Korvaushoito

Keskustelua opiaateista, opioideista, bentsodiatsepiineista ja muista sedatiiveista, sekä niiden turvallisesta käytöstä.
Petri6
OD

Re: Korvaushoito

Post by Petri6 » Fri 08 Sep 2017, 20:05

Whirl wrote:
Wed 30 Aug 2017, 18:15
Ootko sie petri oikeesti tottunu tuohon, että otat lääkkeet päivällä vasta ja käyt aamun töis? kauanko meni tottua siihen ? mietin pitäskö mun täs ny alkaa ottaa esim puol annosta aamul ja toiset puolet iltapäiväl. vähä tottuis siihe ei niin terveeseen oloon. jotenki tuntuu pelottavalta ku oon tottunu 5v vetää aina eka herätes pari kuhvia kappia ja opparit naamaa ja töihin. Eli kroppa on tottunu tuoho rituaaliin aika pahasti :D pelkät kahvitki jos joutunu jättää juomatta niin on helvetti irti.
Tuota noin, mun on hieman vaikea vastata tuohon, että kauanko totuttelu vei siihen, että ottaa vasta iltapäivisin lääkkeet. Keväästä 2014 alkaen vuoden verran rytmini oli sellainen, että hain perjantaisin alkuiltapäivästä metadonia lähemmäs 200mg, jonka sitten nautin noin vuorokauden sisään eli olin sen perjantain ja lauantain siitä + kaikista buustereista kuosissa. Sunnuntaina olo oli vielä luonnollisesti hyvä ja maanantai meni lähinnä nukkuessa. No sitten tiistain ja perjantain välisenä aikana otin buprenorfiinia niin vähän kuin suinkin voin ja lähinnä, jos oli pakko jotain asioita hoitaa (mitä siis pyrin viimeiseen asti toki välttämään) keskimäärin kait 2-4mg viikossa (juuri enempään ei olisi ollut varaakaan, kun kaikki rahat menivät tuohon metkuun). No sitten alkuvuodesta 2015 kontakti tuohon metkuun lähti ja menin katkolle ajatuksin hakeutua korvaushoitoon. No siinä kun kuukauden päivät venailin katkopaikkaa, niin onnistuin laskemaan tuon metadonin pois ja vaihtamaan subuun. Sit viruin sen kahdeksan päivää siellä katkolla ja kun sieltä tulin niin tein sen virheen, että yritin epätoivoisesti repiä siitä subusta jotain oloja irti. Siihen aikaan otin muistaakseni 2mg burea+150-300mg Lyricaa+15mg Opamoxia/5-10mf Diapamia kolmesti vuorokaudessa. Tätä jatkui muutaman kuukauden, kunnes sain tietää, että työt alkavat kahden viikon päästä. Siinä sitten tuossa kahdessa viikossa tiputin bupren siihen 2mg/vrk, Lyrican 300mg/vrk ja bentsot jätin pääsääntöisesti kokonaan pois. Tuo kuulostaa suht hurjalta jälkikäteen, mutta onnistui silloin suht kivuttomasti. Samalla sitten vakiintui myös se, että otan lääkkeet vasta töiden jälkeen, mikä tuli siinä ikäin kuin sivussa.

Tässä nyt pitää kuitenkin huomata, että mulla tosiaan menee se 300mg Lyricaa (ja ajoittain, kuten viime aikoina) huomattavasti enemmänkin. En myöskään enää oikein pysty nokittamaan tuota 2mg buprea (ja siis sitäkin menee ajoittain enemmän) kerralla, vaan kotiin tullessa väsään siitä kahdet lainit, joista vajaa puolet rykäisen kerralla ja loput sitten pikkuhiljaa illan mittaan. Jos työpäivä on oikein myöhäiseksi venynyt tai oikein väsyttää, niin saattaa olla, että sitä jokin aivan nimellinen (ehkä max. 0,2mg) jää aamuksikin, mutta tämä kyllä poikkeuksellista. Toinen mainitsemisen arvoinen seikka on, että tuon kevään 2015 jälkeen ei ole ainuttakaan päivää, jolloin olisin ollut ilman buprea (lukuunottamatta nyt sitten jotain todella satunnaista muutaman päivän oksikodoniputkea) tai pienemmällä annoksella. Sama pätee tuohon Lyricaan.

Mutta kaiken kaikkiaan siis en usko, että tuo annostelun muuttaminen aamusta iltapäivään toisi suuria vaikeuksia tai kestäisi pitkään vakiintua. Toki sitten eri asia on, että siitä rituaalista voi olla vaikea mentaalisesti päästä eroon, en itsekään ole päässyt nokittamisesta johonkin haitattomampaan käyttötapaan.

Dexmalle kiitoksia kehuista. :) Selvyyden vuoksi kuitenkin todettakoon, että en ole enkä ole ollut varsinaisesti korvaushoidossa, vaikka muuten tilanteeni kyllä aika lähelle sellaiseen rinnastuukin. Tosin on tullut taas ajankohtaiseksi miettiä, josko sinne hakeutuisin. Pitäisi kyllä ensin sinnitellä töiden takia vielä ainakin seuraavat puoli vuotta. Jos sekä hakeutuminen että hoidon toteutus olisi järjestetty fiksummin, olisin sen tehnyt jo ajat sitten (kuten varmasti myös valtaosa niistä Suomen n. 90 % opioidien ongelmakäyttäjistä, jotka eivät ole hoidon piirissä). Älytöntä kyllä, että tuo ongelma hoidon vähäisestä kattavuudesta tunnustetaan A-klinikkasäätiön ylintä johtoa myöten, kuten myös korvaushoidon tehokkuus hoitomuotona, mutta silti näitä käytäntöjä ei saada järkevöitettyä. Vieläkin kuulee kauhutarinoita hoitopaikoista, jossa päin vastoin tehdään kaikki mitä voidaan hankaloittamaan potilaan työssäkäyntiä.

Ai niin, joku kyseli mahdollisuudesta saada (yksityis)lääkäriltä opioideja hoidon aloitusta odotellessa. Periaatteessa kukaan lääkäri ei saisi määrätä opioideja riippuvuuden hoitoon, joten Temgesic-resepti taitaa kyllä jäädä haaveeksi (ei sillä etteikö joku joskus jossain olisi voinutkin sellaisen saada). Jotain mietoa opioidia (kuten Panacod tai Tramal) saattaa erittäin hyvällä tuurilla saada, mutta niissäkin jopa normaalit maksimiannokset ovat vielä suht nihkeitä addiktille.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun

Whirl
Psykonautti

Post by Whirl » Sat 09 Sep 2017, 06:48

Petri6 wrote:
Fri 08 Sep 2017, 20:05
Whirl wrote:
Wed 30 Aug 2017, 18:15
Ootko sie petri oikeesti tottunu tuohon, että otat lääkkeet päivällä vasta ja käyt aamun töis? kauanko meni tottua siihen ? mietin pitäskö mun täs ny alkaa ottaa esim puol annosta aamul ja toiset puolet iltapäiväl. vähä tottuis siihe ei niin terveeseen oloon. jotenki tuntuu pelottavalta ku oon tottunu 5v vetää aina eka herätes pari kuhvia kappia ja opparit naamaa ja töihin. Eli kroppa on tottunu tuoho rituaaliin aika pahasti :D pelkät kahvitki jos joutunu jättää juomatta niin on helvetti irti.
Tuota noin, mun on hieman vaikea vastata tuohon, että kauanko totuttelu vei siihen, että ottaa vasta iltapäivisin lääkkeet. Keväästä 2014 alkaen vuoden verran rytmini oli sellainen, että hain perjantaisin alkuiltapäivästä metadonia lähemmäs 200mg, jonka sitten nautin noin vuorokauden sisään eli olin sen perjantain ja lauantain siitä + kaikista buustereista kuosissa. Sunnuntaina olo oli vielä luonnollisesti hyvä ja maanantai meni lähinnä nukkuessa. No sitten tiistain ja perjantain välisenä aikana otin buprenorfiinia niin vähän kuin suinkin voin ja lähinnä, jos oli pakko jotain asioita hoitaa (mitä siis pyrin viimeiseen asti toki välttämään) keskimäärin kait 2-4mg viikossa (juuri enempään ei olisi ollut varaakaan, kun kaikki rahat menivät tuohon metkuun). No sitten alkuvuodesta 2015 kontakti tuohon metkuun lähti ja menin katkolle ajatuksin hakeutua korvaushoitoon. No siinä kun kuukauden päivät venailin katkopaikkaa, niin onnistuin laskemaan tuon metadonin pois ja vaihtamaan subuun. Sit viruin sen kahdeksan päivää siellä katkolla ja kun sieltä tulin niin tein sen virheen, että yritin epätoivoisesti repiä siitä subusta jotain oloja irti. Siihen aikaan otin muistaakseni 2mg burea+150-300mg Lyricaa+15mg Opamoxia/5-10mf Diapamia kolmesti vuorokaudessa. Tätä jatkui muutaman kuukauden, kunnes sain tietää, että työt alkavat kahden viikon päästä. Siinä sitten tuossa kahdessa viikossa tiputin bupren siihen 2mg/vrk, Lyrican 300mg/vrk ja bentsot jätin pääsääntöisesti kokonaan pois. Tuo kuulostaa suht hurjalta jälkikäteen, mutta onnistui silloin suht kivuttomasti. Samalla sitten vakiintui myös se, että otan lääkkeet vasta töiden jälkeen, mikä tuli siinä ikäin kuin sivussa.

Tässä nyt pitää kuitenkin huomata, että mulla tosiaan menee se 300mg Lyricaa (ja ajoittain, kuten viime aikoina) huomattavasti enemmänkin. En myöskään enää oikein pysty nokittamaan tuota 2mg buprea (ja siis sitäkin menee ajoittain enemmän) kerralla, vaan kotiin tullessa väsään siitä kahdet lainit, joista vajaa puolet rykäisen kerralla ja loput sitten pikkuhiljaa illan mittaan. Jos työpäivä on oikein myöhäiseksi venynyt tai oikein väsyttää, niin saattaa olla, että sitä jokin aivan nimellinen (ehkä max. 0,2mg) jää aamuksikin, mutta tämä kyllä poikkeuksellista. Toinen mainitsemisen arvoinen seikka on, että tuon kevään 2015 jälkeen ei ole ainuttakaan päivää, jolloin olisin ollut ilman buprea (lukuunottamatta nyt sitten jotain todella satunnaista muutaman päivän oksikodoniputkea) tai pienemmällä annoksella. Sama pätee tuohon Lyricaan.

Mutta kaiken kaikkiaan siis en usko, että tuo annostelun muuttaminen aamusta iltapäivään toisi suuria vaikeuksia tai kestäisi pitkään vakiintua. Toki sitten eri asia on, että siitä rituaalista voi olla vaikea mentaalisesti päästä eroon, en itsekään ole päässyt nokittamisesta johonkin haitattomampaan käyttötapaan.

Dexmalle kiitoksia kehuista. :) Selvyyden vuoksi kuitenkin todettakoon, että en ole enkä ole ollut varsinaisesti korvaushoidossa, vaikka muuten tilanteeni kyllä aika lähelle sellaiseen rinnastuukin. Tosin on tullut taas ajankohtaiseksi miettiä, josko sinne hakeutuisin. Pitäisi kyllä ensin sinnitellä töiden takia vielä ainakin seuraavat puoli vuotta. Jos sekä hakeutuminen että hoidon toteutus olisi järjestetty fiksummin, olisin sen tehnyt jo ajat sitten (kuten varmasti myös valtaosa niistä Suomen n. 90 % opioidien ongelmakäyttäjistä, jotka eivät ole hoidon piirissä). Älytöntä kyllä, että tuo ongelma hoidon vähäisestä kattavuudesta tunnustetaan A-klinikkasäätiön ylintä johtoa myöten, kuten myös korvaushoidon tehokkuus hoitomuotona, mutta silti näitä käytäntöjä ei saada järkevöitettyä. Vieläkin kuulee kauhutarinoita hoitopaikoista, jossa päin vastoin tehdään kaikki mitä voidaan hankaloittamaan potilaan työssäkäyntiä.

Ai niin, joku kyseli mahdollisuudesta saada (yksityis)lääkäriltä opioideja hoidon aloitusta odotellessa. Periaatteessa kukaan lääkäri ei saisi määrätä opioideja riippuvuuden hoitoon, joten Temgesic-resepti taitaa kyllä jäädä haaveeksi (ei sillä etteikö joku joskus jossain olisi voinutkin sellaisen saada). Jotain mietoa opioidia (kuten Panacod tai Tramal) saattaa erittäin hyvällä tuurilla saada, mutta niissäkin jopa normaalit maksimiannokset ovat vielä suht nihkeitä addiktille.
joo ite tullu 4-6mg rykittyä nokkaa joka aamu sen 1.5v ajan tol annoksel. tuon ku aamul rykässy niin pärjänny iha ok siihe asti että meen nukkuu. aamul toki on vitu nihkee olo ku voi vaan olla, mut päivän pärjää terveenä. Joo tää lampaiden uhrailu ja subun nokittaminen kahvin kera on kyl nii vahva rituaali mitä harrastanu viimeset +3v ku päivittäis käyttöä vetäny. raha ei ees niin harmita mitä "hukattu" aika elämäs. Lisäks emt onko tää nokittaminen sen paljo terveellisempi vaihtoehto ku suoneen ku kaikki jauhot pöllyää keuhkoihin tosin säästyy näköisesti suonet mut limakalvot yms on raiskattu pilalle ajat sitte. Suoneen tullu vedettyä kyl oppareitaki jonki verra, mut tää nokittamisen lopettainen tulee kyl olee isoin haaste täs korvaushoidossa. noh onneks tablettei ei enää oo tuol hoidos vissii pahemmi.

Joo tuo työssäkäynnin hankaloittaminen saas nähä. lääkäri virnuili että saattaa vuosia mennä kotilääkkeissä vaikka ei rikkeitä ois. noh sin vaihees taitaa kh jäädä ku tuosta klinikalla käynnistä tulee melkee enempi rahallista menoa ku subun käytöstä kadulta. on meinaa sen verra pitkä matka klinikalle ja joka päivä rampata siel niin pitkäs juoksus toi on jo rankempaa ku subun säätö pari kertaa viikos. Et se siitä elämän helpottamiesta ja kuntouttamisesta jos noi kotilääkkeet alkaa menee hankalaksi.

Dexma
Moderator

Post by Dexma » Sat 09 Sep 2017, 11:27

Whirl wrote:
Sat 09 Sep 2017, 06:48

. Et se siitä elämän helpottamiesta ja kuntouttamisesta jos noi kotilääkkeet alkaa menee hankalaksi.
Tota. En nyt tajua sun lääkäriä, mutta eihän se noin mene, että vuosia odotellaan kotipäiviä. Aikansa niissä kestää joo.

Jos ajattelet sitä siltä pohjalta, että haluut pitkään olla töissäsi niin ennen pitkään ne subut joita päivittäin tarttet loppuu kadulta ja tapahtuu jotain odottomatonta. Koodit haihtuu tai jäät ratissa kiinni, nii pilaa sun töissäkäynti mahdollisuudet samantien sekin. Nopeesti se sun elämäs tottuu lääkkeiden hakuun hoidosta. Älä murehdi kaikki menee hyvin.

Taas kerran mainostan noita avohoito mahdollisuuksia ihmisille joilla on esim bupreen koukku ja päivittäiskäyttö on jotain parin millin luokkaa ja niitä vuosia ei ole paljoa takana. Kylhän siinä pari kuukautta saikulla ollaan, mutta oikealla asenteella ja tasaisella elämäntilanteella saattaa olla bentsoja apuna käyttävä avohoito paljon nopeampi ja vähemmän muuta elämää sekoittava vaihtoehto. Parin kuukauden lepäily kotona on nopeammin hoidettu kuin vuosia kestävä korvaushoito jossa lopussa kanssa pitää se lopetus tehdä monesti.

Jengi välillä odottaa kauan noihin korvaushoitoihin ja sitä odotellessa narkataan rahat ja elämä pysähtyy totaalisesti. Tämän jälkeen aloitetaan kh jossa käydään ensinmäinen vuosi tiheään ja sitä ennen monesti laitoksessa tehdään samat hoidot kuin avohoidossa. Eli lopetetaan vähäksi aikaa opparit...

Korvaushoito on aina aika pitkä urakka ja itse ajattelen, ettei mulla 10 vuoden kuosailun jälkeen ollut aikaa odottaa hoidoissa vuotta paria, että elämä taas sai alkaa.
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!

renttuni
Apteekki

Post by renttuni » Sun 10 Sep 2017, 16:09

Joo siis eikö kotilääkkeiden saanti ole ihan vakiintunut käytäntö. En nyt tiedä niitä oikeita termejä, mutta eikö korvaushoitoon ole ihan omat lait ja asetukset ainakin. Kotilääkkeiden saantiin ei todellakaan mene vuosia jos hoito sujuu rikkeettä. Jos lääkäri on sekoittanut haittoja vähentävään hoitoon jossa kotilääkkeitä ei saa..

Itse olen todella tyytyväinen metadoni-korvaushoitoon. Korvaushoitoon yleensäkin. Olen pysynyt aineista erossa lukuunottamatta yhtä kertaa piriä. Se oli ihan hoidon alussa. Ennen hoitoa käytin päivittäin suonensisäisesti buprea ja piriäkin lähes viikoittain.
Mulla kotilääkkeet pyörii hyvin, nyt on kolme kotilääkettä. Ei oo valitettavaa paitsi huonot lääkeajat. Haluaisin käydä aiemmin kuin 13-14 aikaan mutta sille ei nyt voi mitään. Polilla tunnen itseni välillä oudoksi kun kaikilla muilla tuntuu olevan jotain valitettavaa. No joo onhan tuo lihominen mutta se ei liity korvaushoidon käytäntöihin.

Dexma
Moderator

Post by Dexma » Sun 10 Sep 2017, 16:56

renttuni wrote:
Sun 10 Sep 2017, 16:09
. Polilla tunnen itseni välillä oudoksi kun kaikilla muilla tuntuu olevan jotain valitettavaa.
Joo en tajua mikä jengiä tuolla vituttaa, kun luulis sen, että saa päivittäiset lääkkeet ja elämässä voisi päästä eteenpäin huimaa vauhtia niin aikamoista plussaa. Kuosipäällä on kerrankin asiat menossa hyvin, kun lääkkeet on turvattu. Rahaa saattaa vähän säästyä ja oikeasti asetelmat ovat elämässä niin, että hommat voisi parantua, kuhan pystyy olemaan vähän aikaa selvinpäin.

Ei nämä tietenkään yksinkertaisia ja helppoja juttuja ole ikinä, mut kuosipäälle korvaushoidossa oleminen on monesti ainut vakaassa tilassa oleva perusta ja niille joille fyysinen riippuvuus on tullut niin se, että ei ole kipeenä on ensinmäinen askel aina parempaan huomisen.
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!

Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko » Thu 14 Sep 2017, 14:04

Onko teillä minkalainen käytäntö bentsojen tai gabapentiinin suhteen korvaushoidon aikana?
Oon ymmärtänyt , että aika nihkeästi myönnetään hoidossa oleville.
Minulla on vaikea ahdistus ja todella pahaksi muodostunut sosiaalisten tilanteiden pelko.
Täytyisi jokin oikeasti auttava lääke saada , että uskaltaisin alkaa totuttelemaan vaikeisiin tilanteisiin.
Tuntuu vain , että "et sä mitään rauhottavaa lääkettä voi saada , kun oot narkomaani." On vastaus aina , kun asian ottaa puheeksi. :|
Onko samanlaisia kokemuksia muilla , tai jotain vinkkejä antaa?

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Tue 19 Sep 2017, 08:08

Kasiko wrote:
Thu 14 Sep 2017, 14:04
Onko teillä minkalainen käytäntö bentsojen tai gabapentiinin suhteen korvaushoidon aikana?
Oon ymmärtänyt , että aika nihkeästi myönnetään hoidossa oleville.
Minulla on vaikea ahdistus ja todella pahaksi muodostunut sosiaalisten tilanteiden pelko.
Täytyisi jokin oikeasti auttava lääke saada , että uskaltaisin alkaa totuttelemaan vaikeisiin tilanteisiin.
Tuntuu vain , että "et sä mitään rauhottavaa lääkettä voi saada , kun oot narkomaani." On vastaus aina , kun asian ottaa puheeksi. :|
Onko samanlaisia kokemuksia muilla , tai jotain vinkkejä antaa?
Se on aina tapauskohtaista ja paikkakuntakohtaista. Mulla meni 4v kuntouttavassa kh:ssa suboxonella kunnes vaihdettii metadonille ja haittojavähentävään hoitoon ja sanoin et ahdistukseen pitäs saada jotain ja sen annoksen kantavuuteen ni se kirjotti sitte 2x 400mg gabapentiiniä
[17:14] <bong_aqua> oot kyllä kohtuukäytön ruumiillistuma

Velho
OD

Post by Velho » Tue 03 Oct 2017, 16:33

Wuppiduu ja jeejee olla ilman hoitoa ku tramal näkyny seulassa vaikken ole ollut edes kontaktissa kys.lääkkeen kanssa kuukausiin tai mahdollisesti vuosiin ja nyt THL tulokset kaikki ollut tramal negatiivine. On varmaa random kuosittelustaki jotain haittaa ollut mutta sitähän tuntuu kaikki muutkin tekevän ja sit ku skarppasin ja _OLIN_ täysin päihteettä Niin alkoivat väittää että Oon päihtyneenä 3pv peräkkäin no siitähän olinki niin onnellinen että piti ottaa oxyy ja sehä näkyi sillei et Olin 7vrk kokonaan ilman lääkettä (80mg->0mg) oli taas lystiä kerrakseen ku oot tappamas itteäs muttaku on niin romuna ettet pysty toteuttamaan ajatusta.... Tuntu et mun elämän korjaaminen tehtiin vaikeaks ja mahd.nopee pois hoidosta missä onnistuivatkin ja enää hoito kuulemma oo mua varten vaikka ehdotin jopa paikkakunnan vaihdosta pidempään laitoskuntoutukseen jo hyvissä ajoin kuukausia sitten mutta ei eikä edes hetkellistä laitoskatkoa enää saanu vaikka sanoin etten pärjää kotona tällä tavalla.

Sinne meni motivaatio ja IV-käytön lopetus(/olin siis lopettanut IV käytön) sit

No saampaha narkata itteni hengiltä nyt tai olen jo jonkin aikaa jo tehny kun sitten ite lopetin koko homman KH:n siis kun jaksanut enää sitä että pidetään toivottomana tapauksena eikä edes haittoja vähentävää hoitoa saanut että olis päässy jaloilleen ajoittaisen pirin ja bentsojen vetämisen suhteen.

Olen hyvin pettynyt tän kaupungin KH hommiin ja siihen erityisesti että kaikilla tuntuis olevan eri säännöt ja (katko)mahdollisuudet ja ettei reagoida jos potilas itse sanoo ettei pärjää kotona ja noi fucking seulatikut jotka näyttää tramalin + ja ettei voi tehä toista jos kiistät käyttäneesi ainetta ja aiemmat THL varmistukset kaikki negatiivisia. Ja joillekkin annetaa lääke kunhan kestää pystyssä lääkkeen haun ajan.

No nyt juon rommia ja ryöstän K-marketin kohta :cheers:
I ain't happy but, I'm feeling glad. I got sunshine, in a bag

Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko » Thu 05 Oct 2017, 09:51

^Hei Velho ota heti yhteyttä potilasasiamieheen/päihdeasiamieheen.
Tuohan on laitonta laittaa rikkeitä ,
jos varmistus seulat on ollu negatiivisia.
Pitäis olla mahdollisuus vähintäänkin siihen haittoja vähentävään hoitoon. Vaikka ootkin ottanu oksikodonia.
Samoin tuo , että ne olettaa että on päihtynyt.
Niiden täytyis se todistaa ihan käytännössä.
Tuo päihdeasiamies saattaa pystyä vielä korjaamaan hoitoa koskevaa päätöstä , koska ne sun hoidosta vastaavat ihmiset ovat toimineet tosi törkeästi väärin , ja rikkoneet sun oikeuksia potilaana.

Ikävä tilanne oon ite ollu vähän saman tapasessa tilanteessa , mutta jos oisin sillon tiennyt tuosta päihdeasiamiehestä , olisin saanut varmaankin tilaisuuden yrittää haittoja vähentävässä.
Sitten kun olin yhteydessä sinne niin se kuitenkin nopeutti mun pääsyä nykyseen hoitoon.

Ja hei nuo tramalin seulatikut, jos on samanlaisia kuin täällä , niin niissä yhen aineen tikuissa voi joutua oottaan yli puoli tuntia , että se viiva tulee sinne.
Mulle kävi näin itselle pari kk sitten 2 kertaa.
Hoitaja itse hoksas pitkän odottelun jälkeen , että oli viiva tullut.

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Thu 05 Oct 2017, 11:40

Joo mula näky monesti METADONI tikussa positiivisena vaikka olin buprenorfiini hoidossa. ja tramal oli toinen mitkä näky iha vittu vaikka oli ihan täysin varma et seulat on puhtaat. täälä ei tosin edes laitettu laajaan kun hoitajat tiesi sen että se tikku antaa niistä jostain sen...

MUTTA VELHO TOSIANA PÄIHDEASIAMIES JA KERROT TILANTEEN JA LAITAT SITTE ETEEPÄIN ET HÄN OTTAA SUN KLINIKAN HOITAJIIN YHTEYTTÄ. potilasasiamies ei ole oikea se o samaa porukaa ku klinikan hoitsut. tota niin SOITA HETI PÄIHDEASIAMIEHELLLE netistä googlela löytyy nrot yms

Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko » Tue 24 Oct 2017, 10:30

Onko kellään tietoa metadonin vaihdosta bupreen?
Lähinnä se kiinnostaa , että onko kuinka raskas vaihto?
Sillä kysyn , kun ei nää haittavaikutukset oo loppunu.
Pahentunu vaan entisestään paino noussut reilu 20kg 3kk aikana ja tahti vaan kiihtyy. Vetää muutenki aika jumiin pään välillä. Annos on 80mg niin voi kyllä olla turhan raju vaihto äkkiseltään.

Petri6
OD

Post by Petri6 » Wed 25 Oct 2017, 00:24

Kasiko wrote:
Tue 24 Oct 2017, 10:30
Onko kellään tietoa metadonin vaihdosta bupreen?
Lähinnä se kiinnostaa , että onko kuinka raskas vaihto?
Sillä kysyn , kun ei nää haittavaikutukset oo loppunu.
Pahentunu vaan entisestään paino noussut reilu 20kg 3kk aikana ja tahti vaan kiihtyy. Vetää muutenki aika jumiin pään välillä. Annos on 80mg niin voi kyllä olla turhan raju vaihto äkkiseltään.

Ei tuo vielä sellainen annos ole, etteikö vaihto mahdollista olisi, mutta se metis pitäisi pikkuhiljaa ennen laskea jonnekin 30mg/pvä kieppeille. Lisäksi metadoni suht tehokkaasti hillitsee erilaisia vetohaluja, että jos joidenkin muiden aineidein (bentsot, Lyrica jne.) kanssa on ogelmia ollut niin oheiskäytön riski luultavasti kasvaa.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun

Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko » Wed 25 Oct 2017, 09:32

Joo tuon takia onkin hankala päätös , kun on ollu suboxonella sillon oheiskäyttöä aikasemman kh:n aikaan. Toisaalta sillon oli ennen ekaa retkahdusta 1.5vuotta ilman rikkeitä. Pitää vähän miettiä näitä...
Jos kattelis joulun jälkeen uudestaan miten on menny.
Hetki rauhassa , kun on näitä muutoksia elämässä taas ollu melko paljon.

Velho
OD

Post by Velho » Sat 28 Oct 2017, 10:53

Oon nähnyt noita vaihtoja metiksestä xoneen ja vaihtelee aikapaljo ihmisestä jotkut selviää helpolla Ja jotkut sit taas kokee helvegilliset vastareaktiot.

Joo pitäs soittaa sille asiamiehelle mut täl hetkel motivaatio nollissa ja kaupungin vaihto ois kans hyvä ku täällä toi sama ruljanssi jatkuu vaan

Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko » Sat 28 Oct 2017, 13:03

Itekki miettyny muuttoa johonkin toiseen paikkaan.
Miettiny oikeestaan sitä jo pari vuotta , mutta ei vaan oo saanu aikaseksi. :doh:

Bentseeni
Lepakko

Post by Bentseeni » Sat 04 Nov 2017, 04:34

Te ketkä olette korvaushoidossa, ympäri suomenmaat, niin mikä on tilanne bentsojen suhteen, saako niitä enää korvaushoidossa? Joskus 10 vuotta sitten kyllä mun parilla kaverilla ketkä oli kh:ssa niin oli rivaa 4-6mg ja toisella 2mg rivaa ja 2 x 10mg diapamia. Kumpikaan heitä ei oo enää KH:ssa. Yks kaverri taas on metadonilla ja ei oo bentsoja, tai on kerran saanu 30 x 15mg opamox purkin..

Thatspecialsomeone
Psykonautti

Post by Thatspecialsomeone » Sat 04 Nov 2017, 15:24

Bentseeni wrote:
Sat 04 Nov 2017, 04:34
Te ketkä olette korvaushoidossa, ympäri suomenmaat, niin mikä on tilanne bentsojen suhteen, saako niitä enää korvaushoidossa? Joskus 10 vuotta sitten kyllä mun parilla kaverilla ketkä oli kh:ssa niin oli rivaa 4-6mg ja toisella 2mg rivaa ja 2 x 10mg diapamia. Kumpikaan heitä ei oo enää KH:ssa. Yks kaverri taas on metadonilla ja ei oo bentsoja, tai on kerran saanu 30 x 15mg opamox purkin..
Täällä saa ainakin bentsoja. Itse oon xonella ja diapamia saan. Lisäksi saa kuulema oxepamia. Mutta tiukassa ne bentsot yleensä on, helposti ei saa. Pitää olla ihan oikea tarve ja ainakin täällä lääkäri sen osaa aika hyvin katsoa että kuka oikeasti tarvitsee ja kuka ei.

JA tää siis PK-seudulla tarkemmin kertomatta.
The blue bus is calling us
Driver, where you taking us?

Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko » Sat 04 Nov 2017, 21:57

Täällä taas ei saa vaikka tarvis.
Metadon tosin lääkkeenä.
Muutenkin vähä lääkitykset hakusessa, mutta hoito melko alussa vielä.

Thatspecialsomeone
Psykonautti

Post by Thatspecialsomeone » Sat 04 Nov 2017, 23:28

Kasiko wrote:
Sat 04 Nov 2017, 21:57
Täällä taas ei saa vaikka tarvis.
Metadon tosin lääkkeenä.
Muutenkin vähä lääkitykset hakusessa, mutta hoito melko alussa vielä.
Tuo on niin väärin.

Vähän sama kuin alkoholisti joutuis selvinpäin autokolariin bensiini-rekan kanssa ja palavana/luut murskana menis sairaalaan jossa sanoittais "ei me anneta kipulääkettä kun sulla on tuo alkoholi ongelma".

Joillekkin bentsot on pakollinen lääke normaaliin elämään. Ite en selviäis ilman diatsepaamia. Olisin silloin vaaraksi itelleni ja potentiaalisesti muille.

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Wed 15 Nov 2017, 09:30

Täällä on muka "ns 0-toleranssi" mut välillä kuulee et osalla jengiä on jotai risolidia.:D kuntouttavis kh.ssa siis.

Atkinsson
Tuppisuu

Post by Atkinsson » Sat 25 Nov 2017, 10:38

Noniin! Meikämannekin nyt vihdoin kuntouttavassa korvaushoidossa, lääkkeenä Metadon 16ml/80mg :love: Oon ~ 4-5 viikkoa klinikalla käynyt ja tietty olin sen pari viikkoa osastolla aloittamassa, eli reilu kuukauden oon letkulla ollut. Kokoajan tuntuu vaan enemmän ja enemmän, että kyllä metku kh on parasta mitä mulle on tapahtunut vuosikausiin :love: :cheers:

En ois ikinä uskonut, et miten paljon ja varsinkin nopeasti tää hoito muuttaa mun elämää.. Vuosikymmen tullu rämmittyy päihdeongelmaisena rikoksia ja kaikkee epämääräistä paskaa tehden. Nyt tilanne on semmonen, et oon saanu kämpän (vajaa pari vuotta olin kadulla) sekä raksahommia oon tehny siitnpvst, ku hoito starttasi, rikokset on jääny ja mikä ihaninta IV käyttö on suurimmaksi osaksi loppunut. Välilä tulee metadonia injektoituna- se vaan on niin :love: :love:

Tääl Helsingissä, varsinkin mun klinikalla on niin hyvät toimintamallit, että huhhuh. Noin 3viikossa sain jo 2päivän take home annokset vklpks sekä ei tartte hörpätä sitä perjantain lääkettä klinel heh, eli saan 3 pvn lääkkeet. Ja nyt mul on alkamassa viikon päästä rakennusalan perustutkinto- oppisopimuksella. Elikkä saan sitten viikon lääkkeet aina kerralla 8) 8) Eli 6viikossa täydet lomat.

Hoitoon kun haette niin pidättäytymään KAIKiSTA muista kun opioideista ja juksatkaa (ellette oikeasti ole työelämässä) et ootte painanut duunia ja aika reippaastikkin. Näin mä toimin ja nyt klinikkatutut on aivan ihmeissään siitä, että mulla nää lomat pyörii näin hyvin ja näIn nopeesti :D :D

Mun annos riittää tosi hyvin, mut mul otettiin jotkut metkupitoisuudet ja lääkäri sano et ne on liian matalat, joten se laitto mulle viel 5x5mg nostoa ja nosti gababapentiinin 5x600mg, kun lekuri ei oo pariin viikkoon tavattavissa. Kyl saleenotan noi nostot, ku saan viikon doset himaan ni pystyn titrata dosea hyvin.. ja jää hyvin metkua, ninpystyn vaimoani jeesaamaan. Vaimoni on aika pitkällä jo tos korvaushoidon tarpeen arviossa..

PS: Ja hei pliiz joku joka tietää varmasti (Petri nää tää 8) :) :P ) Elikkä eilen pe iltapäivällä 1x1mg xanor ja tänään 06.40 otin 3,5x1mg xanor.. Mitä sanoisitte kauan näkyy seuroissa? Alpratsolaamilla suhtnlyhyt puoliintumisaika? oliko se niin, että puoliintumisaika x 5 niin ei näy?

Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko » Sat 25 Nov 2017, 16:10

^Jos depotti xanorit niin saattaa näkyä jopa pari viikkoa bentsot positiivista. Siitä syystä näkyy monet aineet ja lääkkeet pidempään, kun tuo metadon hidastaa aika paljon kehon metaboliaa. Mutta voi toki poistua nopeestikkin, jos on nopeita xanoreja.
Itellä näky kuukauden verran pisimmillään, kun oli mutterit resptillä. Annos oli toki iso n. 6mg per päivä.

Velho
OD

Post by Velho » Tue 28 Nov 2017, 10:36

Muistaaxee depoteilla 11.2h x5 se kui kaua näkyy ja omalla kokemuksella about 2-4vrk

Thatspecialsomeone
Psykonautti

Post by Thatspecialsomeone » Thu 30 Nov 2017, 22:29

Mitä tätä topiccia lukenut, niin panda, olitko sää aijemmin xonella? Miten vertaisit xonea metadoniin? Kumpi parempi? Mitä eroja?

Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko » Fri 01 Dec 2017, 14:25

Thatspecialsomeone wrote:
Thu 30 Nov 2017, 22:29
Mitä tätä topiccia lukenut, niin panda, olitko sää aijemmin xonella? Miten vertaisit xonea metadoniin? Kumpi parempi? Mitä eroja?
Minäkin olin aiemmin suboxonella korvaushoidossa pari vuotta.
Nyt olen ollut metadonilla noin 4 kuukautta.
Omasta kokemuksesta voin kertoa, että suurin ero on se, että metadoni helpottaa, myös muiden aineiden himoa.

Metadoni on vahvempi opioidi, ja sillä ei suboxonen tapaan ole katto vaikutusta, vaan se kasvattaa toleranssia aina, kun annosta nostetaan.

Metadoni on minun mielestäni parempi vaihtoehto, kun bupre ei kunnolla auta.

Metadonilla on jonkin verran enemmän haittavaikutuksia verraten bupreen.
Haittavaikutukset pahenevat, jos metadon annos on korkea.
Metadon hidastaa metaboliaa, mikä voi aiheuttaa lihomista. Joillakin metku aiheuttaa tokkuraisuutta, myös painajaiset ja oudot unet ovat mahdollisia.

Yleisesti metadonin haittoja liioitellaan tyyliin "saattohoiti se metadon on" tai "nestemäiset käsiraudat" yms.

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Sun 03 Dec 2017, 11:16

Thatspecialsomeone wrote:
Thu 30 Nov 2017, 22:29
Juu ja nyt haittojavähentävässä hoidossa metkula annos 90mg. ja en vaihtais päivääkään. vie helvetin hyvin ajatukset pois kamamaailmasta. eiklä sillee enää tavallaan edes kiinosta opiaattteja tuohon kylkeen lisätä enkä ole lisäänytkään koska ne menevät täysn hukkaan.... Suositelen metadonia yli 10v sekakäyttäjille.. Jos pelkästään bupre on ongelma niin en tod sanois et metadoni on hyvä vaihtoehto. muutnki se xone on semmone että kun e ei anna mitn niin se tympäsee ja helpomin retkahtaa.. metadoni antaa kuitenkinaina jotain. ja se on sen arvoista että kävelen joka aamu perkele 7.2km yhteensä edes tas juomaan sen pullon :D saapipahan liikunta. ollen laihtunut ku tulee askeleita päivässä 13 000 kpl. .. eli sille.. se ett se turvottaa on hoidettavissa sillä ett' pidät yleiskunnosta huolta. ja ne saattohoito yms on ha paskapuhetta tietysti siittä on vaikeampi päästä eroon mutta myös

Dexma
Moderator

Post by Dexma » Sun 03 Dec 2017, 22:17

Mitä muuten tarkoittaa tuo, että metadon vähentää vetohaluja? Siis. Sillai konkreettisella tasolla?
tRip wrote:

Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko » Mon 04 Dec 2017, 10:26

^ Mulle se tarkottaa ainakin sitä, että ei kokoajan ole halu vetää aineita kitusiinsa.

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Mon 04 Dec 2017, 12:44

Ja mulle sitä että se pitää ajatukset muualla . tai ainaki piti kunnes taas repsahdin ja olen pilaamassa asianil mutta nyt on kohta joulu . ja aijon jjouluksi palautua samalle linjalle ku aieminkn,,perhee kanssahan tuo vietetäään.. <äiti, isosisko, minä, veetikissa, uolevikissa) :!

Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko » Mon 04 Dec 2017, 17:35

Voi vittu sun kanssas Panda. :(
Älä anna itelles lupaa vetää sinne jouluun asti.
Paljo helpompi sun on päästä takasin parempaan, mitä nopeemmin lopetat :!
Tietenkään se ei aina ole niin helppoa.

Mullakin vähän samanlaisia tilanteita ollut, kun on retkahtanu hoidossa, niin tiedän omasta kokemuksesta, kuinka vaikeaa se on saada tilanne takasin kasaan.
Nyt metadonilla on ollu paljon helpompaa, sen suhteen.

Tsemppiä sulle Panda :up:
Kyllä sä saat hommat taas kuntoon!