Veikkan että täältä löytyy muitakin joita tähtitaivaan kauneus sykähdyttää.
On se niin hieno, en vaa voi tajuta, jotain mystistä ja lumoavaa siinä on..
Tääl helsingissä on kyl ihan liikaa valosaastetta tähtien tarkkailemiselle (en omista kaukoputkea, ihan omin silmin niitä tarkkailen) :p
Nyt seuraava lauantaina on se 20.30-21.30 tempaus että sammutetaan valot tunnin ajaksi, toivotaan että silloin näkyy jotain kivaa..
Mutta kysyisin vielä näin mielenkiinnosta, että missä maassa noita tähtiä näkyisi enemmän kuin kotisuomessa, joku mahdollisimman pimea spotti, kertokaas tietävät?
Joskus, oisko ollu sivarileirillä, yhtäkkiä havahduin siihen kuinka kaunis tähtitaivas todella on kun olin stadilaisjunttina viimein poissa Helsingin valosaasteiden vaikutuspiiriltä. Saati sitten öinen tähtitaivas Boom-festareilla Portugalissa, vaikka valosaastetta olikin. Huh.
Eihän sitä nyt kauas tarvitse lähteä nähdäkseen tähtitaivaan. Itse asun kaupungissa 100km Helsingistä pohjoiseen ja voin tähtiä katsella parvekkeelta. Johonkin pienemmälle paikkakunnalle, jossa ei ole katulamppuja saati kasvihuoneita hohkaamassa pitkin yötä.
Pitkään olen kyllä halunnut lähteä johonkin lappiin tunturin laelle tuijottamaan horisonttia ja tähtitaivasta. Ehkäpä sitä jossain välissä saisi toteutettua tuon reissun.
"It rubs the lotion on its skin or else it gets the hose again."
Aukikco wrote: Saati sitten öinen tähtitaivas Boom-festareilla Portugalissa, vaikka valosaastetta olikin. Huh.
joo joo, tuolla varmaan onkin aika tähtitaivas aina.... höhöö... sori..
Niin takaisin asiaan, mun ymmärtäkseni eteläiselle pallon puoliskolle kannattaisi mennä, koska eteläiselle pallonpuoliskolle näkyy enemmän tähtiä. Lappi, oma mökki jossain maalla riittää...
Voisi tässä joku päivä kyllä kaivaa kaukoputken pystyyn ja painella puistoon katseleen planeettoja joka oli mieli hommaa joskus 14 veenä.
On se vaan lumoavan näköinen. Kesällä pääsi Eestissä kirjaimellisesti keskellä metsää ihailemaan aivan upeana taivasta.
Ei taida katulamput tuona valottomana tuntina sammua kuitenkaan, jolloin vaikutus taivaan kannalta jäänee minimaaliseksi.
as far back as i can remember all my heroes had trouble in their eyes
well it might have been drugs or it might have been love but thei all knew it was time to die
Juuri DMT-trippien aikana/jälkeen ei edes USKALLA katsella tähtitaivasta, näyttää NIIN skitsolta. Kunnon pimeällä kun katselee tähtiä (jotka ovat oi niin lähellä) jotkut tulvaportit aivoissa aukeaa ja käsittämätön euforia valtaa pään. Yhtälailla myös kauniit tavalliset kesäpäivät saavat aikaan saman reaktion.