Piriöyskyt

Stimulantit & empatogeenit. Keskustelua stimulanteista, stimuloivista yrttivalmisteista ja empatogeeneistä.
Walrus
Psykonautti

Piriöyskyt

Post by Walrus »

Ok eli perjantaina olin aluks dokaamassa, mutta en ollut ees humalassa, vissii 4 bissee ja 1 dieselin juonu, sit natsas semmonen keltanen piri. Myyjä oli uus tuttavuus ja vakuutteli et on hyvää tavaraa. No otin siellä kämpässä sit kohteliasuuden vuoks(myös väsytti) ni tosi vähän, ja kyllähän sen huomas että hyvää oli. Oli vähän kiire ku muut kaverit kelle olin menossa oli vaan dokailee, ni sinne piti nopee päästä ettei kaikki nuku.

No eihän ne nukkunu ja sinne pääsin, olin siitä pienestä määrästäki jotenki vauhdeissa ja ku pääsin perille ni otin lisää ja tarjosin aluks yhelle kaverille.

Perjantai meni loistavasti, tavara oli kieltämättä parasta koskaan, 1 kaveri valvo jollain 0.3 oisko koko yön ja oli iha vauhdeis, toinen otti vähän enemmän ja mä siitä pikkasen enemmän.

Noh sitten koitti lauantai ja ooteltii et kaupat aukee et sais bissee, perjantaina juotii bissee vähän mut ei paljoa. Me kaikki 3 valvottiin pe-la.

Eka lauantaina ku oltii haettu bissee nukahti toinen kavereista, ja sitte joskus 1 maissa toinen, ite päätin ettei uni kiinnosta ja et valvon, oltii otettu joskus 5 maissa aamulla viimeks ku tuntu toimivan erittäin hyvin.

Lauantaina sit 2 maissa ku kummatki nukku, ni päätin yllättää kämpän omistsjsn siivoomalla koko kämpän, ku oon siellä kuitenki tosi paljo ja melkei aina dokaamassa ja sotkuahan mä aiheutan. Otin sit 2 maissa suht paljon kerralla (vaikee sanoo oisko 0.3-0.4 max?)kyllä se vanha(5maissa!!) otettu viel iha vähän vaikutti, mut nojoo.

Sen jälkeen ku olin ottanu ei tullu mitään "nousuja" mutta piristyin hyvin ja siivosinki koko kämpän, aluks ihan perus siivoomista mut sit rupesin jynssää keittiöstä kaikkee, ku ei se tuntunu ankeelta, hiki valu ja siivosin ja hinkkasin, ja sit aika pian alko tulla heikko olo. Ihmettelin vähän että mites nyt tällee. Omistaja heräs ja ihmetteli ku siivoon(vissii eka kerta). Jatkoin siinä sit intohimosena sitä ja sanoin et nyt pistetää tää kämppä hienoks(aika läävä). Olo oli jotenki tosi heikko ja taisin sanoakki vitsillä et siivoon niin kauan et tipahdan. Ku jätesäkillisiä vietiin ni olo oli tosi heikko, kelasin et otan lisää et jos se siit sit paranee. Ei kauaa menny ku tuli se et haukoin henkeäni ja tasapaino vähän heitteli, ja aattelin et nyt ei otetakkaa lisää. Hengen haukkominen jatku, ja olo oli kaikkea muuta ku hyvä. Pulssi oli varmaan 200 ja rinnasta pisti vitusti. Sit rupesin miettii et paljonkohan otin(en ottanu mitenkään ylipaljon omasta mielestä, ehkä reilusti vaan). Rupesin kouristelee ja rinnasta pisteli sydämmen kohalta vitusti. Sit alko nenästä vuotaan verta(en nokittanu, join lasissa). Jossain vaiheessa nääkökenttä rupes aluks väreilee, ja kelasin et hyvä et ehkä tästä se jotenki nousee sit normaalisti). Noh olo vaan huononi ja jossain vaiheessa meni käsistä tunto. Rupesin näkee vähän omiani ja kankaat seinällä aaltoili, pian olin aivan omissa maailmoissani ja pelotti niin vitusti. Henkeäni haukoin kokoajan ja rinnasta pidin kiinni ja tasapaino heitteli. Se hetki ku olin omissa maailmoissani ni oli kauheet pelkotilat ja pulssi aivan tajuton, tuntu et sydäri ei oo kaukana ku rinnasta pistää kokoajan ja hengittäminen oli todella vaikeeta. Paljon tätä ennen olin jo ruvennu juomaan vettä paljon ja yritin liikkuu, ku se autto siihen et käsissä pysyy tunto, ku välillä lähti.

Kokemus oli ihan hirvee, sairain ikinä, siinä vaiheessa ku vaivuin sinne toiseen maailmaan olin varma et sekoon. Kauheinta kuitenki oli se että hengitys oli niin helvetin vaikeeta. Välillä kouristelin.Tota hengitysvaikeutta kesti yhteensä joku 6h!! ennenku rupes kaikki helpottamaan, näkökenttä rupes palautuu ja maailma normalisoitumaan hieman ennen.

Mikäköhän tähän kaikkeen johti, samantapanen mutta ei läheskää yhtä paha oli konemetsän jälkeen, tai sillon oli vaan toi hengitysvaikeus.

En tiiä miks mut jotenki en jaksa uskoa siihen et otin liikaa(ainakaan niin paljoa), vaikka se oli vitun hyvää, mutta ei siinä muutakaan kai voi olla ku toi alko sen jälkee ku otin viimeks.

Vaikuttikohan se etten nukkunu yhtään, mut luulis et 1 vrk ei oo paha viel. Otin kyllä sitä aina enemmän ku muut(perjantaina) mut siitäki oli niin paljon aikaa ainaki 7h ku olin ennen tota ottanu(ei mul kyl mitää laskui ollu tullu mut en ollu mitenkää hyvis). Nestehukka on varmaan 1 syy mutta en usko että sekään johtais tohon kaikkeen. Suvussa on ollu korkeeta verenpainetta, ja tiedän(mittautanu) et mullaki on korkee, ni oonko jotenki riskiryhmässä, varsinki ton hengitysjutun takia koska oon ainoa jol on se tullu(eniten otin sillonki mut silti).

Hitto noista määristä on vähän vaikee sanoo ku ostin 3.3g, ja seuraavana päivänä sitä oli viel "hyvin". Perjantaina tuli itekki otettuu ehkä maltillisemmin ku tarjosin 2 ihmiselle aina ku ite otin, ja lauantaina sit otin yksin ni tuli otettuu "reilummin".

Noh kokonaisuudessaan toi kokemus oli niin perseestä ja pelottavaa etten haluu sitä enää koskaan, ja taitaa jäädä pirit nyt tiskille.

Edit: Ainiin ku sanoin et kaveri valvo about 0.3 koko yön ni sitäkään ei otettu kerralla vaan 2 erässä, ja taukoa oli ainaki 5h välissä.
gaia
Kameleontti

Re: Piriöyskyt

Post by gaia »

paha kyllä mennä sanomaan.. kai se voi vaikuttaa noinkin erilailla ihmisissä. noin itse asian näkisin.

ps. tän vuoden konemetsä oli kyllä hemmetin kova :lol:
Vai toimiiko?
tRip
Moderator

Post by tRip »

Kyllä itselleni tulee helposti jonkinlaisia hengitysvaikeuksia amfetamiinilla, ihan jo pseudolääkinnällisillä annoksilla.

Pystyn hyvin kuvittelemaan kun keho alkaa käydä ylikierroksilla, hetken päästä pääkin alkaa käydä ylikierroksilla. Helkkarin tukala olotila.

Otit liikaa, liian väsyneenä(?)
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

Kuulostaa vaan, että ihan liikaa. Ei kiva =/
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.
Pakanasoturi
Lepakko

Post by Pakanasoturi »

No eihän tuo kuulosta muulta, kuin että piriä on vedetty liikaa. Itse olisin tuossa vaiheessa ollut kyllä ihan totaalisen paniikissa meinaan tuossa oli kai tappava yliannostus lähellä.
Rauzi
Psykonautti

Post by Rauzi »

Piriin en itse ole ajatellut kyllä koskea. Sen verta karmeita juttuja oon kuullu :shock: kaveriki oli vaan maannu maassa ja oksentanu lattialle kun ei ollu pystynyt liikkumaan :?
lanttu
Apteekki

Post by lanttu »

mielestäni tuo kuulostaa ihan normi öyskäykseltä, ja veren paineen voimasta ruennut verta nenästä puskee.
wtf
Walrus
Psykonautti

Post by Walrus »

Nojoo nyt on tullu otettuu pirii tonki jälkee ilman ongelmia, määrissä ollu vaa vähän varovaisempi. Ja oli tos 1 viikko ku tiistain ja lauantain välissä nukuin joku 7h(pakotin itteni perjantaina nukkuu et laskut ei ois nii pahat). Mut parhaiten sopii mun mielestä 1-2 päivän valvomisiin, muuten menee palautues liian kauan. Seuraavana vkl en ainakaa ota(vitun sukulaiset ja niitten tapaaminen). Onko joka vkl, tai joka toinen liian usein teiän mielestä jos ottaa 1 päivän et pääsis taas duunii. Joka vkl nyt varmaa ainaki on mut ehkä joka toinen ei ois jos ottaa tosiaan sen yhen vaa. Nyt oon iha hyvin skarpannu sen jälkee ku pisti homman vähän pipariks ja ei tullu duunis oltuu, mut siit nyt on muutama viikko jo. Eilenki oli hyvää poretta metrin päässä ja rahaaki ois ollu mut empä viittiny, ja kaupastakaa en kaljaa ostanu vaik mietin varmaa 10 min sitä mäyräkoiraa tuijottaen. No nyt perjantai menee tosiaan ihan vituiks ku joutuu lähtee sukulaisille(miks pitää nähä, eiks puhelin riitä). Eli lauantaina sit vaa bissee, noh ainakaa ei mee rahaa paljo, nyt joka vkl ollu semmosii 150e vkl, ja sit vähä harmittaa, ku pitäs muutenki vähä säästää.

Nojoo vähän aiheesta jo eksyttiin, mut on se valvominen pireis kivaa, voi jutella tuntemattomille(viime vkl eksyttii ihan random dokausreissul joillekki vanhemmille pirityypeille) ja kaikki on aina samal aaltopituudel.
Nappi-Nalle
Psykonautti

Post by Nappi-Nalle »

Olin klubilla kavereitten kanssa, sain pommin lähes ilmaiseksi, vaihdoin vyöni siihen :? Olin kännissä ja vailla mitään tolkkua. Aamulla havahdun jostain vitun metästä 100kilometrin päässä himasta 2euroa taskussa. Noin 5kilometrin matka lähimpään kauppaan hakemaan juomista, kun oli helle ja tuntui että kuolen. Matkalla join VITTU KURAOJASTA kun meinas taju lähteä. Oksensin noin kymmenen metrin välein(ennen ja jälkeen ton kuraoja-skenaarion). Matkalla huomasin, että toinen jalkani ei toimi kunnolla, välillä tunnoton ja menee ihan holtittomasti. Tällaista vaivaa ei ole koskaan ennen ollut ja tosta tapauksesta on nyt yli 2kk ja vieläkin välillä jalka lähtee joko alta tai on muuten vaan ihan holtiton.
No, tohon skeidaan en ainakaan enää uskalla koskea. Eikä se muutenkaan ole niin mun juttu.

MITÄ HELVETTIÄ?
En tiedä voiko se tosta johtua(siis laukaista jotenkin?), mutta vähän epäilyttää kun ei moista vaivaa ennen sitä ole ollut. Nyt lähes päivittäin. Suvussa havaittu kyllä monenlaista vaivaa, 2 istuu pyörätuolissa perinnöllisen sairauden takia.

Pitäiskö nyt huolestua ihan oikeasti? :shock:

Edit: tätä ihmetellyt ja vasta tänään muistin koska tuo alkoi. Jos tästä täytyy lääkäriin mennä, niin uskaltaako siellä sanoa että "kerran olen kännissä ottanut"? Vetoan tietysti siihen, että olin oikeasti aivan solmussa kun tuon otin. Laittaako ne testeihin. Tässä kun tullut nautittua yhtä sun toista..
Edit2:tuskin ne sillä tiedolla mitään tekee mitä olen nauttinut..
Last edited by Nappi-Nalle on Mon 08 Oct 2007, 21:59, edited 2 times in total.
Lymykonna
Kameleontti

Post by Lymykonna »

Nappi-Nalle wrote:Pitäiskö nyt huolestua ihan oikeasti? :shock:
No ehkä kannattaa käydä näyttämässä se jalka lääkärillä tai jotain.
bol
Kameleontti

Post by bol »

Mielummin meet näyttää sitä jalkaas lääkärille ennenku kadut koko ikäs sitä ettet voi kävellä kunnolla.
Nappi-Nalle
Psykonautti

Post by Nappi-Nalle »

Tää on perseestä. En uskalla mennä lääkäriin. :( Mm. multippeliskleroosia suvussa, ja nyt siihen suuntaan viittaavia oireita. Lihasjäykkyyttä, voimattomuutta lihaksissa, masennus ym.
Lihasjäykkyyttä ja eräitä arkaluontoisia oireita ollut jo vuosia..

Ja mitä mä siellä sitten sanon? "Moi, onks mulla MS-tauti?"

Anteeksi offtopic, nyt vaan olen niin paskana. :cry:
Lymykonna
Kameleontti

Post by Lymykonna »

Nappi-Nalle wrote:Tää on perseestä. En uskalla mennä lääkäriin. :( Mm. multippeliskleroosia suvussa, ja nyt siihen suuntaan viittaavia oireita. Lihasjäykkyyttä, voimattomuutta lihaksissa, masennus ym.
Lihasjäykkyyttä ja eräitä arkaluontoisia oireita ollut jo vuosia..

Ja mitä mä siellä sitten sanon? "Moi, onks mulla MS-tauti?"

Anteeksi offtopic, nyt vaan olen niin paskana. :cry:
Nyt lääkäriin vittu. Odottaminen vaan pahentaa tilaasi vähintäänkin psyykkisesti. Et varmasti pääse epäilyksistäsi eroon odottelemalla joten asian viivyttäminen vain pitkittää tilannetta, eikö?
Lääkärissä selität mitkä oireet ovat vaivanneet ja mainitset mitä suvussa esiintyy. Ei ne pure.
lanttu
Apteekki

Post by lanttu »

Nappi-Nalle wrote:Olin klubilla kavereitten kanssa, sain pommin lähes ilmaiseksi, vaihdoin vyöni siihen :? Olin kännissä ja vailla mitään tolkkua. Aamulla havahdun jostain vitun metästä 100kilometrin päässä himasta 2euroa taskussa. Noin 5kilometrin matka lähimpään kauppaan hakemaan juomista, kun oli helle ja tuntui että kuolen. Matkalla join VITTU KURAOJASTA kun meinas taju lähteä. Oksensin noin kymmenen metrin välein(ennen ja jälkeen ton kuraoja-skenaarion). Matkalla huomasin, että toinen jalkani ei toimi kunnolla, välillä tunnoton ja menee ihan holtittomasti. Tällaista vaivaa ei ole koskaan ennen ollut ja tosta tapauksesta on nyt yli 2kk ja vieläkin välillä jalka lähtee joko alta tai on muuten vaan ihan holtiton.
No, tohon skeidaan en ainakaan enää uskalla koskea. Eikä se muutenkaan ole niin mun juttu.

MITÄ HELVETTIÄ?
En tiedä voiko se tosta johtua(siis laukaista jotenkin?), mutta vähän epäilyttää kun ei moista vaivaa ennen sitä ole ollut. Nyt lähes päivittäin. Suvussa havaittu kyllä monenlaista vaivaa, 2 istuu pyörätuolissa perinnöllisen sairauden takia.

Pitäiskö nyt huolestua ihan oikeasti? :shock:

Edit: tätä ihmetellyt ja vasta tänään muistin koska tuo alkoi. Jos tästä täytyy lääkäriin mennä, niin uskaltaako siellä sanoa että "kerran olen kännissä ottanut"? Vetoan tietysti siihen, että olin oikeasti aivan solmussa kun tuon otin. Laittaako ne testeihin. Tässä kun tullut nautittua yhtä sun toista..
Edit2:tuskin ne sillä tiedolla mitään tekee mitä olen nauttinut..
MENE IHMEESSÄ LÄÄKÄRIIN JA KERRO MITÄ OOT OTTANU IHAN ROHKEESTI NIILLÄ ON VAITIOLOVELVOLLISUUS ELI ET JOUDU MIHINKÄÄ TESTEIHIN!!!!
wtf
Nappi-Nalle
Psykonautti

Post by Nappi-Nalle »

Taitaakin olla ihan tavallinen ischias. :shock: Pitäisi oireiden mennä ohi oma hoidolla ja sen sellaisella..

Eli ei ollut pirillä osuutta asiaan, älkää peljästykö, vetäkää rauhassa! :)
(Varokaa kuitenkin lannerangan välilevyn esiinluiskahdusta, eli välilevytyrää.) :lol:
20g_utopiaa
Karvakuono

Post by 20g_utopiaa »

Heitetään nyt tähän samaan ketjuun kun ei viitti uuttakaan väsätä...

Tälläne outo juttu kävi tuos taannoin eikä sitä oikein saa kokonaan mielestään vieläkään...
Mentiin kahden kaverini kanssa niiden kämpille väsään pirivetoja. Niillä oli yhteinen setti ja mulla oli 0.1g eri piriä taskunpohjilla. Ensin kaveri x heitti itelleen, hän otti eniten. Sitten kaveri y otti hiukka vähemmän kun kaveri x. No, mä kattelin hetken ennen omia vetoja... Kaveri x oli ihan normaalivauhdeis mutta kaveri y alko näyttään aika huonolta, päädyttiin siihen että hänel oli tullu varmaan vaan horkat.
Kaverit sitte tarjos 0.1g omasta pussistaan mulle lisäks siihe mun settiin... Vetäsin vedot ja hetken päästä olin samassa kunnossa kun tää kaveri y. Oireet viittas siihen et olis ollu horkat mutta... Kenelläkää meistä kolmesta ei ole ollu ennemmin horkkia ja nyt yht äkkiä si näytti siltä että kahdelle meistä olis ne iskeny ja samalla kertaa :?
Kuume nousi molemmille, mulla oli parhaimmillaan 40astetta. Kamala tärinä kun oli niin hemmetin kylmä. Kaikkia paikkoja särki mielettömästi, varsinkin se loppumaton päänsärky... Sydän hakkas miljoonaa. Väsytti ja silmät ei meinannu pysyä auki ja alko tajunnantasoki vähä laskeen...
Kaveri x oli edellee hyvässä hapessa, kaveri y huonossa mutta minä viel huonommas.
Jossain vaiheessa käskin kaveri x.ää soittaan ambulanssin kun tuntu että lähtö alkaa olla lähellä.

Päivystykseen yöks kaverin kans ja aamulla takas niitten kämpille. Kukaan ei siel päivystykses kertonu mistään mitään...
Kesti varmaan joku 2 pvää(!!) ennenku oli taas normaali olo.

Mitä mieltä muut? Heittäkää ajatuksia. Oisko siinä kavereitten vauhdissa ollu jotaki vai oliko vaan sattumalta horkat molemmilla samal kertaa?

Ollaan kyllä kaikki hemmetin tarkkoja tuos oltu et lämpätyn filsun läpi AINA ja puhtailla&omilla värkeillä.
"Normaali on enemmistö, entä sit ku me ollaan enemmistö?"
-JulmaHenri
eNZYMe
OD

Post by eNZYMe »

20g_utopiaa wrote:Heitetään nyt tähän samaan ketjuun kun ei viitti uuttakaan väsätä...

Tälläne outo juttu kävi tuos taannoin eikä sitä oikein saa kokonaan mielestään vieläkään...
Mentiin kahden kaverini kanssa niiden kämpille väsään pirivetoja. Niillä oli yhteinen setti ja mulla oli 0.1g eri piriä taskunpohjilla. Ensin kaveri x heitti itelleen, hän otti eniten. Sitten kaveri y otti hiukka vähemmän kun kaveri x. No, mä kattelin hetken ennen omia vetoja... Kaveri x oli ihan normaalivauhdeis mutta kaveri y alko näyttään aika huonolta, päädyttiin siihen että hänel oli tullu varmaan vaan horkat.
Kaverit sitte tarjos 0.1g omasta pussistaan mulle lisäks siihe mun settiin... Vetäsin vedot ja hetken päästä olin samassa kunnossa kun tää kaveri y. Oireet viittas siihen et olis ollu horkat mutta... Kenelläkää meistä kolmesta ei ole ollu ennemmin horkkia ja nyt yht äkkiä si näytti siltä että kahdelle meistä olis ne iskeny ja samalla kertaa :?
Kuume nousi molemmille, mulla oli parhaimmillaan 40astetta. Kamala tärinä kun oli niin hemmetin kylmä. Kaikkia paikkoja särki mielettömästi, varsinkin se loppumaton päänsärky... Sydän hakkas miljoonaa. Väsytti ja silmät ei meinannu pysyä auki ja alko tajunnantasoki vähä laskeen...
Kaveri x oli edellee hyvässä hapessa, kaveri y huonossa mutta minä viel huonommas.
Jossain vaiheessa käskin kaveri x.ää soittaan ambulanssin kun tuntu että lähtö alkaa olla lähellä.

Päivystykseen yöks kaverin kans ja aamulla takas niitten kämpille. Kukaan ei siel päivystykses kertonu mistään mitään...
Kesti varmaan joku 2 pvää(!!) ennenku oli taas normaali olo.

Mitä mieltä muut? Heittäkää ajatuksia. Oisko siinä kavereitten vauhdissa ollu jotaki vai oliko vaan sattumalta horkat molemmilla samal kertaa?

Ollaan kyllä kaikki hemmetin tarkkoja tuos oltu et lämpätyn filsun läpi AINA ja puhtailla&omilla värkeillä.

Kuulostaa horkilta. Horkat tulee yleensä pumpulissa jo ihan kasvuvaiheessa pesivästä bakteerista joka ei kyllä ihan nopeasti lämmittämällä kuole. Sytkällä filsun lämppääminen muuten on aika vaarallista. Veteen voi liueta random palamistuotteita. Steriloitu-pumpuli on myös paljon parempi kuin tupakan filtteri. Filttereittekä molemmat sairastuneet samasta pumpulin tai tupakan filtterin-palasta?

Kannattaa oikeasti hommata niitä mikroni-filsuja jotka filtteröi bakteeritkin. Netistä saa ainakin tilattua ja varmaan neulanvaihto mestoista saa ostettua myös. Itse entisenä IV-käyttäjänä suosittelen. Hyi helvetti piri on kyllä oksettava aine mielestäni. Itse aina ollut hitaiden kannalla.
20g_utopiaa
Karvakuono

Post by 20g_utopiaa »

En oo varma mitä nyt tarkotit tuol kysymyksellä... Aina on jokaisella oma filsunpala ja yhden käytön jälkeen se heitetään pois, ei käytetä uusiks.
Mutta mahdoitko nyt tarkottaa tuota... Sitä en muista että oltiinko leikattu molemmat omat palamme samasta filsusta...

Minoon aina luullu että horkat tulee siitä jos suoneen pääsee jotain "roskia", siis esim filsusta karva tms...

Ei ymmärrä kun itekki ollu kyllä aina hitaiden puolella mutta miten tuo vauhti sitten saikaan mukaansa...
Nyt lopettanu sen käytön kokonaan. 2kk pysyny ilman pirtsakkaa.
"Normaali on enemmistö, entä sit ku me ollaan enemmistö?"
-JulmaHenri
eNZYMe
OD

Post by eNZYMe »

20g_utopiaa wrote:En oo varma mitä nyt tarkotit tuol kysymyksellä... Aina on jokaisella oma filsunpala ja yhden käytön jälkeen se heitetään pois, ei käytetä uusiks.
Mutta mahdoitko nyt tarkottaa tuota... Sitä en muista että oltiinko leikattu molemmat omat palamme samasta filsusta...

Minoon aina luullu että horkat tulee siitä jos suoneen pääsee jotain "roskia", siis esim filsusta karva tms...

Ei ymmärrä kun itekki ollu kyllä aina hitaiden puolella mutta miten tuo vauhti sitten saikaan mukaansa...
Nyt lopettanu sen käytön kokonaan. 2kk pysyny ilman pirtsakkaa.
Sori jos oli epätarkasti. Tarkoitin että leikkasitteko ihan omat filsunne samasta tupakasta tai pumpulin palasta?
Toki horkat voi tulla mistä vain liasta. Vanhoista värkeistä, likaisesta pulverista tai vedestä jne. Monet bakteerit eivät vaan aiheuta ihan noin kovia oireita. Valtaosa tapauksista on kuitenkin ihan pumpulista johtuvaa. Sitkeä bakteeri. Steriloituun pumpuliinkin saattaa jäädä elämään.

Tuossa on ihan hyvä juttu pumpulin aiheuttamista horkista:

http://www.heroinhelper.com/user/health ... ever.shtml