Varastaminen

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
fox
Psykonautti

Re: Varastaminen

Post by fox »

varastan kaupasta. vaatteita, ruokaa, bissee, tupakkaa, meikkejä, hiusvärejä.. ihan mitä nyt sattuu tarvitsemaan. oon aika kleptomaaninen luonne, mut toisten kotoa en mitään veis. kiinni oon jäänyt kolme kertaa, mutta se on aika vähän siihen verrattuna miten paljon ritsaan. monesti viikossa tulee käytettyä viiden sormen alennusta.
Vape
Lepakko

Post by Vape »

nuorempana tuli pöllittyä vanhemmilta aika isojakin summia rahaa, ikinä en ehtiny niitä käyttää kun jäi samana päivänä aina kiinni :mrgreen:
näpistyksestä kanssa rekisterissä merkintää, sen kyllä olis voinu jättää väliin

eipä oo tarvetta tehdä näitä hommia, tosin hätä ei lue lakia
CaptainZ

Post by CaptainZ »

Inhottavia ihmisiä täällä. Toivottavasti teidän kotiin joskus murtaudutaan ja koko omaisuus viedään niin saatte kunnon shokkiherätyksen siihen miltä semmonen tuntuu.

Ja että kaupasta varastaminen ois jotenkin enemmän oikein kuin yksityishenkilöltä... Ei se ole sen enempää oikein. Se hävikki joudutaan korvaamaan myytävien tuotteiden hinnoissa, eli rutiköyhät maksavat ruoastaan enemmän ja ovat siksi vieläkin tiukemmilla kuin olisivat ilman myymälävarkaita.

"Iso myymäläkertju tuottaa hirveesti voittoo ja johtajat rikastuu, kapitalistisiat...", niinkö? No älkää menkö sinne jos rehellisen yrittäjän menestys niin vituttaa. Pysykää poissa niiden mestoilta.
Kottonmouth

Post by Kottonmouth »

täysin samaa mieltä, aamen.

Eipä noihin "kaupoilta saa varastaa" paskoihin taida kovin moni oikeasti edes uskoa, kunhan pitää varastelevien apinoiden vaan kehitellä omassa päässään joku tekosyy/oikeutus tekosilleen.
doof
Kameleontti

Post by doof »

Mä varastelen jotain pienii juttui kaupoist. Se kun ei kehenkää tiettyyn henkilöön kohdistu, eikä sitä välttämät ees kukaa huomaa ikuna. Muutenki ne menettää helvetisti rahaa heittämäl käyttökelpost tavaraa pois, ni joku muutaman euron juttu ei tunnu missää.

Tiiän silti et se ei todellakaa oo oikei, mut ei se mua pahemmi kiinnosta :mrgreen: täytyy mullakin paheita olla
zerk

Post by zerk »

Koskaan en oo kokeillu eikä koskaan ole tehny mieli.
Hitler
Apteekki

Post by Hitler »

Jos ton moraalijutun kanssa haluaa ruveta bousaileen niin jos rupeis ryöstää ja kidnappaan vaan ihmisiä joilla on vakuutukset kunnossa.
pirun hyvä nuolla kuorena
CaptainZ

Post by CaptainZ »

Hitler wrote:Jos ton moraalijutun kanssa haluaa ruveta bousaileen niin jos rupeis ryöstää ja kidnappaan vaan ihmisiä joilla on vakuutukset kunnossa.
Tai sitten, jos niin kovasti haluaa jotain mihin ei oo varaa, niin jos vaikka menis töihin ja hankkis elämän.
Kottonmouth

Post by Kottonmouth »

CaptainZ wrote:
Hitler wrote:Jos ton moraalijutun kanssa haluaa ruveta bousaileen niin jos rupeis ryöstää ja kidnappaan vaan ihmisiä joilla on vakuutukset kunnossa.
Tai sitten, jos niin kovasti haluaa jotain mihin ei oo varaa, niin jos vaikka menis töihin ja hankkis elämän.
Niin tai karsisi sitä rahanmenoa kaikesta turhasta (huumeet), ja laittaisi tarvittavat hyödykkeet tärkeysjärjestykseen.
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Mut ei must elämä noinniinkuin vain eläes oo kovin elämisen arvoista elämää.
Kyl must jokaisen elämään pitäis kuulua muutakin kuin vain välttämättömyydet, ei vaan heidän joilla on niihin varaa.

Ja voi, kun aina ois niin helppoo, et menee vaan duuniin. Kaikkihan ois ihan hyvin kaikil.

Oon haistavani hyväosaisten ymmärtämättömyyttä muiden ongelmia kohtaan.
Kottonmouth

Post by Kottonmouth »

haista mitä haistat. Meidän perhe oli todella köyhä ennenkun asioille ruvettiin tekemään jotakin. Eikä se duunipaikka ole edes koulutuksesta kiinni, mullakaan ei ole muuta koulutusta ku peruskoulu,

Lähes poikkeuksetta siinä ettei oo massia, on kyse ihan puhtaasti laiskuudesta. Maailmasta ei tytöt tekemällä lopu. On ihan turha väittää etteikö muka mitään duunia olisi ja täten niitä tulojakin.

"Pakko varastaa" ei pidä suomessa paikkaansa. Menisivät vain töihin, kuten muutkin. En ymmärrä yhtään ihmisiä jotka ilkeää lokkia koko helvetin elämänsä valtion rahoilla/muiden siivellä ja SILTI vielä valittaa miten paska koko valtio on.

Jos se valtio tosissaan olis paska niin se ei hyysäis kaikenlaisia pikkunilkkejä/luusereita jotka keskittää energiansa asioiden muutttamisen sijaan pelkkään valittamiseen ja tekosyille miksi ei tarvitse mennä töihin.
Dimyim
Tuppisuu

Post by Dimyim »

Kottonmouth wrote:Niin tai karsisi sitä rahanmenoa kaikesta turhasta (huumeet), ja laittaisi tarvittavat hyödykkeet tärkeysjärjestykseen.
Komppaan tätä, ja Kottonia monessa muussakin asiassa! :up:
Well, you’ve heard about gunfighting good guys like Wild Bill Hickok and Wyatt Earp. But I’ll tell you a name that strikes even greater fear into the hearts of bad men everywhere... Leroy The Line
CaptainZ

Post by CaptainZ »

Kottonmouth wrote:Lähes poikkeuksetta siinä ettei oo massia, on kyse ihan puhtaasti laiskuudesta. Maailmasta ei tytöt tekemällä lopu. On ihan turha väittää etteikö muka mitään duunia olisi ja täten niitä tulojakin.
Tajuun tuon pointin ja oon osittain samaa mieltä. Onhan niitäkin, joille ei vaan jostain syystä löydy töitä vaikka kuinka yrittäisivät. Mutta kyllä tässä maassa perustarpeet tulevat heilläkin täytettyä, jos vaan on halua säntilliseen taloudenhoitoon. Uskon että ne Suomen kansalaiset, jotka todella näkevät nälkää ja asuvat kaduilla, ovat ihan itse ryssineet asiansa esim. kuosaamalla liikaa vaikkei ois varaa. Ja se, että kaikista yhteiskunnan turvaverkoista huolimatta ajaa itsensä sellaiseen jamaan, ei oikeuta varastamaan.

Oon ite keskituloisesta perheestä, jossa rahat riittivät kaikkeen tarvittavaan. Mutta vuosiin en oo pyytäny porukoilta latin latia, vaan ite oon toimeentuloni hankkinut. Mun koulutus on aika vähäinen, ja tunnen muitakin jotka pärjäävät vähällä koulutuksella. Eli komppaan Kottonia siinäkin, että ei se oo kovin paljon koulutuksesta kiinni, miten saa asiansa hoidettua.

Porukat ovat köyhistä perheistä, ja ne kävivät korkeakoulunsa lainarahoilla sellaisena aikana, kun ei ollut nykymallin ilmaisia opintotukia. Mun porukat ovat mulle hyvä osoitus siitä, että ei kenenkään tartte epäonnistua ja jäädä loppuelämäkseen loisimaan yhteiskunnan rahoilla ja ryöstelemään mummoja siksi, että :cry: on köyhästä perheestä ja lapsuus oli kurja. Tässä maassa on harvinaisen tasavertaiset mahdollisuudet ansaita kohtuullinen elintaso, taustoista riippumatta.

King Ink, oot oikeessa sinäkin. En aina ymmärrä muiden ongelmia, vaikka oon nähny niitä aika paljon ja kohdannut niitä itsekin. Kertokaa ihmeessä niistä ongelmista, mua kiinnostaa ihan aidosti millaiset ongelmat pakottavat varastamaan.
Huiko
LD50

Post by Huiko »

Kun kaksi perheestä käy töissä ja pankki vie kaikki ansiot tai talon? Sitten on vielä alaikäsiä elätettävänä? Kun vuosiin ei ole varaa vaatteisiin ja ruoka on makaroonia ja ruisvuokaa päivittäin? Koulussakin ruoka oli surkean alapuolella, mutta jotain oli syötävä. Ilman vitamiineja. (Ne ei ollu sillon mikään media seksikäs juttu.) Puutostilat ja toivottomuus alko aika pian jäytämään, eikä kellään vaan ollu kivaa. Koskaan. :shock:

Viime laman aikaan oli aika monessa talossa asuinseudullani tämä tilanne. Korot asuntolainoilla kohosivat yht´äkkiä pilviin ja taloja myytiin parhaimmillaan kymmenesosalla arvostaan, jos ei pystynyt enempään ratkeemaan. Kun talot oli myyty, niin velat jäi vielä rasitteeksi, joista jotkut alkoivat vasta taantuman tullessa pääsemään selvyyteen. Jotkut valitsivat helpomman tien ja lopettivat murehtimisen ajamalla kallioon, tai vastaavaan. Joku ehkä löys vahvan puun oksankin. :right:

Suomessakin on köyhyyttä ja ei pelkästään romani-kerjäläisillä(?). Talous luo surkeutta tähänkin maahan, ja jos ei ole ikinä nälkää ja kylmää tuntenut voi ihan rauhassa huudella itse aiheutetusta köyhyydestä. Järkevää se ei kyllä ole. Enemmän kertoo huutelijan tiedoista ja taidoista. :roll:

Kait tää on vähä sama kun huutelisi neekerille afrikassa, kun sillä on anemia ja ilmapöhö että:-"Mee laiskapaska pellolle töihin ja kaiva se vitun kaivos, saatana! Vittuukos siinä nälkääs kuolet?!"

Ai niin. Varastan jos haluan. Voi koittaa estää. Omalla vastuulla.
Tää tie vie tuskan, valitusten loukkoon.
Tän kautta käyt iänikuiseen vaivaan.
Tää tie vie kadotuksen väen joukkoon.

Oikeudenmukaisuus sai minut aikaan,
Jumalan Voima, Viisauden summa
ja Alkurakkaus, joka synnit peittää.

Vain ikuiset on ennen mua luotu,
myös mun on ikuisesti kestää suotu.
Kun tästä käyt, saat kaiken toivon heittää.

-Dante (n. armonvuonna 1321 jkr.
King Ink
LD50

Post by King Ink »

CaptainZ wrote:Kertokaa ihmeessä niistä ongelmista, mua kiinnostaa ihan aidosti millaiset ongelmat pakottavat varastamaan.
Eipä se pakko ole varastaa. Suomes. Tai on aika vaikee hankkiutua siihen tilanteeseen, että on. ihmisil kuitenkin pitää mun mielest olla muutakin kuin perustarpeet täytettynä, ja jos muuta ei saa muuten kuin ottamalla jotain ilman maksua, niin samako tuo. En usko, et se niin merkittävästi tuntuu muiden ihmisten kukkaroil.

Ja työttömyys kyllä johtuu muistakin asioista kuin siitä laiskuudesta.
Aada
Karvakuono

Post by Aada »

King Ink wrote:
CaptainZ wrote:Kertokaa ihmeessä niistä ongelmista, mua kiinnostaa ihan aidosti millaiset ongelmat pakottavat varastamaan.
Eipä se pakko ole varastaa. Suomes. Tai on aika vaikee hankkiutua siihen tilanteeseen, että on. ihmisil kuitenkin pitää mun mielest olla muutakin kuin perustarpeet täytettynä, ja jos muuta ei saa muuten kuin ottamalla jotain ilman maksua, niin samako tuo. En usko, et se niin merkittävästi tuntuu muiden ihmisten kukkaroil.
Suomessa jopa toimeentulotuella elävillä on enemmän kuin perustarpeet täytettynä - ihminen elää oikeasti aika vähällä. Jotta täällä kaikilla voi olla vähintään kohtuulliset olot, monessa muussa maassa kärsitään epäinhimillisissä oloissa. Länsimaisen elintason ylläpitäminen nykyisellä tasolla vaatii oikeasti aika paljon työtä ja epätasa-arvoisuutta. Suurin osa siitä on nykyisessä globaalissa maailmassa piilossa yritysten takana.

Miksi ihmeessä sinulla tai minulla pitäisi olla oikeus parempaan elämään - tai kivempaan t-paitaan - kuin sen kivan paidan ommelleella ihmisellä, joka saa päivän ansioilla ehkä ostettua riisiä itselleen syötäväksi? Miten varastaminen tekee maailmasta paremman paikan kenellekään muulle kuin sinulle? En ymmärrä, miksi moni varastamista puolustava tuntuu ajattelevan, että varkaus on pois rikkaimmilta vaikka varastaessaan ottavat niiden köyhimpien työpanoksen antamatta (edes välillisesti) mitään vastineeksi.

Tästä viestistä tuli vähän liian kiemurainen. Miksi ihmeessä kenelläkään olisi oikeus ottaan jonkun toisen työpanos - etenkään jos ovat itse rahattomia vain siksi, etteivät halua tehdä työtä?

(Lisäsin lainaukseen lihavoinnin.)
Hitler
Apteekki

Post by Hitler »

Emmätiä, mun isä paino kirjaimellisesti vereslihalle ittensä duunissa ku oltiin piänii (ja sama homma jatkuu vïäki) ja päivän jälkee hajottava stressi että mite massit riittää kaikkeen. Se oli just semmosta hommaa mitä kuka vaan melkee pääsee tekeen jos vaan kestää, oon ite tehny samaa ja useempi vuosikymmen sitä kuulostaa jo aika brutaalilta. Faija on aina joka välis painottanu et rehellinen duuni ei yleensä kannata ja ei mulla mitään moraalista tarvetta ookkaan duuniin mennä. Just loppu viikko sitten duunit kesken ja nyt sitten kesälomaa ja jotain satunnaista.

Valittakaa kaikesta paskasta mitä tulee eteen ja varastakaa kaikki mitä ei pultattu kiinni monella pultilla, mut älkää varastako omiltanne koska jos varastatte niin niistä tulee sitte vaa sitä massaa miltä voi varastaa.

Nii joo, älkää ny vittu mitää mummoja ryöstäkö. Niillä on ryynejä kyllä mutta silti.
pirun hyvä nuolla kuorena
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Nykyisin keskimääräisten tuotteiden työpanokseen kuuluu paljonkin asioita, käsityötä peräti?

Ja ku meidän Siwas myydään lähinnä monikansallisten yritysten tuotteita, jotka tuntuu paskovan kaiken jokapuolella maailmaa. Jos ostan jonkun tämmösen yrityksen tuotteita, niin voitko sanoo sen olevan erityisen hyvä teko, noinniinkuin niitä kivojen paitojen ompelijoita kohtaan. Koitan kuluttajana tehdä oikeita valintoja, mutku se tuntuu olevan välil aika vitun mahdotonta. En pysty ajattelemaan, et tuotteiden ostaminen auttaa näitä huonossa jamassa olevia ihmisiä ollenkaan. Ku se Tekijöiltä - Minulle - ketju on niin monimutkainen ja täynnä välikäsiä. Oon vakaasti sitä mieltä, et massit menee rikkaille pukumiehille. Ja joo, ostasin kyl reilun kaupan suklaat, mutku se maksaa 5€.

Mulla on ihan tarpeeks rahaa itselläni, en tarvii varkauksia mun henkilökohtaisen mukavan elintason ylläpitämiseen.
CaptainZ

Post by CaptainZ »

Aada wrote:Jotta täällä kaikilla voi olla vähintään kohtuulliset olot, monessa muussa maassa kärsitään epäinhimillisissä oloissa. Länsimaisen elintason ylläpitäminen nykyisellä tasolla vaatii oikeasti aika paljon työtä ja epätasa-arvoisuutta. Suurin osa siitä on nykyisessä globaalissa maailmassa piilossa yritysten takana.
Mahtaako tää ajatus perustua ns. nollasummapeliteorialle, jonka pohjalla on se näkemys, että maailmassa on jokin muuttumaton määrä hyvinvointia ja näin ollen hyvinvoinnin lisääntyminen jossain vähentää hyvinvointia jossain muualla?

Mä uskon, että kokonaiselintasoa voidaan nostaa. Suomessa elintaso on noussut viime vuosikymmeninä siinä määrin, että nykytyöttömällä on enemmän ostovoimaa ja elintilaa kuin pienituloisella duunarilla 30 vuotta sitten. Myös maailmanlaajuinen keskielintaso on noussut (vaikka överiksihän se on mennyt, kun sademetsät loppuvat kesken ja jäätiköt sulavat). Joissain maissa se ei ole juuri noussut ja kenties joissain se on mennyt jopa alaspäin. Mun tietämys ei riitä vahvistamaan sitä mutu-tuntumaa, että useimmissa Afrikan tai Aasian köyhimmissä maissa elintaso ei ollut sen parempi ennen kuin länsimaiset jättiyritykset menivät sinne. Se on vain mun mutu.

Miksi nämä maat sitten päästävät amerikkalaiset suuryritykset sinne riistämään kansalaisiaan ja törsäämään luonnonvarojaan? Mitä, jos Nike ei työllistäisi niitä filippiiniläislapsia sillä vajaan euron päiväpalkalla (tai vähemmälläkin)? Mitä niille lapsille olisi tapahtunut, jos Nike ei olisi koskaan tullut maahan? Olisivatko ne nyt todennäköisemmin koulussa ja vanhempana sitten hyvin ruokittuja, perheellisiä talonomistajia? Mitä, Aada, luulet?

Sitten on niitä Afrikan maita, jotka eivät hyväksy globalisaatiota. Kaikki maat eivät ole päästäneet Nikeä ja Shelliä rajojen yli, eivätkä sen enempää suostu kehittämään koulujärjestelmäänsä eivätkä viemään luonnonvarojaan ja työvoimaansa maailmalle. Ne eivät myöskään hyväksy kehitysapua, tai sitten diktaattorit panevat avustusmiljardit taskuihinsa ja antavat kansansa nähdä nälkää. Monissa maissa surmataan avustustyöntekijät julmasti. On maita, jotka hyötyisivät vapaasta globaalista kaupasta mutta elävät mieluummin hädässä. Sitten on maita, joissa asiat ovat kurjasti mutta olisivat vielä kurjemmin ilman länsimaisia kapitalisteja.

Tiedän, menee offopiciks.

Monet huumeet pitäis laillistaa siitäkin syystä, että monissa köyhissä ja turvattomissa maissa niiden tuotanto ja raaka-aineiden viljely olis laillisena bisneksenä hyvä ja toimiva, kansantaloutta kasvattava ja ympäristöä vain vähän kuormittava elinkeino. Mä maksaisin hyvin reilun kaupan kokaiinista, enkä taatusti varastais grammaakaan.
mauseri
LD50

Post by mauseri »

Ei oo tullu täällä paljoo käytyä, samaa väittelyä näyttää olevan tää varastaminen. toiset hyväksyy, toiset ei. Mites petokset? Onko se varastamista? Saako valtiota kusetaa? Entäs kauppoja? Keskustelua..
"Hampaita ei tarvita, metaa ja baariin"
Aada
Karvakuono

Post by Aada »

CaptainZ wrote:
Aada wrote:Jotta täällä kaikilla voi olla vähintään kohtuulliset olot, monessa muussa maassa kärsitään epäinhimillisissä oloissa. Länsimaisen elintason ylläpitäminen nykyisellä tasolla vaatii oikeasti aika paljon työtä ja epätasa-arvoisuutta. Suurin osa siitä on nykyisessä globaalissa maailmassa piilossa yritysten takana.
Mahtaako tää ajatus perustua ns. nollasummapeliteorialle, jonka pohjalla on se näkemys, että maailmassa on jokin muuttumaton määrä hyvinvointia ja näin ollen hyvinvoinnin lisääntyminen jossain vähentää hyvinvointia jossain muualla?
Se perustuu siihen, että elämme varsin Maassa, varsin rajallisella planeetalla. Maata voidaan muokata pelloiksi vain tiettyyn rajaan asti, öljyä pumpata vain niin pitkään kuin sitä riittää ja malmeja louhia vain kunnes ne loppuvat. Jos vaikkapa jokainen kiinalainen haluaisia ajaa yhtä monta kilometriä autolla ja syödä yhtä monta kiloa lihaa vuodessa kuin keskimääräinen suomalainen, miten moneksi vuodeksi öljyvarat riittäisivät, miten paljon ilmaston lämpeneminen kiihtyisi ja miten monella hehtaarilla pitäisi viljellä rehua kaikille niille lehmille ja sioille?

Nykyään länsimaat käyttävät suurimman osan maapallon tuotosta. Jos hyvinvoinnin ajatellaan olevan materialistinen oikeus (se kiva paita, hyvä pihvi, uusi auto - mitä ihmiset nyt ovatkaan kokeneet oikeudekseen varastaa), saman materiamäärän jakaminen useammalle ihmiselle pienentää länsimaiden osaa. Kaikille maapallon ihmisille ei täällä Maassa pysytytä järjestämään kovinkaan pitkäksi aikaa yhtä materialistista elämää kuin länsimaissa nykyään eletään - ihan vain siksi, etteivät raaka-aineet riitä siihen.

Henkiseen hyvinvointiin en ole ottanut kantaa. Tietyn materialistisen tason täyttyessä sitä voi luoda monella tavalla. Koin, että tässä ketjussa puhuttiin vain materiaalisesta hyvästä, jos sitä kerran voi varastaa.
CaptainZ wrote:Mä uskon, että kokonaiselintasoa voidaan nostaa. Suomessa elintaso on noussut viime vuosikymmeninä siinä määrin, että nykytyöttömällä on enemmän ostovoimaa ja elintilaa kuin pienituloisella duunarilla 30 vuotta sitten. Myös maailmanlaajuinen keskielintaso on noussut (vaikka överiksihän se on mennyt, kun sademetsät loppuvat kesken ja jäätiköt sulavat).
Eikö tämä perustu lähinnä halpatuotantoon ja ulkoistamiseen? Jos länsimaat ovat nostaneet elintasoaan ulkoistamalla kustannukset (lue: hikipajat ja saasteet) kehittyviin maihin, kuka maksaa kehittyvien maiden elintason nousun? Aika moni maa on tainnut jäädä jokseenkin pysyvästi jumiin halpatuottajaksi. Käsittääkseni vain muutama niistä maista, joihin länsimaat tuotteiden valmistusta on ulkoistanut, on pystynyt nostamaan kansansa elintasoa juuri mitenkään.
CaptainZ wrote:JMun tietämys ei riitä vahvistamaan sitä mutu-tuntumaa, että useimmissa Afrikan tai Aasian köyhimmissä maissa elintaso ei ollut sen parempi ennen kuin länsimaiset jättiyritykset menivät sinne. Se on vain mun mutu.
Minulla taas on ollut käsitys, että ennen kolonialismia Afrikassa elettiin varsin kohtuullisesti. Kolonialismi toi mukanaan orjakaupan, sotia ja luonnonvarojen riistoa. Ei minullakaan tähän mitään lähdettä ole.
CaptainZ wrote:Miksi nämä maat sitten päästävät amerikkalaiset suuryritykset sinne riistämään kansalaisiaan ja törsäämään luonnonvarojaan?
Toivo paremmasta? Lahjonta? Korruptio ei taida olla kovin epätavallista suurimmassa osassa maailman maista. Mitäpä luonnosta tai noista muista, kunhan minun taskuni ovat täynnä.
CaptainZ wrote:Mitä, jos Nike ei työllistäisi niitä filippiiniläislapsia sillä vajaan euron päiväpalkalla (tai vähemmälläkin)? Mitä niille lapsille olisi tapahtunut, jos Nike ei olisi koskaan tullut maahan? Olisivatko ne nyt todennäköisemmin koulussa ja vanhempana sitten hyvin ruokittuja, perheellisiä talonomistajia? Mitä, Aada, luulet?
En tiedä. Ehkä niillä lapsilla olisi edes mahdollisuus päästä kouluun tai vaikka leikkiä. Tehtaissa työskentelevillä lapsilla ei ole minkäänlaista mahdollisuutta opiskella tai levätä. Tietääkseni työsuojelu on olematonta: työpäivät ovat pitkiä, kemikaalien käsittelyyn ei ole suojavälineitä ja laitteet ovat vaarallisia. Tällainen työ tappaa nuorena. Teollistumisen alussa tehtaat olivat vaarallisia paikkoja Suomessakin ja täällä sentään oli aika paljon vähemmän ihmisiä.

Ehkä lapsen on parempi olla töissä (ja kuolla) tehtaassa kuin seksiorjana, mutta minusta koko kysymyksen asettelu on kammottava ja absurdi. Yhdenkään lapsen ei kuulu olla kummassakaan. Se on aivan liian suuri hinta sille, että saisimme jotain uutta kertakäyttöistä kiva-kivaa.

Varastamallako niiden lapsityöläisten olot paranevat?
Dimyim
Tuppisuu

Post by Dimyim »

mauseri wrote:Ei oo tullu täällä paljoo käytyä, samaa väittelyä näyttää olevan tää varastaminen. toiset hyväksyy, toiset ei. Mites petokset? Onko se varastamista? Saako valtiota kusetaa? Entäs kauppoja? Keskustelua..
Periaatetasolla kun ajattelee niin kyllä se petos on varastamista siinä missä ihan fyysisen esineen ottaminen ilman lupia. Kauppojen ja valtion kusettaminen on petos.
Aada wrote:Eikö tämä perustu lähinnä halpatuotantoon ja ulkoistamiseen? Jos länsimaat ovat nostaneet elintasoaan ulkoistamalla kustannukset (lue: hikipajat ja saasteet) kehittyviin maihin, kuka maksaa kehittyvien maiden elintason nousun? Aika moni maa on tainnut jäädä jokseenkin pysyvästi jumiin halpatuottajaksi. Käsittääkseni vain muutama niistä maista, joihin länsimaat tuotteiden valmistusta on ulkoistanut, on pystynyt nostamaan kansansa elintasoa juuri mitenkään.
Oikealla polulla olet mutta suurimmaksi osaksi tuo ei ole aina aivan noin yksinkertaista kun siinä on niin monta tekijää mukana.

Ensimmäisenä tulee mieleen kosmetiikka- ja teknologiateollisuus joskin teknologian puolella tätä ei aivan yhtä usein tavata. Suurempi firma hakee lähtöaineita ja kehitysmaista näitä yleensä löytyy, siellä kun ei työsopimukset ja lain puolelta säädökset ole lähellekkään sitä mitä länsimaisissa kulttuureissa (ostavat yritykset kyllä on näistä hyvin tietoisia), niin suuremmat firmat sopimuksissa haluaa myös turvata sen että nämä prosessit tehtäisiin mahdollisimman turvallisesti ja kaikki työntekijät huomioon ottaen, mutta sitä ei vain valitettavasti ole kukaan valvomassa.

On siinä sitten minkäkokoista yritystä tahansa, niin harvemmin edes se sopimuksen katkomisen pelko saa myyviä yrityksiä tekemään asioita toisella tavalla. Miksi? Jaa'a, sitä voi aina pohtia... Oiskohan tässäkin eräänlainen varastaminen taustalla, valtion toimesta?
Well, you’ve heard about gunfighting good guys like Wild Bill Hickok and Wyatt Earp. But I’ll tell you a name that strikes even greater fear into the hearts of bad men everywhere... Leroy The Line
Huiko
LD50

Post by Huiko »

Klobalisaatio saataisiin noppeasti kuriin, kun myytäisiin ajatus jossa hommaat käsiaseen tai järeemmän ja hoidat n. 10 lähitä ihmistä hengiltä siinä kuluttamassa. Meitä on jo liikaa kuluttamassa rajallisia varoja ja edessä on jo saapumassa harvennusta tavalla tai toisella.

Tasaarvoisesti ketään valikoimatta kun kylmästi asian hoitaisi, niin johan tulisi tilaa asua ja elellä eikä tarviis kokoajan miettiä sitä kuinka väärin se on että riistän tässä köyhempiä, joka kyllä sekin kuuluu ihmisluontoon. Me ollaan lopulta kaikki eläimiä ja reviirit menee jo niin ahtaiksi ettei se enää ole luonnollista. Miettikää nyt esim. neljän ruuhkaa aleksilla.

Rahaa riittäisi paremmin kaikille ja työtä, jolloin varastaminen jäisi enää kleptomaaneille. Jonkinhan täytyy harventaa populaatiota tai täytyy löytää uusia asuin alueita, vai? :D
Tää tie vie tuskan, valitusten loukkoon.
Tän kautta käyt iänikuiseen vaivaan.
Tää tie vie kadotuksen väen joukkoon.

Oikeudenmukaisuus sai minut aikaan,
Jumalan Voima, Viisauden summa
ja Alkurakkaus, joka synnit peittää.

Vain ikuiset on ennen mua luotu,
myös mun on ikuisesti kestää suotu.
Kun tästä käyt, saat kaiken toivon heittää.

-Dante (n. armonvuonna 1321 jkr.
Dimyim
Tuppisuu

Post by Dimyim »

Miksi globalisaatio sitte pitäis saada kuriin? Onhan siinä hyvätkin puolensa vaikka niitä tämän hetken Suomessa on turha korostaa.

Jälkimmäisen ideas lähtökohtia en oikein sisäistä. Vähemmän ihmisiä = vähemmän ostovoimaa ja jos ihmisiä vähennettäis niissä määrin että se alkais kulutuksessa näkymään niin silloin se näkyis myös tuottamisessa ja rahan arvo laskisi..

Ja miten tämä kaikki varastamiseen liittyy?
xxx-men
Kameleontti

Post by xxx-men »

Löytyy niin foliokassit kuin hälynpoistomagneetitkin :mrgreen: Tosta vaan kehittynyt semmone pakkomielle. Beneis ku on niin aivan pakko ritsailla kaikkea kivaa.
just1fix
Lepakko

Post by just1fix »

Kovasti tekis välillä mieli napata jotain mutta jotenkin ahdistaa se kiinnijäämisen pelko ja kyttien/vartijoiden/kaupanomistajien saarna :roll:
xxx-men
Kameleontti

Post by xxx-men »

sikku wrote:Kovasti tekis välillä mieli napata jotain mutta jotenkin ahdistaa se kiinnijäämisen pelko ja kyttien/vartijoiden/kaupanomistajien saarna :roll:
Siihenkin tottuu. Nappaa bentsoja ni ei ahista.
haureus
Lepakko

Post by haureus »

xxx-men wrote:
sikku wrote:Kovasti tekis välillä mieli napata jotain mutta jotenkin ahdistaa se kiinnijäämisen pelko ja kyttien/vartijoiden/kaupanomistajien saarna :roll:
Ja sitten odotamme paikallisen median osanottoa: "HUUMEPÄINEN NISTI YRITTI RYÖSTÄÄ LÄHIKAUPAN - Katso kuvat."
"Ei ole parempaa tapaa välttää huumeita ja niiden haittoja kuin tietää aiheesta mahdollisimman paljon." -Sanohuumeilleei.net
just1fix
Lepakko

Post by just1fix »

xxx-men wrote:
Ei auta vaikka kuinka bentsoissa tai sekasin olis. Ehkä parempi vaan olla kiltisti :)
xxx-men
Kameleontti

Post by xxx-men »

Osaatko sanoa että mkä siinä kiinnijäämisessä eniten pelottaa? Eihän sun vartijoille tarvii mitään sanoa jos käry käy. Poliisi tulee paikalle ja kirjottaa sakon. Sakonkin voi jättää huoletta maksamatta ku niitä ei enää muunneta vankeudeksi.

Toi varastelu on vaan niin naurettavan helppoa ja kaiken saa kaupasta vietyä mitä tarttee. Ehkä pesukone ja pakastin jää viemättä mutta kuitenkin.