Psykedeelit masennuksen kanssa.
-
Weraroa
- Psykonautti
Psykedeelit masennuksen kanssa.
Tästä on varmaan keskusteltu siellä täällä pitkin foorumia mut nyt tekee mieli kysyä.
Olen usein kuullut juttuja siitä miten psykedeelejä ei kannata käyttää jos kärsii masennuksesta "huonon tripin" todennäköisyyden kasvaessa. Haluan kuitenkin nyt kysyä, että pitääkö tämä edes paikkansa? Saattaako masennus mennä pahemmaksi? Entä jos on serotoniinin tuotantoa lisäävä lääkitys ja ottaa kylkijäisiksi vaikkapa LSD:tä?
toivon melko pikaista vastausta, mielellään kattavia. Kiitoksia.
Olen usein kuullut juttuja siitä miten psykedeelejä ei kannata käyttää jos kärsii masennuksesta "huonon tripin" todennäköisyyden kasvaessa. Haluan kuitenkin nyt kysyä, että pitääkö tämä edes paikkansa? Saattaako masennus mennä pahemmaksi? Entä jos on serotoniinin tuotantoa lisäävä lääkitys ja ottaa kylkijäisiksi vaikkapa LSD:tä?
Now the flame that burns twice as bright burns only half as long.
-
Freakout
- Psykonautti
Re: Psykedeelit masennuksen kanssa.
Periaatteessa mitään deelejä ei kannata käyttää jos ittestä tuntuu siltä ettei kannata. Loppujen lopuks kaikki on sut omista aivoituksistas kiinni. Koko itse masennusskene on ihan vitun turha ja paska keksintö, aika pienestä tehään noi diagnoosit nykyään. Mut tosiaan jos kokee olevansa vaikeesti masentunu ni ei ehkä välttämättä kannata ottaa, se voi oikeesti pahentaa tilannetta. Loppujen viimeksi miksei parantaakin?
Toi serotoniinin tuot. lisäävä lääkitys on sillä tavalla aika kiinnostava kysymys, sillä lsd itsessäänkin lisää serotoniin tuotantoa. En kyl usko et siitä mitään haittaakaan loppujen viimeks on.
Mut kannattaa varmaan itte ottaa järki käteen ja kelailla loppuun asti itse.
Toi serotoniinin tuot. lisäävä lääkitys on sillä tavalla aika kiinnostava kysymys, sillä lsd itsessäänkin lisää serotoniin tuotantoa. En kyl usko et siitä mitään haittaakaan loppujen viimeks on.
Mut kannattaa varmaan itte ottaa järki käteen ja kelailla loppuun asti itse.
Men must be free to do what they believe. It is not our right to punish one for thinking what they do, no matter how much we disagree.
-
muhennos
- Lepakko
Ite tos joskus kesäl koin pienii masennusjaksoja. En tiedä mistä se johtu mut aina vaa elämä tuntu mitättömältä. Ekan sienitripin koin mökillä parhaan kaverin kans. Se trippi ei oikee menny nappiin vaan koin sen hyvin huonoksi. Annos oli silloin n. 1g golden teachereita. Saatto johtua siitä että valmistauduin siihen huonosti.
Toisella kerralla trippasin yksin kotona. Annoksena oli 1.3g goldenii ja vähän mexicanaa. Se oli onnistunut kokemus ja sain pieniä visuaaleja. Se oli kerrassaan mahtavaa. Seuraavana päivänä tuntui kuin masennukseni olisi poissa. Ei tehnyt mieli doupata ollenkaan ja kaikki asiat tuntuivat positiivisilta. Mielestäni masentuneenakin pystyy trippaileen. Täytyy vaan ottaa avoin mielin vastaan tripin tuoma tarjonta ja suhtautua siihen mahdollisimman positiivisesti. Tässä vähäsen omaa näkemystäni
Toisella kerralla trippasin yksin kotona. Annoksena oli 1.3g goldenii ja vähän mexicanaa. Se oli onnistunut kokemus ja sain pieniä visuaaleja. Se oli kerrassaan mahtavaa. Seuraavana päivänä tuntui kuin masennukseni olisi poissa. Ei tehnyt mieli doupata ollenkaan ja kaikki asiat tuntuivat positiivisilta. Mielestäni masentuneenakin pystyy trippaileen. Täytyy vaan ottaa avoin mielin vastaan tripin tuoma tarjonta ja suhtautua siihen mahdollisimman positiivisesti. Tässä vähäsen omaa näkemystäni
diagnoosi: kroonisesti kuoseissa
-
_Melba
- Kameleontti
Koin saman tuntemuksen kun selvisin hullulta bromomatkalta ja streittasin 2kk.! Sama homma tänäsyksyisen silokkitripin jälkeen seur pvänä, jakso liikkua eestaas ja hoidella asioita.muhennos wrote:Seuraavana päivänä tuntui kuin masennukseni olisi poissa. Ei tehnyt mieli doupata ollenkaan ja kaikki asiat tuntuivat positiivisilta.
-
naponen
- OD
Tämä on totta, pitäkää tämä mielessä. Itselläni, heti jos musta tuntuu etten halua ottaa deelejä, niin en ota.Freakout wrote:Periaatteessa mitään deelejä ei kannata käyttää jos ittestä tuntuu siltä ettei kannata.
Minulla on todettu todella vakava masennus (ei uskois musta, eihän vaiks? ..vai?) ja luulen että voin sanoa ainakin sen, että masennus vaikuttaa trippeihin. Mutta niin vaikuttaa kaikki tunteet, etten usko että paha trippi olisi automaattinen asia jos masentunut ihminen ottaa deelejä.
wRRa sanoi kerran viisaasti jotenkin näin että 'deelit ei tuo ikinä mitään uutta. ne vaan pistää sut tajuun asioita mitkä sä jo oikeasti päässäs tiedät' mikä on todella totta, mitä nyt tällä trippikokemuksella voin sanoa. Deelit pistää sua kelaan asioita sun päässä, tunteita, alitajunnan syövereissä. Eli jos siellä on tosi paljon patoutunutta vihaa, pelkoa, surua ja pahaa mieltä (kuten minulla) niin se todellakin vaikuttaa trippiin.
En sano että deelit ovat "helpottaneet" masennustani, ei todellakaan. Mutta se, miten käyn läpi tunteita ja tripin jälkeen olen paljon.. ööh.. no siis oon niinku tajunnut ne asiat mitkä mua painaa ym, niin se on helpottanut..
Mutta, psykedeeli ei ole masennuslääke eikä mikään apua masennukseen imo, VAIKKA se saattaa auttaa sua paremmin tajuumaan asiat mitkä sua masentaa.
(Tämä oli tosiaan sitten vain mun sekava mielipide, muista että vastuu on loppujenlopuks vain sul itelläs)
-
tattimatti
- Psykonautti
Jokseenkin pelottaa ajatus ottaa deelejä, kun patoutunutta vihaa, katkeruutta ja kaikenlaista masennusta löytynee, mutta olis se kiva vähän selvittää itelleen mitä tuolla pienessä mielessä liikkuu, vaikka oliskin ahdistavia asioita, niin nekin olisi ihan kiva saada joskus ratkotuksi.
"Peace, it does not mean to be in a place where there is no noise, trouble or hard work. It means to be in the midst of those things and still be calm in your heart" - Unknown
-
naponen
- OD
Mulle eräs henkilö sanoi (kun kerroin että mies on cipralex-lääkityksessä ja haluaisi ottaa happoa) että serotoniini-lääkkeet ja LSD ei ole yhtään hyvä yhdistelmä serotoniinisyndrooman riskin vuoksi. Mies jätti päivän lääkkeen ottamatta, otti happoa, ja otti lääkkeen seuraavana päivänä, tästä ei seurannut mitään kamalaa.Freakout wrote:Toi serotoniinin tuot. lisäävä lääkitys on sillä tavalla aika kiinnostava kysymys, sillä lsd itsessäänkin lisää serotoniin tuotantoa. En kyl usko et siitä mitään haittaakaan loppujen viimeks on.
Mutta serotoniinisyndrooma ei oikeesti oo kiva juttu, been there!
Pelottava ajatus..? Tarkennatko, pelkäätkö että satutat itseäsi? tai muita?rottencreep wrote:Jokseenkin pelottaa ajatus ottaa deelejä, kun patoutunutta vihaa, katkeruutta ja kaikenlaista masennusta löytynee, mutta olis se kiva vähän selvittää itelleen mitä tuolla pienessä mielessä liikkuu, vaikka oliskin ahdistavia asioita, niin nekin olisi ihan kiva saada joskus ratkotuksi..
Suosittelen keksimään jtn keinoja jolla mahdollisia tunteita voi purkaa (puhua jollekulle, piirtäminen tms), koska mulla itselläni käy tripeillä tunteet ja kaikki joskus niin voimakkaaksi, että ellen osaisi purkaa sitä jotenkin, niin varmaan.. kävisi jtn kamalaa.
-
Goldengoose
- Psykonautti
Masennus on niin laaja käsite. Enneminkin lähtisin erittelemään niitä syitä mikä masennusta pitää yllä ja miten psykedeelit näiden tekijöiden luomaan kuvaan voivat vaikuttaa. Tiedostatko mikä sinua masentaa vai onko se sellaista "masentaa vaan" luokkaa? Minulla on masennuksen oireita vaikka en ole mitään diagnoosia saanut, mutta ainakin uskoisin tietäväni mikä vääryydeksi kokemani tai epämiellyttävä seikka/seikat sen aiheuttaa ja koitan kovasti itselleni uskotella, että tämä on psykedeelien kannalta hyvä juttu. Toinen mieltä askarruttanut asia on, että negatiiviset ja ehkä juuri tällaiset "käsittelemättömät" kokemukset nuoruudesta ja elämästä. Onko tavanomaista, että sellaiset nousevat trippailessa pintaan hyvässä tai huonossa? Silloin harvoin kun alkoholin kanssa tulee läträttyä, ne tulee jostain mielen sokkeloista dramatiikka kohtauksen saatuani kaivettua ja tuntuu kovin käsittelemättömiltä vaikka selvinpäin niitä pitää jotenkin loppuunkäsiteltyinä.Weraroa wrote:Tästä on varmaan keskusteltu siellä täällä pitkin foorumia mut nyt tekee mieli kysyä.
Tuo on mielenkiintoinen asia, koska eikö loppujenlopuksi kaikki nuo koetut asiat peilaudu minäkuvan kautta niin eikö äkkiä kuvittelisi, että ne supistuu jonnekkin avaruuteen egokuoleman jälkeen vai mitä vittua siiten tapahtuuNaponen wrote: "Deelit pistää sua kelaan asioita sun päässä, tunteita, alitajunnan syövereissä. Eli jos siellä on tosi paljon patoutunutta vihaa, pelkoa, surua ja pahaa mieltä (kuten minulla) niin se todellakin vaikuttaa trippiin."
Olen toivonut että juuri tuon egokuoleman kautta pystyisin parantamaan elämänlaatuani pääsemällä osasta turhamaisista mielihaluistani jotka minua vaivaavat ja myös aiheuttavat alakuloisuutta.
Olet pisteessä A, totuus on piste B. Näkemyksesi on jana - c, joka kulkee pisteen B läpi. Totuuteen kuljet kateetin a tai b läpi, nämä ovat valheita. Näkemyksesi - c vääristyminen on riippuvainen sinusta, joka olet alpha - kulma (a,b)
-
jopasjota
- Psykonautti
Minä olen masennuskauden aikana (olen bipo) ottanut psilo-sieniä, ja trippi meni hyvin, seuraavana päivänä masennus oli tiessään ja olo kääntynyt maanisuuden puolelle.
Mulla on myös frendejä, jotka on ottanu lappuja masennukssa ja ovat sanoneet, että tripin jälkeen on ollut parin viikon pätkä, jolloin ei ole ollut masennusta.
Mutta kuten sanottua, jos iteltä tuntuu, et ei oo hyvä hetki, ni sit se ei oo.
Jos itteltä tuntuu, et on hyvä hetki, ni antaa mennä vaan.
Kunhan huolehtii nää perusasiat kuntoon, mitkä tulee olla kunnossa psykejen kans leikkiessä. Esim. pari nopeeta xanoria taskussa, setit ja settingit, yms. Ja ennenkaikkea luonto ja tietynlainen improvisoitu spontaanius. Liialla huolehtimisella huolehtii ittelleen vaan pahan tripin sanon mä. :coool:
Mulla on myös frendejä, jotka on ottanu lappuja masennukssa ja ovat sanoneet, että tripin jälkeen on ollut parin viikon pätkä, jolloin ei ole ollut masennusta.
Mutta kuten sanottua, jos iteltä tuntuu, et ei oo hyvä hetki, ni sit se ei oo.
Jos itteltä tuntuu, et on hyvä hetki, ni antaa mennä vaan.
Kunhan huolehtii nää perusasiat kuntoon, mitkä tulee olla kunnossa psykejen kans leikkiessä. Esim. pari nopeeta xanoria taskussa, setit ja settingit, yms. Ja ennenkaikkea luonto ja tietynlainen improvisoitu spontaanius. Liialla huolehtimisella huolehtii ittelleen vaan pahan tripin sanon mä. :coool:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Älkää välittäkö, diipadaapaa ja offtopiccia pukkaa hirveetä tahtia, mulla on taas maniakausi meneillään.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Älkää välittäkö, diipadaapaa ja offtopiccia pukkaa hirveetä tahtia, mulla on taas maniakausi meneillään.
-
Dexma
- Moderator
jopasjota wrote:Minä olen masennuskauden aikana (olen bipo)
Itselläni bipo ihmisenä niin tuppaa yleensä trippailu tasaamaan mun mielipiteen aika pitkäksi aikaa monesti, myös monesti antaa vain sen voiman ja stressin pois joka on nykyään yleistä.
-
jopasjota
- Psykonautti
Nyt mä en tajunnu tuota loppua, meinasitko et psykejen käyttö häivyttää stressin vai?Dexma wrote:jopasjota wrote:Minä olen masennuskauden aikana (olen bipo)
Itselläni bipo ihmisenä niin tuppaa yleensä trippailu tasaamaan mun mielipiteen aika pitkäksi aikaa monesti, myös monesti antaa vain sen voiman ja stressin pois joka on nykyään yleistä.
Sulla siis psyket tasaa, mulla ne heittää manian(lähes poikkeuksetta) päälle.
Mulla on semmoinen vähän harvinaisempi, hypercirkulaarinen bipo, jonka huiput ei oo niin teräviä ja mania voi heittää depikseksi ihan yhtäkkiä, ihan pikkuasiasta. Sit taas joku pikkuasia voi muutaman päivän päästä heittää manian päälle. Joskus valvonutkin melkee viikon ilman mitään piristeitä, opiaatteja vain ja alkoa, jota en nykyään käytä. Maniapäissään ja alkoholin vaikutuksen alaisena tulee tehtyä hyvin hyvin kummallisia juttuja, oikeastaan todella absurdeja, täysin pähkähulluja, todellakin normaalin käytöksen rajoja rikkovia(ja pahasti), jotka ei aina ole niin mukavaa kuultavaa jälkikäteen...
-
Dexma
- Moderator
Joo olipas monimutkaisesti kirjoitettu, joo eli yleensä tasaa mun mielentoiminnan, ja poistaa turhat stressit ja paineet, pystyy taas hetken olemaan tosi kirkkaasti ja normaalisti. Trippien jälkeen tosi usein on tosi läsnäoleva olo elämässä.jopasjota wrote:Nyt mä en tajunnu tuota loppua, meinasitko et psykejen käyttö häivyttää stressin vai?Dexma wrote:jopasjota wrote:Minä olen masennuskauden aikana (olen bipo)
Sulla siis psyket tasaa,
-
Freakout
- Psykonautti
niimpä, tulee jollai tavalla semmonen tunne aina et paistaa se valo sinne risukasaankiDexma wrote:Joo olipas monimutkaisesti kirjoitettu, joo eli yleensä tasaa mun mielentoiminnan, ja poistaa turhat stressit ja paineet, pystyy taas hetken olemaan tosi kirkkaasti ja normaalisti. Trippien jälkeen tosi usein on tosi läsnäoleva olo elämässä.jopasjota wrote:Nyt mä en tajunnu tuota loppua, meinasitko et psykejen käyttö häivyttää stressin vai?Dexma wrote:
Sulla siis psyket tasaa,
Men must be free to do what they believe. It is not our right to punish one for thinking what they do, no matter how much we disagree.
-
jopasjota
- Psykonautti
Mulla sama homma, mutta se lyö päälle hyvin usein vielä maanisen vaiheen, josta -kuten monesti todettua- pidän suuresti...
-
Velho
- LD50
Mulla todettu vakava masennus siihen syön mirtazapinia ja ketipinoreita muttei oo trippeihin kovinpaljoa vaikuttaneet sinäänsä kunhan osaa ottaa suunnan oikein niin hyvä niin! 
I ain't happy but, I'm feeling glad. I got sunshine, in a bag
-
Vltr
- Lepakko
Itse en koe että masennuksen aikana ei kannattaisi ottaa deelejä. Ensinnäkin käsite HUONO TRIPPI on täyttä paskaa, ei ole huonoja tai hyviä trippejä, niistä kummastakin oppii jotain ja ne ovat kummatkin kokemuksia. Kunhan set&settingin pitää oikeana ja varmuuden vuoksi hävittää tilasta kaikki itselle tai muille vaaralliset esineet ja pitää suht iloisen, avoimen ja vahingoittuvan mielen (viimeisin on masennuksen alla helpompaa kunhan kanavoi masennuksen enemmänkin välittämisen puutteeseen kun itsetuhoajatuksiin), niin kokemuksen luulisi olevan hyödyllinen. Itse masennuskauden iskiessä mielellään testaan överi doseja, sillä kun ei enää jaksa välittää itsestään, eikä näe järkeä missään, niin pystyy tutkia madonreiän syvyyksiä ilman ylitsepääsemätöntä ahdistus- ja pelkotilaa
Toisaalta tripin jälkeen monesti jää se hyvä afterglow mikä taas kohentaa mielialaa reippaasti :heh: mutta itseään ei kannata pakottaa mihinkää ellei oikeasti halua, ja kohtuus ja järki kannattaa aina pitää matkassa 
All in all there are two types of a madman, a person and a madman.
-
sunyata
- Psykonautti
Menee ehkä vähän ohi, mut mulla on lähes päivittäistä ahdistuneisuutta, joka on välillä tuskastuttavan häiritsevää. Masennuskausia ei juurikaan oo enää ollut, ainakin kovin pahoja tai pitkiä, lähinnä alakuloisuutta ja turhautumista. Välillä tripit ovat rankkoja, mutta en niitä omalla kohdallani huonoiksi sanoisi. Jälkikäteen olo on kuitenkin yleensä ainakin joitakin tunteja hyvä, ahdisti ennen trippejä tai ei.
Tietty se oma suhtautuminen vaikuttaa todella paljon, jos niitä mörrimöykkyjä sitten tulee vastaan. Tripeillä ollessa ainakin itselläni on yleensä tutkivan utelias mieli, kun taas normaaliolotilassa ahdistus tai huono mieliala on oikeastaan pelkkä rasite, joka ei millään tavalla kehitä tai auta minua ymmärtää itsestäni mitään sen enempää. Mutta ihan miten tossa jo tuli esille, nii eiköhän sen itse parhaiten tiedä. Ja jos on epävarma mutta kuitenkin hieman utelias olo, niin voihan sitä ruveta ihan varovaisesti todella pienillä annosmäärillä kokeilemaan, miltä se tuntuu.
Tietty se oma suhtautuminen vaikuttaa todella paljon, jos niitä mörrimöykkyjä sitten tulee vastaan. Tripeillä ollessa ainakin itselläni on yleensä tutkivan utelias mieli, kun taas normaaliolotilassa ahdistus tai huono mieliala on oikeastaan pelkkä rasite, joka ei millään tavalla kehitä tai auta minua ymmärtää itsestäni mitään sen enempää. Mutta ihan miten tossa jo tuli esille, nii eiköhän sen itse parhaiten tiedä. Ja jos on epävarma mutta kuitenkin hieman utelias olo, niin voihan sitä ruveta ihan varovaisesti todella pienillä annosmäärillä kokeilemaan, miltä se tuntuu.
vain otettu lääke ottaa päähän
-
Vltr
- Lepakko
^Tuosta tuli mieleen että minulla kaveri on päässyt yli sekä melko vakavasta ahdistuneisuudesta että masennuksesta trippien avulla. Ja hyvin harvoin varsinkaan ekoilla kerroilla mitään ''mörrimöykkyjä'' sun muita mörköjä ponnahtelee eteen, ja vaikka tulee niin yleensä siinä vaiheessa joko tajuaa sen olevan tripin takia tai on päättänyt hypätä itse madonreiän syvyyksiin ja täten osaa odottaa mitä tahansa :heh: Jos tahtoo päästä jostain suuremmasta ongelmasta eroon (esim. ahdistus, masennus tjsp) niin kun tuntuu että on edes jokseenkin valmis niin voi kokeilla että menee täysin pimeään tilaan ilman minkäänlaista ääntä, syö siellä reilut 5tason dosen ja pysyy siellä pimeässä hiljaisuudessa tripin alusta loppuun YKSIN. Tuo on oikeastaan ainoa tapa saada kunnollinen taso 5 trippi ja silloin suurella todennäköisyydellä joutuu väkisin kohtaamaan ongelmansa (suurella todennäköisyydellä kokemus ei tule olemaan miellyttävä mutta kuitenkin sen arvoinen), ja sen kautta yleensä joko pääsee ongelmasta kokonaan tai edes jokseenkin 
All in all there are two types of a madman, a person and a madman.