T(E)=Art

Alue, jolle kuuluu keskustelu lähinnä luonnontieteistä, tutkimuksista ja tieteellisistä löydöistä.
kuosimodo
Karvakuono

T(E)=Art

Post by kuosimodo »

Käyttääkö täällä joku 13-kuun kalenteria? Kokemuksia?
Lisätietoja: http://www.lawoftime.org
Ahab

Re: T(E)=Art

Post by Ahab »

Vaikutti kiinnostavalta ja pistin requestin ja latasin pdf versioita.
eNZYMe
OD

Post by eNZYMe »

Aikamoista "New Age" scheissea...
Ahab

Post by Ahab »

eNZYMe wrote:Aikamoista "New Age" scheissea...
No antaa noi tolle kyllä ehkä vähän turhan optimistisia tavotteita tolle mutta on toi ihan kiinnostava astrologisesta näkökulmasta ja kokeena muokata ajan kokemista.
Kai minkä tahansa kalenterisysteemin saa näyttämään new age scheisselta jos haluaa. Pohtikaa vaikka mitä tarkoittaa sanat Tammi, Helmi, Maalis, Huhti, Touko, Kesä, Heinä, Elo, Syys, Loka, Marras ja Joulu. Ei niitä tyhjästä ole tempaistu.
eNZYMe
OD

Post by eNZYMe »

Ahab wrote:
No antaa noi tolle kyllä ehkä vähän turhan optimistisia tavotteita tolle mutta on toi ihan kiinnostava astrologisesta näkökulmasta ja kokeena muokata ajan kokemista.
Kai minkä tahansa kalenterisysteemin saa näyttämään new age scheisselta jos haluaa. Pohtikaa vaikka mitä tarkoittaa sanat Tammi, Helmi, Maalis, Huhti, Touko, Kesä, Heinä, Elo, Syys, Loka, Marras ja Joulu. Ei niitä tyhjästä ole tempaistu.
No joo, mutta heti etu sivulla aletaan puhumaan Maya kalenterista, 2012 vuodesta ja ihmiskunnan tietoisuuden siirtymisestä uudelle tasolle. Sitten löytyy tälläistä viestiä ulkoavaruuden ystäviltä: http://www.lawoftime.org/CETI/arcturus.html

Mulle tuollainen juttu on ihan täyttä hölynpölyä.

Ihan mielenkiitoista muuten, että tämänsuuntainen juttu tuntuu olevan monen (nuoren) psykonautin mielestä mielenkiintoista. Vaikka psykedeeleistä pidänkin, olen ateisti ja skeptikko.
Last edited by eNZYMe on Thu 29 May 2008, 04:11, edited 1 time in total.
Ahab

Post by Ahab »

eNZYMe wrote:
Ahab wrote:
No joo, mutta heti etu sivulla aletaan puhumaan Maya kalenterista, 2012 vuodesta ja ihmiskunnan tietoisuuden siirtymisestä uudelle tasolle. Sitten löytyy tälläistä viestiä ulkoavaruuden ystäviltä: http://www.lawoftime.org/CETI/arcturus.html
No joo noi oli vähän liikaa :lol:
Mutta ajan kokemisen muuttaminen vastaavilla jutuilla olisi tervetullutta. Tarvittaisiin inhimillesempää ajankäyttöä. Suomeenkin siestan vietto kesäkuukausina.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

en kyllä näe, mitä ristiriitaa ois olla ateisti ja skeptikko ja silti olla näkemättä 2012- maya- ja tietoisuudenmuutos-ilmiöitä huuhaana. en kattonu tota sivua, vaan puhun yleisel tasolla.

ite oon päivästä riippuen panteisti, agnostikko ja joskus ateistikin, ja kovasti myös skeptikko. silti musta on päivänselvää että mayojen havainnoissa on todellakin perää, ja havaitsen itekin että tällä hetkellä on käynnissä todella intensiivinen, kollektiivinen tietoisuudenmuutos, joka ei siis todellakaan odota vuotta 2012 jotta voisi käynnistyä, vaan on ollut aina käynnissä ja on viimeisten vuosikymmenten aikana alkanut kiihtyä jatkuvasti intensiivisemmäksi. jatkuvasti kasvava määrä palautesilmukoita kehittää ihmisen evoluutiota - biologista, kulttuurista ja teknologista. biologinen on toki muuttunut siinä mielessä ettei se enää tapahdu ihmisestä riippumatta, mutta toisaalta ihminen muokkaa ja kiihdyttää sitä ite paljon.

musta näyttää siltä että 2012 voi hyvinkin olla singulariteettipiste, jossa palautesilmukoiden ja kehityksen kiihtymisen määrä johtaa kehitystahdin äärettömäistymiseen. tätä ei voi absoluuttisesti todistaa mihinkää suuntaan, siitä voi vaa tehä havaintoja. ja mä oon havaitsevinani todella paljon sitä puoltavia juttuja. voi johtua siitä että oon flipannu, mut se taas ei tee sitä olemattomaksi.
eNZYMe
OD

Post by eNZYMe »

Tottakai yhteiskunta ihminen ja kehittyy ja tiedostaa monia asioita enemmän kuin vielä muutama sata vuotta tai vaikka 50 vuotta sitten. Tuo on mielestäni tavallista evolutiivistä kehitystä. Psykedeelitkin ovat kyllä oman positiviisinen mausteensa antanut 1900-2000 luvun historiaan.

Terence McKenna vissiin kanssa tuosta 2012 vuodesta oli kiinnostunut. Pidän Kennan juttuja mielinkiintoisina, vaikka monesta asiasta eri mieltä olenkin. Itse saanut kyllä sellaisen käsityksen että 2012 olisi taas vähän sellainen uuden aikakauden alun huuhaa juttu. Luulen että elämä jatkuu niinkuin ennenkin vuoden 2012 jälkeen.

Btw, Aukicko. hyvää musiikkia sulta tuo Satumnaisuus - Kaleidoskopedelialevy. Imuroin just. Pidän itse todella paljon kokeellisista Ambient/psy jutuista. Todella hyvää rentoutumis musiikkia esim. aamusavujen jälkeen, tai vaikka selvinkinpäin.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

eNZYMe wrote:Psykedeelitkin ovat kyllä oman positiviisinen mausteensa antanut 1900-2000 luvun historiaan.
jatkuvasti tuntuis tulevan lisää todisteita joiden mukaan psykedeelit ois vaikuttaneet todella paljon ihmisen kehitykseen koko homo sapiensin historian aikana. tiedä sitten... tuntuu kyllä uskottavalta.
Itse saanut kyllä sellaisen käsityksen että 2012 olisi taas vähän sellainen uuden aikakauden alun huuhaa juttu. Luulen että elämä jatkuu niinkuin ennenkin vuoden 2012 jälkeen.
niin no, jokainen mielenkiintonen ilmiö synnyttää ympärilleen ns. huuhaata. sitäkään ei kuitenkaa mielestäni pitäis tuomita suoralta kädeltä - yleensä "huuhaassa" tuntuu olevan kyse lähinnä siitä että jotain sinänsä täysin olemassaolevaa ilmiötä havainnoidaan jotenkin naiivisti. tähän kategoriaan kyllä menee paljon muutakin kuin vain kristallihippien juttuja. jotkut ns. rationaaliset ihmiset tuntuvat olevan järkeilyissään äärimmäisen naiiveja.

mutta siis, että 2012-ilmiön ympärillä käydään jos jonkinlaista spekulaatiota, mutta se ei must mitenkään poista sitä ilmeistä tosiasiaa että jotain täysin käsittämätöntä ja uudenlaista on tapahtumassa. musta on aika mahdotonta kuvitella että elämä jatkuis niinku ennenkin vuoden 2012 jälkeen koska elämä ei nytkään jatku samanlaisena ku muutama vuos sitten. me ollaan vaan niin sen muutoksen keskellä että sitä voi olla vaikea hahmottaa.

jos puhutaan vähemmän huuhaista näkemyksistä, niin ootko tutustunut esimerkiksi teorioihin teknologisesta singulariteetista? jos, ni mitä oot asiasta mieltä? jos et, ni kantsii tutustua, tosi kiehtovia keloja. itse kelaan että teknologinen singulariteetti on vähän suppea näkemys, mutta tulee varmasti sisältymään lähitulevaisuuteemme jossain mielessä.

ja kiitoksia palautteesta, hienoa kuulla että musa kolisee...
bdxm

Post by bdxm »

Aukikco wrote:en kyllä näe, mitä ristiriitaa ois olla ateisti ja skeptikko ja silti olla näkemättä 2012- maya- ja tietoisuudenmuutos-ilmiöitä huuhaana. en kattonu tota sivua, vaan puhun yleisel tasolla.

ite oon päivästä riippuen panteisti, agnostikko ja joskus ateistikin, ja kovasti myös skeptikko. silti musta on päivänselvää että mayojen havainnoissa on todellakin perää, ja havaitsen itekin että tällä hetkellä on käynnissä todella intensiivinen, kollektiivinen tietoisuudenmuutos, joka ei siis todellakaan odota vuotta 2012 jotta voisi käynnistyä, vaan on ollut aina käynnissä ja on viimeisten vuosikymmenten aikana alkanut kiihtyä jatkuvasti intensiivisemmäksi. jatkuvasti kasvava määrä palautesilmukoita kehittää ihmisen evoluutiota - biologista, kulttuurista ja teknologista. biologinen on toki muuttunut siinä mielessä ettei se enää tapahdu ihmisestä riippumatta, mutta toisaalta ihminen muokkaa ja kiihdyttää sitä ite paljon.

musta näyttää siltä että 2012 voi hyvinkin olla singulariteettipiste, jossa palautesilmukoiden ja kehityksen kiihtymisen määrä johtaa kehitystahdin äärettömäistymiseen. tätä ei voi absoluuttisesti todistaa mihinkää suuntaan, siitä voi vaa tehä havaintoja. ja mä oon havaitsevinani todella paljon sitä puoltavia juttuja. voi johtua siitä että oon flipannu, mut se taas ei tee sitä olemattomaksi.
ollakseni rehellinen oon halunnu sanoa tämän (ok, jotain pientä män ohi) +pari muuta jo pitkään mutta jälleen kerran kerran verbaalinen kädettömyys isompien ja hämärämpien kokonaisuuksien ilmaisussa on ollu este.
mulla ei oo aavistustakaan mikä on palautesilmukka ja mitä kehityksen ääreistyminen tarkottaa mut oon todennu että "paljon tulee tapahtumaan pian" on kaikkien tapaamieni eri tasoilla havaitsevien/tiedostavien/ajattelevien (joo kaikki havaitsee tiedostaa ajattelee mutta näyttää siltä että pelottavan moni ei tiedä sitä itse, vielä(?)) ihmisten kanssa keskustellessa ollut ihan itsestäänselvää. ja kun puhun noista tasoista niin no vittu tiedätte kyllä. monesti ei oo tarvinnu sanoa mitään, suulla. kun näkee katseen ja päännyökkäys just sillä sekunnilla, (en tarkota sen kohdistuvan itseeni, stalkkaan paljon se on kivaa) että yksilöitähän kaikki mutta jalat maassa sanonta on alkanu aukee mulle viimepäivinä ihan uusiks. tarkotan sillä jalkoja juurina.
lisää tätä kun kieli kääntyy binääriksi kunnolla
Touchet
Moderator

Post by Touchet »

Neliskanttisesta ajasta: http://timecube.com/

Teknologisesta singulariteetista, informaation tuplaantumisen laista, evoluutiosta jne.: Ray Kurzweil - The Law of Accelerating Returns
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
— Professori Louis Lewin, 1924
aphos
Kameleontti

Post by aphos »

Haha, hyvä että muitakin kiinnostaa :mrgreen:

En lukenut tuota artikkelia, muuta 13-kuun kalenteri on kyllä tuttu. Mulla heräs mielenkiinto siinä vaiheessa, kun kuulin, että naisten menkat menee 28-päivän jaksoissa. Viikko on silti vielä viikko etc. eli 28x13=364 + päivä, joka on "ajan ulkopuolella" (ts. suuri juhlapäivä, jolloin ajanlasku loppuu päiväksi)

Mullekkin on jotain mystistä ja hyvin tuttua tuossa 28-päivän rytmissä, tuntuu luonnolliselta. 13 on myös tärkeä luku Mayoilla. Astrologia on täyttä skeidaa, mutta tälläpä ei ole sen kanssa mitään tekemistä.

It all clicks.. sooner or later.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

bdsm wrote:mulla ei oo aavistustakaan mikä on palautesilmukka
feedback loop. sama ilmiö ku esim se että laitat kitaran mikin kohti kaiutinta. se alkaa kiertämään. se voimistaa itteään häkellyttävän paljon. ja vähänniinku kaks peiliä jotka heijastaa itteään äärettömyyteen asti.
ja mitä kehityksen ääreistyminen tarkottaa
äärimmäistyminen. se että se kehittyy ja kehittyy ja kehittyy kohti äärettömän määräistä kehittyneisyyttä, saavuttaen sen luultavasti äärettömän ajan kuluttua. kuitenkin, esimerkiks psykedeelisen kokemuksen aiheuttama ajan venyminen ja paukkuminen pistää miettimään voiskohan olla niin että äärettömästi aikaa on ehtinyt kuluu yllättävänki pian... :o)
aphos wrote:Astrologia on täyttä skeidaa, mutta tälläpä ei ole sen kanssa mitään tekemistä.
mä en oo enää ihan varma tosta.

oon mm. lueskellut richard tarnasin kirjaa "cosmos and psyche", jossa on varsin mielenkiintoinen ja järkevä näkökulma astrologiaan. se liittyy siihen, kuinka kaikki on fraktaalista ja syklistä - samat arkkityypilliset asiat ilmenevät kaikkialla eri muodoissa tasaisen kaoottisessa rytmissä. vaikka taivaankappaleiden sijainnit ei välttämättä vaikuta siihen mitä me koemme täällä, ne kuitenkin tuntuvat korreloivan - toisin sanoen, tietyt planetaariset konfiguraatiot tuntuu käyvän yksiin tietynlaisten kollektiivisten ja yksilötason ajanjaksojen kanssa.

näin siis herra tarnas. en viel ite oo muodostanu tosta kovin vahvaa näkemystä, mutta ihan mielenkiintoinen ajatus avoinnaoltavaksi.

skeptisyyteni pistää mut kysymään, että minkä takii just sä pidät astrologiaa täytenä skeidana? mäkin siis pitkään pidin, mut sit jossain välis jouduin kyl myöntää etten ees tiiä asiasta vittuakaan ja olin pohjannu mielipiteeni ennen kaikkee johonki iltiksen horoskooppeihin.
eNZYMe
OD

Post by eNZYMe »

Aukikco wrote:
eNZYMe wrote:Psykedeelitkin ovat kyllä oman positiviisinen mausteensa antanut 1900-2000 luvun historiaan.
jatkuvasti tuntuis tulevan lisää todisteita joiden mukaan psykedeelit ois vaikuttaneet todella paljon ihmisen kehitykseen koko homo sapiensin historian aikana. tiedä sitten... tuntuu kyllä uskottavalta.
Itse saanut kyllä sellaisen käsityksen että 2012 olisi taas vähän sellainen uuden aikakauden alun huuhaa juttu. Luulen että elämä jatkuu niinkuin ennenkin vuoden 2012 jälkeen.
niin no, jokainen mielenkiintonen ilmiö synnyttää ympärilleen ns. huuhaata. sitäkään ei kuitenkaa mielestäni pitäis tuomita suoralta kädeltä - yleensä "huuhaassa" tuntuu olevan kyse lähinnä siitä että jotain sinänsä täysin olemassaolevaa ilmiötä havainnoidaan jotenkin naiivisti. tähän kategoriaan kyllä menee paljon muutakin kuin vain kristallihippien juttuja. jotkut ns. rationaaliset ihmiset tuntuvat olevan järkeilyissään äärimmäisen naiiveja.

mutta siis, että 2012-ilmiön ympärillä käydään jos jonkinlaista spekulaatiota, mutta se ei must mitenkään poista sitä ilmeistä tosiasiaa että jotain täysin käsittämätöntä ja uudenlaista on tapahtumassa. musta on aika mahdotonta kuvitella että elämä jatkuis niinku ennenkin vuoden 2012 jälkeen koska elämä ei nytkään jatku samanlaisena ku muutama vuos sitten. me ollaan vaan niin sen muutoksen keskellä että sitä voi olla vaikea hahmottaa.

jos puhutaan vähemmän huuhaista näkemyksistä, niin ootko tutustunut esimerkiksi teorioihin teknologisesta singulariteetista? jos, ni mitä oot asiasta mieltä? jos et, ni kantsii tutustua, tosi kiehtovia keloja. itse kelaan että teknologinen singulariteetti on vähän suppea näkemys, mutta tulee varmasti sisältymään lähitulevaisuuteemme jossain mielessä.

ja kiitoksia palautteesta, hienoa kuulla että musa kolisee...
Sori myöhäinen vastaus. Olin vajaan viikon maalla viettämässä kesää.

Teknologisesta singulariteetistä olen lukenut joskus, mutta en hirveän syventävästi. Tuohan on idea että tulevaisuudessa esim kehitetään ihmisälyn vertainen tekoäly, esim. tietokone joka kiihdyttää teknologisen ja sosiaalisen kehityksen todella nopeaan, vaikeasti ennustettavissa olevaan tahtiin. Tietokoneet ja tekoäly kehittyisivät huimaa vauhtia, kybernetiikkaa sun muuta on kaavailtu. Kuulostaa mielenkiintoiselta ja jopa ihan mahdolliselta, muttei ehkä ihan vielä lähivuosien jutulta.

Mikä mulla noissa 2012 profetioissa ja vastaavissa henkilökohtaisesti mättää, on että vähän kaikilla on hieman vaihteleva tulkinta niistä. Toiset odottaa maailmanloppua, toiset uutta henkisyyden aika-kautta, jotkut ihan muuta. Mayoilla oli kieltämättä edistynyt kalenteri ja hienoa arkkitehtuuria ja taidetta, mutta olivat kuitenkin taikauskoinen ja monin tavoin alkukantainen ja kehittymätönkin kansa. Astrologiaan en usko alkuunkaan tai siihen että olisivat pystyneet ennustamaan tulevaisuutta. Astrologia taitaa muutenkin olla eniten debunkattu pseudotieteenala.

Itse tunnustan niin tieteellistä maailmankuvaa että jos jotain ei puolueettomasti voida havainnoida, testeillä mitata ja varmentaa, niin en paljon painoarvoa asialle anna. Jos jotain tapahtuu 2012, niin katsotaan sitten uudestaan :)

Ei millään pahalla henkisyyteen taipuvaisille ihmisille, ei ole tarkoitus ainakaan loukata. han hienoa että monet muut ovat avomielisiä erilaisille ideoille ja kaikilla meillä on näkemyseroja. Olen itse vaan parantumaton rationalisti.
aphos
Kameleontti

Post by aphos »

eNZYMe wrote:
Aukikco wrote:
eNZYMe wrote:Mikä mulla noissa 2012 profetioissa ja vastaavissa henkilökohtaisesti mättää, on että vähän kaikilla on hieman vaihteleva tulkinta niistä. Toiset odottaa maailmanloppua, toiset uutta henkisyyden aika-kautta, jotkut ihan muuta.
Tuo johtuu tietysti siitä, että kukaan ei tiedä, mitä tulee tapahtumaan. Mielenkiintoista tuossa on, että vaikka kyseessä on vain aikakauden loppu, loppuu myös koko kalenteri. Jos olet nähnyt Tzolkin-kalenteria, niin siinä on rattaita rattaiden sisällä. Mayat tajusivat ajan luonteen, aika ei ole linearinen jana, vaan kuten kellokoneisto, joka tikittää entropiaa. Tämän takia minusta esim. aikamatkustus on täysin päätön idea, koska koko aikaa ei välttämättä ole, vaan entropia vaan laajenee, joka antaa illuusion siitä, että aika kuluu. Asioita syntyy ja kuolee.. se on entropiaa.

En henkilökohtaisestikaan usko, että mitään välttämättä tapahtuu 2012, mutta mielenkiintoista, että ehkä historian tarkin kalenteri loppuu juuri tuolloin. En usko, että se on sattumaa. Mayat olivat BTW ajan ja tähtitieteen mestareita, ehkä ne tajusivat, että siinä on kaksi asiaa, joilla on itse asiassa paljoakaan merkitystä ;)
Ahab

Post by Ahab »

Ainoa mikä omassa mielessäni vaivaa 2012 jutuissa on se että 2012 tuntuu olevan liian aikaisin, vaikka kehitys nopeutuisikin eksponentaalisesti. Siihen ei ole kuin nelisen vuotta.
Toisaalta jos miettii maailmaa enne 9/11 vuonna 1999 ja maailmaa jälkeen 9/11 vuonna 2003 niin onhan siinäkin jo muutosta vaikka ei toisaalta mitään täysin odottamatonta.
Uusi aika tulee varmasti ennemmin tai myöhemmin mutta epäilen ettei se tule tapahtumaan niin räjähdysmäisen intensiivisesti kuin jotkut toivovat vaan melkeinpä huomaamattomasti.
aphos
Kameleontti

Post by aphos »

Ahab wrote:Ainoa mikä omassa mielessäni vaivaa 2012 jutuissa on se että 2012 tuntuu olevan liian aikaisin, vaikka kehitys nopeutuisikin eksponentaalisesti. Siihen ei ole kuin nelisen vuotta.
No, jos ajattelee esim. niin, että luonnonmullistukset voivat tapahtua vaikka parissa sekunnissa.. tai jokin epidemian leviäminen muutamassa päivässä..
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

eNZYMe wrote:Kuulostaa mielenkiintoiselta ja jopa ihan mahdolliselta, muttei ehkä ihan vielä lähivuosien jutulta.
ehkä. ehkä ei. itsestäni tuntuisi ainakin vähän ylimielistä olettaa, ettei kuviteltavissa olematonta voisi tapahtua.
Mikä mulla noissa 2012 profetioissa ja vastaavissa henkilökohtaisesti mättää, on että vähän kaikilla on hieman vaihteleva tulkinta niistä.
ymmärrys kaiken äärimmäisestä subjektiivisuudesta ja kvanttimekaniikka antaa ymmärtää et on mahdollista että vähän kaikille tulee tapahtumaan eri asioita kun asiat alkaa kiihtyä. tiiä sitten :)
Toiset odottaa maailmanloppua, toiset uutta henkisyyden aika-kautta, jotkut ihan muuta.
toi odottaminen on aika tyhmää, ku tässä päivässä on jo nähtävissä kaikenlaisia muutoksia. maailmassa tuntuu lisääntyvän kaikki mahdollinen - kiinnostavaa on se, mikä niistä tulee saamaan eniten valtaa. samoin kuin geenien suhteen, meemeilläkin tapahtuu jossain pisteessä eksponentiaalista kasvua jossa vahvimmat meemit jäävät henkiin ja muut kuolevat pois. tai ainakaan en hahmota miks geneettisen evoluution perusideat ei koskis myös meemejä?
olivat kuitenkin taikauskoinen ja monin tavoin alkukantainen ja kehittymätönkin kansa.
onhan meillä paljon semmoista, mitä mayoilla ei ollu. toisaalta mayoilla oli paljon semmoista mitä meillä ei ollu. ylimielisyys ja aika estää meitä oikeesti tiedostamasta kuinka paljon. voi olla ettei paljonkaan, tai voi olla et vitusti. se mikä meille näyttää taikauskolta saattaaki olla todellisuudes jotain aivan muuta, ja se mitä me pidetään todellisuutena taas... niin.
Astrologiaan en usko alkuunkaan tai siihen että olisivat pystyneet ennustamaan tulevaisuutta. Astrologia taitaa muutenkin olla eniten debunkattu pseudotieteenala.
tarkka ennustaminen nyt tuntuukin jotenki aika urpolta toiminnalta. mut ajan syklisestä luonteesta johtuen en pidä yhtään mahottomana että voitais nähdä millasista arkkityypeistä menneisyys on koostunut ja sen perusteel ounastella mitä tulevaisuus pitää sisällään. siis nimenomaan arkkityyppien tasolla, ei tarkan ennustamisen.
Itse tunnustan niin tieteellistä maailmankuvaa että jos jotain ei puolueettomasti voida havainnoida, testeillä mitata ja varmentaa, niin en paljon painoarvoa asialle anna.
miten suhtaudut esim kvanttimekaniikan esilletuomaan ongelmaan, jossa yhellä mittauslaitteella valo näyttää kulkevan partikkeleina, toisella mittauslaitteella taas aaltoina? miten se sopii tohon ajatusmalliis?
Jos jotain tapahtuu 2012, niin katsotaan sitten uudestaan :)
must jotain tapahtuu jo nyt. enemmän ku koskaan ennen, mahdollisesti ehkä jopa enemmän ku koko tähänastises historias yhteensä. tiiä sit.
hienoa että monet muut ovat avomielisiä erilaisille ideoille ja kaikilla meillä on näkemyseroja. Olen itse vaan parantumaton rationalisti.
on äärimmäisen rationaalista olla terveen skeptisesti avomielinen kaikkea kohtaan sen sijaan et ois pseudoskeptisesti jyrkän fundamentalistinen.

“Genuine skepticism is essential and healthy to scientific inquiry. But it’s not easy maintaining the mental state required to be genuinely skeptical – open and honestly sympathetic to 'new,' even apparently crazy ideas -- and to be critically-minded at the same time. I hope OpenSourceScience is able to foster this kind of skepticism and use it to advance our understanding of these controversial areas of science.” --Dean Radin
eNZYMe
OD

Post by eNZYMe »

Aukikco wrote:
eNZYMe wrote:Mikä mulla noissa 2012 profetioissa ja vastaavissa henkilökohtaisesti mättää, on että vähän kaikilla on hieman vaihteleva tulkinta niistä.
ymmärrys kaiken äärimmäisestä subjektiivisuudesta ja kvanttimekaniikka antaa ymmärtää et on mahdollista että vähän kaikille tulee tapahtumaan eri asioita kun asiat alkaa kiihtyä. tiiä sitten :)

Vastailen nyt miten nämä asiat itse näen. Meillä on selkeästi paljon näkymyseroja ihan todellisuuden ja maailmankaikkeuden luonteesta. Luulen että olen tällä foorumilla vähemmistössä. Ei kannata ottaa henkilökohtaisesti. Kannatan ja tuen henkeen ja vereen kaikkien ihmisten oikeutta valita oma elemänkatsomuksensa ja oikeutta harjoittaa/tai olla olla harjoittamatta uskontoa. En mielelläni edes keskustele näistä asioista IRL kun ihmiset ovat herkkiä ja saattavat loukkaantua helposti.

Mikäli olen ymmärtänyt nykyistä tieteellistä käsitystä Kvantti-ilmiöstä, niin Kvanttimekaniikan ennustettomuus ja randomointi toimii vain mikrohiukkas- ja atomitasolla. Ei sitä voida soveltaa makro-organismeihin. Ihmisiin, eläimiin, kasveihiin tai esim. tietoisuuteen jne. Vaikka monet yrittävätkin...

Aukikco wrote:
eNZYMe wrote:Toiset odottaa maailmanloppua, toiset uutta henkisyyden aika-kautta, jotkut ihan muuta.
toi odottaminen on aika tyhmää, ku tässä päivässä on jo nähtävissä kaikenlaisia muutoksia. maailmassa tuntuu lisääntyvän kaikki mahdollinen - kiinnostavaa on se, mikä niistä tulee saamaan eniten valtaa. samoin kuin geenien suhteen, meemeilläkin tapahtuu jossain pisteessä eksponentiaalista kasvua jossa vahvimmat meemit jäävät henkiin ja muut kuolevat pois. tai ainakaan en hahmota miks geneettisen evoluution perusideat ei koskis myös meemejä?

Maailmahan muuttuu tietysti kokoajan. Viimeisen 50-60 vuoden aikana sosiaalinen kehitys ollut länsimaissa hurjaa. Homo Sapiensin geneettinen evoluutio ei kyllä ole edennyt kovinkaan paljoa viimeisen 10.000 vuoden aikana. Lähinnä sosiaalinen ja yhteiskunnallinen kehitys on tieteen avulla kiihtynyt eksponentiaaliseen kasvuun ja älykkyys on noussut koulutuksen ja tiedon helpon saatavuuden kautta. Meemit on tuttu käsite Richard Dawkinsin teoksista. Muutaman olen lukenut, ja hänhän tuon käsitteen toi laajempaan tietoisuuteen. Kyllähän kulttuuri, ideat, uskomukset, tavat jne. tarttuvat ja leviävät sukupolvilta toisille. Ihminen on viisas puhiva apina, mutta ihmisellä on paljon alkukantaisia vaistonvaraisia ominaisuuksia ja iso osa maailman asukkaista on esim. uskonnon ja peloittelun ja taikauskon avulla hallittavissa. Samat sodat, taistelut, itsekkyys, välinpitämättömyys, on edelleen vallalla vaikka se olisikin sofistikoituneempaa kuin tuhansia tai satoja vuosia sitten. Toki ihmisissä on todella paljon hyvääkin ja ihmisoikeudet ovat onneksi nykyään melko hyvällä tasolla.

Aukikco wrote:
eNZYMe wrote:olivat kuitenkin taikauskoinen ja monin tavoin alkukantainen ja kehittymätönkin kansa.
onhan meillä paljon semmoista, mitä mayoilla ei ollu. toisaalta mayoilla oli paljon semmoista mitä meillä ei ollu. ylimielisyys ja aika estää meitä oikeesti tiedostamasta kuinka paljon. voi olla ettei paljonkaan, tai voi olla et vitusti. se mikä meille näyttää taikauskolta saattaaki olla todellisuudes jotain aivan muuta, ja se mitä me pidetään todellisuutena taas... niin.

Ehkä, ehkä ei. En tyrmää ideaa vaikka eri mieltä olenkin. Kansat jotka harrastavat ihmisuhreja ja palvovat jumalia ei kyllä vastaa käsitystäni paljon kehittyneemmästä yhteiskunnasta kuin mitä tälläpuolella Atlantia, tai Aasiassa oli samoihin aikoihin.

Aukikco wrote:
eNZYMe wrote:Astrologiaan en usko alkuunkaan tai siihen että olisivat pystyneet ennustamaan tulevaisuutta. Astrologia taitaa muutenkin olla eniten debunkattu pseudotieteenala.
tarkka ennustaminen nyt tuntuukin jotenki aika urpolta toiminnalta. mut ajan syklisestä luonteesta johtuen en pidä yhtään mahottomana että voitais nähdä millasista arkkityypeistä menneisyys on koostunut ja sen perusteel ounastella mitä tulevaisuus pitää sisällään. siis nimenomaan arkkityyppien tasolla, ei tarkan ennustamisen.

Voi olla että emme ymmärrä aikaa 100%, teorioita on molempien tulkintojen kannalla. Mutta sykliset tulkinnat ovat joko todella kokeellisia tai sitten epätieteellisiä. Nykytiedon perusteella suurrmmalla todennäköisyyydellä se on lineaarinen kuin syklinen.
Aukikco wrote:
eNZYMe wrote:Itse tunnustan niin tieteellistä maailmankuvaa että jos jotain ei puolueettomasti voida havainnoida, testeillä mitata ja varmentaa, niin en paljon painoarvoa asialle anna.
miten suhtaudut esim kvanttimekaniikan esilletuomaan ongelmaan, jossa yhellä mittauslaitteella valo näyttää kulkevan partikkeleina, toisella mittauslaitteella taas aaltoina? miten se sopii tohon ajatusmalliis?

Tossa aikasemmin kvanttimekaaniikasta kirjoitin että se on todella monimutkainen ja vielä vasta vähän ymmärretty fysiikan alue. Kuitenkin havaittavissa toimivan vain mikrohiukkastasolla. Sitä on New Age, henkisyys jne pirreissä aika paljon väärin ymmärretty ja myynti kikkana käytetty. Todella harva joka väittää ymmärtävänsä kvantti-ilmiötä ilman korkean tason fysiikan ja matematiikan koulutusta ja alan työ-kokemusta, todellisuudessa aihetta pientä pintaraapaisua enempää ymmärtää.
Aukikco wrote:
eNZYMe wrote:Jos jotain tapahtuu 2012, niin katsotaan sitten uudestaan :)
must jotain tapahtuu jo nyt. enemmän ku koskaan ennen, mahdollisesti ehkä jopa enemmän ku koko tähänastises historias yhteensä. tiiä sit.

Mä en kyllä tunne tai näe paljon mitään muuta kun tavallista kehitystä tapahtuvan. Kuinka moni meistä 20-30 vuotiaista edes osaa puolueettomasti suhteuttaa maailmaa 10 vuotta sitten tähän hetkeen. Paljon menneisyydestä muistamme, mutta musta tuntuu että lähinnä itse muutumme.

Aukikco wrote:
eNZYMe wrote:hienoa että monet muut ovat avomielisiä erilaisille ideoille ja kaikilla meillä on näkemyseroja. Olen itse vaan parantumaton rationalisti.
on äärimmäisen rationaalista olla terveen skeptisesti avomielinen kaikkea kohtaan sen sijaan et ois pseudoskeptisesti jyrkän fundamentalistinen.

“Genuine skepticism is essential and healthy to scientific inquiry. But it’s not easy maintaining the mental state required to be genuinely skeptical – open and honestly sympathetic to 'new,' even apparently crazy ideas -- and to be critically-minded at the same time. I hope OpenSourceScience is able to foster this kind of skepticism and use it to advance our understanding of these controversial areas of science.” --Dean Radin

lainaat nyt Parapsygologi Dean Radinia. En kyseisen herran meriiteistä osaa sanoa mitään, mutta parapsygologeillahan on ollut yli 100 vuotta näyttää toteen ideansa, mutta mitään tilastollisesta sattumasta erotettavissa olevia todisteita ei ole ilmaantunut. Kertoo mielestäni aika paljon

Niin, Voihan sitä tietysti pitää fundamentalisteina ja pseudoskeptikkoina ihmisiä jotka tyrmäävätvät heti kaikki konventionaalista logiikkaa ja tiedettä vastaan selvästi sotivat ideat. Avomielisyys on hyvä asia, mutta ei enää siinä vaiheessa kun nähdään joka idea mahdollisena. Ihmisillä on paljon harholuuloja ja taikauskoisia ideoita vielä nykyäänkin. Monet näkevät syitä ja tarkoituksia sattumanvaraisissa tapahtumissa. Tuo on nimenomaan yksi meemi joka ehkä auttoi lajin säilymistä ja varhaisyhteiskuntia pysymään kasassa ja ruodussa muinoin. Mielestäni varsin tervettä vastustaa moisia ideoita. Tiede on kaukana täydellisestä ja todella paljonhan on asioita jota emme vielä tiedä. Tulee menemään vielä kauan aikaa kunnes maailmankaikkeuden saloja osataan selittää tarkemmin. Tiede on kuitenkin mielestäni äärettömästi parempi tapa lähestyä ja tulkita todellisuutta kuin tunteet, villit arvaukset tai uskonnollisten ihmisten dogmit.
aphos
Kameleontti

Post by aphos »

eNZYMe:lle kysymys:

Eikö tuo kolmentoista kuun kalenteri ole juuri paljon lähempänä luonnollista sykliä? Mihin perustuu nykyinen gregoriaaninen kalenteri?

Dawkins ja muut raivoateistit kuvittelevat kaikkien ihmisten, jotka uskovat korkeampaan voimaan, kuvittelevan, että "jumala" on jokin partainen ukko pilvenreunalla (tai Flying Spaghetti Monster, joka on todella lapsellinen ja naivistinen läppä). Tämä hemmo ei osaa sisäistää sitä, että materialistisen maailman takana voisi olla jotain, joka määrää sen, mitä manifestoituu materiaan.

Olin itse joskus ihan samanlainen, mutta tuntuu, että tyyppi missaa todella paljon vaahdotessaan "uskontojen" pahuudesta. Tajuan toki, että se ärsyttää tiedeihmistä suunnattomasti, että jollain on uskoa johonkin näkymättömään, mitä hän ei pysty empiirisesti todistamaan.

Parempi ehkä olla agnostikko. :mrgreen:
eNZYMe
OD

Post by eNZYMe »

aphos wrote:eNZYMe:lle kysymys:

Eikö tuo kolmentoista kuun kalenteri ole juuri paljon lähempänä luonnollista sykliä? Mihin perustuu nykyinen gregoriaaninen kalenteri?

Dawkins ja muut raivoateistit kuvittelevat kaikkien ihmisten, jotka uskovat korkeampaan voimaan, kuvittelevan, että "jumala" on jokin partainen ukko pilvenreunalla (tai Flying Spaghetti Monster, joka on todella lapsellinen ja naivistinen läppä). Tämä hemmo ei osaa sisäistää sitä, että materialistisen maailman takana voisi olla jotain, joka määrää sen, mitä manifestoituu materiaan.

Olin itse joskus ihan samanlainen, mutta tuntuu, että tyyppi missaa todella paljon vaahdotessaan "uskontojen" pahuudesta. Tajuan toki, että se ärsyttää tiedeihmistä suunnattomasti, että jollain on uskoa johonkin näkymättömään, mitä hän ei pysty empiirisesti todistamaan.

Parempi ehkä olla agnostikko. :mrgreen:

Varmasti voi ollakin lähempänä luonnollista sykliä. 12 kuukauden gregoriaaninen kalenteri on pirun vanha. Voisihan tuo 13 kuukauden juttu sopia paremmin vuoden kiertoon. Tuolla sivulla vaan otti silmään minkälaiseen sisältöön kalenteri oli verhottu. Astrologia jne..

Tosiaan, suomessa ainakin kristityt ovat valtaosa todella maltillisia ja hyvää porukkaa, mutta noita fundamentalisteja oikeasti löytyy, jotka uskovat naiviin raamatun jumala kuvaan. Suomesta herätysliikkeitä löytyy lähinnä maalta jonkun verran. Ulkomailta sitten enemmänkin.

USA:ssa on ihan kipeä meininki joissain pienemmillä paikkakunnilla. Keskiset ja eteläiset osavaltiot ovat todella herätysliike "born again" fundien luvattua maata. Vaikuttavat siellä politiikkaan ja lainsäädäntöön koska ovat Republikaaneille hyvä äänestäjä kunta. Fundamentalistit pitävät jopa eri lahkojen ja varsinkin uskovia helvetin tuleen tuomittuina. Matkustavat San Franciscon homo aluielle mielenosoittamaan "You will go to Hell" "Homosexuality is a sin" tyylisten kylttien kanssa ja muutenkin ovat pimeitä. Esim kantasolu tutkimus on osaksi noiden pellejen takia osin rajoitettua Yhdysvalloissa. Toki sielläkin valtaosa uskovaisista on ihan OK porukkaa. Fundamentalistiset ideat edes pienissä määrissä ovat huolestuttavia ja Yhdysvailloissa ei ole edes enää mikään marginaali ilmiö vaan kattaa ison siivun maan kristityistä.

Sitten jossain katolisissa maissa, varsinkin Etelä-Amerikassa yrittävät rajoittaa ehkäisyvälineitä ja abortti on kielletty. Hieno homma kuin HIV leviää ja jotkut naiset eivät saa tehdä aborttia vaikka olisi terveydellinen pakko selvitäkseen hengissä. Muutenkin pidän Paavia ja katolista kirkkoa todella säälittävänä organisaationa. Jarruttanut tieteellistä kehitystä jo yli tuhat vuotta.

Muslimimaistahan sitten noita fundamentalisteja löytyy vielä enemmän. Tiukimmissa maissa ei maltilliset tai ei uskovat eivät voi tuoda julki mielipiteitään ellei halua rangaistusta.

Usan tiedepiireistähän tuo "Flying Spaghetti Monster" läppä on peräisin ja kyllä sen ihan ymmärtää paikallisen ilmapiirin takia.

Dawkins jakaa mielipiteitä. Lähinnä Dawkins arvostelee kirkon veristä historiaa, kehityksen jarruttamista ja nykyisiä fundamentalisteja. Kertoo rehellisesti ja kaunistelematta oman mielipiteensä asiasta. Kirjoitus tyyli voi vaikuttaa vihaisen kärkkäältä paikoitellen, mutta oikeastaan ihan lempeään tyyliin ainakin dokumenteissa kertoo mielipiteitään. Torrentilla joskus otin olisiko ollut joku "the root of all evil?" dokkarin herralta. Kävi haastattelemassa pastori Ted Haggardia (Jäi jälkeenpäin kiinni ihan huvittavasta teosta, http://en.wikipedia.org/wiki/Ted_Haggard ) Coloradossa ja Jotakin Muslimia jerusalemissa. Ihan hyvää läppää. Itse diggaan äijän jutuista, mutta ymmärrän jos mies monia myös ärsyttää.
HiisaajaHiisi
Lepakko

Post by HiisaajaHiisi »

Itse olen jonkun verran lueskellet myös kyseisestä Mayojen kalenterista juttua, lähinnä siitä asti kun kaveri oli aivan vakuuttunut, että ajanlaskumme loppuu ja uusi aika koittaa vuonna 2012. Olen itse melko skeptinen koko asian suhteen, mutta onhan tuotakin asiaa tullut pohdittua. Olemme kuitenkin kokoajan samassa loopissa, syntymä -> kuolema -> uudelleensyntymä, energia vain mielestäni vaihtaa olomuotoaan, eikä maagisesti katoa mihinkään, valosta pimeyttä ja pimeydestä valoa. Galaksit tuhoutuvat ja uudet syntyvät, voinhan toki olla täysin väärässä, itse vain uskon, että kaikki pyörii yhtä isoa rinkiä.

Joten jos vuonna 2012 tulee "maailmanloppu" korrektimpi termi olisi evoluutio. Mutta hei, neljä vuotta aikaa niin saamme sen selville, eiköhän siihen mennessä joku ole kehittänyt teorian, että tapahtuma viivästyykin vuoteen 2018 :p

Tulevaa odotellessa, nyt on aika mietiskellä =)
Hiljempaa hyvät ihmiset... hiljempaa! :)
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

eNZYMe wrote:Mikäli olen ymmärtänyt nykyistä tieteellistä käsitystä Kvantti-ilmiöstä, niin Kvanttimekaniikan ennustettomuus ja randomointi toimii vain mikrohiukkas- ja atomitasolla. Ei sitä voida soveltaa makro-organismeihin. Ihmisiin, eläimiin, kasveihiin tai esim. tietoisuuteen jne. Vaikka monet yrittävätkin...
ei voida soveltaa, vai todistaa? tossa on mielestäni aika suuri ongelma - pelkästään "objektiivisella" tieteellisellä metodilla havainnoivat ovat sitä mieltä, ettei mikään ole totta jollei sitä ole tieteellisesti todistettu. entä sellaiset asiat, joista tiede ei yksinkertaisesti voi sanoa mitään? kvanttimekaniikka selittää mun nähdäkseni todella hyvin sitä miten tietoisuus toimii. en ole asiantuntija, mutta ei minun tarvitse olla voidakseni tehdä havaintoja.

käännetäänpä homma näin päin: jos ois niin, että kvantti-ilmiöt selittäisivät tietoisuutta, niin miten sen voisi todistaa sellaisella tavalla, jolla sen hyväksyisit? ja jos sitä ei yksinkertaisesti voi todistaa, niin kuinka voidaan väittää että kvantti-ilmiöt eivät selitä tietoisuutta? tarkotan siis sitä, että toki ei voida myöskään ehdottomasti sanoa, että selittäisivät. muttei myöskään toiseen suuntaan. jos asiaa ei voi todistaa ni jäljelle jää vain subjektiiviset havainnot.

et muute varsinaisesti vastannu siihe valon olomuoto-kysymykseeni?
Kyllähän kulttuuri, ideat, uskomukset, tavat jne. tarttuvat ja leviävät sukupolvilta toisille. Ihminen on viisas puhiva apina, mutta ihmisellä on paljon alkukantaisia vaistonvaraisia ominaisuuksia ja iso osa maailman asukkaista on esim. uskonnon ja peloittelun ja taikauskon avulla hallittavissa. Samat sodat, taistelut, itsekkyys, välinpitämättömyys, on edelleen vallalla vaikka se olisikin sofistikoituneempaa kuin tuhansia tai satoja vuosia sitten. Toki ihmisissä on todella paljon hyvääkin ja ihmisoikeudet ovat onneksi nykyään melko hyvällä tasolla.
toki primitiivisetkin asiat on yhä olemassa, näkisin kuitenki olennaisimpana sen, että paletti laajenee. jatkuvasti. joka hetki on enemmän mahollisuuksia ku hetkeä aiemmin. kaikki kehittyy, väistämättä.

iso osa on hallittavissa taikauskon avulla, mutta suhteellisesti, kuinka iso osa verrattuna esim siihen mitä oli sata vuotta sitten?
Ehkä, ehkä ei. En tyrmää ideaa vaikka eri mieltä olenkin. Kansat jotka harrastavat ihmisuhreja ja palvovat jumalia ei kyllä vastaa käsitystäni paljon kehittyneemmästä yhteiskunnasta kuin mitä tälläpuolella Atlantia, tai Aasiassa oli samoihin aikoihin.
et tyrmää mutta olet eri mieltä - siitä että sanon "voi olla"? :)

kuten sanoinki, olihan mayoilla urpoutensa. ei se poista sitä että toisissa jutuissa ymmärsivät paljonki.
Voi olla että emme ymmärrä aikaa 100%, teorioita on molempien tulkintojen kannalla. Mutta sykliset tulkinnat ovat joko todella kokeellisia tai sitten epätieteellisiä. Nykytiedon perusteella suurrmmalla todennäköisyyydellä se on lineaarinen kuin syklinen.
jälleen kerran, kun tohon epätieteellisyyteen puutut: jos oletettaisiin, että aika olisi syklinen, niin kuinka sen voisi todistaa tavalla jonka hyväksyisit? en nyt tarkoita mitään geneeristä tieteellisen metodin määritelmää, vaan nimenomaisesti tässä tapauksessa ja omin sanoin kuvailtuna.
Mä en kyllä tunne tai näe paljon mitään muuta kun tavallista kehitystä tapahtuvan. Kuinka moni meistä 20-30 vuotiaista edes osaa puolueettomasti suhteuttaa maailmaa 10 vuotta sitten tähän hetkeen. Paljon menneisyydestä muistamme, mutta musta tuntuu että lähinnä itse muutumme.
määritelmiä, määritelmiä. mitä kukakin pitää tavallisena :)
lainaat nyt Parapsygologi Dean Radinia.
mielestäni ei oo mitään väliä sillä, kuka sanoo, jos sanottava on hyvää. mulla ei ees ollu mitään hajua siitä kuka toi tyyppi on, toi lausahdus vaan osu silmääni oivallisena.
Avomielisyys on hyvä asia, mutta ei enää siinä vaiheessa kun nähdään joka idea mahdollisena.
miksi? voihan aina silti säilyttää skeptisyyden...
Tulee menemään vielä kauan aikaa kunnes maailmankaikkeuden saloja osataan selittää tarkemmin.
hih, minä taas näen että jatkuvasti osataan selittää paremmin. kuitenkin, kun selitettävää on äärettömästi... noh.
Tiede on kuitenkin mielestäni äärettömästi parempi tapa lähestyä ja tulkita todellisuutta kuin tunteet, villit arvaukset tai uskonnollisten ihmisten dogmit.
riippuu mitä tulkitaan ja lähestytään. subjektiivisen kokemuksen lähestyminen tunteilla on mun mielestä oikein hyväksyttävä menetelmä.

ja erottaisin vielä noista intuition. tosi monet suuret tieteellisetkin läpimurrot on saanu alkunsa intuitiivisesta oivalluksesta, mystisestä kokemuksesta tai muusta vastaavasta, sellaisesta, jota ilmeisesti et hyväksy todelliseks tai hyödylliseks (korjaa toki jos ymmärrän väärin?).

ei tarvii kyl pyydellä anteeks, emmä ainakaa loukkaannu siitä että sulla on mielipiteitä. ja niin vaikeet ku se saattaaki olla ymmärtää, niin mäki oon tieteellinen, rationaalinen ja skeptinen ihminen. yksinkertasesti, kuten aiemmin taisin sanoaki, ei niiden tarvii sulkee mitään muuta pois.
Ahab

Post by Ahab »

http://13moon.com/time-is-art.htm
Tollanen oli tullut jo joskus paljon aikaisemmin vastaan, muistin että se oli mulla kirjanmerkeissä mutta en löytänyt sitä sieltä paljoudesta mutta tänään kun satoin katsomaan ne aakkosjärjestyksessä niin löytyi heti.
aphos
Kameleontti

Post by aphos »

Ahab wrote:http://13moon.com/time-is-art.htm
Tollanen oli tullut jo joskus paljon aikaisemmin vastaan, muistin että se oli mulla kirjanmerkeissä mutta en löytänyt sitä sieltä paljoudesta mutta tänään kun satoin katsomaan ne aakkosjärjestyksessä niin löytyi heti.
Joo, meikä ton sivuston joskus tänne linkkasi.
On kyllä outoa tavaraa.. jotenkin tuo 13-kuun sykli on jotenkin yhteydessä Ayahuascaan. Ja kaikki Mayat, Inkat, Atsteekit etc, tähdistö.. Aya yhdistetään yleensä Gaiaan, mulle tulee myös todella "kosmisia" mietteitä.

Herää myös kysymys: miksi luku 13 on nykyään ns. epäonnen luku?
Ahab

Post by Ahab »

bdxm

Post by bdxm »

Tieteessä kusee ihmiselle tyypillinen naiivi olettamus, että aivojen kapasiteetti edes riittäisi Kaiken Ymmärtämiseen. Jos ei voi tieteellä todistaa niin ei sit oo. Paavi on erehtymätön. Amen./off
dredi
LD50

Post by dredi »

Ihmisen aivot ovat rajalliset. Kaikkeus on ääretön. Äärettömyys ei voi mahtua rajalliseen (äärelliseen) tilaan.

Mut hei, mitäs jos vuonna 2012 mayat tulee takasin ufojen kanssa ja vie kaikki happopäät paratiisiin!
PELASTAKAA PIISKUJÄNIKSET!
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

dredi wrote:Ihmisen aivot ovat rajalliset.
Perustele.
dredi
LD50

Post by dredi »

Aukikco wrote:
dredi wrote:Ihmisen aivot ovat rajalliset.
Perustele.
No onko sun aivot äärettömän kokoset? Vai onko sulla kenties jonkinlainen singulariteetti aivoissa?
PELASTAKAA PIISKUJÄNIKSET!