Törmäsin interwebsissä jutuun jonka mukaan nokkos tee auttaisi heinänuhaan. Parina päivänä nyt keittänyt 5 nokkoslehteä 10 minuuttia kuumassa vedessä ja juottanut emännälle jolla heinänuha on. ja helvetti, sehän auttaa.
Ihan vain vinkkinä vaulttilaisille siis
Mut hei, kertokaapas ystäväiset muita luontoyrttejä joita voi hyväksikäyttää lääkintätarkoitukseen? (muitakin kuin rakas ystävämme unikko ja ratamonlehti haavoihin;).
Kamomillatee auttaa ripuliin ja vilustimiseen.
Kuivatuista laventelinkukista tehty tee rauhoittaa ja lisää virtsaneritystä.
Niin ja nokkonen myös edistää myös ruoansulatusta ja suolentoimintaa. tsuih
Vadelman-ja mustikan lehdet (kuivatut=teetä) auttaa ripuliin.
Siankärsämö vahvistaa ja ohentaa verta,rauhoittaa sydäntä ja tyrehdyttää verenvuotoa.
Virmanjuurta käytetään myös lääketeollisuudessa univaikeuksiin.
Lukasin Isoäidin kotiapteekki - kirjaa ja tuollasta settii siis luonnosta.
Jees jees
Ite kamomillaa aina kuivatan,tulee namii teetä!
Nokkonen on hyvää staffia. Se taisi sisältää monenlaisten ravinteiden lisäksi jotain antihistamiinia, joka auttanee allergioihin. Jossain päin maailmaa, esim jenkeissä nokkosta myydään kaupoissa ja sen terveysominaisuuksia arvostetaan. Täällä se kasvaa joka paikassa mutta harva tajuu sitä natustaa. Nokkosesta voi tehdä vaikka mitä, erilaisia ruokia jne.
Virmajuurta taisi löytyä jostain tosta lähistöltä. Aika tuiman makuista mutta tuntu tosiaan toimivan kun keitteli teetä.
"Life is like stepping into a boat that is about to sail out to sea and sink." —Shunryu Suzuki
bom wrote: Nokkosesta voi tehdä vaikka mitä, erilaisia ruokia jne.
Sanos muuta, nokkosletut ja -sämpylät on joka kesän ensinokkosten must to do juttu. Enipä ole tullut koskaan mietittyä ottaa nokkosta talveksi pakkaseen.
Mä kävin hakemassa. Parasta ois alkukesästä ne nuoret nokkoset joissa on ravintoaineet parhaimmillaan mutta eiköhän muutkin o ihan jees. Mä olen laitellut teesekoituksiin ja ruokiin.
"Life is like stepping into a boat that is about to sail out to sea and sink." —Shunryu Suzuki