HPPD

Alue, jolle kuuluu keskustelu lähinnä luonnontieteistä, tutkimuksista ja tieteellisistä löydöistä.
Vätys
Tuppisuu

HPPD

Post by Vätys »

Hallucinogen persisting perception disorder (aka. flashback, trippi "jää päälle")

Olis kiva saada tuosta jotain muutakin tietoa kuin vain wikipedia entry.

Btw, nuo "oireet" mitä tuonne oli listattu (floater-herkkyys, lumisade, lievät visuaalit yms.), tuntuu aika hassulta lukea niitä oireina kun itse on viettänyt lukemattomia tunteja jo penskana floatereiden puuhia katsellessa, eikä pieniin visuaaleihin vaadita kuin vähän väsymystä tai itsesuggestiota, kyllä ne seinät, verhot ym. alkavat lepattaa, tehdä outoja asioita perspektiiville yms. (tosin kunnon liskodiskossa ahdistaa kun tapetteja ja verhoja tai pöydän syitä ei saa pysymään sekuntiakaan paikoillaan). Toi lumisade varsinkin yllätti, luulin että se on jotain normaalia silmän toimintaa ja että se olisi jokaisen arkipäivää, omassa näkökentässä se ainakin on koko ajan, 24/7. Ehkä kyse on vain aste-eroista ilmiöiden voimakkuudessa, niiden vaatimassa huomion määrässä tai ehkä niihin assosioituu ahdistavia/pelottavia asioita, tunteita, ilmiöitä?

En todellakaan halua vähätellä enkä loukata ketään joka kärsii HDDP:sta tai vastaavasta! Kokemuksia, linkkejä, faktatietoa ja artikkeleita, kaikki tervetulleita. Aihe kutkuttaa syystä tai toisesta mielikuvitusta ja tieteellistä uteliaisuutta syvästi. Varsinkin kiinnostaa se, herättääkö oirelista ja niiden kuvaukset muissa "No mutta tuotahan se elämä on muutenkin"-reaktioita. Olen tripautellut vaikka muille jakaa, joten tiedän kyllä miltä visuaalit, harhat ym. näyttävät ja tottakai vaikutuksen alaisena visuaalit kasvavat monimutkaisemmiksi, tarkemmiksi, käsinkosketeltavimmiksi.

Tuntuu kuin visuaalit olisivat koko ajan olemassa, pinnan alla, ikään kuin pintojen omana, sisäsyntyisenä ominaisuutena (tai ehkä kyse on valon ominaisuuksista?), selvin päin niistä näkee vain osan, tai vain vaivoin ja suggestion, jumituksen yms. avulla. Mikähän deeleissä on se juttu, mikä saa visuaalit todella "tulemaan pintaan", esiin, kasvamaan, voimistumaan ja pysymään näkyvissä ilman että asiaan edes kiinnittää varsinaisesti huomiota? Jännittäviä juttuja :D
King Ink
LD50

Re: HPPD

Post by King Ink »

Muokkasin otsikon, sillä Hallucinogen persisting perception disorder lyhennetään HPPD eikä HDDP. ;)

Olen välillä miettinyt kärsinkö jonkinasteisesta HPPD:stä, mutta aina päätynyt siihen tulokseen, etten. Mulla ei oo aina päällä olevia visuaaleja, mutta katse lähtee tosi nopeesti harhailemaan pisteestä johon sen kohdistan. Tuntuu kuin katse alkaisi tehdä jonkinlaista mutkaa, joka on aika samantyylinen fiilis kuin mitä on tripeillä ollut. Vaikea selittää, mut melkein kuin näkökentässä liikkuis näkymättömiä aaltomaisia juttuja, joita silmä lähtee seuraamaan.

Floatereita talvella ja sinisellä taivaalla. Ei kyl paljoo elämää häiritse. Eikä todennäköisesti ees liity huumeisiin?

Onko Tiede oikea alue tälle ketjulle, mitä mieltä muut on?
VXA
Kameleontti

Post by VXA »

Mä en osaa sanoa, oisko tossa takana deelien käyttökin, mutta ihmisen silmäthän ei ihan vakionakaan meinaa pysyä ihan samaan paikkaan kohdistettuna pitempään, ne tekee semmost ihan pientä liikettä koko ajan. Tämän ilmiön funktiota en nyt muista.
Jos metsään haluat mennä nyt,
niin takuulla pajautat.

Kolme likaista hippiä hiisas näin, piippu kiersi ringissä eteenpäin. Ja koska hatsia oli paljon niin, kutsuivat he messiin yhden pajapään.

Kuoseissa taju ajantajusta heikkenee.
Neste
OD

Post by Neste »

King Ink wrote:Floatereita talvella ja sinisellä taivaalla. Ei kyl paljoo elämää häiritse. Eikä todennäköisesti ees liity huumeisiin?
Tästä on keskusteltu jossain muussakin threadissa. Muistaakseni liittyi jotenkin siihen miten silmät kehittyvät sikiövaiheessa ja about kaikilla ihmisillä on niitä.
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite -William Blake
zerk

Post by zerk »

Neste wrote:
King Ink wrote:Floatereita talvella ja sinisellä taivaalla. Ei kyl paljoo elämää häiritse. Eikä todennäköisesti ees liity huumeisiin?
Tästä on keskusteltu jossain muussakin threadissa. Muistaakseni liittyi jotenkin siihen miten silmät kehittyvät sikiövaiheessa ja about kaikilla ihmisillä on niitä.
Floaterit on tosi yleisiä ja yleensä täysin harmittomia. Joillain harvoilla ihmisillä niitä on kuitenkin niin paljon, että se alkaa jo haittaamaan elämää.
MantaRay

Post by MantaRay »

Lasiaissamentumia esiintyy yli 99,99% väestöstä.
MantaRay

Post by MantaRay »

MantaRay wrote:Lasiaissamentumia esiintyy yli 99,99% väestöstä.
Voisin nyt kuitenkin lisätä, että ekan 25-i-nbome-kerran jälkeen esiintyi vähän aikaa välillä sellaista jännää aaltoilua tiettyjä tekstuureja tarkastellessa. En liiemmin kiinnittänyt siihen huomiota, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna se luultavasti oli juuri lievää HPPD:tä
Unforgivible
Karvakuono

Post by Unforgivible »

MantaRay wrote: Voisin nyt kuitenkin lisätä, että ekan 25-i-nbome-kerran jälkeen esiintyi vähän aikaa välillä sellaista jännää aaltoilua tiettyjä tekstuureja tarkastellessa. En liiemmin kiinnittänyt siihen huomiota, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna se luultavasti oli juuri lievää HPPD:tä
Itellä juuri 25-i-nbomen jälkeen tuli muutaman kerran parin kuukauden aikana (ehkä noin kymmenisen kertaa) semmonen kimaltava hile sade (lumisade?) koko näkökentän alueelle joiksikin minuuteiksi. Saatto vaihdella ihan sekunneista, minuuttiin pariin, ikinä ottanut aikaa vaan jäin katselemaan sitä..

Nyt kun tuli tämä vastaan, niin mietin et onko tuo juuri tuota lumisadetta? Voi kyl olla jtn aivan muutakin, kunha kysyn :)
Mihin sitä menis möyryy?
empej
Psykonautti

Post by empej »

"Kimaltava hilesade" on itelle tuttu. Juurikin nbomeista aiheutunu luultavasti, niitä tuli ehkä vähän liikaakin ja liian usein vedettyä yhessä vaiheessa. Pimeessä kun menee nukkuun nii huomaa tosi hyvin. Sinistä ja punasta sadetta ketjumaisessa muodostelmassa ja "jojoilee" eli liikkuu ylös alas jne.. Tripin loppuvaiheessa kerran aloin kiinnittää huomioo tohon joskus tän vuoden alussa, mut kyl se siel ihan joka päivä näkyy.
Valosaan aikaan pientä varjomaista ja geometrsistä patternia ilmestyy tietynlaisille pinnoille (matot, hietikko yms) ja seinissä pientä värinää ja liikettä ja jonkunverran haaleita värejä :O aikalailla nbome/2c-x näkösiä haaleita visuaaleja kun tarkemmin kattelee. Trackerssejakin näkyy jos on nukkunut tosi huonosti ja heiluttelee käsiä niin vana kulkee perässä. Ties sit et josko ne olis jotenki jumiutunu aivoihin, taikka pelkkää kuvittelua. Ei sinäänsä ittee häiritse, vaikeempaa vaan saada unta kun silmissä vilisee värejä ja jonkunverran CEV kun niitä jää tuijottelemaan. Ihan hyvin oppinu ignoraamaan ne, mut joka kerta ei onnistu.
frapathea

Post by frapathea »

empej wrote:"Kimaltava hilesade"
Tuollaiset kokemukset liitetään, muutes, buddhalaisessa perinteessä ihan tiettyyn syklin alkupuolella esiintyvään ñanaan:
Seeing bright lights, particularly early jewel tone sparkles leading to more steady white lights (though not everyone sees these)
Mulla on esiintynyt niin pitkään kuin muistan samanlaisia oireita kuin HPPD:ssä, siis jo kauan ennen psykedeelejä, siis ihan päiväkoti-ikäisestä. Pinnat hengittelee, kimaltaa, huojuu, sen sellast. Veikkaan et sitä tapahtuu aina, mut monet ihmiset vaan oppii suodattamaan sen pois ja psykedeelit herkistää useimpia sille uudestaan. Ku ei mun oo ikinä tarvinnu muuta ku keskittyy muutamaks sekunnikskaan katsomaan, niin huomaan sen, halki elämän on näin ollu. Sama kuuloaistin kanssa. Tai minkä tahansa aistin.
nupari
Karvakuono

Post by nupari »

Minulla on ollut näitä "oireita" jo lapsesta lähtien, vaikka en tietääkseni ole silloin mitään deelejä käyttänyt. Eipä niihin tule edes kiinnitettyä huomiota kuin todella harvoin, ja silloinkin vain hetkellisesti.
Pen
OD

Post by Pen »

Mun mielestä noita "oireita" just lapsena oli, sit iän myötä ne osittain katos.. Osa jäi.

Floatereita mulla on edelleen, ne tuntuu vaihtavan välillä vähän paikkaa - vaaleeta vasten ne huomaa hyvin. Pitkään mietin mistä on kysymys. Myös auroja nään joissain ihmisissä ja esineissä, mutta vain joissain - mikä on todella outoa.
Lapsesta asti nämä oireet ovat olleet, pitäs varmaa käydä pyytämässä bentsolääkitys. :P

Deelien oton jälkeen auroja näen enemmän ja joskus myös pinnat väreilee pidemmän aikaa, esim. viikkoja vaikka itse aine olisi kehosta jo poistunut. Ja tosiaan, valvomisella kyllä saa vaikka mimmosia halluja aikaan.
savo
Psykonautti

Post by savo »

Miulla on tässä parin viikon ajan ollu ongelmia ns. syvyysnäön kanssa, eli ollu vaikee hahmottaa millä etäisyydellä esim. kahvikuppi on. Aika rasittavaa loppupeleissä :) Tsykedeelejä kaikennäköisiä oon nauttinu runsaasti, mut viimeks joskus noin kuukaus sitten. Voisko tuo olla samaa sarjaa ku nää väreilyt ynnämuut?
No one lives forever
Infitialis
Apteekki

Post by Infitialis »

savo wrote:Miulla on tässä parin viikon ajan ollu ongelmia ns. syvyysnäön kanssa, eli ollu vaikee hahmottaa millä etäisyydellä esim. kahvikuppi on. Aika rasittavaa loppupeleissä :) Tsykedeelejä kaikennäköisiä oon nauttinu runsaasti, mut viimeks joskus noin kuukaus sitten. Voisko tuo olla samaa sarjaa ku nää väreilyt ynnämuut?
Mitä jos menisit näkötestiin? Toisen silmän huonontuminen häiritsee syvyysnäköä.
Parhaat karstat on pohjalla.
savo
Psykonautti

Post by savo »

^^ Viikko sitten kävin ja näkö on kunnossa
No one lives forever
Infitialis
Apteekki

Post by Infitialis »

savo wrote:^^ Viikko sitten kävin ja näkö on kunnossa
Otettiinko molemmilla silmillä erikseen vai vain yhteisnäkö? Mulla on toinen silmä pitkälti pois pelistä mutta yhteisnäkö normaali/hyvä. Syvyysnäkö silti perseestä ja näkökentän laajuus rajallisempi.
Parhaat karstat on pohjalla.
savo
Psykonautti

Post by savo »

Molemmat erikseen, tilasin samalla uudet silmälasit
No one lives forever
^Gangsteri^
Apteekki

Post by ^Gangsteri^ »

Toi lumisade-efekti on ollu itsellänikin kyllä jo penskasta lähtien, mutta nyt tossa noin 2 vuotta sitten on näkökenttääni jäänyt pysyvästi (ilmeisesti) noin 6-7 kirkasta eriväristä "tähteä" kun räpytän silmiäni, ne jäävät näkyviin JOKA KERTA. Tämä on jääny jostain. Onhan mulla takana paljon psykedeelikokemuksia, ja DXM-aineen käyttö puhtaana jauheena, resilarina ja eroteltuna resilarina.

Veikkaan kaikista aineista eniten DXM:ää, mikä on aiheuttanut VOIMAKKAIMMAT tripit IKINÄ noin: 2400mg vahvin...

Tuon luonnollisempaa selitystä en noille tähdille voi, jotka ovat joka kerta samassa, TÄYSIN samassa rykelmässä kun räpsytän silmiäni, tai olen pimeässä.

Voisin kuvailla että täysin samanlainen efekti kun tuijotat vaikka kirkasta lamppua ja sen jälkeen räpytät silmiä tai muutenkin, jää jälkivalo näkyviin. Mutta tämä ei ole mistään ulkopuolisesta valosta johtuva.

Onkohan tämä sitten HPPD:tä, sitä en tiedä. Vaikuttais ehkä olevan... :/
Lesson number one: Don't underestimate the other guy's greed!
Lesson number two: Don't get high on your own supply.
whitrix
Tuppisuu

Post by whitrix »

Mulla on tosi selkeä hppd. Otin joulukuussa happoa, jolloin näin kasvot fraktaalina ikään kuin pienemmistä kasvoista koostuvina. Sen jälkeen tätä on tapahtunut aina välillä, nyt viime aikoina taas enemmän. Varsinkin pilvessä, mutta myös täysin selvänä havaitsen ilmiön aika usein. En oikein tiedä, voiko sille tehdä mitään. Välillä vähän häiritsee kun kaikilla on aina fraktaalinaama, muttei kuitenkaan liian pahasti. Omassa naamassa tätä ei muuten huomaa!
olotila niinku biittiki kokeellist
ei mua tehty sokerist
taudis
Lepakko

Post by taudis »

HPPD on mulla ollu aina sellasta ohimenevää. Pirin vetäminen kyl aikoinaa pahens ja pidens HPPD:ta. Muuten se on ollu aina ihan sellasta mukavaa kun voi uppoutua johonkin mattoihin yms. välillä. Nyt kun ei oo tullu hyvään toviin deelejä vedettyä niin ei taaskaan oo mitään "oireita".
Come up with your own damn quotes.
Team-aita
Karvakuono

Post by Team-aita »

Itse olen myös välillä nähny noita värikkäitä leijailevia hiukkasia. Mutta sitä ei pidä sekoittaa tähän https://en.wikipedia.org/wiki/Blue_fiel ... phenomenon
joka on täysi normaalia ja siinä näet oman silmäsi valkosolut.