Metyylifenidaatti (Concerta, Ritalin, Equasym, Medikinet)
-
Exaile
- Karvakuono
Re: Concerta
onhan noita tullut aika usein kännissä rouskuteltua
-
yoshimura
- Psykonautti
epäilen että olen yliherkkä aineelle
18 milligramman annos normaalisti nieltynä aiheutti jo toivotun tuloksen , ei siinä vielä mitään mutta kun illalla söin yhden 18mg pureksimalla samana päivänä kahdella ja puolella mukillisellä kahvia vaikutukset olivat samat kuin pirillä ja tulin ihan yliaktiiviseksi kädet hikoilivat ja oli vauhti päällä yhessä vaiheessa meinasi taju lähtä
kattelen nyt vielä tästä edespäin en taida paljon niitä pureksia kahvin kera 
-
RiotStarter
- Apteekki
-
growy
- Kameleontti
Mun mielestä combottaminen concertalla ja alkoholilla on aivan perseestä. Alkoholi vie sitä consujen oloa pois pikkasen, ja antaa sellasen "ahdistavan kännin" jauhaa vaan paskaa ja ei tee mieli istua eikä liikkuakkaan. Consut consuina ja bisset bisseinä 
Ulottuvuuksien kuvitteleminen on meille vaikeaa, koska elämme kolmiulotteisessa avaruudessa ja kiidämme ajan mukana eteenpäin.
-
Jeshu
- OD
Joo uskoisin kans. Jos on pureksinut kunnolla ja onnistunut saamaan kapselin rikki niin että aineet liukenee nopeasti, niin tuo 18mg on jo aika iso annos. Tai jos miettii, että söisi lähes neljä 5mg:n ritalinia niin kyllä kiristelee!RiotStarter wrote:Lienee iha normaaleja seurauksia tollasesta toiminnasta.. :?
edit: ei mutta 10 millisiähän ne olivatkin mitä minä olin syönyt. En sitten kyllä sanoisi, että tuo 18mg olisi mikään iso annos, mutta toki yskilöllisyys...
Last edited by Jeshu on Mon 17 Dec 2007, 19:11, edited 1 time in total.
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.
-
yoshimura
- Psykonautti
nyt huomasin et tää aine ei tosissaan sovellu mulle normaalilla 3x18 mg annostuksella kaikki pahimmat haittavaikutukset
:huimaus
:mielialan vaihtelu plus muita psyykkisiä häiriöitä
:lihasten nykiminen
:ruuansulatushäiriöt
:ahdistus
:verenpaineen kohoaminen
:pahoinvointi
vittu noita riittää noi kaikki on tarkistettu tohtori.fi lääketiedoista ja täsmää
pitää nopeasti lopettaa tän syöminen ennenku viel kuolen tähän
vittu noita riittää noi kaikki on tarkistettu tohtori.fi lääketiedoista ja täsmää
-
Hupu
- Psykonautti
Posted: 13.12.2007 22:04:13
Posted: 17.12.2007 11:05:06yoshimura wrote:nyt sain sen vihdoinaamulla 1 x 18mg concerta , myöhemmin 4x18mg concerta ja sit sen jälkee jos toimii nii 54mg concertoja kehiin
jes jes
Kylläpä äkkiä muuttui sun asenteet... No joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön...yoshimura wrote:nyt huomasin et tää aine ei tosissaan sovellu mulle normaalilla 3x18 mg annostuksella kaikki pahimmat haittavaikutukset
-
tRip
- Moderator
Vaihda dexeen..yoshimura wrote:nyt huomasin et tää aine ei tosissaan sovellu mulle normaalilla 3x18 mg annostuksella kaikki pahimmat haittavaikutukset
Ei tosta pseudopiristä o edes päihteeks.
Keep it unreal.
Vaultti.net - coming soon..
-
yoshimura
- Psykonautti
olen erimieltä ettei tosta oo päihteeksi mulla toimi erittäin hyvin ku aamulla otin yhen ja sit illal pureskelin yhen reilun kahviannoksen kera kyl tunnin oli ihan täpinät pääl
mut se ei varmaan kaikkiin sitte vaikuta noin 
-
D.E.S
- Kameleontti
Saatana, jos ne on sulle määrätty tarkkaavaisuushäiriöö, ni mitä vittua?!+1+ Jee mä vedän aamul tän näin, joo sit mä' pureskelen tästä vähä'n lisää. WTF! sit itket et tulee paha olo, voi voi. Syö ne vitun lääkkees sillee miten ne on sulle määrätty, ja kasva isoks.. Niit lääkkeitä määrätää ihan tarkotuksella.
Okei, kyllä sitä itekin tulee syötyä rauhoittava tai pari ei niinkään lääkintämielessä, mut toi concertojen/ritalinin väärinkäyttö RAIVOSTUTTAA.
Okei, kyllä sitä itekin tulee syötyä rauhoittava tai pari ei niinkään lääkintämielessä, mut toi concertojen/ritalinin väärinkäyttö RAIVOSTUTTAA.
"Taste
-
tRip
- Moderator
Itse lienen sellainen ihminen, jolle ei huumeita pitäisi reseptillä määrätä.. 
Lääke ja viihde kun eivät tahdo pysyä erillään.. tai raja siinä on hyvin häilyvä.
Toisaalta, eipähän tarvitse tutustua epämääräisiin ihmisiin, kun jakelupuolen hoitaa kunniallinen apteekki.
Lääke ja viihde kun eivät tahdo pysyä erillään.. tai raja siinä on hyvin häilyvä.
Toisaalta, eipähän tarvitse tutustua epämääräisiin ihmisiin, kun jakelupuolen hoitaa kunniallinen apteekki.
Keep it unreal.
-
D.E.S
- Kameleontti
Yep, Itselleni jos määrättäisiin respa rauhoittaviin niin en varmaan voisi olla syömätttä niitä huvikseen. Tuosta concertasta on vain ollut itselleni niin suuri apu juuri siihen, mihin ne on määrättykin, etten jaksa niitä viihteellisestiedes kokeilla. Kun sain tuon reseptin, olin ihan jeejee, kylähän näitä pitää viihteillä ennenkuin tole nousee, mutta kun huomasin niiden hyödyn, jätin koko leikin väliin.tRip wrote:Itse lienen sellainen ihminen, jolle ei huumeita pitäisi reseptillä määrätä..
"Taste
-
yoshimura
- Psykonautti
jaa jaa
no toivon kyllä että tästä jotain apua olisi.
-
tRip
- Moderator
Khyl..D.E.S wrote:Tuosta concertasta on vain ollut itselleni niin suuri apu juuri siihen, mihin ne on määrättykin, etten jaksa niitä viihteellisestiedes kokeilla. Kun sain tuon reseptin, olin ihan jeejee, kylähän näitä pitää viihteillä ennenkuin tole nousee, mutta kun huomasin niiden hyödyn, jätin koko leikin väliin.
Itse aloitin alunperin puhtaasti lääkkeenä käyttämään (ritalin,concerta, dexe), mutta kun sitä on jonkin aikaa käyttänyt, tuntuu että viihdettä on jo se lääkinnällinenkin käyttö. ts. päihdettä ja päihtymystä se on jokatapauksessa, otti sen sitten lääkkeenä tai huumeena.
Oikein käytettynä näistä lääkkeistä saa oivan avun.. viihteenä käytettäessä se vain kääntyy itseään vastaan.
Itselleen kuitenkin pitäisi olla rehellinen, oli käyttö sitten minkälaista hyvänsä
Keep it unreal.
-
growy
- Kameleontti
Ei concertasta saa mun mielest minkäänlaista viihdekäyttöä. Joskus kun syö 1kpl aamulla ennen kouluun/duuniin menoa,pystyy ihmeen hyvin keskittymään. Olen ajatellut mennä lekurille pyytämään näitä,sillä olen huomannut että keskittymiseni menee koko ajan huonompaan suuntaa ja näistä siihen saa hyvän avun..
Ulottuvuuksien kuvitteleminen on meille vaikeaa, koska elämme kolmiulotteisessa avaruudessa ja kiidämme ajan mukana eteenpäin.
-
nethuke
Itse puhuin neurologille että arveluttaa että alkaisin käyttää niitä väärin, kun alkoholin väärinkäytön kanssa ongelmissa paraikaa.. Neurologi tuumas että uskoo että mielenkiinto moiseen väärinkäyttöön kaikkoaa kun aloitan noiden popsimisen ja ne toimivat.. Eipä ois voinu oikeammassa olla. Meni todellla kauan ennenkun oli kokeiltava että no mitä ne nyt sitten sanoo jos niitä pureksii muutaman kerrallaan. Ja siihen kokeiluun tämä väärinkäyttö jäi. Ei ollut mitään syytä/mielenkiintoa jatkaa sillä tiellä.D.E.S wrote:Tuosta concertasta on vain ollut itselleni niin suuri apu juuri siihen, mihin ne on määrättykin, etten jaksa niitä viihteellisestiedes kokeilla. Kun sain tuon reseptin, olin ihan jeejee, kylähän näitä pitää viihteillä ennenkuin tole nousee, mutta kun huomasin niiden hyödyn, jätin koko leikin väliin.
No tätä en nyt ihan ymmärtäisi.. Rohkenen väittää että ajattelet väärin :-) Sillä mitä päihtymystä se on jos korjaat aivokemiat sille tolalle kuin niiden kuuluu olla? Tuntuuko sinusta siltä että huumaat itsesi näillä, koska vailla lääkettä olosi on niin paljon kehnompi..tRip wrote: Itse aloitin alunperin puhtaasti lääkkeenä käyttämään (ritalin,concerta, dexe), mutta kun sitä on jonkin aikaa käyttänyt, tuntuu että viihdettä on jo se lääkinnällinenkin käyttö. ts. päihdettä ja päihtymystä se on jokatapauksessa, otti sen sitten lääkkeenä tai huumeena.
p.s. löysin viimeyönä tän foorumin ja olen mielissäni =)
-
tRip
- Moderator
Noh, hain lähinnä takaa sitä, että selvinpäin on ihan mukavaanethuke wrote:No tätä en nyt ihan ymmärtäisi.. Rohkenen väittää että ajattelet väärin :-) Sillä mitä päihtymystä se on jos korjaat aivokemiat sille tolalle kuin niiden kuuluu olla? Tuntuuko sinusta siltä että huumaat itsesi näillä, koska vailla lääkettä olosi on niin paljon kehnompi..tRip wrote: Itse aloitin alunperin puhtaasti lääkkeenä käyttämään (ritalin,concerta, dexe), mutta kun sitä on jonkin aikaa käyttänyt, tuntuu että viihdettä on jo se lääkinnällinenkin käyttö. ts. päihdettä ja päihtymystä se on jokatapauksessa, otti sen sitten lääkkeenä tai huumeena.
Ja tervetuloa holvistoon, josta paluuta ei ole.. ^^
Keep it unreal.
-
Jeshu
- OD
HöpsistRip wrote:Ei tosta pseudopiristä o edes päihteeks.
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
-
MinorShoe
- Karvakuono
Hmph, mul ois 10 kappaletta 10mg Ritalineja. Monta pitäs heittää että toimis jotenki? Ja miten, ihan suoraan nielemällä alas, pureskellen, imeskellen, nenään??
outoja hippejä, ekstaasi trippejä
-
Anonyymi
Luultavasti nielaisemalla, pureskelemalla tai nokkaan jos ne on tavallisia tabletteja. Depotit pureskelemalla.MinorShoe wrote:Hmph, mul ois 10 kappaletta 10mg Ritalineja. Monta pitäs heittää että toimis jotenki? Ja miten, ihan suoraan nielemällä alas, pureskellen, imeskellen, nenään??
-
Micke
- Psykonautti
Pakko ottaa tähän kantaa adhd:n omaavana ja 54mg:n Concertan syöjänä itsekin.
Syön lähinnä lääkkeeni ite ja oikein, jolloin olo on melko tasainen koko päivän. Ainoa parempi adhd-lääke jota olen kokeillut on oikeasti meta; ainoastaan sillä huonolla puolella, et se oikeesti valvottaa ja pahast. Sitä on aiemmin käytettykin adhd:n hoitoon. Mut mä oon saanu lääkkeeni nelisen vuotta sitten ja ikää on kuitenki se 26. Mä oon tottunu, et mun elämä on vuoristorataa, kuten addeilla yleensäkin. Siks mä saatan joskus ottaa Concertaa pommina enemmän jonain päivänä ja olla normaalia rauhallisempi ja sit taas toisena päivänä vähemmän; ja olla taas enemmän "oma itseni".
Mä olen antanut koko lääkityksen aikana vain 2 kertaa kokonaisen 54mg:sen Concertan pois; toisella oli diagnisoitu adhd (ja se murskas sen ja veti överit), ja toisel sen elämää seuranneena sellasen 8 vuotta ja myös siskonpoikaa katsellen et "ei pysy poika hetkeäkään paikallaan, ei"; päättelin itse et olis adhd. Tää diagnisoitu sai ajatukset järjestykseen jo pienemmällä määrällä, muutaman kerran annoin omastani. Diagnisoimaton oli sitä mieltä ettei se "kunnolla toimi", mut oli nukkun vaa 3 tuntii yöllä (mikä on mullekin alus 54mg:sen kans ollu yleist).
Pari kertaa oon antanu sitä vaaleaa osuutta muillekin. Yks ystävä otti sitä kerran, ku lähti stadii juhlimaan ja piti valvoa, ja oli tosi iloinen, ku neljää ast meni baaris; eikä tarvin lirpakkaa ottaa ja olo oli hyvä. Xone-hoidos oleva hlö vertas sitä mdma-oloihin. Addit sanoo et ajatukset on kasassa. Jotkuu sanoo ettei oo hintasa arvonen (vaihtareina oon tehny, mut tääl pidetää 5 euron hintaa kokonaisesta, koska 30kpl 54mg:siä maksaa apteekis päälle 80 egee).
ADHD-aikuiset palstalta olen lukenut jonkun verran lääkkeen farmatologiaa ja sielläkin väitetään et katuamfe ois suunnillee puolet levoa ja puolet dexeä+jatkeet. Levo on kuulemma vaikutuksiltaan oikealla puolella ja dexe aivan vasemmalla (tätäkään en ymmärtäny
, ainakaan täysin).
Mä laitan eka tän kemistin kirjoituksen Concertasta (vaikutuksesta ja kemiallisesta koostumuksesta) ja sit viäl dexestä+ jatko dexestä (jos tiesot tarpeellisia, voi siirtää dexen omaan topicciin); joista molemmista väitetään että ne eivät ole amfetamiineja, vaikka dexe kuuluukin amfetamiini-perheeseen molekyylikaavansa puolesta. Mut siis nämä vain kemiasta kiinnostuneille kirjoittajille; mä sanoin jo oman kantani asiaan
...
Re: Metyylifenidaatti ja sen hydrokloridimuoto
Metyylifenidaatti on vain kiteytetty hydrokloridina antamalla sen reagoida HCl:n (suolahapon eli vetykloridin) kanssa. Tällöin HCl vahvana happona luovuttaa protonin eli vetyionin (H+) metyylifenidaatin typpiatomille, joka on sen emäsosa. Näin metyylifenidaattimolekyylistä tulee positiivinen "metyylifenidium"-ioni ja HCl-molekyylistä vastaavasti negatiivinen ioni (Cl-). Muodostuu ioniyhdiste eli suola, joka liukenee ioneina (metyylifenidiumioni + kloridi-ioni) paremmin veteen kuin metyylifenidaattimolekyyli, ja jonka sulamispiste on korkeampi. Metyylifenidaattimolekyylin typpiatomin tekee emäksiseksi sen vapaa elektronipari, se ottaisi (ainakin osittain) protonin vesimolekyyliltä ellei se olisi hydrokloridina. Muutkin amiinit (myös amfetamiini) tekevät samoin. Niiden happo-emäsvakioista riippuu se, kuinka suureksi osaksi ne ovat ioneina veressä, jonka pH = 7,3 (puskuriliuos). Metyylifenidaatin rakennekaava löytyy tiedostosta:
http://www.erowid.org/cgi-bin/chem_comp ... ompare.cgi
Kiinnittämällä sen typpiatomiin toisen vetyatomin ja positiivista varausta osoittavan plus(+)-merkin saadaan "metyylifenidium"-ionin kaava. Kiinteässä tilassa metyylifenidium- ja kloridi-ionit vetävät toisiaan puoleensa muodostaen ionisidoksia, mutta vesiliuoksissa (myös veressä) kumpikin on vesimolekyylien ympäröiminä ja ne pääsevät liikkumaan vapaasti toistensa ohi. Ritaliinin vaikuttava aine ei siis ole hydrokloridi vaan veressä metyylifenidiumioni ja/tai metyylifenidaattimolekyyli. Pystyisin laskemaan niiden osuudet veressä (pH:ssa 7,3), jos joku tietäisi metyylifenidaatin happo- tai emäsvakion. (Kemiassa päätettä -um käytetään tavallisesti ilmaisemaan positiivista varausta ja päätettä -aatti ilmaisemaan negatiivista varausta, myös varauksettomia estereitä.)
Markku Salonen
Kemisti, aineenopettaja
Ja Dexestä
Re:Dexedrinen mystisyys ADHD-lääkkeenä
Sivulla http://www.erowid.org/cgi-bin/chem_comp ... ompare.cgi
on ohjelma, jolla voi verrata visuaalisesti (ja kemiallisen kaavan perusteella) mitä erilaisimpia lääkeaineita ja huumeita. Sieltä löytyy myös amfetamiinin rakennekaava, johon seuraavassa tekstissäni viittaan. DaZZlen ja PeterPanin viestien sisällöt ovat oikean suuntaiset.
Amfetamiini on kemialliselta nimeltään 1-fenyyli-2-propyyliamiini eli 1-fenyyli-2-aminopropaani. Sillä on kaksi peilikuvaisomeeriä dekstro- ja levoamfetamiini, joiden rakennekaavat ovat muuten samat, mutta toistensa peilikuvia kuten vasen ja oikea käsi. Dekstro- eli D-amfetamiini kääntää tasossa polaroidun valon polarisaatiotasoa oikealle (lat. dexter = oikea) ja levo- eli L-amfetamiini vasemmalle (laevus = vasen). Itse asiassa amfetamiini on yhteisnimitys vain näille kahdelle amfetamiinille. Kumpikin on ns. primäärinen amiini, jonka typpiatomiini on kiinnittynyt yksi hiiliatomi. Metamfetamiini (engl. methampfetamine) eli N-metyyliamfetamiini, jonka rakennekaava myös on yllä mainitussa tiedostossa, ei oli varsinaisesti amfetamiini vaan amfetamiinin metyylijohdannainen, jossa metyyliryhmä on kiinnittynyt amfetamiinin typpiatomiin (sitä etuliite "N-" tarkoittaa) korvaten siihen kiinnittyneen toisen vetyatomin. Se on ns. sekundäärinen amiini, koska sen typpiatomiin on kiinnittynyt kaksi hiiliatomia. Myös sillä on D- ja L-isomeerit sekä lisäksi myös muita isomeerejä, esim. orto-, meta- ja parametyyliamfetamiinit, joissa metyyliryhmä on kiinnittynyt typpiatomin sijasta bentseenirenkaaseen korvaten siitä yhden vetyatomin. Kaikilla näillä metyyliamfetamiineilla on yhteinen molekyylikaava: C10H15N. Amfetamiinin (sekä D- että L-amfetamiinin) molekyylikaava on C9H13N.
Dekstroamfetamiinisulfaatti on rikkihapon dekstroamfetamiiniesteri. Rikkihapon molekyylikaava on H2SO4. Sen estereissä molemmat vetyatomit ovat korvautuneet tavallisesti jollakin orgaanisella molekyylillä tai atomiryhmällä, tässä tapauksessa kahdella dekstroamfetamiinilla. Silläkin on useita isomeereja, koska amfetamiini voi kiinnittyä sulfaattimolekyyliin monesta kohdasta. Niiden kaikkien molekyylikaava on näin ollen (C9H13N)2SO4. Elimistössä se hydrolysoituu (hajoaa) ilmeisesti hitaasti muodostamatta amfetamiinia. Amfetamiinin sijaan siitä muodostunee hydroksoamfetamiinia, mutta ilmeisesti niin vähän kerrallaan, ettei huumaavaa määrään ehdi muodostua. Esterien hydrolyysireaktiot ovat vielä 37-40 asteen lämpötilassa hitaita (puoliintumisajat useita tunteja) mutta nopeutuvat lämpötilan kohotessa. Todennäköisesti toinen hydroksoamfetamiinimolekyyleistä vapautuu hydrolyysireaktiossa ensin, jolloin välituotteena syntyy dekstroamfetamiinivetysulfaattia (C9H13NHSO4), joka neutraloituu elimistössä dekstroamfetamiinisulfaatti-ioniksi (C9H13NSO4-) välittömästi (veri on lievästi emäksinen puskuriliuos, jonka pH = 7,3 ei muutu pienistä happo- tai emäslisäyksistä). Dektroamfetamiinisulfaatti-ionikin hydrolysoituu hydroksodekstroamfetamiiniksi (C9H12(OH)N) ja sulfaatti-ioniksi (SO42-). Deksendriinin käyttöä ei siis ole syytä pelätä, vaikka se olisikin dekstroamfetamiinisulfaattia (jokin sen isomeereista). Se on sulfaattiesterinä eikä vapaana dekstroamfetamiinina siksi, että se hajoaisi elimistössä riittävän hitaasti, ettei sitä olisi ainakaan helppo käyttää huumeena. Samalla sen vaikutusaika myös pitenee ja teho paranee.
Peilikuva- eli optinen isomeeria ei ole erikoisalaani. Kirjoittaessani edellistä viestiäni deksendriinistä en muistanut, mitä etuliite dekstro- tarkoittaa. Siksi olen poistanut siitä epämääräiset tietoni. Yleensä kemiassa käytetään lyhyesti vain etuliitteitä D- ja L-, joiden alkuperää en muistanut. Erikoisalojani ovat epäorgaaninen ja analyyttinen kemia, ja lääkeaineet ovat yleensä orgaanisia yhdisteitä. Kummankin viestini otsikon "Amfetamiinin eli Dexenrinen mystisyys" olen lyhentänyt muotoon "Dexendrinen mystisyys", koska deksendriini ei ole amfetamiinia, kuten yhdessä ylemmässä viestissä väitetään.
Markku Salonen
Kemisti, aineenopettaja
Ja on vielä yksi teksti samalta ihmiseltä
Lainaus käyttäjältä:
Woodie selittää yllä lainaamissani kohdissa viestiään hyvin sen, että amfetamiini ja amfetamiinijohdannainen ovat aivan eri asioita.
Amfetamiini on oikein käytettynä hyvä lääke tarkkaavaisuushäiriöihin, myös ADHD:n hoitoon. Siksi sitä annettiinkin toisen maailmansodan loppuvaiheessa saksalaisille sotilaille ja viimeksi Irakin sodassa amerikkalaisille lentäjille. Mutta sen huumaavien ominaisuuksien vuoksi sitä ei voida antaa aiankaan suuressa mitassa ADHD:n hoitoon, koska sitä tarvitsevia olisi niin suuri määrä, että on mahdotonta estää osaa määrätystä lääkkeestä joutumasta katukauppaan. Siksi on ollut tarpeellista johtaa amfetamiinista sopivia lääkeaineita, joissa sen hyvät ominaisuudet ovat säilyneet mutta huumaava vaikutus hävinnyt. Tai sitten huumaamisen tarvittava määrä lääkettä on niin suuri, että sen myyminen huumeeksi on kannattamatonta (ainakin suuressa määrin). Nuo amfetamiiniin liitetyt suuret hiilivety- ym. ryhmät täyttävät tuon tehtävän.
Deksedriini (engl. dexedrine) on ns. triviaalinimi, joka ei kerro mitään sen rakenteesta. Sulfaatit ovat rikkihapon suoloja tai estereitä, joihin aineen toinen nimi deksamfetamiinisulfaatti viittaa. Orgaaniset yhdisteet muodostavat ennemmin estereitä kuin suoloja, joten olettaisin deksentriinin ennemmin esteriksi. Metyylifenidaatti on fenidihapon metyyliesteri.
En usko, että kenenkään näitä amfetamiinista johdettuja lääkkeitä oikein käyttävien tarvitsee pelätä niiden huumaavia vaikutuksia. Tuskin sellainen amfetamiinijohdannainen edes saisi maassamme myyntilupaa. Kokemuksethan ovat osoittaneet, että osa huumeiksi kelpaavista lääkkeistä joutuu helposti katukauppaan (esim. heroiinivieroituksessa käytetyt temgesic ja subutex, jotka on yleensä otettava poliklinikalla hoitajan valvoessa).
Lopuksi toteaisin, että amiinit ovat ammoniakin (NH3) johdannaisia. Niissä yksi tai useampi vetyatomi on korvattu hiilivetyryhmällä. Kalojen haju johtuu suureksi osaksi di- ja trimetyyliamiineista, joista edellisessä on kaksi, jälkimmäisessä kolme, metyyliryhmää. Eihän kalan haju ole niin pistävää ja vastenmielistä kuin ammoniakin. Ammoniakki on erittäin myrkyllinen kaasu, mutta amiineja syntyy elimistössä valkuaisaineiden hajotessa. Ne poistuvat elimistöstä virtsan mukana. Tässä toinen esimerkki siitä, miten aine ja sen johdannaiset voivat erota ominaisuuksiltaan huomattavastikin toisistaan.
Nämä kaikki lainaukset ovat siis ADHD-aikuiset sivuston kirjoittajan kirjoittamia (kaikki tuon saman kemistin, paitsi lainaus on toiselta kirjoittajalta). Kun useat tällä foorumilla vaikuttavat kiinnostuneilta lääkkeiden kemiasta, ni jos joku ymmärtää tuosta miten noiden lääkkeiden pitäis toimia, ni hyvä
. Itse olen sen verran, mitä joskus harvoin luovun osasta omaa depottiani; saanut joko todella positiivista tai sitten negatiivista palautetta kyseisestä lääkkeestä; eli uskon, että on henkilöstä kiinni miten se vaikuttaa..
Syön lähinnä lääkkeeni ite ja oikein, jolloin olo on melko tasainen koko päivän. Ainoa parempi adhd-lääke jota olen kokeillut on oikeasti meta; ainoastaan sillä huonolla puolella, et se oikeesti valvottaa ja pahast. Sitä on aiemmin käytettykin adhd:n hoitoon. Mut mä oon saanu lääkkeeni nelisen vuotta sitten ja ikää on kuitenki se 26. Mä oon tottunu, et mun elämä on vuoristorataa, kuten addeilla yleensäkin. Siks mä saatan joskus ottaa Concertaa pommina enemmän jonain päivänä ja olla normaalia rauhallisempi ja sit taas toisena päivänä vähemmän; ja olla taas enemmän "oma itseni".
Mä olen antanut koko lääkityksen aikana vain 2 kertaa kokonaisen 54mg:sen Concertan pois; toisella oli diagnisoitu adhd (ja se murskas sen ja veti överit), ja toisel sen elämää seuranneena sellasen 8 vuotta ja myös siskonpoikaa katsellen et "ei pysy poika hetkeäkään paikallaan, ei"; päättelin itse et olis adhd. Tää diagnisoitu sai ajatukset järjestykseen jo pienemmällä määrällä, muutaman kerran annoin omastani. Diagnisoimaton oli sitä mieltä ettei se "kunnolla toimi", mut oli nukkun vaa 3 tuntii yöllä (mikä on mullekin alus 54mg:sen kans ollu yleist).
Pari kertaa oon antanu sitä vaaleaa osuutta muillekin. Yks ystävä otti sitä kerran, ku lähti stadii juhlimaan ja piti valvoa, ja oli tosi iloinen, ku neljää ast meni baaris; eikä tarvin lirpakkaa ottaa ja olo oli hyvä. Xone-hoidos oleva hlö vertas sitä mdma-oloihin. Addit sanoo et ajatukset on kasassa. Jotkuu sanoo ettei oo hintasa arvonen (vaihtareina oon tehny, mut tääl pidetää 5 euron hintaa kokonaisesta, koska 30kpl 54mg:siä maksaa apteekis päälle 80 egee).
ADHD-aikuiset palstalta olen lukenut jonkun verran lääkkeen farmatologiaa ja sielläkin väitetään et katuamfe ois suunnillee puolet levoa ja puolet dexeä+jatkeet. Levo on kuulemma vaikutuksiltaan oikealla puolella ja dexe aivan vasemmalla (tätäkään en ymmärtäny
Mä laitan eka tän kemistin kirjoituksen Concertasta (vaikutuksesta ja kemiallisesta koostumuksesta) ja sit viäl dexestä+ jatko dexestä (jos tiesot tarpeellisia, voi siirtää dexen omaan topicciin); joista molemmista väitetään että ne eivät ole amfetamiineja, vaikka dexe kuuluukin amfetamiini-perheeseen molekyylikaavansa puolesta. Mut siis nämä vain kemiasta kiinnostuneille kirjoittajille; mä sanoin jo oman kantani asiaan
Re: Metyylifenidaatti ja sen hydrokloridimuoto
Metyylifenidaatti on vain kiteytetty hydrokloridina antamalla sen reagoida HCl:n (suolahapon eli vetykloridin) kanssa. Tällöin HCl vahvana happona luovuttaa protonin eli vetyionin (H+) metyylifenidaatin typpiatomille, joka on sen emäsosa. Näin metyylifenidaattimolekyylistä tulee positiivinen "metyylifenidium"-ioni ja HCl-molekyylistä vastaavasti negatiivinen ioni (Cl-). Muodostuu ioniyhdiste eli suola, joka liukenee ioneina (metyylifenidiumioni + kloridi-ioni) paremmin veteen kuin metyylifenidaattimolekyyli, ja jonka sulamispiste on korkeampi. Metyylifenidaattimolekyylin typpiatomin tekee emäksiseksi sen vapaa elektronipari, se ottaisi (ainakin osittain) protonin vesimolekyyliltä ellei se olisi hydrokloridina. Muutkin amiinit (myös amfetamiini) tekevät samoin. Niiden happo-emäsvakioista riippuu se, kuinka suureksi osaksi ne ovat ioneina veressä, jonka pH = 7,3 (puskuriliuos). Metyylifenidaatin rakennekaava löytyy tiedostosta:
http://www.erowid.org/cgi-bin/chem_comp ... ompare.cgi
Kiinnittämällä sen typpiatomiin toisen vetyatomin ja positiivista varausta osoittavan plus(+)-merkin saadaan "metyylifenidium"-ionin kaava. Kiinteässä tilassa metyylifenidium- ja kloridi-ionit vetävät toisiaan puoleensa muodostaen ionisidoksia, mutta vesiliuoksissa (myös veressä) kumpikin on vesimolekyylien ympäröiminä ja ne pääsevät liikkumaan vapaasti toistensa ohi. Ritaliinin vaikuttava aine ei siis ole hydrokloridi vaan veressä metyylifenidiumioni ja/tai metyylifenidaattimolekyyli. Pystyisin laskemaan niiden osuudet veressä (pH:ssa 7,3), jos joku tietäisi metyylifenidaatin happo- tai emäsvakion. (Kemiassa päätettä -um käytetään tavallisesti ilmaisemaan positiivista varausta ja päätettä -aatti ilmaisemaan negatiivista varausta, myös varauksettomia estereitä.)
Markku Salonen
Kemisti, aineenopettaja
Ja Dexestä
on ohjelma, jolla voi verrata visuaalisesti (ja kemiallisen kaavan perusteella) mitä erilaisimpia lääkeaineita ja huumeita. Sieltä löytyy myös amfetamiinin rakennekaava, johon seuraavassa tekstissäni viittaan. DaZZlen ja PeterPanin viestien sisällöt ovat oikean suuntaiset.
Amfetamiini on kemialliselta nimeltään 1-fenyyli-2-propyyliamiini eli 1-fenyyli-2-aminopropaani. Sillä on kaksi peilikuvaisomeeriä dekstro- ja levoamfetamiini, joiden rakennekaavat ovat muuten samat, mutta toistensa peilikuvia kuten vasen ja oikea käsi. Dekstro- eli D-amfetamiini kääntää tasossa polaroidun valon polarisaatiotasoa oikealle (lat. dexter = oikea) ja levo- eli L-amfetamiini vasemmalle (laevus = vasen). Itse asiassa amfetamiini on yhteisnimitys vain näille kahdelle amfetamiinille. Kumpikin on ns. primäärinen amiini, jonka typpiatomiini on kiinnittynyt yksi hiiliatomi. Metamfetamiini (engl. methampfetamine) eli N-metyyliamfetamiini, jonka rakennekaava myös on yllä mainitussa tiedostossa, ei oli varsinaisesti amfetamiini vaan amfetamiinin metyylijohdannainen, jossa metyyliryhmä on kiinnittynyt amfetamiinin typpiatomiin (sitä etuliite "N-" tarkoittaa) korvaten siihen kiinnittyneen toisen vetyatomin. Se on ns. sekundäärinen amiini, koska sen typpiatomiin on kiinnittynyt kaksi hiiliatomia. Myös sillä on D- ja L-isomeerit sekä lisäksi myös muita isomeerejä, esim. orto-, meta- ja parametyyliamfetamiinit, joissa metyyliryhmä on kiinnittynyt typpiatomin sijasta bentseenirenkaaseen korvaten siitä yhden vetyatomin. Kaikilla näillä metyyliamfetamiineilla on yhteinen molekyylikaava: C10H15N. Amfetamiinin (sekä D- että L-amfetamiinin) molekyylikaava on C9H13N.
Dekstroamfetamiinisulfaatti on rikkihapon dekstroamfetamiiniesteri. Rikkihapon molekyylikaava on H2SO4. Sen estereissä molemmat vetyatomit ovat korvautuneet tavallisesti jollakin orgaanisella molekyylillä tai atomiryhmällä, tässä tapauksessa kahdella dekstroamfetamiinilla. Silläkin on useita isomeereja, koska amfetamiini voi kiinnittyä sulfaattimolekyyliin monesta kohdasta. Niiden kaikkien molekyylikaava on näin ollen (C9H13N)2SO4. Elimistössä se hydrolysoituu (hajoaa) ilmeisesti hitaasti muodostamatta amfetamiinia. Amfetamiinin sijaan siitä muodostunee hydroksoamfetamiinia, mutta ilmeisesti niin vähän kerrallaan, ettei huumaavaa määrään ehdi muodostua. Esterien hydrolyysireaktiot ovat vielä 37-40 asteen lämpötilassa hitaita (puoliintumisajat useita tunteja) mutta nopeutuvat lämpötilan kohotessa. Todennäköisesti toinen hydroksoamfetamiinimolekyyleistä vapautuu hydrolyysireaktiossa ensin, jolloin välituotteena syntyy dekstroamfetamiinivetysulfaattia (C9H13NHSO4), joka neutraloituu elimistössä dekstroamfetamiinisulfaatti-ioniksi (C9H13NSO4-) välittömästi (veri on lievästi emäksinen puskuriliuos, jonka pH = 7,3 ei muutu pienistä happo- tai emäslisäyksistä). Dektroamfetamiinisulfaatti-ionikin hydrolysoituu hydroksodekstroamfetamiiniksi (C9H12(OH)N) ja sulfaatti-ioniksi (SO42-). Deksendriinin käyttöä ei siis ole syytä pelätä, vaikka se olisikin dekstroamfetamiinisulfaattia (jokin sen isomeereista). Se on sulfaattiesterinä eikä vapaana dekstroamfetamiinina siksi, että se hajoaisi elimistössä riittävän hitaasti, ettei sitä olisi ainakaan helppo käyttää huumeena. Samalla sen vaikutusaika myös pitenee ja teho paranee.
Peilikuva- eli optinen isomeeria ei ole erikoisalaani. Kirjoittaessani edellistä viestiäni deksendriinistä en muistanut, mitä etuliite dekstro- tarkoittaa. Siksi olen poistanut siitä epämääräiset tietoni. Yleensä kemiassa käytetään lyhyesti vain etuliitteitä D- ja L-, joiden alkuperää en muistanut. Erikoisalojani ovat epäorgaaninen ja analyyttinen kemia, ja lääkeaineet ovat yleensä orgaanisia yhdisteitä. Kummankin viestini otsikon "Amfetamiinin eli Dexenrinen mystisyys" olen lyhentänyt muotoon "Dexendrinen mystisyys", koska deksendriini ei ole amfetamiinia, kuten yhdessä ylemmässä viestissä väitetään.
Markku Salonen
Kemisti, aineenopettaja
Ja on vielä yksi teksti samalta ihmiseltä
Lainaus käyttäjältä:
on ohjelma, jolla voi verrata visuaalisesti (ja kemiallisen kaavan perusteella)
mitä erilaisimpia lääkeaineita ja huumeita.
Sen mukaan on olemassa ainetta nimeltä amfetamiini: C9H13N
Ja muut amfetamiini perheen jäsenet ovat
sen johdannaisia tai muunnoksia.
Esim metamfetamiini on: C10H15N
Metamfetamiini olis näin ollen amfetamiinia jonka "päähän" on kiinnittynyt yksi CH3.
Ritalin taas ilmeisesti on metyylifenidaattia tms. (engl. methylphenidate) jonka
kaava on: C14H19NO2
Myös metyylifenidaattimolekyylin "runkona" on amfetamiinimolekyyli, mutta siihen on kiinnittynyt aika paljon muutakin tavaraa.
Metyylifenidaattimolekyyli on siten ja paljon kauempana amfetamiinista,
koska amfetamiinirunkoon näyttää tulleen tuplasti lisää tavaraa.
Dextroamfetamiinia tai deksamfetamiinisulfaattia ei ainakaan tuolla nimellä löytynyt listasta joten niistä en osaa sanoa mitään. Todennäköisesti taas amfetamiini-runkona ja siihen kiinnittynyt sitä sun tätä muuta tavaraa.
Woodie selittää yllä lainaamissani kohdissa viestiään hyvin sen, että amfetamiini ja amfetamiinijohdannainen ovat aivan eri asioita.
Amfetamiini on oikein käytettynä hyvä lääke tarkkaavaisuushäiriöihin, myös ADHD:n hoitoon. Siksi sitä annettiinkin toisen maailmansodan loppuvaiheessa saksalaisille sotilaille ja viimeksi Irakin sodassa amerikkalaisille lentäjille. Mutta sen huumaavien ominaisuuksien vuoksi sitä ei voida antaa aiankaan suuressa mitassa ADHD:n hoitoon, koska sitä tarvitsevia olisi niin suuri määrä, että on mahdotonta estää osaa määrätystä lääkkeestä joutumasta katukauppaan. Siksi on ollut tarpeellista johtaa amfetamiinista sopivia lääkeaineita, joissa sen hyvät ominaisuudet ovat säilyneet mutta huumaava vaikutus hävinnyt. Tai sitten huumaamisen tarvittava määrä lääkettä on niin suuri, että sen myyminen huumeeksi on kannattamatonta (ainakin suuressa määrin). Nuo amfetamiiniin liitetyt suuret hiilivety- ym. ryhmät täyttävät tuon tehtävän.
Deksedriini (engl. dexedrine) on ns. triviaalinimi, joka ei kerro mitään sen rakenteesta. Sulfaatit ovat rikkihapon suoloja tai estereitä, joihin aineen toinen nimi deksamfetamiinisulfaatti viittaa. Orgaaniset yhdisteet muodostavat ennemmin estereitä kuin suoloja, joten olettaisin deksentriinin ennemmin esteriksi. Metyylifenidaatti on fenidihapon metyyliesteri.
En usko, että kenenkään näitä amfetamiinista johdettuja lääkkeitä oikein käyttävien tarvitsee pelätä niiden huumaavia vaikutuksia. Tuskin sellainen amfetamiinijohdannainen edes saisi maassamme myyntilupaa. Kokemuksethan ovat osoittaneet, että osa huumeiksi kelpaavista lääkkeistä joutuu helposti katukauppaan (esim. heroiinivieroituksessa käytetyt temgesic ja subutex, jotka on yleensä otettava poliklinikalla hoitajan valvoessa).
Lopuksi toteaisin, että amiinit ovat ammoniakin (NH3) johdannaisia. Niissä yksi tai useampi vetyatomi on korvattu hiilivetyryhmällä. Kalojen haju johtuu suureksi osaksi di- ja trimetyyliamiineista, joista edellisessä on kaksi, jälkimmäisessä kolme, metyyliryhmää. Eihän kalan haju ole niin pistävää ja vastenmielistä kuin ammoniakin. Ammoniakki on erittäin myrkyllinen kaasu, mutta amiineja syntyy elimistössä valkuaisaineiden hajotessa. Ne poistuvat elimistöstä virtsan mukana. Tässä toinen esimerkki siitä, miten aine ja sen johdannaiset voivat erota ominaisuuksiltaan huomattavastikin toisistaan.
Nämä kaikki lainaukset ovat siis ADHD-aikuiset sivuston kirjoittajan kirjoittamia (kaikki tuon saman kemistin, paitsi lainaus on toiselta kirjoittajalta). Kun useat tällä foorumilla vaikuttavat kiinnostuneilta lääkkeiden kemiasta, ni jos joku ymmärtää tuosta miten noiden lääkkeiden pitäis toimia, ni hyvä
Still looking for something....
-
snabel
- Karvakuono
Toka päivä lääkityksel, ja vituttaa. Muusikkona nämä ADHD impulssit on auttanu mua vitusti, se impulssiivisyys tekee musta se mikä mä olen.
sain niitä koska niiden pitäis auttaa mun koulunkäyntii mutta nyt kun pitäis lähtee iltalukioon ahdistaa niin paljon lähtee ulos ovesta et en pysty.
eilen kun söin niit pari ja poltin pajarii aamusta yöhön, en saanu yhtään mitään mahtavia ideoita eikä tehny mieli teoretisoida eikä huvittanu keskustella kenenkään kanssa mistään.
concertat toimii just niin kun niiden pitäis (olen nopeampi lukee tekstii pitkään putkeen sekä tötsyistä tulee hienompia kun jaksan rullaa niitä ihan vitun pitkään), mutta ne sulkee kaikki kanavat mun alitajuntaan ja samalla sulkee sisäisen todelisuuden pois, enkä saa oikeen mistään kiinni. näillä pillereillä voisin pelastaa mun koulunkäynnin mutta mitä järkee siinä kun ne tekee maailmasta muovisen enkä saa mitään ideoita.
sivuvaikutuksia mitä olen kokennut:
-ahdistusta
-sydän hakkaa
-saan vitun ärsyttävii lyhyitä päänsärkyi
-ruokahaluttomuus
-nausea
-kuumotusta (vaikka mun normaalit salaliitto teoriat tuntuu epätodellisilt näis lääkeis)
-luovuus katoaa
etc.....
onko kukaan kokenut mitään pirikikkelimäistä consuist? koska se on viimeinen tippa jos sitäkin tulee.
alleopaatinen lääketiede on kyl muutenkin yleensä melko kädest.
pitäis varmaan vaihtaa ritaliiniin et voi päiväl polttaa pajaa, kirjottaa musaa ja filosofoida, iltalukios sitten metylifenidaattia namaan ja kurssit läpi.
sain niitä koska niiden pitäis auttaa mun koulunkäyntii mutta nyt kun pitäis lähtee iltalukioon ahdistaa niin paljon lähtee ulos ovesta et en pysty.
eilen kun söin niit pari ja poltin pajarii aamusta yöhön, en saanu yhtään mitään mahtavia ideoita eikä tehny mieli teoretisoida eikä huvittanu keskustella kenenkään kanssa mistään.
concertat toimii just niin kun niiden pitäis (olen nopeampi lukee tekstii pitkään putkeen sekä tötsyistä tulee hienompia kun jaksan rullaa niitä ihan vitun pitkään), mutta ne sulkee kaikki kanavat mun alitajuntaan ja samalla sulkee sisäisen todelisuuden pois, enkä saa oikeen mistään kiinni. näillä pillereillä voisin pelastaa mun koulunkäynnin mutta mitä järkee siinä kun ne tekee maailmasta muovisen enkä saa mitään ideoita.
sivuvaikutuksia mitä olen kokennut:
-ahdistusta
-sydän hakkaa
-saan vitun ärsyttävii lyhyitä päänsärkyi
-ruokahaluttomuus
-nausea
-kuumotusta (vaikka mun normaalit salaliitto teoriat tuntuu epätodellisilt näis lääkeis)
-luovuus katoaa
etc.....
onko kukaan kokenut mitään pirikikkelimäistä consuist? koska se on viimeinen tippa jos sitäkin tulee.
alleopaatinen lääketiede on kyl muutenkin yleensä melko kädest.
pitäis varmaan vaihtaa ritaliiniin et voi päiväl polttaa pajaa, kirjottaa musaa ja filosofoida, iltalukios sitten metylifenidaattia namaan ja kurssit läpi.
-
growy
- Kameleontti
Itellä päinvastoin, luovuutta tulee enemmän,tai jaksaa ainakin enemmän yrittää tehä sitä luovaa asiaa.snabel wrote: -luovuus katoaa
.
-
snabel
- Karvakuono
yritin tänäänkin kirjottaa mut ei siit tullu mitään. vaikuttaa kyllä positiivisesti soittimien soittamiseen ja treeni-rutiinin ylläpitämiseen, mut sil ei oo paljon tekemist luovuuden kanssa (ei ainakaan mulla).
-
sublime
- Rotta
Sitähän se on. Concertalla ja vastaavilla ihmisestä tehdään yhteiskuntakelpoista, mutta samalla monia hyviäkin ominaisuuksia jää helposti piiloon jatkuvassa käytössä. Jos on tottunut olemaan impulsiivinen ja ajattelemaan paljon, voi lääkitys tuntua lähinnä turruttavalta, vaikka auttaisikin tiettyjen ongelmien suhteen.snabel wrote:yritin tänäänkin kirjottaa mut ei siit tullu mitään. vaikuttaa kyllä positiivisesti soittimien soittamiseen ja treeni-rutiinin ylläpitämiseen, mut sil ei oo paljon tekemist luovuuden kanssa (ei ainakaan mulla).
Noiden muiden mainitsemiesi sivuoireiden uskoisin hellittävän ajan kanssa. Voithan tarvittaessa samalla lääkärikäynnillä, kun (jos) Ritaliniin menet vaihtamaan, pyytää jotain lievittämään niitä näin alkuun.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.
-
snabel
- Karvakuono
Toimiiko Ritalin hyvin vaikka ei syö jatkuvasti?
D). Tuntuu jo liian epäluonoliselt syödä consui koska se ne muuttaa mua luonneeltani, en rupeis syömään jatkuvasti mitään lääkkeit mitä lääkäri vois mulle määrää, loppujen lopus sama vaikuts ADHD-"oieita" vastaan kun virkavallan huumesota "huumeongelmaa" vastaan.
Vitun länsimainen ajattelutapa.
Totta vitus, otan kaiken mitä voin mahdollisesti silt pyytää, mut en päivittäiseen käyttöön (sanon nytten, katotaan sittensublime wrote:Voithan tarvittaessa samalla lääkärikäynnillä, kun (jos) Ritaliniin menet vaihtamaan, pyytää jotain lievittämään niitä näin alkuun.
-
sublime
- Rotta
Varmasti, paremminhan se käytännössä silloin, kun tolet eivät ole jatkuvasti katossa, mutta toisaalta lääkinnälliseen annokseen ei toleranssia pitäisi edes tulla. En sitten tiedä, "sopeutuuko" keho niin hyvin lääkkeeseen, jos sitä ottaa satunnaisesti, kun yleensä näitä ADHD-lääkkeitä olisi tarkoitus syödä päivittäin. Mutta kyllä toimii joka tapauksessa, jos on toimiakseen. Yksilöllisiähän näiden, kuten kaikkien lääkkeiden vaikutukset, ovat. Concertahan se noista kahdesta on, joka saattaa vaatia pidempää käyttöä, ennenkuin alkaa toimia halutulla tavalla. Näin ainakin ymmärtääkseni.snabel wrote:Toimiiko Ritalin hyvin vaikka ei syö jatkuvasti?
Tottahan tuo. ADHD ja ADD eivät ehkä ole niinkään tauteja, vaan erilaisten luonteenpiirteiden ja ominaisuuksien kokonaisuuksia - osa haitallisia, osa hyödyllisiä. Joka tapauksessa se on usein tärkeä osa sitä, kuka henkilö on, jolloin vakituinen lääkitys tosiaan muuttaa persoonaa.snabel wrote:Tuntuu jo liian epäluonoliselt syödä consui koska se ne muuttaa mua luonneeltani, en rupeis syömään jatkuvasti mitään lääkkeit mitä lääkäri vois mulle määrää, loppujen lopus sama vaikuts ADHD-"oieita" vastaan kun virkavallan huumesota "huumeongelmaa" vastaan..
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.
-
tajunalle
- Lepakko
Nyt on pieni kysymys mielessä. ELikkäs sain käsiini yhden 54mg tabletin niin mitenköhän tämän nyt siis ottaisin? Olen pienikokoinen joten tuo pureskelu hieman arveluttaa, ettei tule ihan övereitä, mutta toisaalta saako tuosta muulla tapaa mitään irti?
Ja toinen, elikkä kaveri väitti, että maksaisi 10-15€
Ja täällä puhuttiin 1-2 eurosta... Onneksi sain ilmaiseksi. Varmaankin täyttä kusetusta jos ostan 10eurolla.
Ja toinen, elikkä kaveri väitti, että maksaisi 10-15€
-
bol
- Kameleontti
Haha. 10€ olisi todellakin kusetusta.
-
tRip
- Moderator
Tuo 54mg saattaa olla ihan liikaa jos ei ole toleranssia metyylifenidaattiin. Varsinkin kerralla nautittuna.Altair wrote:Nyt on pieni kysymys mielessä. ELikkäs sain käsiini yhden 54mg tabletin niin mitenköhän tämän nyt siis ottaisin? Olen pienikokoinen joten tuo pureskelu hieman arveluttaa, ettei tule ihan övereitä, mutta toisaalta saako tuosta muulla tapaa mitään irti?
Keep it unreal.