Psyvault akateemisessa aineistossa

Alue, jolle kuuluu keskustelu lähinnä luonnontieteistä, tutkimuksista ja tieteellisistä löydöistä.
anomaali
Psykonautti

Psyvault akateemisessa aineistossa

Post by anomaali »

Aina välillä on tullut kotimaiset huumeforuumit tutkimuskirjallisuudessa tai tutkijoiden esitelmissä vastaan. Tässä listaa Psyvault -maininnoista. Postatkaa jos jotain puuttuu. Muutamissa ei mainita Psyvaulttia suoraan nimeltä, joten lainaan niistä oleelliset tunnisteet. Maksumuurin takana olevat tutkimukset saa monesti ladattua Sci-Hubista http://www.sci-hub.cc/

Huumekuviot internetissä Psychonaut-hankkeen tutkimustuloksia
http://www.a-klinikka.fi/sites/default/ ... uumeet.pdf
2005, Aino Majava, A-klinikkasäätiön monistesarja nro 51

Psykedeelikulttuurin virtauksia Suomessa 1960-luvulta nykypäivään
2008, Pia Sellge, Kandidaatin tutkielma, Sosiaalipolitiikka, Helsingin yliopisto
http://oletustila.net/psykedeeliuutiset/Sellge.pdf
http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=2009

Novel psychoactive substances in postmortem toxicology
29.9.2016, Pirkko Kriikku (THL), EMCDDA expert meeting on the epidemiological indicator: Drug-related deaths (DRD)
http://emcdda.europa.eu/system/files/at ... ations.pdf

Quitting drugs and forming peer support in a pro-drug internet site - An ethnographic case study
2015, Josefin Westermarck, Pro gradu -työ, Sosiologia, Helsingin yliopisto
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/158091
Tämä pro gradu tutkielma tarkastelee erään suomalaisen, epävirallisen ja valvomattoman, huumemyönteisen internet sivuston keskusteluketjua.
Psyvaultissa tulee vierailtua koska taalla on mukavaa porukkaa ja hyva meininki useinmiten
Nykyään mulla on aika vähän tuttuja, joiden kanssa vois edes puhua huumeista, koska esim. puolisollani ei ole sellaista kokemusta ja kiinnostusta. Siks kai viihdyn Vaultissa
Non-medical use of prescription drugs among illicit drug users: A case study on an online drug forum
http://www.ijdp.org/article/S0955-3959( ... 8/abstract
2017, Sanna Rönkä & Anu Katainen, International Journal of Drug Policy
We chose an active, self-organised forum for further analysis (hereafter referred to as ‘Dopeinfo’). Established in its current form in 2005, the forum is an informal site for all kinds of drug-related discussions.
ferox
OD

Re: Psyvault akateemisessa aineistossa

Post by ferox »

Kiitos anomaali. Paras postaus aikoihin.

Lähdin nyt ensi alkuun silmäilemään läpi tuota HY:n gradua.
 “ ferox puhuu usein asiaa omas todellisuustunnelissaan ”  — frapa
Sidney

Post by Sidney »

Mielenkiintoista. Kaikki noista tulee minulle uutena tietona. Kiitokset.
powergrower
Kameleontti

Post by powergrower »

Kiitos tästä postauksesta, ei ois muuten varmaankaan tullu vastaan netin loputonta maailmaa selaillessa.
Assumption is the mother of all fuckups.
anomaali
Psykonautti

Post by anomaali »

Joillain forumeilla on tutkijoille asetettu linjauksia, joiden mukaan toimia. Itelle on tullut vastaan ainakin:

Päihdelinkissä
https://www.paihdelinkki.fi/fi/info/hyo ... mittajille

Bluelightissa
http://www.bluelight.org/vb/content/75
anomaali
Psykonautti

Post by anomaali »

Menee vähän ohi otsikon, mutta löytyi myös pari AMK-työtä:

Kannabiksen käytön vaikutuksia arkeen käyttäjien ja päihdetyön ammattilaisten näkökulmasta
2013, Ilkka Vuorinen, Sosiaalialan opinnäytetyö
http://www.theseus.fi/handle/10024/58159

Minkälaista tietoa nuoret saavat kannabiksesta internetin välityksellä : tietoa terveydenhuollon ammattihenkilöille
2015, Susanna Vainio ja Tanja Laaksonen, Hoitotyön opinnäytetyö
http://www.theseus.fi/handle/10024/104106
tRip
Moderator

Post by tRip »

anomaali wrote: Sun 27 Aug 2017, 12:13 Joillain forumeilla on tutkijoille asetettu linjauksia, joiden mukaan toimia. Itelle on tullut vastaan ainakin:

Päihdelinkissä
https://www.paihdelinkki.fi/fi/info/hyo ... mittajille

Bluelightissa
http://www.bluelight.org/vb/content/75
Mun mielestä viisasta.. Jo ihan siksi, että tällaisilla foorumeilla, kun asiayhteyden voi niin helposti fragmentoida ja jättää lojumaan johonkin tutkimuslinjan "lähteisiin" .

Ihan jo kun luki tota A-klinikan tutkimusta uusista huumausaineista foorumeilla ja netissä. Missään ei mainittu minkäänlaista dataa mitä oli kerätty.. voi olla että huolimattomalla pikaluvulla hukkasin enkä vain nähnyt näitä.. Must tässä on pieni epäilyttävä seikka.

Tehdään raportti.. mut mistä se raportti kertoo, on se että tehtiin tästä raportti.

Mun mielestä ois hyvä pitää mielessä ihan jo sekin seikka, että ollaan suomalaisella palvelimella, ilman ssl. suojausta..

Kun ihmiset tajuiskin, että jopa minäkin melko nopeasti oppisin kaappaamaan täältä yksilöityä dataa.

Noh, eihän viranomaiset.. eihän heillä tietty ole intressejä.

Väitän nyt piruuttanikin, että Vaultti on aikamoinen taikaportti suomen hjuume-skeneen. En elä foliopallona himassani et tuleekohan ne kohta sieltä käymään.. tai vaikka nappaisivatkin mun käyntikorttini täältä ja onnittelisivat mua huomenna vaikkei mun synttärit vielä ole edes alkanutkaan.

Tahdon vaan tuoda esiin, että onko julkisuus aina hyvä asia?

Mä olin ihan täpinöissäni että täällä yhä oli elämää. Upeeta.. Mä hylkäsin tän läävän, vaan koska kyllästyin olemaan aina se joka räksyttää asioista, vaikkei mitään varsinaista syytä tai uhkaa ole.

Moniko täällä tajuaa tietoturvan tärkeyttä nykypäivänä?
Moniko käyttää minkäänalaista salattua viestintää?
Moniko ylipäätään tietää tietoturvan alkeistakaan juuri mitään?

En herjaa. Kysyn.. Mietin.. Ihmettelen. Ja kuuntelen.

Ihan tavallisella JaffaPullo Puliumpalla kun ei ole mitään hätää.. käyttäjiä ei suomessa juuri jahdata, mitä siis pelätä.. Sananvapaus, FUKIT,!

Niinpä.

En mä näe tulevia uhkia. Kuin että uhka itsessään on yksilön tietoturvan mureneminen, jos ei tajua pitää huolta siitä.

Kyllä uskon että monikin täällä. Ainakin toivon niin - että älyää pitää tietoturvan edes minimaalisena. Mulle itselle salattu viestintä on niin itsestäänselvyys, et ei ole merkitystäkään sillä mikä on mun intentioni tehdä mitäkin tai mitä mikä missäkin on hätä. Ei.. Mun mielestä se on kansalaisvelvollisuus pitää tiettyä muuria mun ja tän maailman välillä. en mä tahdo edes et joku sais vahingossakaan tietää siitä, että toivotinpa äitille hyvää yötä tänään 12.4. kello 23.16. vaikken niin tehnytkään, niin jo tieto siitä, että kaikki tää data on julkisesti riepoteltavissa, reposteltavissa, ja yksilö kyllä pystytään saamaan hetkessä sieltä astrologin tähtikartan pohjamateriaaliksi.

Enmä tahdo olla mitään materiaalia, ilman että multa itseltäni kysytään, tahdonko mä että tämä lause näkyy huomenna kello seitsemän aamu teeveessä.. vai päätyykö seuraava lause soft-embon wc-paperirullan tuutulauluihin somisteeksi. En tarkoita ettäkö se mua nyt ihan vilpittömästi haittaisikaan, mut en mä tahdo ajatellakaan sitä siinä valossa, et se on ihan mahdollista.

Tottakai, kaikki julkinen on julkista, ja julkinen käymälä MISSSÄ vitussa.

Ehkä mä tahdon vaan tuoda esiin sitä, miten... tajunnut....... miten.... miten sen nyt nätisti sanois.. Totta helvetissä täällä kaikki on julkista, jos mä julkaisen sen submittia painamalla mä hyväksyn sen.

Mut mitään aineistoa en tahdo olla. (olkaa ite).

Aineistoa..

The Psychoactive Vault.

Mitä kirjotinkin jo "toimiston" puolelle, mä kyllä boikotoin tätä foorumia jo ihan siitäsyystä et täällä ei mikään ole pyhää.. Täällä ei ole minkään valtakunnan (tai vielä pahempaa, Suomen tasavallan) tietoturvaa, ei yhtään mitään - tehtynä sen eteen että ne jotka ei ihan tätä kokonaisuutena osaa ajatella (enkä syytä) ni ois myöskin ns.turvassa.

Noh. ei mulla ole mitään hätää, hätä on siinä ku räkä valuu ja kieli vaan puhuu, ja mä en edelleenkään tahdo sen olevan minkään valtakunnan "aineistoa".

Anonyymi aineisto jo kertoo sen, et jos se on se prosentti sitä ns.julkista tietoa, että meitä tarkkaillaan, ni mä en jää odottaan sitä 99%.. ja..

emmä sillä..

Mulla on tietoturva perustasolla. On lukko weeceen ovessa, mut enhän mä sitä täällä yksikseni käytä. Jos vaikka Puoli ruotsin kuninkaallista näkkileipää näkyisikin ulosteessa, ni mitä siitä?

Sitä mä vaan, et ihan kiva ku ennen mä rähjäsin tällasista asioista ylläpitotiimimme kanssa, ja aina mitätöitiin se mitä mä yritän sanoa, mutta en ehkä korrektilla tai rakentavalla, tai edes oikein havainnollistavalla tavalla osannut ilmaista. Nyt mä voin sentään luottaa siihen että potentiaalisia kanssaihmettelijöitä _saattaa_ olla myös muissa foliopäissä tässä nysväyskotosuomessa.

Eikä reikäpäille tarvi selitellä yhtään mitään. Julkista... ja ... sananvapaus.. ja olen kyllä tietoinen että oon se häirikkö, ja aina vastaan, vaikken useinkaan aivan tahallani, ni sillä uhallanikin pärisen täällä.

(ommulla välil jotain asiaakin joskus... ehkä - siks mä innostuneena siitä et tää on vielä hengissä tää vaultti, tulin urkkimaan et hönkiikö täällä oikeesti vielä elämää. ja näyttäis siltä että jonkinmoista ainakin.

En ole akateeminen.. Ehkä omallatapaa alkeellinen.. ja ylpeä siitä.

Mä en koita selitellä enää mitään, mut ymmärretään just sellasena kun mä yritän antaa ymmärtää itseäni. Joskus ehkä tsägäl onnistunkin siinä . Sillon mussa herää se et "hei... hitto.. ooks mä kerrankin onnistunu tekeen jotain "normaalia".. normia päin, katon hormia. . Tän talon orgiat.

Nauttikaa...

Aineistoja.

(mä ymmärsin sit kait jotain väärin pienenä, kun mä lähdin nauttimaan aineista.... mut ei se pysy täs aiheessa nyt mitenkään).

Widdu, multa puuttuu sivistyksen ruuvi - joudun tsekkaan wikipediasta mikä on Akatemia.

Okstää sitä?

äh.. emmä päätäni vaivaa.

--

Aineistoja. Oomme kaikki.. ihan jokainen. 8)

FUKIT.. KUN AINEITA! (kirjoitetaan äidinkielen tunnilla. taas mä törmäsin pommiin).

Nauttikaa rauhassa niitä "aineita" (ei pidä sekoittaa myöskään "aneisiin", mä säädän niitä yksinoikeudella, taivaspaikan saa permannolta nyt _yhdellä_ PERUNALLA!

Onneks kukaan ei hogaa sitä mitä mä tarkotan perunalla, koska kryptasin sen niin hyvin et ihmettelen jo itsekin miten typerän huumorin kanssa telmin.

emmä vaan leiki tätä leikkii..

Niinkuin en ole osa massaa, en ole osa aineistoa, enkä osa mitäään kulttiakaan, enkä niinikään mitään muuta mitä tämä ympäröivä yhteiskunta tuputtaa lokeroina mun päähän. Ihan vaan. SIKS, koska muumipeikkoki oli siel, mut siltä kysyttiin sentään lupa olla siellä, sillä mielellä ku mä tällä tiellä, mihin en vielä tiedä mihin vielä siellä tullaan koodaamaan mun kankkuun kaks peikkoa ja yksi osa sientä.

AInoa mitä mä en ole, koska mä en ooo.

...ku kryptistä kieltä..

sekin vielä kielletään, vai kieletkin vihellettiin jo poikki.

terveisin: 3-meo-ituhippi (ja foliokallo).

p.s. oli hienoa et pistit jakoon tämänkin tiedon. en ehkä tee sillä mitää, mut ehkä mä tein jo ihan tarpeeks :)

Voikaa hyvin. ja awaruusomenat päähän kun meette nukkuun,!
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Heh, onpas hauska huomata että joku on tehnyt kokonaisen gradun mun aloittamasta topicista. *Röyhistelee rintaansa*
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
anomaali
Psykonautti

Post by anomaali »

Avausviestissä mainittu Röngän ja Kataisen artikkeli on nyt myös osa Röngän tuoretta väitöskirjaa:

Huumeiden käyttäjien kuolemat Suomessa : Monimenetelmäinen tutkimus lääkkeellistymisen, sosiaalisen huono-osaisuuden ja huumeiden käyttökontekstien näkökulmasta
2019, Sanna Rönkä, Sosiaalitieteiden tohtoriohjelma, Väitöskirja (artikkeli), Valtiotieteellisen tiedekunnan julkaisuja 107, Helsingin yliopisto
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/282222

En osaa sanoa minkä verran tuossa nyt sitten olisi uutta sisältöä verrattuna itse artikkeliin, mutta sivuilla 44-45 on ainakin Röngän omia pohdintoja, joissa käsitellään foorumia:
Huumeiden käyttöä käsittelevien nettikeskustelujen perusteella (osatutkimus III) käyttötilanteissa yhdistyvät kokemukseen perustuva ja lääketieteellinen tieto sekakäyttämisestä. Nettifoorumit mahdollistavat sofistikoituneiden sekakäyttöreseptien ja reseptilääkkeiden ominaisuuksien jakamisen; farmakologista ja tieteellistä tietoa sovelletaan kokeiluihin. Käyttäjien hankkima tieto määristä, yhdistelmistä ja seuraamuksista voi vähentää lääkkeiden päihdekäyttöön liittyviä riskejä. On myös mahdollista että tiedon kartuttaminen ja jakaminen johtaa ”kompetenssiharhan”
kokemukseen; syntyy jaettu käsitys riittävästä tai ensiluokkaisesta huumeiden käyttötaidoista ja –tiedosta, jolla omia rajoja arvioidaan. Lisäksi tarkat annokset, joita foorumilla jaetaan, voivat myötävaikuttaa hallinnan kokemukseen ja täten voimistaa kyvykkyyden ja turvallisuuden kokemusta huumeiden käyttöön liittyen. Vaikka foorumin lähestymistapa on haittoja vähentävä, kokemus omasta kompetenssista voi johtaa yliannostuksiin ja muuhun riskikäyttäytymiseen, kun hallinnan tunne lisääntyy. Tällöin unohtuu, että aineiden vaikutukset ovat osin yksilöllisiä ja käyttöhistorioista riippuvia. Sekakäyttöön liittyy myös omat riskinsä, koska eri aineiden yksinään turvalliset määrät voivat olla yhdistettynä vaarallisia.
Johtopäätöksissä oli myös tällainen:
Internet on muuttanut huumeiden käyttökontekstia monella tapaa. Niin sanotussa darkwebissä on aktiiviset huumeiden pimeät markkinat (Barratt, 2012). Netissä kohtaavat myös käyttäjät ja huumepalvelut: huumeita käsitteleviä keskustelufoorumeja on sekä järjestöjen ylläpitäminä että käyttäjien itseorganisoimana. Järjestöt tarjoavat vertaistukea lopettaville ja läheisille, sekä haittojen vähentämistä käyttäjille. Osa foorumeista on käyttäjien itsensä ylläpitämiä ja moderoimia. Tavallisesti haittojen vähentäminen on yksi foorumien periaatteista, mutta kuten tämä tutkimus
osoittaa, käyttäjien omissa, polveilevissa keskusteluketjuissa omat kokemukset ja tieteellinen tieto nivoutuvat ja väärinkäsityksiä voi tapahtua.

Turvallisempien käyttötapojen edistäminen käyttäjien keskuudessa on kuitenkin tärkeää. Suomalaiseen huumeiden käyttökulttuuriin liittyy erityisen riskialttiita käyttötapoja; Suomessa esimerkiksi käytetään huumeita pistämällä enemmän kuin muissa maissa. Myöskin eri aineiden sekakäyttö on selkeä riskitekijä huumemyrkytyksille. Koska käyttäjät haluavat ja ansaitsevat tulla kuulluiksi sekä haluavat osallistua käyttötapoihin liittyvään keskusteluun, on tärkeää että käyttäjät otetaan yhä enemmän mukaan ehkäisevään päihdetyöhön ja haittojen vähentämistyöhön (Bjerge, Duke, Frank, Rolando, & Eisenbach-Stangl, 2016). Tämä voisi vähentää tarvetta käyttäjien omaehtoiseen ja ei-aina-turvallisia käyttötapoja edistävään keskusteluun.
anomaali
Psykonautti

Post by anomaali »

Tällainen on tullut viime vuonna

Huumeidenkäyttäjien slangi verkkokeskusteluissa
2019, Sami Heino, Suomen kielen Pro gradu -tutkielma
https://www.utupub.fi/handle/10024/147963