YTHS ja respat?

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
Asidyyli
LD50

YTHS ja respat?

Post by Asidyyli »

tarttis saada tietoo, että näkyykö YTHS:n lekureille, mitä mulle on julkisen terveydenhuolllon puolelta kirjoitettu. Olettaisin, että ne on eri tietojärjestelmässä kuin perus psykan polit?
ViimeisetHitaat
Psykonautti

Re: YTHS ja respat?

Post by ViimeisetHitaat »

Voit olla huoleti. Kyllä se YTHS näkee vain omat reseptinsä. Miksi olet huolissasi, että YTHS näkisi psykiatrian polin sinulle määrämät respat?

VH
Maailma on täynnä kaikenlaista pahaa: Huumeita, Viinaa, Naisia ja Rahaa
lonecell

Post by lonecell »

Joo, tietojen luovuttamiseen terveydenhuoltotoimipisteiden välillä vaaditaan kyllä potilaan suostumus (paitsi jossain pakkohoitotapauksissa). Edes YTHS:n sisäisesti eivät lääkärit mun kokemuksieni mukaan näe toistensa kirjoittamia reseptejä.
Asidyyli
LD50

Post by Asidyyli »

aattelin, että parempi vähän kaunistella lekurille, että mitä on vuosien varrella syönyt ja mitä ei. Asiallisen olonen tohtori kyl siinä mielessä, että varmaan kirjottaa kaiken mitä tarviin. Mutta nuo reseptihommat nyt vaan tuntuu olevan vähän henkimaailman hommia. Polilla joitain vuosia sitten terapeutti väitti mulle kiven kovaan, että ei näy tämän talon ulkopuolella mitkään meiltä kirjoitetut respat, ei edes terveyskeskuksissa. No menin sitten yks kerta uusimaan respat mun terveyskeskusläkärille, kun muualle en päässyt, ja siellähän ne näkyi kaikki koneella (mikä oli siinä tilanteessa ihan hyvä, koska mulla ei mitään paperiversioita enää ollut tallessa)
Huiko
LD50

Post by Huiko »

Tiedot on yleensä tilattu julkiselta omalla suostumuksella muualle. Se on se paperi mikä pitää siinä allekirjottaa. Mua kaduttaa että tuli yhelle lanttutohtorille myönnettyä että oon joskus poltellu pilvee, kun nykynen kieltäyty sillä perusteella myöntämästä bentsoja. Vaihdoin siis terveyskeskukselta mielenterveystoimistolle. Alkuun kieltäyty kokonaan myöntämästä mitään, ja sitten koittaa väkisellä tyrkyttää noita mirtazapiinia ja cipralexia. Kun oon kieltäytyny syömästä niitä anto nukkumiseen melatoniini ja imovaani reseptin. :roll:

En mä noillakaan mitään tee kun ei oo haluttua vaikutusta. Eli pääsis nukkumaan joskus. Jos ei ens kerrallakaan päästä yhteisymmärrykseen, niin pitää vaihtaa tohtoria tai koko taloa. Ois siis aiemmin kannattanu pimittää tietoja jotta nykyään sais tarpeelliset mömmöt. Yksityinen kuullostas parhaalta vaihtoehdolta tällä hetkellä. Ärsyttävää paskaa. Sen kun joku vielä selittäs että saako nuo provikkaa jonkun tietyn lääkkeen määräämisestä kun on vähän niinku muotia noiden tyrkyttäminen. Kumpaakin oon siis lyhyen aikaa syöny noistakin muttei oo soveltunu mulle. :/
Tää tie vie tuskan, valitusten loukkoon.
Tän kautta käyt iänikuiseen vaivaan.
Tää tie vie kadotuksen väen joukkoon.

Oikeudenmukaisuus sai minut aikaan,
Jumalan Voima, Viisauden summa
ja Alkurakkaus, joka synnit peittää.

Vain ikuiset on ennen mua luotu,
myös mun on ikuisesti kestää suotu.
Kun tästä käyt, saat kaiken toivon heittää.

-Dante (n. armonvuonna 1321 jkr.
Asidyyli
LD50

Post by Asidyyli »

Joo, tollaset tilanteet juuri hankalia, kun vanha tieto siirtyy lekurilta toiselle (jos siis erehtyy tietojensa luovuttamiseen suostumaan). Mietin esim. näkeekö uus lääkäri, että oon ollu neuroleptikuurilla ja sitten lähes uhkaavasti alkaa painostamaan, että mun on niitä syötävä (tämmöstä olen julkisen th:n puolella joutunut kohtaamaan). No, nykynen tohtori on onneks vanhankoulun hörhöjä, ja totesi mulle ettei usko medikalisaatioon ja jopa vähän rivienvälistä tuntui ehdottavan, että kannattaako mun tota cipralexiakaan enää syödä...