Ohjeistus foorumietikettiin ja foorumin käyttöön

Foorumin säännöt ja muuta tietoa PsyVaultista.
frapathea

Ohjeistus foorumietikettiin ja foorumin käyttöön

Post by frapathea »

Opas foorumin käyttöön ja käytöstapoihin

Tämän oppaan on tarkoitus ohjastaa käyttäjiä foorumin käyttöön ja yleisiin käytöstapoihin viihtyvyyden maksimoimiseksi. Olisi suositeltavaa, että JOKAINEN käyttäjä lukaisisi oppaan läpi, sillä vaikka osa jutuista onkin pieniä ja kenties itsestään selviä, on viihtyvyys usein pienistä ja itsestään selvistä asioista kiinni.

OSA 1: Lainaukset
Kirjoittaja wrote:Viesti

Code: Select all

[quote="Kirjoittaja"]Viesti[/quote]
Lainaustoiminto on tarkoitettu helpottamaan toiseen viestiin tai sen osaan viittaamista. On suositeltavaa käyttää lainaustoimintoa etenkin ripeään etenevässä, ruuhkaisessa keskustelussa, jotta ei jää epäselväksi, kelle vastaus on osoitettu.

Lainaustoimintoa EI suositella käytettävän:

- Ylimittaisten lainaustornien kehittämiseen; lainaa vain se viesti tai se osa viestistä, johon suoraan viittaat.
- Kuvien, ja etenkään suurikokoisten sellaisten, toistamiseen saman sivun sisällä. Jos haluat viitata kuvaan, voit kirjoittaa kuvatagin tilalle esim. IMAGE tai KUVA, ja tarvittaessa tekstissäsi selventää vielä, mitä kuvaa tarkoitat.

ÄLÄ TEE NÄIN:
Käyttäjä1 wrote:Hei. Olen Käyttäjä1. Asun Turussa. Harrastuksiani ovat ratsastus, herskan vetäminen ja ravintoloissa syöminen. Lempiruokaani on italialainen ruoka. Ammatiltani olen kirjanpitäjä, joskin olen opiskellut myös hammaslääkäriksi. Telkkarista tykkään katsoa napakymppiä ja lempikirjojani ovat Harry Potterit. Elän rekisteröidyssä parisuhteessa. Puhun suomen lisäksi sujuvasti englantia, ruotsia, saksaa ja espanjaa.
Jee, muitakin Turusta päin!
VAAN NÄIN:
Käyttäjä1 wrote:Asun Turussa.
Jee, muitakin Turusta päin!

ÄLÄ TEE NÄIN:
Käyttäjä3 wrote:
Käyttäjä2 wrote: Minun mielestäni kannabista ei tulisi laillistaa, sillä minulle on koitunut siitä ongelmia.
Mutta eihän sen laittomuus estänyt sinuakaan saamasta ongelmia kontollesi?
Olin juuri sanomassa samaa.
VAAN NÄIN:
Käyttäjä3 wrote: Mutta eihän sen laittomuus estänyt sinuakaan saamasta ongelmia kontollesi?
Olin juuri sanomassa samaa.

Ensi jaksossa: viestien muokkaaminen ja asiaa tuplapostauksista.
frapathea

Re: Ohjeistus foorumietikettiin

Post by frapathea »

OSA 2: Viestien muokkaaminen ja asiaa tuplapostauksista

Toisinaan haluat ehkä muokata viestiäsi sen lähettämisen jälkeen. Mikäli muokkaukset ovat kosmeettisia tai tapahtuvat melko pian viestin lähettämisen jälkeen, ei asiaan tarvitse kiinnittää sen suurempaa huomiota. Mikäli viestin lähettämisestä on jonkin aikaa, tai eritoten mikäli sitä on lainattu, olisi hyvä pitää mielessä muutamia muita kohtaan kohteliaita käytäntöjä.

- Mikäli viestin postaamisen ja muokkaamisen välillä on jonkin aikaa ja/tai viestiä on lainattu, on kohteliasta lisätä huomautus viestin loppuun.
Esimerkki wrote:
Muokkaus: Poistin pari epäolennaista lausetta.
- Mikäli viestiä on lainattu, mutta lisättävää löytyisi, on suositeltavaa lähettää kokonaan uusi viesti.

Tuplapostaukset

Tuplapostauksiksi kutsutaan saman käyttäjän peräkkäin lähettämiä, usein hyvin lyhyen aikavälin sisällä kirjoitettuja viestejä yhteen ketjuun. Tuplapostauksia katsotaan yleensä pahalla ja niitä kehotetaankin välttämään mahdollisuuksien mukaan. Pahimmillaan tuplapostailusta voi saada varoituksen, etenkin mikäli niitä tekee toistuvasti tai räikeästi.

- Mikäli viestin lähettämisen jälkeen löytyy lisättävää, olisi suotavaa käyttää muokkaustoimintoa. Viestejä saa muokata seitsemän päivän ajan lähettämisestä, ja tämän ajan sisällä pienet muutokset olisi suotavaa muokata suoraan aiemmin lähetettyyn viestiin.

- Mikäli viestiin on isompaa lisättävää ja sen on ketjun viimeinen, voit kopioida viestin, poistaa alkuperäisen, ja lähettää uuden, johon teet haluamasi lisäykset. Näin viestisi näkyy uusien viestien näkymässä.

- Mikäli viestin lähettämisestä on yli viikko, ei tätä ohjeistusta tarvitse ottaa huomioon.
frapathea

Re: Ohjeistus foorumietikettiin

Post by frapathea »

OSA 3: Kuvat ja videot

Kuvat

Toisinaan haluamme, syystä tai toisesta, kommunikoida tekstin sijaan tai lisäksi kuvin ja videoin – oli kyseessä sitten kuvat itsestäsi, kuvat taiteesta, informatiiviset kuvat asiatekstin tukena tai vaikkapa yksinkertaisesti tekstin maustaminen hauskoilla kuvilla.

Psyvaultin palvelimelle ei voi ladata kuvia, vaan ne on ladattava jollekin ulkopuoliselle palvelimelle ja liitettävä sitten viestiin.

Suosittuja sivustoja kuvien hostaamiseen ovat muun muassa photobucket.com, tinypic.com ja imageshack.us.

Kun olet ladannut kuvan valitsemaasi palveluun, voit upottaa sen viestiin kopioimalla kuvan osoitteen ja käyttämällä seuraavaa koodia:

Code: Select all

[img]http://(KUVAN.URL/TÄHÄN)[/img]
Upotettujen kuvien maksimileveys ja maksimikorkeus on 800px. Mm. photobucket mahdollistaa kuvan koon muokkaamisen, mikäli se on foorumille liian suuri. Toinen vaihtoehto on tietenkin laittaa viestiin linkki kuvaan, jos esim. suurikokoisen sarjakuvan tekstin lukeminen kävisi mahdottomaksi kuvaa pienennettäessä.

Videot

Psyvaultissa ei ole tällä hetkellä mahdollista upottaa videoita suoraan viestiin. Mikäli haluat ohjata muita käyttäjiä katsomaan jonkin videotiedoston, on sinun linkattava se viestiisi. Hyviin käytöstapoihin kuuluu, että mainitset viestissä, mikä video on kyseessä. ;)