Psykedeeliuutiset-blogia

Alue, jolle kuuluu keskustelu lähinnä luonnontieteistä, tutkimuksista ja tieteellisistä löydöistä.
Aukikco
OD

Psykedeeliuutiset-blogia

Post by Aukikco »

Pidän psykedeeliuutiset-blogia, jonne kirjoittelen suomennettuja uutisia psykedeelitutkimuksen rintamalta.
http://psykedeeliuutiset.blogspot.com/

Ensimmäinen postaus käsitteli psilosybiinia terapiakäytössä. Tänään postasin toisen, jossa aiheena MDMA ja posttraumaattinen stressioireyhtymä.

Lukekaa ja levitelkää. Palautetta ja juttuehdotuksia saa tarjota!
Neste
OD

Re: Psykedeeliuutiset-blogia

Post by Neste »

Hienoa! Onkin pitänyt etsiä jo pidemmän aikaa tällaista blogia.
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite -William Blake
mauseri
LD50

Post by mauseri »

KIITOS! Teit taas mailmastani hieman paremman. :)
"Hampaita ei tarvita, metaa ja baariin"
Voudi
Tuppisuu

Post by Voudi »

kiitoksia. lisää kamaa vaan tonne!
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Tohtoreilla pärisee taas
http://psykedeeliuutiset.blogspot.com/2 ... -taas.html
Alunperin The New York Timesin sivuilla julkaistu, psykedeelitutkimuksen uutta aaltoa ja alustavia tutkimustuloksia käsittelevä artikkeli suomeksi.
psy01

Post by psy01 »

Hienoa!
Aksu6
Psykonautti

Post by Aksu6 »

Pakko nyt itsekkin kiittää. :)
Et pysty selittämään totuutta, vaan totuuden esteitä.

Otin niitä monta ja osasin tanssii
-Allu
Tanz

Post by Tanz »

Tämä on kyllä siisti juttu. Mukava lukea suomeksi juttuja jotka kiinnostaa, monesti kynnys menee siinä että onko ne englanniksi.. Kiitoksia panostuksesta. :)
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Perustin blogille oman sivun facebookiin, kun sitä kautta tuntuu aika hyvin leviävän juttuset:
http://www.facebook.com/pages/Psykedeel ... 8066138409
Liittykääpä siis jos haluutte ja uskallatte tukea hyvää.
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Aukikco wrote:Perustin blogille oman sivun facebookiin, kun sitä kautta tuntuu aika hyvin leviävän juttuset:
http://www.facebook.com/pages/Psykedeel ... 8066138409
Liittykääpä siis jos haluutte ja uskallatte tukea hyvää.
Tykkäsin !
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

http://psykedeeliuutiset.blogspot.com/2 ... niaan.html
Ekstaasi saattaa auttaa skitsofreniaan ja autismiin

PS. Aiemmin mainittu FB-ryhmä löytyy nyt kans pikaosoitteella http://facebook.com/psykedeeliuutiset
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Lääkäri ei määrää happoa – olisiko syytä?

Varsin mielenkiintoinen artikkeli psykedeeleihin liittyvän tieteellisen tutkimuksen historiasta ja nykypäivästä.
placebo
Kameleontti

Post by placebo »

Oho tämmönenhän on menny multa ihan ohi! Perkele tartteepi tutustuu paremmin. Helvetin hienoa, että tällänenkin löytyy! Keep up the good work!
Periaatteet perustana, totuus selustana.
SlipDiippi
Tuppisuu

Post by SlipDiippi »

Olin hyvin iloinen kun taas pitkästä aikaa lisäsit artikkelin.
Tässä on paljon potenttiaalia!
Kiva myös, että taustakuva ei ole mikään fraktaalikuvio tai Alex Grey maalaus, vaan koko sivu on todella asiallinen.
Esimerkillistä työtä myös suomennuksen suhteen. Toivottavasti jatkat blogiasi! :up:
Love you.
kundi82
Tuppisuu

Post by kundi82 »

On kyllä pätevää ja mielenkiintoista luettavaa. Kiitokset tästä!
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Happo valuu takaisin tieteen valtavirtaan – LSD-terapia kuolemaan liittyvän ahdistuksen hoidossa
http://psykedeeliuutiset.blogspot.fi/20 ... eteen.html
Sveitsissä toteutettu, lupaaviin tuloksiin päätynyt pilottitutkimus on ensimmäinen ihmiskoehenkilöillä toteutettu LSD-tutkimus yli neljäänkymmeneen vuoteen. Kuten tutkimuksen tekijätkin toteavat, tämän ensimmäisen uuden tutkimuksen otanta on niin pieni, ettei yksinään sen perusteella voi vielä tehdä laajamittaisia johtopäätöksiä, mutta se osoittaa vähimmilläänkin, että terapiaolosuhteissa on mahdollista nauttia LSD:tä turvallisesti, ja avaa ovia lisätutkimukselle.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Katsaus ayahuascan etnofarmakologiseen historiaan [img]http://4.bp.blogspot.com/-96xZUf0 ... .jpg[/img]
Suomennos Dennis McKennan seikkaperäisestä ayahuascan historiaa käsittelevästä artikkelista, joka on alunperin julkaistu The Ayahuasca Experience -esseekokoelmassa.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Olin tavalla tai toisella onnistunut sössimään linkin postatessani, nyt toimii paremmin.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Musta tuossa huascan historiassa on jännintä se, ajatus miten se juoma on syntynyt.

Amazonilainen on ollut sillai, hei jos pistetään tätä ja tätä kasvia kattilaan. Keitetään 9 tuntia ja juodaan vaik maistuu kuinka paskalle. Sit yhtäkkiä maailmankuva on rakentunut uusiksi ja on syntynyt kulttuuri keskellä viidakkoa ja maailman on valmistanut liaani ja siemen.

Siis haen sitä, että tietyllä tapaa ayahuascan syntyminen kuulostaa aika lottovoitolta. Ymmärrän jos joku on tajunnut, että harmalan vaikutukset kehossa, mutta mitä ja miksi joku yhdisti puunkaarnaa tai liaania harmalaan. Amazonilla on vitusti kasveja ja se sattuma kuulostaa vain. ISOLTA. Kylhän jotkut eläimet sitä dmt kasvia on nuoleskellut, mutta onko se ollut päihtymistarkoitus jne.

Sit tämän kaiken ympärille rakentui uskonnollinen yhteisö ja jokapuolelle amazoniaan ja andeille. Toisaalta mitäpä muuta tekemistä siellä viidakossa on, kun nussia ja kokeilla eri kasviyhdistelmiä. Vai onko tämä ollut sitä, että ihmisellä on vain ollut kova tiedon jano kasvien kanssa, etsiä lääkkeitä vai PÄIHTYÄ?

Sit oon kans miettinyt monesti, että olikohan jollain Inkoilla esim ayahuasca rituaaleja. Kokaiinia ymmärtääkseni on käytetty siinä valtakunnassa, mutta onko siellä ollut tilaa henkiselle tryptamiini kokemukselle? Miten se olisi näkynyt sotaisassa valtiossa jne.
DaPohe
Psykonautti

Post by DaPohe »

Dexma wrote:Musta tuossa huascan historiassa on jännintä se, ajatus miten se juoma on syntynyt.

Amazonilainen on ollut sillai, hei jos pistetään tätä ja tätä kasvia kattilaan. Keitetään 9 tuntia ja juodaan vaik maistuu kuinka paskalle. Sit yhtäkkiä maailmankuva on rakentunut uusiksi ja on syntynyt kulttuuri keskellä viidakkoa ja maailman on valmistanut liaani ja siemen.

Siis haen sitä, että tietyllä tapaa ayahuascan syntyminen kuulostaa aika lottovoitolta. Ymmärrän jos joku on tajunnut, että harmalan vaikutukset kehossa, mutta mitä ja miksi joku yhdisti puunkaarnaa tai liaania harmalaan. Amazonilla on vitusti kasveja ja se sattuma kuulostaa vain. ISOLTA. Kylhän jotkut eläimet sitä dmt kasvia on nuoleskellut, mutta onko se ollut päihtymistarkoitus jne.

Sit tämän kaiken ympärille rakentui uskonnollinen yhteisö ja jokapuolelle amazoniaan ja andeille. Toisaalta mitäpä muuta tekemistä siellä viidakossa on, kun nussia ja kokeilla eri kasviyhdistelmiä. Vai onko tämä ollut sitä, että ihmisellä on vain ollut kova tiedon jano kasvien kanssa, etsiä lääkkeitä vai PÄIHTYÄ?

Sit oon kans miettinyt monesti, että olikohan jollain Inkoilla esim ayahuasca rituaaleja. Kokaiinia ymmärtääkseni on käytetty siinä valtakunnassa, mutta onko siellä ollut tilaa henkiselle tryptamiini kokemukselle? Miten se olisi näkynyt sotaisassa valtiossa jne.
Mä olen kuullut tästä, mutten oikein muista tarinaa, että kuka neuvoi, oliko se kasvi vai mikä henkiolento. Heille esimerkiksi monet eläimet ovat shamaaneja.
Silokki
Karvakuono

Post by Silokki »

DaPohe wrote:
Dexma wrote:Musta tuossa huascan historiassa on jännintä se, ajatus miten se juoma on syntynyt.

Mä olen kuullut tästä, mutten oikein muista tarinaa, että kuka neuvoi, oliko se kasvi vai mikä henkiolento. Heille esimerkiksi monet eläimet ovat shamaaneja.
Joo mä näin kanssa telkkarista tosta jotain, mun mielestä se meni niin että ne oli ensin syöny sitä kaarnaa tms, ja sitten se kasvi (hallusinaatiot) kertoi niille että hei sekottakaa vielä tota toista tuotetta tähän niin toimii enemmän.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Silokki wrote: ja sitten se kasvi (hallusinaatiot) kertoi niille että hei sekottakaa vielä tota toista tuotetta tähän niin toimii enemmän.
Joo nää ei oo kauheen tieteellisiä selityksiä kylläkään...

Mut sinällään, mun mielestä toi on aikamoinen ihme tietyllä tapaa tai ainakin mun mielikuvitus mieltäis sen eräänlaiseksi ihmeeksi.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Frendi tossa ehdotti, että kun jaguaarien tiedetään päihtyvän caapista, niin josko olis sitten havainnoitu kyseistä puuhaa vaikutuksineen jo muinaisina aikoina, ja otettu siitä mallia. Sitten kun on varmaan ollut jengiä, jolla on ollut taipumusta eksperimentoida erilaisilla rohdoksilla ja rohdosyhdistelmillä, niin jo yksinään psykoaktiiviseen caapikeittoon on vuosisatojen tai miksei -tuhansienkin aikana ehditty kokeilemaan vaikka mitä lisäkkeitä, joista sitten osalla on ollut erityislaatuisen hassuja vaikutuksia. Keittoajat voi nykyihmisen aivoille tuntua pitkiltä ja epätodennäköisiltä, mutta eiköhän viidakosta oo löytynyt sellasta jengiä, jolla ei oo ollut turhaa hötkyilyntarvetta, ja erilaisia keittoja on helposti voitu keittää vaikka vuorokausia putkeen.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Aukikco wrote:Frendi tossa ehdotti, että kun jaguaarien tiedetään päihtyvän caapista,
Tää se varmaan paras idea täl hetkellä on, mut silti aika lottoamiselta ton juoman tekeminen kuulostaa mun mielestä :D

Mut joo. Hienoa, että se on tullut keksittyä. Ainakin itse olen hyötynyt paljon kyseisestä juomasta.
DaPohe
Psykonautti

Post by DaPohe »

:mrgreen:
Niitä kavereita varmaan kiinnostaa länsimainen tiede. Taitaa olla hiukan erilainen maailmankatsomus heillä.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Dexma wrote:Tää se varmaan paras idea täl hetkellä on, mut silti aika lottoamiselta ton juoman tekeminen kuulostaa mun mielestä :D
Niin no, vähän väliähän jengi keräilee loton päävoittoja.
Otorongo
Kameleontti

Post by Otorongo »

Ayahuasca-liaania (Banisteriopsis caapi) on käytetty monissa heimoissa jo satoja ellei tuhansia vuosia yksinään. Monet heimot eivät ole koskaan siihen DMT:tä lisänneetkään, muita kasveja kylläkin. Nykyinen DMT-pitoinen Ayahuasca on tiedetysti peräisin Ucayali- ja Marañon-jokien alueelta ylemmältä Amazonilta. Liaani vaikuttaa huomattavasti myös pelkiltään, oikeastaan suurin osa aidon Ayahuacan vaikutuksesta tulee itse liaanista (jota käytetään PALJON enemmän kuin tyypillisissä nettiohjeissa Huascaan), ei DMT:stä. DMT vain avaa mielen ja heikentää egoa jolloin visiot ovat selkeämpiä. Yksi perinteinen tapa on juoda pelkkää liaania ja mennä nukkumaan, jolloin visiot tulevat unessa. Tällä tavalla tuntuu kuin itse uni toimisi DMT:n tavoin.

Ayahuasca, kaikkien kasvien äiti, opettaa muiden kasvien käyttöä ja niiden vaikutusten oppimista dieetin (La Dieta) kautta, sekä niiden henkien kanssa kommunikointia. Dieetti on todella tärkeä osa, jos haluaa oikeasti ymmärtää mistä Huascassa on kysymys. Se tarkoittaa paastoa suolasta, sokerista, rasvasta, mauista, seksuaalisuudesta jne. jonka aikana syödään usein vain pelkkää keitettyä riisiä, plátanoa, maniokkia, quinoaa tai vastaavia yksi annos päivässä, juodaan yhtä kasvia kerrallaan ja tutustutaan sen henkeen, joka itse opettaa miten käyttää kasvia. Eri kasvit opettavat myös eri elämän osa-alueita ja taitoja, kuten esimerkiksi Piri-Piri opettaa maalaamista. Dieeteillä pidetään tasaisesti myös Huasca-seremonioita, jotka selkeyttävät dieettiprosessia.

Aya (itse liaanin henki) antaa suoria ohjeita mitä muuta laittaa sekaan Huascaa keittäessä, laita tuota sen verran ja tuota sen verran. Tämä on minun todellisuuskokemuksessani täysin todellista ja normaalia.

Eri lisukekasveilla voi säädellä itse liaanin ja DMT-pitoisen kasvin vaikutuksia miljooniin eri suuntiin, ohjata vaikutukset eri alueille kehoa ja mieltä, sekä jopa säätää visioiden värimaailmaa ja tunnelmia. Ayahuasca on tavallaan omanlaistansa, todella kehittynyttä tiedettä.

Pakko muuten mainita kun kiinnitin huomiota esim. Dexman viestissä: Harmalalla ei ole sinänsä mitään tekemistä Ayahuascan kanssa, Harmala on peräisin lähi-idästä, Ayahuasca Amazonilta. Se sattuu vain sisältämään samoja vaikuttavia aineita kuin Ayahuasca-liaani, joka on johtanut siihen että se on länsimaissa tyypillinen korvike liaanille. Harmalastasta tehty Huasca on todella erilaista kuin aidosta liaanista tehty, ne ovat kaksi eri kasvia, kaksi eri henkeä. Omaan makuuni harmala ei ole edes verrattavissa aitoon liaaniin.
Taajuuden noustessa huippuun, kaikki mitä aistin, tiivistyi voimakkaan kuohuvasti yhdeksi pisteeksi, joka räjähti auki uskomattomaksi mandalamaiseksi kukaksi.
Mitään muuta ei enää ollut. Vain kaikkeus kauneimmillaan kukassa.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Otorongo, kiitos perspektiiveistä. Onko tarjota lähteitä käsityksillesi (siis lähinnä niille, jotka eivät ole subjektiivisia mielipiteitäsi)?

Uusi deeliuutiset-artikkeli:
MDMA sosiaalisesta ahdistuksesta kärsivien autistien hoidossa
http://psykedeeliuutiset.blogspot.fi/20 ... dossa.html
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Täl hetkellä musta tuntuu, että jotenkin noista mdma, lsd ym terapioista jää sellainen fiilis, että otetaan pari kertaa kyseisiä aineita käydään terapiassa ja aukee joku iso juttu. Sessioita on muutama kappale ja yleensä nekin on enemmän tieteellisiä kokeita. Itelleni psykedeelit ovat olleet iso osa elämää ja kokoajan. Käyttänyt perinteisiä psykedeelejä jo 7 vuotta yhteensä. Jos psykedeeliksi laskettaisiin dissosiatiivit niin jo 10 vuotta. Joskus enemmän joskus vähemmän, kumminkin puhutaan sadoista kerroista. Nykyään suurin osa deeleistä onkin oikeastaan vain dmt polttoa jonka terapeuttinen vaikutus on enemmänkin eräänlainen meditaatio hetki. Arkisen stressin kontrollia auttava asia ja sen 15-30 minuutin aikana saan purettua mieltäni todella paljon vaikka rankat hetket työpaikalta tai opiskelulta, auttaa ymmärtään muiden ihmisten lähettämiä sosiaalisia viestejä, se auttaa kuuntelemaan kehoani ja omaa jaksamista. Tämän kaiken uusiminen usein on auttanut mua myös oppimaan toimimaan jatkossa.

Voisin kuvitella, että autistisille ja muutenkin ihmisille joillekka on se elämä vain todella kuormittavaa voisi auttaa tuon tyylinen psykedeeliterapia. Vähän kuin lääke joka otettaisiin kaksi kolme kertaa viikossa. Olisi muutenkin mielenkiintoista saada tutkimus tietoa niistä jotka ovat käyttäneet vuosia tai pidemmän aikaa juurikin terapiana. Ohan se reivaaminen ja sen jälkeen pirin veto ym terapeuttista, mutta se, kun trippejä otettaisiin useamman kerran tyyliin vuosia ja joka toinen viikko niin miten ne muuttaisi ihmistä.

Oon monesti miettinyt sitäkin, että kuinka paljon positiiviset vaikutukset monelle psykedeelikäyttäjille jotka kokee psykedeelit terapeuttisiksi ja ihmiset jotka ovat psykedeelien käytöstä saanut elämänlaatua parannettua niin kuinka paljon siihen vaikuttaa se ympäristö jossa psykedeelikäyttäjät liikkuu. Se hetki, kun 18 vuotias entinen koulukiusattu yhtäkkiä löytää itselleen yhteisön jossa on rastat päässä jokaisella, jossa puhutaan avoimesti ahdistuksesta ja inspiroidaan ystäviä taiteeseen ja tieteeseen asenteella, vaikka sua masentaa ja on mennyt monta vuotta tosi rankasti niin KYLLÄ SUSTA ON VIELÄ JOHONKIN ja heidän elämäänsä saadaan täytettyä monia koloja. He saavat ystäviä, harrastuksia ja ylipäätänsä jotain johonka uskoa. Kuinka paljon tässä auttaa ne psykedeelit parantaan elämänlaatua kuin se set and setting joka rakentuu psykedeelikäyttäjien ympärille.

Ei sillä, että sillä olisi väliä tai haluisin vähätellä vaikka psykedeelien arvoa (sitä en missään nimessäkään halua sanoa) vaan se auttaisi psykologeja kehittään sitä psykedeeli terapian tyyliä ja psykedeelien lääkinnällistä käyttöä.

Pitäisiköhän pitää joku isompi psykedeeliterapia keikka jonkun 10 ihmisen parissa pitkästä aikaa. Sellainen rauhallinen terapeuttinen jossa voisi käsitellä tunteita ja olisi rauhallinen ympäristö eikä sellainen perus kaman kiskonta meno. Toisaalta ajatus tuosta ahdistais paljonkin. Esim joku ayahuasca seremoniat kuulostaa todella inhottavalta, että jossain viidakossa megalomaaninen psykedeelikokemus (monelle vielä ensi kertaa) tapahtuu isossa teltassa muiden ihmisten kanssa. Toisaalta ayahuasca pudottaa ihmisen sillain aika "uneen" jossa voi käsitellä omia juttuja, mutta itselläni menisi todella iso osa siitä energiasta vain siihen sosiaalisen ympäristön läpi työskentelyyn jotenkin...
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Kyllähän tutkijoita kiinnostaa psykedeelien erilaiset käyttömenetelmät, mutta kun ensisijaisena tavoitteena nyt kuitenkin on työstää psykedeeleistä laillisia lääkkeitä terapiaan, niin on aika ymmärrettävää, että tutkimusten painopiste on ihmisissä, joiden tilaa on mahdollista hoitaa muutamalla terapiasessiolla. Tämä siksi, että näiden ensimmäisten tutkimusten on oltava sellaisia, joita lainsäädännölliset elimet pystyvät nielemään.

Mutta kuvaamasi kaltaista tutkimusta kyllä on, esim.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3414465/
http://www.psychedelic-library.org/hoasca.htm