psykedeelit terapian yhteydessä ?

Alue, jolle kuuluu keskustelu lähinnä luonnontieteistä, tutkimuksista ja tieteellisistä löydöistä.
chico
Karvakuono

psykedeelit terapian yhteydessä ?

Post by chico »

elikkä olisin kiinnostunu miten toimii psykedeelit ja terapia?esim eikös psykoterapiassa olla käytetty psykedeelejä ?
tänne vaa kaikkea asiaan liittyvää tietoa kiitos.. :shock: :D
Lymykonna
Kameleontti

Re: psykedeelit terapian yhteydessä ?

Post by Lymykonna »

Kalastaja

Post by Kalastaja »

LSD: My Problem Child
by Albert Hofmann, Ph.D.

http://www.maps.org/books/mpc/

Kappale 4: Use of LSD in Psychiatry
http://www.maps.org/books/mpc/chapter4.html

Thanatos To Eros, 35 Years of Psychedelic Exploration
by Myron J. Stolaroff

http://www.maps.org/t2e/

The Secret Chief Revealed
by Myron J. Stolaroff

http://www.maps.org/books/scr/

Remembrances of LSD Therapy Past
by Betty Grover Eisner, Ph.D. (2002)

http://www.maps.org/books/remembrances.html

Handbook for the Therapeutic Use of Lysergic Acid Diethylamide-25: Individual and Group Procedures
by Duncan Blewett, Ph.D and N. Chwelos, M.D (1959)

http://www.maps.org/ritesofpassage/lsdhandbook.pdf

LSD Psychotherapy
by Stanislav Grof M.d.

Osta

Eiköhän noilla pääse alkuun.
Ahab

Post by Ahab »

Sitten on sellainen videoitu luentosarja kuin Therapeutic Potential Of Psychedelics jota saa torrenttina. Googlella löytää.
CharlieBigPpotato
Kameleontti

Post by CharlieBigPpotato »

Ehdottomasti paras kirja tieteellisesti katsottuna aiheesta on:

Psychedelic Drugs Reconsidered
by Lester Grinspoon & James B. Bakalar
Publisher: The Lindesmith Center
Year: 1997
ISBN: 0964156857

http://www.erowid.org/library/review/review.php?p=20

Maksaa reilut 10e postikuluineen jos tilaa esim Visa Electronilla.
If the falling tide can turn and then recover, all alone we must be part of one another
Lymykonna
Kameleontti

Post by Lymykonna »

CharlieBigPpotato wrote:Ehdottomasti paras kirja tieteellisesti katsottuna aiheesta on:

Psychedelic Drugs Reconsidered
Jees, tämä meni hankintalistalle.
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

Minusta olisi kiehtovaa mennä terapiaan ei siis psykedeeliterapiaan psykeilemään tai madmailemaan. Ajoittaisi peakin juuri ajan kohdalle. Tai polttaisi salviaa siellä. Ayahuascaa tai sieniä, lsd:tä...

Kenties tavallinen psykoterapeutti, joka ei ehkä ole kokenut mitään ylläolevista ei osaisi johdatella niin taitavasti matkalla olevaa, mutta koska kuitenkin ollaan saman materiaalin kanssa tekemisissä kuin muissakin istunnoissa, niin miksipä siitä ei irti voisi saada vaikka mitä. Eri asia on mitä terapeutti on mieltä siitä että joku tulee douppaamaan :D mutta toisaalta karikatyyrisesti he ovat sellaisia "miksipä ei" tyyppejä, joten voisihan se ollakin mahdollista. Vai?
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.
Ahab

Post by Ahab »

jesuiitta wrote:Minusta olisi kiehtovaa mennä terapiaan ei siis psykedeeliterapiaan psykeilemään tai madmailemaan. Ajoittaisi peakin juuri ajan kohdalle. Tai polttaisi salviaa siellä. Ayahuascaa tai sieniä, lsd:tä...

Kenties tavallinen psykoterapeutti, joka ei ehkä ole kokenut mitään ylläolevista ei osaisi johdatella niin taitavasti matkalla olevaa, mutta koska kuitenkin ollaan saman materiaalin kanssa tekemisissä kuin muissakin istunnoissa, niin miksipä siitä ei irti voisi saada vaikka mitä. Eri asia on mitä terapeutti on mieltä siitä että joku tulee douppaamaan :D mutta toisaalta karikatyyrisesti he ovat sellaisia "miksipä ei" tyyppejä, joten voisihan se ollakin mahdollista. Vai?
No noita hypnoositohtoreitahan on ihan sairaaloissa ja niille se johdattelu on tuttua puuhaa joten se vois olla ehkä paras vaihtoehto. Tai sit ehdottaa jollekkin yliopisto psykoterapeutille että tekisitte sen ihan tieteen nimissä :wink:
No jos realistisia ollaan niin en usko että natsaa.
Lymykonna
Kameleontti

Post by Lymykonna »

jesuiitta wrote:Eri asia on mitä terapeutti on mieltä siitä että joku tulee douppaamaan :D mutta toisaalta karikatyyrisesti he ovat sellaisia "miksipä ei" tyyppejä, joten voisihan se ollakin mahdollista. Vai?
Kyseles kuule kaveripiiristäsi. Ehkä tunnetkin jo jonkun psykoterapeutin, mutta asia ei vain ole tullut puheeksi.
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

Lymykonna wrote:
jesuiitta wrote:Eri asia on mitä terapeutti on mieltä siitä että joku tulee douppaamaan :D mutta toisaalta karikatyyrisesti he ovat sellaisia "miksipä ei" tyyppejä, joten voisihan se ollakin mahdollista. Vai?
Kyseles kuule kaveripiiristäsi. Ehkä tunnetkin jo jonkun psykoterapeutin, mutta asia ei vain ole tullut puheeksi.
Aionkin kysyä, mutta ajattelin kysyä täältäkin koskapa tuumasin että myös täällä ihmisillä on ajatuksia päässä ja mahdollisesti jopa omia kokemuksia asian tiimoilta, ja kyllä, terapiassa käynti on alkanut käymään tutuksi. En näkisi tajusteen käyttöä mahdottomuutena, joskin epäilys on suurehko myös mulla.

[offtopic]Terapiassa saattaa alkaa tapahtumaan persoonan lohkoutumista. On elämä josta puhut siellä ja on elämä mitä elät sen ulkopuolella. Terapia pitäisi tavallaan tuoda terapian ulkopuolelle (sitähän terapialla haetaankin takaa tavallaan) ja terapiaan pitää tuoda ulkopuoli.

Taiteilijat saattavat tuoda taiteensa terapiahuoneeseen.

Filosofit filosofiansa. Historioitsijat kenties puhuvat historiasta.

Terapia on Elämää ja ihmissuhde. En minä haluaisi sulkea psykedeeli-elämääni sen ulkopuolelle suoraan sanottuna :shock: Ei sen tuominen välttämätöntä ole, mutta sen kieltäminen lopettaisi Elämän. Yhtälailla kuin kaikki muutkin kiellot.

MDMA kokemus terapiassa saattaisi olla mahtava kokemus. Uskon, että itkisin ja paljon... :lol: (<- naurukin voi olla itkua)

Ilo pitkästä itkusta, eikä masentavammin ja tavanomaisemmin itku pitkästä ilosta :)[/offtopic]
tRip
Moderator

Post by tRip »

Mutta eikö hyvä ystävä voisi toimia jopa parempana 'terapeuttina'..?
Ihminen, jolle purkaa tunteitaan ja jonka kanssa voi olla täysin oma itsensä.

Ja kun on terapian idean oivaltanut, niin monesta asiasta, tilanteesta , hetkestä.. muodostuu 'terapeuttinen' kokemus :)

Sen mitä psykedeeleissä olen todennut, että kaipaan ihmistä vierelleni jolle purkaa kokemusta.
En halua enää hautoa asioita pääni sisällä, sitä olen tehnyt koko elämäni.

Vuorovaikutuksella on suuri merkitys.
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

tRip wrote:Mutta eikö hyvä ystävä voisi toimia jopa parempana 'terapeuttina'..?
Toki =) Sen hyvän ystävän tulee kuitenkin olla selvillä omista tunteistaan, jotta hän todella voi auttaa. Ja arvaa kaksisataakertaa kuinka helvetisti omaa terapeuttiani olen epäillyt :)
Ja kun on terapian idean oivaltanut, niin monesta asiasta, tilanteesta , hetkestä.. muodostuu 'terapeuttinen' kokemus :)
Mahdollisesti. Ehdottaisinkin sen tiipiin hankkimista ja yagen juontia ;)
Sen mitä psykedeeleissä olen todennut, että kaipaan ihmistä vierelleni jolle purkaa kokemusta.
En halua enää hautoa asioita pääni sisällä, sitä olen tehnyt koko elämäni.

Näin on, ei pidä hautoa. Muuten tulee MäTäÄhhh! :)
Touchet
Moderator

Post by Touchet »

Mavericks Of the Mind -kirjoittaja David Jay Brownin tuore artikkeli psykedeelien terapeuttisesta käytöstä Scientific Americanissa: http://www.sciam.com/article.cfm?id=psychedelic-healing
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
— Professori Louis Lewin, 1924
psyke
Lepakko

Post by psyke »

Mutta eikö hyvä ystävä voisi toimia jopa parempana 'terapeuttina'..?
Ja kun on terapian idean oivaltanut, niin monesta asiasta, tilanteesta , hetkestä.. muodostuu 'terapeuttinen' kokemus :) Sen mitä psykedeeleissä olen todennut, että kaipaan ihmistä vierelleni jolle purkaa kokemusta. En halua enää hautoa asioita pääni sisällä, sitä olen tehnyt koko elämäni.
Mulla on tästä tavallaan omakohtaista kokemusta. Ensimmäisellä vaikealla sienireissulla kävi nimittäin niin että sain niin pahan paniikkikohtauksen että soitin ambulanssin hakemaan minut sairaalaan. Se, mikä tässä oli kuitenkin mielenkiintoista on se että olo alkoi helpottua välittömästi kun pääsin ambulanssiin sisään ja hoitajan kanssa alettiin käymään läpi pään sisäistä myrskyäni. Kun pääsimme sairaalaan ja minut ohjattiin erääseen huoneeseen sängylle makaamaan ja odottamaan lääkärin saapumista tunsin oloni jo hyvin turvalliseksi. Lääkärin tullessa paikalle sanoinkin että pahin on ohi ja olen taas ihan kunnossa. Lääkärin mielestä minulla ei ilmeisesti ollut mitään hätää sillä hän sanoi paikalla olleille päivystäjille että minut voi päästää aamulla kotiin. Nukuin yön yli sairaalaan aulassa ja aamulla tunsin oloni jälleen varsin hyväksi, vaikkakin hämmentyneeksi, "pöllämystyneeksi".

Mielestäni tuo ambulanssin kutsuminen oli kuitenkin aika turhaa, sillä kuka tahansa olisi voinut hoitaa tässä tilanteessa tuon terveyskeskushenkilökunnan tehtävän, sillä en tarvinnut mitään muuta kuin puhekaverin. Olin kai sen verran häpeissäni ja peloissani etten uskaltanut soittaa kenellekään kaverille että tulla käymään, kellokin oli yli puolenyön.

Olen täysin vakuuttunut että psykedeeleillä voisi saada hyviä tuloksia aikaan psykoterapiaan yhdistettynä kunhan terapeutti olisi vain perillä käytetyn aineen ominaisuuksista. Olisi myös aivan välttämätöntä että potilaan ja terapeutin välillä olisi syvä luottamus jolloin terapiassa oleva henkilö voisi turvallisin mielin kohdata traumansa ja ongelmiensa aiheuttajan. Veikkaisin että varsinkin masennuksen ja erillaisten riippuvuuksien hoidossa noista voisi olla suuresti apua.
bdxm

Post by bdxm »

soodatuhkasta feenikslinnun lailla palamalla kuolleista nousin vahvana. toimii. (ei kyl silti oo 24/7-viikon jälkeen pokkaa mennä nukkumaan)
Tofupekoni
Kameleontti

Post by Tofupekoni »

12 tuntia boromo-dragonFLY:n nauttimisen jälkeen wrote: Visuaalien rauhoittuessa ja lopulta hävittyä kiteytin oppimani asiat sanelukoneeseen. Laitan sanelun tähän ja olen siitä vain muokannut pois murteellisia vivahteita, mutta en koskenut sisältöön.

"Olen yrittänyt oikeuttaa minun "Psykedeelien" käyttöäni luulemalla DXM:ää psykedeeliksi, sillä että muilla ei ole rohkeutta ottaa sitä ratkaisevaa askelta, eli itse tavaraa. Vaikka olisi pitänyt miettiä uskallanko minä. Sillä joka kerta, kun olen sienien, ayahuaskaan tai muun egoa sulattavan aineen kanssa omaa mieltäni ja ulkoisen maailmankaikkeuden kauneutta tutkinut, olen kuollakseni pelännyt ottaneeni liian ison palan kakkua ja mennyt yli pääni. Näin on myös aina käynyt, asia joka vain pitää osata tunnustaa. En ole mitään jumalattaren äärettömän rakkauden rinnalla, joka on niin ääretöntä, että se voisi koska vain rakastaa minulta kodin, mielen ja kehon. kunnioitan jumalatarta. itsestään selvä asia, mitä ei voi täysin ymmärtää, ennen kuin on hänen mahdilleen antanut kotinsa, mielensä ja kehonsa. Olen yrittänyt siirtää kaiken vastuun ja työn itse psykedeeleille, luullen niitä ratkaisuksi. En ole ymmärtänyt, että minun on itse tehtävä henkinen edistymiseni, psykedeelit vain pakottavat minut "kohtaamaan demonini", tässä tapauksessa suurimman kaikista: minut itseni, yksin itseni kanssa selkeänä ajatuksissani, egottomana ja paljaana omien silmieni edessä arvosteltavana. Kuten kemikaali on vain avain tripin uskomattomaan maailmaan, on trippi fraktaalisesti henkisellä tasolla avain rehelliseen, vaikka erittäin pelottavaan ja vaikeaan, mutta edistävään oman elämän tutkiskeluun.
Psykedeelit on todellakin "vain" työkalu. Jos me halutaan tuntea itsemme, meidän pitaa vain opiskella, sillä meillä on voimakkaimmat työkalut oman mielemme käsittämiseen (vert. Psilosiini/psilosybiini, DMT ja LSD), meidän pitää vain uskaltaa käyttää niitä, vaikka me menettäisimme siinä muutaman sielun... Minne, sitä emme koskaan saa tietää, ennen kuin menemme sitä polkua, mistä ei ole kääntymistä takaisin..
With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
Ahab

Post by Ahab »

Touchet
Moderator

Post by Touchet »

Psychedelic Medicine: New Evidence for Hallucinogenic Substances as Treatments on harmillisen hintava kirja, mutta on tuolla sivujakin yli seitsemänsataa. Ilmeisesti ihan lukemisen arvoinen.
Olisi hienoa, jos jostakin kirjastosta löytyisi erikseen osasto psykedeeleistä kertovalle kirjallisuudelle.
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
Kalastaja

Post by Kalastaja »

Touchet wrote: Olisi hienoa, jos jostakin kirjastosta löytyisi erikseen osasto psykedeeleistä kertovalle kirjallisuudelle.
Suomalaisen kirjallisuuden seuran kirjaston etnologiselta osastolta löytyy muutamia alan kirjoja. Tieteellisistä lehdistä, joissa on ainakin jonkin verran juttua psykedeeleistä, löytyy Curaren ja Shamanin numeroita.

http://www.agem-ethnomedizin.de/

http://www.folkscene.hu/magzines/shaman/
Organic Being
Tuppisuu

Post by Organic Being »

Ehkä vähän turha postaus, varsinkin kun pistin saman linkin jo tuonne RIP Hofmann-ketjuun, mutta enivei.
Uusimmassa Voimassa on lyhyehkö juttu psykedeeleistä ja terapiasta.

http://www.voima.fi/content/view/full/2560
Basically, Is Life Mathematically Transcendental?
Kalavale
Apteekki

Post by Kalavale »

http://discovermagazine.com/2008/jun/16 ... e-your-ocd

Kiinnostavaa uutista. Helpotusta ahdistukseen syöpäpotilaille psilocybiinillä.
All things are equal, there are no special things.
Touchet
Moderator

Post by Touchet »

Happohuppu
Apteekki

Post by Happohuppu »

Näin se MDMA taikoo traumat pois :)

http://www.alternet.org/story/89625/
Looking for planet Gong...
happyhippy
Karvakuono

Post by happyhippy »

Toimisikohan jotkut lievät psykedeelit kuten päivänsini(200 simentä heavenly blueta on mutta en ole uskaltanut käyttää,koska minulla on lievää masennusta),voisivatko ne jopa olla hyväksi minulle?olisi muuten aika erikoinen kokemus ottaa nuo simenet ennekuin menen terapiaan... :?
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

happyhippie wrote:Toimisikohan jotkut lievät psykedeelit kuten päivänsini(200 simentä heavenly blueta on mutta en ole uskaltanut käyttää,koska minulla on lievää masennusta),voisivatko ne jopa olla hyväksi minulle?
Voivat, mikä tahansa voi olla mitä tahansa. Kaikki voi myös mennä vituilleen. Opiskele aiheesta kunnolla ennen kuin teet päätöksesi ja tiedosta, ettei kukaan voi tehdä ratkaisuja puolestasi.
olisi muuten aika erikoinen kokemus ottaa nuo simenet ennekuin menen terapiaan... :?
Varmasti, mitä ajattelisit sillä saavuttavas?
happyhippy
Karvakuono

Post by happyhippy »

Aukikco wrote:
happyhippie wrote:Toimisikohan jotkut lievät psykedeelit kuten päivänsini(200 simentä heavenly blueta on mutta en ole uskaltanut käyttää,koska minulla on lievää masennusta),voisivatko ne jopa olla hyväksi minulle?
Voivat, mikä tahansa voi olla mitä tahansa. Kaikki voi myös mennä vituilleen. Opiskele aiheesta kunnolla ennen kuin teet päätöksesi ja tiedosta, ettei kukaan voi tehdä ratkaisuja puolestasi.
olisi muuten aika erikoinen kokemus ottaa nuo simenet ennekuin menen terapiaan... :?
Varmasti, mitä ajattelisit sillä saavuttavas?
ihan läpällä vaan.. :D tuskin sillä mitään saavuttais tai miksei.. :lol:
Swampthing
Apteekki

Post by Swampthing »

Aivan, miksei? Toisaalta, miksi?

Otin tuossa toissa lauantaina happoa ja se tuntui jollain tapaa terapialta, varsinkin kun pääsi puhumaan luotettavalle ihmiselle. Ihan tajuttoman kamala olo pitkän aikaa, outoa visuaalitusta. Sitten oli puhdistautunut fiilis ja pitkään vaivannut mielialojen pomppiminen katosi tyystin. Varma(-ankin/-sti) serotonergisyydellä jotain tekemistä.
Mieli on mukava paikka asua.
happyhippy
Karvakuono

Post by happyhippy »

Swampthing wrote:Aivan, miksei? Toisaalta, miksi?

Otin tuossa toissa lauantaina happoa ja se tuntui jollain tapaa terapialta, varsinkin kun pääsi puhumaan luotettavalle ihmiselle. Ihan tajuttoman kamala olo pitkän aikaa, outoa visuaalitusta. Sitten oli puhdistautunut fiilis ja pitkään vaivannut mielialojen pomppiminen katosi tyystin. Varma(-ankin/-sti) serotonergisyydellä jotain tekemistä.
lueskelin että potilaat olivat paljon avoimempia ja että siitä oli joillekkin todella suuri apu.Mutta jos mun terapeutti tuo hapot niin miksei...