Kaikki ovat varmasti törmänneet ahneisiin ihmisiin. Klassisin tilanne ahneudesta tämän foorumin käyttäjille tulee vastaan, silloin kun aletaan jakaa doubbei ilman vakaa tjs. Ahneus on minusta hyvin typerää ja sillä saa helopsti tuhottua ystävyyssuhteita. Kerronpa tarinan, kuinka ahneus on rikkonut ystävyyssuhteita.
Elipä kerran henkilö nimeltä Jesse. Jesse tykkäsi hiisata ja kasvatella. Jesse oli keverista ainut noihin aikoihin joka kasvatteli. Hän ei ollut ahne ihminen, vaan pikemminkin epäahne. Jos joku kaveri kysy voisiko hän heittää pientä nippiä, niin vastaus oli usein myöntävä. Sitten koitti aika jolloin jessen yksi kaveri rami alkoi kiinnostua myös kasvatuksesta. Jesse tietysti auttoi ramia ja lainasi tälle ramille kaikki kasvatukseen liittuvät tilpehöörit ja sanoi, että voisi sitten myydä ne kuhan rami saisi rahaa. No rami sai setit valmiiksi ja alkoi neuvottelu tilpehööreitä. Jesse oli ajatellut myydä ne ihan sopu hintaan ku olivat kuitenkin ramille menossa. Ramia hinta ei tietenkään miellyttänyt vaan hän yritti törkeästi tinkiä, vaikka hinta oli jo halpa. Pitkin kynsin ja hampain rami sitten maksoi mitä jesse pyysi. Eräänä päivänä rami tuli käymään jessen luona ja hänellä oli hiukan mukana omia settejään. He hiisailivat jonkun aikaa ja rami päätti alkaa lähteä kotiin. Jäljelle oli vielä jääny pieni nippi, jota rami ei kuumotuksilta johtuen olisi halunnut enään kotiin viedä. Sitten rami kysyi ihan pokalla jesseltä ostaisiko jesse sen nipin. No pakkohan jessen se oli ostaa kun ei muutakaan ollut. Ramin lähdettyä jesse kävi miettimään, mitä oli juuri tapahtunut ja päätti katkaista välit ramiin. Muutamalla muullakin kaverilla meni hermot ramin ahneiluun settejensä kanssa ja hekin ovat katkaisseet välejään ramiin.
Tosta just huomaa kuinka etenkin rahanahneus saa ihmiset tekemään ihan älyttömiä asioita. Tarinasta huomaa kuinka sokeaksi rami tuli rahasta ja menetti rispektin kavereitaan kohtaan. Itse vihaan ahneita ihmisiä ja en kunniota rahaa yhtään. Olisi kiva kuulla onko täällä foorumilla kuinka ahnetta porukkaa ja onko muilla kerrottavana tarinaa ahneudesta.
Ahneus
-
Hitler
- Apteekki
Re: Ahneus
Itse huomaan sillontällön jälkeenpäin toimineeni jotenkin vittumaisesti rahajutuissa. En oikeen hallitse bisnestä ja ajattelen että tietty tunteettomuus jopa kuuluu asiaan kun raha vaihtaa omistajaa. Useammin tulee kuitenkin itelle takkiin.
pirun hyvä nuolla kuorena
-
King Ink
- LD50
Jesse on vähä tyhmä ku myötäilee vaikka pahalta tuntuu.
Oisko ehkä parempi mainita henkilölle, tässä tapauksessa Ramille, että on ihan kohtuutonta toimia tuolla tavalla, eikä lähde siihen mukaan. Ja jos sitten Rami muuttaa toimintatapojaan kun tajuaa oman ahneutensa ja sen vaikutuksen kavereihinsa, niin kaikki voittaa. Tai sitten Rami puolestaan pistää välit poikki, mikä taas todennäkösesti tarkoittaa ettei siitä juuri kaveriksi ois muutenkaan. Tai, Rami vaan tarvii rahaa eikä haluu antaa kamaa pois millä vois auttaa rahatilannettaan? Ahneus tarpeen takia.
Miusta ei oo hyvä juttu pistää välejä poikki pelkästään setteihin/rahaan liittyvien juttujen takia, sillon voi hyvin vaan kieltäytyä toimimasta niihin liittyvissä asioissa henkilön kanssa. Ellei ''Rami'' sitten muutenki oo vähä mulukku.
Kyl itsekin voisin pyytää rahaa pikkunipistäkin kaveriltakin, mut en vois odottaa että miun kaverit pistäis välejä poikki sen takia. Ne vaan sanois etteivät osta ja that's it.
Eli kukas tässä tarinassa nyt sit se pahis onkaa?
Oisko ehkä parempi mainita henkilölle, tässä tapauksessa Ramille, että on ihan kohtuutonta toimia tuolla tavalla, eikä lähde siihen mukaan. Ja jos sitten Rami muuttaa toimintatapojaan kun tajuaa oman ahneutensa ja sen vaikutuksen kavereihinsa, niin kaikki voittaa. Tai sitten Rami puolestaan pistää välit poikki, mikä taas todennäkösesti tarkoittaa ettei siitä juuri kaveriksi ois muutenkaan. Tai, Rami vaan tarvii rahaa eikä haluu antaa kamaa pois millä vois auttaa rahatilannettaan? Ahneus tarpeen takia.
Miusta ei oo hyvä juttu pistää välejä poikki pelkästään setteihin/rahaan liittyvien juttujen takia, sillon voi hyvin vaan kieltäytyä toimimasta niihin liittyvissä asioissa henkilön kanssa. Ellei ''Rami'' sitten muutenki oo vähä mulukku.
Kyl itsekin voisin pyytää rahaa pikkunipistäkin kaveriltakin, mut en vois odottaa että miun kaverit pistäis välejä poikki sen takia. Ne vaan sanois etteivät osta ja that's it.
Eli kukas tässä tarinassa nyt sit se pahis onkaa?
-
CloudSurffer
- Karvakuono
Ei se jesse missään nimessä tyhmä ole. Hän on vain hyväsydämminen, eikä ihan mistään pikku jutuista ala tekemään mitään juttua.King Ink wrote:Jesse on vähä tyhmä ku myötäilee vaikka pahalta tuntuu.
Jesse sanoikin ramille siitä, mutta ramin vastaus oli, että minähän sen hinnan määrään. Siitä taas seuras että välit meni poikki. Rami on nyt kyllä viimein alkanut tajuamaan miks ei kukaan jaksa enää häntä ja on alkanut muuttaa käyttäytymistään. Vain aika näyttää pysyykö ramin muutos vai onko se vain teatteria. ramin rahatilanne oli hyvä, eli en näe mitään syytä käyttäytyä tolleen.King Ink wrote:Oisko ehkä parempi mainita henkilölle, tässä tapauksessa Ramille, että on ihan kohtuutonta toimia tuolla tavalla, eikä lähde siihen mukaan. Ja jos sitten Rami muuttaa toimintatapojaan kun tajuaa oman ahneutensa ja sen vaikutuksen kavereihinsa, niin kaikki voittaa. Tai sitten Rami puolestaan pistää välit poikki, mikä taas todennäkösesti tarkoittaa ettei siitä juuri kaveriksi ois muutenkaan. Tai, Rami vaan tarvii rahaa eikä haluu antaa kamaa pois millä vois auttaa rahatilannettaan? Ahneus tarpeen takia.
Siis eikö sua vituttas ihan ultimmaallisesti jos olist sponssannu kaikki vehkeet ja sit joudut maksaa jostan nipist viel, joka on sun vehkeil tehty. Siis toisin sanoen tykkäätkö hengailla tyyppien kaa jotka vituttaa sua? Rami on sellain joskus semi-mulkku, mut ei kukaan ois uskonnu, että se tolle levelille pystyy.King Ink wrote:Miusta ei oo hyvä juttu pistää välejä poikki pelkästään setteihin/rahaan liittyvien juttujen takia, sillon voi hyvin vaan kieltäytyä toimimasta niihin liittyvissä asioissa henkilön kanssa. Ellei ''Rami'' sitten muutenki oo vähä mulukku.
Jesse oli heitellyt ramille pikku nippei monesti. Se on vähän niin ku kirjottamatonsääntö, että kavereilta ei pikku nipeistä rahaa vinguta, näin siis tässä tarinas.King Ink wrote:Kyl itsekin voisin pyytää rahaa pikkunipistäkin kaveriltakin, mut en vois odottaa että miun kaverit pistäis välejä poikki sen takia. Ne vaan sanois etteivät osta ja that's it.
Ei tässä tarinassa ole hyvää eikä pahaa vaan ahneutta.King Ink wrote:Eli kukas tässä tarinassa nyt sit se pahis onkaa?
Varjo
Kuten huomaa, niin en ole äikän tunneilla viihtynyt. Epäahne ei ole välttämättä antelias.
Last edited by CloudSurffer on Mon 14 Feb 2011, 10:55, edited 1 time in total.
Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.
-
King Ink
- LD50
No, kyl vituttais. Mut sit jättäisin ostamatta ja sanoisin et vittu mikä jätkä. Ja sit oltais taas kavereita kun seuraavan kerran nähdään. Tykkään hengailla tyyppien kanssa jotka välil saattaa vituttaa mua mut molemmat päästään siitä yli. En koita etsiä ympärilleni täydellisiä ihmisiä, koska niit en vaa jessus usko löytäväni.CloudSurffer wrote:Siis eikö sua vituttas ihan ultimmaallisesti jos olist sponssannu kaikki vehkeet ja sit joudut maksaa jostan nipist viel, joka on sun vehkeil tehty. Siis toisin sanoen tykkäätkö hengailla tyyppien kaa jotka vituttaa sua? Rami on sellain joskus semi-mulkku, mut ei kukaan ois uskonnu, että se tolle levelille pystyy.
Tietyt yksittäiset piirteet kuten ahneus, ei vaan must oo semmosia juttuja, joiden takia pitää alkaa suhteita katkomaan.
-
CloudSurffer
- Karvakuono
Et nyt oikein tajuu tät homman pointtii, mut et oo kyl ollu kuvittelees tätä. Kaikissa meissä on jotain vikaa jonkun mielest, eli täydellistä kaveria ei ole koskaan mahdollista löytää.King Ink wrote: No, kyl vituttais. Mut sit jättäisin ostamatta ja sanoisin et vittu mikä jätkä. Ja sit oltais taas kavereita kun seuraavan kerran nähdään. Tykkään hengailla tyyppien kanssa jotka välil saattaa vituttaa mua mut molemmat päästään siitä yli. En koita etsiä ympärilleni täydellisiä ihmisiä, koska niit en vaa jessus usko löytäväni.
Ahenus sinänsä ei nyt ole ihan niin hirvee juttu, sehän taitaa kuulua perussuomalaisen luonteen piirteisiin. Mutta sen mukana tuomat jutut sitten ovatkin jo. Kuten tuo kaveriden rispektin katoaminen. Esim ootko ikinä omistannu mitään semmost mistä kaverisi olisi valmiit tekemään melkein mitä vaan? Se luo sellaisen vallan tunteen, että teeppä toi niin saat tämän ja jos et tee niin et saa. Rami käytti tätä "valtaa" suoraan sanoen kavereidensa kyykyttämiseen. Toivottavast tää valas lisää tätä juttuu, tai oikeestaa toivon että kävisit vielkii väittää vastaan, niin saatas lisää väittelyy aikaa.King Ink wrote:Tietyt yksittäiset piirteet kuten ahneus, ei vaan must oo semmosia juttuja, joiden takia pitää alkaa suhteita katkomaan.
Last edited by CloudSurffer on Mon 14 Feb 2011, 09:16, edited 1 time in total.
-
King Ink
- LD50
En sitten ilmeisesti, joten tarkennatko. Tai kerro vaikka koko idea uusiks niin ehkä tajuan. Tai minkä homman, koko jutun?CloudSurffer wrote:Et nyt oikein tajuu tät homman pointtii, mut et oo kyl ollu näkemmässäkään tätä.
Sain tosta sun alkuperäsestä tarinastasi täysin erilaisen kuvan, että Rami vaan haluaa hyötyä asioista, eikä ''kyykyttänyt valtaa käyttäen''..CloudSurffer wrote:Esim ootko ikinä omistannu mitään semmost mistä kaverisi olisi valmiit tekemään melkein mitä vaan? Se luo sellaisen vallan tunteen, että teeppä toi niin saat tämän ja jos et tee niin et saa. Rami käytti tätä "valtaa" suoraan sanoen kavereidensa kyykyttämiseen.
Enkä tosiaankaan tiedä mistä tässä on loppujenlopuksi kyse. Mutta ootko miettiny että entä jos Jesse ja kumppanit leimaa nyt Ramin rahanahneeksi, vallan väärinkäyttäjäksi.. pelkästään koska se a) haluaa massia huumeistaan, b) se haluaa ostaa kasvatustarvikkeet halvalla? Muita esimerkkejä en muista lukeneeni joissa Rami ois ahneutensa osoittanut.
-
Väittää vastaan, onko täs kyse jostain et kuka on väärässä ja kuka on oikeessa- jutusta? Tää on foorumi, jos tänne kirjoittaa viestin, niin voi myös olettaa että jotkut saattavat kirjoittaa vastauksen jotka eivät heijastele omia mielipiteitäsi asiasta. Enkä mä oo tästä mitään väittelyä luomassa, musta on mukava keskustella asioista. Nautin tästä, etkö sinä?CloudSurffer wrote:Toivottavast tää valas lisää tätä juttuu, tai oikeestaa toivon että kävisit vielkii väittää vastaan, niin saatas lisää väittelyy aikaa.
Ja tosiaankaan, mulla ei oo tarkoitus vänkää väkisin vastaan, vittuilla, tai muutakaan inhottavaa tehdä näillä viesteillä. Vaikka saatanki kirjoittaa tavalla joka siltä vaikuttaa.
-
CloudSurffer
- Karvakuono
En osaa enää tarkentaa paremmin. Homman pointti on se, että ei kandee ahneilla kavereita kohtaan. Puolituttuja ja tuntemattomia kohtaan se on musta sallitttua, mutta en ite sitä harrasta.King Ink wrote:En sitten ilmeisesti, joten tarkennatko. Tai kerro vaikka koko idea uusiks niin ehkä tajuan. Tai minkä homman, koko jutun?
A He kaikki ovat tienneet ramin olevan rahanahne alusta asti. Ei ton luokan ahneus vaan yks päivä esiin pomppaa. Se aneuspiikki (varjolle lisää uusia sanoja =) ) Niinku pompaas kattoon ton asian yhteydes. B Niiden hinta oli jo niin halpa, että et niitä ei olisi mistään saanut siihen hintaan, ni miksi tinkiä?King Ink wrote:Enkä tosiaankaan tiedä mistä tässä on loppujenlopuksi kyse. Mutta ootko miettiny että entä jos Jesse ja kumppanit leimaa nyt Ramin rahanahneeksi, vallan väärinkäyttäjäksi.. pelkästään koska se a) haluaa massia huumeistaan, b) se haluaa ostaa kasvatustarvikkeet halvalla? Muita esimerkkejä en muista lukeneeni joissa Rami ois ahneutensa osoittanut.
Tässä jutussa ei todellakaan ole kyse onko joku oikeassa vai väärässä, pelkästään eri ihmisten eri näkökulmista tässä väitellään. Sekä tarina ei perustu tosi tapahtumiin joten voisin lisäillä sinne sitten aina sitä sun tätä."Tää on foorumi, jos tänne kirjoittaa viestin, niin voi myös olettaa että jotkut saattavat kirjoittaa vastauksen jotka eivät heijastele omia mielipiteitäsi asiasta." Juuri tota täältä haenkii. tähän asti kaikki on ollu tästä jutusta samaa mieltä mun kaa, joten kiitokset sulle. Mä tykkään väitellä ja kyllä tämä ihan antoisaa keskustelua/väittelyä on herättänyt joten joo nautin.King Ink wrote:Väittää vastaan, onko täs kyse jostain et kuka on väärässä ja kuka on oikeessa- jutusta? Tää on foorumi, jos tänne kirjoittaa viestin, niin voi myös olettaa että jotkut saattavat kirjoittaa vastauksen jotka eivät heijastele omia mielipiteitäsi asiasta. Enkä mä oo tästä mitään väittelyä luomassa, musta on mukava keskustella asioista. Nautin tästä, etkö sinä?
Kyl mä sen ymmärrän, että et sä pahalla, näet ramissa sen mitä mä en näe. Kirjotus tyylis on kyl tollai semi vittumain, mut älä huoli kylmä kestän =). Ja korostan vielä että tarina on täysin keksitty.King Ink wrote:Ja tosiaankaan, mulla ei oo tarkoitus vänkää väkisin vastaan, vittuilla, tai muutakaan inhottavaa tehdä näillä viesteillä. Vaikka saatanki kirjoittaa tavalla joka siltä vaikuttaa.
-
wRRa
- Moderator
Mä oon kyl Kinkkisen Inkin kaa samoilla linjoilla. Jesse on ilmeisesti joko tyhmä, tai sit kannabisnisti kun oli ihan pakko se nippi ostaa vaikka tilanne oli noin törkeä. Ramikin on varmaan aika nisti, kun raha kerta on noin tärkeää.
Tietenkin sitä puolustaa sitä osapuolta, johon itse samaistuu enemmän; kaikesta huolimatta molemmilla osapuolilla on teoillensa motiivit ja jokainen ihminen toimii aina parhaaksi katsomallaan tavalla. Molemmat on ihmisiä, sekä Jesse että Rami; eikä ihmiset oo täydellisii ikinä. Annetaan se niille anteeks, Ramille ahneus ja Jesselle typeryys?
Ei sillä, vittumaista käytöstä tuo munkin mielestä on, mutta jos mä olisin ollut Jesse, mä on todellakaan olis moista nippiä ostanu vaan sanonu Ramille et vittu mikä jätkä, en tarjoo enää ikin sulle mitää
Ois Ramikin todennäkösesti ymmärtäny yskän!
Tietenkin sitä puolustaa sitä osapuolta, johon itse samaistuu enemmän; kaikesta huolimatta molemmilla osapuolilla on teoillensa motiivit ja jokainen ihminen toimii aina parhaaksi katsomallaan tavalla. Molemmat on ihmisiä, sekä Jesse että Rami; eikä ihmiset oo täydellisii ikinä. Annetaan se niille anteeks, Ramille ahneus ja Jesselle typeryys?
Ei sillä, vittumaista käytöstä tuo munkin mielestä on, mutta jos mä olisin ollut Jesse, mä on todellakaan olis moista nippiä ostanu vaan sanonu Ramille et vittu mikä jätkä, en tarjoo enää ikin sulle mitää
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
-
Kottonmouth
Nykypäivänä pärjätäkseen pitää olla sopivasti ahne, sopivasti sympaattinen, ja sopivasti fiksu.
Olemalla reilu, ei saa kuin paskaa niskaan. niin se valitettavasti on..
Olemalla reilu, ei saa kuin paskaa niskaan. niin se valitettavasti on..
-
wRRa
- Moderator
Sit me voidaan myös pohtia tätä:
Toimiko Jesse pyyteettömästi?
Niin, toimiko? Jos kerran päätti pistää välit poikki Ramiin tuollaisen takia. Vai vituttiko Jesseä siks, että se kohteli muita hyvin koska halus muiden kohtelevan itseään hyvin, ja sen evil master plan meni ihan pilalle kun ei Rami ei menny lankaan? Siis, Jesse "antoi" omastaan, mutta kysymys onkin; miksi hän teki niin? Mitä hän odotti saavansa takaisin?
Oon tavannut myös ihmisiä, jotka tekee toisille palveluksia ihan vaan siks, et sit ne voi aina vedota siihen "mitä ne on joskus tehny"... Se on manipulointia, ei reiluutta. Se on myös yksi ahneuden ilmenemismuoto.
Oikeastaan noi molemmat tyypit vaikuttaa vähän vajakeilta. Myös Ramin tulis ymmärtää että tollasella syyhkymeiningillä sen omatkin edut katoo pidemmän päälle. Toisaalta sit jos Jesse ei oikeesti ois yhtään ahne, niin en näkis mitään syytä miksi se laittais välejä poikki Ramiin ton takia.
Toimiko Jesse pyyteettömästi?
Niin, toimiko? Jos kerran päätti pistää välit poikki Ramiin tuollaisen takia. Vai vituttiko Jesseä siks, että se kohteli muita hyvin koska halus muiden kohtelevan itseään hyvin, ja sen evil master plan meni ihan pilalle kun ei Rami ei menny lankaan? Siis, Jesse "antoi" omastaan, mutta kysymys onkin; miksi hän teki niin? Mitä hän odotti saavansa takaisin?
Oon tavannut myös ihmisiä, jotka tekee toisille palveluksia ihan vaan siks, et sit ne voi aina vedota siihen "mitä ne on joskus tehny"... Se on manipulointia, ei reiluutta. Se on myös yksi ahneuden ilmenemismuoto.
Oikeastaan noi molemmat tyypit vaikuttaa vähän vajakeilta. Myös Ramin tulis ymmärtää että tollasella syyhkymeiningillä sen omatkin edut katoo pidemmän päälle. Toisaalta sit jos Jesse ei oikeesti ois yhtään ahne, niin en näkis mitään syytä miksi se laittais välejä poikki Ramiin ton takia.
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."