloillaan, pitää kirjottaa ku saa juoduks =)
Varjo

Post by Varjo »

Onks kukaan täällä muuten koskaan väsännyt kärpässienikiljua? :roll:
Tanz

Post by Tanz »

En ole koskaan moisesta kuullutkaan, mutta vittu että vois olla tappavan makusta myrkkyä.. Itsellä kilijua tullu juotua viimeaikoina, salakavalaa tavarata. Mutta toimii. :cheers:
SinatraPesonen
Lepakko

Post by SinatraPesonen »

Kilju on kiljua.. sahti on mahtia, NAM!!!!!!!!!!!!
"All in all not a bad guy - if looks, brains and personality don't count"
Huiko
LD50

Post by Huiko »

Varjo wrote:Onks kukaan täällä muuten koskaan väsännyt kärpässienikiljua? :roll:
Enpä ole minäkään, vaikka uskoin jo kaiken mallisia kiljuja juoneeni. :D (Pinkistä pami-kiljusta aina paksuun pikahiiva kijuun joka oli aina eri reseptillä, ja lisäilyillä valmistettu.) Vois olla kyllä tuo se tökötti joka lopettas mun kilju lakon. Varsinkin jos maku ois kohillaan. :mrgreen: Touhua ihmeessä ja kerro sit miten kolisi. Sitruunoilla, karpaloilla ja puolukoilla saa makua ainakin muutettua. :up:
Tää tie vie tuskan, valitusten loukkoon.
Tän kautta käyt iänikuiseen vaivaan.
Tää tie vie kadotuksen väen joukkoon.

Oikeudenmukaisuus sai minut aikaan,
Jumalan Voima, Viisauden summa
ja Alkurakkaus, joka synnit peittää.

Vain ikuiset on ennen mua luotu,
myös mun on ikuisesti kestää suotu.
Kun tästä käyt, saat kaiken toivon heittää.

-Dante (n. armonvuonna 1321 jkr.
Varjo

Post by Varjo »

Joo pitää testaa ku kerkii, valmistus tosin vie jonku verran aikaa...
Oon satavarma, että muinaiset suomalaiset shamaanit veti jotain kärpässieni/silokkikiljua : DD
SadPanda
LD50

Post by SadPanda »

Kiljulla ne parhaat olot saa holista! :P
[17:14] <bong_aqua> oot kyllä kohtuukäytön ruumiillistuma
avantGarde
Lepakko

Post by avantGarde »

Tuli tossa about kuukaus sit tehtyä 25l kiljua, jota ei kyllä muutamaa päivää enempää jaksanut kiskoa.
Kolmannen päivän jälkeen darrassa se haju etoi niin että kaadoin koko loppu moskan viemäristä alas.
Ehkä 7l tuli juotua ja kilju kiintiö täyttyi vähäksi aikaa ainakin :D
zerk

Post by zerk »

Eipä ole mitään hyvää sanottavaa kiljusta :D
SadPanda
LD50

Post by SadPanda »

Tuosta tuliki mieleen et pitää laittaa kiljut käymään lähiaikoina! sillai että ois aina pahanpäivän/laskujen varalle alkoo :D juups, sen teen :)
Hahah tuo on muuten aika yleistä että siitä rankkitynnyristä menee aina suurinosa loppupeleissä vessanpönttöön :mrgreen:
[17:14] <bong_aqua> oot kyllä kohtuukäytön ruumiillistuma
Henget
Karvakuono

Post by Henget »

Teininä punkkarina tuli kotona tehtyä kiljua, oli kaksi 30 litran saavia siihen hommaan. Kerran kavereiden kanssa raahattiin molemmat saavit (eli 50 litraa kiljua) puistoon ja pyydeltiin tyyppejä ryyppäämään. Parhaimmillaan tais olla paikalla viitisenkymmentä henkeä, vaan eiköhän kokonainen kävijämäärä lähentyny sataa. Toiseen saaviin taidettiin loppuvaiheessa kusta, toisesta meikä kumos vielä loput kiljut + pohjahiivat suoraan saavista naamariin, eikä silti tullu ripulia!

Muita muistoja kiljubileistä on muun muassa minä makaamassa kiltti päällä tähtiasennossa selälläni, kiltti tietenkin lennähtänyt peittämään mun ylävartalon ja kyrpä paljaana. Siinä makoilin kymmenisen minuuttia kunnes kaveri oli muistanut että olin lähtenyt kiipeämään puuhun ja tuli etsimään mua kunnes huomas että olinkin ihan lähellä siellä makoilemassa maassa.

Good times.
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Pari satsia on tullu tehtyy. Malttaa kirkastaa kunnolla, niin kyllähän tästä tosi hyvänmakuista juomaa saa. Jotenkin muistuttaa valkoviiniäkin maultaan.. oudosti. Eikä mitään tavallisesta darrasta poikkeavaa oo ilmenny..

Saapahan koko kaveriporukka juotavaa halvalla, 11€/25litraa ei ole paha.
SahkoinenVelho
Kameleontti

Post by SahkoinenVelho »

King Ink puhuu asiaa!! Kiljun haukkuminen johtuu vaan huonoista raaka-aineista, huonoista aineksien suhteista ja siitä ettei KIRKASTAMISTA jakseta tehdä... Oikeesti jos laittaa tarkalla reseptillä ainesosat hyvään ja puhtaaseen käymisastiaan, käyttää hieman kalliimpaa hiivaa ja kirkastaa VESIKIRKKAAKSI niin kilju ei ole kyllä ollenkaan pahaa... Tosiaan valkoviinimäinen maku, miedompi tietty. Johonkin oikein valittuihin tiivisteisiin sekoittamalla saa oikeasti hyvää.

Teoriassa ainakin jos käyttäisi glukoosia hiivan ravinteena normi sokerin sijaan, niin pitäis saada hyvinkin puhdasta tavaraa. Normaalin sokerin joutuu hiiva ensin pilkkomaan glukoosiksi, jotta se voi käyttää siitä alkoholia... Normaalilla sokerilla syntyy enemmän käymisen sivutuotteita ja sivumakuja. Glukoosilla pitäis tulla aika puhdasta etanolia+hiilidioksidia.
Henget
Karvakuono

Post by Henget »

SahkoinenVelho wrote:King Ink puhuu asiaa!! Kiljun haukkuminen johtuu vaan huonoista raaka-aineista, huonoista aineksien suhteista ja siitä ettei KIRKASTAMISTA jakseta tehdä...
Mulla oli yks kaveri joka vittuili mulle aina kun selitin että jos aikoo tehä kiljua huolellisesti nii kannattaa antaa hiivan laskeutua. Sama kaveri valitti myös siitä että kilju aiheuttaa kauhiaa ripulia.
SahkoinenVelho wrote: Oikeesti jos laittaa tarkalla reseptillä ainesosat hyvään ja puhtaaseen käymisastiaan, käyttää hieman kalliimpaa hiivaa ja kirkastaa VESIKIRKKAAKSI niin kilju ei ole kyllä ollenkaan pahaa... Tosiaan valkoviinimäinen maku, miedompi tietty. Johonkin oikein valittuihin tiivisteisiin sekoittamalla saa oikeasti hyvää.
Yks tyyppi maksoi mulle viis euroa litralta, vaikka sanoinkin että se on tyyliin puolet saavillisen hinnasta. Sanoi että sille on ihan sama, maksoi kuulemma mieluusti sen verran, ku oli niin kätevää ainetta sekoittaa mansikkamehuun kun ei kuulemma juuri maistunut erityiseltä mutta päähän meni mainiosti. Halusi olla ystävällinen ja jotain. :D
seppo600
Lepakko

Post by seppo600 »

Miten ootte säilyttäny vaikka 25litraa tätä kuninkaiden litkua? tuskin kukaan jääkaappiin puskee 20 pulloa kiljua vai? itekkin tehny joskus tommosen sankollisen ja muutaman päivän päästä se haju ku avaa ämpärin on kyllä oksettava.