miedommat stimulantit

Stimulantit & empatogeenit. Keskustelua stimulanteista, stimuloivista yrttivalmisteista ja empatogeeneistä.
bom
Lepakko

miedommat stimulantit

Post by bom »

Mietin erilaisia vaihtoehtoja kahville, mitä tosin rakastan ja juon yleensä vähintään pari kuppia päivässä, mutta vaihtelukin virkistää. Teetä olen myös välillä suosinut - vihreää sekä tummaa. Matén olen huomannut oivalliseksi piristeeksi ilman kahvin aiheuttamaa tukalaa fiilistä. Battery on herkkua satunnaisesti. Joskus tilasin pelkkää guarana-jauhetta mutten varsinaisesti ihastunut siihen. Miten esim. kola-pähkinät tms?
"Life is like stepping into a boat that is about to sail out to sea and sink." —Shunryu Suzuki
ihmislaji
Psykonautti

Re: miedommat stimulantit

Post by ihmislaji »

Kahvissa, teessä, matessa, energiajuomissa ja guaranassa on sama vaikuttava aines: kofeiini.

Itse en oikein huomaa mitään eroa näiden juomien välillä. Kyse lienee vain annostuksesta - jossain on enemmän kofeiinia, jossain vähemmän. Tosin poikkeuksena guarana, ihan kuin se vaikuttaisi hieman rauhallisemmin kuin muut. Voisiko se ehkä imeytyä hitaammin vai olenko vain kuvitellut omiani?
What is a mind, if not something to be messed with? What is consciousness, if not a state to be altered?
Touchet
Moderator

Re: miedommat stimulantit

Post by Touchet »

ihmislaji wrote:Kahvissa, teessä, matessa, energiajuomissa ja guaranassa on sama vaikuttava aines: kofeiini.
Käytännössä kaikissa näissä (ja kaakaossa) esiintyy myös laajalti muita ksantiineja, joilla on vaihtelevaisenlaisia vaikutuksia. Esim. kaakaon pääasiallinen alkaloidi teobromiini (joka on kofeiinin yksi metaboliiteista) on lempeähkö vasodilaattori, eli verisuonia laajentava aine. Yhdistävänä tekijänä näillä ksantiineilla on se, että ne kaikki ovat jossain määrin fosfodiesteraasin estäjiä, ne vaikuttavat soluviestintään ja blokkaavat keskushermoston toimintaa hidastavaa adenosiinia. Kofeiini myös lisää dopamiinin ja asetyylikoliinin erittymistä, sekä jossain määrin pidentää katekoliamiinien (adrenaliini, dopamiini) ja niiden toimintaa "matkivien" sympatomimeettien (eli amfetamiinien, metyylifenidaatin, kokaiinin & pipradrolien) vaikutusaikaa.

Mutta esim. teestä löytyy myös l-teaniinia, jolla on selviä farmakologisia vaikuksia.

*hohhoijaa*

Itse aiheeseen: Muskottipähkinä, ginseng ja ruusujuuri, sekä monet muut adaptogeenit (kehon toimintaa tasaavat aineet) ovat miedosti piristäviä. Khatia pitäisi koittaa. Ja sahramia: http://en.wikipedia.org/wiki/Trade_and_ ... icinal_use
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
— Professori Louis Lewin, 1924